Alane schreef:Nee je ZIET een paard zonder alles voor je die dat alles doet... en DENKT dat het alles zonder dwang geleerd heeft.... (...) Pignon laat exact hetzelfde zien, zonder hoofdstel, zonder zadel etc, MAAR hij speelt met zijn paarden voor publiek incl. fotocamera op vreemde locaties. En AN en Pignon zijn geen pioniers.. er zijn er veel meer die hun paarden kunstjes kunnen laten doen geheel 'naakt' (de paarden dan zonder hoofdstel, bit, zadel ed) maar ook 'gekleed' maar wederom weet je niet hoe het erin getraint is....
Het verschil tussen AN en Pignon is dat Pignon zijn paarden alles met bit en halster/hoofdstel aanleert en deze vervolgens weer weglaat als de camera opgesteld wordt of als er publiek is. Als je erg skeptisch bent, kun je inderdaad beweren dat dat bij Nevzorov precies hetzelfde is, dat alles een leuk verhaaltje is maar dat hij ook alles met dwangmiddelen aanleert. Maar hoe zit het dan met alle mensen die thuis met hun eigen paarden precies hetzelfde bereiken aan de hand van zijn methode? Dat vind ik nog het meest overtuigende deel van het forum: de foto's die mensen zelf maken van hun paarden tijdens het trainen. Dan hebben we het opeens niet meer over 1 man met een superfotografe als vrouw, maar over tientallen (honderden?) mensen die precies hetzelfde kunnen laten zien nadat ze met zijn methode hebben gewerkt. Als Alexander de enige was die dit kon (een beetje zoals Parelli met zijn level 10
), dan zou ik er ook grote vraagtekens bij zetten. Maar alle mensen die hem nog nooit ontmoet hebben en via zijn methode werken, laten zien dat het inderdaad kan, bitloos en halsterloos dressuur trainen. Dat vind ik het overtuigendst.
Citaat:
En ik vind het knap dat iemand zo kan rijden, maar het is toch op z'n minst vreemd te noemen, dat wanneer iemand zo'n site opzet als AN gedaan heeft, in 2 talen, maar geen engels schijnt te spreken, geen openbaare training laat zien, wel meewerkt aan een film (incl paarden met bit en hoofdstel) opnames laat maken in blue zodat er van alles achter geprojecteerd kan worden..
pilaren in zijn binnenmanege heeft staan die gebruikt worden als 'veilige haven' voor cameramensen...
A speelt niet mee in een film, hij maakt de films zelf. Zijn paarden werken ook in blue omdat hij de geschiedenis van het paard filmt in die scenes, met paarden die met elkaar vechten / tegen mensen opsteigeren of in vrijheid leven. Dat soort scenes zitten in de theaterale (bombastische) eerste en toekomstige derde dvd. De tweede is helemaal 'kaal', met alleen trainingsopbouw en de praktijk van het trainen.
Waar ik je wel gelijk in geef, is dat het jammer is dat hij geen clinics/openbare lessen met zijn paarden geeft. Ik denk dat dat is om de afleiding voor zijn paarden tijdens de training tot een minimum te beperken, en ook omdat hij ze niet kan/wil dwingen om bepaalde oefeningen op precies dat tijdstip te doen. Dat zou betekenen dat we uit Nederland naar Rusland reizen om een weekje bij hem in de bak te kijken, om vervolgens te zien dat hij die week uberhaupt maar twee keer de tijd heeft om te trainen (dit is namelijk niet zijn baan!) en dat Perst bijvoorbeeld die twee keer net alleen maar wild wil spelen en geen zin in dressuurmatig werken heeft. Hij kan niks laten zien, dus doet hij dat ook niet. Met de film en foto is het makkelijker: Lidia is sowieso steeds bij de hand en kan dus altijd fotograferen, en je hebt gewoon een handje professionals die weten hoe ze zich moeten gedragen zodat de paarden niet gestoord worden, en bovendien kun je dan gewoon elke dag een oefening filmen, mocht dat uberhaupt nodig zijn (wat ik betwijfel).
Wat ik zelf trouwens jammer vindt, is dat hij zo hamert op die rust en gebrek aan afleiding tijdens training door in een binnenbak te werken zonder publiek. In het dagelijks leven heeft namelijk bijna niemand een lege binnenbak voor de training en zal er altijd afleiding zijn, van mensen, paarden of gras. Hij vermijdt het probleem door pas later met zijn paarden ook naar buiten te gaan, maar de realiteit is dat bijna iedereen vanaf het begin al met die afleiding geconfronteerd wordt. Dat moet je dus voor jezelf (met behulp van de forumleden) gaan uitzoeken. Gelukkig gaat dat heel goed als je eenmaal weet wat je kunt doen om je paard gefocust te houden, maar het is jammer dat Alexander juist dat moeilijkste stukje niet meeneemt in zijn eigen training en zijn dvd's.
Over de pilaren: Alexander heeft zijn paard Perst daar inderdaad tussen getraind toen hij nog bij Mario Lurashi trainde. Toen hij echter eenmaal het hoofdstel/halster afdeed, hadden de pilaren geen nut meer. Lidia stelde voor om ze weg te halen omdat ze de verkeerde indruk konden wekken, maar Alexander wilde ze laten staan omdat ze een herinnering aan de klassieke dressuur zijn, hij ze mooi vindt en omdat inderdaad cameramannen hun apparatuur daar aan op kunnen hangen en zich erachter kunnen verschuilen. Op sommige foto's zie je ook dat daar de lampen aan opgehangen zijn en dat de camera's daar opgesteld worden.
Alexander heeft zijn site niet opgezet, dat heeft Lidia, zijn vrouw gedaan. Zij spreekt naast Russisch ook Engels, Alexander zelf spreekt naast Russisch Frans. Als je bij zijn bio kijkt op de website, zie je welke talen hij nog meer spreekt. Engels zit daar helaas niet bij.
Over dat de Russische site uitgebreider is dan de Engelse: dat komt doordat er maar weinig mensen zijn die Russisch naar (leesbaar) Engels kunnen vertalen. Lidia zelf is voornamelijk bezig met de films en is bovendien net bevallen, dus heeft daar geen tijd voor, wat betekent dat alles qua vertalingen rust op de input van forumleden, en vertalers Ru-Eng zijn daar gewoon niet zoveel omdat slechts een handjevol russen op het forum uberhaupt Engels spreekt.
Citaat:
tegen opsluiting is en tegelijkertijd schrijft over zomer en warme winter stalling....
Als je de site leest, vooral de pagina over Lipisina, dan zie je daar vanzelf uitgelegd wat voor stal die van Lipisina is en waarom ze een vliegendeken opheeft. Je haalt inderdaad een goed punt aan: waarom een paardenras naar een gebied halen waar ze niet natuurlijk buiten kunnen (over)leven? Dat vind ik meer in het algemeen wel iets om over na te denken.
Citaat:
rijden met cap niet toegstaan werd ivm de associatie met de wedstrijdsport met paarden...
en als je het hebt over blinde volgelingen: waarom zie ik die tegenstrijdigheden dan wel? of is dat bedrijfsblindheid van de mensen die zijn manier nastreven?
Ik heb dat nergens zien staan, maar ik heb het Cavallo artikel ook nog niet gelezen. Noem het bedrijfsblindheid, maar voor mij is het meer dat alleen omdat een Rus in verweggistan iets zegt, dat nog niet betekent dat ik het overal klakkeloos mee eens moet zijn.
Zijn politieke ideeen zijn ook anders dan die van mij. Waar het mij volledig om gaat, is zijn trainingsmethode en trainingsuitgangspunten. Ik kan me volledig in zijn trainingsuitgangspunten vinden, en de methode werkt - voor mij. Dat vind ik belangrijk. Daarnaast kan hij blauw als lievelingskleur hebben terwijl de mijne rood is, beweren dat een twijg beter is als zweep omdat je met het kopen van een zweep de wedstrijdsport ondersteunt of hetzelfde zeggen over een cap, maar daarvoor kom ik niet naar zijn methode. Ik wil weten hoe ik met paarden zonder optoming klassieke dressuur kan trainen en kan spelen. En dat doceert de methode van Alexander Nevzorov.
Citaat:
Waarom wordt een foto op zijn site van een wedstrijdpaard die het oogwit laat zien afgedaan als wreedheid, en een foto waar het oogwit bij zijn paard te zien tijdens een oefening niet vermeld opdezelfde pagina van wreedheden?
Ik kijk zelf inderdaad niet naar het oogwit, omdat ieder paard dat willekeurig kan laten zien door zijn oog naar links of naar rechts te draaien, ook tijdens het grazen. Waar ik wel naar kijk, is de mond van het paard, de kaak en de hals. En als je het oogwit niet gelooft, zie je alsnog dat daar op de foto's een hoop mis mee is.
Citaat:
in de krul trekken, in de mond zagen, met zwepen meppen enz... en erger de hetgeen AN schrijft over de misstanden in zijn land men denkt dat hij het heeft over ONS land, DAT is voor mij nog onbegrijpelijker, maar volgens mij de reden.
Wat je verkeerd ziet, is dat AN niet tegen in de krul trekken, mishandelen, slaan of andere uitwassen is. Hij is tegen het gebruik van die hulpmiddelen die die uitwassen mogelijk maken. Hij is tegen het gebruik van hoofdstellen, halsters en bitten in de training omdat je hiermee het paard bij je kunt houden en tegelijkertijd kunt corrigeren of straffen, en omdat je hem daarmee in een houding kunt brengen die hij niet uit zichzelf aanbiedt. Dat is waar hij op tegen is. Als je die zaken weghaalt, kun je niet eens meer met geweld trainen, dus zijn ook alle uitwassen in een keer opgelost.
Het is hetzelfde met Parelli-fans: die schrijven dat NHE een verkeerd beeld schetst van Parelli training omdat het daar echt niet alleen om heel hard slaan in fase vier gaat, maar dat er een logische opbouw van fases is waarbij de hoogste nauwelijks voorkomen en het paard zelfstandig wordt gemaakt omdat hij zelf de verantwoordelijkheid krijgt om de fases te vermijden. Wat ze echter niet inzien is dat NHE niet tegen heel hard slaan in fase 4 is, maar het hele feit dat je fases en het opvoeren van druk gebruikt om je paard iets te leren.
Citaat:
als iemand mij deze, en nog andere tegenstrijdigheden op die site, kan uitleggen... dan graag

Want als ik geen intresse zou hebben had ik niet zoveel tijd gestoken in dit topic

Dat is waar.
Als je nog meer vragen hebt, dan hoor ik ze graag, en wil ik kijken of ik de antwoorden weet/kan vinden.