Waarom ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EnelyaT

Re: Waarom ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 20:59

runningkawa schreef:
Volgens sommige wel Ja
alleen wat die doen is perfect
Alleen hebben ze ook een omheinde wei en rijden ze ook.
Maar omdat dat in hun straatje past, is het wel oke

Dat blijf ik maar niet snappen
Als je zo overdreven doet, ben dan tegen rijden, omheinen enz enz

Wie bedoel / hoor je dan WEL? (want hier kún je mij niet mee bedoelen)
Want nu ga je wel erg offtopic, ik kan je iig niet meer volgen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:09

Ik dacht dat dat wek duidelijk was

@submod
Hoe kun je nu niet persoonlijk worden als sommige alles wat je bedoeld bestempelen als slecht
Dan zeg je toch dingen terug, moeten ze maar minder verheven doen

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:18

Iemand enig idee hoeveel paarden er zijn in Nl ?en die ga je allemaal in de wei zetten?Welcome to Utopia!
Wie gaat wie vertellen of hij/zij nog een paard mag houden omdat de Van Nature ethische politie dat misschien wel niet
goed vind.
Ik neem aan dat en ieder die van paarden houd doet wat in zijn vermogen ligt omdat dier een paardwaardig bestaan te geven.
Komt bij dat in grote delen van het land het niet mogelijk is om zo'n dier het hele jaar door, 24/7 buiten te hebben vanwege ons klimaat en de invloed daarvan op onze weidegrond,dat is tenminste als je ook nog gras wilt hebben.....

Jamyloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:34

Vogens mij gaat dit topic alleen nog maar over elkaar zo veel mogelijk de grond in stampen, door slechte dingen over iemand anders manier van paarden houden te noemen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:35

dan moet je toch echt even beter lezen, naturals worden (hier) IMO niet de grond in getrapt.
het gaat nu puur even om het drammerige gedrag van Arabesk. Mag misschien best een keer uitgesproken worden. Maar of dat nut heeft is een 2e

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:37

ik wil alleen een oplossing voor een veel voorkomend probleem

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:37

Als je in de stad woont en je hebt geen ruimte voor je paard, heb je iets fout gedaan. De logische volgorde bij het aanschaffen van een paard is: EERST ruimte voor je paard zoeken, DAARNA het paard zelf.
Een auto koop je toch ook niet als er in een straal van 15 kilometer geen plaats is om hem te parkeren? En wat is meer waard? Een suffe stinkende auto of een paard?

Ik ga niet in op de ronduit zielige posts van enkele forumleden die kennelijk alleen op de persoon en niet op de inhoud kunnen spelen.

RK: je paard gaat soms ‘wel’ 12 uur per dag op stal staan! Oftewel, op het hoogtepunt is hij zelfs nog de helft van de dag buiten.

Verder zie ik weer dat men over weer allerlei directe leugens over sommigen in dit topic proberen te verspreiden, als zouden hun paarden alleen maar op blubberweides staan. Van het modteam heb ik ondertussen al begrepen dat jullie zulke leugens mogen verspreiden. Dat betekent echter niet dat de rest zich ook tot dit zielige niveau verlaagt.

Jullie kunnen wel zeggen: “Maar jullie zeggen dat 23 uur per dag op stal slecht is”. Dat is het ook. Punt. En daarbij heb ik nooit leugens verspreid als: “Alle ‘normals’ zijn slecht omdat ze allemaal hun paard 23 uur per dag op stal hebben staan”.

“Maar wij hebben onze paarden niet 23 uur per dag op stal”. Wat doe je hier dan? Waarom voel je je dan aangesproken? Als ik in een topic zeg: “Het is gemeen om sigarettenpeuken op een paard uit te drukken”. Dan kom je toch ook niet binnen rennen om te zeggen dat JIJ dat vooral niet doet?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:40

CherokeeChum schreef:
Iemand enig idee hoeveel paarden er zijn in Nl ?en die ga je allemaal in de wei zetten?Welcome to Utopia!

Maar wat wil je dan? Nederland wordt overspoeld met paarden en dus stoppen we ze maar in boxjes van 3 bij 3, maar je mag VOORAL niks er van zeggen! Als er straks weer een schip vol met paarden voor de deur staat, mag je vooral niet zeggen: Goh, wacht eens, het wordt een beetje vol, misschien moeten we mensen gaan waarschuwen dat paarden ook behoeften hebben en dat ze misschien wel eens eerst ruimte moeten zoeken voordat ze een paard kopen.
Mag je dat niet zeggen? Gewoon binnen laten dat schip? Tja, want dalijk voelt iemand zich nog beledigd... dus gewoon doorgaan, en als het echt krap wordt... ach, een stal van 1,5 bij 2 is toch ook prima?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:40

Arno, doe jij dan een oplossing geven voor het probleem van RK en de uitbouwing die ik daaraan gegeven heb

En als ik het dus goed begrijp dan mag 80% van paardrijdend Nederland niet paardrijden............

dat is nogal wat

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:42

KiWiKo schreef:
Arno, doe jij dan een oplossing geven voor het probleem van RK en de uitbouwing die ik daaraan gegeven heb

Mischien kan hij die ook eerst op paardnatuurlijk plaatsen Lachen

Verder heb ik nog niet veel op de man ingespeeld. Puur frustratie van sommige op manier van reageren.
Verder is bijna iedereen eens dat 24 uur op dag altijd op stal staan niet kan

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 21:43

arno8 schreef:
Als je in de stad woont en je hebt geen ruimte voor je paard, heb je iets fout gedaan. De logische volgorde bij het aanschaffen van een paard is: EERST ruimte voor je paard zoeken, DAARNA het paard zelf.
Een auto koop je toch ook niet als er in een straal van 15 kilometer geen plaats is om hem te parkeren? En wat is meer waard? Een suffe stinkende auto of een paard?

Verder zie ik weer dat men over weer allerlei directe leugens over sommigen in dit topic proberen te verspreiden, als zouden hun paarden alleen maar op blubberweides staan. Van het modteam heb ik ondertussen al begrepen dat jullie zulke leugens mogen verspreiden. Dat betekent echter niet dat de rest zich ook tot dit zielige niveau verlaagt.

Jullie kunnen wel zeggen: “Maar jullie zeggen dat 23 uur per dag op stal slecht is”. Dat is het ook. Punt. En daarbij heb ik nooit leugens verspreid als: “Alle ‘normals’ zijn slecht omdat ze allemaal hun paard 23 uur per dag op stal hebben staan”.

“Maar wij hebben onze paarden niet 23 uur per dag op stal”. Wat doe je hier dan? Waarom voel je je dan aangesproken? Als ik in een topic zeg: “Het is gemeen om sigarettenpeuken op een paard uit te drukken”. Dan kom je toch ook niet binnen rennen om te zeggen dat JIJ dat vooral niet doet?

Héhé..
Dát is nu een gedeelte van wat ik bedoel.
Zoiezo waarom koop je een paard als je wéét dat je de ruimte er niet voor hebt..
En waarom voel je je aangesproken als je het niet doet?
Ik ben alleen niet altijd even handig met dingen proberen aan andere mensen uit te leggen, vooral niet als ik het niet kan zeggen, maar moet typen.. Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:43

op hoogte punten zelfs 14 uur
dan staan ze meer op stal dan buiten
En ja, ik baal dan heel erg.
En de uitvinder van een dazenvanger wordt miljonair. Lachen

Maar daarom zie ik het ook niet zitten om ze in de winter 24/7 buiten te zetten, dat kan ik toch geen jaar lang vol houden.
Om het dan maar dom te zeggen, zo hebben ze meer regelmaat.
En dat geeft ook rust.

Ik voel me aangesproken op, tralies zijn slecht.
maar als ik dan zeg dat het tijdelijk paard wat hier staat, zonder tralies de buurman op zal vreten, vraag ik me af wat er slecht aan is.
En eigenlijk zou ik het zelfs beter vinden als iig de eerste meter helemaal dicht zou zijn.
Als ik overigens nog eens tallen bouw, gaat het dat ook worden
1 meter dicht, 3 meter daarachter tralies (nee nooit helemaal open)

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:50

Ja, dat is nogal wat. Als iedereen iets fout doet, moet je het dan maar goedkeuren? Oh, best veel mensen rijden met bier op in hun auto's, ach, dan keuren we het toch gewoon goed?
Nee, ik zeg niet dat we nu alle paarden de worst in moeten draaien, maar wel dat er wetgeving zou moeten komen dat een paard vanaf bijvoorbeeld 2015 minstens 0,5 hectare voor zichzelf zou moeten hebben.

Eerste vraag aan RK: Waar en hoe heeft dat paard die voernijd ontwikkeld? Zat dat er al vanaf de geboorte in?

Er zijn zoveel problemen met paarden, maar heel vaak komt dat door de onnatuurlijke manier waarop ze gehouden zijn. Oftewel: door opstallen is een paard zo verpest, dat het niet meer direct normaal in een kudde kan functioneren.

Dat lijkt me nou niet echt bepaald het 'halleluja' argument VOOR opstallen, eerder een argument TEGEN.

Een paard van mij kon ook totaal niet normaal met andere paarden omgaan en leek ook beter af op stal. Ik heb hem gewoon iedere dag aan een halster even bij andere paarden gelaten en na een paar maanden werd hij steeds normaler. Nu kan hij het wel. Dat is ECHT niet omdat ik nou geniaal ben of zo. Je moet het gewoon proberen en een beetje koppig zijn. Maar iedereen riep toen ook al meteen: "Ach joh, dat gaat niet lukken! Dat loopt nog eens verkeerd af! Etc. etc. etc."
Daarom proberen veel mensen het maar een weekje en dan denken ze: Ach, het zal wel kloppen, hij is beter af op stal.

En ik zeg niet dat het met kawa's paard zeker ook zo zal gaan, maar het is het proberen waard. Daarbij herhaal ik: volgens mij had dit paard die problemen nooit ontwikkeld als het op een normale manier was gehouden. Voernijd is iets dat bij mensen die hun paarden VAN BEGIN AF AAN normaal houden, niet voorkomt.

Jamyloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:51

stef schreef:
dan moet je toch echt even beter lezen, naturals worden (hier) IMO niet de grond in getrapt.
het gaat nu puur even om het drammerige gedrag van Arabesk. Mag misschien best een keer uitgesproken worden. Maar of dat nut heeft is een 2e

Daar ben ik het mee eens.
Maar dat hoeft toch niet in een topic te gebeuren?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:55

runningkawa schreef:
op hoogte punten zelfs 14 uur
dan staan ze meer op stal dan buiten
En ja, ik baal dan heel erg.
En de uitvinder van een dazenvanger wordt miljonair. Lachen

Maar daarom zie ik het ook niet zitten om ze in de winter 24/7 buiten te zetten, dat kan ik toch geen jaar lang vol houden.
Om het dan maar dom te zeggen, zo hebben ze meer regelmaat.
En dat geeft ook rust.

Ik voel me aangesproken op, tralies zijn slecht.
maar als ik dan zeg dat het tijdelijk paard wat hier staat, zonder tralies de buurman op zal vreten, vraag ik me af wat er slecht aan is.
En eigenlijk zou ik het zelfs beter vinden als iig de eerste meter helemaal dicht zou zijn.
Als ik overigens nog eens tallen bouw, gaat het dat ook worden
1 meter dicht, 3 meter daarachter tralies (nee nooit helemaal open)

Dit snap ik dus niet, dat mensen letterlijk in hokjes van 3 bij 3 denken.
"Open kan niet, want dan bijten ze hem kapot, hij kan namelijk niet weg komen."
Nee, in een stal van 3 bij 3 niet nee.

Maar een stal van 5 bij 5? Dan wel.
En als ze elkaar dan bij de rand opzoeken en elkaar kapot bijten?
Dan is er in het verleden iets heel raars gebeurd, want normale paarden bijten elkaar niet kapot. Die paarden moeten dus wel een heel traumatisch verleden hebben. Waarschijnlijk dus niet op een normale manier opgegroeid.

Kom nou eens met argumenten VOOR een stal, die niet zijn gebaseerd op trauma's die een paard DOOR een stal heeft ontwikkeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 22:00

Citaat:
Eerste vraag aan RK: Waar en hoe heeft dat paard die voernijd ontwikkeld? Zat dat er al vanaf de geboorte in?

Er zijn zoveel problemen met paarden, maar heel vaak komt dat door de onnatuurlijke manier waarop ze gehouden zijn. Oftewel: door opstallen is een paard zo verpest, dat het niet meer direct normaal in een kudde kan functioneren.

Dat lijkt me nou niet echt bepaald het 'halleluja' argument VOOR opstallen, eerder een argument TEGEN.

Een paard van mij kon ook totaal niet normaal met andere paarden omgaan en leek ook beter af op stal. Ik heb hem gewoon iedere dag aan een halster even bij andere paarden gelaten en na een paar maanden werd hij steeds normaler. Nu kan hij het wel. Dat is ECHT niet omdat ik nou geniaal ben of zo. Je moet het gewoon proberen en een beetje koppig zijn. Maar iedereen riep toen ook al meteen: "Ach joh, dat gaat niet lukken! Dat loopt nog eens verkeerd af! Etc. etc. etc."
Daarom proberen veel mensen het maar een weekje en dan denken ze: Ach, het zal wel kloppen, hij is beter af op stal.

En ik zeg niet dat het met kawa's paard zeker ook zo zal gaan, maar het is het proberen waard. Daarbij herhaal ik: volgens mij had dit paard die problemen nooit ontwikkeld als het op een normale manier was gehouden. Voernijd is iets dat bij mensen die hun paarden VAN BEGIN AF AAN normaal houden, niet voorkomt.

Zoals ik al eerder zie, een paard dat hier tijdelijk staat
Is 15 jaar oud, ik weet totaal helemaal niks verder van dat paard.
Niet hoe ze gehouden is, niks nada nop
Eigenaar is een man van weinig woorden.

Hij zei pas uit het niets (ja paard staat hier al een paar maanden en hij kwam een paar weken terug eens kijken) of ze braaf in en uit de wei ging.
Euuh, ja, heel braaf, hoezo?
Deed ze bij hem blijkbaar niet.
Dat is de enige info die ik heb Lachen

Ik ga dus ook niks uit proberen met het paard van een ander
Dadelijk slaat mijn paard haar op de buik oid, nee dank je.

Het is gewoon een erg zure merrie
Of dat komt door de dracht of dat ze zo altijd is?
Ook geen idee.
De eerste dag meende ze ook dat ze mij wel uit de stal mocht dreigen...maar dat doet ze niet meer.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 22:01

arno8 schreef:
Ja, dat is nogal wat. Als iedereen iets fout doet, moet je het dan maar goedkeuren? Oh, best veel mensen rijden met bier op in hun auto's, ach, dan keuren we het toch gewoon goed?
Nee, ik zeg niet dat we nu alle paarden de worst in moeten draaien, maar wel dat er wetgeving zou moeten komen dat een paard vanaf bijvoorbeeld 2015 minstens 0,5 hectare voor zichzelf zou moeten hebben.

schattige gedachte Arno Lachen maar niet realistisch Haha! Haha! onmogelijk en zelfs niet wenselijk

Citaat:

over het algemeen ontwikkelen ze dat in de o zo nodige kudde, waar ze moeten opkomen voor hun eigen hachie, had het dier op stal gestaan, dan had het nooit hoeven knokken voor zijn portie (nou ben ik helemaal pro opfok hoor, helemaal........... maar als jouw peerd toevallig het banketstaaf van de opfok is, dan heeft het dier er de rest van zijn leven last van)

Citaat:

Zie bovenstaande post

Citaat:

Is goed, ik denk dat Rk dat best wel wil proberen op jouw manier, als jij garant staat voor al de daaruit voortvloeiende kosten Lachen EN rechtzaken omdat het EN niet haar paard betreft EN ze pensionklanten heeft staan...... maargoed als jij dat financiele gedeelte wil dragen...... denk ik niet dat Rk er onwillig tegenover staat

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 22:07

Ik vind de opmerking van zo dicht mogelijk bij de natuur staan een beetje vreemd, het is honderden jaren geleden dat de paarden allemaal in het wild stonden. Al lange tijd zijn paarden werkdieren geworden en dus uit te natuur gehaald, tijden veranderen en de manier van paarden houden ook. De paarden zijn honderden jaren als werkdier gebruikt en nu is het fout als je ze in een stal zet en een tuig om doet?

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 22:08

KiWiKo schreef:
arno8 schreef:

schattige gedachte Arno Lachen maar niet realistisch Haha! Haha! onmogelijk en zelfs niet wenselijk

Zelfs niet wenselijk???? Boos!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 22:10

KiWiKo schreef:
arno8 schreef:

over het algemeen ontwikkelen ze dat in de o zo nodige kudde, waar ze moeten opkomen voor hun eigen hachie, had het dier op stal gestaan, dan had het nooit hoeven knokken voor zijn portie (nou ben ik helemaal pro opfok hoor, helemaal........... maar als jouw peerd toevallig het banketstaaf van de opfok is, dan heeft het dier er de rest van zijn leven last van)

(geen idee of ik nu goed quote maargoed)

Mijn pony heeft nooit voernijd gehad, TOTDAT ze verkocht werd, en daar vervolgens elke nacht op stal werd gezet, en er 's ochtends weer uit mocht.
Nu zeg ik niet dat dat heel slecht is, alleen voor mijn pony wel. Die houd daar gewoon niet van. Daarnaast was haar voerbak recht naast de voerbak van het paard ernaast, en die had (denk ik dan..) ook voernijd.
Voorheen at ze samen met een ander paard uit 1 bak, en dat ging altijd goed (was een grote bak, van meer als 1,5 meter lang)..
Maar nu we haar teruggekocht hebben, heeft ze wel voernijd. Wát ze nooit gehad heeft, en dús op stal heeft ontwikkeld.

Dus dat wordt heus niet alleen in de kudde ontwikkeld!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 22:10

niet wenselijk omdat wij als mensen dan allemaal in hokjes van 3 bij 5 moeten gaan wonen om de ruimte te maken.........

ik geloof dat nog niet iedereen in Nederland doordrongen is van het feit dat er echt wel heel, heel veel paarden in Nederland rondlopen Lachen Lachen

geeft niet

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 22:12

MissEvil schreef:
KiWiKo schreef:

(geen idee of ik nu goed quote maargoed)

Mijn pony heeft nooit voernijd gehad, TOTDAT ze verkocht werd, en daar vervolgens elke nacht op stal werd gezet, en er 's ochtends weer uit mocht.
Nu zeg ik niet dat dat heel slecht is, alleen voor mijn pony wel. Die houd daar gewoon niet van. Daarnaast was haar voerbak recht naast de voerbak van het paard ernaast, en die had (denk ik dan..) ook voernijd.
Voorheen at ze samen met een ander paard uit 1 bak, en dat ging altijd goed (was een grote bak, van meer als 1,5 meter lang)..
Maar nu we haar teruggekocht hebben, heeft ze wel voernijd. Wát ze nooit gehad heeft, en dús op stal heeft ontwikkeld.

Dus dat wordt heus niet alleen in de kudde ontwikkeld!

En daarom moet je het per individueel paard bekijken Hyper! wat voor de ene werkt werkt voor de andere helemaal niet

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 22:13

cle0o_o0 schreef:
Ik vind de opmerking van zo dicht mogelijk bij de natuur staan een beetje vreemd, het is honderden jaren geleden dat de paarden allemaal in het wild stonden. Al lange tijd zijn paarden werkdieren geworden en dus uit te natuur gehaald, tijden veranderen en de manier van paarden houden ook. De paarden zijn honderden jaren als werkdier gebruikt en nu is het fout als je ze in een stal zet

Waarom is het 'fout' om fouten van je 'voorvaderen' te erkennen?
Tuurlijk tijden veranderen. De laatste tijd vooral met invloed van de mens.
Dus moet de rest daar maar onder lijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 22:13

Ik ken ook een pony die voernijd heeft ontwikkeld in de wei

Die kregen met een hoop andere samen gevoerd, hij was eerst niet zo fel, wat betekende, veel honger.
Hij is toen gaan vechten voor zijn eten.
En dat is hij blijven doen, in de wei, maar ook op stal.
1 keer heb ik hem bijna zien stikken in een wortel, omdat hij slikte zonder te kauwen omdat hij te schrokkerig was.
Voor hem was dan ook een dichte stal het beste.
dan at hij zonder schrokken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-02-07 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 22:13

Ja rondLOPEN inderdaad.. Hier in de buurt zijn er de laatste tijd erg veel paarden bij gekomen.. en die LOPEN allemaal heerlijk in de wei Knipoog Zoveel dat het zelfs in de krant heeft gestaan, het was die mensen zelfs opgevallen dat er zoveel paarden bijgekomen waren. Maar de pensionstallen stroomden niet over, die hadden zelfs stallen over (vooral degene die geen uitloop in de winter hebben).

Gewoon een kwestie van de gemeente bellen en informeren waar er ergens nog een stukje groen te huur is.