de winter voor naturals

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ipsilonka

Re: de winter voor naturals

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 11:44

Leuk topic. Pablo heeft al een aardige vacht en zweet zich kapot met rijden, maar hij is er niet minder hyper onder Haha! Heerlijk zo'n teddy Haha! Dit is de eerste keer dat hij niet geschoren word en ook geen deken opkrijgt. (denkt erover om alvast een aantal dekens te verkopen..)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 11:47

Ik heb vannacht gewoon naar gedroomd over mijn paardje buiten in de kou zonder deken Huilen . Gisteren heb ik flink gedressuurd, lang uitgestapt, nog ± 30 minuten de zweetdeken opgedaan maar toen moest hij toch echt weer eens de wei op. Deken eraf en hij was helemaal op temperatuur maar wel nog nattig tussen zijn voorbenen en op zijn boeg, ik heb hem ingesmeerd met zand en na even slikken tóch de wei op gezet (stoer hè van mij).

Maar wat had ik het moeilijk toen mensen aan me begonnen te vragen of ik de regendeken niet weer op zou doen aangezien het kouder gaat worden volgende week...Ze vinden mijn paard allemaal prachtig in zijn dikke vacht maar die van hun staan wèl allemaal onder een deken, de meesten onder ongevoerde regendekens maar sommigen hebben al een gevoerde deken er op liggen.

Van de ± 21 paarden op stal hebben er welgeteld 7 geen deken op. Drie ijslanders, 1 fries, 1 tinker, 1 halve arabier en mijn Kareltje (wel een robuuste jongen maar geen volledige koudbloed). Onzin om te denken dat alleen koudbloeden tegen de jou kunnen natuurlijk maar het is wel wennen hoor. Ik moet echt slikken iedere keer als ik mijn paard bloot de wei op zet terwijl hij nog vochtige plekken heeft. En dat wordt straks natuurlijk helemaal erg als het begint te sneeuwen, ik hoop maar dat ik dan niet nachtenlang wakker lig van mijn schat die in de sneeuw staat. Overigens gaan ze bij ons wel rond 22.00u naar binnen dus 's nachts staat hij wel droog binnen (als je op een pensionstal staat, kun je helaas niet overal invloed op uitoefenen). Karel schijnt zich er trouwens niet druk om te maken, die staat onbezorgd te grazen en lijkt nergens last van te hebben Haha! .

ik zal eens kijken of ik een fotootje kan maken van zijn ENORME Haha! vacht. Misschien kunnen we wel een teddysedstrijd houden hihi.
Laatst bijgewerkt door Sees op 30-10-06 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 11:47

Ik vind het ook heeel leuk die teddy's.
De mijne wordt dan ook zeker niet geschoren.
Rijden wel zo om de dag lekker buiten
en hij kan dan wel goed zweten, maarja.

Voor mezelf heb ik thermolaarzen gekocht
met tentenkamp vorige week, en mn skibroek al opgezocht.
Laat de kou maar komen!

(ik rij gewoon met skibroek, geen thermobroek)

O ja, en heb vaak teenwarmers voor in je schoenen.
Van die soort warme maandverbandjes als je ze uit het zakje
haalt, echt super lekker voor als ik lange buitenrit maak in
de kou. Je kunt ze bestellen bij de paardendrogist!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 11:48

Il0na schreef:
Ik vind het ook heeel leuk die teddy's.
De mijne wordt dan ook zeker niet geschoren.
Rijden wel zo om de dag lekker buiten
en hij kan dan wel goed zweten, maarja.

Voor mezelf heb ik thermolaarzen gekocht
met tentenkamp vorige week, en mn skibroek al opgezocht.
Laat de kou maar komen!

(ik rij gewoon met skibroek, geen thermobroek)

O ja, en heb vaak teenwarmers voor in je schoenen.
Van die soort warme maandverbandjes als je ze uit het zakje
haalt, echt super lekker voor als ik lange buitenrit maak in
de kou. Je kunt ze bestellen bij de paardendrogist!

Maar kan je die teenverwarmers meer dan 1x gebruiken?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 12:44

Ik heb lange neopreen chaps en anders idd maar mijn skibroek mee naar stal. Ik moet maar weer eens op zoek naar lekkere dikke handschoenen en nog lekkere warme sokken. Ik heb ook thermolaarzen maar zelf daar heb ik af en toe koude voeten in.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 17:48

Hoe doen jullie dat nu het zo vroeg donker wordt?? Mijn jaarling staat bij een boer die totaal geen verlichting heeft!!

En ik kom vanaf mijn werk dus rond half 6...ik moet hem dus gaan 'zoeken' in het donker!!!!
Hebben jullie daar ook ervaringen mee?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 17:54

Ik heb een zaklamp met oplaadstation Haha!
En 's ochtends is het nu eerder licht.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 18:01

laetitia schreef:
Hoe doen jullie dat nu het zo vroeg donker wordt?? Mijn jaarling staat bij een boer die totaal geen verlichting heeft!!

En ik kom vanaf mijn werk dus rond half 6...ik moet hem dus gaan 'zoeken' in het donker!!!!
Hebben jullie daar ook ervaringen mee?
Ik heb dat nu dus ook.
Als ik kom en roep,dan komt ze naar het hek,dus ik hoef niet te zoeken.
Pling

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 18:07

Hey Tinkerloos ik sta bij dezelfde boer! Mijn paardje komt zeker nog niet naar me toe! Hij is nog veel te schuw en te bang (daarvoor heb ik nu NH-les en het gaat steeds beter!)

Staat die van jou achter? Met die andere tinkers? Is daar ook geen verlichting?
Die van mij staat in het eerste stuk (aan het weggetje)...ik ben benieuwd want ik ga er zo heen in het donker!
Mijn moeder vindt het maar niets want stel je voor wat je allemaal tegen kan komen (ben PAS 30!!).

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 18:13

Die van mij staat idd. bij de andere Tinkers.
Ik heb merrie en veulen samen staat.
Ik wilde een plek waar ik 24/7 buiten kon staan met de paarden,en toevallig was het ook nog eens een opfok adres.
Ik kom elke dag,en zie die van jou dus ook elke dag lopen.
Leuk beest hoor,hoe oud is ze nu?

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 18:26

Verlichting is gelukkig geen punt bij mij, in de uitloopstal zit een lamp, en de rijbak is enkele meters van de uitloop verwijderd, met het baklicht kan ik redelijk zien.
Okee, niet alle drollen kan ik uit de paddock halen 'savonds, zó goed verlicht is het nu ook weer niet...
Paardje heeft overigens nog niet eens een echt dikke vacht.
Wél een mega-baard.
Maar die had ze al Knipoog

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 18:27

ook ik moet 's avonds vanuit mn werk zoeken om ze te voeren hihi ( ik ben er dan rond 19.00 dus is echt pikdonker) gelukkig hinniken ze allebei als ik ze roep, dus weet wel ongeveer uit welk weitje ze komen:)
heb in mn opslaghok wel een lamp en heb daar ook een zaklamp staan voor als het nodig mocht zijn.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 18:37

ik hoef ook niet te zoeken, de mijne is bont, dus dat wit zie je wel en hij staat al bij het hek als ie de auto de polder in hoort komen ronken......
Als ie eenmaal verhuisd is over een paar weken moet ik mest scheppen in de wei en we hebben geen licht..... en ik moet het in het donker doen, want zowel voor als na mijn werk is het donker. Ik zal m'n paard (en m'n flat) alleen in het weekend bij daglicht zien de komende maanden *huil*

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 19:11

Mijn ponies staan 24/7 op de wei. Gelukig hebben we een verlichtte paddock. Licht gaat dus aan als ik er toevallig s avonds een keertje ben.
Maar ik werk onregelmatig ,ben er dus vrijwel altijd overdag. Voor de ponies is dat erg fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 20:10

Ik moet me doordeweeks ook een weg banen in het donker. Met behulp van een zaklamp weliswaar. Knipoog
Mijn paarden zijn beide zwart, dus dat wordt zoeken. Banouck heeft wel een witte bles; dat scheelt. Haha!

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 20:16

Bij Polly hrebben ze een hele grote lamp midden in de tuin gezet. Dus ik hoef lekker niet te zoeken Tong uitsteken

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 21:05

Tinkerloos schreef:
Die van mij staat idd. bij de andere Tinkers.
Ik heb merrie en veulen samen staat.
Ik wilde een plek waar ik 24/7 buiten kon staan met de paarden,en toevallig was het ook nog eens een opfok adres.
Ik kom elke dag,en zie die van jou dus ook elke dag lopen.
Leuk beest hoor,hoe oud is ze nu?

@Tinkerloos

Ik ga woensdag eens bij je paardjes kijken! Ben benieuwd! Ik ga 3x in de week, vanavond dus in het bijna donker!
Nou een van die paarden was wel heeeeel erg bang van een vage gedaante die op ze afkwam lopen(me! Doei! )...heb maar heel erg hard geroepen dat ik het gewoon was hihi. Ze vonden het wel spannend!
Hij is nu 1,5, heb nog een lange weg met hem te gaan! zie topic viewtopic.php?f=111&t=668080&hilit=

Ik heb je nog nooit gezien maar wie weet in de toekomst! Ik vind het een superplek voor de paarden!

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 21:58

Sees schreef:
Ik heb vannacht gewoon naar gedroomd over mijn paardje buiten in de kou zonder deken Huilen . Gisteren heb ik flink gedressuurd, lang uitgestapt, nog ± 30 minuten de zweetdeken opgedaan maar toen moest hij toch echt weer eens de wei op. Deken eraf en hij was helemaal op temperatuur maar wel nog nattig tussen zijn voorbenen en op zijn boeg, ik heb hem ingesmeerd met zand en na even slikken tóch de wei op gezet (stoer hè van mij).

Maar wat had ik het moeilijk toen mensen aan me begonnen te vragen of ik de regendeken niet weer op zou doen aangezien het kouder gaat worden volgende week...Ze vinden mijn paard allemaal prachtig in zijn dikke vacht maar die van hun staan wèl allemaal onder een deken, de meesten onder ongevoerde regendekens maar sommigen hebben al een gevoerde deken er op liggen.

Misschien een leuke om de nachtrust te bevorderen:
Even een stukkie naar beneden scrollen en dan kijken bij 'heeft mijn paard het koud?'

http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

Misschien kennen jullie hem al, ik vond het iig zeer leerzaam om te lezen...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 22:46

Gewoon ff doorzetten hoor met dat buiten laten.

Toen ik de kans kreeg (10 jaar geleden) om mijn paard zomers s'nachts buiten te laten vond ik het ook heel raar.

Een paar jaar later bleven ze ook in de winter buiten....ja dat was ook even wennen en helemaal wanneer het enorm stormde en regende. Maar als ik zag hoe veel beter ze het hadden gekregen, hoe gelukkiger ze waren geworden.
Met een week of 2 wist ik niet beter en was ik super blij dat ik deze mogenlijk had(en nu weer heb op mijn nieuwe stal).

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 22:50

ik kan er nog niet aan wennen hoor, ik lig wakker als het 's nachts regent en maak me zorgen terwijl maar paard gewoon languit in de bagger ligt te snurken.
Het is het meest gore en smerige bonte peerd dat ik ken momenteel...... gelukkig gaat ie over een week of 2 van de klei naar zandgrond verhuizen

romsaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 23:49

Mijn paardjes staan al jaren dag en nacht buiten, mijn 4 jarige is buiten geboren en heeft nog nooit een stal gezien. En toch...ik slaap ook niet goed als het hard regent en het liefste zou ik ze in de winter op stal willen zetten 's nachts. Toch doen ze het al jaren goed buiten en uit ervaring moet ik dus beter weten. Het menselijk gevoel blijft moeilijk.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 23:52

Ik ben er inmiddels wel een beetje overheen.
Hij staat echt niet in de regen 'oh, wat ben ik zielig'
Als je binnen zit lijkt het al gauw of het de hele dag aan één stuk door regent

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 09:50

Ik heb het totaal niet, Keet heeft zo de schijt aan regen, net als ik Clown

Ik vind wintervacht niet mooi ofzo, zie liever der zomervel. Alhoewel die baard altijd wel erg schattig is Haha!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 13:05

En vanaf vandaag heeft mijn paard weer een deken op... Huilen. Dokters orders Verdrietig .

Ik loop al drie jaar te tobben met een vage kreupelheid die van linksvoor lijkt te komen. Na allerhande medische onderzoeken (we hebben echt de gehele medische mallemolen gehad, ik zal jullie het gehele verhaal besparen) zijn we via een heleboel omwegen uitgekomen bij een boomloos zadel, natuurlijk bekappen, een (voor zover mogelijk is op een pensionstal) aangepast dieet en een 'vriendelijker' bit (voor zover een bit ooit vriendelijk is). We wilden het dit jaar dus ook echt dekenloos proberen, ik heb mezelf vermanend toegesproken toen iedereen zijn regedekens om begon te doen en zelfs toen de stoerste paarden onder een dekentje kwamen te staan, bleef ik mijn ventje stug blootvoets terug de wei in zetten. Tot vandaag...

Vanmorgen kwam de osteo om mijn paardje nog eens te bekijken. Ze vond hem enorm vooruit gegaan en prees zijn verbeterde rechtheid. Ze had echter twee adviezen: dressuurmatig FLINK in training en een deken op. Waarom? Hij moet sowieso deze week bijkomen van de behandeling en dan is kou op zijn spieren blijkbaar funest, daarbij kan ik hem niet warmlopen, mocht hij het wel koud krijgen of mocht hij stijf zijn want hij mag niet aan de arbeid deze week. En daarnaast moet ik nu dus minstens 3 à 4x in de week flink dressuurmatig aan de slag (naast 1 à 2 keer in de week longeren), dat betekent dat ik hem voor de 'gezondheid' van zijn rug en het verminderen van zijn kreupelheid behoorlijk achter zijn broek moet zitten maar dat ik zijn natuurlijke weerstand niet verder op kan bouwen omdat ik de deken op moet doen Huilen . Aan de andere kant, hoe graag ik het ook zou willen maar met die vacht die hij zou krijgen in de winter, ben ik echt vreselijk lang bezig om hem droog genoeg te krijgen om hem weer op het land te kunnen zetten. Met een huishouden, een fulltime baan, een vriend etc etc etc kan ik niet iedere dag 4 uur op stal rondhangen...

Ik BAAL echt ZO enorm hiervan. Ik was echt vol goede moed om de winter dekenloos door te komen. Ik had zijn training er op aan willen passen...Maar om hem dus lekker in zijn lijf te houden moet ik JUIST meer trainen wat betekent, meer zweten, zwaardere klap op die spieren etc. Mijn osteo is ook geen voorstander van dekens maar omdat ze bij ons nergens kunnen schuilen (open veld, altijd wind, geen bomen) lijkt het haar wel verstandiger om een dekentje op te doen.

Ik heb echt een beetje het gevoel dat ik heb gefaald zeg maar...ik zit ook nog zo in dubio of er geen gulden middenweg is. Een schuistalletje is geen optie omdat we twee kuddes hebben die ± 3x per jaar worden omgeweid, dat betekent 7 schuilstalletjes (we hebben 7 weilanden).

Hebben jullie nog ideeën?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 13:21

Sees schreef:
En vanaf vandaag heeft mijn paard weer een deken op... Huilen. Dokters orders Verdrietig .

Ik loop al drie jaar te tobben met een vage kreupelheid die van linksvoor lijkt te komen. Na allerhande medische onderzoeken (we hebben echt de gehele medische mallemolen gehad, ik zal jullie het gehele verhaal besparen) zijn we via een heleboel omwegen uitgekomen bij een boomloos zadel, natuurlijk bekappen, een (voor zover mogelijk is op een pensionstal) aangepast dieet en een 'vriendelijker' bit (voor zover een bit ooit vriendelijk is). We wilden het dit jaar dus ook echt dekenloos proberen, ik heb mezelf vermanend toegesproken toen iedereen zijn regedekens om begon te doen en zelfs toen de stoerste paarden onder een dekentje kwamen te staan, bleef ik mijn ventje stug blootvoets terug de wei in zetten. Tot vandaag...

Vanmorgen kwam de osteo om mijn paardje nog eens te bekijken. Ze vond hem enorm vooruit gegaan en prees zijn verbeterde rechtheid. Ze had echter twee adviezen: dressuurmatig FLINK in training en een deken op. Waarom? Hij moet sowieso deze week bijkomen van de behandeling en dan is kou op zijn spieren blijkbaar funest, daarbij kan ik hem niet warmlopen, mocht hij het wel koud krijgen of mocht hij stijf zijn want hij mag niet aan de arbeid deze week. En daarnaast moet ik nu dus minstens 3 à 4x in de week flink dressuurmatig aan de slag (naast 1 à 2 keer in de week longeren), dat betekent dat ik hem voor de 'gezondheid' van zijn rug en het verminderen van zijn kreupelheid behoorlijk achter zijn broek moet zitten maar dat ik zijn natuurlijke weerstand niet verder op kan bouwen omdat ik de deken op moet doen Huilen . Aan de andere kant, hoe graag ik het ook zou willen maar met die vacht die hij zou krijgen in de winter, ben ik echt vreselijk lang bezig om hem droog genoeg te krijgen om hem weer op het land te kunnen zetten. Met een huishouden, een fulltime baan, een vriend etc etc etc kan ik niet iedere dag 4 uur op stal rondhangen...

Ik BAAL echt ZO enorm hiervan. Ik was echt vol goede moed om de winter dekenloos door te komen. Ik had zijn training er op aan willen passen...Maar om hem dus lekker in zijn lijf te houden moet ik JUIST meer trainen wat betekent, meer zweten, zwaardere klap op die spieren etc. Mijn osteo is ook geen voorstander van dekens maar omdat ze bij ons nergens kunnen schuilen (open veld, altijd wind, geen bomen) lijkt het haar wel verstandiger om een dekentje op te doen.

Ik heb echt een beetje het gevoel dat ik heb gefaald zeg maar...ik zit ook nog zo in dubio of er geen gulden middenweg is. Een schuistalletje is geen optie omdat we twee kuddes hebben die ± 3x per jaar worden omgeweid, dat betekent 7 schuilstalletjes (we hebben 7 weilanden).

Hebben jullie nog ideeën?

Misschien een dom idee maar kan je geen container als schuilstal zetten ofzo? Die kan je toch verplaatsen of zeg ik nu iets onmogelijks?