sporen, zweep, slof, en maar...trekken en porren...walgelijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: sporen, zweep, slof, en maar...trekken en porren...walgelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 21:17

aleida_thijs schreef:
Getver....

Draumpje: Het werkt niet bij elk paard op dezelfde manier Knipoog
Het ene paard reageert veel beter op 'het touwtje' dan de ander, en misschien leert die het wel beter op een andere manier, zeg maar.
juist , jij hebt hem door Pling , dat bedoelde ik dus
niet iedere methode is voor ieder paard geschikt
ik ken genoeg dieren die met het hele freestyle gebeuren niets willen en of kunnen
daar gaat die koek er gewoon niet in ...
terwijl die dieren met bv parelli misschien wel iets zouden kunnen reageert dat dier gewoon weer het beste op
en zo zijn er ook ieren die je gewoon hel recht toe recht aan moet benaderen
"we gaan nu dit...punt"

ik vind het hele NH gedoe leuk en aardig, maar het maakt geen enkele fluit uit welke methode je vlgt, als je zelf maar je hersens gebruikt Lachen en niet achter iets aan gaat rennen en daarmee de luiken naar andere oplossingen dichthoud Lachen
NH is in mijn ogen heel iets anders dan je parelli boekje doorploegen en in de praktijk brengen
of bij emiel de hele ratteplan aan cursussen gaat volgen met je poownie
nh is goed kijken en luisteren m, maar dta is niet alleen NH, dat is die H, horsemanship , in welke jas je het ook wenst te gieten
en dat kan ook een traditionele engelse tweedjas zijn

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 18:32

Mooi gesproken

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 18:58

Ik leer het liefst van alles wat. Klassieke Dressuur, indiaans gerichte trainingen, Doma Vaquera, Parelli, Tellington etc. Het heeft me enorm goed vooruit geholpen om kennis te hebben van verschillende methode´s, trainingen en oplossingen. Ieder paard is individueel en de kunst licht niet in het NHgebeuren maar de kunst ligt erin om het paard te analyseren en zichzelf te kunnen aanpassen aan dat paard. ´Wat kan men met dit paard? Hoe leer je hem iets het beste aan of af? Hoe reageert die op bepaalde dingen en situaties?` Ik heb er een enorme hekel aan als mensen volgens één systeem werken. Ieder paard wordt hetzelfde ingereden, ieder paard wordt hetzelfde aangepakt als men er een probleem mee heeft... zulke mensen hebben het gewoon niet begrepen. Ieder paard is een nieuwe uitdaging, ieder paard is een nieuw raadsel en ieder paard is een nieuwe ervaring. Blijf leren je hele leven lang en volg meer dan één pad.

Sietske94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:49

ik heb laatst nog zo'n naturel horsemanchip gedaan, een curses van 4 weken. heb der echt veel van geleerd!
ben nu nog steeds der mee bezig, mijn pony vind het ook fijn.
weetje, onze paarden presteren voor ons en dan mogen we heus wel wat meedeleven mee hebben. ik rij ook met een zweep .. maar je moet niet denken als je met een zweepje rij dat je hem dan constand er mee zit te tikken?! Knipoog leuk dat er iemand achter je staat en die spullen gaat kopen! Haha!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:49

hns... het heeft niets met dit topic te maken, maar ik moest het ff kwijt. Ik heb in je profiel gekeken... prachtige foto's... te gek.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:29

Liljebo, mooi is dat he Haha! Paarden die gewoon plezier hebben en het ook puur uitstralen. Krachtig en stralend ze moeten letterlijk bloeien!!! Ja zo wil ik mijn paarden hebben, ook onder het zadel.

Harmonie en ´een zijn met´ vereist immens veel geduld en men moet er constant aan werken. Voor mij is dit gewoon het belangrijkste aspect in de training van een paard. Ik heb al tig ruiters gezien die praalden met hun winstpunten terwijl ik ze het liefst een aanbeveling voor en horrorfilm had willen geven. Hoe vaak ziet men een ware eenheid? Ik heb er tot nu toe maar 4 ruiters ontmoet waarvan de paarden gewoon dezelfde uitstraling hadden als de ruiter. Zoveel trots, zoveel energie, zoveel kracht, zoveel passie waarbij ruiter en paard gewoon in vuur en vlam lijken te staan. Dát is voor mij het oneindelijke doel, dát is paardrijden en jammer genoeg is het ook een zelden plaatje.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 07:38

Dat is inderdaad een ideaal beeld. Zelf vind ik het al geweldig als ik zie dat mens en paard plezier hebben samen door bv te spelen tijdens grondwerk en tijdens wandelingen en als ruiter en paard samen kunnen rijden waarbij de communicatie dusdanig is verfijnt dat geen hulpmiddelen nodig zijn. Gewoon omdat paard en mens elkaar begrijpen. Voor mij is iedereen die daaraan werkt, die de moeite neemt om het paard te begrijpen en zijn belangen voorop stelt al iemand waar ik respekt voor heb. Ook als het nog niet allemaal meteen hartstikke goed gaat. Zolang iemand maar wil leren en eraan werken.
Geen respekt heb ik voor degenen die hun doel bereiken ten koste van het paard. En dan heb ik ´het over mensen die bepaalde prestaties in hun hoofd hebben die ze niet bereiken en die hun paard daarvan de schuld geven en denken dat eens flink optreden daar wel verandering in kan brengen. En dan heb ik het dus over flink erop slaan met de zweep (ik zag op concours kinderen die met de zweep hun pony letterlijk de hindernissen over sloegen en daarbij werden aangemoedigd door ouders en een prijs in de wacht sleepten-hoe triest is dat?) , sporen gebruiken om eens flink hard tussen de ribben te porren om hun paard sneller te maken en vervolgens hard genoeg in de mond trekken zodat dan die mooie krul ontstaan (of opbinden zoals in een rollkur) (helaas ook veel in de dressuurwedstrijden gezien) , scherpe bitten gebruiken omdat ze hun paard niet aankunnen zonder stil te staan bij de reden waarom hun paard ervandoor wil en het feit dat een scherper bit de paniek groter kan maken door de pijn die het veroorzaakt en het opbinden, soms al van jonge paarden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:28

liljebo schreef:
(ik zag op concours kinderen die met de zweep hun pony letterlijk de hindernissen over sloegen en daarbij werden aangemoedigd door ouders en een prijs in de wacht sleepten

Het hebben van een prijzenkast is ook een hobby Tong uitsteken

liljebo schreef:
(of opbinden zoals in een rollkur)

Hola, rollkur is niet opgebonden, maar gaat via de teugels. En vergis je niet, daar is helemaal niet veel kracht voor nodig op die teugels, het is een techniek die je ook van achteren uit rijdt (mits "goed" toegepast). Alleen wordt het tegenwoordig allemaal nogal overdreven (zowel de uitvoering als het commentaar erop) en dan kun je je twijfels hebben over het nut.
Verder ben ik het trouwens heel aardig met je eens, hoor, er gebeuren hele vreemde dingen in paardenland. Verdrietig

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 16:35

Waratje:

Citaat:
er gebeuren hele vreemde dingen in paardenland.

Het draait allemaal om geld dus zo gek is dat ongeduldige gedoe nog niet eens. Het liefst willen mensen hun paarden al op 6 jarige leeftijd Z- startgerechtigd zien en waarvoor? De FEI die niet geciteerd wil worden en geen verder commentaar wil leveren. Vooral ook de discussie die bij het springen de ronde deed omtrent de olympische spelen. Het enigste waarmee de FEI altijd mee aangebaggerd komt is dat ´de FEI het paardenwelzijn hoog in het vaandel heeft staan´. Persoonlijk vindt ik de FEI politieks gewijs nummer een.

hollyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 22:09

Ik vind dit allemaal maar een beetje raar, met sporen rijden is toch super relaxt, mijn pony luisterd dan meteen veel beter! dan vliegt ie pas voor het been!! ik vind het echt aan te raden!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 22:46

hollyhorse schreef:
Ik vind dit allemaal maar een beetje raar, met sporen rijden is toch super relaxt, mijn pony luisterd dan meteen veel beter! dan vliegt ie pas voor het been!! ik vind het echt aan te raden!

Om eerlijk te zijn krijg ik hier meer de indruk van "vluchten voor het been" en dat is zeker niet aan te raden. Ik ben absoluut niet tegen gebruik van sporen, maar niet om het paard "beter aan het been" te krijgen, want dat is dan nep Verdrietig

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 14:11

hollyhorse schreef:

Dat is gewoon pure angst en zeker niet aan te raden. Je paard of pony moet het doen voor jou met plezier en niet voor de spoor uit pure angst en pijn.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 15:04

ik denk dat hollyhorse ook een erg verkeerd beeld heeft van het doel van sporen. Sporen zijn absoluut niet ontworpen om een paard sneller te laten gaan, maar voor een verfijning van hulpen. Het paard dient dan al goed aan de hulpen en goed voor het been te zijn en dan kan men sporen de hulp nog subtieler worden gegeven<. Zelf rij ik niet met sporen, maar ik weet dat dit de oorspronkelijke reden is voor het ontwerp van sporen. Ze zijn zeer zeker niet bedoeld om eens flink mee tussen de ribben te porren om een paard zo te dwingen harder te gaan. Dan gaat hij inderdaad alleen harder uit angst en vlucht hij voor de pijn.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 15:30

ik zag vandaag zo'n meisje die had dus sporen én een zweep en ook nog slof..verschrikkelijk, en werd ze booos op dat paard als hij niet deed wat ze wou.. naja

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 22:06

Wat sporen betreft denk ik dan dat er nog veel misverstanden zijn.
Mij is wel eens aangeraden om met een spoortje te rijden omdat de haf waar ik mee reed geen respect voor het been had. Het was dan wel de bedoeling om eerst met het been te vragen en als hij dan niet reageerde pas het spoortje erbij te pakken. Uiteindelijk zou hij dan al op het been reageren en het spoortje overbodig maken.
Ik moet wel zeggen, ik heb het namelijk geprobeerd, dat het werkte. Omdat ik toch wat huiverig was voor overmatig spoorgebruik én omdat ze niet lekker om mijn schoenen zaten heb ik de spoortjes op de bakrand gelegd. Met in mijn achterhoofd dat als hij zou klooien ik ze altijd nog kon gebruiken. Nou, meneer heeft gesjouwd! Ik hoefde alleen maar aan versnelling te denken en hij ging al. Dus heb ik het de rest van de week zo gedaan. Spoortjes op de bakrand en Wieb maar sjouwen. Zelfs toen die spoortjes al lang weer lagen te verstoffen in de zadelkast is hij blijven sjouwen.
Toen ik het vertelde aan de instructrice moest ze er erg om lachen; dat dat wel de zachtste manier van spoorgebruik was die ze ooit had meegemaakt...
Maargoed, dus nu wel geleerd dat spoortjes dus niet zijn om je paard te laten rennen. Toch worden ze volgens mij daar wel het meest voor gebruikt en aangeraden.
Toen ik alweer een tijdje op Quarters reed heb ik weleens les gehad van iemand die ook vond dat ik een spoortje om moest, omdat mijn paardje zo sloom was. Mijn antwoord daarop was dat dat niet nodig was, Prairie is niet sloom maar ze houdt gewoon niet van lessen en ik was op dat moment niet motiverend genoeg. Toen ze me ook wist te vertellen dat Prair een scherper bit nodig had was dat voor mij de druppel en ben ik daar gestopt. Als je dat soort dingen na vijf minuten weet ben je of supersupergoed in paardengedrag of je werkt niet op een manier die mij aanstaat. Ik bedoel maar, voordat ik met de haf dat advies kreeg waren we toch al een hele tijd bezig geweest met oplossingen zoeken voor ons 'beenprobleem'.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 10:50

tja... het is vaak makkelijker voor veel mensen om maar meteen een hoop materiaal erbij te halen als iets niet werkt. Probleem is dat je steeds meer nodig hebt omdat het paard afstompt of gevoelloos wordt of in verzet wordt. Het zijn inderdaad niet de hulpmiddelen die het probleem vormen, maar de manier waarop ze door vele mensen worden gehanteerd. nl niet als het hulpmiddel wat ze oorspronkelijk waren maar als dwangmiddel. En dan ben je dus fout bezig.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 10:52

pluizebolplum... ikbedoel uiteraard niet dat jij fout bezig bent. Ik vind jouw oplossing wel een goede oplossing.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 11:12

liljebo schreef:
Probleem is dat je steeds meer nodig hebt omdat het paard afstompt of gevoelloos wordt of in verzet wordt.

Dat zei diegene waar ik de basis van het western rijden bij heb geleerd ook altijd. Dankzij hem heb ik dus wel een heel scala aan oefeningen geleerd om probleempjes op te lossen zonder buitensporig hulpmiddelgebruik.
Maar het is iid wel verleidelijk als je ergens vast mee zit om dan maar de hulplijntjes erbij te halen...Wat dat betreft was die haf echt wel een uitdaging. Aan de andere kant geeft het dan wel voldoening als dan uiteindelijk het muntje valt alleen maar door het doen van oefeningen en het hebben van een engelengeduld.

Ik denk wel dat het dus niet alleen aan de ruiter maar ook vaak aan de instructie ligt. Een kennis van mij werd door haar instructrice een slof aangeraden omdat haar paard niet netjes liep. Daarmee heeft ze uiteindelijk wel bijna haar paard aan gort gereden, onder begeleiding wel te verstaan! Het heeft haar wel twee jaar gekost voordat het dier weer een beetje netjes aan de teugel kon lopen zonder te protesteren.
Verder vind ik het altijd wel apart hoe snel er spoortjes aan rijlaarzen groeien als mensen een eigen paard krijgen...

@liljebo: thanx...maar als ik iets in iemands ogen fout doe mag er best wat van gezegd worden. Ik rij pas 10 jaar en er is nog zoveel te leren dat opbouwende kritiek altijd welkom is, al is het maar iets om over na te denken...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:09

ik rij pas ong 35 jaar, maar heb nooit wedstrijdsport gereden omdat ik dat niet leuk vond, heel veel zonder zadel in de bossen aangeklooit, nog veel meer blunders en fouten gemaakt en begin nu pas mijn weg te vinden waar ik mij prettig bij voel. Zql nog wel 30 jaar nodig hebben om daar eindelijk eens iets te leren........maakt niet uit...leren is altijd spannend.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:49

Pfff altijd maar dat gezeur over ruiters die niet dan naturel horsemanship doen!!
Sorry maar ik heb geen tijd om met een stok achter me paard aan te lopen om een zogenaamde band met me paard te krijgen!?

Sow dat moest ik even kwijt hoor, dat gezeur daar altijd over!

Maar goed ieder ze ding toch??

Ik krijg ook tranen in me ogen als een persoon der paard zie afmatten!! Ik rij ook met zweep omdat ie dan niet goed op me been reageerd! Der komt ook vast niet iemand op me paard die in mijn ogen de teugels te strak trek...word gek dan! Het gaat op de manier hoe of je nou wel of niet NH doet.

Dat heef verder niks met jullie NH te maken maar gewoon om het feit of je gevoel in je lijf heb zitten! We rijden voor ons plezier op paarden dus moeten we wel goed voor ze zijn! voor wat hoort wat!

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:58

Danielle mee eens. Ik ben zelf absoluut geen Nh-er. Ik vind t daarbij ook onzin dat bit zadel e.d. onzin is, maar op een paard zitten is natuurlijk nooit natuurlijk he:) Laten we het daar even over eens zijn.

Ik rijd wedstrijden heb nu een friese merrie in de M1. Ze doet het super goed. Ik gebruik sporen terverfijning van mijn hulpen maar gebruik ze feitelijk niet omdat ik maar iets me been hoef aan te leggen. tuurlijk slaan op een paard en trekken dat hoort niet zo.

Maar ik snap gewoon niet zo goed waarom hier zo moeilijk wordt over gedaan.. Op een dier zitten is ook niet bepaald vriendelijk dacht ik zo. en toch doen we het met zijn alle

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:02

Danielle: Eh...volgens mij heeft er niemand in dit topic beweerd dat 'mensen die niet aan NH doen' slecht bezig zijn hoor!! Met NH kan je een paard net zo goed slecht behandelen dan als je niet aan NH doet of wat dan ook. Dat je met een zweep rijdt omdat hij niet reageert: Hoeft niets mis mee te zijn! Maar een paard kan je in principe ook op je gedachten rijden, bij wijze van spreken. Paarden voelen zelfs mugjes op hun huid!

Maar voordat je zegt:
Citaat:
Sorry maar ik heb geen tijd om met een stok achter me paard aan te lopen om een zogenaamde band met me paard te krijgen!?

Misschien zou je je eerst iets meer in NH moeten verdiepen voordat je uitspraken doet Knipoog Want met een stok achter je paard aanlopen om een band te krijgen is niet echt wat NH inhoud...
Natural horsemanship is niet goed of fout, en gewoon dressuurrijden ook niet! Je maakt het zelf zo goed voor je paard als je het wilt, waarom wilt iedereen toch altijd zo graag overal een sticker opplakken?
Laatst bijgewerkt door aleida_thijs op 28-12-07 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:02

Precies lekkere horsemanship!

Koop/huur dan een natuurreservaat en stop daar een kudde paarden in en ga af en toe kijken! Dat is naturelhorsemanship!! Knipoog

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:04

Miss_Malfoy schreef:
Auw, dit doet echt zeer in mijn hart....
Dat mensen zo met hun paard omgaan, en kennelijk nog puur onwetendheid ook.... En onze regering maar zeuren over een opvoedcursus voor aanstaande ouders, dan kunnen ze beter zo'n cursus voor paardeneigenaars doen!!!
Tjah... maar ik vrees helaas dat dat onhaalbaar is....

alsof jij zo goed voor je shetjes zorgt

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:04

Ik heb het wel is gezien dat mensen met een stok lopen om hun paard bepaalde dingen te leren?! vandaar..ik verdiep me er verder niet in omdat me intresse der niet na is.

Precies wat ik hier boven zeg als we over naturelhorsemanship beginnen moeten we ze met rust laten en alleen maar na kijken!