[HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 20:38

Hey Wendy, dat zou mooi zijn zeg, als het lukt met die wei met schuilstal! Hopelijk krijg je een paar leuke mensen met je mee.

Wat je stalhouder en de kapotte wei betreft: kan een wei nog kapotter dan kapot? Ik bedoel, er zullen nu wel al behoorlijke gaten en bulten in de wei zitten (bij ons wel). Dus kan het nog erger? Bovendien, de grond is nu keihard, er vàlt nu niks kapot te trappen.
En wat wil hij dan de rest van het jaar, als het in het voorjaar, zomer en najaar veel regent? De paarden ook binnenhouden? Ben je dan lekker mee, want het regent nogal vaak hier...

Dus ik hoop echt voor je dat die wei doorgaat! Kijk ook eens bij de advertenties op PN (of zelf eentje plaatsen), misschien dat je op die manier wat weidegenoten kunt krijgen. Succes d'r mee!

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 20:38

Hoi allemaal. Vandaag riep ik Lan, die kwam megavoorzichtig over de bobbelige ijswei aanlopen. En ik vond haar wat gassig. De hele week eigenlijk al. Dus heb ik overleg gepleegd met pensionhouder. Ze krijgen op dit moment een wat nattige voordroog. En ik vind dat ze daar niet goed op reageert. Ze krijg nu speciaal droger hooi, van een geheel nieuwe baal die speciaal voor Lan aangebroken wordt. Zeg niet dat er niet ook goede pensionhouders zijn.

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 20:52

Je paard ergens ander stallen dan bij je zelf blijft altijd compromisen sluiten. Wij hebben het redelijk getroffen maar zodra ik het geld heb voor een eigen plek dan komen ze direct bij me thuis staan hoor!

Wendy, waar precies woon je? Ik ken veel mensen in twente met paarden. Misschien weet ik iets?

dola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 22:40

Anya, er zijn zeker wel goede pension houders ik denk niet dat mijn paardje en ik het ergens anders zo goed kunne hebben, en we hebben niet eens alle luxe faciliteiten van een grote manege ofso maar het is er gewoon goed voor de paarden en een goede sfeer.
Ik denk dat iedereen natuurlijk liever heeft dat ze in je achtertuin staan

Gelukkig ben je er optijd achter gekomen dat ze niet lekker was, hopelijk reageert ze hier beter op.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 23:44

Ik zou mijn paard niet bij huis willen hebben. Ik werk de hele dag en kan haar dan niet goed verzorgen. Bovendien blijf ik paranoia voor paardenbeulen. Eén keer Lans kaak gebroken en steekwonden vind ik genoeg. Ik heb dus heel lang gezocht naar een pension waar vanuit het huis zicht was op de weiden, weidegang genoeg was, en niet bezuinigd werd op stro of hooi of de kwaliteit ervan.

Voor mij is er weinig echte luxe, maar het is gezellig en de paarden hebben het supergoed daar. Beter dan ik ze aan huis zou kunnen geven.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 23:47

ik zou hem het liefst aan huis hebben, samen met 2 andere paarden. Ik heb 5 jaar op een stalhouderij gewerkt/gewoond waar ze in he begin 20 paarden hadden, dat was goed te doen, maar toen ik er wegging hadden ze er dik 80, toen was ik het overzicht behoorlijk kwijt, dat waren er voor mij teveel

Als ik ooit nog es rijk word, dan weet ik het wel *droomt verder*

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 23:50

Is Lan aangevallen door een paardenbeul?? Dezelfde die toen die andere paarden in twento ook zo ziekelijk behandeld heeft??

Ik wil ook zicht op de paarden. Dat is de reden waarom we ze bij deze boer nog niet echt snachts buiten houden. We doen het wel eens maar ik ben wel bang dat ze ergens van schrikken en de weg op gaan of dat ze in de sloot terechtkomen.

Mijn eigen grond moet straks goed te verdelen zijn zodat ik een apart 'slaapland' kan inrichten. Dicht bij het huis, veilige hekken er omheen enz.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 23:53

Dat weten we niet zeker, geen bewijs. Maar gezien het patroon hoogst waarschijnlijk wel. Ze stond gedrogeerd in de wei met steekwonden o.a. in haar hoofd en een gebroken kaak/neusbot. De wonden gingen drains in, de breuk is gelukkig goed geheeld. Ze heeft nog een jaar of zo een tranend oog gehad, maar dat is door de veearts uiteindelijk opgelost (traanbuis zat dicht). Dit was het patroon dat de beul in het begin vertoonde, later is hij nog engere dingen gaan doen. Godzijdank is het goedgekomen (Lan heeft een mooi litteken op haar hoofd, maar vertrouwt mensen weer redelijk).

Maar ze gaat nooit meer naar een onbewaakte wei.

dola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 13:04

Ow wat vreselijk zeg...
Ik vind het zo erg dat mensen dat doen die mogen van mij echt afgeslacht worden die sporen gewoon echt niet, en niet alleen die paarden mishanndelen maar die elk dier iets aan doen!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 19:25

Op zich ben ik het wel met je eens, meestal zit er bij mensen die dieren of andere mensen mishandelen ergens iets helemaal niet goed nee.

Vanmorgen heb ik Walter met een vriendinnetje lekker op de wei gezet met hooi. Het is ook schitterend weer geweest vandaag

Vanmiddag zijn we met die 2 paarden ook wezen wandelen, dat werkt toch altijd goed hoor, wandelen met 2 paarden
Midden door de woonwijk heen, ik was best trots op mijn paardje. Hij ging steeds meer voorop lopen, en na een hoop gestress in het begin ging het eigenlijk heel lekker!

johnnie

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 10:59

Morge, iedereen bezig met NH

Wendy, mijn paard staat stil hoor, ik denk dat ik niet stil kan staan

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 11:04

Lastig foto's maken dan johnnie!

Zometeen walter even buiten zetten, en een hoeffototje maken doe ik vanmiddag wel

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 11:06

ik ga zo een poging tot een hoeffoto doen, maar ik moet het paard vasthouden, de poot optillen èn de foto maken en mijn digi is erg gevoelig voor beweging.... en kou......
Op hulp hoef ik als enige natural op een super normal stal echt niet te rekenen...... knup hem maar vast aan een ketting aan de muur zeggen ze dan, dan heb je 2 handen vrij......

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 11:10

Das een leuke instelling daar dan.

Ik lees die verhalen allemaal mee en ik ben blij dat ik voldoende plaats heb mijn paarden thuis neer te zetten. Wat een problemen allemaal.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 11:28

op normal stallen zijn ze niet echt dol op naturals..... schijnen meer mensen te ervaren hoor ik zo links en rechts

nu kotsten ze met toch al uit omdat ik zo eigenwijs ben om een zware koudbloed te hebben en geen keurig ingereden rijpony, natuurlijk bekappen, holistisch DA, arme peerd zonder dekens buiten laten staan ongeacht het weer, geen stro maar vlas in de stal, geen biks voeren, extra hooi willen.... en pendelen.... tja, dan hou je weinig vrienden over hoor .....

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 11:47

Wat erg wat er met je paard gebeurd is Anya, echt vreselijk. Gelukkig is het allemaal goed gekomen.

Ik ben erg blij met de buurt waar we wonen, er is hier een grote sociale controle (vooral door de oude mensen in deze buurt, een onbekende wordt snel opgemerkt). Onze buurman heeft direct zicht op onze wei, das wel fijn. Verder is het hopen dat het hier nooit gebeurt...maar ja, daar heb je helaas weinig grip op....

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 13:36

de felle oostenwind was weg, dus ik ben maar even op m'n paard geklommen voor het eerst in tijden en ik heb een kwartiertje gestapt...... tot ik aan het eind van de polder kwam en er een dooie haas in de berm lag en 10 meter verder een open pak voordroog lag te flapperen, om ongelukken te voorkomen, ben ik maar omgekeerd en teruggegaan, dat was teveel van het goede....
Het was weer een hele overwinning om er weer even op te stappen en natuurlijk moest er weer een auto de polder in op zondagmorgen *zucht*...... alles loopt er dood, er staat geen beest meer in de polder, wat moeten ze er toch, vraag ik me dan af......

Overigens is die auto het probleem niet, maar ik moet dan de berm in en dan gaat Morrie vreten en ik moet er dan af om hem er weer uit te krijgen...... dat lukt echt niet als ik erop zit met een touwhalstertje.... en dan.... kan ik naar huis terug lopen, want Morrie is nu zo slank dat de singel 20 cm te lang is..... en ik kan dus niet vanaf de grond opstappen.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 15:32

Wat goed smurf, wat een overwinning zeg!

Vandaag was voor mij weer wandeldag, dit keer met de stalhouder en zijn paard. Toen ik vanmorgen bij de stal was om de paarden buiten te zetten vroeg hij of ik zin had om mee te gaan met hem en zijn paard.
Gezien het schitterende weer heb ik het maar gewoon gedaan. In mijn eentje ga ik niet met Walter de es op, maar met een ander paard erbij kan dat wel.
Ik ben supertrots op mijn paardje, soms wat gesnuif, maar hij volgde me altijd braaf. Er is echt wat aan het veranderen tussen ons!

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 15:37

Heel goed Smurf dat je er toch nog op durft. Petje af.

Wat is er dan echtveranderd Wendy buiten dat het paard wat stoerder word.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 15:41

Walter wordt inderdaad stoerder, maar begint ook echt vertrouwen in mij te krijgen. In de wei loopt ie ook achter me aan bijvoorbeeld. Hij wordt rustiger, misschien wat volwassener....

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 15:44

het is te belachelijk voor woordne, ik heb 3 jaar lang zowat dagelijks buiten gereden met dit paard, door druk verkeer, naar het bos..... dat ie niet verkeersmak was, dat nam ik erbij en als ik een trekker tegenkwam, ging ie aan de kletter.....

Z'n vorige baas zei bij de verkoop: hij is te flegmatiek voor woorden tot ie een trekker ziet, dan is het der Teufel..... en ik dacht hem dat even af te leren..... zelfs met Parelli zal het er nooit uit gaan..... onze eigen trekker deert hem niet, maar o wee.... een vreemde trekker. Zelfs in 2-span naait ie er tussenuit en dat is héél bijzonder, dat komt bijna nooit voor

Ik heb me er nu bij neergelegd dat een carrière als boscrosser er niet meer in zit. Het zal blijven bij met mooi weer op zondagmorgen vroeg door de polder stappen en hopen dat alle boeren met trekkers in de kerk zitten......

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 15:46

Is die kerk toch nog ergens goed voor

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 15:53

Ik ben blij dat ik in een rustig boerendorp woon. Hier is veel agraries gedoe echter alleen die paar weken in de zomer. Hier staat de tijd wat stiller en houd iedereen rekening met iedereen. Als hier in de straat iemand ziek is heb je in een mum van tijd een delegatie aan de deur. Het zelfde is met dierenelende. Als wij een dag weg zijn is een kik genoeg en op de beesten wordt gelet alsof het de normaalste zaak is.

Heerlijk dorp.

Lekker Wendy als je paard al zo reageerd en cool is.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 16:06

Het is heel fijn om te merken dat de inspanningen effect hebben. Parelli heeft daar zeker ook aan bijgedragen

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 09:58

Wendy: super als je inspanningen resultaat hebben!