[HK]Van nature huiskamertopic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:38

Hoi iedereen, da's lang geleden.....
Hier alles ok, het wordt weer lente!!! *\o/*

Zo zie je maar dat alle paarden hun eigen karakter en uitingen hebben, he.... Ze zijn allemaal uniek en eigen, heerlijk. Net als wij, mensen.

Zwerte (pfff, ja, dat ene topic ;( ), zoals je het beschrijft lijkt me dat je het prima doet met Rock, hoor. Je bouwt vertrouwen op, zorgt dat hij zich op jou gaat richten en het zelfvertrouwen komt ook met de jaren en de ervaringen. En het ene paard heeft dat van nature nou eenmaal meer dan het andere. Gewoon lekker rustig aan bezig blijven en je paard nemen zoals hij is en daar op inspringen. Hoe zie jij het zelfvertrouwen van Rock op dit moment? Kun je daar iets over vertellen?

Haha, Twan is dus ook echt zo'n doordouwer, net als mijn halve Fjord, Sammy. :D
Dat zit toch ook aardig in het bloed, al hoewel je ook niet alle Fjorden over 1 kam kan scheren. Ik moet zeggen dat Sam qua grondwerk veel gevoeliger geworden is, maar daar zijn we dan ook al wat jaartjes mee bezig. Met rijden zijn we nog niet zo lang bezig en vaak ook met hele lange pauzes er tussen (toen het zo vroor heb ik wekenlang niet gereden en daarna ben ik lang ziek geweest, nou, dan ben je zo weer een paar maanden verder :+ ).

Tjitse is inderdaad weer veel meegaander en wendbaarder. Totaal ander paard qua karakter, qua bouw, qua verleden...... En Reina van Dani is ook weer heel anders. Ben heel benieuwd hoe het Dani en haar zal vergaan met grondwerken en inrijden later. Leuk is dat, al die verschillende combinaties. :)

Muurp, wat een relaxte foto met jouw Blessa!!! :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 13:52

Ja, ik ben ook benieuwd. De bepakker vindt Reina erg introvert, zelf ben ik er nog niet helemaal uit. Ik vind haar in ieder geval een lekker onverstoord bijdehand en pittig ding, maar ook open, vriendelijk en met vlagen zeer meegaand. Ze heeft ook het typische Andalusische; ongecompliceerd, koel in het koppie en zal nooit gemeen zijn, ze heeft nog nooit gebeten of getrapt, altijd sociaal naar mens en dier. Het type paard waar mensen snel misbruik van zouden kunnen maken (ik niet hoor).

Ach, ze is van alles en nog wat, maar bovenal gewoon mijn lieve meisje :).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:31

Dani, dat introverte zie ik ook wel een beetje bij haar, maar ook alles wat jij beschrijft. Daarbij is ze nog zo jong en baby-achtig. Ze kan ook nog wat veranderen als ze volwassener en ervarener is. Sam was ook een baby, toen hij bij me kwam. Onderdanig was hij ook, nou, daar is niets meer van te merken :D . Hij is zo dominant als wat in de kudde, en als je het toelaat bij de mens ook. ;)
Maar daarnaast is hij ook heel vriendelijk en sociaal, kijk maar hoe hij Tjitse en Reina onder zijn hoede heeft genomen, hoe hij mensen benaderd..... Er zit geen kwaad in.

Reintje is idd heel meegaand, open, vriendelijk en zachtaardig. En gelukkig is ze bij jou terecht gekomen. :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: [HK]Van nature huiskamertopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:53

precies wat je zegt, erg leuk al die combinaties!
Het grappige vind ik dat ik met twan kan lezen en schrijven en dat het erop begint te lijken dat het met rocky ook gaat lukken. Terwijl ze 2 totaal verschillende paarden zijn en vooral totaal andere aanpak nodig hebben. Bij twan moet je heel duidelijk grenzen aangeven, en niet voorzichtig want dan walst hij letterlijk over je heen! Zijn bijnaam is al jaren Tank.... de DA zei laatst dat hij ze zelden zo lomp ziet als hem! Maar zoals bij elk paard, met duidelijkheid en consequent zijn kom je een heel eind.

Hoe oud is reina ook alweer? (moet echt ff mn geheugen af en toe opfrissen hier, sorry alvast daarvoor!)

Ik denk dat rock nog een heel ander paard gaat worden. Hij is nog verschrikkelijk jong in zn koppie. Sowieso is het gewoon een schat, geen greintje kwaad zit erin.
Wat zijn zelfvertrouwen betreft: in de kudde begint dat langzaam iets toe te nemen. Afgelopen zomer heb ik hem gecombineerd met een 10 jarige kwpn die nieuw kwam. Heel onderdanig paardje die dus gelijk heel onderdanig naar rock begon te doen. Ze hebben wat gespeeld en rock merkte dat er warempel een ander paard was, die hem als hoger zag. Hier haakte hij wel gelijk op in, dat durfde hij dan wel weer. Nu is hij ook de grote, stoere vriend van Angie. Dat hij nu eindelijk niet meer onderaan de rangorde staat doet hem erg goed. Daardoor heeft hij in de kudde nu wel een klein beetje zelfvertrouwen maar nog steeds erg weinig initiatief. Eigenlijk is het een beetje vals zelfvertrouwen want zodra er echt wat gebeurd staat hij dus achteraan.
Zodra ik bij hem ben lijkt het alsof hij best wat zelfvertrouwen heeft, maar dit is dus eigenlijk "vals" vertrouwen, aangezien hij het volledig uit mij haalt. Ik ben veilig en vertrouwd dus volgt hij me als een hondje. Dan lijkt het heel wat maar het is direct weg als ik dus afstand neem. Het is een wereld van verschil of ik dichtbij hem loop (bijna tegenaan) of armafstand ertussen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:15

Rock is twee jaar toch? Reina is één jaar en 8 maanden, écht een broekkie dus nog. Wat Twiggy zegt; echt baby-achtig, dat merk je in de groep, ze zoekt echt steun (en krijgt het gelukkig). In grote lijnen zal het karakter vastliggen, maar ze moeten zich natuurlijk nog ontwikkelen en vooral; zelfvertrouwen krijgen!

Hey, wie weet! Over een aantal jaar leiden Rock en Reina hun eigen kudde ... 8-)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:20

rock is al bijna 3 zelfs.
hahaha rock een eigen kudde leiden...hmmm dat zie ik toch echt niet gebeuren met mn lieve sulletje :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:24

De meeste paarden willen de leiding ook helemaal niet, die laten dat liever over aan een ander paard. :D

Zwerte, wanneer ga jij beginnen met inrijden? Wacht je nog een jaartje of wat?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:30

ik wacht nog minimaal een jaar, mogelijk nog langer. Ik weet ook nog niet precies hoe vaak ik naar hem toe kan gaan tijdens mijn coschappen, waar ik volgend jaar (nog een dik jaar dus) mee begin. Daar hangt het dus ook een beetje vanaf, ik ga liever 2 jaartjes meer door met opbouwen en pas op zn 6e echt inrijden dan half bezig te zijn. Verder laat ik het van hem afhangen. Misschien is hij volgend jaar lente wel zo ver dat hij er wel aan toe is. Kortom: het is volledig afhankelijk van de situatie en van hem! Ik heb in ieder geval totaal geen haast en vanaf de grond kan je ook al genoeg :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:32

Zwerte, ben ik helemaal met je eens, hoor. Super dat je het zo doet. :j

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:36

+:)+

Precies mijn idee! Ben je er dit jaar nog niet klaar voor? Prima, wachten we toch nog een jaartje ... :#

Over het algemeen zou ik wachten tot 4/5 jaar, maar bij mijn iberische paard (laatbloeier) ben ik daar extra voorzichtig mee (en aangezien ik nog een buitenrit met haar wil kunnen maken als zij 40 is en ik 64 ;))

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:41

Ik zou zelf ook het liefst op 4 of 5 jarige leeftijd beginnen. Maar ik zit praktisch met mn coschappen, waardoor ik waarschijnlijk niet eens elk weekend naar hem toe kan. Maar hoe ik alles tegen die tijd in ga vullen ben ik nog totaal niet over uit. Het ene moment denk ik dat het slim is een verzorger te zoeken, maar nu is rock daar nog niet aan toe. En dan moet ik iemand zoeken die op mijn manier werkt, ook lastig! Kortom, dat zijn 2 jaartjes waar de invulling nog niet duidelijk van is.
Eerst dit jaar maar eens lekker elk weekend met hem oefenen en kijken hoe hij zich ontwikkeld!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:46

Ja, een verzorger zoeken die net zo werkt als jij is erg lastig. :D
Joh, de tijd zal het leren.....

Overigens ben ik bij Sam wel met 3,5 jaar er op gaan zitten en op 4-jarige leeftijd ietsje serieuzer gaan worden met het rijden. Nu is hij bijna 5 (1 april!) en wil ik echt wel aan de bak met hem. Hij kan het prima hebben, hoor, en ik rij toch niet fanatiek. Ik vind grondwerken en wandelen ook heel erg leuk, dus zo'n zwaar leven krijgt hij niet.

Als hij 40 is ben ik 73, geloof ik. _O-

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:54

Volgens mij zakt rock door zn beentjes als ik er nu op ga zitten hahahahaha hij is nog zo'n ontzettende slungel!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:00

Heb je een foto van hem Zwerte? Ik ben helemaal kwijt hoe hij er uit ziet (en heb geen zin om terug te bladeren :D). Het is, als ik me niet vergis, een vos met bles?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:15

Jaaaaaaaaaaa, foto's!!!! Dani, jij hebt ook geen gezellige foto's meer in je profiel. :P

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:17

Ik wacht nog steeds op die van de hei ;) ;) ;) !!!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:19

Hmmmm, ja, ik weet het :o . Ik moet iemand even om hulp vragen om dat voor me te doen. Zal het dit weekend even vragen... Ik wil ze ook op de computer hebben staan. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:22

:wave:

Ik zag dit topic steeds bovenaan mijn eigen berichten staan en ja hoor; het leeft weer! ;)
Zal zo meteen even bijlezen. Ik wilde eigenlijk afhaken i.v.m meelezers maar ze lezen ook maar gewoon.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:24

Even bijlezen. :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:24

Herkenbaar probleem, RedPassion. ;)
Let gewoon op wat je neerzet en als ze verder zelf geen leven hebben, dan een beetje lopen stalken of meelezen, tja..... :O

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:37

Ja, je hebt gelijk Twiggy. :j Het blijft irritant maar ik heb ook eigenlijk niks te verbergen. Of tenminste, dat zet ik toch niet op internet. :D

Leuk zo te lezen over die verschillende karakters van jullie paarden. Fijn ook dat dingen opgemerkt worden, dat is helaas lang niet altijd het geval. Het gros van de mensen vindt mijn paard een rotpaard maar ik weet gelukkig wel beter. Ze is gewoon geen allemansvriendje en dat hoeft ze van mij ook absoluut niet te zijn. :n Voor mij is ze perfect zoals ze is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:40

Een rotpaard? Ik ken weinig 'rotpaarden'. Wel paarden waar ik wat minder mee heb soms, maar er is eigenlijk geen paard wat ik een rotpaard vind..... Ik ken wel rotmensen. :D

Ik heb ook niets te verbergen. Maar sommige persoonlijke dingen zet ik hier niet neer, omdat het die meelezers geen f.ck aangaat. :wave:

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:47

Rotpaarden krijg je door rotmensen :D. Dus de jouwe is het vast niet, Redpassion :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:51

Oh ja, rotmensen ken ik ook genoeg. :D
Rotpaarden eigenlijk niet, inderdaad wel paarden waar ik wat minder mee heb. Heel lompe, nuchtere dieren zijn niet zo mijn ding.

Mijn paard kan dreigen met bijten en schoppen bij vreemde mensen. Vooral drukke mensen (luid praten, veel handgebaren etc.) vind ze helemaal niks (ik ook niet :D). Onzekerheid heeft ze ook meteen door zoals elk paard en daar maakt ze gebruik van (dominant zijn).
Ze heeft bij mij ook wel eens zulke buien maar ik kan me daar niet zo druk om maken. Ik ben altijd heel rustig en consequent en zie per dag wel wat ze aangeeft. Als ze een 'blijf-van-mijn-lijf' dag heeft laat ik haar gewoon met rust en als ze toenadering zoekt kan ze een dikke knuffel krijgen. Werkt prima.

Edit: Dani, dat is een leuk compliment. ;)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:01

rotpaarden bestaan niet vanzelf, die ontstaan uit menselijk handelen!
Zo behandel ik twan ook RP, die heeft ook zo zn dagen dat ie geen zin heeft om wat te doen en heel erg nukkig kan zijn. Nou dan lekker toch niet? Dat word alleen in mn omgeving nooit begrepen...dat ik beslis om hem gewoon weer lekker in de wei te zetten terwijl ik meer van plan was. Tja, als meneer geen zin heeft, dan ga ik het gevecht niet aan hoor, nergens voor nodig. En ik denk dat ik juist daardoor zo goed met hem overweg kan!

Meelezers heb ik trouwens geen last van, althans nog nooit wat van gehoord!

Foto van rock, samen met twan, afgelopen september:
Afbeelding
Hier lijkt hij trouwens al heel mooi uitgegroeid maar het beeld vertekend erg. Hij is alweer wat overbouwd nu en echt nog een slungel (ook al zie je dat op die foto dus niet!). Twan ziet er niet uit hier, maar ik had hem net opgehaald, dit was weer de eerste kennismaking.

En de meest recente, in teddyberenvacht:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YVDZYPNY-D.jpg

Ik wil ook even fototjes van jullie paardjes zien om mn geheugen op te frissen!!