[HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 21:05

ik gebruik de bak, die ongeveer 20 x 15 is en niet echt vierkant, met aan 4 kanten schrik- en prikkeldraad, tot ik eruit gegooid wordt, omdat er iemand moet "werken" met z'n paard (meestal losgooien en opjagen).
dan ga ik verder op het erf achter de stallen, kan ik ook sideways oefenen, want Morrie is al eens het schrikdraad in gelopen in de bak en dat vonden we niet leuk......In de zomer, als het goed droog is en de paarden staan op de wei, ga ik ook wel eens op de plaat spelen

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 11:02

Ik ben niet bezig met parelli e.d. Wel probeer ik Wit tijdens het vrijwerken steeds beter bestuurbaar te krijgen. Met longeerzweep erbij begrijpt ie me al aardig. Hij kent Stap, Draf, Galop, Ho (een gang terug) en Om (waarbij ik de longerzweep in mijn andere hand neem, en hij op de plaats omkeert). Galop kent ie ook op armbeweging (2 armen in de lucht, dan weet ie dat het komt, als ik mijn armen laat zakken, schiet ie weg.. )

Aan de longeerlijn kent ie verder Strek (in draf) en Langzaam, maar daar moet ie wel even aan herinnert worden.

Met Orlanda doe ik helemaal niks. Alleen in de zomer maak ik er zo nu en dan een buitenritje mee. Ze is al oud, en is hier eigenlijk alleen nog maar om Wit gezelschap te houden, om haar te knuffelen, te poetsen, lekker de hele dag mee te penny-en, en om heel veel van te houden.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 11:37

Dat is toch een geweldig leven voor een oud paard?

Leuk om te lezen hoe jij het aanpakt met Wit, let je dan ook echt op lichaamshouding, of werk je meer met commando's bijvoorbeeld?

johnnie

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:07

Ik heb net een paar fotos op de site van de natuurlijke bekappers gezet Wendy.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:15

Ok, ik kijk graag mee
Erg leerzaam altijd.

Gisteren vonden ze het blijkbaar weer te koud voor de paarden om ze buiten te zetten. Moet er wel bij zeggen dat het ook wat glad was, maar toch....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:17

Wendy, begrijp ik het nu goed dat andere mensen beslissen of jouw paard wel of niet de wei op gaat?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:18

Blijkbaar wel ja... ik ben afhankelijk van anderen voor het buitenzetten, en blijkbaar heb ik zelf dus geen beslismacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:19

Wat voor afspraken hierover heb je dan gemaakt met de pensionhouder?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:21

Geen goede blijkbaar.... ik probeer hem al een week lang te pakken te krijgen, maar het lukt niet.
Ik wilde namelijk een ultimatum voorstellen.

Misschien kan ik vanaf maart een weitje krijgen met schuilstal, wel verder weg en ik kan het niet alleen dus ik moet anderen regelen die dat ook willen....

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:24

Dinopino heeft nog steeds een weitje met stal in de aanbieding Wendy. Of is dat dat weitje al. De lutte is waarschijnlijk te ver voor je, maar als de nood aan de man komt wil ik wel op Walter passen voor je. Komt hij in ieder geval altijd buiten.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 14:10

Ik probeer op mijn lichaamshouding te letten. Hij reageert daar ook heel goed op. Het ene moment kan ik ervoor zorgen dat hij telkens voor mij wegloopt (bijv. voor de join-up), maar ik kan hem ook laten staan. Ik gebruik tijdens het vrijwerk wel veel stemcommando's. Ik kan er namelijk niet voor zorgen dat ie de hele tijd op mij let (dat is ook ons grootste probleem tijdens het rijden), met stemcommado's doet ie wel wat ik wil, want dan kan ie terwijl ie naar me luisterd toch de andere kant op kijken....,,.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 14:23

bij Parelli zeg je helemaal niets en maak je geen geluid in de lgere levels.
Ik merk dat Morrie het heel erg naar vindt als iemand b.v. staat te longeren en iedere stap aanklikt of haar paard met veel woorden aanmoedigd te gaan draven of galopperen, dan raakt hij erg in de war en gaan wij meestal maar even de bak uit.

Als ik de box binnenkom met een emmer water, gaat Morrie achteruit en geeft me de ruimte, ik zeg niets, ik kijk alleen.
Als de boer schreeuwend binnenkomt (ga aan de kant bolle, achteruit, wegwezen e.d.) dan rent Morrie over de boer heen de deur uit.......ik kreeg vanmorgen dus te horen dat als ik wil dat m'n peerd te drinken krijgt op stal dat ik dat zelf maar moet doen

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 14:30

hihi, de voor en nadelen van parelli....

Ik doe wel veel met stem, van een afstandje Terug zeggen is al genoeg, Om begrijpt ie ook op stal (wel zo handig, als ze staan te eten en ik wil de boel uitmesten en hij staat met z'n dikke kont in de weg...)

Wel super dat je alles zonder stem kunt.... (ben ik wel een beetje jaloers op, ik zou willen dat mijn paard zo goed op mij kon letten)

Tijdens het eten geven geeft ie ook altijd de ruimte, das wel fijn, want soms geeft de moeder van mijn vriend, of de buurman eten, en dan doet ie dat dus ook (was in het begin wel anders). Ik ben begonnen met het commando Terug, en heb dat langzaam weggelaten. Nu doet ie het uit zichzelf (en heeft ie mooi de kans om Orlanda nog even voor het eten te pesten...)

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 14:39

ik kan ook alles op de stem, want Morrie is boomsleeppaard, die kan ik van een afstand op de cm besturen op de stem, links, rechts, voor, achter, omdraaien links en rechts, alles op stemcommando, maar nu dus not done....... pas al mijn lichaamtaal zo duidelijk is dat hij alles op lichaamstaal kan, komt de stem er weer bij te pas.

als ik dan mensen die duwen tegen hun paard en schreeuwen dat ze achteruit moeten, en het paard duwt alleen maar terug, moet ik wel eens zuchten...... maar ja..... nog niet zo lang geleden deed ik dat zelf ook

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 14:48

gaaf joh dat morrie dat allemaal kan...

van die mensen zijn altijd leuk, net als mensen die steeds harder aan hun teugels gaan trekken als hun paard te hard gallopeert.... als ze nou eens zouden loslaten, dan komt het paard misschien op hetzelfde idee... Verzet vraag om verzet. Maar ja.... eens komt de dag....

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 14:51

Ik ben trouwens ook heel erg met het kijken naar mensen tijdens het rijden. Op de manege waar ik rijdt, draait alles om je zit en houding, en iedereen let daar ook op hoe de ander rijdt (en wat je daar zelf dus van kan leren, zowel van de goede als van de slechte dingen). Ik kan het dus nooit laten als ik iemand op zijn paard zie zitten om het grondig te bestuderen...

We vragen elkaar ook vaak: hoe doe je dat nou? hoe zorg je ervoor dat ie stopt??? meestal is het antwoord: alles loslaten, diep zinken in je zadel en uitademen, handen dragen en vooral niet aan de teugels trekken... maar ja, makkelijker gezegt als gedaan....

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 14:59

Haha, inderdaad makkelijker gezegd dan gedaan allemaal. Rijd jij soms op die manege van Anne Muller? Ik meende dat je dat al eens schreef... eigenlijk best een bijzondere manege.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 18:08

Ja, daar rijdt ik idd! goed onthouden!!!

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 18:25

Wat ik wel leuk vind, is dat de basiscursus (die iedereen moet volgen, of je nu al kan rijden (of het denkt te kunnen) of nog nooit een paard gezien hebt) altijd begint met een join-up les. Heel mooi om te zien dat iedereen stom verbaast is dat je een paard met zo weinig al kunt laten aandraven, kunt laten stoppen, en dat ze zelfs achter je aan komen lopen (en je niet eens hoeft te trekken

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 18:37

Dat soort voorbeelden laat mensen volgens mij ook inzien dat het anders kan.... ook al weten ze misschien ook al een heleboel.

Vandaag stonden de paarden wel buiten gelukkig. Ik heb de stalhouder ook eindelijk getroffen en gewoon gevraagd waarom ze gisteren niet buiten hadden gestaan. Hij wist het eigenlijk niet zo goed, maar vond wel dat de paarden de wei veel te veel kapottrappen.
Blijkbaar is voor hem de wei belangrijker dan het welzijn van de paarden. Ik heb maar weer eens aangegeven dat ik echt wil dat Walter naar buiten komt!

Er lijkt trouwens wel belangstelling te zijn van anderen om ook hun paarden op de wei met schuilstal te zetten, dus wie weet wordt het echt wat!

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 18:41

Ik hoop voor jou en Walter dat het wat wordt! een boer die meer geeft om zijn wei als om de paarden die erin (horen te) staan, is weinig waard....

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 18:48

Ik denk dat het bij die man ook gewoon een gebrek aan kennis is. Helaas neemt ie op dat gebied ook niks van me aan.
Hij neemt alleen wat aan van zijn neef, die al jaren paarden heeft, maar niet de meest subtiele fokker is, om het zacht uit te drukken.

Wij hebben die man bijvoorbeeld ook verteld dat hij zijn fries in plaats van slobber beter gewoon brokken en veel hooi kan geven als hij het zo belangrijk vindt dat ze niet dik wordt. Maar hij doet wat hij denkt dat goed is. Op zich prima, het is zijn paard natuurlijk
Alleen wanneer het mijn paard aangaat vind ik het wat minder

dola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 19:39

Nou lekker als je hem al een week probeert te bereiken...

Ik heb gelukkig echt een hele goede pension eigenaar het belang van de paarden gaat boven staat voor alles open, helpt je overal mee als je een x ziek bent of niet kunt, heb ik mr geluk mee dan

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 19:46

ook als ik nie top stal ben, kom ik m'n pensionhouder nog dagelijks tegen, hij scheurt altijd met de trekker door het dorp...... en je hoort hem van verre: hij heeft een piepstem en zingt altijd heel hard als ie op de trekker zit
Aan een gsm doet ie helaas niet, maar als er in de zomer een koe of paard in de sloot ligt, is ie altijd zo bereikt: de tamtam doet het nog prima in Blaricum

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 20:29

Die van ons hebben weer lekker de hele dag buiten gestaan met 4 friezen. Die kleine arabiertjes zijn die logge beesten gewoon de baas, echt grappig om te zien!