Huertecilla schreef:Dat selecteren op karakter is zeer vergaand Bandida.
Zo zijn schapen 10.000 jaar op de minst vaardige ontsnappers geslecteerd; de lastigste dieren gingen het eerset in de pot en de echt ontsnapte werden door roofdieren opgegeten. Het verschil in intelligentie tussen een wild bergschaap en gedomesticeerd schaap is nu schokkend.
Zo zijn onze huishonden op niet-schuwheid geselecteerde wolven en zijn de in het wild levende wolven door bejaging op schuwheid geselecteerd.
Bij paarden heeft de mens een lastige situatie geschapen door de meeste hengsten te castreren en op vaak heel vreemde gronden te selecteren. Hierdoor is hoofdzakelijk gefokt met paarden die geen haremhengst zouden zijn geworden.
Zo is jouw ruin eigenlijk een haremhengst die zich voort had moeten planten, doch hij is slim dus voor onkundigen lastig = ontbalt. Een slim zelfverzekerd paard is echter een godsgeschenk!
Een agressief of nerveus, bang of hyperactief paard is een potentiële ramp maar ja.... lekker ´voorwaards´ en veel ´uitstraling´.
Gelukkig heeft het milennialang paardenwereldwijde chaotische fokken tot een unieke genetische variatie binnen de diersoort geleid wat een prima tegenwicht vormt voor inteeltproblematiek bij sommige rassen.
Blijft echter een lastig punt dit. Heeft mij veel tijd en hoofdbrekens gekost. Simpel rekenkundig voorbeeld: als ik 5 merries en 1 hengst hou moet ik van 5 hengsten 4 uitsluiten. Uiteraard zijn er meer hengsten maar het probleem bijft dat slechts een klein deel haremhengstmateriaal is en de kans blijft hetzelfde. Dus, ´wie van de vijf´?
Het is voor mij onbegrijpelijk dat er in de paardenwereld (itt bij honden) geen selectieve methode voor karakters is ontwikkeld (en die op lichamelijke geschikheid is vergeten).
hc
Een heet en kijkerig paard heeft niet perse een slecht karakter, vaak zijn zulke paarden juist de beste sportpaarden doordat het ook echte vechters zijn.
Onder slecht karakter versta ik; bijten, schoppen en alles waarbij ze de ruiter en/of verzorger direct opzettelijk schade toebrengen en daar is niet zo moeilijk op te selecteren.