NH tegen HH

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: NH tegen HH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 13:54

Dat iemand zo overtuigd is van deze afschuwelijke manier van paarden trainen, zegt in mijn ogen genoeg over hoe diegene naar paarden kijkt Scheve mond . Hoe kun je, als je ECHT van paarden houdt, zo'n manier van trainen goedkeuren??????? Verward

Schiet mij maar lek.....

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:08

Kymalin schreef:
Geen idee of het al genoemd is (had geen zin al die pagina's door te ploeteren Bloos ) maar weten jullie wel waarom die paarden gaan liggen? Hij brengt het hoofd van het paard in een dusdanige positie zodat het paard eigenlijk even "flauwvalt". Dat is de reden dat ze gaan liggen Boos! . Stel dat iemand jou je hoofd verdaait totdat je sterretje ziet, dan heb je toch geen andere keuze dan door de benen te gaan? En sorry hoor, maar als dat paardvriendelijk is.... Dat je letterlijk gewoon de benen onder z'n lijf wegveegt en daardoor niet anders KAN dan zich overgeven Misselijk . En dat die Endospink dan ook nog een keer een website besteedt aan hoe je dat zelf kunt leren (die ader dmv het hoofd verdraaien afsluiten) Boos! is helemaal van de zotte. Sorry, voor mij heeft dit niks met kundigheid te maken!

Dat heb ik een tijdje geleden bij mij Nubische geit moeten doen. Voor haar eigen bestwil...ze was ziek en had een behandeling nodig en moest daarom zo gefixeerd worden.
Leuk is dat zeker niet om te doen...zelfs niet, als je weet dat je het doet om het leven van de geit te redden (wat gelukt is trouwens!).
Dus laat staan dat je het doet ter africhting van een paard....terwijl er keuze genoeg is om het anders te doen...
Maar goed...ik heb al vaak genoeg gereageerd...maar nuje dit schreef moest ik even aan mijn actie met de geit terug denken.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:12

Polly , En gelijk heb je , als het om de gezondheid gaat , vind ik het helemaal niet zielig/erg want dan is het voor hun eigen best wil..

( als je het natuurlijk niet met veel geweld doet want anders is het wel zielig.. )

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:16

Zijn er mensen die zeggen, wauw wat een vertrouwen, dier blijft gewoon liggen, ja nogal logisch al je dizzy bent, dan kun je je ook niet meer verzetten en als je dan even globaal kijkt dan lijkt het paard ook rustig. En dat het paard dan "volgt" kan volgens mij alleen maar komen omdat je het dier in totale verwarring hebt gebracht.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:18

sannekeee schreef:
Polly , En gelijk heb je , als het om de gezondheid gaat , vind ik het helemaal niet zielig/erg want dan is het voor hun eigen best wil..

( als je het natuurlijk niet met veel geweld doet want anders is het wel zielig.. )

Wat dacht je...ik heb de geit gewoon knock out gemept en ben er toen met mijn volle gewicht op gaan zitten.... Clown

nee....uiteraard...als een dier ziek is, is het juist belangrijk dat je het met beleid doet. Zeker bij een Nubische geit. Dat ras heeft de neiging als het zwaar wordt, het maar op te geven en gewoon dood te gaan. Het was op het randje...maar ze loopt nu weer gezond in de wei bij de rest.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:20

sannekeee schreef:

Wat gebeurt is dat het hoofd in een bepaalde positie wordt gedwongen (als het ware naar achteren vouwen, strak omtrekken) waardoor de bloedtoevoer naar het hoofd stopt, met als gevolg dat ze flauwvallen. Misschien ziet het er niet altijd gewelddadig uit, maar dat maakt het niet minder erg. Ik heb die Endospink video's een paar maanden terug al een keer gezien en toen had hij nog een andere website (hij zat toen nog in Japan ofzo). Op die website legde hij stap voor stap uit, ondersteund door tekeningen, hoe je dat zelf bij je paard kunt doen. Te eng voor woorden Huilen

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:54

Ja , maar ik bedoel , als je hem heel zacht op zijn zij legt enzo..

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:56

Kymalin schreef:
sannekeee schreef:

Wat gebeurt is dat het hoofd in een bepaalde positie wordt gedwongen (als het ware naar achteren vouwen, strak omtrekken) waardoor de bloedtoevoer naar het hoofd stopt, met als gevolg dat ze flauwvallen. Misschien ziet het er niet altijd gewelddadig uit, maar dat maakt het niet minder erg. Ik heb die Endospink video's een paar maanden terug al een keer gezien en toen had hij nog een andere website (hij zat toen nog in Japan ofzo). Op die website legde hij stap voor stap uit, ondersteund door tekeningen, hoe je dat zelf bij je paard kunt doen. Te eng voor woorden Huilen

En dat terwijl er genoeg andere manieren en keuzes zijn om je paard te beleren. Waarom zou je het dan in godsnaam zo doen?
Heb die geit trouwens niet echt laten flauwvallen hoor...dat zou haar geneckt hebben op dat moment. Maar heb wel het hoofd dubbelgevouwen (enigszins...het zijn hele grote geiten) en even gewacht totdat ze niet meer tegenstribbelde (dier had veel pijn) en toen een poot gepakt en haar zachtjes neergelegd in het dikke stro en goed vastgehouden. Toen kon de dierenarts bij haar uier datgene doen wat moest gebeuren....want daar zat het probleem.
Ze heeft er overigens geen trauma aan over gehouden volgens mij....ze heeft denk ik wel gemerkt dat de pijn daarna minder is geworden... (weet ik niet hoor)....maar ze is nog dezelfde muts als altijd...en vindt mij ook nog hetzelfde volgens mij.
Maar goed...ik ga off-topic.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:18

Als je hem strak naar achteren of naar links leg vind ik het altijd zielig !! Eigenlijk Echt Altijd , maar als het anders het leven van die geit had gekost vind ik het ook weer zeilig las je het niet doet..

Maar HH is gewoon heeel zielig , zieliger dan elke manier van met paarden om gaan .. !!!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:53

sannekeee schreef:
Als je hem strak naar achteren of naar links leg vind ik het altijd zielig !! Eigenlijk Echt Altijd , maar als het anders het leven van die geit had gekost vind ik het ook weer zeilig las je het niet doet..
Maar HH is gewoon heeel zielig , zieliger dan elke manier van met paarden om gaan .. !!!

Tja...het was: of even optreden en de geit neerleggen zodat we konden behandelen...of haar laten creperen. Door haar kracht, paniek en grootte konden we haar op geen enkele andere manier overtuigen om te gaan liggen (normaal kan ik pootje pakken, op de knie leggen, ander pootje op de knie leggen en met een wortel haar uitnodigen om te gaan liggen...dat vindt ze zelfs een leuk spelletje). Dus we hebben het idd even met zachte dwang gedaan, voor haar eigen bestwil. ze was echt totaal over de rooie....namelijk. dat zijn Nubische geiten heel snel. Het zijn hele gevoelige geiten, die heel snel stress hebben. Maar ze zijn ook aanhankelijk en erg lief in de omgang.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:20

Ik kan die filmpje echt niet aan zien moeten jullie deze eens bekijken zo zielig , en dat paard wil echt niet , hij draait de heletijd rondjes omdat hij pijn doet enzo..
En hij valt er echt niet zachtjes bij neer !!
Als je ziet hoe hij zijn hoofd neer legt op de gond zie je echt hoe belabberd hij zicht voelt !!!
VERSCHIKKELIJK !!!!!!!!!!!!!!!!!!

ALs je in deze manier geloofd / gebruikt , hou je toch niet van je paard , want er zijn zo veel fijneren manieren om te krijgen wat bij HH het doel is .. Denk b.v aan veel gondwerk !!!

Hij is het filmpje , geef je mening ff over dit filmpje op youtube,, !~!!!

http://www.youtube.com/watch?v=Ti7CL9f1UFQ&feature=related

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:32

Kymalin schreef:
maar weten jullie wel waarom die paarden gaan liggen? Hij brengt het hoofd van het paard in een dusdanige positie zodat het paard eigenlijk even "flauwvalt". Dat is de reden dat ze gaan liggen Boos! . Stel dat iemand jou je hoofd verdaait totdat je sterretje ziet, dan heb je toch geen andere keuze dan door de benen te gaan? En sorry hoor, maar als dat paardvriendelijk is.... Dat je letterlijk gewoon de benen onder z'n lijf wegveegt en daardoor niet anders KAN dan zich overgeven Misselijk . En dat die Endospink dan ook nog een keer een website besteedt aan hoe je dat zelf kunt leren (die ader dmv het hoofd verdraaien afsluiten) Boos! is helemaal van de zotte. Sorry, voor mij heeft dit niks met kundigheid te maken!

@Sannekee; heb mezelf even gequote, zodat je weet wat hij precies doet op dat filmpje, misschien snap je dan beter wat je ziet

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:39

Ik had je berich al gelezen , en op dit filmpje gaat het ook echt als jij zegt !!
Is vind het echt heel zielig , hij slaat dat paard om wakker te worden en hij schopt hem heel hard om dat hij moet opstaan , terwijl hij volgens mij nog erg wankel is..
En het paard is zo "rustig omdat hij nog bij moet komen en bang is ..!!
Ik vind dit echt niet kunnen , die mensen dwingen respect af !!
En je laat toch je paard niet flauw vallen , weten die mensen dan niet hoe eng en verschikkelijk dat voelt ?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:44

Ja, hij tikt het paard aan omdat het paard suf en beduusd en overdonderd is en het komt erop neer dat het paard op dat moment heeft geleerd dat hem (letterlijk) de benen onder onder z'n lijf vandaan worden geschopt. Verzet betekend dan dus een negatieve ervaring (Flauwvallen, iets wat het ongelooflijk eng is voor een vluchtdier; niet meer weg kunnnen). Paard kiest dus eieren voor z'n geld en onderwerpt zich. Belachelijk en respectloos. Maar goed, dat is mijn mening....

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:49

Kymalin schreef:
Belachelijk en respectloos. ....

Dat is het zeker !!!!!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:58

jees, ik vroeg me al af waarom dat paard zo makkelijk ging liggen ... Verward
bedankt voor je uitleg, Kymalin, mijn gevoel vertelde me al dat dit plaatje niet klopte, maar nu weet ik ook waarom Ziek

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:49

Is deze theorie niet ook de theorie die al jaren geleden in de film The Horsewhisperer gebruikt werd? Daar werd op het laatst het getraumatiseerde paard (Pilgrim) ook op de grond gelegd op een niet zo vriendelijke manier (been opgebonden als ik me goed herinner) en toen moest dat meisje erop gaan zitten.
En ze leefden nog lang en gelukkig.

Klinkt me erg als deze HH manier in de oren!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:33

Een paard een voet opbinden is wel wat anders dan een paard met z'n hoofd in een dusdanige positie brengen dat het paard geen bloedtoevoer meer heeft naar z'n hersenen en daardoor dus van de benen gaat. Met andere woorden Maanling; twee hele verschillende dingen Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:42

Maanling schreef:
Is deze theorie niet ook de theorie die al jaren geleden in de film The Horsewhisperer gebruikt werd? Daar werd op het laatst het getraumatiseerde paard (Pilgrim) ook op de grond gelegd op een niet zo vriendelijke manier (been opgebonden als ik me goed herinner) en toen moest dat meisje erop gaan zitten.

Hallo? Horse Whisperer is een roman, verzinsel, verhaal, FICTIE!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:01

@ Kymalin: Dus een paard een voet opbinden, en hem daarmee dwingen op de grond te gaan liggen ter volledige overgave is iets anders als een hoofd omtrekken en hem daarmee te dwingen op de grond te gaan liggen ter volledige overgave?
Ja, een voet en een hoofd zijn twee verschillende dingen, maar de theorie erachter is toch hetzelfde? Je dwingt een paard in een positie van volledige overgave, en van daaruit werk je verder. Imo komt het beide op hetzelfde neer.

@ Cassidy: meen je dat nou? Is film niet echt maar allemaal nep? FICTIE zelfs? OMG! Nooit geweten! Wat een desillusie!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:18

De film The Horse Whisperer wordt door velen gezien als de manier waarop een NH-er te werk gaat. Wat dat betreft heeft hij al meer schade aangericht dan ooit weer rechtgezet kan worden. Ga voor de lol maar een keertje op bokt zoeken naar Horsewhisperer en lees de reacties van alle Penny's hier op bokt.

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 17:43

Cassidy schreef:
Maanling schreef:

Hallo? Horse Whisperer is een roman, verzinsel, verhaal, FICTIE!

volgens mij heeft ze het over de film Knipoog daar gebeurt het idd in.

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 17:44

Maanling schreef:
@ Kymalin: Dus een paard een voet opbinden, en hem daarmee dwingen op de grond te gaan liggen ter volledige overgave is iets anders als een hoofd omtrekken en hem daarmee te dwingen op de grond te gaan liggen ter volledige overgave?
Ja, een voet en een hoofd zijn twee verschillende dingen, maar de theorie erachter is toch hetzelfde? Je dwingt een paard in een positie van volledige overgave, en van daaruit werk je verder. Imo komt het beide op hetzelfde neer.

ik snap wat je bedoeld Knipoog volgens mij is de gedachter erachter idd hetzelde. je dwingt het paard gewoon om op de grond te liggen omdat het niet anders kan. vond de manier in de film idd ook wel een beetj raar Nagelbijten / Gniffelen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:14

Het een is het neerleggen van een paard door middel van het opbinden van een voet, waarbij het paard helemaal bij is en bewust gaat knokken tot hij zich aansluitend overgeeft.
Het tweede is een truukje toepassen dat hij even knock out gaat en daardoor gaat liggen.

Het resultaat is hetzelfde, de weg er naartoe niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:19

sannekeee schreef:
En je laat toch je paard niet flauw vallen , weten die mensen dan niet hoe eng en verschikkelijk dat voelt ?

Kijk, en dit is een reactie die precies weergeeft hoe velen er over denken. Neem bijv. het leren kluisteren van je paard. Nee, dat doe je niet want dan tast je het paard in zijn waarde aan. Een waarde die wij er aan toekennen. Geen paarden gaan vermenselijken, zo denken wij, maar paarden niet.