hoe slecht is krachtvoer nu feitelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re: hoe slecht is krachtvoer nu feitelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 20:54

Ik heb de kliniek waar Anouar een aantal keer is geweest (Vallei in Woudenberg) een mail gestuurd over ons probleem en de vraag wat zij hiervan vinden

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:28

Ik heb eens flink op internet lopen zoeken en de symptomen van leverbot lijken wel schrikbarend veel op die van Anouar.

Dun en niet dikker willen worden
Slechte eetlust
Gele slijmvliezen
Lusteloos
En natuurlijk dat hij zo reageert op krachtvoer.

Hij is niet extreem lusteloos. Maar vroeger was hij echt een heethoofd.

Nu ben ik ook eens even in m'n geheugen gaan graven en kwam ik tot de ontdekking dat hij een stuk lustelozer is geworden vanaf het moment dat hij op de manege waar hij toen stond in een andere wei ging. Een natte wei (polder) mét schapen.
Dit is echt al jaren geleden, maar sindsdien is hij wel veranderd en nooit meer de oude geworden.
Ik dacht dat het kwam doordat wij elkaar gewoon veel beter leerde kennen en hij toch wat ouder werd (niet oud, maar wel volwassener)
Bovendien at hij vroeger alles wat los en vast zet en moet ik het voer nu zowat naar binnen proppen.

Dit is allemaal niet van de ene op de andere dag gekomen, maar er zijn jaren overheen gegaan. Daarom is het me nooit zo opgevallen. Maar nu vind ik alles toch wel angstvallig bij elkaar komen

Toch maar een bloedonderzoek

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:32

Nicolletje van bokt weet veel over leverbot pb haar eens, ze is nu met vakantie, dus je moet even geduld hebben.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:43

Lenneke_ schreef:
Dit is echt al jaren geleden, maar sindsdien is hij wel veranderd en nooit meer de oude geworden.
Ik dacht dat het kwam doordat wij elkaar gewoon veel beter leerde kennen en hij toch wat ouder werd (niet oud, maar wel volwassener)

Een paard van een stalgenoot heeft jarenlang met een coccidiosebesmetting gelopen (opgedaan door vogelpoep in de voerkbak) . Dit viel ook niet meteen op. Paard was wel rustig etc ook daar zocht niemand iets achter, Tja het is tenslotte een tinker etc. etc.. Na een mestonderzoek werd alles duidleijk en kreeg ze ook meteen meer pit. Zulke dingen sluipen et gewoon zo gelijkmatig in dat het moeilijk opvalt. Een bloedonderzoek is zeker een goed plan!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 22:37

JoviBan schreef:
Djilan schreef:
Of die granen er trouwens heel uitkomen hangt van je paard af, niet van die granen. Een paard dat goed kauwt maalt ze stuk en daar zul je dus maar weinig hele granen in de mest zien zitten. Zo krijgt het paard in de wei naast mijn paard ook die granenmix (+brok) en daar wordt de mest wel uitgeplozen door de vogels, maar de mest van mijn paard niet.

Nu ben ik even benieuwd Knipoog :
wat is de leeftijd van deze beide paarden?

Mijne is 5 en de buurvrouw is 19.
Mijn vorige paard was 19 en daar werd de mest ook niet uit elkaar gehaald.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 21:26

interresant topic, dit ga ik volgen Lachen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 06:19

bij mijn paard in de wei staan 2 KWPNers beide 8 jaar oud, ze krijgen ook iets met granen, van 1 wordt de mest helemaal uitgespreid en uitgeplozen door de vogels (dat is een hele klus om het de wei uit te krijgen, want we scheppen mest 3 x per dag) van de andere wordt het niet uitgeplozen.........ze zijn even oud en ze eten hetzelfde, beide paarden zijn behandeld door dezelfde tandarts overigens
Mijn paard & pony krijgen geen krachtvoer en de mest wordt gelukkig ook niet uitgeplozen

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:02

Ik ga nu de Marstall Fortissimo geven als supplement voor haar hoeven, en als vervanger voor de Pavo koeken Marstall Force. Ik geloof niet dat daar (veel) granen inzitten, want haar mest wordt eigenlijk nooit uitgeplozen. Ze krijgt dus wel supplement en vitaminen, maar geen basisbrok of wat dan ook. Ben helemaal duizelig geworden van het vergelijken van de schema's, maar ik geloof dat ze hier zo min mogelijk suiker en overbodige zooi mee naar binnen krijgt. Ze is dan in elk geval van de Summerfit suikerkoeken af, en daar ben ik al heel blij om.

Ik schrok echt dat daar dus 31% suiker in zit!! Valt me nog mee dat ze zoveel is afgevallen hahahaha!!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 11:13

Eergister is de holistisch dierenarts bij mijn paardje geweest (hij heeft divers trauma's aan de zenuwen in zijn schouder).

Ik vertelde dat ik hem niet bijvoer en of dat kwaad kon. Ze zag daar geen probleem in, moet hem nu echter wel Vitamine B concentraat gaan geven voor het herstel van zijn zenuwen. Dus ben nu wel genoodzaakt wat muesli te geven elke dag (om het poeder mee te mengen).

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 15:43

De vakantie is helaas vroegtijdig ten einde gekomen door de mokplek. Hij begon heel hard te groeien, eergisteren was de plek zo groot als z'n hele kootholte, gisteren was z'n hele been dik en kwam er allemaal gele rotzooi uit de wond.
DA erbij gehaald. Antibiotica gekregen en hij heeft gelijk bloed afgenomen voor het te onderzoeken.
Vandaag eind van de dag of anders morgen krijg ik de uitslag.

Wat maismeel wel niet kan veroorzaken Clown

Edit: DA heeft net gebeld, alle bloedwaarders zijn normaal, dus uit het bloedonderzoek is niets gekomen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 16:16

Dat is flink balen, zeg. Ach gut

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 16:19

Misschien toch tijd voor een uitgebreid onderzoek? (allegie e.d)
Want het blijft natuurlijk heel vreemd.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 16:21

Ik ga morgen m'n eigen DA bellen om te overleggen wat we verder kunnen doen.

De dierenarts die is gekomen op het vakantieadres (iemand van paardenkliniek de veluwe) vond wel dat z'n slijmvliezen geel waren.
Iets wat toch duid op een leverprobleem, alleen wel raar dat er dan niks uit het bloedonderzoek komt.

Maar we gaan nu wel heel offtopic

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 16:31

klinkt best een beetje zorgelijk hoor. Ik zou idd zeker even naar leverbot laten kijken.
Succes ermee.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 16:58

Maar een leverbot sloopt de lever, dus dan had er toch iig uit het bloedonderzoek moeten komen dat de lever niet goed functioneert.
Als hij leverbot zou hebben zou hij het al 3 jaar hebben, toen stond hij namelijk in de polder.

Maar om niet verder off topic te gaan heb ik dit topic gemaakt met het hele verhaal
viewtopic.php?f=3&t=819506

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 17:22

Hopelijk komt daar iets uit. Blijft raar dat je knollie niet fit is.

Mar ontopic, mijn tinker doet het al een hele tijd perfect zonder krachtvoer. Hij staat op alleen beperkt onbemest gras en goed hooi in combinatie met een vitaminen likblok. En hij is nog nooit zo goed in conditie en fit geweest dan nu. Niet te dik niet te dun gewoon precies goed.

Alleen na het rijden krijgt hij een mini stukje komkommer, mandarijn of witlof voor het lekkere. De rest mag hij niet en dit dieet is na overleg met de dierenarts eruit gerold.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 17:54

Lenneke_ schreef:
Ik ga morgen m'n eigen DA bellen om te overleggen wat we verder kunnen doen.

De dierenarts die is gekomen op het vakantieadres (iemand van paardenkliniek de veluwe) vond wel dat z'n slijmvliezen geel waren.
Iets wat toch duid op een leverprobleem, alleen wel raar dat er dan niks uit het bloedonderzoek komt.

Maar we gaan nu wel heel offtopic

Ik ben wel benieuwd naar de uitslag, wij hadden ook een paard met gele slijmvliezen waarvan gezegd werd dat hij leverproblemen had, paard was ziek en oud en ze hebben hem moeten laten inslapen. Ben wel benieuwd naar de diagnose van jouw paardje.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 19:32

volgens het boek van paard natuurlijk is haver de beste optie. Nu heb ik dat ooit gevoerd, maar daar deed mijn pony het toch niet goed op. Hij werd heel sloom, wat hij anders nooit is. Ik wil deze winter simpel weg onbeperkt ruwvoer snachts als hij op stal staat, overdag is dit niet helemaal te realiseren en waarschijnlijk hou ik het dan op de reform kruiden museli van havens, puur een handje als beloning voor op stal te komen zeg maar.

Iemand anders hier misschien goede ervaringen met haver?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 20:53

van haver word de mijne behoorlijk pittig, absoluut niet sloom Voer het dan ook niet, hij doet het tot nu toe prima zonder en hij heeft energie zat Clown

henrib

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 20:58

ach jah als je je daar druk om moet maken, is alles slecht Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 21:41

Het gaat heel goed met Anouar. Hij heeft een antibioticakuur voor z'n been en heeft een prik tegen leverbot gehad.
Hij wordt nu weer dikker, eet weer heel goed (hij is weer de vreetzak aan het worden die hij vroeger was) en is weer een stuk vrolijker.

De antibioticakuur duurt nog tot zaterdag. Daarna ga ik hem wat probiotica geven om de darmflora weer op orde te krijgen en dan zijn we hopelijk van al het gezeur af.

Er zat dus blijkbaar iets in z'n lichaam dat niet goed was en dat nu aangepakt is door de antibiotica.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 22:05

blij te horen dat het weer de goede kant op gaat met Anouar! Soms is het zo moeilijk te achterhalen wat je paardje nou heeft, maar gelukkig is het nu opgelost!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 22:11

blij dat te horen lenneke. Faram kreeg na een rustperiode sinds kort weer eea aan voer, een beetje haver en een stuk PAVO koek. nu is het mij opgevallen dat verbrande plekjes op zijn neus een rare kleur krijgen, en ook een trapwondje op zijn been zag er niet zo lekker uit. ik ga nu kijken of daar verandering inkomt als ik het krachtvoer achterwege laat, ben zeer benieuwd!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 07:33

Fijn dat het voor Anouar de goede kant op gaat Ja

Haver: door alleen haver bij te geven krijg je toch een scheve balans van een een of andere vitamine of mineraal?? Of niet?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:35

Calcium/fosfor Knipoog
In granen zit naar verhouding teveel fosfor, maar dat kun je opheffen door een calciumsupplement of te kiezen voor lucerne of bietenpulp als combi met granen. Daar is die verhouding andersom uit balans.