Is dit nou echt zo slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Is dit nou echt zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 08:48

vaak zijn die mensen zo eigenwijs dat ze niet luisteren en gewoon hun gang gaan met allerlei martelwerktuigen......

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 08:51

geerke schreef:
vaak zijn die mensen zo eigenwijs dat ze niet luisteren en gewoon hun gang gaan met allerlei martelwerktuigen......

Maar dát is nou juist ook de discussië: "wat is een marteltuig?"

Want ook een bit wordt door sommige gezien als een marteltuig,terwijl imo een bitlooshoofdstel ook niet vriendelijk kan zijn.
imo zijn het nog altjd de onvriendelijke ruiterhanden die het paard mishandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 09:17

Eens.
Maar dat wil niet zeggen dat iedereen zelf maar mag weten wat-ie doet. Ik heb niks tegen een bit op zich, en gezien er veel paarden zijn die van alles in de mond pakken (tuinslangen, kettingen, rijzwepen - op de plek waar het bit ligt! ) geloof ik dat een bit heel zo onnatuurlijk niet is. Toch geef ik een beginnend ruiter liever geen stang in de hand... omdat die persoon daar niet mee om kan gaan. Dat mag die beginnende ruiter dus niet zelf weten, dat bepaalt een instructeur... omdat hij meer ervaring heeft.

Ik heb liever dat die beginner een ongebroken trensje pakt, of nog liever in het eerste begin helemaal geen teugels in handen krijgt... leer eerst maar eens zitten.

Tuurlijk kan een slechte ruiter van alles een martelwerktuig maken, dat zegt dan alleen niks meer over het materiaal. Dat zegt meer over de persoon.
Die dan een van de voorwerpen wordt die imo niet in de buurt van een paard thuishoren, zo iemand kan beter gaan dammen.

Een slofje kan heel nuttig zijn in de handen van iemand die er mee om kan gaan - en een martelwerktuig in de handen van een ruwe ruiter...

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 11:38

Boomloos, bitloos, met boom, met bit. Dat is eigenlijk niet het punt waar het omdraaid.

Ik rijd mijn eigen paarden bitloos of met een leren bitje, heb 2 boomloze zadels (Barefoot en Startrekk), maar heb ook 2 zadels met boom. Alleen rijdt ik hier niet mee, omdat ze niet op mijn paarden passen.

Zelf ben ik bezig met de opleiding als Master Saddle Fitting Consultant. Ik moet alleen me praktijkexamen nog doen, me theorie, alle lessen, me stages en verslagen, praktijkopdrachten en casus heb ik al af.

Waar het om gaat is het gebruik. Hoe ga je er mee om. Ik ben niet tegen bitten en zadels met boom. Ook vindt ik niet dat je het juiste beter of slechter doet als je wel of niet boom en bitloos bent. Het gaat erom dat een bit scherp in kan werken en dat je er problemen/ongemak mee veroorzaken kan, maar dat kan ook zonder bit. Daar kun je ook problemen en ongemak mee verzoorzaken. Hetzelfde geld voor zadels. Of het nu boomloos of met boom is, het enige wat telt is dat het goed moet liggen en goed moet passen. Anders veroorzaak je met beide soorten zadels een groot probleem waar je veel schade mee veroorzaken kan.

Ik vindt dat iedereen elkaar in zijn waarde moet laten. Ga ervan uit dat iedereen het beste met zijn paard/dier voorheeft en het zo goed mogelijk wil doen. Het is wel zo dat je soms eens verder moet kijken dan je neus lang is en niet moet denken van het wordt altijd al zo gedaan, dus waarom zou ik iets veranderen.

Als je er iets positiefs uit kan halen is een verandering altijd goed. Maar verandering is per definitie niet altijd verbetering.

Doe wat je zelf het beste lijkt, maar vooral doe wat voor het paard het beste is!!!

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 11:50

ik word soms ook wel gek van al die discusies ja;)
maar iedereen heeft natuurlijk wel zijn eigen mening
alleen vind ik het soms wat vervelend dat'wat je al zei
als dierenbeul word uitgemaakt, omdat je jou paard een tik met de zweep geeft
als hij bijv stijgerd of gewoon stront vervelend is, is dat gewoon even nodig;)
maarja, ik hoop dat we gewoon proberen om bokt lekker gezellig te houden
en niet andere uitschelden of dergelijk heden omdat die het anders doet dan jou!
zo vind ik het teminsten leuk en jullie hoop ik ook Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 12:05

Volgens mij hoort deze reactie niet in dit topic thuis... wij hebben het niet over slaan Verward

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 12:28

Yamcha schreef:
Toch geef ik een beginnend ruiter liever geen stang in de hand... omdat die persoon daar niet mee om kan gaan. Dat mag die beginnende ruiter dus niet zelf weten, dat bepaalt een instructeur... omdat hij meer ervaring heeft.

Ik heb liever dat die beginner een ongebroken trensje pakt, of nog liever in het eerste begin helemaal geen teugels in handen krijgt... leer eerst maar eens zitten.

Ja, dit is een goed voorbeeld om aan te pakken.
Hier in Portugal is het nl heel gewoon om met een stang te rijden, dit is historisch bepaald en is ook zo gek nog niet op het iberische type met hun natuurlijke hoofd en halshouding die afwijkt van andere paarden. Daarbij hebben ze een laag verhemeltje en kleine mond en een dikke gebroken trens is bij zo'n paard dus eigenlijk wel onprettig. Het prikt in het verhemeltje en het dikke is gewoon niet echt lekker in een klein mondje. En zo kan ik wel even doorgaan, maar daar wilde ik het niet over hebben, maar over het feit dat dus ook de beginner hier met stang rijdt (overigens wordt de stang alleen gecombineerd met trens in dressuurrijden, niet zozeer op maneges en gewoon werk).
Maar diezelfde beginner krijgt dus wel eerst les aan de longe, zonder teugels (vaak zonder zadel, maar op een dik kleed en altijd zonder beugels) om een onafhankelijke zit te krijgen, voordat ze teugels in handen krijgen. Daarmee wordt gegarandeerd dat de ruiter dus niet zich op gaat trekken aan de teugels of plotstelinge bewegingen maakt.
Verder, doordat de paarden vrij heftig (als in accuut) reageren op de stang (en been trouwens), leren ze (ruiters) meteen met heel fijne hulpen te werken (zo niet dan krijg je dus gesteiger enzo, dus je leert het snel af om teveel te doen Duivel ). Je ziet dan ook dat (manege)ruiters hier snel toe zijn aan verzameling, lateraal werk en dingen als piaffe en passage. Dingen die in andere landen soms alleen via privé intructie op een eigen paard kunnen, na jaren les.

Wat ik zeggen wil is, dat ik dus niet zie hoe zoiets slecht zou zijn voor het paard- de ruiters leren van meet af aan voorzichtig te zijn, en hebben al een onafhankelijke zit ontwikkeld.
En het is ook goed voor de ruiters. Als ze in dressuur doorgaan, gaan ze over op stang en trens en zo'n overgang, vanaf een stang, is natuurlijk niet lastig. Overigens is stang en trens hier ook in lage klassen toegestaan. Ze leren van meet af aan voorzichtig om te gaan met het bit en de hulpen te "fluisteren".
(En iemand die van met stang rijden afkomt, is ook voorzichtig met een ander bit, ze weten niet beter... andersom niet altijd als je gewends bent aan weinig/langzamere reactie op een gewoon bit, kun je wel eens te ruw zijn met een stang)

Maneges die meer spring gericht zijn (bestaan ook) gebruiken wel gewone trensen (ook wel pelhams), maar ook daar beginnen kinderen in elk geval standaard aan de longe. (Volwassenen niet altijd).
Maar ook daar zie je dat, door de kwaliteit van paarden, ze vrij snel al echt aan het springen gaan en een goede zit ontwikkelen.
Ik denk dat slechte paarden (en dan bedoel ik slecht voor het doel) ruiters in de weg staan om gevoel te ontwikkelen en vooruit te gaan. Natuurlijk hangt een en ander ook van de inzet en kennis van de instructeur af. Want ook op een minder paard kun je heel goed rijden, maar het kost wel meer werk en tijd dan op een gevoelig, goed gereden paard.
Daar tegenover staat de "boer" die een stang inhangt en die als rem gebruikt (dat is ook de letterlijke vertaling ervan). Niet altijd even prettig om gade te slaan. Het is dan altijd goed als je zo iemand het inzicht kunt geven dat ze hun paard pijn doen en dat het onnodig is om zo hard te trekken.

Maar idd zijn ze er vaak wel doof voor. Maar je weet nooit wat er blijft hangen van wat er gezegd wordt.
(Hier hebben we ook gewoon slechte ruiters en "beulen" hoor Haha!)

Wat hulpteugels betreft. Die nemen een aparte plaats in. Tenslotte zijn die niet ontwikkeld voor het gemak van het paard. Een zadel bv wel, vergis je niet, het hele idee achter een zadel is dat de ruggegraat ontlast wordt en de ruiter kan lichtrijden en verlichte zit aan kan nemen.
Hulpteugels zijn over het algemeen ontwikkeld om ruiterfouten te corrigeren. Met andere woorden, met correct rijden kun je ook zonder.
Daarnaast zijn er een aantal die de ruiter moeten imiteren als het ware, bij longeren. Het voordeel is meteen het nadeel. Ze staan vast, het paard kan er dus op vertrouwen, ze zijn niet beweeglijk als handen die plots aan kunnen trekken, maar een paard kan er ook aan wennen en op leunen, wat weer niet wneselijk is. Verder worden ze over het algemeen te strak gezet, met het idee dat er zo bepaalde spieren (buik, rug)sterker gemaakt worden, maar het betekent ook dat het paard niet meer vrij kan bewegen, want ook weer nadelen heeft.
Buik- en rug spieren hebben meer baat bij naar beneden strekken van de hals en balkjes lopen.
Tuigjes "om paarden te laten verzamelen" zijn echt slecht omdat ze allerlei dingen blokkeren. Dit zijn kunstgrepen om snel resultaat te krijgen voor springstallen met name, omdat die niet zoveel tijd in dressuur willen steken maar wel bepaalde bespiering wensen. Een soort bodybuilding zeg maar.
Dat kan ook zonder.

Neemt niet weg dat als iemand dan zo lui is (weinig tijd heeft, onkundig is) en daar heil in zoekt daarmee niet zijn paard per definitie mishandeld. Het ligt er erg aan hoe krap je dingen stelt en hoeveel werk je laat doen, op welke manier.
Maar je kunt wel een beetje nagaan dat als een paard iets ontwikkeld omdat de ruiter onkundig is, diezelfde ruiter ook niet zo kundig met een hulpteugel omgaat....
en dat als een ruiter wel kundig is, die dus die hulpteugel niet nodig heeft omdat zijn paard geen rare dingen ontwikkeld, en het rijtechnisch op kan lossen als een paard wat ontwikkeld heeft bij een ander.

Dit gezegd, er zijn wel degelijk situaties waar een tijdelijk gebruik van een hulpteugel een veiliger en sneller resultaat geeft en dat dan te verkiezen is dan lang emmeren en jezelf in gevaar brengen en wellicht nog andere slechte gewoontes ontwikkelen. Maar dan heb je het over zeer korte termijn gebruik met een bepaalde werkwijze en doel.
Je kunt niet tegen elke willekeurige ruiter met elk willekeurig paard zeggen van :doe maar even deze of die hulpteugel, dan heb je weer een goed paard.

Ik ben overigens geen voorstander van hulpteugels, behalve de martingaal. Die doet nl niets anders (er van uitgaande dat hij goed is afgesteld) dan zorgen dat het bit altijd op de lagen in blijft werken ook als het paardenhoofd of de ruiterhanden omhoog gaan, zonder dat er extra krachten op komen te staan. Dit is prettiger voor paarden dan het bit plots tegen de kiezen krijgen op die momenten. Knipoog
Het grootse bezwaar van slofteugels bv is juist die extra kracht naar achteren en naar beneden.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 12-03-08 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Sasse_fras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 12:31

upanddown schreef:
Ik word helemaal gek van alle discussies over wat er allemaal
wel niet slecht zou zijn voor je paard. En dan alleen al
een gewoon bit bij je paard gebruiken en een zadel dat niet
boomloos is. Want als je het over een hulpteugel gaat hebben of
een bit met een scherpere inwerking ben je al bijna gelijk een
dierenmishandelaar.

Je leest overal theorieën van bitloos.nl en van mensen die boomloos
rijden (die 'vroeger' altijd niet-boomloos reden) hoor ik geen goed
woord meer over een andere manier dan boomloos.

Waarom wordt hier in godsnaam zo moeilijk over gedaan? In mijn ogen
wordt het steeds erger wat betreft de discussies en ik vraag me af
wat het punt nou eigenlijk is?

Nou idd, dat vraag ik me ook altijd af...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 12:48

Snuitje88 schreef:
Ik ben van mening dat een paard pas zonder hoofdstel kan leren rijden op een goede manier, als dat eerst met hoofdstel en bit geleerd is. Als ik een paard zou moeten rijden dat een bit niet accepteert zou ik het paard idd ook niet accepteren omdat daar gewoon weinig mee te bereiken valt.

Wat jij verder met je paard doet, moet je vooral helemaal zelf weten. Als jij een paard niet wil accepteren, omdat er bitloos weinig mee ''te bereiken'' valt, zegt dat toch meer over jezelf dan over het paard, hoor. Knipoog

Ik rij mijn jonge paard op een goede manier in zonder bit (jaja, het kan echt Ja ) en ben niet van plan om er alsnog een bit in te hangen straks, want hij doet het super. Daarbij wil ik in de toekomst wel iets van endurance gaan doen en dat mag bitloos.
Dressuur doe ik lekker thuis samen met mijn paard en instructrice, heb geen behoefte aan de wedstrijdvorm.
Jammer dat je zo vast houdt aan je eigen mening, terwijl het dus ook anders kan. Maar goed, blijkbaar heb je het zelf nooit (willen) ervaren en dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten (net als ik mijn manier zelf mag weten), maar misschien moet je dan ook zo eerlijk zijn dat je er te weinig over weet om zo stellig te zijn, he. Knipoog

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 12:53

Go nadya Haha! Nee ben het helemaal met je eens... In mijn paard zn mond komt ook nooit geen bit meer..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 12:57

Nadya schreef:
Wat jij verder met je paard doet, moet je vooral helemaal zelf weten. Als jij een paard niet wil accepteren, omdat er bitloos weinig mee ''te bereiken'' valt, zegt dat toch meer over jezelf dan over het paard, hoor. Knipoog

ja, bv dat iemand graag in de wedstrijdsport actief is Knipoog, daar kun je nu eenmaal iig in de dressuur alleen met bit actief zijn en het is geen doodzonde als je graag wedstrijden rijdt Knipoog Ook denk ik nog steeds dat een paard het beste op zijn plaats is bij iemand die er in alle opzichten gelukkig mee is. En als mijn passie ligt bij het bitloos over de veluwe trekken kan ik beter een paard zoeken dat daarvoor geschikt is; maar mijn passie ligt bij het crossen dus rijd ik paarden die daarvoor geschikt zijn. En als ze dat niet zijn, zoek ik een alternatieve oplossing, en dat kan op allerlei manieren, maar verkoop zou er een van kunnen zijn.

*ga maar alvast roepen dat het weer mijn persoonlijke kruistocht tegen jou is, dan hoef je niet meer kritisch te denken over mijn opmerking*

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:11

Nou, Lielle, dat bedoelde ik dus ook. Haha!
Dat het meer over haarzelf zegt (dus bv. iemand die graag wedstrijden rijdt waarbij met bit rijden moet vanwege de regeltjes).
Prima, toch? Maar ga niet beweren dat een paard bitloos niet goed ingereden kan worden of dat je er niets mee kan bereiken. Dat is grote onzin. Knipoog
Ik heb aardig wat doelen in mijn hoofd, wat ik wil gaan bereiken met mijn paard en tot nu toe gaat het erg fijn. Andere doelen dan die van haar natuurlijk, zal best, maar dat is toch ook voor iedereen persoonlijk? Wie is zij om daarover te oordelen?

Wat iedereen doet en wil moet hij/zij zelf weten, vind ik. Ik heb voor een andere manier van (in)rijden gekozen en heb een paard gekozen die me daar prima geschikt voor leek, ondanks zijn groenheid destijds. Is het dan slecht om je paard bitloos te beleren, zoals snuitje roept? Doet hij/zij dan niet precies hetzelfde als wat TS roept? Verward
Want ook ik krijg les van iemand die mij begeleidt om mijn paard goed te leren lopen, zijn rug goed te gebruiken e.d., maar dan wel bitloos. Omdat ik het belangrijk vindt dat we niet zomaar wat rondhobbelen.

En verder heb ik niet zo'n behoefte om in te gaan op jouw laatste opmerking, hoor. Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:20

Nee, dat had je vorige keer ook niet, toch was jij degene die met dat commentaar kwam. Wel jammer dat je er niet meer voor durft uit te komen Haha!, daar had ik wel respect voor gehad Pling Nu doe je precies wat ik al voorspelde.

Maar ga gerust je eigen weg, en laat dat iedereen doen. Als jij bitloos en alles-loos wil rondrijden, heb je dar het volste recht toe, net als anderen het recht hebben met van alles rond te rijden. En succes met het bereiken van je doelen, en goede begeleiding is er uiteraard essentieel. Zelf als je gewoon wil rondhobbelen.

Overigens geloof ik niet dat jouw opmerking zo onschuldig bedoeld was als het er stond, maar mijn oprechte excuses als dat wel het geval was Schijnheilig

En ja, ik heb wel eens wat bitloos gereden, maar ik zit nog steeds op de 1e te wachten die me wat ervaringen kan egevn over bitloos sgw rijden, en dat hoeft voor mij niet eens in wedstrijdverband te zijn, maar wel wat meer dan een halve struikelboom op een stukje zand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:21

@ Lusitana: dan heb je het over onervaren ruiters die al snel een onafhankelijke zit ontwikkelen... over goed gereden paarden, die onmiddelijk zullen protesteren bij verkeerd gebruik van het bit.
Ik ben bang dat dat niet overal zo werkt. Kijkend hier naar beginnerslessen zie ik onervaren ruiters stuiteren in het zadel, en zich in evenwicht houden met de teugels.
Die geef ik liever helemaal geen bit in handen

Ik zeg niet dat het overal zo werkt, hier in Nederland, begrijp me niet verkeerd... er zijn rijscholen waar heus heel goed (en voor de paarden ook) lesgegeven wordt.
Maar wat ik (helaas) veel gezien heb, zijn een paar lesjes aan de longe, totdat de ruiter min of meer kon blijven zitten (lees: er niet meteen afkukelde als het paard in draf ging) en dan kregen ze zelf de teugels in handen... uiteraard heeft een en ander ook te maken met de leerlingen zelf, die de longe als een vernedering ervaren, en liefst zo snel mogelijk Z willen zijn...

Die geef ik toch liever geen stang in handen...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:25

mee eens Yamcha, om mijn energie maar nuttig te besteden Knipoog Ik kom al jaren niet meer op maneges maar als ik om me heen kijk in de paardenwereld zie ik heel wat ruiters die ik niet graag een teugel in handen zou geven, en dan heb ik het nog niet eens over een stang of hackemore.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:32

En dat zal nu eenmaal blijven. Maar ik heb nog nooit een paard gezien die bitloos gereden word, die goed actief in zijn achterhand is, die zich goed opsluit, en actief door loopt. Okee, die beroemde mensen wel, maar een zogenaamde uit de groep geplukte bitloos rijder, is over het algemeen geen dressuur/sgw/springer, maar meer een LA LA LA LA ruiter..

Als ik het mis heb, zou ik nu graag foto's willen zien van een paard dat bitloos gereden word, dat bij elkaar loopt, en actief is. En niet van 1 of andere bekende NH'er maar een gewone bokker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:35

@ Lielle: Dat bedoel ik idd.
Maar zulke ruiters geef ik liever geen enkele optoming in handen (een neckrope zou als enige acceptabel zijn), die kunnen beter gaan dammen, maar hebben niets in de buurt van een paard te zoeken

Lusitana: wel fijn dat ze rijles in Portugal wel als een serieus iets beschouwen OK dan!

ShannaY schreef:
En dat zal nu eenmaal blijven. Maar ik heb nog nooit een paard gezien die bitloos gereden word, die goed actief in zijn achterhand is, die zich goed opsluit, en actief door loopt. Okee, die beroemde mensen wel, maar een zogenaamde uit de groep geplukte bitloos rijder, is over het algemeen geen dressuur/sgw/springer, maar meer een LA LA LA LA ruiter..

Als ik het mis heb, zou ik nu graag foto's willen zien van een paard dat bitloos gereden word, dat bij elkaar loopt, en actief is. En niet van 1 of andere bekende NH'er maar een gewone bokker.

Ik ook Ja

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:48

ShannaY schreef:

Voel me een beetje aangesproken, ik ben een lalalala ruiter en wat is daar mis mee ?
Ik zeg niet dat je het mis hebt en ik kan je niet aan een foto helpen, maar wil wel graag weten wat er zo slecht is voor mijn paard dat we gewoon rondhobbelen.
Denk dat het één niet met het andere te maken heeft, misschien kun je het uitleggen.
Alvast bedankt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:50

hihi, dat heb ik ook. Dat hele gedoe over bitloos wedstrijden willen kunnen rijden.... Sorry maar eerst zou ik graag meer willen zien van het verzamelde paard met een bitloos hoofdstel van het meer "gewone volk"... Anders lopen de wedstrijden in de L (*van levenslang) helemaal vol Lips are sealed

Ik ze niet dat ik tegen bitloos ben, maar imo zitten ook bij bitloos nog genoeg nadelen en het is imo niet Dé oplossing tegen de harde ruiterhand.
Dus vóór of tégen bit en bitloos, vind ik een stomme discussie, omdat beide onvriendelijk gebruikt kunnen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:51

Niks mis mee, maar dat is toch de hele discussie? WIl jij bitloos rijden op je LA LA LA LA paard, dan is dat jou goed recht. Maar mijn ambities liggen iets hoger, zoals het meerendeel dat een paard heeft.

Daarom ben ik zo razend benieuwd naar foto's van een dressuurpaard dat EN bitloos gereden word EN correct gereden word.

Nu worden ze wedstrijd ruiters altijd afgebeeld als zogenaamde dierenmishandelaars, omdat we met bit en een boomzadel rijden. De mensen die dat zeggen hebben blijkbaar andere ambities dan wij, en zo niet, show me the moneyy eh foto!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:02

ShannaY schreef:
Niks mis mee, maar dat is toch de hele discussie? WIl jij bitloos rijden op je LA LA LA LA paard, dan is dat jou goed recht. Maar mijn ambities liggen iets hoger, zoals het meerendeel dat een paard heeft.

Daarom ben ik zo razend benieuwd naar foto's van een dressuurpaard dat EN bitloos gereden word EN correct gereden word.

Nu worden ze wedstrijd ruiters altijd afgebeeld als zogenaamde dierenmishandelaars, omdat we met bit en een boomzadel rijden. De mensen die dat zeggen hebben blijkbaar andere ambities dan wij, en zo niet, show me the moneyy eh foto!

Dank je wel voor je antwoord!
Oh oke ik hoefde me dus niet aangesproken te voelen hahaha.
Mijn ambities liggen misschien ook hoger, maar het is meer interesse, ik heb geen interesse in dressuur, springen of wedstrijden om zelf te beoefenen.
Vind het wel prachtig om naar te kijken, of het nou met bit en boom is zal me een worst zijn.
Slaat ook werkelijk nergens op dat wedstrijdruiters dierenmishandelaars zijn, kan me wel voorstellen dat je je aan mensen stoort/boos word die dat zeggen.
Alleen maar omdat jij op jouw manier samen met je paard geniet.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:06

IK ben niet tegen een bit, ben ook niet tegen bitloos.
Ben niet tegen een zadel met boom, ben ook niet tegen boomloos.

Waar ik wel tegen ben:

Is mensen die niet weten hoe ze met de paarden en
bijbehorende hulpmiddelen dienen om te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:09

Dat heb jij netjes gezegd! OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:11

Waar blijven die foto's nou!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:15

Ik wacht ook Nagelbijten / Gniffelen