Nieuwe dvd Nevzorov met uitleg methode

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hns

Re: Nieuwe dvd Nevzorov met uitleg methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 13:18

Alane schreef:
MAAR van AN mag je geen cap dragen omdat het teveel met de wedstrijdsport associeerd, en DAT is de meest idiote smoes/reden die ik ooit gehoort heb.

Dat niet alleen, je bent bang voor je paard als je een cap op hebt.
Ik ken mensen die te bang zijn om zonder een stang naar buiten te gaan, dan hebben ze nog zweep, martingaal en sporen.
En ik met alleen mijn cap, zadel en een bitloos hoofdstel waarbij de teugels los hangen... ik ben toch zóóó bang Koe

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 13:19

Citaat:
De paarden van AN MOETEN ook presteren, voor de foto's de video's voor zijn 'school'.

Leuk Haha!
Maarja Anky trekt ze zowat naar onderen met een pijnlijke uidrukking.
Als de paarden van Alexander niet willen heeft die pech, morgen ook nog een dag.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 13:42

Alane schreef:
Volgens mij ben je niet ouder dan ik ben...
En toen ik nog wedstrijden reed was een cap al verplicht, niet alleen op wedstrijden maar ook in de lessen... en ik kan me niet eens herinneren dat een cap vrijwillig dan niet verplicht was in zowel Nederland als Duitsland.
Dat je hoofdpijn krijgt van een cap komt enkel en alleen omdat die niet goed past..
MAAR van AN mag je geen cap dragen omdat het teveel met de wedstrijdsport associeerd, en DAT is de meest idiote smoes/reden die ik ooit gehoort heb.

Toch reed ik echt zonder cap tijdens lessen...
Ik heb het binnen NHE even voor je opgezocht over het cappen hangijzer (werd nu zelf ook nieuwsgierig)
Strekking van het verhaal:
Er wordt geadviseerd een cap te dragen als je wilt. AN wilde uitleggen dat als je een relatie met een paard op wilt bouwen je niet bang voor je paard moet zijn. Dus als je een cap draagt omdat je bang bent zul je niet die relatie bereiken. Je moet je niet moedig voordoen.
Veel ruiters rijden zonder cap, kijk maar naar de Klassieke dressuur, western ruiters etc.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 13:43

hns schreef:
Dat niet alleen, je bent bang voor je paard als je een cap op hebt.

Nope, je moet niet rijden als je een cap op hebt omdat je bang bent... nét even iets anders. Haha!

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 13:50

Of je een cap draagt bij het rijden of niet, vind ik ieder z'n eigenprobleem.
Ik draag een cap, ik moest het van mijn ouders als kind al, anders werd ik van de pony af getrokken. Nu rijd ik nog steeds met cap, omdat ik gewoon weet dat het veiliger is. Ik heb met twee brave paarden ongelukken meegemaakt, ik wil niet weten wat er was gebeurd als die meidjes geen cap op hadden gehad. Het ene paard is gewoon gestruikeld - meidje met koprol eraf op straat - cap in VEEL stukken. Bij de ander is het (brave) paard geschrokken van een hert in het bos - meidje erafgevallen - met cap tegen boom gekomen - cap ook weer in tig stukken. Ik ben nog nooit -klop- van mijn eigen paarden af gevallen, dus een "normaal' mens zou zeggen : k rij niet met cap want... Ik doe het wel. Overigens, als m'n moeder te weten zou komen dat ik zonder cap zou rijden, zou ze me de hals omdraaien, ook al ben ik volwassen en kan het eigenlijk zelf kiezen.

En over Nevzorov: ik aanbid hem niet als een god. Er zijn dingen waar je vraagtekens bij kunt zetten, natuurlijk, maar dat kun je denk ik bij iedereen wel. Voor mij is het een feit dat hij heel wat heeft bereikt, wat velen onder ons nooit zullen bereiken. Het is een bepaalde manier van werken, en ik denk dat het een zeer goede is, vooral als je het vergelijkt met bv de moderne dressuursport. In deze moderne dressuur is misschien ook een enkeling die het goed doet, maar dat zijn de minste. Dus voel je niet meteen aangevallen, Alane, misschien hoor je hier wel bij. Maar een feit is, dat de meeste in de moderne dressuur het niet bepaald goed doen. Moet je eens kijken naar al die kreupele paarde, en... wat was ook al weer de gemiddelde leeftijd van een KWPN'er...? Was het 6 jaar, of zelfs 7..? Hoe zou dat nou komen, ze hebben toch een goed fokprogramma (kan me ook niet voorstellen dat je slechte paarden fokken als fokdoel hebt, dus laten we hier maar vanuit gaan), dus dit betekent dat wij ze kapot rijden.

Ok, Nevzorov heeft het ook anders geleerd in zijn jongere jaren, hij heeft het vroeger ook anders gedaan. Mij HIJ is er in elk geval wijzer uit geworden en probeert iets te veranderen. Dat hij het misschien een beetje overdrijft..? kan zijn, dat kan ik niet zo beoordelen. Natuurlijk, in Rusland is het ook allemaal een beetje extremer, daar kun je met een beest doen wat je wil. Maar ook in Nederland kun je vraagtekens bij de omgang van sommige mensen met hun dieren zetten, dat is ook niet allemaal even diervriendelijk...
Verder zijn mensen die hun mond opendoen eigenlijk nooit geliefd.... Help, je zou toch eens wat veranderen...! Philippe Karl is in Frankrijk ook niet zeer geliefd. Ik heb volgens zijn Methode leren werken (ok, helaas maar iets meer dan een jaar) en zo ver ik weet is hij een ontzettend goede man voor paarden EN mensen. Ik had les van een van zij n leerlingen, en die rust die daarbij wed uitgestraald had een ontzettend positief effect op mij en mijn paarden. (daar ben ik het dus met Paardentango eens, want m eigelijk is het een hele kunst op het ookop de mensen goed over te brengen)

Ik vind het goed als zo iemand eens z'n mond open doet. Zorgt voor interessante discussies, niet alleen op bokt, maar hopelijk over de hele wereld. Hopelijk gaan mensen eens nadenken bij wat ze doen. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die expres hun paard mishandelen. Maar wel uit onwetendheid. Gewoon, met 2 en een half inrijden, want dat doet iedereen, kan ik als ie drie is op wedstrijd en daardoor een jaartje eerder verkopen, scheelt weer in stal- en dierenartskosten... Ja, ik ken werkelijk mensen die zo denken.

Maar Paardentango, waarom zou een shet niet kunnen, wat een Andalusier wel kan? Paard is paard, en als je zoiets niet met een shet mag, dan ook niet met een Anda...

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 13:57

Alane schreef:
En jij hebt mischien wel hetzelfde doel alleen met een virtuele jury.. die af moet gaan op jouw woorden... en jij af moet gaan op hun woorden met je eigen voorstelling en beleving.

De paarden van AN MOETEN ook presteren, voor de foto's de video's voor zijn 'school'.
Net zo min jij bij de training bent van Anky ben je ook niet bij de training van AN, en zie je enkel en alleen de 'mooie' plaatjes die het resultaat moeten laten zien.
Ik heb ook veel gelezen over de schade van andere trainingsmethodes die als resultaat dezelfde circusvoorstelling gaven... het is niet het resultaat/uitvoering maar de training die belangrijk is in het welzijn van het paard.
De DVD met zijn trainingsmethodes zijn met paarden die een uitvoering laten zien en niet de daadwerkelijke training.
Zie de ene link van Paardentango over frankfurt, ze gaan een film maken.. heb je het dan niet over moeten presteren van de paarden, en voor welk doel, enkel en alleen verrijking van de mens??

Mijn paard is mijn jury Knipoog en heb een instructrice die goed kijkt Haha!

Ik kan je verzekeren dat als je een paard die volgens dit soort van training is geschoold gaat dwingen (hoe dan ook, zou niet weten hoe je dat zou kunnen) dat je dan niet bereikt wat hij in de films laat zien.

Inderdaad er zijn schadelijke trainingsmethoden en je hebt helemaal gelijk, de training is belangrijk en niet het resultaat. Ja

Heb je wel eens de beroemde Spaanse rijscholen gezien? Vind je dat een circus? Ik zie bij de foto's en films van AN hogeschool oefeningen. Misschien niet allemaal met een even perfecte uitvoering maar het is de training waar het om gaat. Haha!

Die film is er al en de trainingsmethoden bevallen mij heel goed. Ze zijn toch per paard verschillend dus je moet er toch je eigen kennis, communicatie en gevoel op loslaten. De training wordt bepaald door het paard, niet door de "lerares" en niet door AN.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 14:00

Citaat:
De training wordt bepaald door het paard, niet door de "lerares" en niet door AN.

Hélemaal mee eens!!!

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 14:02

Citaat:

Leuk Haha!
Als de paarden van Alexander niet willen heeft die pech, morgen ook nog een dag.

En bij Anky worden ze elke dag tot hun oefeningen gedwongen, Nevzorov gaat altijd uit van het "vrijwillige meewerken". Ok, misschien voor de video niet, maar zijn paarden zerken graag voor hem, ik vind dat je dit erg goed kan zien op zijn video.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 14:06

Basje98 schreef:
En over Nevzorov: ik aanbid hem niet als een god.

Ik vind het goed als zo iemand eens z'n mond open doet. Zorgt voor interessante discussies, niet alleen op bokt, maar hopelijk over de hele wereld. Hopelijk gaan mensen eens nadenken bij wat ze doen.

Inderdaad, ik snap echt niet waar het idee vandaan komt dat mensen hem "volgen" of "aanbidden" Blond De mensen die ik op het forum "tegenkom" zijn veelal mensen met een enorme kennis en achtergrond met paarden. Dát is het interessante! Je hebt een bepaalde bindende factor, een aantal uitgangspunten zoals "a horse is always right" en een enorme bron van kennis en ervaringen die iedereen met elkaar deelt. Interessant hoor!
En het gaat niet om het uitkauwen van uitspraken van AN zoals hier gebeurd maar om het delen van kennis omtrent het omgaan met- en scholen van- paarden op een manier waarbij zij volledig in hun kracht staan. Heerlijk Vingers aflikken

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 14:26

atreyuevita schreef:
Alane schreef:
Atreyuevita: Ik heb even schuingedrukt wat kort door de bocht antwoordjes neergezet. Volledig zijn ze niet maar dan zou ik een heel forum moeten copy pasten Knipoog Dus heel even als summiere toelichting.
En waarom hijzelf wel zijn paarden in de winter 12 tot 14 uur op mag sluiten en zijn 'volgelingen' niet.
[i]
Helaas kan het in Rusland -30 graden worden.. niet echt fijn voor een paard in de wei.

Ik ken het forum van AN niet, maar als ik zoiets lees vind ik het heel erg raar dat zijn paarden op stal moeten. Hebben ze dan ook dekens om?

Kijk dat ze met een permanente kou van -30 graden Celcius niet in de wei staan kan ik nog inkomen. Maar als je dan toch een binnenbak hebt... Als een paard in beweging kan blijven houdt hij zich gemakkelijker warm zou ik denken. Waarom dat in een stal opsluiten (dwingen binnen te blijven en stil te staan).

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 14:50

Gaat het hier om een persoon of om een manier van opleiden?
maarja.. om alle nieuwsgierigen en sceptici de info te geven heb ik het even opgezocht (tja zo kom ik zelf ook nog eens wat te weten zullen we maar zeggen Knipoog )
Hun paarden staan in de winter SNACHTS op stal en dit is de stal http://www.hauteecole.ru/images/catalog ... _lejit.jpg
In de zomer hebben ze een zomerstal met constante toegang tot een paddock.
Wat ik wil vragen.. mochten mensen geinteresseerd zijn, ga dan zelf even op de site kijken, kun je het allemaal lezen Lachen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 15:09

Basje98 schreef:
Citaat:

Leuk Haha!

En bij Anky worden ze elke dag tot hun oefeningen gedwongen, Nevzorov gaat altijd uit van het "vrijwillige meewerken". Ok, misschien voor de video niet, maar zijn paarden zerken graag voor hem, ik vind dat je dit erg goed kan zien op zijn video.

Er worden nu appels met peren vergeleken.. nl professionele foto's versus amateur foto's....
Denk je dat je op professioneel gemaakte foto's van Anky iets 'verkeerds' te zien zijn?
en itt Anky (en lees aub voor die naam een willekeurige wedstrijdruiter op topnivo) die dus wel in het openbaar verschijnt, daar wel publiek bij heeft en waar foto's gemaakt mogen worden Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 15:20

atreyuevita schreef:
Gaat het hier om een persoon of om een manier van opleiden?
maarja.. om alle nieuwsgierigen en sceptici de info te geven heb ik het even opgezocht (tja zo kom ik zelf ook nog eens wat te weten zullen we maar zeggen Knipoog )
Hun paarden staan in de winter SNACHTS op stal en dit is de stal http://www.hauteecole.ru/images/catalog ... _lejit.jpg
In de zomer hebben ze een zomerstal met constante toegang tot een paddock.
Wat ik wil vragen.. mochten mensen geinteresseerd zijn, ga dan zelf even op de site kijken, kun je het allemaal lezen Lachen

Het gaat om beide... is de persoon dubieus in zijn uitspraken (en ik zeg niet dat AN dat zou zijn) hoe kun je dan zijn/haar manier voor zuivere koffie aannemen? en VV
er zitten teveel tegenspraken in zijn uitlatingen op zijn site..
hetgeen hij laat zien is al zo verschrikkelijk oud en bewezen dat dit ook zeer zware druk/dwang en dus mishandeling aangeleerd kan worden.

VWB die foto in die 'stal' tja.. midden in de winter met een vliegendeken om?? en dit is niet zoeken naar, maar waarnemen van... foto's zijn geduldig, een fotograaf ook....
Uitkauwen van uitspraken... als je een uitspraak doet over iets zal dat ook zo moeten zijn, en niet dubbel of later jezelf weer tegenspreken.
Met de mond en op papier kan een mens ontzettend veel, maar laten zien en aantonen is weer heel wat anders.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 15:27

hns schreef:
Citaat:

Leuk Haha!

Als ze niet willen, morgen ook weer een dag?
http://www.hauteecole.ru/images/photo/20051228-16.JPG
Als het niet wil zoals het moet, dan moet het maar zoals het wil.... Knipoog

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:04

Aha, van de eerste film, toch?
Denk je dat dit dwang is?
Ooit geprobeerd een paard aan een cordeo (of borstriem bijvoorbeeld) op te tillen?

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 17:08

@Alane: De Methode van Nevzorov is op de vrijwillige medewerking van het paard gebaseerd. Die van Anky niet, daar worden de paarden gewoon in de krul getrokken. Als jij het voor onmogelijk houdt wat Nevzorov doet, mag je dat van mij. Maar ik houd het wel voor mogelijk. Als ik zie wat je op basis van VERTROUWEN met een paard kan bereiken, en wat je bereikt met een paard wat tot de oefeningen wordt GEDWONGEN, kies ik voor het eerste. Ik had het ook niet over Foto's: er bestaan ook vast mooie van Anky, geen twijfel aan. ('t is ook maar wat je mooi vindt)
Nevzorov reed vroeger ook met bit, zie de Stang&Trens foto's. Maar sinds een paar jaar heeft hij een methode ontwikkeld, om dit allemaal zonder te doen. En ik vind dat echt knap. Hij is tenminste wijzer geworden, hij werkt in het welzijn van het paard, want zoals al aan de vraag van atreyuevita te zien is: het is onmogelijk een paard aan een cordeo gedwongen op te tillen. Maar het paard z'n hoofd naar beneden trekken met een stang is heel gemakkelijk. Hij heeft niet de gemakkelijkste weg uitgezocht. Maar wel een weg die geen gevaar is voor het paard als je het nadoet. Als je de methode van Anky zonder te weten wat je doet naaapt, is dat niet bepaald gezond voor je paard. Helaas gebeurt het wel.

'k denk niet dat van Nevzorov er zomaar een paard vandoor gaat, en als dat gebeurd denk ik niet dat hij zo reageert zoals Anky dat deed....Haha!

Misschien ga ik ook nog wel Russisch leren als 6de taal... kunnen we de misverstanden ook oplossen wat betreft de vertalingen.... Haha!
Eigenlijk zou je iemand moeten hebben die Russisch EN Engels kan, an dan ook nog verstand heeft van zijn Methode... want ik denk dat er een hoopproblemen zijn door incorrecte vertalingen.
Heeft Phillipe Karl overigens ook gedaan Lachen

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 19:53

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 20:08

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 00:58

http://www.hauteecole.ru/images/photo/20051228-16.JPG
Wat je allemaal niet met foto's kan doen, mooi hoor ze is handig die Lydia.

Waarom wordt Anky uit de kast gehaald om naast een Russisch forum te zetten, ik zie de hele vergelijking niet meer. Kies dan voor Emiel of Annemarie of zo, of Pignon (Francois) die doet het met 5 merries..... Ik was een paar keer ooggetuige, en de man is aardig, zijn vrouw ook !
Francois vertelt je ook hoe het kan, samen met het paard en werkt totaal niet vanuit dwang, vragen, vragen en blij zijn dat is de truc. Tres simple.
Nee, een paar meisjes gaan liever achter een mooi plaatje aan, en geloven alles klakkeloos wat er staat of op het beeloschermpje komt.

Maar terug naar Anky ze sport', niet erg sportief naar het paard toe, maar dat is sport in de 21ste eeuw. Ze zegt duidelijk ik ga voor goud, manlief bedenkt wat en het lukt nog ook. Leuk, kunnen we naar kijken met zijn allen, en babbelen over hoe je de moderne KWPN-er moet rijden, het ideale sportpaard. Fokkerij ? Volgt de sport. Anky vraagt vurig en heet, en voila, het barst er ineens van. Een snel versleten, heet en moeilijk paard gefokt waar Anky wat mee kan, met coach Sjef, maar de gemiddelde ruiter het erf nog niet mee af komt. Paard gaat terug, met of zonder ruiter/amazone.

Leuk paardrijden, je kunt er mee door een zandbak hobbelen, met CAP ! Uit angst voor je hersenen, waarom zou je ze beschadigen als je het kan beschermen. Je wil ze toch wel blijven gebruiken, of ben je liever bestuurd door iemand anders...? Wat is er in godsnaam mis met veiligheid ? Boos! we leven in een verdraaid intolerant land, he vaak ik niet word gepasseerd met 80 km p/u op een weg van 3 m breed Koe . We leven hier in NL, niet in Siberie, ik adviseer iedereen een hoofdbescherming te dragen. Doe je met een brommer ook, heb te veel ellende gezien, soms met goede en soms met hele akelige afloop, en ik zie geen vergelijking met de gruwelijke romeinen, ene meneer (?) Nevzorov, meneer ziet dat wel. Gevolg een regel. (Staat aan de Russische kant en in Cavallo 1 2007, in het Russisch is het ietsje anders vertaald)

Dan vergeet ik bijna weer dat je niet mag buiten rijden, dus inderdaad misschien minder nodig. Daarom mocht ik niet op school, ik zei een buitenrit te maken, paardjes vinden dat zo leuk namelijk. En dan zegt er een of andere Rus dat het niet mag, dat ik er dan niet bij hoor. Meneer 'Eerst en alleen' maakt foto's van zichzelf. Belooft roem en (paarden)rijkdom, vriendschap en als prijs geef je wat dingetjes op zeg maar, en je puzzelt een beetje in iemands prive leven wat je keurig op een internationaal forum meld en een beetje een eigen slinger aan geeft. Dan ineens ontstaat er een griezelige haat, en het stopt niet, nee het gaat maar door en versterkt zichzelf. Dat zijn effecten die mensen teweeg brengen. Regels, van dieren in gevangenschap is bekend dat de hersenen krimpen, ze groeien nooit meer aan. Wat zouden te veel regels met mensen doen.
Zien wat je wil zien, even navragen aan de Godheid, want dat is een must, trouw en plechtige beloftes voor het leven. Er zijn te veel dingen die niet kloppen, waarom ik reden heb om dit gedoe zeer te wantrouwen, ik heb dichtbij migen meemaken hoe ver mensen gaan. Dat heeft nks meer met paarden te maken, helemaal niks zelfs.

Vanwaar die hang naar wereldmacht, ronselt paardenmeisjes en fanatici, filtert ze uit, laat ze dingen doen voor hem.
Achter het ijzeren gordijn.... en ijzer is het, want het gaat keihard. Meisjes van 15 krijgen de vraag: Wat als je ouders zich tegen je keren, blijf je dan wel trouw aan NHE...?

Wat heeft dat met paarden te maken, en Atreyuvita, wie zegt dat je het zo goed doet? Je paard, versta jij je paard werkelijk? Of zie je wat je wil zien, wat je denkt en hoopt te zien, wie kijkt er met je mee? Het is allemaal slechts virtueel, erger dan Parelli zelfs. Is hij echt wel in Frankfurt geweest ... het is nog nooit gebeurd dat Europese pers niks op de foto zet, DAT is pas UNIEK ! Het is hier geen Rusland... hoop ik... die zijn zo koud van geest.
Brrr..... jtskn

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 02:04

Basje98 schreef:
@Alane: De Methode van Nevzorov is op de vrijwillige medewerking van het paard gebaseerd. Die van Anky niet, daar worden de paarden gewoon in de krul getrokken. Als jij het voor onmogelijk houdt wat Nevzorov doet, mag je dat van mij. Maar ik houd het wel voor mogelijk.

iemand maakt een foto van Anky met paard en huppa dat is de waarheid
iemand verkondigd iets, heeft een goede fotograaf beetje centjes geen publiek en huppa wederom de waarheid...
Als Anky zegt is niet zo, zijn er tig wannabee maar kunnen niet , die zeggen van wel
MAAR dan komt er iemand die iets doet, maar waar geen mens je vertelt dat je het goed doet, maar erger dat je het verkeerd doet, geen rechters geen jury geen bewijs, en voila iedereen kan dat...

Basje98 schreef:
Als ik zie wat je op basis van VERTROUWEN met een paard kan bereiken, en wat je bereikt met een paard wat tot de oefeningen wordt GEDWONGEN, kies ik voor het eerste.

Ik ook, Anky ook en iedereen zal dat doen... Alleen geef ik openlijk toe dat mijn paardje wel eens een lel krijgt als die iets doet wat ik niet wil hebben (bijten) en zet ik een ander tot in den treure terug op de plek waar ik wil dat ze blijft staan als ik dat WIL...
AN doet het ook, erger die bint ze vast met bekappen of met toiletteren... ik heb ze alleen vast staan op de trailer voor hun eigen veiligheid..
MAAR... AN heeft geen openlijke clinics, geen publiek die foto's mogen/kunnen maken... en je moet enkel afgaan op zijn woord.

Basje98 schreef:
Ik had het ook niet over Foto's: er bestaan ook vast mooie van Anky, geen twijfel aan. ('t is ook maar wat je mooi vindt)

hmmm niet over foto's? waarom dan Anky en dwingen in 1 zin?
Daarbij ooit geprobeerd 600 kg en meer in een krul te trekken keer op keer, en dan een preof neer te zetten zoals Anky? Ikke niet.. en daarom noem ik het niet in de krul trekken, niet dwingen....

Basje98 schreef:
Nevzorov reed vroeger ook met bit, zie de Stang&Trens foto's. Maar sinds een paar jaar heeft hij een methode ontwikkeld, om dit allemaal zonder te doen.

Ik had een hond die trainde ik op een bepaald nivo... zonder dwang/druk maar met kaas op de stem... wat die op stem kon heb ik omgezet op hand gebaren en lichaamstaal, de laatste 2 onafhankelijk van elkaar... MAAR de hond kende alle commando's. Was ik een wonderkind? nope Gebruikte ik dwang? Yep mijn lichaamstaal dwong de hond dat te doen wat ik verwachte...
terug naar het paard... domesticeerde de mens het paard, of het paard de mens? Zat de mens op een steen en zag het paard en besloot het te temmen? Of maakte het paard van de nood een deugd, 'snapte' dat bij de mens ieets te halen viel en zorg kon dragen voor de overleving van het paard? En zeker ging dat niet allemaal leuk en aardig voor zowel mens als dier, en delfde het paard de onderspit, is immers ook eten (in die tijd meer dan nu)
En dan kom ik op AN, als ik niet weet hoe ik een paard moet laten aangaloperen, dan laat ik het in de galop 'vallen' dus weg aanleuning weg verzameling weg leuk plaatje... Nu leer ik dat met hoofdstel,bit,zadel op een paard die alles al beheerst (en dat deed AN z'n eerste paard) dan weet ik WAT ik moet voelen en HOE het moet voelen... en daarop kan ik gaan leren met andere onervaren paarden.

Basje98 schreef:
En ik vind dat echt knap. Hij is tenminste wijzer geworden, hij werkt in het welzijn van het paard, want zoals al aan de vraag van atreyuevita te zien is: het is onmogelijk een paard aan een cordeo gedwongen op te tillen.

Niet op tillen, maar dwingen te steigeren

Basje98 schreef:
Maar het paard z'n hoofd naar beneden trekken met een stang is heel gemakkelijk. Hij heeft niet de gemakkelijkste weg uitgezocht. Maar wel een weg die geen gevaar is voor het paard als je het nadoet.

Niet? dan ben je erg naief... laat een paard los in een afgesloten ruimte en begin te spelen (en dat is een mensen begrip) 1 stukje van je lichaamstaal zorgt ervoor dat je opaard je niet begrijpt, ziet je als bedreiging, vluchten kan hij niet en dan blijft er 1 ding over... aanvallen en gericht, paard mept je
het ziekenhuis in... en komt bij de slager terecht...
Paard in de krul trekken is niet moeilijk, maar om hem dagelijks in de krul te trekken en dan een proef op dat nivo meer te zetten... dat lukt je niet onder dwang... zelfs niet in de B, krijg je het niet voor elkaar om een eerlijke en nette proef neer te zetten als alles thuis op les op het losrijterrein onder dwang gebeurd...
En ja je hebt er rotte appels tussen zitten, maar we hebben het toch niet over extremen? Dat 1 rotte appel garant staat voor al die duizende mensen die alleen al in NL westrijden rijden, en al die mensen meer die recreatief met paarden bezig zijn? want dan zijn we gelijk uitgepraat

Basje98 schreef:
Als je de methode van Anky zonder te weten wat je doet naaapt, is dat niet bepaald gezond voor je paard. Helaas gebeurt het wel.

Zoals ik al eerder schreef: wat AN laat zien is niet uniek, dat hij dan SCHRIJFT dat heet zonder dwang en blabla gebeurd moet je maar aannemen, maar hetzelfde, zonder zadel, zonder hoofdstel en verzameling en alle 'kunstjes' kun je er ook 'inwerken' onder dwang...

Basje98 schreef:
'k denk niet dat van Nevzorov er zomaar een paard vandoor gaat, en als dat gebeurd denk ik niet dat hij zo reageert zoals Anky dat deed....Haha!
Is makkelijk zeggen... AN zoekt het publiek niet op heeft hij ook nog niet gedaan, kun je dus niet over oordelen.
Daarnaast lijkt het me ook strak onwaarschijnlijk dat AN zwanger geraakt, en als je paard echt aan de kletter raakt (wat wat anders is dan een ongecontroleerd rengalopje) dan komt alles je te hulp in gedachten en is je paard hetzelfde als een trein op top snelheid zonder machinist en zonder rem, die op een station af denderd....

Basje98 schreef:
Misschien ga ik ook nog wel Russisch leren als 6de taal... kunnen we de misverstanden ook oplossen wat betreft de vertalingen.... Haha!
Zijn het misverstanden? of wordt er iets geschreven wat jou niet aanstaat?
Basje98 schreef:
Eigenlijk zou je iemand moeten hebben die Russisch EN Engels kan, an dan ook nog verstand heeft van zijn Methode... want ik denk dat er een hoopproblemen zijn door incorrecte vertalingen.
Heeft Phillipe Karl overigens ook gedaan Lachen

Moah, als ik al een foto zie van een stal waar op de site de beschrijving bijstaat dat het een zomerstal is, en dat de paarden s'winters in een WARME stal staan....... en men hier die foto aandraagt als voorbeeld hoe de paarden s'winters op stal gehouden worden.. vraag ik me af hoe het met de rest van de taalbarriere gaat, in hoeverre hetgeen begrepen wordt als men vertelt hoe je kunt zien dat het paard gelukkig is enz.... Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 02:14

atreyuevita schreef:
Basje98 schreef:
En over Nevzorov: ik aanbid hem niet als een god.

Ik vind het goed als zo iemand eens z'n mond open doet. Zorgt voor interessante discussies, niet alleen op bokt, maar hopelijk over de hele wereld. Hopelijk gaan mensen eens nadenken bij wat ze doen.

Inderdaad, ik snap echt niet waar het idee vandaan komt dat mensen hem "volgen" of "aanbidden" Blond De mensen die ik op het forum "tegenkom" zijn veelal mensen met een enorme kennis en achtergrond met paarden. Dát is het interessante! Je hebt een bepaalde bindende factor, een aantal uitgangspunten zoals "a horse is always right"

Zoveel blinde volgelingen ben ik ook nog niet tegengekomen, vreemd... Knipoog Het hele cap-gebeuren is daar een goed voorbeeld van: Alexander gooit een uitspraak de wereld in over het feit dat een cap dragen een teken van angst is en dat als je bang bent voor je paard, je geen cap moet dragen maar gewoon niet op hem moet rijden. Het is bijzonder gemakkelijk om dat als journalist te verdraaien of als Nevzorov-leek zonder enig benul van het Russisch via Babelfish te vertalen en die 'vertaling' dan te gebruiken om weer tegen NHE te schoppen. Het moet maar je hobby zijn. Haha!

Als je op het forum kijkt, zie je dat daar gewoon discussies over gehouden worden (wat nou monddood?) en dat het grootste deel van de NHE mensen gewoon met cap rijdt en daar ook voor uitkomt. Ik rij ook alleen met cap, mijn hersens zijn me veel te lief om ze aan bak- en stoepranden bloot te stellen en een ongeluk zit in een piepklein hoekje.

Bovendien komt iedereen uit een andere hoek naar het forum: een groot deel bestaat uit ex-Parelli-trainers van alle levels, er zijn ook een aantal Hempfling-geinteresseerden, mensen die hebben gewerkt volgens Carolyn Resnick, clickertrainers... Die gooien allemaal hun voorkennis in de training en maken er allemaal hun eigen mix van - het zou namelijk naief zijn om uberhaupt te denken dat er zoiets bestaat als 'recht in de leer zijn'. Dat kan niet, iedereen is anders, heeft een andere achtergrond. Ik ben ook al een afvallige: ik leer oefeningen op andere volgordes aan, met de clicker als hulpmiddel, doe sommige oefeningen niet omdat ik het heil er niet van inzie en pas andere aan omdat ik ze dan wel acceptabel vind.

Je hebt dus mensen vanuit allerlei achtergronden en die hun NHE allemaal anders invullen, die echter 1 ding delen: het verafschuwen van elke vorm van dwang, pijn en correctie in het (dressuurmatig) werken met paarden.

Voor de rest heb je mensen die NHe met de clicker trainen, mensen die voedselbeloningen afzweren, die hun Parelli string als cordeo hebben, die alles at liberty doen of juist alles met een leadrope. Niemand is hetzelfde, en niemand volgt hetzelfde programma. Alleen moet je niet en NHE willen doen, en met een bit rijden, getande metalen neusriemen gebruiken, sporen dragen, Parelli-fases goedkeuren, je paard als transportmiddel gebruiken op buitenritten enzovoorts. Dan ben je gewoon (nog) niet klaar voor deze methode, omdat je die paar basisprincipes waar iedereen het wel over eens is schendt. Je kunt dan naar een andere trainer gaan, een goeroe zoeken of er zelf eentje worden om je eigen clubje volgelingen te stichten, maar Nevzorov Haute Ecole heeft je dan gewoon niets te bieden, omdat de basisvoorwaarden (nog) bij je ontbreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 02:20

Alane schreef:
maar hetzelfde, zonder zadel, zonder hoofdstel en verzameling en alle 'kunstjes' kun je er ook 'inwerken' onder dwang...

Hoe dan? Je hebt een paard zonder zadel, halster en hoofdstel voor je, en die wil je A) verzameld en afgebogen laten stappen en draven, B) piaffe, passage en verzamelde galop aanleren en C) de hogeschoolsprongen. Hoe ga je hem daartoe dwingen als je alleen een touwtje om zijn hals hebt? Daar ben ik nou erg benieuwd naar. Als het in de krul trekken met een stang volgens dressuurruiters al moeilijk is, hoe moeilijk is dat dan zonder stang of ook maar iets rond het hoofd om invloed mee uit te oefenen?

Om weer terug op topic te komen: dat is dus wat Alexander wel op zijn dvd laat zien, en dat is ook wat anderen met succes doen. Niet alleen de officiele NHE docenten, maar ook gewone mensen met een paard of pony in de achtertuin, in Rusland, de VS, Nederland en Belgie: iedereen kan het bereiken - maar je moet het wel willen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 03:40

xyzutu2 schreef:
Alane schreef:
maar hetzelfde, zonder zadel, zonder hoofdstel en verzameling en alle 'kunstjes' kun je er ook 'inwerken' onder dwang...

Hoe dan? Je hebt een paard zonder zadel, halster en hoofdstel voor je, en die wil je A) verzameld en afgebogen laten stappen en draven, B) piaffe, passage en verzamelde galop aanleren en C) de hogeschoolsprongen. Hoe ga je hem daartoe dwingen als je alleen een touwtje om zijn hals hebt? Daar ben ik nou erg benieuwd naar. Als het in de krul trekken met een stang volgens dressuurruiters al moeilijk is, hoe moeilijk is dat dan zonder stang of ook maar iets rond het hoofd om invloed mee uit te oefenen?

Om weer terug op topic te komen: dat is dus wat Alexander wel op zijn dvd laat zien, en dat is ook wat anderen met succes doen. Niet alleen de officiele NHE docenten, maar ook gewone mensen met een paard of pony in de achtertuin, in Rusland, de VS, Nederland en Belgie: iedereen kan het bereiken - maar je moet het wel willen.

Nee je ZIET een paard zonder alles voor je die dat alles doet... en DENKT dat het alles zonder dwang geleerd heeft.... omdat het vertonen van hetgeen op de, volgens mijnmening, gekunstelede foto's op de site al jaren vertoont werden in circussen... en wat ik al vaker geschreven heb hier... het gaat er niet om wat je vertoont maar hoe het aangeleerd is.
En wat ik al in het begin aanhaalde: Pignon laat exact hetzelfde zien, zonder hoofdstel, zonder zadel etc, MAAR hij speelt met zijn paarden voor publiek incl. fotocamera op vreemde locaties. En AN en Pignon zijn geen pioniers.. er zijn er veel meer die hun paarden kunstjes kunnen laten doen geheel 'naakt' (de paarden dan zonder hoofdstel, bit, zadel ed) maar ook 'gekleed' maar wederom weet je niet hoe het erin getraint is....
En ik vind het knap dat iemand zo kan rijden, maar het is toch op z'n minst vreemd te noemen, dat wanneer iemand zo'n site opzet als AN gedaan heeft, in 2 talen, maar geen engels schijnt te spreken, geen openbaare training laat zien, wel meewerkt aan een film (incl paarden met bit en hoofdstel) opnames laat maken in blue zodat er van alles achter geprojecteerd kan worden..
pilaren in zijn binnenmanege heeft staan die gebruikt worden als 'veilige haven' voor cameramensen...
tegen opsluiting is en tegelijkertijd schrijft over zomer en warme winter stalling....
Het heeft over bevrijding van paarden en zijn eigen paarden opsluit....
en als iemand mij deze, en nog andere tegenstrijdigheden op die site, kan uitleggen... dan graag Ja
Want als ik geen intresse zou hebben had ik niet zoveel tijd gestoken in dit topic Haha!

vwb je vorige bericht: ALS je alles zo goed leest, had je ook gelezen dat MIJN cap vraag kwam van een duits forum met vermelding dat er een vertalingsbrug in zit... en DAT volgens die vertaling van het russisch/engels naar het duits in het interview inde cavallo vermeld werd dat het rijden met cap niet toegstaan werd ivm de associatie met de wedstrijdsport met paarden...
en als je het hebt over blinde volgelingen: waarom zie ik die tegenstrijdigheden dan wel? of is dat bedrijfsblindheid van de mensen die zijn manier nastreven?
Waarom wordt een foto op zijn site van een wedstrijdpaard die het oogwit laat zien afgedaan als wreedheid, en een foto waar het oogwit bij zijn paard te zien tijdens een oefening niet vermeld opdezelfde pagina van wreedheden?

En dan terugkomend op de manier van paardenhouden in Rusland... Daar lopen ze jaren achter op 'ons' westelingen, vaak uit onkunde en onwetendheid anderzijds vanwege het geld...
Dat men dan wat tegen die wreedheden wil doen en mensen wil onderwijzen.. dat juich ik toe en zit je al gauw in de richting van Brooke te kijken/sturen en te werken..
Dat er dan mensen zijn die denken dat de ALLE wedstrijdruiters hun paarden in de krul trekken, in de mond zagen, met zwepen meppen enz... en erger de hetgeen AN schrijft over de misstanden in zijn land men denkt dat hij het heeft over ONS land, DAT is voor mij nog onbegrijpelijker, maar volgens mij de reden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 09:37

Alane schreef:
Nee je ZIET een paard zonder alles voor je die dat alles doet... en DENKT dat het alles zonder dwang geleerd heeft.... (...) Pignon laat exact hetzelfde zien, zonder hoofdstel, zonder zadel etc, MAAR hij speelt met zijn paarden voor publiek incl. fotocamera op vreemde locaties. En AN en Pignon zijn geen pioniers.. er zijn er veel meer die hun paarden kunstjes kunnen laten doen geheel 'naakt' (de paarden dan zonder hoofdstel, bit, zadel ed) maar ook 'gekleed' maar wederom weet je niet hoe het erin getraint is....

Het verschil tussen AN en Pignon is dat Pignon zijn paarden alles met bit en halster/hoofdstel aanleert en deze vervolgens weer weglaat als de camera opgesteld wordt of als er publiek is. Als je erg skeptisch bent, kun je inderdaad beweren dat dat bij Nevzorov precies hetzelfde is, dat alles een leuk verhaaltje is maar dat hij ook alles met dwangmiddelen aanleert. Maar hoe zit het dan met alle mensen die thuis met hun eigen paarden precies hetzelfde bereiken aan de hand van zijn methode? Dat vind ik nog het meest overtuigende deel van het forum: de foto's die mensen zelf maken van hun paarden tijdens het trainen. Dan hebben we het opeens niet meer over 1 man met een superfotografe als vrouw, maar over tientallen (honderden?) mensen die precies hetzelfde kunnen laten zien nadat ze met zijn methode hebben gewerkt. Als Alexander de enige was die dit kon (een beetje zoals Parelli met zijn level 10 Knipoog ), dan zou ik er ook grote vraagtekens bij zetten. Maar alle mensen die hem nog nooit ontmoet hebben en via zijn methode werken, laten zien dat het inderdaad kan, bitloos en halsterloos dressuur trainen. Dat vind ik het overtuigendst.

Citaat:
En ik vind het knap dat iemand zo kan rijden, maar het is toch op z'n minst vreemd te noemen, dat wanneer iemand zo'n site opzet als AN gedaan heeft, in 2 talen, maar geen engels schijnt te spreken, geen openbaare training laat zien, wel meewerkt aan een film (incl paarden met bit en hoofdstel) opnames laat maken in blue zodat er van alles achter geprojecteerd kan worden..
pilaren in zijn binnenmanege heeft staan die gebruikt worden als 'veilige haven' voor cameramensen...

A speelt niet mee in een film, hij maakt de films zelf. Zijn paarden werken ook in blue omdat hij de geschiedenis van het paard filmt in die scenes, met paarden die met elkaar vechten / tegen mensen opsteigeren of in vrijheid leven. Dat soort scenes zitten in de theaterale (bombastische) eerste en toekomstige derde dvd. De tweede is helemaal 'kaal', met alleen trainingsopbouw en de praktijk van het trainen.

Waar ik je wel gelijk in geef, is dat het jammer is dat hij geen clinics/openbare lessen met zijn paarden geeft. Ik denk dat dat is om de afleiding voor zijn paarden tijdens de training tot een minimum te beperken, en ook omdat hij ze niet kan/wil dwingen om bepaalde oefeningen op precies dat tijdstip te doen. Dat zou betekenen dat we uit Nederland naar Rusland reizen om een weekje bij hem in de bak te kijken, om vervolgens te zien dat hij die week uberhaupt maar twee keer de tijd heeft om te trainen (dit is namelijk niet zijn baan!) en dat Perst bijvoorbeeld die twee keer net alleen maar wild wil spelen en geen zin in dressuurmatig werken heeft. Hij kan niks laten zien, dus doet hij dat ook niet. Met de film en foto is het makkelijker: Lidia is sowieso steeds bij de hand en kan dus altijd fotograferen, en je hebt gewoon een handje professionals die weten hoe ze zich moeten gedragen zodat de paarden niet gestoord worden, en bovendien kun je dan gewoon elke dag een oefening filmen, mocht dat uberhaupt nodig zijn (wat ik betwijfel).

Wat ik zelf trouwens jammer vindt, is dat hij zo hamert op die rust en gebrek aan afleiding tijdens training door in een binnenbak te werken zonder publiek. In het dagelijks leven heeft namelijk bijna niemand een lege binnenbak voor de training en zal er altijd afleiding zijn, van mensen, paarden of gras. Hij vermijdt het probleem door pas later met zijn paarden ook naar buiten te gaan, maar de realiteit is dat bijna iedereen vanaf het begin al met die afleiding geconfronteerd wordt. Dat moet je dus voor jezelf (met behulp van de forumleden) gaan uitzoeken. Gelukkig gaat dat heel goed als je eenmaal weet wat je kunt doen om je paard gefocust te houden, maar het is jammer dat Alexander juist dat moeilijkste stukje niet meeneemt in zijn eigen training en zijn dvd's.

Over de pilaren: Alexander heeft zijn paard Perst daar inderdaad tussen getraind toen hij nog bij Mario Lurashi trainde. Toen hij echter eenmaal het hoofdstel/halster afdeed, hadden de pilaren geen nut meer. Lidia stelde voor om ze weg te halen omdat ze de verkeerde indruk konden wekken, maar Alexander wilde ze laten staan omdat ze een herinnering aan de klassieke dressuur zijn, hij ze mooi vindt en omdat inderdaad cameramannen hun apparatuur daar aan op kunnen hangen en zich erachter kunnen verschuilen. Op sommige foto's zie je ook dat daar de lampen aan opgehangen zijn en dat de camera's daar opgesteld worden.

Alexander heeft zijn site niet opgezet, dat heeft Lidia, zijn vrouw gedaan. Zij spreekt naast Russisch ook Engels, Alexander zelf spreekt naast Russisch Frans. Als je bij zijn bio kijkt op de website, zie je welke talen hij nog meer spreekt. Engels zit daar helaas niet bij.

Over dat de Russische site uitgebreider is dan de Engelse: dat komt doordat er maar weinig mensen zijn die Russisch naar (leesbaar) Engels kunnen vertalen. Lidia zelf is voornamelijk bezig met de films en is bovendien net bevallen, dus heeft daar geen tijd voor, wat betekent dat alles qua vertalingen rust op de input van forumleden, en vertalers Ru-Eng zijn daar gewoon niet zoveel omdat slechts een handjevol russen op het forum uberhaupt Engels spreekt.

Citaat:
tegen opsluiting is en tegelijkertijd schrijft over zomer en warme winter stalling....

Als je de site leest, vooral de pagina over Lipisina, dan zie je daar vanzelf uitgelegd wat voor stal die van Lipisina is en waarom ze een vliegendeken opheeft. Je haalt inderdaad een goed punt aan: waarom een paardenras naar een gebied halen waar ze niet natuurlijk buiten kunnen (over)leven? Dat vind ik meer in het algemeen wel iets om over na te denken.

Citaat:
rijden met cap niet toegstaan werd ivm de associatie met de wedstrijdsport met paarden...
en als je het hebt over blinde volgelingen: waarom zie ik die tegenstrijdigheden dan wel? of is dat bedrijfsblindheid van de mensen die zijn manier nastreven?

Ik heb dat nergens zien staan, maar ik heb het Cavallo artikel ook nog niet gelezen. Noem het bedrijfsblindheid, maar voor mij is het meer dat alleen omdat een Rus in verweggistan iets zegt, dat nog niet betekent dat ik het overal klakkeloos mee eens moet zijn. Haha! Zijn politieke ideeen zijn ook anders dan die van mij. Waar het mij volledig om gaat, is zijn trainingsmethode en trainingsuitgangspunten. Ik kan me volledig in zijn trainingsuitgangspunten vinden, en de methode werkt - voor mij. Dat vind ik belangrijk. Daarnaast kan hij blauw als lievelingskleur hebben terwijl de mijne rood is, beweren dat een twijg beter is als zweep omdat je met het kopen van een zweep de wedstrijdsport ondersteunt of hetzelfde zeggen over een cap, maar daarvoor kom ik niet naar zijn methode. Ik wil weten hoe ik met paarden zonder optoming klassieke dressuur kan trainen en kan spelen. En dat doceert de methode van Alexander Nevzorov.

Citaat:
Waarom wordt een foto op zijn site van een wedstrijdpaard die het oogwit laat zien afgedaan als wreedheid, en een foto waar het oogwit bij zijn paard te zien tijdens een oefening niet vermeld opdezelfde pagina van wreedheden?

Ik kijk zelf inderdaad niet naar het oogwit, omdat ieder paard dat willekeurig kan laten zien door zijn oog naar links of naar rechts te draaien, ook tijdens het grazen. Waar ik wel naar kijk, is de mond van het paard, de kaak en de hals. En als je het oogwit niet gelooft, zie je alsnog dat daar op de foto's een hoop mis mee is.

Citaat:
in de krul trekken, in de mond zagen, met zwepen meppen enz... en erger de hetgeen AN schrijft over de misstanden in zijn land men denkt dat hij het heeft over ONS land, DAT is voor mij nog onbegrijpelijker, maar volgens mij de reden.

Wat je verkeerd ziet, is dat AN niet tegen in de krul trekken, mishandelen, slaan of andere uitwassen is. Hij is tegen het gebruik van die hulpmiddelen die die uitwassen mogelijk maken. Hij is tegen het gebruik van hoofdstellen, halsters en bitten in de training omdat je hiermee het paard bij je kunt houden en tegelijkertijd kunt corrigeren of straffen, en omdat je hem daarmee in een houding kunt brengen die hij niet uit zichzelf aanbiedt. Dat is waar hij op tegen is. Als je die zaken weghaalt, kun je niet eens meer met geweld trainen, dus zijn ook alle uitwassen in een keer opgelost.

Het is hetzelfde met Parelli-fans: die schrijven dat NHE een verkeerd beeld schetst van Parelli training omdat het daar echt niet alleen om heel hard slaan in fase vier gaat, maar dat er een logische opbouw van fases is waarbij de hoogste nauwelijks voorkomen en het paard zelfstandig wordt gemaakt omdat hij zelf de verantwoordelijkheid krijgt om de fases te vermijden. Wat ze echter niet inzien is dat NHE niet tegen heel hard slaan in fase 4 is, maar het hele feit dat je fases en het opvoeren van druk gebruikt om je paard iets te leren.

Citaat:
als iemand mij deze, en nog andere tegenstrijdigheden op die site, kan uitleggen... dan graag Ja
Want als ik geen intresse zou hebben had ik niet zoveel tijd gestoken in dit topic Haha!

Dat is waar. Haha! Als je nog meer vragen hebt, dan hoor ik ze graag, en wil ik kijken of ik de antwoorden weet/kan vinden.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:07

Op de een of andere manier heb ik de indruk dat ik als, dissident, niet helemaal gehoord of gezien word. Dat is achter het ijzeren gordijn wel anders, want daar heb ik zelfs een eigen topic ! Jahaa, 'k heb het ver geschopt.

Het kunstje op de foto's, daar zijn we het over eens, zijn een beetje getruct en mooier gemaakt om het Penny meisje aan te trekken, en dat lukt ! Zien wat we willen zien.

Dan blijft er open staan dat niemand de mensen gezien heeft, nergens, en als men ze ziet is iedereen gelijk helemaal verstijfd van indruk, meneer zelf nooit wat zegt, vindt of presenteert en iedereen dat goed weet te praten. Het zal wel zijn omdat.... het is zo omdat... ik heb het even nagevraagd en het is....zo en zo. Mevrouw geeft antwoord voor meneer want meneer kent geen Engels, juist ja. Zonder twijfel WAAR. Niet alle KGB-ers hoeven Engels te spreken, neu...

Het paard iets laten doen zonder toompjes is niet bijzonder, en al die volgelingen die ineens hin pony's terre a terre en galopwissels zien fdien denken dat de NHE zijn. Handig.

Blijft de laatste, en niet de minst belangrijke open staan: waarom al die 'aparte' regels, de selectes, de controles, de openbaring en het rechercheren van mensen onderling.

Niemand heeft ooit iets gezien, gevraagd want het kind van de KGB spreekt geen Engels (!) nou vraag ik me toch werkelijk af hoe naief je kan, en wel moet, zijn om dat aan te nemen als waar.

Komt bij dat er hier door enkele gesproken wordt alsof men al jaaaaren dit doet, men de man goed kent en in elk geval alles aanneemt voor waar.
Geen vraagtekens, geen ideetjes over menselijke normen en waardne en al helemaal geen idee van de Russische cultuur. Want wat Alane al zegt, er zit een enorm verschil.

Nee, hoor we hebben het gezien op een plaatje, dus alles is waar. Duizenden fans, en niemand neemt een foto, de security kon de boel niet in bedwang houden, en niemand neemt een foto, de zaal was overvol en met moeite kon de deur dicht, en niemand neemt een foto.
Het Walalla is beloofd en natuurlijk wordt er gezegd KIJK ! Ik kan het al, ik heb erover verteld op het forum en de grootheid heeft via de primus bachus laten weten dat ik het goed doe. Wat is dit toch voor raars, waarom zo klakkeloos een forum volgen, omdat je leest wat je wil lezen? Omdat het je zo aanstaat?
Of omdat je denkt dat je zoveel meer bent ineens dan een ander? Dat is een mechanisme wat ook bij sektes optreedt, en een bekend fenomeen bij veiligheidsdiensten. Er wordt goed voor je gezorgd en zo is er NO way back !
Daar doet ie trouwens niet geheimzinnig over. No way.

Maarre... instructeurs ? Die Donald Newe die mensen met een halstouw op paarden laat zitten, is dat Hoge School ? Ik zie alleen stilstaande paardjes, een zootje eerlijk gezegd, die op een gezadeld paardje zitten. Leuk. Goh. Wow.

Het paard heeft altijd gelijk, flikker op man, ook paarden hebben wel eens ongelijk, sterker nog niet alle paarden zijn aardig ! In tegendeel, fokbeleid, karakters, onjuiste huisvesting, omgang noem het maar op. Niks gelijk, eerlijk ja, dat wel. Ja sorry, maar dit soort uitspraken maken me echt zo misselijk, dan begrijp je echt helemaal niks van paarden. Dan ben je een dolende, een dromer en ontloop je elke verantwoordelijkheid voor je eigen, en die van je paard zijn daden.

Behandel je paard als je kind, met zorg, aandacht en respect maar verval niet in antropomorfisme, want een paard is en blijft een paard. Maar voed op, en dat kan en gebeurt in NL absoluut steeds meer. Wij zien een paard als dier, en voor mensen hebben we respect. Dat is in Rusland héél anders, het ijzeren gordijn. Het Walhallah... de school...of de fuik? Na een jaar een tweede selectie. Hmm.

Waarom zou je ook iets dicht bij zoeken en vinden als het lekker thuis achter de PC ver weg kan.
Umme.... dat jaar geen beweging van je paard he.... is dat wat een paard ook leuk vindt en verdient? Wat doe je in de gemiddelde NL stal met dat dier, mentaal breken? Is dat NHE ? Klinkt als Middeleeuwse methodes?

PS xfy2tmi Wie werkt er met metalen neusbanden ? Wow!