Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Nadya schreef:En zo hoef ik niet bekeerd te worden dat mijn paard per se een deken op moet, met bit gereden moet worden, een stal moet hebben, traditioneel bekapt moet worden of dat 'ie zielig is dat hij op veengrond in een natuurgebied staat. Snap je?
) de horses at work topics waar bitloos gereden wordt met rust laten en ik denk dat dat ook heel verstandig is.
. ThePast03 schreef:Nadya schreef:En zo hoef ik niet bekeerd te worden dat mijn paard per se een deken op moet, met bit gereden moet worden, een stal moet hebben, traditioneel bekapt moet worden of dat 'ie zielig is dat hij op veengrond in een natuurgebied staat. Snap je?
En dat zie ik op bokt dus heel weinig gebeuren.
Sterker nog ik zie zelfs dat de klassiekers (je moet het toch een naam geven blijkbaar) de horses at work topics waar bitloos gereden wordt met rust laten en ik denk dat dat ook heel verstandig is.
Maar daar zou bij heel wat topics behoorlijk wat rijtechnisch commentaar gegeven kunnen worden.
dus zo positief dat het bitloos is, dat de rest welzijn van de houding mag verwaarloost worden CleovG schreef:Uit vele HAW topics, met of zonder bit kan ik toch wel op maken dat er op veel paarden maar wat rond gehobbeld wordt.
Nadya schreef:Ik zie vooral meer vooroordelen op bokt en in het dagelijks leven wordt je ook vreemd aangekeken als je bitloos je jonge paard inrijdt, zegt dat je moeite hebt met het opstallen van je paard of er een holistische DA bij laat komen. En zo kan ik nog TIG voorbeelden geven.........
Zo is er altijd wel wat.![]()
Ik woon in een paardendorp, waar dressuur/mennen/maneges hoogtij vieren en allemaal op de traditionele manier. Gelukkig leer ik steeds meer mensen in deze omgeving kennen die zich ook bezig houden met een andere manier van paarden houden en ik vind dat wel een fijne ontwikkeling. Ben in elk geval niet de enige meer (ben ik ook nooit geweest, hoor, maar zo voelde het wel soms......

, is dat de mensen met de allergrootste kritiek vaak geen foto's van zichzelf rijdend in hun profiel hebben. Dan ben ik altijd wel nieuwsgierig naar hoe zij rijden, maar daar kom je nooit achter, haha....... 
) en toen maar door bleef zagen over dat ik hem niet zo goed kon rijden als Joyce. Helaas had ook deze persoon geen enkele foto in haar profiel
Maar dat is offtopic
Nadya schreef:Dat begreep ik al uit je eerdere woorden, hoor, CleovG.![]()
En wat ik ook altijd zo interessant vind, is dat de mensen met de allergrootste kritiek vaak geen foto's van zichzelf rijdend in hun profiel hebben. Dan ben ik altijd wel nieuwsgierig naar hoe zij rijden, maar daar kom je nooit achter, haha.......
). Hetzelfde gold voor ijzers, als ik het me goed herinner.
ThePast03 schreef:Nadya schreef:Dat begreep ik al uit je eerdere woorden, hoor, CleovG.![]()
En wat ik ook altijd zo interessant vind, is dat de mensen met de allergrootste kritiek vaak geen foto's van zichzelf rijdend in hun profiel hebben. Dan ben ik altijd wel nieuwsgierig naar hoe zij rijden, maar daar kom je nooit achter, haha.......
Neem aan dat je mij bedoeld en mijn posten dus als kritiek opvat omdat ik een andere mening heb?
Ik heb een hele goede reden om mijn profiel leeg te laten en als je me daardoor niet serieus neemt kan ik er niets aan doen. Vind het om eerlijk te zijn wel een zwaktebod.
Dacht dat ik toch voldoende argumenten had gegeven en het niet nodig is om dat met foto's te bevestigen?
en daar gaat het toch om uiteindelijk welzijn voor het paard. Of dat nu natural of normal gehouden word.
Nadya schreef:Eerlijk gezegd bedoelde ik jou helemaal niet. Ik heb nog helemaal niet in je profiel gespiekt.
Ik heb het over 'in het algemeen'.
Nadya schreef:Ik vind het ook heel goed dat het meer bekend wordt hoe het paard de ruiter het beste kan dragen. Dat leren ze niet meer op de paardrijlessen op de manege (of andere lesclubjes). Helaas.
Maar daar leren ze al zoveel niet meer.....
Lusitano schreef:Ik snap de behoefte van mensen zelf om in zo´n hokje te zitten eigenlijk nog minder?
Ik rij met een zadel met boom (soms ook zonder zadel), ik rij mijn paard met en zonder bit. Hij heeft blote voeten (maar ik bekap ze niet zelf). Hij staat zoveel mogelijk buiten (met dek omdat hij snel stramme spieren krijgt).
In the end, hoop ik dat iedereen snugger genoeg is om zelf na te denken over wat hij/zij met zijn paard doet. Met een bit kan je je paard goed pijn doen, met een touwhalster ook!
Ik heb meer moeite met mensen die hun paard inzetten als gebruiksvoorwerp en niet nadenken over wat ze aan hem/haar vragen. Bezint eer ge begint! En dan maakt het niet uit of je natural of normal bent.

) en het is nou eenmaal zo dat mijn Sam nogal natuurlijk gehouden wordt, omdat het ook bij hem past. Ik vind het jammer dat mensen hier op bokt meteen allerlei vooroordelen hebben......