Hoe kijken naturals tegen niet naturals aan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Inge_

Re: Hoe kijken naturals tegen niet naturals aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 09:46

Cowgirl schreef:
Mijnes heeft een 2 maanden geleden een slokdarm verstopping gehad.
Dan ben je blij dat je paard s'avonds in het donker in een box kan staan voor:

1: continue toezicht tot de DA/eigenaar komt

2: behandelhok voor de DA

3: 1 nacht stalarrest omdat beessie ff niet mag eten ivm verdoving en irritatie slokdarm.

Mijn paard heeft inmiddels 6 keer slokdarmverstopping gehad. De eerste keer heb ik hem een nacht op stalgehouden zonder voer, de 5 keren daarna heb ik hem gewoon weer het land opgegooid, met goedkeuring van de DA. Dus die boxrust is niet nodig hoor. Knipoog
pol013 schreef:
Nu is dit 1 voorbeeld en zo kan ik er zoveel aanhalen. Ook ik zie genoeg dingen waar ik van baal maar dat zijn niet per definitie alleen hulpteugels. Dat zijn ook mensen die het denken paardvriendelijk te doen door hun paard niet te willen slaan maar hierbij het dier zo in het ongewisse laten dat het ook niet gelukkig en op zijn gemak kan zijn. Dat zijn ook de paarden die op een landje staan waar alleen nog nattigheid te vinden is. (en waar absoluut onvoldoende structuur in het gras kan zitten)

Mijn paard wordt niet per definitie gelukkiger van 24 uur per dag buiten. Hij wordt niet per definitie gelukkiger van geen werk en wordt ook niet gelukkiger als ik verzuim om af en toe de grenzen duidelijk te maken.

En dat is waar het uiteindelijk om draait. Een gelukkig en gezond paard...... Hoe je dat ook bereikt.

Geen enkel paard word ongelukkiger als je grenzen stelt. Om gevaarlijke situaties te voorkomen moet je dat ook doen.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 09:50

Polo,waren er dan maar meer 'sport' ruiters zoals jou.
Je moet je niet persoonlijk aangevallen voelen,ik doel op de paardensportruiter in het algemeen.
(ik wil niet eens persoonlijk worden)
Wat ik aanhaalde was dus globaal wat ik met eigen ogen gezien heb,ervaren heb,en meegemaakt heb.
Er zijn ook heus andere niet dwingende ruiters zoals jij,maar zie jij vaak een sportruiter grondwerken en natural horsemanship toepassen om iets op orde te krijgen?
Die vinden het veelal hocuspocus,en zweverig,en nemen eerder een hulpteugel of spoor en zweep ter hand.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:01

@tinkerloos
Ik wilde je ook niet tegenspreken maar een kleine nuance aanbrengen. Misschien is de momentopname die jij ziet niet altijd de hele waarhied. Dat wilde ik ermee duidelijk maken.

Dat er punten blijven waarop mensen het met elkaar oneens zijn is niet erg. Zolang deze punten maar niet gaan over dingen die en paard echt schaden.

Fel van leer trekken over dingen die een paard geen schade berokkenen vind ik triest en overbodig.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:03

pol013 schreef:
Fel van leer trekken over dingen die een paard geen schade berokkenen vind ik triest en overbodig.

het probleem is ook, dat wat de ene niet ziet als schadelijk is in de ogen van de ander wel schadelijk.

Kijk maar naar de discussie P&P en de rollkur, de discussie over hoefijzers, discussie over voer etc etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:04

Ik ben altijd wedstrijd ruiter geweest
En natuurlijk herken ik mensen die dingen met geweld op willen lossen, maar zie dat zelfs ook bij recreatie ruiters omdat ze bijv anders geen buitenrit kunnen maken.

gelukkig ken ik ook veel wedstrijd ruiters die gewoon netjes rijden en helemaal niet gaan schoppen en trekken...vind het persoonlijk ook teveel over 1 kam geschoren.
Ik erger me ook aan die mensen die dat doen...gelukkig is dat wel de minderheid

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:04

Arabesk schreef:
het probleem is ook, dat wat de ene niet ziet als schadelijk is in de ogen van de ander wel schadelijk.
Kijk maar naar de discussie P&P en de rollkur, de discussie over hoefijzers, discussie over voer etc etc
Zoiets als dit?:
http://horsesforlife.com/ARollkurPictogram/

McLaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:05

Cassidy schreef:
McLaren schreef:
Maar om nou te zeggen dat mensen doorgeslagen zijn vind ik té kort door de bocht. Dat is gewoon een belediging voor mensen die nadenken over het leven van hun dier.

McLaren: goed lezen is ook een kunst. Even goed kijken naar de reactie van Arabesk boven die van mij. Duik dan nog even het profiel van bovengenoemde bokker in, volg al haar topics (sorry, daar heb je een dagtaak aan) en je krijgt een idee wat ik bedoel. En lees daarna nog eens GOED de eerste regel van mijn reactie. Je kunt wel goed nadenken, maar als je vergeet te kijken, heeft al dat denken ook geen zin. Even een algemeen voorbeeld: Als je niet ziet dat een ouder maar gezond paard het koud heeft en misschien beter af is met een deken, als je kostte wat het kost dat paard zomers en 's winters zonder deken dag en nacht buiten hebben wilt terwijl hij veel te veel energie nodig heeft om zelf warm te blijven, als je principes boven dat staan wat een op dat moment paard ECHT nodig heeft en laat blijken dat hij dat nodig heeft (en laat dat in die situatie dan in hemelsnaam die deken zijn om warm te blijven) ben je lichtelijk doorgeslagen ja. En dan te horen te krijgen dat je tot de mensen behoort die het licht nog niet hebben gezien, strijkt me dan toch tegen de haren in.

Treft het toeval dat ik erg goed kan lezen en na deze reactie snap ik dan misschien wat je wél bedoelt, ik kan het alleen niet uitleggen ben ik bang. Ik zag ook totaal geen link met die reactie boven jou. Maar met voorbeeld hierboven komt het al heel anders over. En al die topics ga ik niet na hoor, ik weet waar ik dan terecht kom Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:33

Inge_ schreef:
Cowgirl schreef:
Mijnes heeft een 2 maanden geleden een slokdarm verstopping gehad.
Dan ben je blij dat je paard s'avonds in het donker in een box kan staan voor:

1: continue toezicht tot de DA/eigenaar komt

2: behandelhok voor de DA

3: 1 nacht stalarrest omdat beessie ff niet mag eten ivm verdoving en irritatie slokdarm.

Mijn paard heeft inmiddels 6 keer slokdarmverstopping gehad. De eerste keer heb ik hem een nacht op stalgehouden zonder voer, de 5 keren daarna heb ik hem gewoon weer het land opgegooid, met goedkeuring van de DA. Dus die boxrust is niet nodig hoor. Knipoog
pol013 schreef:
Nu is dit 1 voorbeeld en zo kan ik er zoveel aanhalen. Ook ik zie genoeg dingen waar ik van baal maar dat zijn niet per definitie alleen hulpteugels. Dat zijn ook mensen die het denken paardvriendelijk te doen door hun paard niet te willen slaan maar hierbij het dier zo in het ongewisse laten dat het ook niet gelukkig en op zijn gemak kan zijn. Dat zijn ook de paarden die op een landje staan waar alleen nog nattigheid te vinden is. (en waar absoluut onvoldoende structuur in het gras kan zitten)

Mijn paard wordt niet per definitie gelukkiger van 24 uur per dag buiten. Hij wordt niet per definitie gelukkiger van geen werk en wordt ook niet gelukkiger als ik verzuim om af en toe de grenzen duidelijk te maken.

En dat is waar het uiteindelijk om draait. Een gelukkig en gezond paard...... Hoe je dat ook bereikt.

Geen enkel paard word ongelukkiger als je grenzen stelt. Om gevaarlijke situaties te voorkomen moet je dat ook doen.

gevaarlijk dat jij achter je computer kan zeggen dat boxrust nodig is of niet. Of krijg je een diergeneeskundig attestje als je in het boxje natural kruipt Haha! anders count me in Vork

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:14

ehm volgens mij was het in overleg gegaan met de DA dus snap je reactie niet helemaal katiavl.

Ik vind een stal trouwens maar wat handig, ik maak er eigenlijk nog best veel gebruik van. Gewoon voor het opzadelen, poetsen, bekappen etc. En soms als het veel regend zet ik hem even binnen zodat hij wat opgedroogd is voordat ik er een zadel opleg.

Citaat:
Dat zijn ook mensen die het denken paardvriendelijk te doen door hun paard niet te willen slaan maar hierbij het dier zo in het ongewisse laten dat het ook niet gelukkig en op zijn gemak kan zijn.

Ik denk dat grenzen stellen alleen maar goed is voor een paard, mijn paard staat in een hengsten groep en dan merk je echt dat als je even verslapt ze meteen over je heen denderen. Maar ik ben er ondertussen ook achter dat niet elk paard die grenzen even hard nodig heeft, ik stel bij Visco bijvoorbeeld bijna geen grenzen. Hij kan eigenlijk vrij veel maken bij mij, en ik straf hem nooit, zet hem nooit op z'n plek en wordt eigenlijk nooit boos op hem. En dat gaat eigenlijk meer dan prima, en nee Visco is geen dooie sul hij is eigenlijk heel dominant van zichzelf. (hij is altijd de leider binnen een kudde) maar het machtsspelletje over wie de leider is speelt gewoon niet bij ons. Daarnaast vind hij eigenlijk bijna alles leuk en wil hij altijd leren, dus ik hoef hem ook nooit ergens toe te dwingen. *zucht, wat heb ik toch een ideaal paard Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:17

Citaat:
Mijn paard heeft inmiddels 6 keer slokdarmverstopping gehad. De eerste keer heb ik hem een nacht op stalgehouden zonder voer, de 5 keren daarna heb ik hem gewoon weer het land opgegooid, met goedkeuring van de DA. Dus die boxrust is niet nodig hoor

Heb het over dit zinnetje Lachen hier haal ik uit dat boxrust niet nodig is of lees ik zo verkeerd Knipoog
Anders stond er dus die boxrust was bij mij niet nodig Lachen toch

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 13:04

Citaat:
Mijn paard heeft inmiddels 6 keer slokdarmverstopping gehad. De eerste keer heb ik hem een nacht op stalgehouden zonder voer, de 5 keren daarna heb ik hem gewoon weer het land opgegooid, met goedkeuring van de DA. Dus die boxrust is niet nodig hoor

Ik vind het toch linke soep om een paard wat een slokdarm/spierverslapper heeft gehad op de wei te pleuren.
Kan persoonlijk niet het risico nemen dat ie zich verslikt met als ergste gevolg longontsteking met de rendac
aan de deur.
Dus van die 12 uur dat ie in de box staat gaat ie echt niet dood, gaat ie ook niet weven of kribbebijten.

Tevens kan de stalhouder(en dat doet de mijne) ook later op de avond nog even kijken hoe het gaat....
Overigens kan ik dit geen boxrust noemen...boxrust is in mijn ogen langer dan een week.
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 22-10-07 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 13:05

1x was het lastig dat ik geen box bij de hand had. Paard was gesedeert omdat z'n tanden gevijld waren en daar had meneer niet zoveel zin in Clown
Toen mocht hij een uur niets eten. Toen heb ik hem maar vastgebonden aan een paal Cool

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 13:08

Als ik zoiets als een slokdarm verstopping bij mijn paard zou hebben,en ze moest een nachtje op stal,than so be it.
Maar daarna weel lekker naar buiten hoor.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 13:09

Arabesk schreef:
1x was het lastig dat ik geen box bij de hand had. Paard was gesedeert omdat z'n tanden gevijld waren en daar had meneer niet zoveel zin in Clown
Toen mocht hij een uur niets eten. Toen heb ik hem maar vastgebonden aan een paal Cool

De mijne heb ik toen, samen met zijn gesedeerde vriendinnetje, in de binnenbak gezet Haha!

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 13:09

Cowgirl schreef:
Citaat:

Ik vind het toch linke soep om een paard wat een slokdarm/spierverslapper heeft gehad op de wei te pleuren.
Kan persoonlijk niet het risico nemen dat ie zich verslikt met als ergste gevolg longontsteking met de rendac
aan de deur.

Dus van die 12 uur dat ie in de box staat gaat ie echt niet dood, gaat ie ook niet weven of kribbebijten.

De eerste keer kwamen er 2 DA's van de faculteit, toen die aankwamen had mijn paard de verstopping zelf al opgelost dus ze hoefden niks meer te doen. Zijn nog wel voor de zekerheid met een sonde zijn neus in geweest maar toen mocht hij meteen weer de wei in van hun, geen probleem zeiden ze.
De tweede keer was mijn eigen DA erbij, die keer was wel heel hevig, ze was 3 kwartier bezig met de sonde om de verstopping te doorbreken en toen adviseerde ze wel om hem een nachtje op stal te laten zonder eten (omdat ze hem ook spierverslapper had gegeven). De keren daarna kon hij gewoon de wei in zei ze, omdat hij het zelf al oploste zonder hulp van de DA. Die laatste 4 keer heeft hij dus geen spierverslapper gekregen en is de DA er niet aan te pas geweest.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 13:14

Mijn paard heeft het 3x gehad...1ste keer met de sonde opgelost en de overige keren met verslappers.

Alle 3 de keren heeft het wel dik een uur geduurt voor het weg was. De laatste keer mocht ik mijn paard ook zo in de box laten met verstopping...dus zonder toezicht Verward . Beetje raar vond ik dat want het is niet alleen ongemakkelijk het doet ook veel pijn.
Gelukkig zakte het weg maar anders was ik net zolang gebleven tot het weg was.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:55

Moderatoropmerking:
verzoek om ontopic te blijven

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:28

Ik noem mezelf wel aardig natural. al rij ik soms met bit en staat 1 paard binnenkort onder een deken buiten. Toch voel ik me "anders" als ik op een wedstrijd sta te kijken of een manege les zie. Voel mezelf aan alle kanten nog tekort komen, en wil mij ook niet beter voelen dan een ander. Toch kan ik moeilijk begrijpen hoe iemand zijn paard een knal kan verkopen bij verzet zonder erbij na te denken waarom het paard zich verzet.
Of dat iemand een slof gebruikt, terwijl grondwerk zo'n uitkomst kan zijn.
Ik kijk niet op deze mensen neer. Vaak zijn het mensen die veel netter in het zadel zitten, veel stiller zijn met hun handen (en dus ook betere hulpen kunnen geven en in de zin eerlijker zijn voor hun paard) dan ik.
Als ik een niet-natural zie, dan zie ik onzer beider tekortkoming. Die van mij omdat ik niet zo netjes kan rijden, die van hen omdat ze (naar mijn mening) niet (genoeg) zoeken naar het waarom. Allebei kunnen we van elkaar leren.
Daarom heb ik rijles van een niet-natural. En leer ik een niet-natural om zijn paard beter te begrijpen.

Vooral omdat ik ooit ook niet-natural was, en net zo goed mn paard een tik verkocht als hij "vervelend" was, en omdat ik heb geleerd dat er nog zoveel te leren valt en dat natural zijn niet zaligmakend is, probeer ik mezelf niet tever te distantieren van niet-natural. De drempel is voor mensen al zo hoog om op een meer confronterende manier naar anderen te kijken. Waarom ze nog hoger maken, door deze mensen (die niet anders denken dan vele anderen hier deden enkele jaren geleden) te veroordelen.

Ik ga ervanuit dat iedereen het beste overheeft voor zijn paard en dat iedereen (naturals inclusief) nog heel veel te leren hebben over hoe dat "beste" ingevuld moet worden.
Mensen die ruzie maken met hun paard, daar heb ik eerder medelijden mee. Dat vind ik gewoon heel erg jammer, want je kunt zulke mooie dingen meemaken met je paard. Boos kan ik daar nauwelijks om worden. Mijn paard heeft ook heel wat moeten doorstaan voor ik was waar ik nu ben en nog steeds maak ik dagelijks fouten die ze me vergeeft.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:38

Naturals hebben vaak het idee dat ze veel beter zijn voor een paard dan niet-naturals, maar sommige ruiters gaan hier meteen al vanuit zonder echt naar het paard te kijken. Mijn paardje is 7 en heeft altijd parelli gereden, hier werd zij doodongelukkig van, ze wil gewoon heel graag voor je werken en duidelijkheid met een leider op dr rug en een bitje in dr mond. Nu ze gewoon engels wordt gereden is ze helemaal opgebloeid. En ik ben absoluut geen strenge/harde wedstrijd ruiter. Ik reed op mijn tinker het liefst zonder zadel en zonder bitje en die stond 24/7 buiten. Nu gaat mn paard snachts wel op de stal omdat ik dr net pas heb en ze dat zo gewend is. Maar een paard kan dus ook gelukkig worden van een hoop duidelijkheid en een goede leider, hoe ze nu staat te trappelen om aan het werk gezet te worden is wonderbaarlijk. En ik ben wel heel blij met haar parelli basis want in de omgang is het heel fijn.
En ookal rij ik haar dan streng, ik rij nog altijd zonder zweep, sporen en hulpteugels, ook heb ik een vriendelijk, niet-scherp bit. Ze staat nu nog met ijzers onder en een deken op maar die ijzers gaan er waarschijnlijk onderuit omdat ze ze niet echt nodig heeft en volgende winter blijft de deken waarschijnlijk ook af. Ookal lijkt het me haar niet eens storen.

Zolang je ECHT naar een paard kijkt, natural of niet-natural, ben je goed bezig.
Maar je gewoon aan de dingen houden van "het natural zijn" en dan roepen dat dit beter is een beetje voorbarig, niet elk paard vind hetzelfde fijn.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:42

ehm is dit serieus Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:45

Supah_Sky schreef:
Mijn paardje is 7 en heeft altijd parelli gereden, hier werd zij doodongelukkig van, ze wil gewoon heel graag voor je werken en duidelijkheid met een leider op dr rug en een bitje in dr mond. Nu ze gewoon engels wordt gereden is ze helemaal opgebloeid.

Wat is "Parelli rijden"?
Verder lijkt me niet dat een paard aangeeft dat ze "graag een bitje in d'r mond wil hebben" en daarvan opbloeit. Verward

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:57

Supah_Sky schreef:
niet elk paard vind hetzelfde fijn.

maar elk paard is een kuddedier dat behoefte heeft aan veel bewegingsvrijheid

een paard in een hokje met slechts contact met soortgenoten door de traliers, is imo als een vis op het droge

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:59

ik vraag me inderdaad af wat dat parellirijden is volgens jou... Duidelijkheid is belangrijk voor elk paard. en volgens mij is parelli er juist voor om duidelijkheid te geven aan je paard...

Mijn paard wil ook graag haar bit in haar mond. Puur geconditioneerd hoor. Ze krijgt er altijd brokjes bij. Is ze daarom gelukkiger met bit dan zonder?

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:59

Arabesk schreef:
Supah_Sky schreef:
niet elk paard vind hetzelfde fijn.

maar elk paard is een kuddedier dat behoefte heeft aan veel bewegingsvrijheid

een paard in een hokje met slechts contact met soortgenoten door de traliers, is imo als een vis op het droge

nee maar dat betekend niet dat iedereen zonder bit en boomloos zadel en wat jullie nog meer hebben / sorry niet hebben Knipoog
Ik denk dat het allemaal niet zoveel uitmaakt hoor als je maar gewoon goed bent voor je dieren.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:35

JoviBan schreef:
Supah_Sky schreef:
Mijn paardje is 7 en heeft altijd parelli gereden, hier werd zij doodongelukkig van, ze wil gewoon heel graag voor je werken en duidelijkheid met een leider op dr rug en een bitje in dr mond. Nu ze gewoon engels wordt gereden is ze helemaal opgebloeid.

Wat is "Parelli rijden"?
Verder lijkt me niet dat een paard aangeeft dat ze "graag een bitje in d'r mond wil hebben" en daarvan opbloeit. Verward

Ze heeft duidelijkheid nodig, ze is altijd bitloos gereden en op zo'n manier dat ze zelf mocht kiezen hoe en wat. Dat vond ze niet fijn, met een bit in dr mond kan ik haar die duidelijkheid geven. Zoals ik al zei je kunt zien dat ze het fijn vind omdat ze helemaal staat te trappelen om aan het werk te gaan en er voortaan echt plezier in heeft wat eerst niet was

En wie heeft er gezegd dat mijn paard in een hokje met tralies staat? ze staat snacht dan wel op stal, maar dan heeft ze flink wat hooi om bezig te blijven en ze heeft alleen een schot tot haar borst daardoor kan ze gewoon contact hebben met de tinker die bij haar staat. En sochtens om 8uur gaat ze alweer naar de wei
Laatst bijgewerkt door Sky_Britt op 26-10-07 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt