Monty Roberts filmje met Dandor zadelmak maken, interessant!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Monty Roberts filmje met Dandor zadelmak maken, interess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 15:11

Niet mee eens Haha!. Ik zie een angstig paard dat lijkt te denken "hoe kom ik hier weg". Zijn lichaamstaal spreekt boekdelen wat dat betreft. Al zag ik dat vroeger ook niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 15:13

nee ik zie een brutaal dier, die wel onder de indruk is....... en zeker gespannen....... maar niet angstig Lachen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 16:04

En daar zit het gevaar... want als je een angstig dier gaat benaderen alsof het een dominante betreft, dan kan dat angstige dier de noodzaak voelen om zijn leven te gaan verdedigen, hij denkt immers dat hij gevaar loopt? Dat zal een dominante niet snel denken - en dán wordt het angstige paard inderdaad gevaarlijk - terwijl je dat had kunnen voorkomen door hem anders te benaderen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 16:07

ik zou zo een dier benaderen als een brutale, maar gespannen paard........

niet als een angstig paard.......... angstig is imo anders......

dier is onder de indruk, heeft geen flauw benul wat hem overkomt daar........ en dat werkt ergens in Monty zijn voordeel.... omdat zijn enige houvast het wezen mens is, in deze...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 16:11

Als ik hoor dat het paard zich tegen een hek heeft aangegooid - dat doet een dominante niet . Dat doet alleen een paard dat angstig is en niet meer nadenkt, en gewoon overal dwars doorheen gaat. Een dominante blijft nadenken.

Paarden "lezen" is moeilijk. En de meeste ongelukken gebeuren doordat er een verkeerde benadering is gekozen, omdat het gedrag van het paard verkeerd geïnterpreteerd is. Het onbegrepen paard wordt "onhandelbaar" - en komt uiteindelijk bij Monty in de show terecht Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 16:13

dat heb ik niet gezien op het filmpje Lachen wat ik zag op het filmpje is waar ik mijn oordeel over heb

benadering kan je tijdens het "werken met" bijdraaien....... wat een eerste indruk is, kan totaal veranderen als je daadwerkelijk met een dier bezig gaat....... waar je dan weer je benadering op aanpast

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 16:21

Mooi hè, het oneens zijn en toch beschaafd discussiëren Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 16:22

kan allemaal best Lachen Lachen

Mirte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 20:49

Sisco4life schreef:
katiavl schreef:
de beste ruiters staan aan wal alweer Knipoog bekend fenomeen op bokt.
Ik vraag me af hoeveel mensen het hier beter zouden doen.

Aan de uitleg te horen weet ik het antwoord van sommige al Ach gut

Daar ben ik het dan weer mee eens Knipoog

precies Haha!

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 20:50

Waratje schreef:

Wat je zegt over een paard met een bezem de trailer in krijgen? Tuurlijk hoort dat niet? Wat zou jij doen als je een dominantie probleem hebt en je paard wilt niet? Het zeker dominantie is engeen angst? Hem lekker zijn zin geven? Ben hier wel benieuwd naar, je mag het me ook pb'en.

Als je een dominantieprobleem hebt, moet je gewoon hulp zoeken, hè? En mijn voorbeeld ging erover of het resultaat de methode rechtvaardigd.
En ik heb geen dominantieprobleem met mijn paard en ook niet met die van mijn vriend, dus hoef ik me niet in theoretische bochten te wringen omdat een ander die problemen kennelijk wel heeft en niet weet waar hij goede les kan krijgen.
[/quote]

Ik heb hier al ontzettend fijne hulp voor gehad van een ontzettend fijn persoon. Soms moeten dingen wel eens die dan niet in het boekje staan maar wel goed werken. Ik bedoel hier alleen maar mee te zeggen dat de manier die monty toepast bij dador op dat moment een goede reactie is geweest op hoe de hengst reageert. Bij dominantie problemen moet je duidelijker zijn dan bij angst. Tuurlijk moet alles met geduld en wederzijdsrespect.. Maar bij het 1 wat duidelijker dan bij het ander

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 20:51

promptertje schreef:
luxket schreef:
Even offtopic:

Wat je zegt over een paard met een bezem de trailer in krijgen? Tuurlijk hoort dat niet? Wat zou jij doen als je een dominantie probleem hebt en je paard wilt niet? Het zeker dominantie is engeen angst? Hem lekker zijn zin geven? Ben hier wel benieuwd naar, je mag het me ook pb'en.

Je zou het dominantieprobleem op kunnen lossen. Dat doe je meestal zonder bezem, en niet pas op het moment dat je die trailer in wil.

Als jij de ultieme oplossing weet Tong uitsteken Wil ik die graag weten... Denk dat het lastig wordt, heb al van verschillende goede proffesionals hulp gehad.... En dit is een zeer groot probleem..

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 20:53

ikke schreef:
A_M schreef:
Mag ik vragen wat jullie doen als jullie paard allen maar staat te brullen... ik bedoel dat moet je je paard toch ook afleren! een paard moet toch ook stil staan als je er mee bezig bent en jij dat van hem vraagt:S ik vind dat wel errug kortzichtig hoor als je dan gaat zeggen jah hij loopt de hele tijd aan dat touw te rukken.......

Daar heb ik geen rukken, zelfs niet eens een touw voor nodig. Gewoon een korte mep met de vlakke hand doet wonderen hoor, buiten het feit dat een keer een brul terug geven vaak al voldoende is......

Opvoeding noemen ze zoiets ook wel eens, maar ja, we voeden de kinderen al niet op, laat staan de dieren........

En als hij dat doet en vervoglens maait met voorbenen denk dat je dan toch liever een ruk geeft

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 20:56

promptertje schreef:
= Buckstoppers en anti-steigerkappen blijf ik bijzonder paardonvriendelijk vinden,

Is het wel vriendelijk als je paard dat doet uit dominantie om jou eraf te krijgen, dat hij simpel weg niet wil.. Hun gebruiken die dingen pas als ze hem eerst totaal medisch hebben gecontroleerd. Dat het niet uit pijn of angst voort komt. Dan pas....

Geef jij je paard nooit een tik als jij erop zit en hij begint spontaan te bokken, dan laat je alles lekker gaan.. Das niet gevaarlijk ofzo... Haha!:D

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 20:58

luxket schreef:
Als jij de ultieme oplossing weet Tong uitsteken Wil ik die graag weten... Denk dat het lastig wordt, heb al van verschillende goede proffesionals hulp gehad.... En dit is een zeer groot probleem..

Als ik vanachter een computerscherm ultieme oplossingen aan zou kunnen reiken, dan zou ik denk ik schathemelrijk kunnen worden Knipoog. Iemand waar ik veel vertrouwen in heb, is Eddy Modde van Parelli Nederland, maar ik weet natuurlijk niet of je daar al geweest bent. Maar dat zou dus mijn ultieme oplossing zijn: er iemand bij halen waar je wat aan kan hebben. In ieder geval hoop ik dat je ergens, bij iemand een oplossing kan vinden!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 21:00

luxket schreef:
Geef jij je paard nooit een tik als jij erop zit en hij begint spontaan te bokken, dan laat je alles lekker gaan.. Das niet gevaarlijk ofzo... Haha!:D

Ik voorkóm dat mijn paard de behoefte krijgt om te bokken. Mijn paarden bokken niet, en krijgen nooit klappen. En met "nooit" bedoel ik echt "nooit". Maar ik heb mijn paarden dan ook al van veulen af aan, en helemaal zelf opgevoed, dat is een stuk makkelijker dan dat je de ellende van een ander op je bord krijgt.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 21:06

ikke schreef:
Na, fijn. Voor zover ik nog ergens een flintertje interesse in hem had, dan ben ik nu dus ECHT genezen. Ik was na vijf minuten rukken aan de longeerlijn helemaal klaar met hem..............

Idem dito,zonder geweld zegt hij,na ja volgens mij vindt een paard dit ook niet fijn en wanneer je een keer of 50 aan je neus getrokken wordt ja dan snap ik dat je op een gegeven moment jezelf als paard zijnde overgeeft,duuuh zo kan ik het ook!

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 21:09

promptertje schreef:
luxket schreef:

Ik voorkóm dat mijn paard de behoefte krijgt om te bokken. Mijn paarden bokken niet, en krijgen nooit klappen. En met "nooit" bedoel ik echt "nooit". Maar ik heb mijn paarden dan ook al van veulen af aan, en helemaal zelf opgevoed, dat is een stuk makkelijker dan dat je de ellende van een ander op je bord krijgt.

En als je rijd en ze uit vrolijk heid gaan bokken met jou erop.. of doen ze dat ook nooit als ze blij zijn...

Ik heb er al proffesionele hulp van annemarie bij gehad en die heeft hem totaal van zijn angst afgeholpen alleen dominantie is ietwat lastig bij deze ruin. Dit is niet zomaar een paard, tis er 1 met een behoorlijk grote gebruiksaanwijzing.. Die af en toe niet volgens heb boekje op zijn plaats gezet moet worden... En dan doet hij het wel... Zou jij je dan in de zijk laten nemen of??? Dan nemen ze het leidersschap van jou over inplaats van jij van hun

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 21:16

promptertje schreef:

[/quote]

Precies!!!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 21:17

Ik heb geen dominantie- of leiderschapsprobleem, ook niet met de hengsten, dus ik weet nu echt niet wat je van me wil horen. Als het bij de één niet lukt, zou ik hulp zoeken bij de ander...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 23:44

luxket schreef:
En als je rijd en ze uit vrolijk heid gaan bokken met jou erop.. of doen ze dat ook nooit als ze blij zijn...

Ik heb er al proffesionele hulp van annemarie bij gehad en die heeft hem totaal van zijn angst afgeholpen alleen dominantie is ietwat lastig bij deze ruin. Dit is niet zomaar een paard, tis er 1 met een behoorlijk grote gebruiksaanwijzing.. Die af en toe niet volgens heb boekje op zijn plaats gezet moet worden... En dan doet hij het wel... Zou jij je dan in de zijk laten nemen of??? Dan nemen ze het leidersschap van jou over inplaats van jij van hun

Luxket, het feit dat jij bepaalde problemen tegen het lijf loopt met je paard, betekend niet dat iedereen met exact dezelfde problemen geconfronteerd wordt met hun eigen paard(en). Wij hebben drie paarden, die geen van drieen onder het zadel bokken, de oude die ondertussen is overleden deed het ook niet. Er zijn paarden die niet (meer) bokken met iemand erop. In hoeverre dat iets zegt over de eigenaar, kun je je afvragen, maar voor ons is het ook bij de laatste twee aanwinsten wel een punt van aandacht geweest voor de aankoop.
En paarden die zich niet aan boekjes houden, ja, daar hebben wij er dus drie van en hun eigen boekjes lijken dus in de verste verten niet op elkaar. Wel prettig is dat ze geen drieen dominant zijn, hoewel sommige mensen dat van twee vaak wel denken. Dat is slechts schijn, de ene is wel arrogant (een dame) en de andere is brutaal (kereltje), maar dominant zijn ze niet. Veel paarden worden in mijn ogen voor dominant uitgescholden, terwijl ze alleen maar onopgevoed zijn, lomp dus.
Uit jouw bijdragen proef ik nogal wat frustratie over je relatie met je paard, zijn jullie uiteindelijk wel een goede combi? Dit is echt niet vervelend bedoelt, maar een paard is hobby en moet dus plezier geven, niet alleen maar frustratie. Als je alleen maar elkaar het leven zuur aan het maken bent, kun je je afvragen of dat nog hobby mag heten.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 00:07

ik ben niet gefrustreerd met hem hoor. Ik heb juist ontzettend veel geduld met hem.. Ik zeg ook niet dat iedereen die problemen heeft, ik merk alleen op en vraag me af wat iemand zou doen als een paard dat als joligheid zou doen, Nu doel ik niet op het eigen paard maar gewoon 1. Ik heb verder totaal geen problemen met mijnes, kan je ook aan annemariev vragen, maar King uit de show had lichamelijk geen problemen en een paard leert zo het snelst van zijn eigen fouten. Die van mij is wel degelijk dominant, onder andere door annemarie en Emiel voest beaamt dus vandaar dat ik me dat afvraag hoe andere dat zouden doen. Verder moet iedereen lekker zelf weten hoe hij dat doet en ga me hier ook niet in verdedigen... Ik vraag me ook af hoe je bij die frustratie komt.. da's dus echt niet zo... Tis mijn hobby en me werk...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 00:22

Waarom vraag je je eigenlijk af, wat iemand doet als zijn of haar paard uit joligheid bokt?

Ik kan je in elk geval vertellen dat mijn vroegere verzorgpaarden wel eens uit joligheid bokten en dan dreef ik ze gewoon meer voorwaarts. Verder schonk ik er geen aandacht aan, want het was echt uit joligheid, dus daar zie ik niet zo'n kwaad in, heel eerlijk gezegd. Een paard is een paard en mag van mij best dat soort dingen uiten, mits het niet gemeen bedoeld is. En dat heb ik nog maar weinig meegemaakt (eerlijk gezegd nog nooit), wel door pijn of ongemak en dat is weer een heel ander verhaal. Mijn eigen paard ga ik nog inrijden als hij er klaar voor is, en ach, wie weet, bokt 'ie ook nog wel eens, al maak ik me daar weinig zorgen om, aangezien hij de freestyle methode (Voest) prima doet samen met mij.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 13:07

DAar was ik gewoon benieuwd naar omdat ik hier alleen maar hoorde mijn paarden bokken nooit en dat lijkt me ook niet helemaal gezond. En commentaar over die bokstopper, bij paarden die geen lichamelijke problemen hebben Zo leert het paard wel het snelst. Hij leert zichzelf op het moment dat hij het doet.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 13:25

Mijn paarden bokken nooit onder het zadel, ik zeg niet dat ze nooit bokken Knipoog. Dat kunnen ze als de beste, en mogen ze ook als ze los lopen. Onder het zadel wordt er gewoon niet gebokt. En een bokstopper valt bij mij onder lichamelijke mishandeling, en op geen enkele manier goed te praten.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 13:36

oke prompertje, die van jou doen het niet, maar hoe zou jij het dan oplossen bij een paard die dat wel zou doen en totaal geen lichamelijke problemen heeft, laat ik het dan zo zeggen.. Die van mij bokt normaal ook nooit, alleen soms uit vrolijkheid