Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 00:15

fransje23 schreef:
Jessix schreef:
Ze kan je ook moeilijk aankijken met twee ogen als je erop zit... :D

Dat zou inderdaad erg bijzonder zijn :D :j

Ging mij even om het oogcontact zoeken.

Snap ik, maar ik (en ook Parelli) bedoelen vanaf de grond. Face to face. Het contact zoeken wat jij aangeeft is een heel goed teken. Echt even bij je checken, mooi!

Anoniem

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 00:16

Met rijden is hoofd draaien en met 1 oog inchecken inderdaad heel fijn :j
Ging zelf ook even er vanuit dat we op de grond stonden .. waarschijnlijk omdat ik dat 90% van de tijd doe :Y) Sorry ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 00:18

Ik zat even aan die vergelijking oren en vinger te denken en dacht toen deze foto van mijn merrie.

Afbeelding

Probeer zo een "rot op-blik"maar eens na te bootsen als mens :D Is niet alleen de oren maar de hele expressie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 00:19

Ik kan heul boos kijken, maar dat red ik toch niet hoor :Y) :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 00:26

[***] schreef:
En verder .. waarom enkel met je hand aaien? Waarom alleen met de hand vriendelijk zijn? Waarom niet met een stick, zweep of plastic zak? Daar kan je ook heel veel gevoel in leggen hoor, en ook contact met je paard maken. Hoef je niet enkel je hand voor te hebben ;) En als je wel alleen je hand gebruikt, wat moet je paard dan van die stick of zweep denken? Dat het enkel iets is waardoor hij dingen gaat moeten doen? Dat wil ik net niet, ik wil dat mijn pony iets gaat doen omdat ik dat op dat moment vraag, en niet omdat die die stick of zweep of .. ziet ;)

Ik gebruik nooit een stick maar ook geen zweep dus moet zeggen dat ik er zo niet over nagedacht heb. Maar uiteindelijk is het toch de bedoeling dat hij dingen doet o.a op aanwijzingen van de stick?

:)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 00:27

Whahah, die kop :D

Fransje, ik heb alle 4 de levels gezien van Parelli en in alle levels wordt gewoon nog een stick gebruikt.

Overigens vind ik dat zelf ook wel fijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 00:33

fransje23 schreef:
[***] schreef:
En verder .. waarom enkel met je hand aaien? Waarom alleen met de hand vriendelijk zijn? Waarom niet met een stick, zweep of plastic zak? Daar kan je ook heel veel gevoel in leggen hoor, en ook contact met je paard maken. Hoef je niet enkel je hand voor te hebben ;) En als je wel alleen je hand gebruikt, wat moet je paard dan van die stick of zweep denken? Dat het enkel iets is waardoor hij dingen gaat moeten doen? Dat wil ik net niet, ik wil dat mijn pony iets gaat doen omdat ik dat op dat moment vraag, en niet omdat die die stick of zweep of .. ziet ;)

Ik gebruik nooit een stick maar ook geen zweep dus moet zeggen dat ik er zo niet over nagedacht heb. Maar uiteindelijk is het toch de bedoeling dat hij dingen doet o.a op aanwijzingen van de stick?

:)

Dat is inderdaad de bedoeling, maar niet elke keer dat jij wat met je stick doet moet je paard daarop reageren. Het is dus niet dat zodra je paard de stick ziet dat die denk 'nu moet ik wat gasn doen', neen, de stick kan er ook gewoon zijn, zonder intentie. Zelfs bewegen zonder intentie. En daarnaast is het een superleuk krab-op-afstand-ding. Ik sta regelmatig de kont te krabben terwijl ik bij het hoofd sta of andersom, heb ik.ineens ook een heel lang lichaam volgens mijn paard, haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 00:39

Grr, kan niet editten op mijn mobiel..

Ik vind het wel zo handig dat ik gewoon met die stick kan rondlopen en bewegen zonder dat dit betekrnt dat ponylief meteen aan de andere kant van de piste staat. Pas als ik die intentie achter mijn bewegingen zet zal dit gebeuren en tussendoor kan ik met die stick doen wat ik wil, vinden de pony's allemaal prima. En ik vind dat ook wel aangenaam, dat ik niet elke beweging die ik maak moet overdenken of mijn pony miscchien wel niet zou kunnen gaan reageren omdat ik de stick zus of zo hou ;)

gaya1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 06:12

Jessix schreef:
gaya1 schreef:
Als je de stapjes toch zo goed weet waarom plaats je dit filmpje dan, hier word precies gedaan met de methode van 10 jaar terug die nu al niet eens meer relevant zijn door groei en ontwikkeling.
En dat zeggen dat je geen parelli expert bent......

Welk filmpje heb ik geplaatst en waar beweer ik dat ik geen expert bent?? Ik denk dat je, je vergist? Of de verkeerde quote? :?

Ah zie het idd mijn excuses :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 07:29

Hee, jouw paard heet ook Cookie. :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 07:55

fransje23 schreef:

Uiteindelijk moet je de stick gewoon weg kunnen leggen en dat het paard met een simpele aanwijzing zoals het wijzen met een vinger dingen gaat doen. Sterker nog, het wegleggen van de tools en een paard die het dan nog steeds voor je wil doen is het bewijs dat je goed bezig bent geweest. Want heel veel paarden doen dan ineens niets meer. Zoals Parelli zelf zegt in het filmpje dat hij samen met Linda met Remmer en Allure bezig is: @ Liberty werken is het uiteindelijke bewijs voor jullie relatie samen.

Wat betreft de friendly en de extreme friendly games: trainen van paarden is niets anders dan sensibiliseren en desensibiliseren voor bepaalde dingen. Wij willen dat een paard wijkt voor druk, op elk gedeelte van het lichaam, een stapje opzij doet, naar voren en naar achteren doet als wij dat vragen. Op dit momenten sensibiliseer je je paard. Maar we willen dat hij de druk accepteerd van hoofdstel, zadel, ruiter op de rug, zonder te gaan flippen. Dat hij niet schrikt van een tractor, een fiets, die blaffende hond, die vuilnisbak. Op dit momenten ben je hem aan het desensibiliseren.

Er moet een balans zitten tussen sensibiliseren en desensibiliseren, en die is vaak zoek. Krijg je idd paarden die, als je alleen maar met de longeerzweep of een rijzweep aankomt, compleet over de zeik gaat. Of als je teveel desensibiliseert, helemaal op geen enkele aanwijzing meer reageren.

Er werd eerder geroepen dat wij mensen de paardentaal moeten leren. Nou nee, zo werk dat niet helemaal. Wij moeten weten hoe een paard reageert en leren daarop in te spelen maar het is ook een leerproces voor een paard die moet leren dat, als baasje ontspannen wat met zijn stokje loopt te wapperen, er niets aan de hand is, en als de lichaamstaal van baasje verandert, je daar wel op moet gaan reageren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 12:01

Gini schreef:
Hee, jouw paard heet ook Cookie. :D

Ken je nog een Cookie? :)

(ik noem haar ook wel Koekiemonster of heksie )

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 12:51

fransje23 schreef:
Ik zat even aan die vergelijking oren en vinger te denken en dacht toen deze foto van mijn merrie.

[ Afbeelding ]

Wow!
Ik deins gewoon terug van m'n computer scherm!

gaya1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 13:10

Jannepauli schreef:
fransje23 schreef:

[ Afbeelding ]

Wow!
Ik deins gewoon terug van m'n computer scherm!

Duidelijke taal :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 13:46

Ik had toch al ergens geschreven dat de lichaamstaal van mijn paard duidelijk te lezen was :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 13:50

Cassidy schreef:
fransje23 schreef:

Uiteindelijk moet je de stick gewoon weg kunnen leggen en dat het paard met een simpele aanwijzing zoals het wijzen met een vinger dingen gaat doen. Sterker nog, het wegleggen van de tools en een paard die het dan nog steeds voor je wil doen is het bewijs dat je goed bezig bent geweest. Want heel veel paarden doen dan ineens niets meer. Zoals Parelli zelf zegt in het filmpje dat hij samen met Linda met Remmer en Allure bezig is: @ Liberty werken is het uiteindelijke bewijs voor jullie relatie samen.

Wat betreft de friendly en de extreme friendly games: trainen van paarden is niets anders dan sensibiliseren en desensibiliseren voor bepaalde dingen. Wij willen dat een paard wijkt voor druk, op elk gedeelte van het lichaam, een stapje opzij doet, naar voren en naar achteren doet als wij dat vragen. Op dit momenten sensibiliseer je je paard. Maar we willen dat hij de druk accepteerd van hoofdstel, zadel, ruiter op de rug, zonder te gaan flippen. Dat hij niet schrikt van een tractor, een fiets, die blaffende hond, die vuilnisbak. Op dit momenten ben je hem aan het desensibiliseren.

Mijn paard is erg sensibel wat betreft lichaamstaal en -hulpen. Met een zweepje of stick geef je al snel een overkill aan hulpen, zelfs als je denk t dat het wel meevalt. Zie geen noodzaak iets te gebruiken als het zonder ook lukt.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 14:13

Ik heb wel eens zo'n stick in handen gehad maar ik ben er zelf te onhandig mee :o ik vind hem ook veel te zwaar.
Ik vind een longeerzeep fijner werken maar het meeste doe ik gewoon met mijn lijf.
Ik ben het met fransje eens wat betreft de overkill aan hulpen.
Volgens mij gebruik je die eerste games toch alleen in het begin? De grap is toch juist dat je steeds iets nieuws doet om het ook leuk voor je paard te houden?
Niks is zo vervelend als steeds hetzelfde doen :O alsof je iedere keer hetzelfde rijtej + en - sommen moet maken, als je iets weet dan wil je weer verder.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 14:22

justkid schreef:
Ik heb wel eens zo'n stick in handen gehad maar ik ben er zelf te onhandig mee :o ik vind hem ook veel te zwaar.
Ik vind een longeerzeep fijner werken maar het meeste doe ik gewoon met mijn lijf.
Ik ben het met fransje eens wat betreft de overkill aan hulpen.
Volgens mij gebruik je die eerste games toch alleen in het begin? De grap is toch juist dat je steeds iets nieuws doet om het ook leuk voor je paard te houden?
Niks is zo vervelend als steeds hetzelfde doen :O alsof je iedere keer hetzelfde rijtej + en - sommen moet maken, als je iets weet dan wil je weer verder.

Die games gebruik je elke keer weer, maar steeds uitgebreider :)

Pat wil ook niet dat je een jaar in level 1 blijft hangen. Hooguit een maand! Dan hup door naar level 2 dan ga je op meer afstand werken en obstackels gebruiken.
Dan level 3 nog meer afstand, liberty. Gewoon alles op een hoger niveau (dus meer uitdaging) en dan level 4.. Daar gaat het om meer precisie etc..

Dus het is echt niet steeds meer game 1 t/m 7 achter elkaar doen. Soms merk ik ook dat mijn game 2 (porcupine) niet meer goed werkt, dat fix ik dat even. Hoef ik niet eerst weer beginnen bij het eerste etc..

JE kan ook alles door elkaar doen etc.. :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 15:22

Ik vind die stick ook vrij zwaar en niet praktisch zeker niet met rijden. Ik kom hier in de duinen nog weleens mensen tegen met zo een stick. Moet er niet aandeken om urenalng te rijden met zo een ding in je hand.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 15:25

Ieder zijn ding toch :)

Ik VOND het ook heel onhandig, nu wel heel fijn.

Ik rijd ook met stick sinds kort, en dat is nog wel wennen maar ik vond een zweep vroeger ook vervelend :P

Voordeel van mn stick is deze niet zo flexibel is als een zweep en dus beter mee te rijden is, ik heb trouwens ook nog een korte stick, speciaal voor rijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 15:43

Maritje1991 schreef:
Die games gebruik je elke keer weer, maar steeds uitgebreider :)

Pat wil ook niet dat je een jaar in level 1 blijft hangen. Hooguit een maand! Dan hup door naar level 2 dan ga je op meer afstand werken en obstackels gebruiken.
Dan level 3 nog meer afstand, liberty. Gewoon alles op een hoger niveau (dus meer uitdaging) en dan level 4.. Daar gaat het om meer precisie etc..

Dus het is echt niet steeds meer game 1 t/m 7 achter elkaar doen. Soms merk ik ook dat mijn game 2 (porcupine) niet meer goed werkt, dat fix ik dat even. Hoef ik niet eerst weer beginnen bij het eerste etc..

JE kan ook alles door elkaar doen etc.. :)

Het punt is alleen dat ik in de praktijk te vaak zie dat mensen wel op level 1 blijven hangen en dus wel keer op keer hetzelfde kunstje herhalen. Verzanden in dingetje doen, noemen wij dat. Doodgeparellide paarden krijg je daarvan en dat is dan weer de bron van veel afkeer tegen Parelli.
oftewel: Parelli heeft het wel goed voor ogen, maar z'n volgelingen bakken er wat minder van.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 16:13

JA, maar dat zie ik helaas in elke 'tak'

Genoeg mensen die trekken aan het bit en allerlei hulpmiddelen gebruiken terwijl dat, dat helemaal niet oorsprong van het rijden is..

Weet je, het ligt niet aan parelli, het ligt aan de mensen en dat is overal zo!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 17:52

fransje23 schreef:
Ken je nog een Cookie? :)

(ik noem haar ook wel Koekiemonster of heksie )

Mijn eigenste merrie draagt ook de naam Cookie. :+
Een veel te lieve naam om zo kwaad te kijken. :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 17:55

Maar wel overduidelijke taal, van de merrie van @fransje 23: "kom niet dichterbij"!
Prachtige beeldtaal.

mijnzoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 18:08

Ik ben toaal niet bekend met Parelli maar als ik dit filmpje ziet wi ik er ook niets van gaan weten. Bleh wat ziet dit er vreselijk uit zeg! en wat een enorm braaf paard denk als ze dit bij die van mij zou doen dan zat ie binnen twee tellen in haar nek en hopelijk met een rake klap. Als je zo met paarden om gaat onder het mom dat je ze wat leert dan verdien je zo'n klap. Bleh wagelijk zeg!