Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
geerke schreef:vaak zijn die mensen zo eigenwijs dat ze niet luisteren en gewoon hun gang gaan met allerlei martelwerktuigen......
Yamcha schreef:Toch geef ik een beginnend ruiter liever geen stang in de hand... omdat die persoon daar niet mee om kan gaan. Dat mag die beginnende ruiter dus niet zelf weten, dat bepaalt een instructeur... omdat hij meer ervaring heeft.
Ik heb liever dat die beginner een ongebroken trensje pakt, of nog liever in het eerste begin helemaal geen teugels in handen krijgt... leer eerst maar eens zitten.
). Je ziet dan ook dat (manege)ruiters hier snel toe zijn aan verzameling, lateraal werk en dingen als piaffe en passage. Dingen die in andere landen soms alleen via privé intructie op een eigen paard kunnen, na jaren les.
)
upanddown schreef:Ik word helemaal gek van alle discussies over wat er allemaal
wel niet slecht zou zijn voor je paard. En dan alleen al
een gewoon bit bij je paard gebruiken en een zadel dat niet
boomloos is. Want als je het over een hulpteugel gaat hebben of
een bit met een scherpere inwerking ben je al bijna gelijk een
dierenmishandelaar.
Je leest overal theorieën van bitloos.nl en van mensen die boomloos
rijden (die 'vroeger' altijd niet-boomloos reden) hoor ik geen goed
woord meer over een andere manier dan boomloos.
Waarom wordt hier in godsnaam zo moeilijk over gedaan? In mijn ogen
wordt het steeds erger wat betreft de discussies en ik vraag me af
wat het punt nou eigenlijk is?
Snuitje88 schreef:Ik ben van mening dat een paard pas zonder hoofdstel kan leren rijden op een goede manier, als dat eerst met hoofdstel en bit geleerd is. Als ik een paard zou moeten rijden dat een bit niet accepteert zou ik het paard idd ook niet accepteren omdat daar gewoon weinig mee te bereiken valt.
) en ben niet van plan om er alsnog een bit in te hangen straks, want hij doet het super. Daarbij wil ik in de toekomst wel iets van endurance gaan doen en dat mag bitloos.
Nee ben het helemaal met je eens... In mijn paard zn mond komt ook nooit geen bit meer.. Nadya schreef:Wat jij verder met je paard doet, moet je vooral helemaal zelf weten. Als jij een paard niet wil accepteren, omdat er bitloos weinig mee ''te bereiken'' valt, zegt dat toch meer over jezelf dan over het paard, hoor.
, daar kun je nu eenmaal iig in de dressuur alleen met bit actief zijn en het is geen doodzonde als je graag wedstrijden rijdt
Ook denk ik nog steeds dat een paard het beste op zijn plaats is bij iemand die er in alle opzichten gelukkig mee is. En als mijn passie ligt bij het bitloos over de veluwe trekken kan ik beter een paard zoeken dat daarvoor geschikt is; maar mijn passie ligt bij het crossen dus rijd ik paarden die daarvoor geschikt zijn. En als ze dat niet zijn, zoek ik een alternatieve oplossing, en dat kan op allerlei manieren, maar verkoop zou er een van kunnen zijn.
, daar had ik wel respect voor gehad
Nu doe je precies wat ik al voorspelde.

Ik kom al jaren niet meer op maneges maar als ik om me heen kijk in de paardenwereld zie ik heel wat ruiters die ik niet graag een teugel in handen zou geven, en dan heb ik het nog niet eens over een stang of hackemore. 
ShannaY schreef:En dat zal nu eenmaal blijven. Maar ik heb nog nooit een paard gezien die bitloos gereden word, die goed actief in zijn achterhand is, die zich goed opsluit, en actief door loopt. Okee, die beroemde mensen wel, maar een zogenaamde uit de groep geplukte bitloos rijder, is over het algemeen geen dressuur/sgw/springer, maar meer een LA LA LA LA ruiter..
Als ik het mis heb, zou ik nu graag foto's willen zien van een paard dat bitloos gereden word, dat bij elkaar loopt, en actief is. En niet van 1 of andere bekende NH'er maar een gewone bokker.
ShannaY schreef:En dat zal nu eenmaal blijven. Maar ik heb nog nooit een paard gezien die bitloos gereden word, die goed actief in zijn achterhand is, die zich goed opsluit, en actief door loopt. Okee, die beroemde mensen wel, maar een zogenaamde uit de groep geplukte bitloos rijder, is over het algemeen geen dressuur/sgw/springer, maar meer een LA LA LA LA ruiter..
Als ik het mis heb, zou ik nu graag foto's willen zien van een paard dat bitloos gereden word, dat bij elkaar loopt, en actief is. En niet van 1 of andere bekende NH'er maar een gewone bokker.
ShannaY schreef:Niks mis mee, maar dat is toch de hele discussie? WIl jij bitloos rijden op je LA LA LA LA paard, dan is dat jou goed recht. Maar mijn ambities liggen iets hoger, zoals het meerendeel dat een paard heeft.
Daarom ben ik zo razend benieuwd naar foto's van een dressuurpaard dat EN bitloos gereden word EN correct gereden word.
Nu worden ze wedstrijd ruiters altijd afgebeeld als zogenaamde dierenmishandelaars, omdat we met bit en een boomzadel rijden. De mensen die dat zeggen hebben blijkbaar andere ambities dan wij, en zo niet, show me the moneyy eh foto!