Wat vinden jullie van de site www.paardnatuurlijk.nl???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat vinden jullie van de site www.paardnatuurlijk.nl???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 16:07

Citaat:
Dus daar kan je pas over oordelen als je het zelf gedaan hebt of doet

soms kun je ook dingen leren door te luisteren en kijken Lachen
Hoef je het niet zelf voor te gaan doen Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 16:10

Yamcha, ik laat mijn paard al anderhalf jaar natuurlijk bekappen door een professioneel NBer.
En die heeft de voetas echt niet veranderd, hoor. Knipoog
Zitten ijzersterke hoefjes onder. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 16:55

Yamcha schreef:
Maar natuurlijk bekappen doe ik ook niet, omdat ik er geen heil in zie de stand van de voetas te veranderen, die imo van nature prima is.

Huh? Natuurlijk bekappen is volgens jou de stand van de voetas veranderen? Dan heb je je niet goed ingelezen. Knipoog

Mijn paarden worden allebei natuurlijk bekapt (mijn volwassen merrie inmiddels zo'n 4 jaar en mijn jonge merrie van veulen af aan) en er is bij hen nooit iets aan hun voetas veranderd.

Dus hoe je daarbij komt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:12

Bij natuurlijk bekappen worden de steunsels toch weggehaald en daardoor de voet zo gezet als bij wilde paarden? Vogens mij verander je dan de stand van de voetas, en imo kan dat nooit goed zijn.

Maar goed, maak mij wijzer, als je wilt, graag eigenlijk Ja

Ik leer graag Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:16

De steunsels worden niet weggehaald. Er wordt voorkomen dat ze overgroeien, maar dat doet TB (volgens mij) ook. Haha!
En ookal zou je aan de steunsels komen, dan nog doet dat niets met de stand van de voet. Haha!

Voor alle overige info over hoeven en bekappen verwijs ik je graag naar de site waar dit topic over gaat. Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:18

Haha!

Ik ga eens surfen. Dank!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:35

Yamcha schreef:
Bij natuurlijk bekappen worden de steunsels toch weggehaald en daardoor de voet zo gezet als bij wilde paarden? Vogens mij verander je dan de stand van de voetas, en imo kan dat nooit goed zijn.

Maar goed, maak mij wijzer, als je wilt, graag eigenlijk Ja

Ik leer graag Lachen

Tijdens de cursus leggen we ook uitgebreid uit wát nou precies te voetas is, en wat de waarde daarvan is om daar naar te kijken. Het is niet zo dat NB er helemaal níet naar kijkt, maar tegelijkertijd wordt er ook niet krampachtig aan vastgehouden.

De ervaring leert dat de voetas niet verandert bij een natuurlijke bekapping, omdat je de zool volgt. Sterker nog: je kunt de voetas alleen maar beïnvloeden als je in de zool snijdt! En dat is nou juist níet de bedoeling.

De voetas wordt voornamelijk bepaald door pijn in de hoef, een paard met een gebroken voetas heeft vaak pijn in de achterkant van z'n hoeven door lange steunsels.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 20:05

Arabesk volgens mij kun je ook met natuurlijk bekappen als je het niet netjes doet de voetas veranderen Ja

immers de voetas breekt als je de teen te lang laat wat juist veel natuurlijke bekappers doen, die halen er aan de voorkant te weinig af, waardoor ze het paard met het gewicht meer op het achterste gedeelte van de hoef zetten en dan breek je dus de voetas die 45° moet zijn. Daardoor slijt er meer van de achterkant, van de ballen , waardoor de ellende nog groter kan worden.

Ik zeg hier niet mee dat dit geldt voor alle vormen van natuurlijk bekappen, maar het komt wel voor. En je verandert dan dus wel degelijk de voetas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 20:44

Anya schreef:
immers de voetas breekt als je de teen te lang laat wat juist veel natuurlijke bekappers doen, die halen er aan de voorkant te weinig af

Nou, volgens mij heb jij je ook niet goed ingelezen hoor. Knipoog
Typerend voor NB is o.a. juist de teen goed kort (en afgerond) houden.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 20:46

Zolang je de zool aanhoud wat ik geleerd heb, kan het niet fout gaan hoor!
Hier doe ik ze zelf en heb er drie lopen.
En ik kan echt alles met ze doen over het asfalt!
Daar bedoel ik stap, draf en galop mee.
Ik blijf van de zool en straal af en het gaat super zo!
En idd de teen laat ik niet te lang worden door regelmatig te vijlen!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 20:49

ik geef toe me niet zwaar ingelezen te hebben. Ik ga uit van praktijk die ik om me heen heb gezien. En daar waren een paar paarden met enorm lange tenen bij, waarvan de eigenaren aangeven zelf natuurlijk te bekappen Ja

En begrijp me goed. Ik heb niet speciaal iets tegen nb. Ik vraag me alleen af of je zo stellig kunt zeggen dat je de voetas niet verandert OMDAT je de zool volgt. Dat is volgens mij te kort door de bocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 20:52

Dan doen die eigenaren iets niet goed. Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 21:01

Anya schreef:
ik geef toe me niet zwaar ingelezen te hebben. Ik ga uit van praktijk die ik om me heen heb gezien. En daar waren een paar paarden met enorm lange tenen bij, waarvan de eigenaren aangeven zelf natuurlijk te bekappen Ja

En zo zie ik om me heen ook heel wat ramphoeven die dan 1 keer per half jaar bekapt worden, omdat het van de hoefsmid niet vaker hoeft Verdrietig Sowieso een hoop smeden die zich een potje mogen gaan schamen over het bekapwerk.
Trouwens, je hebt de voeten van mijn paard regelmatig gezien. Niks geen lange tenen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 21:12

Walters voeten zijn prachtig Ja
Ik doelde zeker niet op jou hoor.. maar dat wist je wel Ja Dit betreft een westernpaard aan de andere kant van het land en twee paarden in een dorp in onze omgeving. En dat is al zeker een jaar of twee terug.

En die hoefsmeden zie ik ook. Maar alhoewel niet NB bekapt, staan mijn paarden er ook keurig bij. Hoefsmid komt ook soort van ietsje vaker dan eens per half jaar Knipoog
Laatst bijgewerkt door Anya op 30-04-08 21:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 21:13

Maar het gaat me dus alleen om om de stelling dat als je maar de zool volgt, er dus geen verandering van de voetas kan plaatsvinden. En volgens mij kan dat wel als je de tenen te lang laat.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 21:20

Tenen lang laten zie ik trouwens vaker bij mensen die meer in de richting van strasseren zitten.
En dat is toch echt iets anders.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 21:22

Dat zou goed kunnen Ja dat heb ik niet nagevraagd.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 08:59

Ik blijf erbij dat een smid niet voor niks zo'n lange studie heeft gehad en af en toe moet bijscholen.
Ik vind het dus beter het aan de smid over te laten.
Daarbij vind ik het erg kwalijk als er mensen zijn die nb en nooit eens laten controleren door een smid.
Hier heb ikzelf een heel goed voorbeeld van.
Dat mens knutselde ook maar raak aan de voeten en ze had zo'n cursus gehad, zelf matriaal aangeschaft en beginnen maar.
Met het gevolg dat het paard kreupel ging lopen na een jaar en ze toch maar eens een smid belde.
Die kon er geen begin en geen eind meer aan maken, hier gaan eerst weer maanden voorbij voordat dat weer goed komt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 09:03

Jesito: een vriendin van mij heeft een pony die bijna niet meer kon lopen vanwege het slechte werk van een reguliere hoefsmid (een aangesloten hoefsmid bij de vereniging van hoefsmeden o.i.d.). Dus dat zegt helemaal niets.

En de mensen bij mij op stal die NB doen hebben daar een NB smid voor en die paarden staan keurig op de hoeven.

Ik heb voor mijn eigen paarden een orthopedische reguliere hoefsmid en die staan keurig op de hoeven.

Het is dus eerder zaak goed op te letten en je te verdiepen in hoeven. Want je kunt niet zomaar afgaan op "de hoefsmid doet het wel goed". Dat deed mijn vriendin en haar pony is nu twee jaar heel langzaam gecorrigeerd en kan weer zo'n beetje lopen.

Kortom: jouw opmerking vind ik te kort door de bocht.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 11:38

jesito schreef:
Ik blijf erbij dat een smid niet voor niks zo'n lange studie heeft gehad en af en toe moet bijscholen.
Daarbij vind ik het erg kwalijk als er mensen zijn die nb en nooit eens laten controleren door een smid.
Dat mens knutselde ook maar raak aan de voeten en ze had zo'n cursus gehad, zelf matriaal aangeschaft en beginnen maar.
Met het gevolg dat het paard kreupel ging lopen na een jaar en ze toch maar eens een smid belde.
Die kon er geen begin en geen eind meer aan maken, hier gaan eerst weer maanden voorbij voordat dat weer goed komt.

Wat heeft dat nou met NBen te maken? Dat mens is gewoon dom bezig geweest...

Ik doe de hoeven van mijn paard inmiddels ook zelf. Een NBsmid heeft me op weg geholpen en telkens wanneer hij langskomt voor de andere paarden werpt hij een blik op de hoeven van mijn paard. Hij is zeer tevreden en ik heb zelf niet het idee dat ik echt veel schade kan aanrichten. (Als je gewoon de regels volgt natuurlijk.)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:37

Dani62 schreef:
jesito schreef:

Wat heeft dat nou met NBen te maken? Dat mens is gewoon dom bezig geweest...

Ik doe de hoeven van mijn paard inmiddels ook zelf. Een NBsmid heeft me op weg geholpen en telkens wanneer hij langskomt voor de andere paarden werpt hij een blik op de hoeven van mijn paard. Hij is zeer tevreden en ik heb zelf niet het idee dat ik echt veel schade kan aanrichten. (Als je gewoon de regels volgt natuurlijk.)

Natuurlijk is dit mens fout bezig en het lijken mij ook niet de regels van nb.
Maar onder dit motto zijn er wel een hoop mensen zelf aan het kappen en knutselen geslagen.
Iedere gek meent nou zelf te kunnen kappen na twee bladzijdes te hebben gelezen.
Daarbij blijf ik erbij als je nb doet moet er minimaal 2x per jaar door een fatsoenlijke smid gekeken worden naar de hoeven.
En wat het paard van je vriendin betreft, die heeft gewoon de pech gehad dat ze een slechte smid heeft gehad.
Ook hier zit behoorlijk wat verschil in wat kwaliteit betreft en mentaliteit van de smid zelf.
Er zijn ook smeden die het nog bij hun gewone baan doen en niet zo nou kijken dat moet je dus ook niet hebben.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 09:47

jesito schreef:

Het zou fijn zijn als die kennis van jou contact met ons zou opnemen. We horen namelijk ook graag de minder goed ervaringen.
Bij wie heeft ze de cursus gevolgd? Er zijn namelijk ook andere cursussen NB, waar wij ook geen zicht op hebben of de kwaliteit ervan goed is.

En over die 'lange studie van hoefsmeden':

Omdat hoefverzorging zo eenvoudig is hebben de beoefenaars ervan altijd al getracht een schijn van magie rond het hele hoefverzorgingsgebeuren in stand te houden. De meeste hoefsmeden laten het paard niet eens lopen, maar pretenderen nochthans iets te zien wat jij als leek uiteraard niet zou kunnen zien: wat "de stand" van de hoef moet zijn. Daar is volgens overlevering iets voor nodig dat je alleen maar op een opleiding tot hoefsmid zou kunnen leren. Wat je eigenlijk precies van hoeven zou moeten weten valt ook onder deze geheimzinnigheid: alle vakliteratuur gaat voornamelijk over hoefijzers en de bewerking en toepassing daarvan, en wat er overblijft past in een dun boekje dat je in één avondje uitleest. Meer is het domweg niet. De opleiding tot hoefsmid is een deeltijdopleiding, die voornamelijk gaat over het smeden van ijzer, en voor een groot deel bestaat uit een stageperiode waarbij je, afhankelijk van je mentor, veelal slechts gereedschap mag aangeven of het paard mag vasthouden. Leuk, maar absoluut niet vergelijkbaar met een academische opleiding. Laat je het smeden ook nog weg dan blijven er slechts onderdelen over die iedere paardenhouder met gemak zelf kan leren. Niet voor niets is de overheid al lang geleden gestopt met het toekennen van een "rijksdiploma" voor iets eenvoudigs als hoefverzorging.

Natuurlijk Bekappen werkt alleen wanneer het hoefonderhoud regelmatig plaatsvindt. Er is niets op tegen als je het geld er voor over hebt en twee keer per maand de natuurlijk bekapper laat komen, als je weet dat je de keus ook hebt om het zelf te doen. Er is echter wel heel wat op tegen als de klant wordt aangepraat vooral niet zelf te bekappen, en uiteindelijk de natuurlijk bekapper minder dan twee keer per maand langskomt, en de nagels niet vaak genoeg meer worden geknipt. Dan is het ook voor wat de paarden betreft "terug naar af".

Sommige hoefsmeden gaan er prat op dat ze zoveel mensen kennen die helemaal zijn teruggekomen zijn op het natuurlijk bekappen omdat ze er zoveel problemen mee kregen. Wie echter de discussiegroepen op internet bijhoudt zal net als ons zichzelf afvragen waar al die mensen dan zijn. Het aantal succesverhalen over Natuurlijk Bekappen overtreft het aantal probleemgevallen vele malen. Hoe kan dat? En waarom neemt het aantal Natuurlijk Bekappers nog steeds toe?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 10:06

Arabesk: zou je mijn vraag nog kunnen beantwoorden??

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 10:08

Anya schreef:
Arabesk: zou je mijn vraag nog kunnen beantwoorden??

Volgens mij was de kwestie over voetassen en standen al voldoende beantwoord door anderen. Of had je nog een andere vraag?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 10:12

Volgens mij is het niet beantwoord.. er is aangegeven dat mensen de tenen wel kort houden en bij strasser de tenen langer gelaten worden.

Maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn stelling dat je de stand wel degelijk verandert als je de tenen te lang laat.
Met andere woorden, jouw stelling dat je als je de zool volgt er geen verandering kán plaatsvinden alleen klopt als je de tenen voldoende kort.