Naturals: paard verkopen aan niet-natural?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nammie

Re: Naturals: paard verkopen aan niet-natural?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 21:38

Waarom ik zo fel reageer[sorry daarvoor!!!] op die vliegendekens is dat ik zelf een paard heb met ernstig seme...
Ik doe verschrikkelijk mijn best om het beessie nog een paardwaardig bestaan te geven , en soms lukt dat gewoon niet.
Ik ben er van overtuigd dat een paard in de wei [en dan geen vette koeiewei!]moet staan , het liefst 24 uur per dag. Dat is goed voor een paard , maar mijn paard staat 24 uur per dag in de bak of op stal...niet echt natural dus...Hij krijgt zeker zomers geen grasspriet te eten...niet echt natural...En omdat hij dus in de bak moet staan , en de andere paarden [ 2 jonkies] in de wei , staat hij ook nog alleen...
Ik probeer heel hard mijn paarden zo natural mogelijk te houden , maar hoe goed je ook je best doet , het lukt soms gewoon niet!
Ik moet er niet aan denken wat er zou gebeuren als ik hem de uren dat hij buiten staat , geen boettdeken op zou doen...Ik denk dat het dan heel snel is afgelopen met hem.
Ik sta volledig achter het doel van de naturals ,en ik probeer dus mijn paarden ook echt zo te houden , en dan komt het soms wel vreemd over als er mensen zijn die zeggen dat naturals zelfs geen boettdeken op hun paard zouden leggen...daarom dussss de felheid van mijn kant...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 21:47

Zal ik het eens zo brengen, ik ben een niet-natural en ik zou mijn paard niet willen verkopen aan een wel natural Haha! . Even lekker zwart wit gezegd, uitgaand van de deze opmerkingen:

Citaat:
Ik moet er niet aan denken dat mijn schatje opeens een bit inkrijgt,en een ruiter met sporen en zweep op haar rug heeft..
Ik kan daar echt van wakker liggen,en waarschijnlijk droom ik vanacht over een gedwongen verkoop en dat de kopers hoog dressuur rijden,en haar scheren en ijzers onder slaan.

Nou mijn paard loopt dus niet ok zonder ijzers, en dan kunnen jullie wel allemaal gaan blaten dat de hoef moet sterken ect. Maar hij heeft een half jaar zonder gelopen en bleef gevoelige zolen houden. Dus ijzerloos NEE.
Zweep en een bit, zeker weten van WEL. Diegene die denken zonder te kunnen nodig ik uit! Wel goede verzekering afsluiten Bloos . Het is een groot dominant paard, die haar fijn de zwakke plekken van iedere ruiter eruit pikt.
Dus het echte vriendjes idee werkt niet met dit paard, dit heb ik in levende lijve net iets te lang ondervonden Clown . Ik waardeer hem, hij waardeert mij nu, we werken samen. Maar ik ben diegene die de regels maakt en niet hij.
Zweep JA ook nog eens Knipoog . Maar die is meer voor het geval dat.
En rijd ik wedstrijden JA, is mijn paard geschoren Nee. Als een paard 24uur naar buiten kan JA geweldig. Helaas is dit niet mogelijk waar ik sta, maar ze komen toch zeker wel een paar uur per dag buiten.

Citaat:
Maar MIJN paard,mijn kindje,dat ik al ruim 7 jaar heb,en op mijn manier hou,zal echt niet blij worden als ze opeens geschoren word,en op stal moet.
Dat heeft niks met sekte te maken,maar met MIJN gevoel over wat MIJN paard gelukkig maakt.

En wie zegt dat je alle paarden gelukkig maakt met het natural houden. Ik ken paarden die wanneer ze een paar uur op de wei hebben gestaan, toch, echt wel graag weer naar binnen willen...En wat dacht je van de paarden die geen berenvachtje ontwikkelen en dus staan te bibberen in de regen?

Citaat:
Sorry dat ik het zeg, heb niks tegen mensen die hun paard op de natuurlijke manier willen houden maar het begint steeds meer en meer op een gehersenspoelde sekte te lijken. Dat jullie je paard op een bepaalde manier willen houden prima (er is zelfs een "natuurlijke" stal waar je paard gechipt moet worden zodattie eten uit zn automatische voerbak kan krijgen, maarja hij kan dan wel lekker de hele dag "natuurlijk" rondlopen, t moet niet gekker worden), moet je zelf weten, maar de manier hoe jullie praten en denken over mensen die dit niet zo doen (zoals uit dit topic maar weer blijkt), mijn hemel......

helemaal mee eens!

Kortom mijn paard zou niet echt geschikt zijn voor het echte natural houder, mochten er mensen zijn met natural ideeen die verder super met mijn paard omgaan en rijden. Waar hij lekker vaak naar buiten kan ok, op eigen risico dus, want boomloos en bitloos kan dit paard "gevaarlijk'" maken. Hij heeft een hekel aan zonder zadel rijden, en dan de rest die ik eerder vertelde. En ook op de voorwaarde dat de ijzers eronder blijven Lachen. Ik heb dus niks tegen naturals, maar mensen kunnen ook doorslaan..

de niet naturals zijn echt geen boemannen hoor! ( uitzonderingen daar gelaten maar die heb je vast bij NA ook)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 21:51

Mijn idee! Ook mijn oude merrie zou niet eens natural kunnen leven (niet graag de hele dag buiten, snel koud ondanks dikke vacht).

Als natural voor diegenen die die leer aanhangen betekent 'paardwaardig', dan prima, maar kijk eerst naar de behoeften van het betreffende paard en pas dan je methoden toe voorzover mogelijk.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 21:53

Even kijkend naar de twee uitersten:

Als je als extreme normal je paard gaat verkopen dan doe je dit waarschijnlijk met behulp van een tijdschrift/blad/internetsite waarbij je de afstamming en sportprestaties van het dier er uit tilt. Je zult dan ook mensen op bezoek krijgen die daar naar op zoek zijn.

Als je als extreme natural je paard gaat verkopen dan gebruik je daar hoogstwaarschijnlijk al een ander blad/magazine/paardenforum voor. Je zult andere foto's uitkiezen, andere zaken benadrukken die passen bij je paard.

Kortom, in deze gevallen zal het werkelijk heel bijzonder zijn als een ongelooflijke normal komt kijken bij een onvoorstelbaar natural gehouden paard.

Blijft over het grote grijze gebied. Meer of minder "natural"/"normal". In dat grote gebied kun je inderdaad mensen treffen die dan toch heel anders met paarden omgaan zoals je het zelf zou willen. Dan kun je er altijd nog voor kiezen om niet te verkopen aan deze persoon.

Daarnaast en tenslotte: ik mag hopen dat mensen uit dit grote grijze gebied kijken naar hun specifieke paard, behoeftes van dat paard. Als het vorige paard zonder deken de winter door kon dan hoeft dat nog niet op te gaan voor het nieuwe paard. Hetzelfde voor alle andere zaken die horen bij het houden van een paard.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 21:57

amen! Afgod

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 22:29

randie schreef:
amen! Afgod

idd *LOL*

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 22:35

randie,je hebt mij net 2 keer gequote,en je zegt beide keren dat ik voor alle paarden praat,maar dat is toch niet zo?
Ik had het over MIJN paard,die ik al jaren op mijn manier hou,en waar ik zeker van ben dat ze op stal niet gelukkig zou zijn.
Jij gaat door mijn post in de aanval,en zegt dat ik blaat dat alle paarden zonder ijzers moeten enz.enz.maar ik had het toch echt alleen over mijn paard hoor.
Wat jij met jou paard doet moet jij geheel zelf weten,al zet je hem onder 3 dekens.
Maar als ik het om zou draaien is het net zo krom..als jij opeens voor alle paarden zou spreken (wat je niet doet,net zo min als ik) dan hadden alle paarden ijzers nodig,en dekens enz..dat klopt toch niet?
Begrijp je wat ik wil zeggen?
Ik vind het niet nodig voor mijn paard Femke dat ze geschoren wordt en ijzers onder krijgt,terwijl jou paard dat misschien wel nodig heeft.

Ik heb gewoon de vraag van de topicstarter beantwoord,voor MIJN paard,en niet voor de hele paarden wereld.
Je mag me best quoten,maar je moet niet net doen of ik wil dat iedereen zijn paard zo houd.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 22:45

Nou het kwam een beetje over als of, alle niet naturals boemannen zijn. Met je nachtmerrie over sporen, zwepen en bitten etc. Wanneer je het zo brengt dan heb je het niet alleen over jou paard, maar over het algemeen. En dan voelen mensen zich aangesproken, snap je?

Heb verder niks tegen NA als iedereen andere ideeen maar in hun waarden laat.

Citaat:
Ik vind het niet nodig voor mijn paard Femke dat ze geschoren wordt en ijzers onder krijgt,terwijl jou paard dat misschien wel nodig heeft.

En ik ben ook anti scheren Vork

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 22:51

Tja,bij de eerste quote kan ik me het heel misschien nog voorstellen,maar de tweede,waar ik het toch heb over MIJN schatje dat ik al 7 jaar heb,zal ik het toch niet over alle paarden hebben lijkt me. Clown

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 22:52

Nee klopt, maar ik bleef een beetje hangen in je nachtmerrie Clown

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 22:54

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 22:56

randie schreef:
Nee klopt, maar ik bleef een beetje hangen in je nachtmerrie Clown

T'is je vergeven hoor.
Maar je begrijpt me wel dus.
Wat ik niet wil voor MIJN paard,wil jij wel,en wat jij wel wil,wil ik niet.
Jij zou misschien ook nachtmerries krijgen (bij wijze van spreken) als je je paard aan mij zou verkopen en ik gooi haar/hem dekenloos en ijzerloos 24/7 de wei op,en dan krijgt ze/hij ook geen krachtvoer meer.
Dan ga je toch zweten alleen bij het idee al??
Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 22:57

@randie: En toch snap ik niet dat jij je aangesproken voelt wanneer iemand vertelt over haar paard en haar nachtmerrie.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 23:00

Tinkerloos, dan mag ik wel hopen dat als je dat geprobeerd hebt dat je dan je beleid gaat aanpassen als je ziet dat het paard (laten we voor het gemak mijn paard nemen) als een razende gewicht verliest en dat er ook met geen mogelijkheid meer bij krijgt.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 23:01

Tinkerloos komt een beetje gesloten over.
En ik zou er geen prob mee hebben. Ruimer kijken kan nooit kwaad.

Mijn pony mag gerust naar een natural. Daarom word hij nu ook natural gehouden. Alleen zien die mensen zich niet als natural. Denk niet eens dat ze het woord natural kennen

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 23:02

Als ik mijn paard moet verkopen, wat God verhoede, dan hoop ik dat ik een nieuw bazinnetje (ze is geen mannengek) vind dat haar veel weidegang kan bieden en graag buitenritjes maakt en lief voor haar is. Dat er niet door Jan en alleman op gereden wordt. Gewoon één bazinnetje die ook meteen gek van haar is. En verder: verkocht is verkocht. Leuk om nog eens wat te horen en foto's te zien maar dan is het klaar. Je kan altijd wel vragen dat je het recht van 1e koop hebt bij verkoop.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 23:04

Apple: Als mijn paard het koud krijgt dan gaat er een deken op.
Als ze meer voer nodig heeft,krijgt ze meer voer,
maar dat hoeft dus nu niet,dus ik geef het haar nu niet.

katiavl: je mag alles van me weten behalve mijn pincode. Clown
Ik ben helemaal niet gesloten,hoe kom je daar nu dan bij??
Omdat ik zeg dat het goed gaat met mijn paard?
Of omdat ik zeg dat ik niet vind dat alle paarden presies zo gehouden moeten wordne als mijn paard?
Zeg het maar..waarom ben ik gesloten?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 23:06

Tinkerloos, dan is het goed Lachen. Daar gaat het mij nl om, dat je kijkt naar het individuele paard Lachen. En als dat paard een deken nodig heeft, of krachtvoer, of juist meer naar buiten moet dat je dat dan probeert te regelen voor dat paard.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 23:11

owla tinkerloos easy girl Ach gut alleen die pincode meer men best doen. Duivel
Heb het gewoon slecht in tekst gezegd. Vaak zie je staan van mensen die zich na noemen dat normals (arg haat het woord) alleen met geweld kunnen werken en de zweep. (Zoals ik me er soms ook aan kan ergere aan die teksten)

En ik denk dat dit geleid heeft tot ik zie een na en ik bespring ze Haha! Want het is zeker niet leuk om mishandelaar genoemd te worden, maar als enkele personen dit doen. Word de groep zo genomen. Zoals in alle dingen
Denk dat daar de problemen tussen de twee groepen komen

Maar goed huiskamer topic is een goed voorbeeld dat het wel kan.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 23:15

Apple schreef:
Tinkerloos, dan is het goed Lachen. Daar gaat het mij nl om, dat je kijkt naar het individuele paard Lachen. En als dat paard een deken nodig heeft, of krachtvoer, of juist meer naar buiten moet dat je dat dan probeert te regelen voor dat paard.
Vind ik ook.
Je moet het per paard bekijken.
Hoe vaak hoor je niet dat mensen 3 paarden hebben,en dan staat er 1 onder een deken,1 staat op stal,en 1 heeft ijzers.
(voorbeeld)
Maar geen paard is gelijk.

Ik heb een beetje het gevoel dat mensen mij al veroordelen vanwege mijn ava(die ik nu maar heel even weggedaan heb) en mijn naam,en niet lezen wat ik nou echt schrijf soms..
Ik zeg iets,iemand valt erover heen,en opeens ben ik gesloten,en kijk ik niet naar mijn paard,of wil ik dat alle paarden op mijn manier gehouden worden..

Zo is het echt niet hoor,ik ben tevreden met hoe ik mijn paard nu op dit moment hou,en dat is nou eenmaal zonder deken,stal,ijzers,krachtvoer,en bit,maar wel met wintervacht,onbeperkt ruwvoer,24/7 weidegang,een echt bitlooshoofdstel,en traditioneel bekappen.
(jaja,ik doe niet aan natuurlijk bekappen..) Cool

Ik ben soms een beetje bang om mijn mening te geven omdat het verkeerd gelezen wordt,of als aanvallend beschouwd wordt.
Ik heb op de eerste pagina gezegt dat ik er nachtmerries van krijg bij het idee dat iemand die mijn paard zou kopen met bit zou rijden en haar zou scheren en ijzers onder zou doen,maar dat gaat over MIJN gevoel bij MIJN individuele paard.
Dan hoeft iemand die wel dekens en ijzers en een bit gebruikt zich toch niet aangevallen te voelen?
Ik zeg toch niet dat dat niet goed is??
Het werkt niet voor MIJN paard,maar voor een ander weer wel.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 01:22

Tsja ik kan er nooit zo goed tegen als mensen zeggen dat het per paard bekeken moet worden, m.a.w. sommige paarden zijn dus wel gebaat bij 23.7 in een box met drie dichte zijwanden en uitzicht op een blinde muur.

ELK paard heeft beweging en veel ruwvoer nodig om gezónd te kunnen blijven.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 01:23

Dan maak je er ook gelijk weer het andere uiterste van *LOL*.

Drie dichte zijwanden en uitzicht op een blinde muur lijkt me wel een heel extreem voorbeeld.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 01:27

ik dacht ook dat dat extreem was, maar ik ben de laatste tijd op wat verschillende pension en handelsstallen geweest Lips are sealed, waar dat als heel gewoon wordt beschouwd

en in een discussie een tijdje terug beweerde iemand dat haar paard wel in zo'n box móest ivm voernijn en zichzelf anders kapot slaan oid.

Ziek

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 01:30

Dat is weer een andere vraag, namelijk of iemand de juiste conclusies trekt nav de signalen die het paard geeft Lachen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 01:37

Zo snap ik soms ook de gedachtengang niet van mensen als ze een paard kopen...
Mijn 4,5 jarige arab staat in een wei met schuilstal, zonder deken en met veel ruwvoer net als de bijna 4 jaar bij de fokster.
Nu zijn er mensen op stal die net een (hun 1e) paardje aangeschaft hebben: een 3,5 jarige onbeleerde arabier die zijn hele leven buiten heeft gestaan. Dier heeft een wintervacht en staat nu met een 200gr deken op op stal (en voelt daar dus behoorlijk warm onder). Komt wel in de wei met goed weer maar anders niet. Ik hou mijn hart vast als ze die straks gaan inrijden Scheve mond Die kan nooit zijn energie kwijt zo Die heeft dus gewoon een deken op gekregen omdat het standaard beeld is dat dat zo hoort. Zonde.