Naturals vaak caploos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paul11

Re: Naturals vaak caploos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 15:59

En wat is er tegen het hebben van een bepaalde moraal?
Zeker gezien in het licht van de duizenden ongelukken met paarden annex paardrijden, die zich jaarlijks melden bij de spoedeisende hulp, waarvan 1200 ziekenhuis opname vereist en waarvan dan weer van 25 % met hoofdletslel.
Als je gaat omrekenen wat dat aan kosten met zich mee brengt, dan praat je over velen miljoenen euro's.
De verzekering betaald wel ( lees de gemeenschap ), want daar komt het uiteindelijk toch op neer.
Dus is het ook niet zo vreemd, dat die gemeenschap zo z'n wensen heeft.

Moraal, handelingen en gedragingen die in een maatschappelijke context als correct en wenselijk worden gezien.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:06

Paul11 schreef:
Zeker gezien in het licht van de duizenden ongelukken met paarden annex paardrijden, die zich jaarlijks melden bij de spoedeisende hulp, waarvan 1200 ziekenhuis opname vereist en waarvan dan weer van 25 % met hoofdletslel.
Als je gaat omrekenen wat dat aan kosten met zich mee brengt, dan praat je over velen miljoenen euro's.
De verzekering betaald wel ( lees de gemeenschap ), want daar komt het uiteindelijk toch op neer.

Moraal, handelingen en gedragingen die in een maatschappelijke context als correct en wenselijk worden gezien.

OK dan! Zeker mee eens.. En je kan nog zo veel vertrouwen hebben in je paard, het is en blijft een dier die schrikt van hele andere dingen dan dat wij doen. Daarbij vraag ik me af waarom niet? natuurlijk heb je beslissingsvrijheid maar hoeveel moeite is het nog om zo'n ding op je koppie te zetten. Tegenwoordig zijn ze licht, luchtdoorlatend en zeer veilig.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:32

Paul11 schreef:

...

Hier haal je twee dingen door elkaar.

Er is geen wettelijke verplichting. Niet voor een helm, niet voor een lichaamsbeschermer, niet voor een klapzak daarin. Dan kan je wensen wat je wil maar heb jij je niet te bemoeien met de beslissingvrijheid van een ander.

Er is niet mis met het hebben van een moraal maar alles mis met het opleggen van de jouwe aan een ander. Jij bent jezelf en juouw ervaringen en daarbij hóógst subjectief.

Míjn moraal is dat ik het al een hele uitdaging vind om mijn eigen verantwoordelijkheden zo goed mogelijk te dragen en wil de vrijheid dat naar eigen persoon en ervaringen in te vullen.
Ik vind het al erg genoeg dat ik geen auto zonder klapzak meer kan kopen....

hc

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:40

Nou draag ik toevallig vrijwel altijd een cap (zeker op mijn jonkie, maar weer niet op het oude paard van een van mijn vriendinnen), maar ik ben nog geen cap tegen gekomen, die ik lekker vind zitten, hoor. Ik vind het een noodzakelijk kwaad, maar goed, doe het wel, omdat ik mijn hoofd heel wil houden, als er iets gebeurt. Ik heb een gloeiende hekel aan dingen op mijn hoofd.

Maar toch vind ik het raar dat men wel zeurt over een cap, maar niet over een body protector. Je kunt op meerdere plaatsen dan je hoofd zo gewond raken, dat er niet veel meer van je over is, hoor. Scheve mond
Ik draag overigens geen body protector. Haha!

carolovejebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:46

hey,
ik rijd met mijn paard meestal zonder cap als ik op de weide rijd
als ik in het bos of op de manege rijd zet ik hem wel op!
op mijn merrie rijd ik bijna altijd met cap omdat ze nog jong is en ik er niet zo vaak op rijd

gr caroline

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:47

Lovely1 schreef:
[. Tegenwoordig zijn ze licht, luchtdoorlatend en zeer veilig.

...en hebben geen gezichtsbeschermer. Bijvoorbeeld.

Ik kies te paard naar eígen risicoafweging voor geen helm, bromfietshelm, helm-met-kinbeugel al dan niet gecombineerd met meer beschermers.
Mijn veiligste helm, met kinbeugel, is niet voor paardrijden gehomologeerd doch VEEL veiliger dan ´caps´. Idem de bromfietshelm.

Ik doe dat uit veiligeidsoverwegingen maar mág daar niet eens mee aan wedstrijden onder FEI-vlag meedoen Gestoord
Ja, en verder is een helm soms wel degelijk een nadeel en in het totale risico-plaatje onveiliger.
Voor míj zou een helmplicht met dus homologatie-plicht een knap stuk onveiliger worden.

Mijn moraal is dat het míjn verantwoordelijkheid is het voor míj het veiligste te doen en leg die keuze aan niemand anders op Haha!

Verder is die collectieve moraal van de samenleving geen groot goed. De ruiterij is eenminderheidsgroep en als paardrijden een risico-last is, waarom dan niet gewoon verbieden?! of alleen binnen een rijhal toestaan?!

Tel je zegeningen! Je kan welk helm ook opzetten wanneer je wil Pling

Geef NIETS aan beslissingsvrijheid prijs!

hc

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:51

Morrie schreef:
ik rij zonder cap, als ik denk dat ik een cap nodig zou hebben, stap ik niet op mijn paard, dan werk ik op de grond tot hij zo leftbraind is dat ik geen cap nodig zal hebben.
Ik zorg ook dat ik op de grond sta voordat mijn paard evt. rightbraind zal worden.
Ik heb geleerd mijn paard te lezen".

Op een ander paard dat de mijne zal ik dan ook nooit en te nimmer stappen, tenzij ik maandenlang de tijd krijg om grondwerk te doen en hem op die manier door en door te leren kennen

Sorry maar dat is zo een ongeloofelijk eenzijdige opmerking. Naturals (ik ben 75% natural om zo te zeggen) zouden moeten weten dat hoe getraind je paard ook is, hoeveel uren grondwerk je ook hebt gedaan met hem en hoe ''leftbrained'' hij ook is hij nooit 100% veilig is. Een cap heb je altijd nodig, een paard kan altijd schrikken en ja nu ga je waarschijnlijk beginnen over hoe sterk je band wel niet is en hoeveel hij jou wel niet vertrouwd, maar er is tog altijd die ene procent die er voor zorgt dat je hem niet meer terug krijgt, dat een one-rain-stop opeens geen reflex meer blijkt te zijn.
En dat dat kun je niet ontkennen, daar kun je niet omheen.
Ik vind dat iedere ruiter uit iedere dicipline een cap zou moeten dragen. Ikzelf draag er soms ook geen en dan ben ik me er heel goed van bewust dat ik daarmee hoofdletsel riskeer.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:55

Nadya schreef:
Maar toch vind ik het raar dat men wel zeurt over een cap, maar niet over een body protector.

..en de zwenvesten uit de ruitersport vind ík niet goed en wel beperkend. Ik draag wanneer ik dit lichaamsbescherming nodig acht een gaashempie met harde panelen en geïntegreerde wervelkolom-beschermer welke mijn lichaam ook daadwerkelijk beschermd. Helaas niet gehomologeerd en dus niet toegestaan voor hippisch gedoe....

Zo en nu ga ik zonder veiligheidsschoenen en zonder helm de paarden verweiden....

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 17:00

Lara_Silver schreef:
maar er is tog altijd die ene procent die er voor zorgt dat je hem niet meer terug krijgt, dat een one-rain-stop opeens geen reflex meer blijkt te zijn.

Jawel hoor Haha!
Mijn paarden kennen geen one-rein-stop want ik rij znder reins. Het is hooguit 0,1 promiel en daar stap ik dan wel tijdig voor af.
Wat er dán nog aan theoretisch probleem overblijft?... wel, als de hemel naar beneden komt zijn we allemaal dood Haha!
Memento mori, dus lééf Go jij! Go jij!

nú naar buiten.....

hc

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 17:05

Een body protector beperkt je toch een stuk meer in je bewegingsvrijheid, dat doet een cap niet.
Het feit dat een cap je niet beschermt tegen een gebroken nek is voor mij geen reden om dan maar de cap overboord te gooien. Je hebt maar één stel hersenen, die zijn best gemakkelijk te beschadigen met potentieel heel ver gaande gevolgen en ze zijn ook best gemakkelijk te beschermen met een cap. Maar het is inderdaad je eigen beslissing.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 19:43

Waratje schreef:
Een body protector beperkt je toch een stuk meer in je bewegingsvrijheid, dat doet een cap niet.
Het feit dat een cap je niet beschermt tegen een gebroken nek is voor mij geen reden om dan maar de cap overboord te gooien. Je hebt maar één stel hersenen, die zijn best gemakkelijk te beschadigen met potentieel heel ver gaande gevolgen en ze zijn ook best gemakkelijk te beschermen met een cap. Maar het is inderdaad je eigen beslissing.

Ik vind een cap mij ook beperken, hoor. Kan mijn haar amper in een staart doen, het zit gewoon vreselijk. En met lange haren is het gewoon een hoop gedoe. Zonder cap kan ik mijn haar tenminste normaal opbinden/vast maken. Maar goed, ik draag hem wel, maar ik heb er een echte hekel aan......

En wat de bodyprotectors betreft: Een gebroken nek/rug/bekken heb je zo...... En ook dan kun je doodgaan, heb het zelf in ons dorp meegemaakt met iemand die al jarenlang reed. Een cap alleen zegt ook niet alles.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 19:49

Huertecilla schreef:
Lara_Silver schreef:
maar er is tog altijd die ene procent die er voor zorgt dat je hem niet meer terug krijgt, dat een one-rain-stop opeens geen reflex meer blijkt te zijn.

Jawel hoor Haha!
Mijn paarden kennen geen one-rein-stop want ik rij znder reins. Het is hooguit 0,1 promiel en daar stap ik dan wel tijdig voor af.
Wat er dán nog aan theoretisch probleem overblijft?... wel, als de hemel naar beneden komt zijn we allemaal dood Haha!
Memento mori, dus lééf Go jij! Go jij!

nú naar buiten.....

hc

Omdat ik rekening houdt met de theorie betekend niet dat ik niet leef hoor. Lachen Trouwens, daar stap jij dan wel tijdig voor af, je hebt al geen teugels dus wat is jou noodstop? En van een op hol geslagen paard afstappen,, nou dat mag je me gerust eens voor doen. Knipoog

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 21:49

Huertecilla schreef:
Hier haal je twee dingen door elkaar.

Er is geen wettelijke verplichting. Niet voor een helm, niet voor een lichaamsbeschermer, niet voor een klapzak daarin. Dan kan je wensen wat je wil maar heb jij je niet te bemoeien met de beslissingvrijheid van een ander.

nee, hoor,
punt 1; ik heb nergens gezegd, dat er een wettelijke verplichting is
Punt 2; ik mag me bemoeien met welke beslissingsvrijheid van wie dan ook, zolang ik je geen verplichting opleg of je vrijheid van beslissingen op een of andere wijze beperk.
Daarmee bedoel ik, ik kan en mag er gerust over praten, discussieren of een monoloog over houden.
Je kan mijn bemoeienis gewoon naast je neerleggen, die vrijheid heb jij weer.

Huertecilla schreef:
Er is niet mis met het hebben van een moraal maar alles mis met het opleggen van de jouwe aan een ander. Jij bent jezelf en juouw ervaringen en daarbij hóógst subjectief.

Dat klopt, dan kan niet, zoals de definitie aangeeft, gaat het om wat correct en wenselijk wordt gezien.
Maar als de problematiek maar groot genoeg wordt, wordt correct en wenselijk vanzelf door wettelijke regelingen afgedwongen.

Laten weer even een voorbeeld nemen, autogordels
Eerst heeft men gepoogd d.m.v. moraal, iedereen eraan te krijgen, let wel dus vrijwillig, toen dat niet voldoende hielp is men het wettelijk gaan regelen.
Bij het tot stand komen van die regeling is uiteraard gesproken over jouw beslissingsvrijheid en deze is dan uiteindelijk door de wettelijke regeling beperkt geworden.

Wat het imago van de ruitersport betreft, ook hier weer, wat is er tegen een goed imago, dat kan alleen maar positief werken, als de ruitersport een positief imago zou hebben in het kader van b.v.veiligheid, hoeven er geen wettelijke regelingen te komen en geeft jouw weer, de door jou zo gewenste beslissingsvrijheid.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 22:24

Paul11 schreef:

Met deze redenering mag er ook wel wat meer gedaan worden aan het wintersport gebeuren; de eerste gipsvluchten zijn vaak al terug voordat de eerste sneeuwvlok is gevallen.

Nadya schreef:
Nou draag ik toevallig vrijwel altijd een cap (zeker op mijn jonkie, maar weer niet op het oude paard van een van mijn vriendinnen), maar ik ben nog geen cap tegen gekomen, die ik lekker vind zitten, hoor. Ik vind het een noodzakelijk kwaad, maar goed, doe het wel, omdat ik mijn hoofd heel wil houden, als er iets gebeurt. Ik heb een gloeiende hekel aan dingen op mijn hoofd.

Maar toch vind ik het raar dat men wel zeurt over een cap, maar niet over een body protector. Je kunt op meerdere plaatsen dan je hoofd zo gewond raken, dat er niet veel meer van je over is, hoor. Scheve mond
Ik draag overigens geen body protector. Haha!

Nou heb ik ook al gehoord over airbags voor op je paard en stalen neuzen voor in laarzen, straks mag dat ook verplicht worden? Wat mij betreft liever niet.

En nu even weer on topic: Ik weet niet of ik onder het kopje 'natural' pas, ik rij western, ik klooi wat met paardjes en we proberen ze een enigzins natuurlijk leven te geven. En ik rij zonder cap. Niet dat ik mezelf stoer vind, niet dat ik me zo verheven voel dat ik er noooit afval en ook niet alleen omdat ik zo 'een met mijn paard' ben.
Ik rij zonder cap omdat ik me dan meer bewust ben van eventuele gevaren en daardoor er eerder even afstap en een stukje ga lopen, ipv kost wat kost erop blijven zitten en brokken maken. Ik sta er liever naast als er wat gebeurt, dan ben ik tenminste helemaal bij bewustzijn en heel en kan ik in het ergste geval hulp bieden of halen. Bovendien ben ik ernaast een stuk dapperder, en dus mijn paard ook, wat de kans op ongelukken ook verkleint, en dat is niet alleen fijn voor mij en mn paard maar ook voor het overige verkeer, wat we nog wel eens tegenkomen.
Ok, gekke dingen kunnen altijd gebeuren als je op een paard zit (zie verhaal van meerkoet), maar er kan net zo goed iets geks gebeuren als je fietst of loopt. En als ik ooit iets ga doen wat in mijn ogen echt risicovol kan zijn, zoals heftig crossen of jonge/onbekende dieren inrijden, dan wil ik die dop wel eens opzetten. En als we dan toch risico calculatie gaan doen, zet ik voortaan zeker wel een helm op als ik mn zadel pak of de mestkar opga, daar heb ik allebei al eens 'hoofdletsel' aan overgehouden.
Overigens zal ik nooit bezwaar hebben als iemand een helm wel of niet opzet om wat voor een reden dan ook, ik vind dat een persoonlijke keuze en dat respecteer ik.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 22:33

Huertecilla schreef:
Fijn dat jíj voor jezelf een helm opzet. Waarom zou jij het jammer moeten vinden dat een andere dat eventueel niet doet?!
Bemoei je er niet mee!
Ik rij regelmatig met een integraalhelm, compleet met motoX-harnas etc... vaak zonder wat ook. MIJN keuze! Ik vind het vréémd dat een dergelijke helm in de ruitersport niet beschikbaar is, maar verder?

Ik begrijp niet wat het jou aangaat wat volgens jou vermeende naturals doen. Ík heb geen mening over jouw wel/niet dragen van een helm. Ik weet niet of het nodig/zinvol is of dat je beter aan je vaardigheid of band met jouw paard kan werken. Geen idee en hou mijn mond dus.
Míj kan het alleen maar wat schelen dat jij iets meent te kunnen vinden over de keuzes van een ander terwijl je dat niet bij benádering kan beoordelen. Alsof er nog niet genoeg via subjectieve as(s)ociaties naar conclusies van vooroordelen gesprongen wordt in de paardenwereld!

hc

Ik rijd ook altijd met cap en ik heb dus al mijn hersens nog...

Ik vind het juist goed dat jullie je hoofd hierover breken (hihi, leuke zinsspeling) Wees verstandig en realiseer je de risico's van de paardensport. Hoofdletsel is veelvoorkomend in de paardensport. Laten we zuinig zijn op onszelf en ons realiseren wat voor risico je eigenlijk neemt. En veroordeel elkaar niet. (Zegt Frankiej weer niet hoor, die maakt hier geen woord aan vuil)

snoeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 22:37

Het zoveelste topic over wel of niet rijden met cap... Afijn ik rijd vrijwel altijd zonder cap, slechte gewoonte ik weet het. Maar is mijn keuze. Zo heeft iedereen zijn eigen keuze. Maar dat verhaaltje van " Ik heb zoveel grondwerk gedaan dat mijn paard helemaal leftbraind is ( of wat ook ) en als die rightbraind word zorg ik dat ik op de grond sta" Sorry maar dat vind ik de reinste onzin. Een paard is nooit 100% betrouwbaar en je kan nooit weten wanneer hij wat kan doen en wanneer niet, ja oke soms voel je het aankomen, maar dit verhaaltje vond ik volkomen ruk Lachen

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 00:01

Ken je dat? Dat je met je top getrainde paard over straat rijd, het regent, en je paard en jij moeten de spoorweg (die je dagelijks oversteekt) oversteken... En dat je paard een klap krijgt van de rails (schok, electriciteit), terwijl hij NIET op ijzers staat. Paard maakt gek sprongetje (reflex van spieren) en glijd uit. En dat je dan met je caploze hoofd op de rails klapt om vervolgens Knock-out te blijven liggen (gelukkig wel bijtijds weggedragen door omstanders)?? Niet?? En dat je dan later op de dag wakker word op de IC? Ook niet?? Dat verklaart een hoop. Waarom zou je niet met cap rijden? Kleine moeite. Hinderd het je in je 'vrije' omgang met je paard? nee? het bederft hooguit je kapsel. Maar als je dusdanig ijdel bent dat je daar niet tegen kan, moet je ver uit de buurt van paarden blijven.

En als je gaat stellen dat je paard faalt als hij struikeld leg je naar mijn mening de lat te hoog, alles wat ademt kan schrikken. Het lijkt mij niet eerlijk, noch tegenover jezelf, nog tegenover je paard, te verbieden dat 1 van jullie schrikt.

En verder HC, ben ik volledig ongevoelig voor je 'chique'-taalgebruik. Het verbloemt hooguit het feit dat je niet antwoord op vragen en niet bereid bent in discussie te gaan, maar meer dat je blijft hakken en drammen op je eigen visie. Terwijl, als je een stuk vriendelijker en rustiger zou zijn, mensen zich dan juist meer open zouden stellen voor jou mening en de manier waarop jij aankijkt tegen het houden/rijden van paarden.

Ik ben VOOR het dragen van een cap. In welke discipline dan ook.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 00:03

En nee, ik verplicht niemand tot het dragen van een cap. Maar de mensen die het wel doen, chapeau!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 07:29

Bonita_Bon schreef:
Ken je dat? Dat je met je top getrainde paard over straat rijd, het regent, en je paard en jij moeten de spoorweg (die je dagelijks oversteekt) oversteken... En dat je paard een klap krijgt van de rails (schok, electriciteit), terwijl hij NIET op ijzers staat. Paard maakt gek sprongetje (reflex van spieren) en glijd uit. En dat je dan met je caploze hoofd op de rails klapt om vervolgens Knock-out te blijven liggen (gelukkig wel bijtijds weggedragen door omstanders)?? Niet?? En dat je dan later op de dag wakker word op de IC? Ook niet?? Dat verklaart een hoop. Waarom zou je niet met cap rijden? Kleine moeite. Hinderd het je in je 'vrije' omgang met je paard? nee? het bederft hooguit je kapsel. Maar als je dusdanig ijdel bent dat je daar niet tegen kan, moet je ver uit de buurt van paarden blijven.

Je zou ook kunnen afstappen wanneer je een treinrails over moet (en ook bij andere 'obstakels'). Dat is ook een vorm van veiligheid creëren en verantwoordelijkheid nemen. Pling

(Wat doet het "top getrainde" er overigens toe? Top getraind in het oversteken van treinrails?)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 08:04

JoviBan schreef:
Je zou ook kunnen afstappen wanneer je een treinrails over moet (en ook bij andere 'obstakels'). Dat is ook een vorm van veiligheid creëren en verantwoordelijkheid nemen. Pling

Jij geeft een goed voorbeeld, ....je hersens gebruíken ipv ze onder een cap te steken Knipoog Haha!

hc

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 08:11

Ik zou persoonlijk ook altijd afstappen bij een spoorwegovergang. Of ik er nou elke dag over heen moest of niet. Wat dat met een cap te maken heeft?

Ik zie liever iemand die dan even afstapt zonder cap, dan iemand die met cap koste wat het kost zo oversteekt. Dat lijkt me pas gevaarlijk.........

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 08:30

...en dat is maar één klein voorbeeldje Nadya.

Mij wordt héél vaak gevraagd of ik op een voor mij vreemd paard wil rijden en ik doe dat NOOIT. Nog niet met mijn hele motorX outfit aan.
Zonder het risico in te kunnen schatten moet ik ervan uit gaan dat het hoog is en beschermende kleding voorkomt geen val. Ik wil niet vallen en dus stap ik er niet op Haha!

Zo lees ik op helmtopics ook van ruiters dat die met helm wel durven te springen. Mooi voorbeeld van de ´relativiveiligheidstheorie van hc´. Springen met pet is gevaarlijker dan niet springen zonder pet = de harde pet opzetten leidt tot meer risico.

Wederom echter is dit allemaal off-topic.
Waar het wel mee te maken heeft is met het GEBRUIK van je hersens. ´Natural´ denken anders, doorgaans inhoudelijker, over de omgang met paarden dús anders over de omgang met beschermende kleding.
DIT STAAT LOS VAN DE BESCHERMENDE FUNCTIE van beschermende kleding. Maak je eigen keuze en bemoei je niet met een ander, helemáál niet als die voor jou wereldvreemd denkt.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 08:39

Bonita_Bon schreef:
En verder HC, ben ik volledig ongevoelig voor je 'chique'-taalgebruik. Het verbloemt hooguit het feit dat je niet antwoord op vragen en niet bereid bent in discussie te gaan,

Jij snapt het.
Ik ben niet bereid tot een discussie.
Ik wil niemand overtuigen, alleen dat niemand mij mijn beslissingvrijheid ontzegt.

Verder is een discussie alleen mogelijk wanneer alle betrokkenen weten waar ze het over hebben, Inhoudelijke argumenten hébben. Ik weet als bijna geen ander dat de modale ruiter geen referentiekader heeft mbt wat ik doe en dus heeft die geen recht op een mening daarover, laat staan dat ik daarmee in ´discussie´ ga.
Ook mbt beschermende kleding heb ik veel meer kennis en ervaring dan de modale ruiter; heb 23 jaar met motorfietsen geraced.

hc

Contigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 09:53

on topic
ik rijd liever zonder cap dan met cap maar tegenwoordig heb ik hem wel altijd op. Omdat het moet op de stal waar ik sta. Dus helaas is het niet anders.

Off topic
@hc zou je mij uit kunnen leggen wat motorcross/race met paardrijden te maken heeft??
Overigens heb ik wel begrip hoe je met je paarden omgaat maar ik snap een aantal dingen niet waaronder waar jij je risico-analyse op baseert of je wel of niet met helm gaat rijden enz?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:03

Er staat maar 1 ding vast: als je leeft ga je dood. Onherroepelijk.

Het al dan niet dragen van een cap is voor mij een gevoelskwestie. Ik doe niet moeilijk over mijn kapsel, en ik heb tegenwoordig een fijne cap.

Maar er schijnen minimaal net zoveel ongelukken te gebeuren als de mensen niet op een paard zitten, dan als ze er wel op zitten. En in de 'normale' omgang op de grond zie ik echter niemand een cap dragen. Doe ik zelf ook niet.