[HK] Huiskamertopic voor "Naturals" Deel IIΙ

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals" Deel IIΙ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:00

Wendy schreef:
Enten tegen influenza is trouwens de grootste onzin die er bestaat...

Ja zo zie ik het ook.
Tijdens mijn cursus kwam het al ter sprake. De betreffende DA (die de cursus geeft) gaf in feite aan dat het wel belangrijk is voor paarden die op stal staan. Omdat zij in een omgeving leven die tegen-natuurlijk en (dus) ongezond is. Denk aan droge lucht, stoffige omgeving, ammoniak lucht etc. Dit is allemaal funest voor de luchtwegen van het paard en zijn deze paarden in dat opzicht dus "zwakker" en dus vatbaarder voor verkoudheid, griep en andere aandoeningen.
Geen DA die tegen z'n klanten zal zeggen "U moet uw paard in de wei zetten". Wel wordt geadviseerd om de paarden meer frisse lucht te bieden, hooi- en strobalen te verwijderen, stallen schoon te houden, zorgen dat de urine en mest goed afgevoerd wordt etc.
M.a.w., paarden die in de wei lopen, niet naar wedstrijden gaan en niet met allerlei andere paarden in aanraking komen, zullen niet snel verkouden worden of griep krijgen. En indien wel, dan hebben ze voldoende weerstand (zijn dus sterk genoeg).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:02

Er is ook nog een ander punt. Er zijn zoveel verschillende infuenza virussen, en ze muteren zo snel dat de kans klein is dat er tegen het juiste virus is geent...

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:02

En dat is bij mensen dus niet anders. Er word geadviseerd om een griepspuit te halen bij mensen met een verminderde weerstand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:03

Inderdaad, en dat heb ik ook als punt aangevoerd.
Maar we gaan het straks nog een hele avond over vaccinaties en wormen e.d. hebben, dus dan slinger ik de discussie weer aan. Vork

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:04

Ik weet wel dat ze in usa met een proef bezig zijn om te kijken of een goede basis enting tegen tetanus misschien het wel 50 jaar kan volhouden.
Dit onderzoek word uiteraard niet gesteund door de farma industrie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:04

Wat de enting van Banouck betreft: zo'n 4 weken voor haar geboorte heeft ze een inenting meegekregen van Jovarna (Jovi is toen geënt). Zou dat voor haar al een basisenting zijn geweest? Zodat ze straks gewoon aan 1 enting genoeg heeft?
(Of jaag ik je nu op nammie? Tong uitsteken )

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:09

Ze heeft geheid antilichamen van haar moeder meegekregen!
Of dat voldoende is bij een infect weet ik niet.
Ik ben van plan om Maike on de 5 jaar te enten tegen tetanus.
Alsa er tussentijds iets gebeurd kan ik hem altijd nog met een dosis serum in laten spuiten...dat risico neem ik dan maar bij hem.
Het probleem zit hem in de kleine onzichtbare diepe wondjes...en das het risico

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:10

Het lichaam moet leren om ze zelf te maken , nu heeft banouck een voorgekauwde versie van haar moeder gekregen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:11

Schiet me opeens te binnen. Banouck heeft op de eerste dag wel een veulenprik gehad. Volgens mij zat hier ook tetanus bij in. Maar dat ga ik even navragen.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:13

Ik ga de beestjes pesten , en zal als er behoefte aan is het hele verhaal eens opzoeken , maar dat is dan het verhaal van mensen...[er zijn vast mensen hier die het zo uit hun mouw schudden , ik heb het moeten weten allemaal , maar het is weggezakt...zal de leeftijd zijn Bloos ]

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:17

Ik lees net dat als het goed is , het veulen zonder antilichamen geboren word , maar het via de biest moet binnen krijgen[ook van de tetanus]

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:17

nu ga ik echt Doei!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:18

Thanks nammie! geef ze alledrie een dikke knuf van mij!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:28

jackie komt morgen ook weer bij mij: bekappen..... Wout belde om 5 over 9 af, niet mij maar mijn stalgenoot. We moesten maar een ander zoeken.

Jackie komt het 1 keer doen, dat geeft ons de tijd om Annette of Björn over te halen...... het is de vraag of ze het willen doen: Morrie is niet makkelijk en heeft een geweldige beenstandafwijking.......

Ik baal er geweldig van........ was er zo klaar mee dat ik bijna de smid gebeld had en er weer ijzers onder had laten zetten, ben ik van dat gezeur af en kan ie van de winter gewoon bij de winterpaarden op het betonpad..... Boos! en toen belde jackie terug, precies op tijd......

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:29

He? Wat is dat dan voor onzin?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:38

Wil Wout helemaal niet meer komen? Of alleen vandaag niet?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:54

ik heb hem niet gesproken, hij belde m'n stalgenoot, begreep dat we beter een ander konden gaan zoeken...... ben eigenlijk te boos om er op dit moment achterheen te gaan bellen.

Ik heb Annette al gebeld (voicemail) en Björn gemaild, dan zijn we klaar met AANHCP-ers...... en of ze Morrie willen doen, is zeer de vraag, hij heeft echt een hele nare beenstandafwijking

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:59

Voor hetzelfde geld is Wout een keertje ziek. Ik zou hem toch even bellen om zelf te horen hoe het nou zit in plaats van meteen te concluderen dat hij je nooit meer wil zien. Verward

Goedemorgen trouwens. Ik voel me stronmisselijk, ben doodmoe en ik wil naar huis.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:59

Nouja zeg! Daar ben je mooi klaar mee Ach gut

Arno, beterschap!

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 11:03

idd niet te snel conclusies trekken Morrie!

Je hebt echt griep Arno, neem nou maar rust voordat je straks nog langer ziek bent..

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 11:28

pff mijn zus heeft mijn fiets 'eventjes' geleend, ze zou binnen 15 minuten terugzijn. Ze is nu al een uur weg en ik wil weg om de paarden te voeren!!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 11:41

Arno: alweeeeeer misselijk? Knipoog
(tis dat je een man bent...)

Morrie: bel wout gewoon op om te vragen wat de bedoeling nou is,of ie misschioen morgen komt ofzo??
(zeg dat je stal genoot een half verhaal aan jou vertelde,en dat je het niet helemaal snapt..)

Ik weet van de DA dat een veulen tot 5 maanden antistoffen van de moeder meekrijgt.
(of dat in de biest zat,of ergens anders in weet ik niet,maar na 5 maanden is het veulen niet meer beschermd..)

Ik ent wel gewoon.
Kost me 20 euro per jaar,en dat heb ik wel over voor een eventuele tetanus infectie.
(beetje rare zin,maar je snapt wat ik bedoel..) Clown
Moet er niet aan denken om haar te verliezen aan iets akeligs als dat!

Dat de enting 9 maanden geldig was wist ik niet.
Dan loopt je paard dus 3 maanden onbeschermd rond?
Ik ga het vragen als ie komt.
(weet nog niet hoelaat)

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 11:46

Inderdaad els, misschien is het wel niet zo erg als het nu lijkt en kun je een andere afspraak met hem maken.
In ieder geval, ik hoop het voor je!

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 11:48

hmm balen els...ik zou inderdaad even gaan bellen en navragen... maar ik kan me voorstellen dat je er onwijs van baalt!

ik ben nu druk bezig met opruimen en inpakken... wat kan een mens een hoop zooi verzamelen in zo'n klein hokje zeg!! ik heb al 3 volle vuilniszakken met troep weggegooit... wel knap want ik ben niet zo'n held in weggooien... ik vond zelfs nog een paar sporen Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 11:51

TL: Dat een veulen tot 5 maanden antistoffen van de moeder meekrijgt en daarna niet meer, betwijfel ik. De twee andere veulens in de kudde zijn vorige week geënt. Met dezelfde beredenatie (tussen de 5 en 6 maanden moet je enten).
Ik heb Banouck niet laten enten, omdat naar mijn mening het veulen nog steeds alles van moeder meekrijgt zolang ze nog bij d'r moeder drinkt.
Bovendien las ik dat je niet moet enten wanneer het veulen verkouden of ziek is. Onze veulens lopen nog steeds met de kinderziektes rond, dus ook daarom lijkt het me niet zinvol om Banouck nu te enten.
Volgens mij wordt die 5 tot 6 maanden gehandhaafd omdat het nog traditie is om ze rond die leeftijd af te spenen. Maar werkelijk onderbouwd lees ik het nergens.

Klopt dat de enting 9 maanden geldig is. En ja, je paard loopt dan dus altijd 3 maanden onbeschermd rond (en andere paarden waar je paard mee in aanraking komt, dus ook).