Kaartenactie om instanties (DB, hoefsmeden etc) bewust te ma

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Kaartenactie om instanties (DB, hoefsmeden etc) bewust te ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 19:49

RK,
1. jíj vraagt wat de overheid ermee te maken heeft.
2. Dáárom geeft ik joú antwoord.
3.Het antwoord is álles.
4. PN geeft dit als uitleg in de inleiding.

Situatie
- De overheid is bezig met invulling van de regels m.b.t. de paardenhouderij binnen de kaderwet van dierenwelzijn.

Toelichting
- Als de overheid een schuilhut en weidegang verplicht stelt, moeten álle paarden van de terreinen waarop geen schuilhut mag staan daar weg én alle eigenaars van paarden zonder weidegang op zoek naar weidegang.
Dit houdt in dat tig keer zoveel paardeneigenaars in concurrentie gaan voor mínder beschikbare weide...
Ook voor wie nu een loopstal met weidegang huurt heeft dit consquenties want bij meer vraag en minder aanbod schíet de prijs uiteraard omhoog en kan je dat betalen?
Dat is maar één en wel een zo eenvoudig mogelijk voorbeeld.

Ik heb de zekerheid dat dit zou gebeuren al héél vaak en héél lang geleden aangegeven en ben erg blij voor de NL ruiters dat PN dit aan de grote klok hangt. Hulde!
Doe er je voordeel mee. Of niet.

HC

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 20:44

Huertecilla schreef:
Situatie
- De overheid is bezig met invulling van de regels m.b.t. de paardenhouderij binnen de kaderwet van dierenwelzijn.

Is dat zo? Ik zou hier graag wat meer bronnen van zien dan de website van een zeer bervooroordeelde partij die er niet voor terugschrikt om op zeer onethische wijze dit soort zaken de bevechten.

Citaat:
Dit houdt in dat tig keer zoveel paardeneigenaars in concurrentie gaan voor mínder beschikbare weide...
Ook voor wie nu een loopstal met weidegang huurt heeft dit consquenties want bij meer vraag en minder aanbod schíet de prijs uiteraard omhoog en kan je dat betalen?
Dat is maar één en wel een zo eenvoudig mogelijk voorbeeld.

Ten eerste de vraag: hoe weet je zo zeker dat dit gaat gebeuren? Zijn er concrete wetsvoorstellen gedaan?
Ten tweede: ik krijg de indruk dat PN zich niet op de hogere beleidskaders richt maar juist op de uitvoerenden, jouw idee over het grootse van deze actie kon wel eens verschillen van het idee van de makers die de actie hebben opgestart.

Maar afgezien daarvan: zou dit een positieve ontwikkeling zijn? Zijn de paarden gebaat bij de aandacht die jij hoopt dat het geeft?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 21:20

Shadow0 schreef:
Ik skip even een pagina of 7 maar hier ben ik wel benieuwd naar. Weet jij wat de redenen zijn die hiervoor gegeven worden? Natuurmonumenten is namelijk iets heel anders dan de Dierenbescherming en heeft niet veel te maken met de omstandigheden waarin privedieren gehouden worden. In verschillende natuurgebieden lopen ook gewoon paarden buiten en Natuurmonumenten ondersteunt dat, dus ik kan me niet voorstellen dat ze het een bezwaar vinden als privepaarden in de winter buiten komen omdat het zielig voor de paarden zou zijn.

Zeer waarschijnlijk is het bezwaar eerder dat paarden in de winter op de wei worden bijgevoerd. Daardoor komen er meer voedingsstoffen op die weides (via de mest) en wordt het ecologisch evenwicht verstoord. Bepaalde planten gaan dan woekeren, andere verdwijnen. Vandaar dat ik denk dat een weideverbod door Natuurmonumenten NIET gericht is op de paarden, maar op de bescherming van het natuurgebied.

Ik heb het ook helemaal niet over de DB, hoor. In de omgeving waar ik woon is vrij veel grond van Natuurmonumenten (o.a. Goois Natuurreservaat). De boerderij waarop ik gebruik mag maken van de grond die zij beheren moet zich aan de regeltjes van Natuurmonumenten houden. Dat houdt in dat er in de winter minder dieren op de weides mogen, in elk geval paarden. Schapen mogen wel, naar ik heb begrepen. Die staan er dus ook regelmatig. Het heeft niets met zieligs te maken, maar meer met het in stand houden van het landschap, geloof ik. Maar dat zou ik eens aan onze staleigenaren moeten vragen.

Hoe dan ook, ik heb heel veel moeite moeten doen om te mogen blijven staan (ik verhuis mijn paard liever niet 2x per jaar) en het zou kunnen dat iemand van Natuurmonumenten komt controleren en dat er een boete uitkomt. Gelukkig dogen ze het, denk ik, want er staan wel meer paarden in de buurt. Door Natuurmonumenten is het wel steeds lastiger om weidegang voor het gehele jaar te vinden op fijne plekken. Ik wilde mijn paard niet in een 'gewone' wei aan de weg, omdat ik bang ben voor stelen en mishandelen. Want helaas komt dat hier ook voor en dan heb ik geen moment rust. In mijn directe omgeving heb ik dat al een paar keer meegemaakt en dat is echt afschuwelijk.

Ik weet dat veel boeren in de omgeving klagen over de strenge regeltjes. Hier in het dorp zijn er al diverse vergaderingen over met de gemeente etc. Het gaat dus niet om 'zielig' vinden en bovendien is er niet bepaald iets zieligs aan de paarden bij ons buiten. Natuurmonumenten wil gewoon de omgeving aan bepaalde richtlijnen houden. Dat is prima, maar ik vind een stel paarden in zo'n gebied prachtig om te zien. Dus ik ben niet zo enthousiast over dat gezeur van Natuurmonumenten en dan druk ik me nog zacht uit Boos! . Ik hoop dat ik mijn paard zo kan laten staan de komende jaren. Ik ga er wel vanuit, omdat het al jaren goed gaat zo. Lachen

Maar nogmaals, het gaat dus niet over de DB. Ik zou ook niet weten wat die bij ons te zoeken zouden hebben. Haha! Haha! Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 21:48

Nadya schreef:
Het heeft niets met zieligs te maken, maar meer met het in stand houden van het landschap, geloof ik.

Inderdaad, dat denk ik ook. Maar het is wel belangrijk om dat onderscheid te blijven maken. Er wordt in dit onderwerp gesproken over de DB die alle paarden in de winter binnen wil hebben omdat het buiten te koud zou zijn voor de paarden, maar dat is iets heel anders dan een Natuurmonumenten die zo'n regel oplegt vanwege landschapsbehoud.

Ik bedoel niet dat jij het in je bericht onduidelijk hebt geschreven, absoluut niet, maar verkeerde indrukken ontstaan erg snel en het is niet terecht als mensen kritiek geven op de DB vanwege iets dat niet zo is. Daar is niemand bij gebaat volgens mij. Vandaar mijn (misschien wat overbodige) bericht. Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 22:22

Beste Shadow de Kaderwet Dierenwelzijn is al meer dan tien jaar geleden aangenomen.
Op zich een goede zaak doch het is een moeilijk punt. Ten eerste hebben veel regels twee kanten en in de praktijk blijkt juist de intensieve veehouderij het meest coulant behandeld te worden.
De eerste groep waarbij de hobby-matige houders in de problemen kwamen was de pluimveehouderij.
De ecologen schreeuwden moord en brand voor de commissie met de normen afkwam. De wet is ingevuld en het rampscenario heeft al geleid tot niet meer terug te draaien faunavervalsing. Hobbyhouders mogen hun watervogels namelijk niet meer leewieken en dus ontsnappen er jaarlijks jonge vogels. De kippenhouderij mocht nog steeds snavels branden. 'Economisch belang' heette dit.

Op dít moment is er een werkgroep bezig de normen voor de paardenhouderij in te vullen. De rest kan je zelf bedenken.

Bijvoorbeeld Nadya en anderen zouden mooi 'klaar' zijn met in de wet vastgelegde verplichting voor een schuilgelegenheid en ja, dat zit er dik in.
Wie denkt van niet, of denkt dat de dierenbescherming daar niet achter zal staan, houdt zichzelf voor de gek of neemt de consequenties niet serieus.

Nogmaals, doe er je voordeel mee. Of niet. Van mijn part geloof je het niet hoor.
Het zou erg jammer zijn als jouw vooroordeel over de boodschapper(s) jou verblindt. Kortom vraag het zélf maar na Knipoog

HC

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 22:39

Huertecilla schreef:
Beste Shadow de Kaderwet Dierenwelzijn is al meer dan tien jaar geleden aangenomen.

Waarom dan nu de noodzaak voor actie?

Citaat:
Op zich een goede zaak doch het is een moeilijk punt. Ten eerste hebben veel regels twee kanten en in de praktijk blijkt juist de intensieve veehouderij het meest coulant behandeld te worden.

Absoluut maar in welk opzicht richt de actie van PN zich hier op?

Citaat:
Bijvoorbeeld Nadya en anderen zouden mooi 'klaar' zijn met in de wet vastgelegde verplichting voor een schuilgelegenheid en ja, dat zit er dik in.

Ik kan zo niet uit Nadya haar berichten opmaken waarom het nou specifiek bij haar onmogelijk is om een schuilgelegenheid te plaatsen (dat hangt immers meer van de plaatselijke bouwverordering af dan van de DB of NM), en het lijkt me ook hierin goed om zaken die los van elkaar staan ook los van elkaar te houden. Dat houdt de discussie wel zo zuiver.
Edit: Ok, inmiddels heb ik dit bericht wel gevonden, Nadya kan inderdaad vanwege NM geen schuilstal plaatsen. Dus hier gaat mijn argument niet meer op Lachen

Citaat:
Nogmaals, doe er je voordeel mee. Of niet. Van mijn part geloof je het niet hoor.

Ik geloof uberhaupt niet veel, ik heb liever informatie. Maar ik vind het elke keer weer wonderlijk dat er zo op 'geloof' gehamerd wordt. Voor mensen die zich zo overduidelijk in de materie verdiept hebben en die hier bovendien sterke gevoelens over hebben is het toch van het grootste belang om zo veel mogelijk mensen te overtuigen? Niet alleen op grond van 'geloof' maar ook op grond van zo objectief mogelijke informatie? Dat werkt immers meestal het beste om twijfelende middenvelders te overtuigen.

En als je het niet van belang vindt om de mensen te overtuigen, wat wil je dan precies overdragen met je berichten?

Citaat:
Het zou erg jammer zijn als jouw vooroordeel over de boodschapper(s) jou verblindt. Kortom vraag het zélf maar na Knipoog

Ik hoef niet overtuigd te worden, en belangrijker, ik wil ook geen anderen overtuigen. Ik wil vooral dat mensen de juiste argumenten hebben en kunnen geven als ze iets beweren.
Maar als jij vindt dat het belangrijk is dat hier aandacht aan wordt geschonken (en die indruk krijg ik uit je berichten) dan is het toch ook juist in jouw belang dat hier zoveel mogelijk juiste aandacht aan geschonken wordt? Waarom zou je die kans niet aangrijpen?
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 10-03-07 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 22:41

call me crazy... maar ik hoor wel wat HC roept

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 23:40

KiWiKo schreef:

Wat ik me afvraag: heeft PN wel de insteek die HC erachter vermoedt?

Als ik het verkeerd begrijp, dan hoor ik dat graag maar volgens mij komt het hier op neer:

- De wettelijke regels gaan (mogelijk?) verplichten dat paardenhouders aan veel meer regels moeten voldoen, zoals bv het hebben van een schuilstal.

- HC waarschuwt dat dit kan en zal leiden tot de situatie waarin veel mensen hun paarden niet meer kunnen houden, omdat ze niet aan die eisen kunnen voldoen.

Tot zover alles akkoord, maar volgens mij is het niet het doel van PN om tegen dit soort regulering of tegen regulering in het algemeen te protesteren, maar vooral om zelf de regels te dicteren. En die regels (een vereiste 'natuurlijkheid' in het houden van paarden, een mate van weidegang etc) zullen waarschijnlijk OOK tot gevolg hebben dat veel mensen hun paarden niet meer kunnen houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 00:47

In het ergste geval komt er een wettelijk verbod op het houden van paarden op percelen zonder schuilgelegenheid, en terecht! Natuurlijk is het heerlijk voor een paard om lekker buiten te kunnen lopen, maar het moet wel ergens droog kunnen staan/liggen en kunnen schuilen tegen de zon, extreme en/of langdurige neerslag etc.

Misschien kan er een uitzondering gemaakt worden voor mensen die aan kunnen tonen dat ze stalling achter de hand hebben in geval van extreme weersomstandigheden, ziekte, etc. Dat is toch wel het allerminste wat je goed geregeld moet hebben als je een paard bezit.

Stallen/boxen zullen echt niet verboden worden. Zeker niet in Europa, waar honden en katten in huizen wonen, vissen in kommen en konijnen en vogels in kooien.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 01:20

KiWiKo schreef:

Ik hoor hem ook wel roepen, maar versta hem niet Tong uitsteken
Hij roept altijd zo veel.... maar schiet mij maar lek, ik knoop er geen touw aan vast van hetgeen hij roept en die kaartenactie van PN.
Zal ongetwijfeld aan mij liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 10:12

Ik hoor ook van alles
Maar uiteindelijk zie ik ook niet wat het met PN te maken heeft.

Verder zie ik het probleem niet van het verplichten van een schuilstal.
Ik ga bij een wettelijke verplichting er ook van uit dat gemeentes minder te zeiken hebben voor een aanvraag bouwvergunning van een stal.
Ik hoop dat het er morgen al door komt Lachen

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 10:22

runningkawa schreef:
Ik ga bij een wettelijke verplichting er ook van uit dat gemeentes minder te zeiken hebben voor een aanvraag bouwvergunning van een stal.

als dat zo is, zie ik het probleem ook niet, alleen maar voordeel.
maar als de gemeentes moeilijk blijven doen over de bouw van een schuilstal op de wei, zullen er toch een hoop verplicht op stal moeten en dáár ben ik wel ontzettend tegen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 10:26

De gemeente is niet verantwoordelijk als het wettelijk verplicht zou worden dat er een schuilstal/schuilgelegenheid gebouwd moet worden.
Ik als eigenaar ben verantwoordelijk daarvoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 10:27

Klopt,
Maar ik ga er vanuit dat als ik dan een nette schuilstal wil bouwen ik redelijk snel een vergunning kan krijgen.
Iets wat nu niet is.
(en dan heb ik het niet over natuurland)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 11:14

Als NM geen schuilstal op het land wil en ik moet er met mijn paard uit, zal ik me met hand en tand verzetten en er alles bijhalen wat in mijn mogelijkheid ligt Hamer . Reken maar! Er is wel degelijk schuilplek bij ons (het is natuurgebied, dus niet alleen gras) en als mensen daar iets tegen hebben en het 'zielig' vinden, hun probleem.
Die paarden staan er fantastisch bij. Als er iemand is die daarop let, dan ben ik dat wel. Dat durf ik rustig over mezelf te zeggen.

Maar sorry hoor, ik geloof er niets van dat de DB dat gaat eisen. Wellicht wel op stukken grond waar geen boom of struik staat en dat vind ik wel terecht. Dat is een heel ander verhaal. Misschien ligt het aan mij, maar dat soort geluiden over alle paarden moeten per se een schuilstal e.d. heb ik echt nog nooit gehoord en onze boeren ook niet, dus hoe verklaren jullie dat? Zij hebben al jaren paarden en schapen. Aangezien ze niet meer stallen mogen bouwen, zouden ze hun dieren dus moeten verkopen? Daar geloof ik niets van. Ik vind het eerlijk gezegd stemmingmakerij. En we zullen zien.
Ik denk dat mijn paard daar nog jaren mag rondlopen in elk geval.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 11:18

Bijna alle boeren hebben hun paarden s'winters op stal. In ieder geval s'nachts.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 11:20

_rosita_ schreef:
runningkawa schreef:

als dat zo is, zie ik het probleem ook niet, alleen maar voordeel.
maar als de gemeentes moeilijk blijven doen over de bouw van een schuilstal op de wei, zullen er toch een hoop verplicht op stal moeten en dáár ben ik wel ontzettend tegen.

Ik ook, Rosita. Ik vind het prima als er een schuilstal gebouwd wordt (alleen staat mijn paard er nooit in, maar ja Haha! ). Dan zeuren mensen misschien wat minder Knipoog en kan ik zelf ook eens schuilen als ik daar rondloop en het regent te hard. Haha! Haha! Haha! Haha!

Hoe dan ook, mijn paard gaat niet op stal, dan zoek ik wel een andere plek (en die zijn er ook, maar niet zo optimaal als waar ik hem nu heb).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 11:22

shan schreef:
Bijna alle boeren hebben hun paarden s'winters op stal. In ieder geval s'nachts.

Die van ons dus niet al hun paarden. Veel pony's staan dag en nacht buiten bij die van mij. Er staan tig paarden en pony's in onze omgeving buiten, dag en nacht. Velen met regendeken, maar ook veel zonder. Gaat prima. Het is niet bepaald koud. Haha!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 11:24

Boeren houden hun land liever heel. Bloos

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 12:45

mmm en hoe willen de gemeentes en regering dat dan doen omdat ze vaak geen stallen en schuilstallen op weides willen zien Clown
Wij hebben in de winter ook vaak genoeg paarden 24 uur per dag buitenstaan en hebben geen schuilstal. daar krijgen we geen vergunning voor namelijk. en stel ze brengen die regels van kracht, waar zijn wij ( en vele anderen) dan van plan al onze paarden te laten? op zolder? in de kelder?
Dit gaat ze niet lukken als ze hun regels flink bijstellen, want er zijn volgens mij gewoonweg teveel paarden in Nederland in vergelijking met stallen.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 13:21

shan schreef:
De meeste boeren hebben wel meer dan 1 land,dus dat ene land is voor de paarden in de winter,zodat de rest kan groeien en bijkomen,en als het weer lente wordt gaan de paarden naar een andere wei waar ze dan een paar weken grazen,en dan weer naar een derde wei verplaatst worden.(en zo verder)
De winterwei kan dan weer mooi bijkomen,en daar komt wonder boven wonder door de blub echt weer gras op.

Het land waar mijn paarden nu staan is pas sinds vorige week gaan blubberen,en nog niet eens op alle plaatsen.
Ze kunnen ook mooi droog staan,maar om de een of andere reden kiezen ze zelf om in de blub te gaan staan.
Er staat zelfs nog eetbaar gras op,dus niet alle weilanden zijn nu bagger hoor.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 13:48

shan schreef:

Of ze zettten een stuk af waar de paarden 's winters wel mogen lopen. Knipoog
En er staat bij ons nog genoeg gras. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 13:52

Hier in de buurt zijn maar erg weinig boeren waar de paarden 24/7 op het land mogen.
Dit idd voor het goed houden van het land.
Weides die van particulieren zijn daar zie je anders Lachen

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 14:05

Tinkerloos schreef:
shan schreef:
De meeste boeren hebben wel meer dan 1 land,dus dat ene land is voor de paarden in de winter,zodat de rest kan groeien en bijkomen,en als het weer lente wordt gaan de paarden naar een andere wei waar ze dan een paar weken grazen,en dan weer naar een derde wei verplaatst worden.(en zo verder)
De winterwei kan dan weer mooi bijkomen,en daar komt wonder boven wonder door de blub echt weer gras op.

Alleen krijg je dan voornamelijk andere, minder lekkere grassoorten op de wei en veel meer onkruid dan als je een dichte grasmat houdt.
Ik ben t er trouwens wel mee eens dat als er iets verandert er een schuilmogelijkheid moet zijn voor paarden, kan zijn onder bomen/struiken, kan zijn een eenvoudig schuilhok. Maar wetsweizigingen duren in dit land altijd erg lang, dus voorlopig hoeft niemand zich volgens mij echt zorgen te maken

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 14:09

hier zijn er ook niet veel boeren die het toelaten. de boer waar wij het van huren wil liever de hele winter het land leeg hebben en de paarden er niet op hebben.
tjah, hij heeft mooi pech, we betalen flink wat geld ervoor en dan wil ik wel dat het land gebruikt wordt dan.
wel hebben we een maximum aan paarden wat erop mag, niet meer dan 6 dieren. heel af en toe gaan we er een paar dagen overheen, maar verder niet, dus de beste man laat alles gelukkig toe.
maar weet niet wat hij ervan zou vinden als er een stal op zou moeten komen stel die regels komt erdoor eigenlijk Nagelbijten / Gniffelen