Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 12:31

:D Ja natuurlijk dat zal het zijn :D

Ik geef een overenthousiast paard niet op zijn flikker. Heel simpel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 12:37

sanne83 schreef:
:D Ja natuurlijk dat zal het zijn :D

Ik geef een overenthousiast paard niet op zijn flikker. Heel simpel.

Nee, jij was waarschijnlijk gewoon op je plaat gegaan met paard en al..........

Een paard mag best over-enthausist zijn, maar als er meerdere aanwijzingen zijn genegeerd, dan komt op een zeker moment het punt dat ie wel op z'n donder krijgt. Je weet wel: safety first.

sanne83

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 12:45

Er is een verschil tussen je hulpen doorzetten zodat je niet op je bek gaat en een paard "op z'n flikker geven" .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 12:54

sanne83 schreef:
Er is een verschil tussen je hulpen doorzetten zodat je niet op je bek gaat en een paard "op z'n flikker geven" .

Hoe groot is jouw range daarin?
Terug naar stap is terug naar stap, daar is weinig onderduidelijk aan, lijkt mij. Als dat niet gaat op een ophouding, ook niet op een duidelijke ophouding; zelfs een stevige ophouding niet aankomt en ook de stevige stemondersteuning wordt genegeerd evenals de potente binnenkomst; dan komt op een gegeven moment het punt dat er steviger ingegrepen gaat worden. Wanneer het paard op de schaal van 1 - 10 richting 6-7 gaat, ga ik met mijn ingreep ook naar dat niveau. Ook aan over-enthausiasme zit een grens........

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 13:29

Grappig dat dat niet ok is als het Linda Parelli is, maar bij jou opeens wel.

Net als bij Linda zeg ik, je bent een stap te ver gaan en je moet op dit moment dus een stapje terug in training.
Even weer opnieuw opbouwen tot je ook een respons krijgt als je paard overenthousiast is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 13:39

sanne83 schreef:

Net als bij Linda zeg ik, je bent een stap te ver gaan en je moet op dit moment dus een stapje terug in training.
Even weer opnieuw opbouwen tot je ook een respons krijgt als je paard overenthousiast is.

:') :')

Sorry, maar dat gaat dus gewoon helemaal nergens over. Ik ga niet trainen voor die 0,1% die ik niet onder controle zou hebben. Dat los ik ter plekke op. Ik heb voldoende middelen in huis om dit paard bij de les te krijgen; bleek gisteren in de les ook.......

gaya1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 13:49

LDRD schreef:
gaya1 schreef:
Mijn band en begrip voor paarden is in de 2 jaar dat ik parelli doe enorm verbeterd, word beter begrepen en zij kunnen hun natuurlijke gedrag uiten.

Ik mag toch hopen dat jij niet regelmatig van je paard ervanlangs krijgt zoals paarden onderling dat nogal eens plegen te doen?
Daar is een mens namelijk niet tegen bestand. Daarom zal een paard zijn natuurlijke gedrag m.i. toch liever niet botvieren op de mens. Het is maar goed dat paarden ons niet zien als kuddegenoten :j .

Ik krijg er vaak genoeg van langs, maar dat vind ik helemaal niet erg want daar leer ik van.
Er word gewoon duidelijk gezegt, er zit een mega groot gat in jou leiderschap naar mijn toe fix het eens.

Gini schreef:
gaya1 schreef:
Maar paarden onderling doen dat echt niet, parelli is compleet gebaseert op de communicatie die paarden doen.
De 7 games is niet meer het spel die paarden onderling spelen, dat kan zacht maar ook mega onvriendlijk zijn.

Maar ik ben geen paard? Waarom zou ik dan als een paard willen communiceren?

Omdat je communiceerd met een paard die alleen paardentaal begrijpt.....

[/quote]Wat het filmpje betreft, daar zijn er meer van uit die serie. Keep in mind: het is Amerikaans, dus worden de spectakelstukken eruit gelicht. In de praktijk gaat het er een stuk minder heftig aan toe! Als dat namelijk wel zo was, was het paard als diersoort al lang van deze aardbodem verdwenen.......

Mijn tip: verdiep je eens in wat er daadwerkelijk gebeurt, zonder je roze Parelli-bril op.
Paardeninstinct is weldegelijk veranderd. Dat heet fokbeleid! Je selecteerd op gewenste eigenschappen en juist omdat je die paarden een veilige omgeving biedt, waarbij ze niet meer constant op hun hoede hoeven te zijn, maakt dat de instincten afvlakken en daarmee de paarden bruikbaar worden voor de mens. Nogmaals: vang een zebra op de Serengeti en je komt erachter wat de verschillen zijn........[/quote]

Goh al was het filmpje belgisch howe care, dat het geen realiteit is in jou ogen komt meer omdat onze paarden niet meer leven in zulke grote groepen.
Als ik hier 2 hengsten/ruinen neerzet die bijde even dominant zijn en er nog geen rang in groep is, reken maar dat je dit krijgt.
Ik heb het gezien door mijn prachtige roze bril, want daar blijf ik lekker door kijken omdat mijn paard zich daar goed bij voelt.
Het enige wat in het fokbeleid veranderd is is de bouw en form, het natuurlijke gedrag van een paard krijg je er niet uitgefokt.
Wat je selecteerd in eigenschappen heet karakter :)
En nee ik vang geen zebra want daar heb ik niks mee

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 13:54

ikke schreef:
sanne83 schreef:

Sorry, maar dat gaat dus gewoon helemaal nergens over. Ik ga niet trainen voor die 0,1% die ik niet onder controle zou hebben. Dat los ik ter plekke op. Ik heb voldoende middelen in huis om dit paard bij de les te krijgen; bleek gisteren in de les ook.......

Prima, maar waarom dan commentaar hebben op Linda dat ze het ter plekke oplost?

Ik heb daar zelf niets mee, niet bij jou, niet bij Linda, niet bij wie dan ook.
Ik train juist voor die momenten. De andere momenten zijn makkelijk.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 13:59

gaya1 schreef:
Gini schreef:

Maar ik ben geen paard? Waarom zou ik dan als een paard willen communiceren?

Kan jij paardentaal dan? Kan jij je oren in de nek leggen of juist spits naar voren steken? Beheers jij het hinniken, brommen, gillen,....? Kan jij je nek erop zetten en een paard imponeren? Kan je steigeren en hard uitslaan met de achterbenen? Kan jij met je mond de schoft krabbelen en toelaten dat het paard met jou hetzelfde doet?

Je bent geen paard, dus je kan niet in hun taal communiceren. Dat is iets ijl en abstract wat naturals ervan maken. Wij praten in onze eigen uitgevonden taal tegen paarden en die dieren zijn gelukkig nog zo intelligent/dom? genoeg om ons te willen begrijpen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 14:05

gaya1 schreef:

Wat dus zou betekenen dat tussen mens en paard geen communicatie mogelijk is :Y) Je kan een heel scala aan attributen erbij pakken maar uiteindelijk blijf je een mens en kun je simpelweg geen paardentaal spreken. Tenzij je denkt dat een paard het verschil niet ziet tussen een draaiend touwtje en een staart?
Toch kan je communiceren, net als andere diersoorten, met elkaar communiceren met lichaamstaal en gevoel.

gaya1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:31

Gini schreef:
gaya1 schreef:

Kan jij paardentaal dan? Kan jij je oren in de nek leggen of juist spits naar voren steken? Beheers jij het hinniken, brommen, gillen,....? Kan jij je nek erop zetten en een paard imponeren? Kan je steigeren en hard uitslaan met de achterbenen? Kan jij met je mond de schoft krabbelen en toelaten dat het paard met jou hetzelfde doet?

Je bent geen paard, dus je kan niet in hun taal communiceren. Dat is iets ijl en abstract wat naturals ervan maken. Wij praten in onze eigen uitgevonden taal tegen paarden en die dieren zijn gelukkig nog zo intelligent/dom? genoeg om ons te willen begrijpen.

hahaha mijn paard gaat achteruit op mijn vinger beweeg(dat simuleerd het oor), ik kan mijn groot maken wat mijn imponeerd, ik kan springen en dominant zijn wat stijgeren naboots, en ik heb handen gekregen om te kriebelen wat paarden met hun mond doen.
Ik zou zeggen kom een keer langs dan kan je het zien..........!!!!!!!
Als je er in gaat verdiepen vind je de mogenlijkheden vanzelf wel, en gek genoeg doet iedereen het onbewust alleen maak ik het voor mijzelf bewust.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:32

gaya1 schreef:

Paarden kunnen menselijke communicatie ook best aardig leren. Het lijkt me zinnig om uit te gaan van methoden die het paard makkelijk begrijpt, maar het idee dat je net moet doen of je een paard bent is weer wat te ongenuanceerd. Ik leer het paard dan ook liever om essentiele menselijke aanwijzingen ook te snappen - wel zo makkelijk. En paarden begrijpen het verschil tussen mens en paard heel prima.

Citaat:
Het enige wat in het fokbeleid veranderd is is de bouw en form, het natuurlijke gedrag van een paard krijg je er niet uitgefokt.

Dat is echt absoluut niet waar! Gedomesticeerde dieren verschillen wel degelijk ook in natuurlijk gedrag van wilde dieren!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:37

gaya1 schreef:
hahaha mijn paard gaat achteruit op mijn vinger beweeg(dat simuleerd het oor), ik kan mijn groot maken wat mijn imponeerd, ik kan springen en dominant zijn wat stijgeren naboots, en ik heb handen gekregen om te kriebelen wat paarden met hun mond doen.
Ik zou zeggen kom een keer langs dan kan je het zien..........!!!!!!!
Als je er in gaat verdiepen vind je de mogenlijkheden vanzelf wel, en gek genoeg doet iedereen het onbewust alleen maak ik het voor mijzelf bewust.

Daar zeg je het, nabootsing. :D

Een vinger die het oor van een paard simuleert, het wordt mooier en mooier. Denk je dat een paard scheel of blind is?
Ik mag met mijn vinger wiggelen wat ik wil, mijn paard doet niets. Dat jouw paard dan achteruit gaat, wil zeggen dat je dat als commando geconditioneerd hebt, heeft niets te maken met de paardentaal.
Maar goed, met zo een echte diehard-natural valt niet te discussiëren, jammer want openstaan voor ratio is soms wel handig.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 14:41

gaya1 schreef:

Je denkt toch niet werkelijk dat het paard het verschil niet door heeft tussen een vinger en een paardenoor? :=

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 14:43

Shadow0 schreef:
Citaat:

Dat is echt absoluut niet waar! Gedomesticeerde dieren verschillen wel degelijk ook in natuurlijk gedrag van wilde dieren!

Vandaar de titel gedomesticeerd, :j Wilde dieren in gevangenschap dragen de naam gedomesticeerd niet ook al is het de zoveelste generatie die in gevangenschap geboren wordt.

ValerieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:45

Wat een verschrikkelijk filmpje

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:50

niet afgekeken sorry zo ga je niet met je paard om

horsefriend7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:54

Er is een verschil tussen terecht op z'n flikker geven en onterecht op z'n flikker geven. Wat Linda doet is onterecht. Niet mijn methode. Wat Gini denk ik bedoelt is terecht op z'n flikker geven. En ik ga dan helemaal met Gini mee.

gaya1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:55

fransje23 schreef:
gaya1 schreef:

Je denkt toch niet werkelijk dat het paard het verschil niet door heeft tussen een vinger en een paardenoor? :=

Je denk toch werkelijk niet dat het verschil tussen een oren en hoef en vinger en stick een verschil is. Het gaat om fase opbouw.
Als een paard niet reageer op een oor krijgt die ook een trap of hap, als die van mijn net reageert op de vinger krijgt die ook de stick met string erbij.

horsefriend7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:58

Ik zit net terug te lezen, maar bedoel ook Ikke. Ikke heeft een goed punt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:18

sanne83 schreef:
ikke schreef:

Omdat Linda probeert met een kanon een mug dood te schieten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:49

gaya1 schreef:
Als ik hier 2 hengsten/ruinen neerzet die bijde even dominant zijn en er nog geen rang in groep is, reken maar dat je dit krijgt.
Ik heb het gezien door mijn prachtige roze bril, want daar blijf ik lekker door kijken omdat mijn paard zich daar goed bij voelt.
Wat je selecteerd in eigenschappen heet karakter :)

Heel veel ruinen doen niet moeilijk over dominant zijn, ze hebben niet veel met meiden en hebben vooral te maken met voldoende eten en voor de rest je amuseren. Dat heeft trouwens vooral te maken met hormonen.
Wat je vooral ziet bij onze gedomesticeerde paarden is dat er genoeg zijn die niet meer moeilijk doen over potentiele roofdieren, als de buurhond door de wei loopt wordt er niets mee gedaan, behalve als die malloot van mij erbij kan, die gaat op die hond jagen :roll:
Fokbeleid richt zich op gewenste eigenschappen in zowel bouw als gedrag, geen enkel zichzelf respecterend wild paard zal voor de lol over hindernissen van meer dan een meter hoog gaan springen, maar bij springpaarden wordt juist daar wel op gefokt.
Vluchtgedrag is bij diverse rassen ook aardig eruit gefokt, bijvoorbeeld bij de Iberische paarden die met stieren moeten werken, maar ook quarters die op een ranch de kost moeten verdienen of politiepaarden. Allemaal paarden waarbij de vluchtreflex ongewenst is en waar je bij je fokbeleid dus rekening mee houdt.

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:54

In dat filmpje zie ik niks dat normaal paarden of mensen gedrag nabootst. Gejengel aan een touw zie ik niet als een duidelijke commando laat staan ook maar iets met leiderschap te maken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 17:57

ikke schreef:
sanne83 schreef:

Omdat Linda probeert met een kanon een mug dood te schieten.

Dat is waar. De manier om het op te lossen is een stapje terug doen in de training en eerst de aandacht van het paard terug krijgen in een prikkelarme omgeving.
Waar is dit anders dan je paard "flink op z'n donder geven" omdat hij in het bos niet luistert Dat gaat dan ook nog eens over een volledig afgericht paard. Ook daar zal je moeten nadenken waarom het paard op dat moment niet meer luisterde naar je hulpen en waarschijnlijk even een stapje terug doen in je training.

Ik vind trouwens een paard dat op zulke extreme druk naar voren rent (ipv naar achter), niet een mug hoor. Dat is ondertussen al een olifant. Dat dat eerder onderschept had moeten worden om die mug geen olifant te laten worden, daar ben ik het mee eens.
Maar ik vind een paard die in volle galop niet reageert op je ophouding ook een olifant. Ergens in het opleidingproces had je kunnen zorgen dat die mug geen olifant zou worden. Dat is voor mij horsemanship, je paard zo trainen dat je überhaupt niet in dit soort situaties terecht komt ipv je paard te moeten straffen omdat het niet luistert. Dat is hetgeen ik elke dag naar streef. Ik ben verantwoordelijk als mijn paard niet luistert, dan heb ik hem niet goed genoeg getraind.

Verder boots ik ook geen paard na of iets dergelijks, ik maak gebruik van paardeigen gedrag en dat kan nogal verschillen per individu.
Je kan alles benoemen met negatieve/positieve reinforcement/punishment en je kan een paard daarmee bijna alles leren, maar het moet passen bij de diersoort.
Kijk maar eens naar hoe makkelijk het (gemiddeld) is om een hond te laten apporteren en een (gemiddeld) paard te leren longeren. En probeer het dan eens andersom :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:06

Even over dat het paard in het filmpje (gedeeltelijk) blind is en dat het zo zielig zou zijn hem dan zo aan te pakken omdat men rekening zou moeten houden met zijn beperking....
Mijn shire heeft gisteren mijn shet ondersteboven gelopen. Ruim 1100 kilo van 1.90m hoog die een shetje van 1 meter en 225 kilo zo omver liep. Hij knalde eerst de fjord aan de kant en ramde toen de shet die achter de fjord stond zo hard dat de shet werd gelanceerd en op zijn rug landde.
Die arme zielige shet is het laatste jaar chronisch hoefbevangen geweest en kon niet lopen zonder gelschoentjes, gelukkig gaat het sinds de laatste maand wat beter dankzij medicatie. Ook heeft hij cushing en is dus best een ziekelijk beest om zo maar te zeggen. Dit is iets wat de shire al een jaar lang weet, want dat die shet zwak is is iets wat een ander paard er echt wel zo uit haalt. Nu is de shire de kuddeleider en heeft dus alles en iedereen te wijken voor en te luisteren naar hem.
Zo is de natuur... niks geen rekening houden met de beperkingen van de shet, die had op tijd aan de kant moeten gaan maar aangezien hij dat niet deed lag hij even later dus op zijn rug.
Hij heeft er niets aan over gehouden en speelt vrolijk verder zonder angst of wat dan ook maar dit voorval geeft voor mij toch wel duidelijk weer dat paarden onderling geen rekening houden met de beperkingen en zwaktes van andere paarden.