Waarom laten naturals de normals niet in hun waarde?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Waarom laten naturals de normals niet in hun waarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:20

En zo hoef ik niet bekeerd te worden dat mijn paard per se een deken op moet, met bit gereden moet worden, een stal moet hebben, traditioneel bekapt moet worden of dat 'ie zielig is dat hij op veengrond in een natuurgebied staat. Snap je?

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 15:21

Ik zie toch echt meer naturals die normals bekeren dan anders om.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:23

Nadya schreef:
En zo hoef ik niet bekeerd te worden dat mijn paard per se een deken op moet, met bit gereden moet worden, een stal moet hebben, traditioneel bekapt moet worden of dat 'ie zielig is dat hij op veengrond in een natuurgebied staat. Snap je?

En dat zie ik op bokt dus heel weinig gebeuren.
Sterker nog ik zie zelfs dat de klassiekers (je moet het toch een naam geven blijkbaar Haha!) de horses at work topics waar bitloos gereden wordt met rust laten en ik denk dat dat ook heel verstandig is.
Maar daar zou bij heel wat topics behoorlijk wat rijtechnisch commentaar gegeven kunnen worden. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:27

Ik zie vooral meer vooroordelen op bokt en in het dagelijks leven wordt je ook vreemd aangekeken als je bitloos je jonge paard inrijdt, zegt dat je moeite hebt met het opstallen van je paard of er een holistische DA bij laat komen. En zo kan ik nog TIG voorbeelden geven.........
Zo is er altijd wel wat. Knipoog

Ik woon in een paardendorp, waar dressuur/mennen/maneges hoogtij vieren en allemaal op de traditionele manier. Gelukkig leer ik steeds meer mensen in deze omgeving kennen die zich ook bezig houden met een andere manier van paarden houden en ik vind dat wel een fijne ontwikkeling. Ben in elk geval niet de enige meer (ben ik ook nooit geweest, hoor, maar zo voelde het wel soms.....*LOL*.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:32

ThePast03 schreef:
Nadya schreef:

En dat zie ik op bokt dus heel weinig gebeuren.
Sterker nog ik zie zelfs dat de klassiekers (je moet het toch een naam geven blijkbaar Haha!) de horses at work topics waar bitloos gereden wordt met rust laten en ik denk dat dat ook heel verstandig is.
Maar daar zou bij heel wat topics behoorlijk wat rijtechnisch commentaar gegeven kunnen worden. Knipoog

Nou, dan moet je toch eens beter lezen op dit gezellige forum, want hoe vaak ik niet lees hoe zielig een paard niet is op het (drassige) land in de winter en hoeveel onzin ik lees over natuurlijk bekappen (en mensen weten dan blijkbaar weer niet dat je het ook door een gediplomeerd persoon kan doen, alleen die opleiding is niet in NL). En alsof je als je bitloos rijdt, je paard per definitie kapot rijdt of maar wat rondhobbelt, terwijl ik het wel degelijk belangrijk vind dat mijn paard goed loopt, zijn rug op de juiste manier gebruikt (we zijn nog bezig met inrijden). Het zijn vooroordelen en dat is jammer......

Maar goed, men denkt eigenlijk ook maar. Knipoog

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 15:35

Uit vele HAW topics, met of zonder bit kan ik toch wel op maken dat er op veel paarden maar wat rond gehobbeld wordt.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:36

Dat zegt ze toch niet, het is gewoon een vaak voorkomend fenomeen op bokt. Dat je een helemaal uiteenvallen paard ziet, en wat is het commentaar:

Wauw, zoveel vrede wat heb jij een band toppie

Daar krommen men tenen van Lachen dus zo positief dat het bitloos is, dat de rest welzijn van de houding mag verwaarloost worden

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:37

CleovG schreef:
Uit vele HAW topics, met of zonder bit kan ik toch wel op maken dat er op veel paarden maar wat rond gehobbeld wordt.

Dat is wel een feit, ja.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 15:38

Ja maar voordat er gezegd wordt dat normals alleen vinden dat er alleen bitloos rondgehobbeld wordt, meld ik er maar even bij dat dat net zo goed bij het rijden met bit voorkomt.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:39

Nadya schreef:
Ik zie vooral meer vooroordelen op bokt en in het dagelijks leven wordt je ook vreemd aangekeken als je bitloos je jonge paard inrijdt, zegt dat je moeite hebt met het opstallen van je paard of er een holistische DA bij laat komen. En zo kan ik nog TIG voorbeelden geven.........
Zo is er altijd wel wat. Knipoog

Ik woon in een paardendorp, waar dressuur/mennen/maneges hoogtij vieren en allemaal op de traditionele manier. Gelukkig leer ik steeds meer mensen in deze omgeving kennen die zich ook bezig houden met een andere manier van paarden houden en ik vind dat wel een fijne ontwikkeling. Ben in elk geval niet de enige meer (ben ik ook nooit geweest, hoor, maar zo voelde het wel soms.....*LOL*.

Als iemand niet dezelfde manier heeft van paarden houden betekend dat nog niet dat ze vooroordelen hebben.
Stond pas nog een mooi stukje in de Hoefslag over dit soort dingen overigens. Knipoog

Het zou mij een rotzorg zijn of ik de enige ben die bepaalde dingen wel of niet doe en of anderen het er wel of niet mee eens zijn en ik begrijp ook absoluut niet waarom mensen erkenning of navolging zoeken voor de manier waarop hun met hun eigen dieren bezig zijn.
Dat is toch een teken van onzekerheid, hoe je het ook wend of keert.

Persoonlijk zou ik het een fijne ontwikkeling vinden als alle paarden minimaal een paar uur per dag het weiland in konden, 's zomers en 's winters.
Persoonlijk zou ik het ook een fijne ontwikkeling vinden als alle paarden over de rug gereden zouden worden, van achteren naar voren en niet uit elkaar vallend op de voorhand sjouwend. Recreatief of niet bitloos of niet. Dat is voor het welzijn van de paarden, niet of er nu wel of niet een bit in de mond hangt.

Persoonlijk vind ik dat hele natural gedoe niets meer en niet minder dan een hype. Ken mensen die meer dan 30 jaar geleden al hun paarden zo hielden en ermee omgingen.
Ook werd er meer dan 30 jaar geleden al bitloos buiten gereden, dressuur gereden en gesprongen dus dat is ook niets nieuws.

Wat voor een naam je er ook aan geeft: je zult altijd paardenmensen houden en mensen met paarden.
De echte naturals zijn voor mij de mensen die een soort aangeboren paardengevoel hebben en dat heeft niets te maken met bitloos, manieren van bekappen of wel of geen dekens.
Dat is aanvoelen van het individuele dier in zowel de omgang als het rijden en daar zo goed mogelijk aan tegemoet komen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:41

Dat begreep ik al uit je eerdere woorden, hoor, CleovG. Knipoog

En wat ik ook altijd zo interessant vind Clown , is dat de mensen met de allergrootste kritiek vaak geen foto's van zichzelf rijdend in hun profiel hebben. Dan ben ik altijd wel nieuwsgierig naar hoe zij rijden, maar daar kom je nooit achter, haha.......

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 15:44

Oh, maar ik dacht dat katiavl het tegen mij had dus mijn berichtje was voor haar, maar jij poste net eerder dan ik Lachen

Over dat geen foto's in een profiel vind ik soms ook mateloos irritant! Er was op bokt iemand die de vorige eigenaresse van Maik kent (die kennen wel meer Clown ) en toen maar door bleef zagen over dat ik hem niet zo goed kon rijden als Joyce. Helaas had ook deze persoon geen enkele foto in haar profiel Clown Maar dat is offtopic Bloos

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:48

Nadya schreef:

En wat ik ook altijd zo interessant vind Clown , is dat de mensen met de allergrootste kritiek vaak geen foto's van zichzelf rijdend in hun profiel hebben. Dan ben ik altijd wel nieuwsgierig naar hoe zij rijden, maar daar kom je nooit achter, haha.......

Neem aan dat je mij bedoeld en mijn posten dus als kritiek opvat omdat ik een andere mening heb?
Ik heb een hele goede reden om mijn profiel leeg te laten en als je me daardoor niet serieus neemt kan ik er niets aan doen. Vind het om eerlijk te zijn wel een zwaktebod.

Dacht dat ik toch voldoende argumenten had gegeven en het niet nodig is om dat met foto's te bevestigen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:49

Ach ThePast03, ik rij vanaf 1976 en toen stond de groep pony's/paarden, waar ik op begonnen ben, ook gewoon buiten. Dekens zag je alleen bij echte sportpaarden (niet de paarden die eens in de maand een wedstrijdje op de lokale manege doen Knipoog ). Hetzelfde gold voor ijzers, als ik het me goed herinner.

Verder zal het mij ook een rotzorg zijn wat anderen denken/vinden, want ik verzorg mijn paard prima, volgens mij. Maar ik merk wel hoe raar er tegen aan gekeken wordt. Dagelijks zelfs. Is ook niet zo gek als je op een traditionele stalling staat als natural ingesteld persoon, hoor. Haha!
Onzeker ben ik helemaal niet, zeker niet wat mijn paard en zijn verzorging betreft. Knipoog
Zie mijn profiel; moet ik ergens onzeker over zijn dan?

En over de hype, ach, in mijn profiel heb ik al eens beschreven hoe ik me vroeger voelde over de benadering van paarden. Het woordje natural nooit van gehoord, althans, niet in de paardenwereld.
Dat ik hier op bokt dat stempeltje kreeg, tja..... Laat ik in elk geval zeggen dat ik eigenlijk nooit anders heb gedacht, alleen tegenwoordig heeft het een hokje. En over dat hokje kan ik me verder niet zo druk maken.... Want was het niet dat hokje, dan kwam er wel weer een ander hokje. Zo zitten mensen nou eenmaal in elkaar.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:49

ThePast03 schreef:
Nadya schreef:

Neem aan dat je mij bedoeld en mijn posten dus als kritiek opvat omdat ik een andere mening heb?
Ik heb een hele goede reden om mijn profiel leeg te laten en als je me daardoor niet serieus neemt kan ik er niets aan doen. Vind het om eerlijk te zijn wel een zwaktebod.

Dacht dat ik toch voldoende argumenten had gegeven en het niet nodig is om dat met foto's te bevestigen?

Eerlijk gezegd bedoelde ik jou helemaal niet. Ik heb nog helemaal niet in je profiel gespiekt.
Ik heb het over 'in het algemeen'. Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:50

Ik heb geen fotos omdat ik al een jaar niet meer rij wegens persoonlijke problemen, maar dat betekent niet dat de paardentraining stopt. Door colleges te volgen ben ik toch anders over houding van het paard gaan kijken, en de gevolgen.
Dus een foto is rap te beoordelen, achterhand waar die komt. Voorhand die tegenwoordig veel meer achter komt dan de achterhand.
Ik vind commentaar zoals dit eigenlijk positief, als ik zeg dat ik het mis. Want dan komt er veel meer gewaarwording voor dit onderwerp Ja en daar gaat het toch om uiteindelijk welzijn voor het paard. Of dat nu natural of normal gehouden word.

Met bit gebeurd dit ook, maar daar zie je wel vaak dat het aangehaald word. En niet geconcentreerd over de goedheid van bitloos

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:54

Ik vind het ook heel goed dat het meer bekend wordt hoe het paard de ruiter het beste kan dragen. Dat leren ze niet meer op de paardrijlessen op de manege (of andere lesclubjes). Helaas.
Maar daar leren ze al zoveel niet meer..... Verdrietig

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:55

Ik snap de behoefte van mensen zelf om in zo´n hokje te zitten eigenlijk nog minder?
Ik rij met een zadel met boom (soms ook zonder zadel), ik rij mijn paard met en zonder bit. Hij heeft blote voeten (maar ik bekap ze niet zelf). Hij staat zoveel mogelijk buiten (met dek omdat hij snel stramme spieren krijgt).
In the end, hoop ik dat iedereen snugger genoeg is om zelf na te denken over wat hij/zij met zijn paard doet. Met een bit kan je je paard goed pijn doen, met een touwhalster ook!

Ik heb meer moeite met mensen die hun paard inzetten als gebruiksvoorwerp en niet nadenken over wat ze aan hem/haar vragen. Bezint eer ge begint! En dan maakt het niet uit of je natural of normal bent.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:56

Nadya schreef:
Eerlijk gezegd bedoelde ik jou helemaal niet. Ik heb nog helemaal niet in je profiel gespiekt.
Ik heb het over 'in het algemeen'. Knipoog

Ah ok, vond het al zo raar ineens.

En ja ik weet wat je bedoeld, ben net iets eerder begonnen met rijden en ken die tijd ook nog.
Wat mij betreft ook stukken beter en ik persoonlijk zou het liever ook niet anders willen als zonder dekens en minimaal overdag's buiten 's zomers en 's winters.
En ook het liefst zonder ijzers.
Maar ik besef ook dat ik wat dat betreft gewoon geluk gehad heb met mijn paarden en dat het gewoon niet met elk paard mogelijk is, hoe graag je dat ook zou willen en hoe hard je daar je best voor doet. Zover sta ik niet af van wat mensen nu natural noemen.

Alleen erger ik me wel aan degene die in veel topics lopen te preken en echt proberen om mensen te bekeren. Opmerkingen als onderontwikkeld of bullshit alleen al in dit topic maken het alleen al dat ik nooit van mijn leven met dat hokje geassocieerd wil worden.

Ik blijf liever openstaan voor alles en neem mee wat ik kan gebruiken en neem voor lief wat ik niet kan gebruiken.
Het is dus niet tegen jou persoonlijk en ik denk dat jij inderdaad niet behoort tot de 'naturals' waar dit topic over gaat. Jammer dat je jezelf aangesproken voelt en jij alles over je heen krijgt omdat jij wel in staat bent om er op een normale manier over te discusseren.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:58

Nadya schreef:
Ik vind het ook heel goed dat het meer bekend wordt hoe het paard de ruiter het beste kan dragen. Dat leren ze niet meer op de paardrijlessen op de manege (of andere lesclubjes). Helaas.
Maar daar leren ze al zoveel niet meer..... Verdrietig

Toen ik begon 13 jaar geleden was er in de manege nog verplicht een jaar aan de longe (zitlessen) dus krijg je het hobbel en getrek niet. En krijgt de persoon ook een goede houding. Maar is niet commercieel in deze tijd dus is een goede zeven jaar geleden afgeschaft. Erg spijtig ook weer ten nadele van paard

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 15:58

Lusitano schreef:
Ik snap de behoefte van mensen zelf om in zo´n hokje te zitten eigenlijk nog minder?
Ik rij met een zadel met boom (soms ook zonder zadel), ik rij mijn paard met en zonder bit. Hij heeft blote voeten (maar ik bekap ze niet zelf). Hij staat zoveel mogelijk buiten (met dek omdat hij snel stramme spieren krijgt).
In the end, hoop ik dat iedereen snugger genoeg is om zelf na te denken over wat hij/zij met zijn paard doet. Met een bit kan je je paard goed pijn doen, met een touwhalster ook!

Ik heb meer moeite met mensen die hun paard inzetten als gebruiksvoorwerp en niet nadenken over wat ze aan hem/haar vragen. Bezint eer ge begint! En dan maakt het niet uit of je natural of normal bent.

Mee eens, maar waarom word je door sommige naturals meteen gezien als een dierenbeul als je met bit rijdt, en dan ook nog eens met stang en trens. Waarom wordt er dan wel een topic gestart over hoe verschrikkelijk de gevolgen van een bit zijn. En ga zo maar door.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:00

Waar ik niet van houd is de info die sommige natural websites geven over hoe-het-vroeger-ging. Ik ben "van vroeger" en kan in alle eerlijkheid zeggen, dat men "vroeger" ook al niet onnodig paarden en ponies van ijzers voorzag. Hele maneges hadden ponies en paarden op blote voeten lopen, en de vereniging waar ik reed had daarnaast de ponies buiten lopen, wel met een open stal erbij, voor zieke dieren en logées.

En dat werd niet "Natural Horsemanship" genoemd. Haha!

Ik vind het wel goed als er eerlijk, dus onbevooroordeeld, onderzoek wordt gedaan naar de manier waarop men in het algemeen paarden houdt, en wat voor gevolgen dat heeft.
Op de site van Paard Natuurlijk bijvoorbeeld, zie ik alleen maar lovende kritieken, (en als iemand voorzichtig iets anders beweert, dan ligt dat altijd ergens anders aan, maar niet aan natuurlijk bekappen) en als iemand een website neerzet met de gevaren van... dan wordt zo'n persoon ontzettend afgekraakt met alle argumenten die men maar kan bedenken, terwijl die persoon gewoon persoonlijke ervaringen neerzet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:01

ThePast03, dank je wel.... Dat heb je wel lief gezegd. Bloos

Ik vind het zelf niet zo erg om als 'natural' gezien te worden, want ik ben dol op de natuur, eet ook graag natuurlijke voedingsmiddelen (ben wel een geitenwollensokkerige biologische consument Haha! ) en het is nou eenmaal zo dat mijn Sam nogal natuurlijk gehouden wordt, omdat het ook bij hem past. Ik vind het jammer dat mensen hier op bokt meteen allerlei vooroordelen hebben......
Alsof ik maar een trend volg, maar jongens, kom op, ik ben inmiddels 37 en trends volg ik wat minder, hoor. Knipoog

Het is meer dat ik me veel bewuster ben van het wezen paard en hun behoeftes. Vroeger, toen ik jong was, dacht ik hier minder over na, dan nu tegenwoordig.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:03

Heb in men jonge jaren ook dingen gezien als ijzers zetten omdat iedereen het had Lachen
Dus ik snap wel dat mensen zich druk in maken

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:04

ik heb er persoonlijk best moeite mee dat inderdaad bij de eerste de beste foto op haw meteen weer door iemand gereageerd wordt dat bitloos beter zou zijn of waarom die deken op andere topics, en hoe verschrikkelijk een stal wel niet is. ik kan me er ook hopeloos aan ergeren. volgens de gemiddelde natural is het niet eens een andere manier van paardenhouden, maar meteen pure dierenmishandeling..

daar kan ik persoonlijk niet zo heel veel mee eerlijk gezegd.