'Natural' paarden zien er in de winter slecht uit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: 'Natural' paarden zien er in de winter slecht uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:29

Cassidy schreef:
Is niet zielig als ze buitenstaan als het droog is, lekker gevroren heeft, zonnetje schijnt en ze misschien wat vies zijn. Maar als ik paarden buiten zie na een week noodweer, konten in de wind en koppies laag, heb ik toch de neiging om ze binnen te halen....

Dat komt geen eens zo vaak voor, valt me op, nu ik een eigen paard heb en hem buiten heb staan.
Vergeet niet, dat het heel erg vanuit de mens gedacht is, om je paard een lekker warm, droog stalletje te geven. Mijn paard doet het prima in elk geval. Fysiek en mentaal is hij kerngezond. En bij echt extreem nat weer, draag hij een ongevoerde wind- en regendichte deken. Dit omdat hij aanleg heeft om rainrot te krijgen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:55

Inderdaad, het is vaak vanuit menselijjke perceptie gedacht.
Bovendien is "droevig" een menselijke emotie op een paard geprojecteerd, zoals HC enige bladzijdes eerder zo treffend heeft uitgelegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:52

Nadya schreef:
Ik denk trouwens dat niet alle paarden die nu in het land staan door naturals gehouden worden, hoor. Achter ons huis staan diverse dravers buiten (met gevoerde regendekens) die echt niet door naturals gehouden worden, hoor. Ook daarin zit nogal verschil. Dus hoe kun je erover oordelen? En nogmaals, kom bij mijn paard kijken en ik durf er heel wat onder te verwedden dat je hem allesbehalve zielig erbij ziet staan. Knipoog

Klopt. Haha! In onze regio lopen best veel paarden buiten, ook dag en nacht, en die paarden zijn echt niet allemaal van "naturals". Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 10:20

Nee, hoor, lijkt net dat alleen de natural paarden buiten staan.

Kennisje heeft haar 1,5 jarige bij een fokmerrie staan die drachtig is, nou zij is geen natural, maar gelukkig voor het paard loopt hij nu dag en nacht buiten.

Ik ben ook geen natural maar met deze winter zou ik hem ook graag buiten laten met zijn maatje, maar de boer is zuinig op zijn weides.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 17:03

Hmm, misschien waren dezen ook wel natural. Clown http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/stad/ ... e?secId=22
Ik zou zelf mijn paarden in de winter niet dag en nacht buiten zetten, maar als iemand anders het doet, prima. Zo lang er maar een droog schuilstalletje ofzo is en genoeg eten en drinken. Lachen

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 18:07

Da's niet natural meer, da's verwaarlozing...paarden zijn trouwens nog niet weg, de eigenaar krijgt een week de tijd om de situatie te verbeteren.
Ben wel met je eens eten, drinken, schuilstal. Maar deken, dat is blijkbaar persoons en een klein beetje paard gebonden.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:27

ach je moet de DB niet altijd even serieus nemen Er word altijd behoorlijk wat aangedikt...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:34

Afbeelding

Einde zomer toen de eerste buien kwamen.

De welbekende "zwijn in de wei " foto. Knipoog

Midden in de zomer toen na die droge periode wat regen kwam was het eerste wat ze deden in de prut rollen.

Als ik mijn paard schoon heb gemaakt en ik zet hem terug in de wei/bak dat gaan ze als eerste liggen rollen.

Ik poets dus eigenlijk alleen maar om die klont vroming te voorkomen.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:34

Buurtbewoners schijnen de ponies pizza's grevoerd te hebben. Hopelijk niet met salami.............Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:38

Volgens mij heb ik je dit al eerder geschreven. En anders was het een soortgelijke Fjord. Deze pony is ongezond dik.
Kun je je pony geen graas-guard kopen. Dan kunnen ze iets minder tegelijk eten en dat scheelt echt op den duur.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:46

Graas-guard, brrrr. Iedere dag stukje land erbij d.m..v prikpaaltjes is beter.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:50

Het is ook nooit goed he? Duivel

Ja mijn paard is wat te dik...dat komt omdat de baas met een hernia loopt(nou ja lopen...) en zich elke dag loopt op te vreten dat ze niet kan rijden Huilen .

Baasje doet elke dag haar best pony in beweging te houden(maar dat zien anderen niet) en is bijna bereid 2400 euries neer te tellen voor een karretje zodat ik pony wat meer beweging kan geven.

Ook moet baasje bijna elke dag aanhoren : Goh wat is ie dik...das een beste etc etc. Baasje moet zich dan weer voor de zoveelste keer verantwoorden WAAROM paardje aan de mollige kant is.

Grass ding begin ik niet aan ...dan kan ie niet meer lekker kroelen met zijn weide maatjes(is toch belangrijk voor "naturals").

Huilen
Sorry...ben het nu helemaal Beu

BTW ff lezen dit is eind zomer....je hebt geen idee hoe ie er nu uitziet en daarbij is zijn vacht 10cm dik.

AnoliJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 21:42

zow kan me goed voorstellen dat jij het zat bent om je steeds maar weer te verantwoordelijken...

ik hoop voor je dat je hernia al weer wat beter gaat?!

succes in ieder geval!! met je paard én hernia...

andora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 21:51

Cowgirl schreef:
Afbeelding

Einde zomer toen de eerste buien kwamen.

De welbekende "zwijn in de wei " foto. Knipoog

Midden in de zomer toen na die droge periode wat regen kwam was het eerste wat ze deden in de prut rollen.

Als ik mijn paard schoon heb gemaakt en ik zet hem terug in de wei/bak dat gaan ze als eerste liggen rollen.

Ik poets dus eigenlijk alleen maar om die klont vroming te voorkomen.

Hihi,heerlijk zoals ie eruit ziet Vingers aflikken die mag nog echt paard zijn.
En ziet er zeker niet slecht uit. Toppie

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 23:24

Hij is idd wat te dik, maar om eerlijk te zijn kom ik zelden een fjord eind zomer tegen die niet te dik is Clown

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 23:36

Visconti schreef:
Hij is idd wat te dik, maar om eerlijk te zijn kom ik zelden een fjord eind zomer tegen die niet te dik is Clown

nee inderdaad. en ik vind hem er verder prima uitzien OK dan! lekker onder zo'n modder laagje Clown Knipoog

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 23:41

Ik mix gewoon, mijn paard wordt elke dag vrij intensief gereden.. en die heeft twee dekens op..staat ook wel buiten, alleen niet de hele dag.
Mijn pony, die wegens blessure gewoon lekker op de wei staat, staat zonder deken 24/7 op de wei, alleen niet met oud&nieuw. Ziet er verder goed uit, maar omdat er nix mee gedaan wordt een beetje verslonsd..maar wel echt vrolijk. Vork
Laatst bijgewerkt door Franciska15 op 06-01-07 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 23:45

Ik snap dat je het rot vindt om te lezen en ik snap dat het niet makkelijk is om een paard te rijden met een hernia. Ik heb zelf chronische lyme en ik kan ook niet altijd rijden.

En ik begrijp dat je veel van je paard houdt en dat kroelen heel belangrijk is. Maar ik heb in de jaren dat ik moderator van medisch ben geweest net even teveel toch behoorlijk dikke koudbloeden langs zien komen die als gevolg van hun overgewicht ziek werden. Daarom waarschuw ik liever een keer teveel dan te weinig.

Succes met je paard.

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 23:46

Franciska15 schreef:
Ik mix gewoon, mijn paard wordt elke dag vrij intensief gereden.. en die heeft twee dekens op..staat ook wel buiten, alleen niet de hele dag.
Mijn pony, die wegens blessure gewoon lekker op de wei staat, staat zonder deken 24/7 op stal..alleen niet met oud&nieuw. Ziet er verder goed uit, maar omdat er nix mee gedaan wordt een beetje verslonsd..maar wel echt vrolijk. Vork

bedoel je niet dat hij buiten staat Knipoog ??

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 23:59

Amberr_ schreef:
Franciska15 schreef:
Mijn pony, die wegens blessure gewoon lekker op de wei staat, staat zonder deken 24/7 op stal..alleen niet met oud&nieuw. Ziet er verder goed uit, maar omdat er nix mee gedaan wordt een beetje verslonsd..maar wel echt vrolijk. Vork

bedoel je niet dat hij buiten staat Knipoog ??

Uh, jah heb al veranderd Tong uitsteken dat bedoelde ik inderdaad..

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 00:16

paarden zijn nog altijd steppedieren die veel beweging nodig hebben, en zich van nature geweldig kunnen beschermen tegen weersinvloeden. mijn paarden lopen allen zonder deken met een heerlijke wintervacht van zo'n 3,5 cm. ze hebben een loopstal dus ze mogen zelf bepalen of ze buiten in e modder liggen of binnen in een dikke laag stro. en wat denk je...!!!??? ze liggen heerlijk met hun dikke billen buiten in de modder. terwijl ze ook kunnen kiezen voor het stro of droge houtsnippers. als het hard regent of hagelt gaan ze ook heerlijk buiten staan(lekkere massage) omdat 'n fjord straalkanker heeft moest hij een ruim een maand op de kliniek staan, nou na 3 dagen wou hij nieteens z'n stal meer in. liep er iedere dag zo'n 3 uur mee, dus hij kon heus z'n benen wel strekken, maar hij vond het gewoon absoluut niet prettig op stal. dus!!! paarden onder een dikke laag modder in de wei, met schuilplaats, is absoluut niet zielig..

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 02:28

MysticTinker schreef:
Ik denk dat de 'manegemensen' (zo zal ik het maar even noemen) hun paarden veel op stal zien staan, af en toe los laten in de bak of wei, waardoor die paarden dan beginnen te springen en rennen en bokken, dat ziet er natuurlijk heel vrolijk en blij uit.. Als ze dan een paard zien wat 24/7 buiten staat, met zn neus op de grond staat te dutten, met modder in de vacht, dan ziet dat er natuurlijk best droevig uit als je alleen maar springende paarden gewend bent..

klopt, gam was vaak ook actiever en joliger toen hij op stal stond.... hij moest echt wel zijn overtollige energie kwijt als hij er uit kon.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 13:39

Tinkerloos schreef:
Ik ben nog steeds erg benieuwd naar de reactie van Russel...
En een paar dargen later ben ik nog steeds benieuwd..
(zou er ooit een antwoord komen??) Sigaar

russel schreef:
Deze paarden worden niet minstens 4 keer in de week gereden en dan maakt het ook niet zo uit als ze op zo een wei staan. Wil je wel minstens 4 keer rijden, wellicht 5 keer per week, is het niet praktisch ze in de winter natural alleen op een wei te houden. Worden ze wel minstens 4 keer gereden in de week, dan wordt het paard volledig verkeerd belast en bezit het niet de broodnodige bespiering om een ruiter veilig te dragen.

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 14:03

dat van russel snap ik niet. helemaal. mijn fjord staad altijd vrolijk zomer en winter buiten en die reed ik dagelijks intensief. heb nooit problemen gehad met zijn bespiering. even goed uitstappen, droog maken en weer lekker de wei op. maar ja je bent gewoon wat langer bezig met de naverzorging.

AnoliJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 14:08

ja dat van russel snap ik ook niet helemaal... waarom zouden ze verkeerde bespiering krijgen door ze meer als 4 x per week te rijden en toch lekker 24/7 buiten staan 'natural' ??

leg mij dat eens uit...