natuurlijk hengsten houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pensionnetje

Re: natuurlijk hengsten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:12

Bandida schreef:
Pensionnetje schreef:
Geef hem gepaste arbeid en zie dát soort hengsten zijn je grootste talenten. Maar in een kudde? Nee never nooit meer. En hij? Hij vindt het prima zo, baas zijn eigen wei, zelfs een kip wordt eruit gejaagd...wegwezen, opzouten, MIJN wei.

Die talenten scoren dan in de sport, en vervolgens wil iedereen een veulen van zo'n pittbull. Benieuwd wat die overerft op zijn veulens..

Misschien een leuk topic voor je Haha!

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=119&t=964437

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 15:57

Pensionnetje schreef:

Even gekeken, en gezien het eigenlijk niet geheel offtopic is toch even een reactie. Je hebt het op het eerste blad over gebrek aan kennis en ervaring. Daar ben ik het volledig mee eens Knipoog
Waar ik het niet mee eens ben is dat paarden gewoon zijn zoals ze altijd al waren. Het zijn gedomesticeerde dieren, en domesticatie (menselijke selectie) veroorzaakt nu eenmaal wijzigingen, gewild en ongewild. Opvallende, zoals de huidige stokmaat van mini's, of veel minder opvallende, zoals het flegmatieke karakter van Belgen.
Wat ik wil zeggen, indien daar bewust of onbewust op geselecteerd wordt kunnen karaktereigenschappen uitvergroot worden, dus als bewust gefokt wordt met zeer temperamentvolle of agressieve paarden omdat die nu eenmaal ook andere gewilde eigenschappen hebben, dan is dat even goed het geval en dan eindig je met potentieel 'lastige karakters'.

En het gaat ook niet om die ene hengst die jij beschrijft hoor Pensionnetje, het is een algemene opmerking. Op plaatsen waar hengsten standaard niet gecastreerd worden, wordt bij het fokken op een andere manier aandacht geschonken aan het karakter van hengsten. 'Handelbaar' wordt anders ingevuld als bij een sportpaard hier.

Voor nu iemand roept dat hij een hele felle Belg kent, ik heb het niet over individuen, maar over de soort Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 16:26

Dat selecteren op karakter is zeer vergaand Bandida.

Zo zijn schapen 10.000 jaar op de minst vaardige ontsnappers geslecteerd; de lastigste dieren gingen het eerset in de pot en de echt ontsnapte werden door roofdieren opgegeten. Het verschil in intelligentie tussen een wild bergschaap en gedomesticeerd schaap is nu schokkend.

Zo zijn onze huishonden op niet-schuwheid geselecteerde wolven en zijn de in het wild levende wolven door bejaging op schuwheid geselecteerd.

Bij paarden heeft de mens een lastige situatie geschapen door de meeste hengsten te castreren en op vaak heel vreemde gronden te selecteren. Hierdoor is hoofdzakelijk gefokt met paarden die geen haremhengst zouden zijn geworden.
Zo is jouw ruin eigenlijk een haremhengst die zich voort had moeten planten, doch hij is slim dus voor onkundigen lastig = ontbalt. Een slim zelfverzekerd paard is echter een godsgeschenk!
Een agressief of nerveus, bang of hyperactief paard is een potentiële ramp maar ja.... lekker ´voorwaards´ en veel ´uitstraling´.
Gelukkig heeft het milennialang paardenwereldwijde chaotische fokken tot een unieke genetische variatie binnen de diersoort geleid wat een prima tegenwicht vormt voor inteeltproblematiek bij sommige rassen.

Blijft echter een lastig punt dit. Heeft mij veel tijd en hoofdbrekens gekost. Simpel rekenkundig voorbeeld: als ik 5 merries en 1 hengst hou moet ik van 5 hengsten 4 uitsluiten. Uiteraard zijn er meer hengsten maar het probleem bijft dat slechts een klein deel haremhengstmateriaal is en de kans blijft hetzelfde. Dus, ´wie van de vijf´?
Het is voor mij onbegrijpelijk dat er in de paardenwereld (itt bij honden) geen selectieve methode voor karakters is ontwikkeld (en die op lichamelijke geschikheid is vergeten).

hc

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:49

Het gehele topic is kort samen te vatten: wat de een handzaam vindt is voor de ander een lastig spook. Zo ook met de selectie van hengsten...zie daar maar eens een eenheid in de gelederen mee te krijgen. Bloos

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 18:00

Ik heb maar even kort wat stukjes eruit gepikt en gelezen, maar ik heb ook een 4-jarige hengst. Vanaf dat hij geboren is heb ik gezegd "zolang hij hanteerbaar blijft mag hij hengst blijven" Hij heeft vanaf het eerste moment dat hij met 4 beentjes op de grond stond in gezelschap gestaan.
Tuurlijk is hij op stal (in de winter) wat drukker omdat er ook merrie's staan en ik heb nog een ruin die denkt dat ie hengst is. Maar verder staat hij nu in de zomer lekker dag en nacht buiten bij de achterburen. Die hebben 3 ruinen en dat gaat super. Hij heeft een ongelooflijk relaxed natuurlijk overwicht.
Nu is hij gelukkig een hele koele kikker en ontzettend op mij gericht, maar er zijn mensen die liever dicht langs zijn wei liepen met een merrie dan langs de ruin aan de overkant.
Bij de eerste keer erop zitten (ben nu bezig met inrijden) zette hij zo voorzichtig zijn eerste stap alsof hij bang was dat ik eraf zou vallen Clown

Ik ben er wel van overtuigd dat elke hengst een ander karakter heeft, maar 1 ding moet je eigelijk bij alle paarden en met name bij hengsten doen en dat is super consequent zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:38

Huertecilla schreef:
Dat selecteren op karakter is zeer vergaand Bandida.

Zo zijn schapen 10.000 jaar op de minst vaardige ontsnappers geslecteerd; de lastigste dieren gingen het eerset in de pot en de echt ontsnapte werden door roofdieren opgegeten. Het verschil in intelligentie tussen een wild bergschaap en gedomesticeerd schaap is nu schokkend.

Zo zijn onze huishonden op niet-schuwheid geselecteerde wolven en zijn de in het wild levende wolven door bejaging op schuwheid geselecteerd.

Bij paarden heeft de mens een lastige situatie geschapen door de meeste hengsten te castreren en op vaak heel vreemde gronden te selecteren. Hierdoor is hoofdzakelijk gefokt met paarden die geen haremhengst zouden zijn geworden.
Zo is jouw ruin eigenlijk een haremhengst die zich voort had moeten planten, doch hij is slim dus voor onkundigen lastig = ontbalt. Een slim zelfverzekerd paard is echter een godsgeschenk!
Een agressief of nerveus, bang of hyperactief paard is een potentiële ramp maar ja.... lekker ´voorwaards´ en veel ´uitstraling´.
Gelukkig heeft het milennialang paardenwereldwijde chaotische fokken tot een unieke genetische variatie binnen de diersoort geleid wat een prima tegenwicht vormt voor inteeltproblematiek bij sommige rassen.

Blijft echter een lastig punt dit. Heeft mij veel tijd en hoofdbrekens gekost. Simpel rekenkundig voorbeeld: als ik 5 merries en 1 hengst hou moet ik van 5 hengsten 4 uitsluiten. Uiteraard zijn er meer hengsten maar het probleem bijft dat slechts een klein deel haremhengstmateriaal is en de kans blijft hetzelfde. Dus, ´wie van de vijf´?
Het is voor mij onbegrijpelijk dat er in de paardenwereld (itt bij honden) geen selectieve methode voor karakters is ontwikkeld (en die op lichamelijke geschikheid is vergeten).

hc

Een heet en kijkerig paard heeft niet perse een slecht karakter, vaak zijn zulke paarden juist de beste sportpaarden doordat het ook echte vechters zijn.

Onder slecht karakter versta ik; bijten, schoppen en alles waarbij ze de ruiter en/of verzorger direct opzettelijk schade toebrengen en daar is niet zo moeilijk op te selecteren.

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:02

Ik heb 8 jaar geleden mijn1,5 jarige hengst gekocht met de bedoeling om hem als rijpaard te gaan gebruiken. Mocht hij dus lastig worden dan zou ik zijn ballen eraf halen. Hij is eigenlijk nooit echt lastig geworden dus heeft zijn ballen nog steeds en is reeds bij 2 stamboeken goedgekeurd. Natuurlijk moet ik consequent blijven! Het is en blijft een hengst maar ik kan gerust met andere paarden rijden enz. Het zijn vaak de andere mensen om je heen die er geen rekening mee houden dat je een hengst onder je kont hebt! Krijg je van die opmerkingen als; Ja maar ik heb een ruin hoor! of; Mijn merrie is niet hengstig hoor! Ja boeien! Ryon reageerd er wel op wat voor paard het ook is.

Ryon staat in het dekseizoen alleen, omdat hij dan erg met zijn merries bezig en kan daar geen ruin bij gebruiken die ook naar zijn merries lonkt.
Buiten het dekseizoen staat hij samen met zijn vriendje in de wei en dat gaat super! Tuurlijk wil hij af en toe aanstalten maken om erop te springen maar de ruin gooit dan zijn kont om en dreigd even met een schop en dan denkt Ryon; Ok, dan niet, en druipt weer af.

Ik ben er ooit eens aan begonnen om er een schouw hengstje bij te nemen, dus kwam er een shet hengstje van 90cm. Helemaal fout! De ruin werd de kudde van de shet hengst en Ryon mocht nergens meer bijkomen, zelfs niet bij mij! Die kleine terroriseerde Ryon helemaal, iets wat ik echt niet verwacht had! Dus snel weer opgeruimd.

Ryon heeft veel respect voor het schrikdraad maar kan hem niet in een aangresend weiland met een merrie zetten want als hij aan de merrie snuffelt dan kan hij zijn voorbeen nooit thuishouden en maait dan mijn draad stuk. Er zit dus altijd een stuk land tussen Ryon en de merrie om dit te voorkomen.

Ik las ook nog een stukje over dat de merrie ook sexuele lusten heeft. Dat is idd echt zo! Ryon heeft al meerdere merries gedekt waarvan Ryon wist dat het ei weg was en dat de merrie echt haar kont tegen zijn boeg aan parkeerde en dus echt nog wel gedekt wilde worden en Ryon er echt geen zin meer in had!

Ik denk dus dat mijn hengst een fijn leven heeft met veel vrijheid!
Maar kan me voorstellen dat dit echt niet bij iedere hengst kan. Mocht dit bij Ryon allemaal niet kunnen dan zouden bij hem de ballen er echt af gaan!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 18:57

annelot schreef:
Het zijn vaak de andere mensen om je heen die er geen rekening mee houden dat je een hengst onder je kont hebt!

Dat hoeven ze in principe ook niet.

hc

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 20:06

Huertecilla schreef:
annelot schreef:
Het zijn vaak de andere mensen om je heen die er geen rekening mee houden dat je een hengst onder je kont hebt!

Dat hoeven ze in principe ook niet.

hc

in principe heeft iedereen rekening te houden met elkaar (ongeacht hengst, ruin of merrie) Knipoog is wel zo netjes en verstandig, we zijn met levende wezens bezig dus allertheid is altijd noodzakelijk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 07:45

sherif schreef:
[in principe heeft iedereen rekening te houden met elkaar ...

Dus met ménsen.

Of ik op een hengstige merrie rij of op mijn hengst is míjn verantwoordelijkheid: naar mijn rijdier en naar mijn omgeving.
Ik ga ervan uit dat andere mensen (dus ook ruiters) mijn paard(en) niet ´begrijpen´ en IK hou dus rekening daarmee.
Ik rij optomingsloos met mijn hengst en ook op mijn merries als die toevallig hengstig zijn. Ook op paardenfeestjes hier.
De rest van de wereld, mijn omgeving, mag ervan uitgaan dat ik (en dus mijn paard) me in het openbare domein gedraag zoals zij mogen verwachten van normale verkeersdeelnemers en feestgangers.
Niemand hoeft te kijken of er ballen onder mijn paard hangen en het is nog minder realistisch om daarvan inzicht in wat dat inhoudt te verwachten.
Als mijn hengstige merrie wat extreem ´extrovert´ nukkig is, moet IK meer afstand houden, niet de rest van de wereld.

Of ik op een brommer, fiets of paard rij is MIJN keuze. De rest van de wereld behoort in algemene zin rekening met elkaar te houden. De rest van de wereld hoeft zich niet te verdiepen in paarden en al helemaal niet in hengst of hengstige merrie omdat ik daar op wil rijden.
Mijn beslissingvrijheid wordt begrenst door die van anderen Pling

Als je zo stoer wil zijn op een hengst te rijden, hou dan ook je eigen broek op!

hc

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 08:01

Daar ben ik het wel mee eens, maar soms komen mensen, ondanks dat je zelf afstand houdt, jouw kant uit. En da's soms dus niet zo handig Knipoog.

Om even op het topic terug te komen: Mijn ervaring met hengsten is dat ze heel goed samen met ruinen kunnen, mits van jongs af aan gewend. Ik vind het dan ook een must dat die dieren samen staan. Een hengst helemaal alleen is voor mij niet oké.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 08:29

Yinari schreef:
Daar ben ik het wel mee eens, maar soms komen mensen, ondanks dat je zelf afstand houdt, jouw kant uit. En da's soms dus niet zo handig Knipoog.

Mijn overenthousiaste buurman nam gisteren op de straat ineens uit het niets mijn paard (hengst dus) in een omhelzing Knipoog
Dat ging maar net op het randje goed.. en ik ben zeker dat hij dat niet eens gemerkt heeft.
Hij begreep ook niet echt waar mijn verhaal over afstand houden ineens vandaan kwam. Paard ziet er nl. heel lief, aaibaar en onschuldig uit, vooral omdat hij als een hond met me mee loopt en ondertussen zelf veel interesse toont in mensen en de omgeving. Maar dat wil nog niet zeggen dat hij door een vreemde aangeraakt wil worden. Vork

Het is een beetje zoals defensief autorijden. Je moet niet alleen instaan voor je eigen paard, je moet er eigenlijk ook vanuit gaan dat andere mensen op de meest onverwachte momenten gekke dingen gaan doen die welliswaar hun verantwoordelijkheid zijn, maar waar je zelf toch ook de gevolgen achteraf niet van wil.

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:47

Het gaat er idd om dat andere mensen zomaar op ons af komen lopen, ook al weten ze dat ik een hengst rij. Ik houd altijd! afstand omdat ik ongelukken en gezeur wil voorkomen. Vastzetten in de manege doe ik ook helemaal achteraan in de hal.
Trailer parkeer ik ook altijd op veilige afstand van andere trailers enz.
Ik kan mijn hengst met iedereen wegsturen in het weiland of naar buiten, hij is goud eerlijk, maar met andere paarden is en blijft het natuurlijk een hengt Knipoog

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:58

Onze hengst is nu 6 en staat tussen de merries op stal. Wel bewust naast een merrie die hem de baas is als ze niet hengstig is. Daarmee heb ik hem ook wel eens in de wei gezet tot ze opeens wel hengstig werd en hem toeliet. Nu komen daar geen nakomelingen van omdat dat alleen lukt bij haar met hormonen, maar de hengst mag niet zomaar op een paard springen zonder onze toestemming. Dus dat was geen optie.
Hij staat nu alleen in de wei en bak, maar wel met paarden gewoon in de weide ernaast. Hij ziet erg goed het verschil tussen paarden met en zonder zadel. Rij hem ook gewoon op wedstrijden zonder problemen. Alleen bij "blote" paarden maakt hij zich druk.

We hebben een ruin gehad die ook nog steeds dekte en die moesten we dus ook geregeld uit de "kudde" halen. Want het lijkt me voor de merries toch niet alles als er iedere keer zo'n zware kerel op klautert.

@Huertecilla, ik vind dat andere zeker wel rekening met je mogen houden. Niet omdat het een hengst is maar omdat een dier ook zijn eigen ruimte wil net als wij. Als er een achterop mijn merrie knalt krijgen ze een knal terug. Kan me dat wel voorstellen al mag het niet natuurlijk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 09:02

Bandida schreef:
Paard ziet er nl. heel lief, aaibaar en onschuldig uit, vooral omdat hij als een hond met me mee loopt en ondertussen zelf veel interesse toont in mensen en de omgeving. Maar dat wil nog niet zeggen dat hij door een vreemde aangeraakt wil worden. Vork

ROFL ROFL ROFL ROFL

Ja, hij heeft een héél hoge aaibaarheidsfactor maar ís, en terecht, gereserveerd. Compliment naar zijn ´controlled respons´ dat hij zich ingehouden heeft OK dan!

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 09:16

DendroFleur schreef:
@Huertecilla, ik vind dat andere zeker wel rekening met je mogen houden. Niet omdat het een hengst is maar... .

Dat is wat ik schrijf Pling

Normaal flexibel verkeersgedrag is geven en nemen. Of jij een hormonige hengst of antieke auto met iffy remmen rijdt is JOUW EXTRA verantwoordlijkheid.
Iedereen mag ervan uitgaan dat jij je binnen de bandbreedte van normaal flexibel gedraagt.
Je mag er zelfs niet van uit gaan dat de modale verkeersdeelnemer meer met een páárd rekening houdt dan met een fiets. JIJ moet dáár vanuit gaan!
Voor de rest van de wereld is jouw paard een gewoon vervoermiddel en of het een hengst is, is helemáál geen onderwerp.

Inderdaad gewoon normaal rekening houden zoals in het verkeer normaal behoort te zijn, niet omdat het een hengst is ...

hc

patsy1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 10:13

De meeste hengsten kennen volgens mij wel hun plaats in de kudde (er zal altijd wel eens een uitzondering zijn zeker). Dus als je openstaat voor elk jaar een veulen is het volgensmij geen probleem om de hengst bij de merries te zetten Knipoog Ik ken idd ook een hengst die met een ruin staat en klikt prima.

Ik zelf vindt dat het al dan niet ruin maken voor elk paard afzonderlijk moet worden bekeken.

Ik heb mijn hengst op 2 jarige leeftijd ruin laten maken. Ik stond niet meer open voor veulentjes (4 paarden is voldoende) en hij zat altijd op zijn eigen moeder Knipoog In dit geval vondt ik het meer paardwaardig hem ruin te maken zodat hij in de kudde kon blijven dan hem afzonderlijk op de weide te zetten en de kans te lopen dat hij zich bezeerde om bij de merries te komen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:44

Huertecilla schreef:
DendroFleur schreef:
@Huertecilla, ik vind dat andere zeker wel rekening met je mogen houden. Niet omdat het een hengst is maar... .

Dat is wat ik schrijf Pling

Normaal flexibel verkeersgedrag is geven en nemen. Of jij een hormonige hengst of antieke auto met iffy remmen rijdt is JOUW EXTRA verantwoordlijkheid.
Iedereen mag ervan uitgaan dat jij je binnen de bandbreedte van normaal flexibel gedraagt.
Je mag er zelfs niet van uit gaan dat de modale verkeersdeelnemer meer met een páárd rekening houdt dan met een fiets. JIJ moet dáár vanuit gaan!
Voor de rest van de wereld is jouw paard een gewoon vervoermiddel en of het een hengst is, is helemáál geen onderwerp.

Inderdaad gewoon normaal rekening houden zoals in het verkeer normaal behoort te zijn, niet omdat het een hengst is ...

hc

Maar welk deel van dit "probleem" is terug te voeren op, gebrek aan, opvoeding van diezelfde hengst? Ook dat is een deel van die "extra verantwoording" die je hebt. Ik heb toch ook wel enkele ervaringen waarbij je eronder moest kijken om te constateren: "verrek, er hangen ballen onder..." Karakter is één ding, opvoeding een andere......

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:08

ikke schreef:
Maar welk deel van dit "probleem" is terug te voeren op, ..... Karakter is één ding, opvoeding een andere......

Hoezo ´maar´....?
Is toch wat ik schrijf?! Knipoog
Inderdaad, het héle hengstzijn maakt deel uit van de verantwoordelijkheid van de ruíter OK dan!

´Opvoeding´ is daarbij een ruim begrip. Jij hebt wellicht een andere invulling dan ik en wij beiden mogelijk een andere dan een derde. Opvoeden is het aanleren van de ´huisregels´ en die zijn variabel.
Het is echter voor de buitenstaander irrelevant of een bepaalde hengst om de nek gevallen kan worden of dat de ruiter vermijdt dat dit gebeurt.
Is niet anders dan met honden Pling
Niet alle honden kan je om de nek vallen; niet alle honden hoéf je om de nek te kunnen vallen. Het is van buitenstaanders slim om dat niet te doen. Toch blijft het de verantwoordelijkheid van de eigenaar.

hc

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 17:37

Huertecilla schreef:
ikke schreef:
Maar welk deel van dit "probleem" is terug te voeren op, ..... Karakter is één ding, opvoeding een andere......

Hoezo ´maar´....?
Is toch wat ik schrijf?! Knipoog
Inderdaad, het héle hengstzijn maakt deel uit van de verantwoordelijkheid van de ruíter OK dan!

Was niet zo zeer aan jou gericht alswel aan anderen, maar je opmerking was in deze de trigger.
Huertecilla schreef:
´Opvoeding´ is daarbij een ruim begrip. Jij hebt wellicht een andere invulling dan ik en wij beiden mogelijk een andere dan een derde. Opvoeden is het aanleren van de ´huisregels´ en die zijn variabel.
Het is echter voor de buitenstaander irrelevant of een bepaalde hengst om de nek gevallen kan worden of dat de ruiter vermijdt dat dit gebeurt.
Is niet anders dan met honden Pling
Niet alle honden kan je om de nek vallen; niet alle honden hoéf je om de nek te kunnen vallen. Het is van buitenstaanders slim om dat niet te doen. Toch blijft het de verantwoordelijkheid van de eigenaar.

hc

Opvoeding is inderdaad een ruim begrip, wat ieder op z'n eigen manier invult, soms mede bepaald door de omstandigheden waaronder men het paard houdt, of wat in een bepaalde streek (land) gebruikelijk is.
Een goede opoeding is echter altijd en overal de basis voor het veilig omgaan met paarden, hoe ruim het begrip ook is, er zijn grenzen die onder geen enkele voorwaarde mogen worden overschreden. Het is aan de begeleider van het dier (elk dier!) om ervoor te zorgen dat die grenzen niet benaderd worden, laat staan overschreden. Daar kunnen we het, denk ik, over eens zijn, hoe anders we in sommige gevallen ook over het begrip opvoeding denken.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 19:31

daar ben ik het bijna helemaal mee eens.

want een een zijn grens zal de ander niet zijn...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:12

Waarbij hoe natuurlijker (= volgens de ethologie van het paard) een hengst gehouden wordt, hoe zwaarder de verantwoordelijkheid van de eigenaar gaat wegen Pling
Een haremhengst HOORT zijn familie met hand en tand te verdedigen bijvoorbeeld, dat is NORMAAL.

Zo is mijn pielemans de absolute koning van zijn wereld, een vrije geest.
Hij heeft geleerd dat het in zijn belang is van mijn hersencapaciteit te profiteren en hij heeft die ervaring niet met vreemden.
Ik waardeer dat, strééf juist naar het páárd zijn en dús rust dat zwaar op míj. Het is de ´prijs die ik graag betaal voor het genieten van de ongedwongen individualiteit van mijn hengst.
Dat laatste is wat eigenaars van hengsten zich dienen te realiseren. Het mag NIET het páárd zijn dat die prijs van het een hengst willen houden moet betalen!!
Wij hebben een vakantiehuisje op ons land en gasten krijgen VOORAF in de spelregels glashelder mee dat de paarden en de directe omgeving daarvan onvoorwaardelijk TABOE zijn.
Tegen een leek kan je zeggen ´wegblijven = veiliger´ en paardenvolk; ´ja maar, ik...´. Die hebben we dus liever niet over de vloer. Ja, dat is minder klandizie en dus zelfs letterlijk een prijs die we betalen.

Hoe natuurlijker, hoe meer paard = hoe meer gebruiksaanwijzing Pling

hc

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:59

DendroFleur schreef:
Onze hengst is nu 6 en staat tussen de merries op stal. Wel bewust naast een merrie die hem de baas is als ze niet hengstig is.

Zelf vind ik het spijtig dat ik geen merries in de buurt heb om die reden. Mijn jonge hengst heeft al geleerd met ruinen, andere hengsten en zowaar een ezelhengst op een gezellige manier om te gaan, en blijft goed op mij gericht als ik op bezoek bij een ander paard wat van hem vraag. Maar helaas staat er absoluut nergens in mijn buurt een merrie waar we wat mee kunnen gaan oefenen in omgansvormen. Een paar op weide hier en daar, en langs lopen is ook geen probleem, maar geen van mijn paardenkennisen hebben een merrie waar we samen mee weg kunnen bijvoorbeeld. Op een dag zal ik daar toch wat moeten op verzinnen..

Huertecilla schreef:
Ja, hij heeft een héél hoge aaibaarheidsfactor maar ís, en terecht, gereserveerd. Compliment naar zijn ´controlled respons´ dat hij zich ingehouden heeft OK dan!
hc

Wat hij mij op het moment dat de buurman hem uit het niets vastgreep vertelde was verre van gereserveerd, dat was een overduidelijke 'ik wil hier NU weg-blik' naar mij, gelijk de neusgaten helemaal open, een flits wit in zijn ogen en een stap naar mij toe, wel met zijn neus nog steeds zowat op de schouder van de buurman.
Maar goed, inderdaad beter zo'n blik als signaal naar mij als de buurman gelijk in zijn hoofd bijten of zo Haha! Ik ben blij dat hij zo expressief is, lekker makkelijk.

SuperDonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:33

Hé leuke topic hoor Haha!
Mijn vriend houd ook een hele boel paarden (allemaal Arabische volbloeden) waaronder ook 3 hengsten (vroeger waaren het er zelfs nog meer)Hij zegt altijd : "castreren, ben je gek denk je eens in dat ze dat bij mij zouden doen !!!" ROFL ROFL Maar in ieder geval zijn zijn hengsten fantastis, ik rij wel vaaker op zijn hengst Teghetof.Wij rijden hem altijd bitloos en ook zonder zadel.Heb er zelfs al op gereden tussen hengstige merries, ging alemaal goed!Natuurlijk zijn hengsten dieren met veel kracht en uitstraaling en daaroùm moet hun ruiter ook een sterke wil en karakter hebben. Maar toch gaat er volgens mij nix booven een hengst, hun uitstraaling, hun kracht, en hun groote gevoeligheid.Hengsten hebben gewoon dat IETS meer.
Verder heb ik zelf ook een ruin hoor naast 2 merries.Dus heb ik niet direct iets tegen castreren,maar mijn vriend zegt dat als een paard gecastreerd word hij op het moment van het snijden wel even zijn lip optrekt alsof hij het wel voeld.Wat ik wel lastig vind is dat hengsten gewoon zo'n slechte reputatie hebben, wat niet altijd terecht is... het kunnen goed handelbaare dieren worden als ze op de juiste manier behandeld worden. Ja Knipoog Zijn hengsten staan op een zeer groot grondstuk, het grondstuk is nu verdeeld in 2 deelen in het ene zit zijn oude merrie die niet vruchtbaar meer is met de hengst Teghetof en in het andere deel zitten 2 jongere hengsten van een jaar of 6 met een ruin.
De ruin is vaak gebeten geweest.Vroeger zat er nog een andere ruin erbij Tobruk, maar die heeft hij nu aan mij gegeven.Toubruk was vroeger de baas over de hensten (ookal was hij ruin!)en hij beschermde de andere ruin ook altijd.Maar toch werd deze andere vaak door de 2 hengsten gebeten.En het gekste is dat nu Tobruk daar weg is heeft hij op zijn eigen pootjes leeren staan Tong uitsteken OK dan! Enn nu geloof het of niet, hij is de baas oover de hengsten en word nimmer meer gebeten!! Clown Hij dwingt nu wel respect af.Dus je ziet dingen zoals deze situaatie tussen de paarden zijn soms erg moeilijk te begrijpen.Rare kronkels in hun hersens hebben hengsten wel.Maar in ieder geval is Tegetof erg beschermend teegenover de oude merrie en hij dekt haar ook niet en probeerd dit ook niet bij haar, hij beschermt haar aleen.Je zal het gewoon eventjes moeten aankijken.Aleen een hengst heelemaal aleen lijkt mij geen optie.Dan kan hij gewoon geen hengst zijn, zet hem dan in een groepje hengsten, die hebben wel fun saamen.DAt gebeurd in het wild ook, de zogezegde vrijgezellen groepjes. Vork Kijk het eventjes aan voor je beslist in ieder geval, een hengst is een hengst en je mag hem zijn natuur niet ontzeggen,dat is waarom ze dan onhandelbaar worden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 09:18

SuperDonkey schreef:
Aleen een hengst heelemaal aleen lijkt mij geen optie.Dan kan hij gewoon geen hengst zijn, zet hem dan in een groepje hengsten, die hebben wel fun saamen.DAt gebeurd in het wild ook, de zogezegde vrijgezellen groepjes. Vork Kijk het eventjes aan voor je beslist in ieder geval, een hengst is een hengst en je mag hem zijn natuur niet ontzeggen,dat is waarom ze dan onhandelbaar worden.

1.
...en een merrie is een merrie met nog veel meer fluctuerende voortplantingshormonen Haha!

2.
...en een ruin is ook een paard, dus een sociaal dier wat in een groep MOET kunnen leven.

hc