Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Huertecilla schreef:Situatie
- De overheid is bezig met invulling van de regels m.b.t. de paardenhouderij binnen de kaderwet van dierenwelzijn.
Citaat:Dit houdt in dat tig keer zoveel paardeneigenaars in concurrentie gaan voor mínder beschikbare weide...
Ook voor wie nu een loopstal met weidegang huurt heeft dit consquenties want bij meer vraag en minder aanbod schíet de prijs uiteraard omhoog en kan je dat betalen?
Dat is maar één en wel een zo eenvoudig mogelijk voorbeeld.
Shadow0 schreef:Ik skip even een pagina of 7 maar hier ben ik wel benieuwd naar. Weet jij wat de redenen zijn die hiervoor gegeven worden? Natuurmonumenten is namelijk iets heel anders dan de Dierenbescherming en heeft niet veel te maken met de omstandigheden waarin privedieren gehouden worden. In verschillende natuurgebieden lopen ook gewoon paarden buiten en Natuurmonumenten ondersteunt dat, dus ik kan me niet voorstellen dat ze het een bezwaar vinden als privepaarden in de winter buiten komen omdat het zielig voor de paarden zou zijn.
Zeer waarschijnlijk is het bezwaar eerder dat paarden in de winter op de wei worden bijgevoerd. Daardoor komen er meer voedingsstoffen op die weides (via de mest) en wordt het ecologisch evenwicht verstoord. Bepaalde planten gaan dan woekeren, andere verdwijnen. Vandaar dat ik denk dat een weideverbod door Natuurmonumenten NIET gericht is op de paarden, maar op de bescherming van het natuurgebied.
Nadya schreef:Het heeft niets met zieligs te maken, maar meer met het in stand houden van het landschap, geloof ik.
Huertecilla schreef:Beste Shadow de Kaderwet Dierenwelzijn is al meer dan tien jaar geleden aangenomen.
Citaat:Op zich een goede zaak doch het is een moeilijk punt. Ten eerste hebben veel regels twee kanten en in de praktijk blijkt juist de intensieve veehouderij het meest coulant behandeld te worden.
Citaat:Bijvoorbeeld Nadya en anderen zouden mooi 'klaar' zijn met in de wet vastgelegde verplichting voor een schuilgelegenheid en ja, dat zit er dik in.
Citaat:Nogmaals, doe er je voordeel mee. Of niet. Van mijn part geloof je het niet hoor.
Citaat:Het zou erg jammer zijn als jouw vooroordeel over de boodschapper(s) jou verblindt. Kortom vraag het zélf maar na
KiWiKo schreef:call me crazy... maar ik hoor wel wat HC roept
KiWiKo schreef:call me crazy... maar ik hoor wel wat HC roept
runningkawa schreef:Verder zie ik het probleem niet van het verplichten van een schuilstal.
Ik ga bij een wettelijke verplichting er ook van uit dat gemeentes minder te zeiken hebben voor een aanvraag bouwvergunning van een stal.
Ik hoop dat het er morgen al door komt
_rosita_ schreef:runningkawa schreef:Verder zie ik het probleem niet van het verplichten van een schuilstal.
Ik ga bij een wettelijke verplichting er ook van uit dat gemeentes minder te zeiken hebben voor een aanvraag bouwvergunning van een stal.
Ik hoop dat het er morgen al door komt
als dat zo is, zie ik het probleem ook niet, alleen maar voordeel.
maar als de gemeentes moeilijk blijven doen over de bouw van een schuilstal op de wei, zullen er toch een hoop verplicht op stal moeten en dáár ben ik wel ontzettend tegen.
shan schreef:Bijna alle boeren hebben hun paarden s'winters op stal. In ieder geval s'nachts.
shan schreef:De meeste boeren hebben wel meer dan 1 land,dus dat ene land is voor de paarden in de winter,zodat de rest kan groeien en bijkomen,en als het weer lente wordt gaan de paarden naar een andere wei waar ze dan een paar weken grazen,en dan weer naar een derde wei verplaatst worden.(en zo verder)Boeren houden hun land liever heel.
shan schreef:Boeren houden hun land liever heel.
Tinkerloos schreef:shan schreef:De meeste boeren hebben wel meer dan 1 land,dus dat ene land is voor de paarden in de winter,zodat de rest kan groeien en bijkomen,en als het weer lente wordt gaan de paarden naar een andere wei waar ze dan een paar weken grazen,en dan weer naar een derde wei verplaatst worden.(en zo verder)Boeren houden hun land liever heel.
De winterwei kan dan weer mooi bijkomen,en daar komt wonder boven wonder door de blub echt weer gras op.