Citaat:Dus daar kan je pas over oordelen als je het zelf gedaan hebt of doet
soms kun je ook dingen leren door te luisteren en kijken

Hoef je het niet zelf voor te gaan doen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Dus daar kan je pas over oordelen als je het zelf gedaan hebt of doet
Yamcha schreef:Maar natuurlijk bekappen doe ik ook niet, omdat ik er geen heil in zie de stand van de voetas te veranderen, die imo van nature prima is.
Yamcha schreef:Bij natuurlijk bekappen worden de steunsels toch weggehaald en daardoor de voet zo gezet als bij wilde paarden? Vogens mij verander je dan de stand van de voetas, en imo kan dat nooit goed zijn.
Maar goed, maak mij wijzer, als je wilt, graag eigenlijk
Ik leer graag
Anya schreef:immers de voetas breekt als je de teen te lang laat wat juist veel natuurlijke bekappers doen, die halen er aan de voorkant te weinig af
Anya schreef:ik geef toe me niet zwaar ingelezen te hebben. Ik ga uit van praktijk die ik om me heen heb gezien. En daar waren een paar paarden met enorm lange tenen bij, waarvan de eigenaren aangeven zelf natuurlijk te bekappen
jesito schreef:Ik blijf erbij dat een smid niet voor niks zo'n lange studie heeft gehad en af en toe moet bijscholen.
Ik vind het dus beter het aan de smid over te laten.
Daarbij vind ik het erg kwalijk als er mensen zijn die nb en nooit eens laten controleren door een smid.
Hier heb ikzelf een heel goed voorbeeld van.
Dat mens knutselde ook maar raak aan de voeten en ze had zo'n cursus gehad, zelf matriaal aangeschaft en beginnen maar.
Met het gevolg dat het paard kreupel ging lopen na een jaar en ze toch maar eens een smid belde.
Die kon er geen begin en geen eind meer aan maken, hier gaan eerst weer maanden voorbij voordat dat weer goed komt.
Dani62 schreef:jesito schreef:Ik blijf erbij dat een smid niet voor niks zo'n lange studie heeft gehad en af en toe moet bijscholen.
Daarbij vind ik het erg kwalijk als er mensen zijn die nb en nooit eens laten controleren door een smid.
Dat mens knutselde ook maar raak aan de voeten en ze had zo'n cursus gehad, zelf matriaal aangeschaft en beginnen maar.
Met het gevolg dat het paard kreupel ging lopen na een jaar en ze toch maar eens een smid belde.
Die kon er geen begin en geen eind meer aan maken, hier gaan eerst weer maanden voorbij voordat dat weer goed komt.
Wat heeft dat nou met NBen te maken? Dat mens is gewoon dom bezig geweest...
Ik doe de hoeven van mijn paard inmiddels ook zelf. Een NBsmid heeft me op weg geholpen en telkens wanneer hij langskomt voor de andere paarden werpt hij een blik op de hoeven van mijn paard. Hij is zeer tevreden en ik heb zelf niet het idee dat ik echt veel schade kan aanrichten. (Als je gewoon de regels volgt natuurlijk.)
jesito schreef:Ik blijf erbij dat een smid niet voor niks zo'n lange studie heeft gehad en af en toe moet bijscholen.
Anya schreef:Arabesk: zou je mijn vraag nog kunnen beantwoorden??