Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Paul11 schreef:En wat is er tegen het hebben van een bepaalde moraal?
Zeker gezien in het licht van de duizenden ongelukken met paarden annex paardrijden, die zich jaarlijks melden bij de spoedeisende hulp, waarvan 1200 ziekenhuis opname vereist en waarvan dan weer van 25 % met hoofdletslel.
Als je gaat omrekenen wat dat aan kosten met zich mee brengt, dan praat je over velen miljoenen euro's.
De verzekering betaald wel ( lees de gemeenschap ), want daar komt het uiteindelijk toch op neer.
Dus is het ook niet zo vreemd, dat die gemeenschap zo z'n wensen heeft.
Moraal, handelingen en gedragingen die in een maatschappelijke context als correct en wenselijk worden gezien.
...
Lovely1 schreef:[. Tegenwoordig zijn ze licht, luchtdoorlatend en zeer veilig.
Morrie schreef:ik rij zonder cap, als ik denk dat ik een cap nodig zou hebben, stap ik niet op mijn paard, dan werk ik op de grond tot hij zo leftbraind is dat ik geen cap nodig zal hebben.
Ik zorg ook dat ik op de grond sta voordat mijn paard evt. rightbraind zal worden.
Ik heb geleerd mijn paard te lezen".
Op een ander paard dat de mijne zal ik dan ook nooit en te nimmer stappen, tenzij ik maandenlang de tijd krijg om grondwerk te doen en hem op die manier door en door te leren kennen
Nadya schreef:Maar toch vind ik het raar dat men wel zeurt over een cap, maar niet over een body protector.
Lara_Silver schreef:maar er is tog altijd die ene procent die er voor zorgt dat je hem niet meer terug krijgt, dat een one-rain-stop opeens geen reflex meer blijkt te zijn.
En dat dat kun je niet ontkennen, daar kun je niet omheen.
Waratje schreef:Een body protector beperkt je toch een stuk meer in je bewegingsvrijheid, dat doet een cap niet.
Het feit dat een cap je niet beschermt tegen een gebroken nek is voor mij geen reden om dan maar de cap overboord te gooien. Je hebt maar één stel hersenen, die zijn best gemakkelijk te beschadigen met potentieel heel ver gaande gevolgen en ze zijn ook best gemakkelijk te beschermen met een cap. Maar het is inderdaad je eigen beslissing.
Huertecilla schreef:Lara_Silver schreef:maar er is tog altijd die ene procent die er voor zorgt dat je hem niet meer terug krijgt, dat een one-rain-stop opeens geen reflex meer blijkt te zijn.
En dat dat kun je niet ontkennen, daar kun je niet omheen.
Jawel hoor![]()
Mijn paarden kennen geen one-rein-stop want ik rij znder reins. Het is hooguit 0,1 promiel en daar stap ik dan wel tijdig voor af.
Wat er dán nog aan theoretisch probleem overblijft?... wel, als de hemel naar beneden komt zijn we allemaal dood![]()
Memento mori, dus lééf![]()
nú naar buiten.....
hc
Trouwens, daar stap jij dan wel tijdig voor af, je hebt al geen teugels dus wat is jou noodstop? En van een op hol geslagen paard afstappen,, nou dat mag je me gerust eens voor doen.
Huertecilla schreef:Hier haal je twee dingen door elkaar.
Er is geen wettelijke verplichting. Niet voor een helm, niet voor een lichaamsbeschermer, niet voor een klapzak daarin. Dan kan je wensen wat je wil maar heb jij je niet te bemoeien met de beslissingvrijheid van een ander.
Huertecilla schreef:Er is niet mis met het hebben van een moraal maar alles mis met het opleggen van de jouwe aan een ander. Jij bent jezelf en juouw ervaringen en daarbij hóógst subjectief.
Zeker gezien in het licht van de duizenden ongelukken met paarden annex paardrijden, die zich jaarlijks melden bij de spoedeisende hulp, waarvan 1200 ziekenhuis opname vereist en waarvan dan weer van 25 % met hoofdletslel.
Als je gaat omrekenen wat dat aan kosten met zich mee brengt, dan praat je over velen miljoenen euro's.
De verzekering betaald wel ( lees de gemeenschap ), want daar komt het uiteindelijk toch op neer.
Moraal, handelingen en gedragingen die in een maatschappelijke context als correct en wenselijk worden gezien.
Nadya schreef:Nou draag ik toevallig vrijwel altijd een cap (zeker op mijn jonkie, maar weer niet op het oude paard van een van mijn vriendinnen), maar ik ben nog geen cap tegen gekomen, die ik lekker vind zitten, hoor. Ik vind het een noodzakelijk kwaad, maar goed, doe het wel, omdat ik mijn hoofd heel wil houden, als er iets gebeurt. Ik heb een gloeiende hekel aan dingen op mijn hoofd.
Maar toch vind ik het raar dat men wel zeurt over een cap, maar niet over een body protector. Je kunt op meerdere plaatsen dan je hoofd zo gewond raken, dat er niet veel meer van je over is, hoor.![]()
Ik draag overigens geen body protector.
Huertecilla schreef:Fijn dat jíj voor jezelf een helm opzet. Waarom zou jij het jammer moeten vinden dat een andere dat eventueel niet doet?!
Bemoei je er niet mee!
Ik rij regelmatig met een integraalhelm, compleet met motoX-harnas etc... vaak zonder wat ook. MIJN keuze! Ik vind het vréémd dat een dergelijke helm in de ruitersport niet beschikbaar is, maar verder?
Ik begrijp niet wat het jou aangaat wat volgens jou vermeende naturals doen. Ík heb geen mening over jouw wel/niet dragen van een helm. Ik weet niet of het nodig/zinvol is of dat je beter aan je vaardigheid of band met jouw paard kan werken. Geen idee en hou mijn mond dus.
Míj kan het alleen maar wat schelen dat jij iets meent te kunnen vinden over de keuzes van een ander terwijl je dat niet bij benádering kan beoordelen. Alsof er nog niet genoeg via subjectieve as(s)ociaties naar conclusies van vooroordelen gesprongen wordt in de paardenwereld!
hc
Bonita_Bon schreef:Ken je dat? Dat je met je top getrainde paard over straat rijd, het regent, en je paard en jij moeten de spoorweg (die je dagelijks oversteekt) oversteken... En dat je paard een klap krijgt van de rails (schok, electriciteit), terwijl hij NIET op ijzers staat. Paard maakt gek sprongetje (reflex van spieren) en glijd uit. En dat je dan met je caploze hoofd op de rails klapt om vervolgens Knock-out te blijven liggen (gelukkig wel bijtijds weggedragen door omstanders)?? Niet?? En dat je dan later op de dag wakker word op de IC? Ook niet?? Dat verklaart een hoop. Waarom zou je niet met cap rijden? Kleine moeite. Hinderd het je in je 'vrije' omgang met je paard? nee? het bederft hooguit je kapsel. Maar als je dusdanig ijdel bent dat je daar niet tegen kan, moet je ver uit de buurt van paarden blijven.
JoviBan schreef:Je zou ook kunnen afstappen wanneer je een treinrails over moet (en ook bij andere 'obstakels'). Dat is ook een vorm van veiligheid creëren en verantwoordelijkheid nemen.
Bonita_Bon schreef:En verder HC, ben ik volledig ongevoelig voor je 'chique'-taalgebruik. Het verbloemt hooguit het feit dat je niet antwoord op vragen en niet bereid bent in discussie te gaan,