Ben ik nu natural of normal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Re: Ben ik nu natural of normal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 11:51

Een aantal jaren geleden, voordat wij deze boerderij hadden, stond het paard wat ik toen had ook gestald op een manege. (waar ik hem overigens naar hartelust buiten kon zetten wanneer ik maar wilde maar dat terzijde) Daar waren echt niet aan de lopende band paarden ziek hoor, ook niet verkouden ofzo. Alleen als er een virus heerst (bv rhino ofzo) dan is het minder fijn als ze dan allemaal in hetzelfde stallengebouw staan. Maar in al die jaren dat ik daar rond liep is dit nooit voorgevallen. Ook zo gezond als een vis dus, allemaal daar.
De paarden die hier in Nederland gefokt zijn, die bloedlijnen zijn ook niet gefokt om buiten te lopen. Je kunt dan wel koste wat kost je paard 24 uur per dag buiten willen houden maar dan moet je je afvragen of dat eerlijk is tegenover het paard aangezien die daar niet echt op gefokt is. Paarden met meer koudbloed-bloed of kruisingen daarvan, da's een ander verhaal maar ook die verdienen een schuilstal. Een regendeken in de koudere en nattere periodes is leuk, maar kan nooit op tegen even lekker droog kunnen gaan staan en even uit de nattigheid kunnen ontsnappen. Zelfs onze A-pony die echt winterhard is en waar de ijspegels 's winters aanhangen wat 'm totaal niet deert, gaat echt in z'n open loopstalletje staan als het zeikt van de regen. Haha!
Ik ben echt voor zoveel mogelijk weidegang, maar wel met de mogelijkheid tot schuilen, al is het maar een afdakje met aan twee of drie kanten een wand zodat ze droog en uit de wind kunnen gaan staan indien nodig. Maar wat heeft dit alles eigenlijk te maken met 'normal'of 'natural'? Clown In mijn beleving heb je gewoon paardenmensen en niet-paardenmensen Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:11

maikeltje schreef:
In mijn beleving heb je gewoon paardenmensen en niet-paardenmensen Haha!

In mijn beleving alleen mensen.
Sommigen daarvan houden paarden, sommigen dáárvan houden rijpaarden, sommigen dáárvan vinden van zichzelf* dat ze daar iets 'natuurlijks' in doen Knipoog

* bewuste woordkeuze omdat rijpaard houden per definitie onnatuurlijk is.

hc

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:32

Huertecilla schreef:
maikeltje schreef:
In mijn beleving heb je gewoon paardenmensen en niet-paardenmensen Haha!

In mijn beleving alleen mensen.
Sommigen daarvan houden paarden, sommigen dáárvan houden rijpaarden, sommigen dáárvan vinden van zichzelf* dat ze daar iets 'natuurlijks' in doen Knipoog

* bewuste woordkeuze omdat rijpaard houden per definitie onnatuurlijk is.

hc

precies, da's nog beter verwoord Haha!

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 17:10

Nadya schreef:
Wij hebben ook van die zomerweidegangers en ik lach me soms suf om hun 'onwetendheid'. Laatst zei zo'n vrouw tegen me, toen ik had verteld dat die van mij het hele jaar door buiten staat (ze schrok er gewoon van) 'nou, hij is blij als 'ie weer in zijn stal staat over 4 weken, hoor'. Ze zijn nu zelf op vakantie en dat paard staat er zo gelukkig en ontspannen bij op het land. Ik kan me echt niet voorstellen dat 'ie straks weer graag 23/24 uur per dag opgesloten wordt, maar goed. Clown
'Ze weet niet beter', denk ik dan maar.....

Herken ik helemaal. Deze zomer hebben wij ook een zomergast, zijn paard kwam voor 2 maanden bij ons vakantie houden en stond dan overdag in de wei en 's nachts op stal. Die eigenaar is heel aardig en op een dag begon hij over Tjitse en wat ik met hem deed enz.. Ik vertelde dat ik bitloos reed en dat hij 24/7 buiten staat zonder deken, ijzers en krachtvoer. Hij keek me heel verbaasd aan en zei; 'Vindt hij het wel fijn buiten? Mijn paard is altijd harstikke blij als hij weer zijn stal in mag, hij houdt er helemaal niet van om buiten te staan.' Rolleyes

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 17:16

laats na de les met op mn paard naar huis gereden reed het laatste stukje nog ff met haar mee, daar mn paardje ff afgezadeld en bij hun in de bak gezet, ff naar binnen wat drinken puppies kijken en jah toen was het opeens al 11 uur, dus ik zeg met een gekke bek laat ik dr hier staan haal ik dr morgen vroeg weer op, hun: kan ze wel snachts buiten ?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:07

hèhè, net klaar met de 8 pagina's ... Ziek

leuk dat hempfling hier verschillende keren aangehaald wordt.
ik vind wat hij doet met paarden fantastisch, en zijn workshops mega interessant.
maar wist je dat hij paarden het liefst mét hoefijzers op stal ziet staan? Nagelbijten / Gniffelen
verliest ie nu opeens een hoop 'natural' fans? Gestoord

het belangrijkste is dat je je steeds blijft afvragen of wat je doet het beste is voor je paard.
en gezien elk paard uniek is ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:35

Ja, dat is het dus, ik heb helemaal niks tegen ijzers. Als het niet nodig is, komen ze er niet onder natuurlijk. Maar ik vind dat je die dingen per paard moet bekijken.

Overigens zit ik blijkbaar ergens tussen 'natural' en 'normal' in, pas niet in een hokje blijkbaar... maar mij zal hij niet verliezen als fan hoor...
Ik bekijk het per paard wel... wat het beste is voor het paard doen we.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:55

fojoe schreef:
hèhè, net klaar met de 8 pagina's ... Ziek

leuk dat hempfling hier verschillende keren aangehaald wordt.
ik vind wat hij doet met paarden fantastisch, en zijn workshops mega interessant.
maar wist je dat hij paarden het liefst mét hoefijzers op stal ziet staan? Nagelbijten / Gniffelen
verliest ie nu opeens een hoop 'natural' fans? Gestoord

het belangrijkste is dat je je steeds blijft afvragen of wat je doet het beste is voor je paard.
en gezien elk paard uniek is ...

Dat wist ik, hij zegt dat paarden niet meer natuurlijk gehouden kunnen worden en dat het niet reeel is om dan te verwachten dat ze wel natuurlijke hoeven kunnen hebben..

Vind hem daarom niet minder goed hoor. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 17:05

Denk dat je paarden wel zo natuurlijk mogelijk kunt houden. Helemaal natuurlijk houden lijkt me idd niet reëel. Ben het wel met hem eens op dat punt.
Ik vind ook dat als een paard ijzers of dekens nodig heeft, hij/zij die gewoon noet krijgen... ben dus geen natural...

Maar ik vind het een grote eer dat je alle 8 pagina's door hebt gelezen, fojoe!

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 17:08

Yamcha schreef:
Denk dat je paarden wel zo natuurlijk mogelijk kunt houden. Helemaal natuurlijk houden lijkt me idd niet reëel. Ben het wel met hem eens op dat punt.
Ik vind ook dat als een paard ijzers of dekens nodig heeft, hij/zij die gewoon noet krijgen... ben dus geen natural...

Klopt, helemaal natuurlijk kan niet meer, wel zo natuurlijk mogelijk. Lachen
En ben het ook met je eens dat als een paard niet meer zo natuurlijk mogelijk kan worden gehouden je het minder natuurlijk moet gaan doen. Ja Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 17:22

Wij snappen mekaar!!!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 19:02

Yamcha schreef:

het was een heel karwei, maar graag gedaan hoor! Pling

Yamcha schreef:
Ik vind ook dat als een paard ijzers of dekens nodig heeft, hij/zij die gewoon noet krijgen

alleen vind hempfling dat élk paard hoefijzers moet, en dat ben ik (of beter: zijn wij) dus niet met hem eens!
ik heb in mei een workshop van hem kunnen volgen (dank je wel voor dat geweldige cadeau, mijn ventje Lovers ) en bij het eerste paard dat zonder hoefijzers binnenkwam, kregen we uitgebreid te horen waarom hij dat niet goed vond.
nu, de meeste paarden waren blootsvoets, dus bij de volgende beperkte hij zich tot een afkeurend hoofdschudden

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:11

Citaat:
en bij het eerste paard dat zonder hoefijzers binnenkwam, kregen we uitgebreid te horen waarom hij dat niet goed vond.

Ik ben eigenlijk zeer benieuwd naar zijn redenatie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:23

Ik ook wel... KFH kennende, zal hij zijn verhaal goed onderbouwen...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 22:02

Ben ook benieuwd naar zijn redenatie, want mijn paard loopt natuurlijk bekapt rond en heeft echt geen ijzers nodig (en die komen er dus ook niet Lachen ). Mag hij mij vertellen waarom ik mijn paard ijzers onder zou moeten slaan, haha.....

Jongens, ik vind heel veel mensen inspirerend en interessant, maar dat wil niet zeggen dat ik het overal mee eens moet zijn wat zo'n persoon vindt.... Haha!
Gelukkig kan ik zelf goed beslissen of iets wel of niet nodig is en daar kan geen stempel (van bokt Clown ) of 'grootheid' als KFH tegenop, hoor.... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 22:14

Je moet het zeker niet overal mee eens zijn met wat een een of andere grootheid vindt... altijd zelf blijven nadenken, en kritisch blijven...
Ik vind redenen waarom wel of niet, altijd interessant, kan er een hoop van leren. Dat wil niet zeggen dat ik er altijd in meega, maar ik leer wel Ja

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 08:47

shan schreef:
Citaat:
en bij het eerste paard dat zonder hoefijzers binnenkwam, kregen we uitgebreid te horen waarom hij dat niet goed vond.

dit is wat ik ervan begrepen heb:
een paard in de natuur kan zijn hoeven zelf in goede conditie houden door te kiezen op welke ondergrond het loopt (hard, zacht, nat, droog, etc.).
onze paarden worden op (kleine) weides of in de stal gehouden, en hebben die mogelijkheid niet.
aangezien de hoeven niet in optimale conditie zijn, moet je ze beschermen door er ijzers onder te slaan, anders heeft je paard pijn.
hoefijzers moeten wel 'speling' hebben om het normale uitzetten van de hoef (als het paard erop gaat steunen) toe te laten, en ze mogen maar met een bepaald aantal nagels (sorry, ben vergeten hoeveel) vastgemaakt worden.

ik kan zijn stelling over de conditie van de hoef wel volgen, alleen zie ik niet in waarom je dit met een ijzer zou kunnen oplossen.
(als jouw voeten pijn doen, gaat het toch ook niet beter door op iets hards te gaan lopen?)
volgens mij kan je dan beter zorgen dat de hoef wel in goede conditie komt door de ondergrond aan te passen, hoefvet, ...

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:29

Yamcha schreef:
Maar om een hond puur natuurlijk te voeden vind ik veel te ingewikkeld, plus dat er zoveel met vlees gerotzooid is, qua hormonen, E- nummers en weet ik wat allemaal... het vlees is veel vetter dan wat ze in de natuur zouden krijgen.
Een hond mag geen varkensvlees hebben (ziekte van Aujesky) geen kip (salmonella gevaar), en weet ik wat nog meer allemaal niet. Lamsvlees en schapenvlees is best heel veilig, maar niet compleet genoeg. Vergeet niet dat die koeien, varkens, kippen en schapen, ook niet eten wat ze in de natuur allemaal krijgen. BSE en al die andere ziektes kwamen heus niet uit de lucht vallen.
De brok die ik geef, van Royal Canin, is compleet uitgebalanceerd, de hond is heel energiek, ziet er uitstekend uit en is heel gezond. De DA is heel tevreden.
Dus, Shirefan ik ben het niet met jou eens. Knipoog

Ik zal me er eens in verdiepen.... Knipoog

Ik ben eigenlijk benieuwd of je al eens op die sites hebt gelezen........ Bloos

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:36

fojoe schreef:
een paard in de natuur kan zijn hoeven zelf in goede conditie houden door te kiezen op welke ondergrond het loopt (hard, zacht, nat, droog, etc.).
onze paarden worden op (kleine) weides of in de stal gehouden, en hebben die mogelijkheid niet.
aangezien de hoeven niet in optimale conditie zijn, moet je ze beschermen door er ijzers onder te slaan, anders heeft je paard pijn.
hoefijzers moeten wel 'speling' hebben om het normale uitzetten van de hoef (als het paard erop gaat steunen) toe te laten, en ze mogen maar met een bepaald aantal nagels (sorry, ben vergeten hoeveel) vastgemaakt worden.

ik kan zijn stelling over de conditie van de hoef wel volgen, alleen zie ik niet in waarom je dit met een ijzer zou kunnen oplossen.
(als jouw voeten pijn doen, gaat het toch ook niet beter door op iets hards te gaan lopen?)
volgens mij kan je dan beter zorgen dat de hoef wel in goede conditie komt door de ondergrond aan te passen, hoefvet, ...

Pfoe ben ik bij dat de ondergond waarop mijn paarden lopen bestaat uit: harde wei, zacht zand, vochtig zand en kaal en glad beton. Kunnen ze mooi kiezen en hun knetterharde hoeven behouden Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 20:07

shirefan schreef:
Yamcha schreef:
Maar om een hond puur natuurlijk te voeden vind ik veel te ingewikkeld, plus dat er zoveel met vlees gerotzooid is, qua hormonen, E- nummers en weet ik wat allemaal... het vlees is veel vetter dan wat ze in de natuur zouden krijgen.
Een hond mag geen varkensvlees hebben (ziekte van Aujesky) geen kip (salmonella gevaar), en weet ik wat nog meer allemaal niet. Lamsvlees en schapenvlees is best heel veilig, maar niet compleet genoeg. Vergeet niet dat die koeien, varkens, kippen en schapen, ook niet eten wat ze in de natuur allemaal krijgen. BSE en al die andere ziektes kwamen heus niet uit de lucht vallen.
De brok die ik geef, van Royal Canin, is compleet uitgebalanceerd, de hond is heel energiek, ziet er uitstekend uit en is heel gezond. De DA is heel tevreden.
Dus, Shirefan ik ben het niet met jou eens. Knipoog

Ik zal me er eens in verdiepen.... Knipoog

Ik ben eigenlijk benieuwd of je al eens op die sites hebt gelezen........ Bloos

Een paar kon ik niet opkomen, want ik er van begreep, vond ik het redelijk ingewikkeld allemaal... maar ik zal het nog eens wat grondiger doorlezen, misschien dat ik er dan een systeem in kan ontdekken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 20:11

fojoe schreef:
shan schreef:

Ik vind het wel iets om over na te denken... ik zal eens aan een hoefsmid vragen hoe die er over denkt. Ik ken een hoefsmid, die namelijk echt kijkt naar de hoeven van een paard, ipv er direct een ijzer onder te meppen... ben benieuwd wat die zegt. Er zit wel iets in, vind ik.
Maar dat pijnverhaal... lijkt mij dat als een paard knetterharde hoeven heeft, er geen ijzers onder hoeven. Maar niet ieder paard heeft dat...

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 06:57

Lijkt me per paard verschillend.
Die van mij staat op het moment niet op ijzers maar als we een warme droge zomer hebben met een harde wei dan moet het weer wel.
Ik heb niet het idee dat ze helse pijnen lijdt zonder ijzers. Bloos

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:11

ik wil niet gaan beweren dat álle paarden zonder hoefijzers kunnen, want dat weet ik niet, daarvoor is mijn kennis te beperkt.
maar zeggen dat álle paarden hoefijzers moeten, vind ik er ook wat over.
mijn vroegere paardje had echt keiharde hoefjes, die zagen er altijd perfect uit.

die van mijn nieuwe paardje zijn wat zachter, maar ik ga mijn best doen om die in een goede conditie te krijgen.
maar als blijkt dat er ijzers onder moeten, dan moet het maar.

@Yamcha: ik ben benieuwd wat je hoefsmid erover zegt, hou je ons op de hoogte?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 20:31

Zeker...

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:56

Mijn hoefsmid is geen natural normal of natuurlijk bekapper of wat dan ook.
Dat is gewoon een nuchter zeeuw. Maar als een paard geen ijzers nodig heeft en je bent het er mee eens, dan slaat hij er echt geen ijzer onder.