Boomloos en gewicht ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gewicht ruiter bij boomloos rijden?

< 50 kg
28 (9%)
50-60 kg
82 (28%)
60-70 kg
93 (31%)
70-80 kg
42 (14%)
80-90 kg
19 (6%)
> 90 kg
28 (9%)

Totaal aantal stemmen: 292

DubbelFun

Re: Boomloos en gewicht ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 18:44

Leuk plaatje zo in zijn totaliteit Lachen
Isis_Ywen schreef:
Hahaha....* Ziet de ruiter denkbeeldig van de rug glijden*
Wat zal dat een gerammel geven Lachen

De wervels liggen idd heel dicht bij elkaar en als leek ben je geneigd om bij elk paard 'kissin spines' te zien.

Ik zeg ook altijd dat een liever boomloos rijd dan met een slechtpassende boom, maar dat wordt me niet in dank afgenomen Knipoog
Overigens ken ik nu ook mensen die een perfect passende boom op hun paard hebben liggen (volgens de zadelmaker doe het zadel gemaakt heeft) en dat paard heeft ook de nodige behandelingen achter de rug voor het weer vrolijk en pijnvrij door het leven ging.
Dus dat zegt duidelijk ook niet alles.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 18:50

Lenneke_ schreef:
Ik weeg 55 kilo en heb een jaar met een barefoot cheyenne gereden.
Toen kreeg Anouar opeens flinke witte plekken op z'n rug. Aan beide kanten van de ruggegraat, onder de beugelophanging en mijn zitbeenknobbels.
Ik heb geen idee of het hem echt pijn heeft gedaan, ik heb nooit iets aan hem kunnen merken. DA heeft hem wel nagekeken, hij kon niks lichamelijks vinden, gelukkig.
Nu heb ik weer een zadel met boom, helemaal aangepast aan zijn rug en Anouar loopt fijner dan hij ooit gedaan heeft

Mag ik vragen wat voor pad je gebruikte bij je Cheyenne destijds???

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 18:51

Grandeur sympanova met dubbele inlages

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:02

Bandida schreef:
Visconti schreef:
maar dit paard heeft dus alleen in zijn rencarriere boomloos bereden? En is er ook bekend hoe lang die carriere geduurd heeft?

Ja, lang! Ik kan het me niet vanbuiten herinneren, maar een volbloed van 10 of 12 was toen zeker niet ongewoon.
@HC: weet jij het nog?

Volgens mij was dat tot en met zijn 10de.
De schade aan de wervels is bepaald niet van de laatste jaren Knipoog Heel tekenend is dat dit paard niet aan of door rugproblemen is overleden en er ook niets over rugproblemen bekend is.
7 of 8 jaar racen mag lang lijken maar is dat natuurlijk helemaal niet, net zo min als 19 oud is.

Voor al diegene die het beeld niet goed begrijpen. Een ruiter zit op de ríbben. Die ribben hangen aan de wervels en die geven de kracht aan elkaar door via een soort dempende kraakbeenschijven. Die laatsten geven als eerste de geest waarna de wervels kunnen vergroeien.
Tel vanaf de laatste rib 10 ribben naar voren. Dát is de zadelruimte. Je kan nu ook helder zien dat de panelen van een boomzadel over die 10 ribben een heel andere belasting geeft op de ribben, dus wervels, dan de zitbeentjes en dijbenen van een mens.
Helaas kan je dit van buiten niet zien en helaas laat een paard hier evenmin iets van merken. Zie de boomloos racer.

Als daar behoefte aan is heb ik een dressuurfoto van schouderbinnenwaards door een 33 jaar oud paard (camargue x andalusier) dat met zijn 3e beleerd is en een 30-jarig werkleven lang onder Camargue- en Malibaud-boomzadels bereden is. Hij is nu 35 en geniet van zijn pensioen in een Zwitserse bergweide.
Hij zal vast ook wervelschade hebben doch niet bij benadering als de 19 jarige boomloos racer, anders kan hij deze schouderbinnenwaards niet uitvoeren. Ik heb hem ook een 'slakkenhuis' zien doen waar mijn mond van openviel.
Zijn collega (engelse volbloed) is met 34 overleden. Zonder rugprobleem Knipoog

Nognognógmaals, de bewegingsvrijheid die een paardenrug nodig heeft is héél gering. Als de panelen van een boomzadel netjes op de zadelruimte blijven is dit een non-probleem. Zie de grafische weergave hiervan op mijn site van de site van Nancy Nicholson. Dit is op basis van wetenschappelijk vastgestelde data van absolute máxima.
Het is een kwestie van 'musts' en 'wants'.
Lastverdeling over de wervels en respecteren van de grenswaarde van druk op zacht weefsel zijn MUSTS.
Comfort is een WANT en bewegingsvrijheid een non-probleem als je bij Stap 1 begint.

Volgens mij wordt de schijnbare complexiteit die ruiters bij dit onderwerp ervaren veroorzaakt doordat hoofd- en bijzaken niet van elkaar gescheiden worden. Men kijkt met een vergrootglas naar details van tertiair belang, verliest zo het overzicht en raakt de draad kwijt door allerlei andere zaken die uitvergoot door het beeld schieten.

HC

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:05

Lenneke_ schreef:
Grandeur sympanova met dubbele inlages

Heb je net even een PBtje gestuurd....

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:09

Huertecilla schreef:
Volgens mij wordt de schijnbare complexiteit die ruiters bij dit onderwerp ervaren veroorzaakt doordat hoofd- en bijzaken niet van elkaar gescheiden worden. Men kijkt met een vergrootglas naar details van tertiair belang, verliest zo het overzicht en raakt de draad kwijt door allerlei andere zaken die uitvergoot door het beeld schieten.

Goed samengevat, zo denk ik er ook over.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:12

DubbelDun schreef:
Ik zeg ook altijd dat een liever boomloos rijd dan met een slechtpassende boom, maar dat wordt me niet in dank afgenomen Knipoog

Je moet zeggen wat je niet laten kunt maar denk zelf eens na over wat je hier eígenlijk mee zegt, wat je er allemaal impliceert.
Dat is in míjn ogen ethisch totaal niet acceptabel. Ik rij dan liever níet.

Zoals Donald Ramsveld (van alle mensen!!!) van de week zei 'er zijn ook nog mensen die denken dat de aarde plat is, maar dat is een gepasseerd station' en daar is natuurlijk geen discussie over mogelijk.

Zo is 'drukverdeling' een onzinwoord. Laat echter maar, ik ga een fles wijn van de deel halen en vieren wat me vandaag met de spanjaarden hier is overkomen Pling

HC

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:58

Als je alles ver door wilt voeren is rijden an sich al onethisch Knipoog
Drink ze !!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 20:01

Ik val in de zwaardere catagorie ruiters en rij met 2 barefoots. Mn cheyenne gebruik ik met hafpad voor de endurance en de dressuur, en mn arizona gebruik ik voor de western (met neopreen of hafpad).

Verder ga ik niet in op de discussie of boomloos in combinatie met welk gewicht dan ook goed is voor een paard, die discussie is al te vaak gevoerd door voor en tegenstanders Haha!.

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 20:25

@ HC, bedankt voor je antwoord. Hoewel ik er totaal niets van snap, maar dat zal wel aan mijn gebrek aan ruimtelijk/technisch inzicht liggen Knipoog
Geniet van je flesje wijn!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 20:29

Ik ben het ermee eens dat rijden op paarden an sich al onethisch is. Paarden zijn er gewoon niet voor gemaakt om door mensen bereden te worden. Daar kan geen boomzadel of boomloos zadel tegenop, hoor. Daarbij rij ik nog steeds liever op een goedpassend boomloos zadel, dan op een goedpassend boomzadel. Een slecht zittend boomzadel is bij mij sowieso geen optie natuurlijk. Ik zie in het dagelijks leven teveel paarden met slechtpassende boomzadels (op mijn stalling rijdt trouwens niemand met een boomloos zadel, ik ben de enige straks). Knipoog Tong uitsteken

HC; geniet van je flesje wijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 20:31

@Nadya : je zult zien dat als je er eenmaal mee rijdt en men ziet je paardje bewegen dat ze het allemaal een keer willen proberen Lachen

De meeste negativiteit rondom boomloos komt van 'horen zeggen' , maar weinig van eigen ervaring.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 20:38

DubbelDun schreef:
@Nadya : je zult zien dat als je er eenmaal mee rijdt en men ziet je paardje bewegen dat ze het allemaal een keer willen proberen Lachen

De meeste negativiteit rondom boomloos komt van 'horen zeggen' , maar weinig van eigen ervaring.

Haha! Nou, ze vinden het allemaal heel fascinerend wat ik doe met Sam (freestyle e.d.), maar dat nemen ze ook niet over, hoor. Ik denk niet dat ze er echt voor openstaan, maar we zullen zien. Wie weet.... Knipoog
Een van die paarden heeft al jarenlang rugklachten, ondanks het passende boomzadel. Dus tja, dat kan helaas dus alsnog gebeuren....

Ik vind het in elk geval heerlijk rijden en hoor eigenlijk alleen maar positieve verhalen in mijn omgeving (mensen van andere stallingen, hahaha).

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 20:47

veel mensen staan idd niet open voor andere dingen erg jammer vind ik dat.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 20:49

Daarom heb ik er geen spijt van dat ik het geprobeerd heb.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 20:52

het is alleen jammer dat die zadels best lelijk zijn vind ik. maar dat is natuurlijk geen reden om het te laten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 20:54

Over smaak valt niet te twisten. Ik vind een Bob Marshall nog steeds het meest 'western' uitziende zadel, maar er blijven mensen die ze afschuwelijk vinden en niet kunnen wennen aan 'die rare flapjes' (de fenders) Lachen
So be it Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:00

Ik vind ze dus ook heel erg mooi, de boomloze zadels in het algemeen. Ik vind veel boomzadels helemaal niet mooi en ze zijn vaak ook zo hard en stug (en zwaar).

Over smaak valt dus niet te twisten....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:04

Nadya schreef:
hard en stug (en zwaar)
Hoeft niet. Ivm een 'engels' zadel is western natuurlijk al snel zwaar, maar hoeft niet.
Een goed boomzadel met een goede kunststof boom (Steel) met niet belachelijk veel(en dik) leer hoeft niet meer te wegen als 12/14 kilo.
Zolang je niet van plan bent een koe te vangen (ropen) is al dat zware nergens voor nodig Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:14

12/14 kilo???? Pfff, da's toch zwaar......

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:15

Nadya schreef:
Ik vind ze dus ook heel erg mooi, de boomloze zadels in het algemeen. Ik vind veel boomzadels helemaal niet mooi en ze zijn vaak ook zo hard en stug (en zwaar).

Over smaak valt dus niet te twisten....

Mijn Startrekk weegt 5 kilo en mijn Ghost nog minder.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:19

Als ik het dressuurzadel van 2000,- euro van mijn bijrijdpaardje moet tillen dan lig ik zowat op de grond...Weet niet hoe zwaar dat ding is maar hij is denk ik rond de 20 kilo...

En boomloze zadels zijn in ontwikkeling en worden steeds mooier!!
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:20

Nadya schreef:
12/14 kilo???? Pfff, da's toch zwaar......

Nee een goed ranch/cuttingzadel van 25 tot 30 kilo dat is zwaar Lachen
Mijn BM weegt ook wel 11 kilo denk ik, mijn Ortho-Flex wel 17.
Daarom zijn westernpaarden altijd zo klein, anders krijg je die zadels er nooit op Clown

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:20

laetitia schreef:
Als ik het dressuurzadel van 2000,- euro van mijn bijrijdpaardje moet tillen dan lig ik zowat op de grond...Weet niet hoe zwaar dat ding is maar hij is denk ik rond de 20 kilo...

En boomloze zadels zijn in ontwikkeling en worden steeds mooier!!
Afbeelding

20!! kilo voor een dressuur zadel?? nooit van gehoord
Dat is wel ongelooflijk zwaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:21

Citaat:

Hetzelfde geldt ook voor de populariteit van boomloos; dit is ook veelal op basis van 'horen zeggen', of dat het erg 'natural' zou zijn, of omdat men voorheen met een slecht passend boomzadel heeft gereden. Knipoog