Wat is er slecht aan dekens?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

youngster

Re: Wat is er slecht aan dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 21:47

Lenneke_ schreef:
Ik zou even aan Anouar mededelen dat het geen porum is hoe hij als haarbal op een wedstrijd is verschenen.
http://img60.imageshack.us/img60/7659/10decmber1mq1.jpg

We hebben er overigens geen commentaar op gekregen, niet van de jury, niet van een official, niet van mederuiters en niet van publiek. Ook niet op m'n zadel. Wie kijkt daar nou naar

Ik dus.. ik vind het paard mooier zonder al het haar.
Dat is persoonlijk. Als jij dat wel mooi vind, moet je dat helemaal zelf weten, zal je mij niet over horen hoor Knipoog Alleen bij mijn eigen paarden wil ik het gewoon niet simpel zat.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 21:51

Lenneke_ schreef:
Bij de motivatie voor dit forum staat dat dit een plek is voor mensen die hun paard op een zo natuurlijk mogelijke manier houden, die hier kunnen kletsen/vragen etc zonder zich steeds te moeten verdedigen

Wat is er mis met een discussie?

Jullie zijn heel erg stellig dat een deken perse slecht is. Mogen er dan geen argumenten komen van mensen die dit niet vinden?
Ja en amen wordt op een gegeven moment ook saai Knipoog En daarbij is het nooit slecht om iets van 2 kanten te bekijken, dat mis ik hier wel een beetje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 21:55

KiWiKo schreef:
Ik snap de motivatie, maar ik mag toch hoop ik wel reageren op dingen die gewoon onzin zijn....... Of dingen die ik niet snap? Dat vitamine D ding snap ik niet, er valt hier in Nederland geen vitamine D op te doen in de winter, daar schijnt de zon te weinig voor en is zeker niet krachtig genoeg.

Dingen die jij onzin vindt.
Ik weet niet waar jij woont, maar in Drenthe hebben we nazomers t/m circa half november met volop zon, ook tijdens de wintermaanden en in het voorjaar hebben we genoeg zon. Wellicht niet zo krachtig als de afgelopen weken, maar de zon ìs er wel.
Ik zeg nergens dat dit zonlicht de grootste reden moet zijn om je paard dekenloos te laten. Ik gaf aan dat de aanmaak van vitamine D gedurende dat half jaar (okt-maart of zelfs langer) nauwelijks zal plaatsvinden, vanwege die dekens. JIJ vindt dat onzin, prima, maar het is en blijft een feit en een argument.

KiWiKo schreef:
Needless to say dat ik dit dus zulke onzin argumenten vind........ .

En daar is dit subforum dus niet voor, om telkens te komen verkondigen dat waar naturals voor staan, onzin is. Lenneke heeft net al uitgelegd waarom dit subforum er is.
KiWiKo schreef:
Daarnaast komen veel wedstrijdpaarden niet heel veel buiten in de winter......

Ook dat is niet-natural en hoef je hier niet als argument aan te dragen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:04

Dit forum is voor naturals... ok begrijp ik Knipoog
Maar wanneer iemand zich in jullie manier van denken wil verdiepen is het toch niet meer dan logisch om te vragen naar argumenten? Dat jullie meteen in de verdediging schieten zegt mij meer over jullie beredeneringen, onzekerheid en beargumentatie-niveau dan onze vragen, toch? Haha!
De TS vraagt expliciet waarom dekens slecht zijn... dan is het niet meer dan logisch dat je voor en tegen argumenten krijgt, ook al is dit het 'natural' subforum.

Ik verkondig ook niet dat wat jullie zeggen onzin is... ik ben het in meerendeel van de gevallen zelfs stellig met jullie eens Knipoog
Maar vaak wordt alles zo zwart/wit gezien... dekens zijn slecht, hoefijzers mogen niet, bit onzin etc.
Daar kunnen out-siders nogal een vervormd beeld van krijgen, vandaar dat het mij lijkt dat een gezonde discussie op zijn tijd echt geen kwaad kan. Wie weet kan je dan wat niet-naturals omturnen Knipoog

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:15

Het is een wissel werking, wellicht had het topic "waarom juist geen deken in de winter" moeten heten. Benader je het van de andere kant en positief. Ik heb zelf een vraag gesteld. Heb mijn poownie elk jaar geschoren en onder een deken gezet. Momenteel staat hij zelfs weer op ijzers. Maar daar draait het nu niet om. De TS wil niet horen waarom je paard 500gr op moet hebben. Ze is geinteresseerd in de andere kant. En imo is daar dit forum voor Haha! Als je een vraag hebt hoe de naturals (om t zo maar ff te noemen) erover denken, of om je eigen beeld te vergroten. Ik val denk ik overal tussen Haha!

prom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:17

Ik heb mijn pony *toen 3jaar* gekocht met deken erop. Ze was *zoor zover ik weet* niet anders gewent. Ik ga het dit jaar eens proberen zonder deken. Ik vind dit zelf fijner. En het lijkt me lekkerder voor haar Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:18

@XchantjuhX:
Wanneer er gevraagd wordt om argumenten, dan worden die in het algemeen ook gegeven.

Wanneer deze argumenten vervolgens van tafel worden geveegd als zijnde onzin, ja dan gaan er discussies ontstaan die elders op Bokt ook al lopen. Dat is het verschil.

TS vroeg wat er slecht is aan dekens en sindsdien zijn we 8 pagina's verder. Dus wat er nu ter sprake komt, wijkt alweer af van de originele vraag en wordt er onderling op elkaar gereageerd.
TS vraagt dit bovendien op het NA forum, wat inhoudt dat hier niet gereageerd wordt met het feit dat wedstrijdpaarden een deken op mòeten omdat het zo makkelijk en niet mooi is en dat ze toch op stal staan etc..

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:33

Lenneke_ schreef:
Bij de motivatie voor dit forum staat dat dit een plek is voor mensen die hun paard op een zo natuurlijk mogelijke manier houden, die hier kunnen kletsen/vragen etc zonder zich steeds te moeten verdedigen

Hieruit begrijp ik dat ik als dressuurmuts, met een paard op ijzers en met deken niet welkom ben...
Hoewel mijn paard het hele jaar door dagelijks buiten komt.

Doei, doei

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:35

Jovarna schreef:
@XchantjuhX:
Wanneer er gevraagd wordt om argumenten, dan worden die in het algemeen ook gegeven.

Wanneer deze argumenten vervolgens van tafel worden geveegd als zijnde onzin, ja dan gaan er discussies ontstaan die elders op Bokt ook al lopen. Dat is het verschil.

TS vroeg wat er slecht is aan dekens en sindsdien zijn we 8 pagina's verder. Dus wat er nu ter sprake komt, wijkt alweer af van de originele vraag en wordt er onderling op elkaar gereageerd.
TS vraagt dit bovendien op het NA forum, wat inhoudt dat hier niet gereageerd wordt met het feit dat wedstrijdpaarden een deken op mòeten omdat het zo makkelijk en niet mooi is en dat ze toch op stal staan etc..

Ik kan mij ook herinneren dat ik vliegendekens heb beargumenteerd voor paarden die lek gestoken worden en winterdekens voor oudjes omdat ze anders een kilotje of 100 verliezen in een paar weken tijd... dat zijn toch de goede kanten van dekens of hebben jullie natural gehouden paarden hier nooit last van?
Dit bedoel ik dus... zwart-wit kijken... alleen al aan de intonage van de opbouw van je zin valt het af te lezen jammer, want zo komt het verhaal echt niet binnen hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 23:04

XchantjuhX schreef:
Ik kan mij ook herinneren dat ik vliegendekens heb beargumenteerd voor paarden die lek gestoken worden en winterdekens voor oudjes omdat ze anders een kilotje of 100 verliezen in een paar weken tijd... dat zijn toch de goede kanten van dekens of hebben jullie natural gehouden paarden hier nooit last van?
Dit bedoel ik dus... zwart-wit kijken... alleen al aan de intonage van de opbouw van je zin valt het af te lezen jammer, want zo komt het verhaal echt niet binnen hoor...

Net als jij vind ik dat ook de goede kanten van dekens. Dus absoluut niet zwart wit.

Die zin komt voort uit posts die aan mijn post voorafgingen. Mensen hebben toch letterlijk geschreven dat een deken erg makkelijk is, dat een wintervacht niet mooi is en dat wedstrijdpaarden toch op stal staan. Dat ik dat aanhaal, heeft niets met mijn intonatie te maken. Ik denk dat je erg selectief leest en alleen dat leest wat jou irriteert. Voortaan zal ik de quotes laten staan waar ik op reageer (is wel veel werk trouwens Knipoog ).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 23:14

XchantjuhX schreef:

Om heel eerlijk te zijn, ik ken niet zoveel (eigenlijk geen) "naturals" die paarden van ver over de twintig hebben.
Iedereen die ik om me heen ken die een "liever geen deken"-mentaliteit had, kwam daarop terug toen de paarden WEL problemen krijgen met hun lichaamsgewicht in koudere tijden. Het comfort van een deken weegt op zo'n moment kennelijk zwaarder (ook voor het paard!) dan de natuurlijke werking van de vacht. Overigens weet ik uit persoonlijke ervaring dat die natuurlijke werking bij veel oudere paarden niet echt meer wat voorsteld.
Mijn huidige paardje kan prima zonder deken, maar zal hem komende winter toch echt confronteren met het gegeven 'deken' al was het maar dat hij leert hoe hij daarmee om moet gaan, voor het geval dat.......

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 00:46

ik denk dat ALTIJD in eerste instantie het paard voorop moet staan. argumenten als 'niet mooi op wedstrijden' e.d. vind ik dan ook niet echt zinvol. let op, dat is mijn MENING. bij mij staan de paarden voorop, en ik kijk wat voor hen het prettigst is. als dat inhoudt dat ze op een bepaalde leeftijd of onder bepaalde omstandigheden dekens moeten dragen, het zij zo. maar ik zou het niet doen uit eigen gemak, of omdat ik dat mooier vind.
ik hoop mijn pony deze zomer nog in het tuig te beleren. als ze erg zweet, is het misschien fijner voor haar om (gedeeltelijk) te scheren. dat weet ik niet, ik ben immers nog niet zover. maar ALS het erop aankomt, gooi ik zó mijn principes opzij, als ik maar uitkom op wat het beste is voor mijn paarden. en daar heb ik zowel natural gerichte als traditioneel gerichte bronnen voor.

let op! voor de makkelijkste weg kiezen die in het patroon past valt dus niet onder 'het beste voor mijn paarden'.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 04:05

Uhm dat verhaal over vitamine D... Das imo niet heel erg waar. En waarom niet, omdat een paard nooit volledig onder deken staat. Ze vangen wel vit. D op hun hoofd. Net zoveel als de mens aan vit D vangt in de winter Lachen

Trouwens, mijn paard staan ook onder deken, maar ik rij er geen wedstrijden mee Haha! Waarom deken, omdat ie anders brood en brood mager word omdat ie zichzelf warm moet houden. Das sneuer dan zn dekentje Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 08:15

Lenneke_ schreef:
Bij paarden die een deken op hebben wordt de deken eraf getrokken om te poetsen en vevolgens moeten ze in hun nakie los stappen en -draven. Bij het uitstappen krijgen ze dan nog een dekentje op als ze geluk hebben.
Of rijden jullie los met een uitrijdeken en laten de deken op met poetsen?

Ik trek het paard van stal, zet hem op de poetsplaats onder het solarium, doe dan even snel een borstel er overheen, zadel op, doe wollen uitrijdeken op en doe die pas weer af als we warm zijn.. om hem na de training er weer op te doen....... na het rijden gaat hij weer onder het solarium, waar ik hem afzadel en op laat drogen...... om dan zijn staldeken weer op te doen. Zo kan het ook

Jovarna schreef:
Ik weet niet waar jij woont, maar in Drenthe hebben we nazomers t/m circa half november met volop zon, ook tijdens de wintermaanden en in het voorjaar hebben we genoeg zon. Wellicht niet zo krachtig als de afgelopen weken, maar de zon ìs er wel.
Ik zeg nergens dat dit zonlicht de grootste reden moet zijn om je paard dekenloos te laten. Ik gaf aan dat de aanmaak van vitamine D gedurende dat half jaar (okt-maart of zelfs langer) nauwelijks zal plaatsvinden, vanwege die dekens. JIJ vindt dat onzin, prima, maar het is en blijft een feit en een argument.
stel dat je een mooie nazomer krijgt......... dan staan dekenpaarden ook zonder dek omdat het gewoon te warm is.... een deken gaat niet per datum op, maar bij temperatuur.
Citaat:

KiWiKo schreef:

ik hoop niet dat je hiermee bedoeld dat sport (wedstrijdrijden) niet samen gaat met natural!

Het is overigens niet mijn bedoeling om natural belachelijk te maken, schijnt wel zo over te komen....helaas.. ik vind de stroming uiterst intressant, sterker nog ik vind het een hele goede wending! En ik hoop ook van naturals een hoop te leren. Alleen vind ik sommige argumenten gewoon nergens op slaan, zullen jullie ook van sommige van mijn argumenten vinden..... en dat mag, zolang je er maar over nadenkt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 09:50

KiWiKo schreef:

[/quote]

ik hoop niet dat je hiermee bedoeld dat sport (wedstrijdrijden) niet samen gaat met natural!
[/quote]

Als dat zo zou zijn vraag ik me weer af waarom er dan een mega topic is over bitloos wedstrijden starten.....

Misschien moeten een paar naturals maar aan bart vragen of dit forum besloten kan worden zodat je hier alleen maar kan komen als je bewezen hebt dat je een natural bent.....
dan zal je pas leuke topics krijgen!

Dekens zijn slecht.
Ja, ben ik met je eens
ja, ik ook
ja ik ook
ja ik ook
einde topic

Als je normaal kan discusieren hoef je jezelf niet te verdedigen.
En als je zelf overtuigd bent van je eigen goed doen, al helemaal niet

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:04

Ik ben hartstikke "natural" maar heb wel al 6 jaar een regendeken in de kast liggen voor hele slechte dagen. Ik heb hem alleen nog nooit gebruikt.
Als er eentje ziek wordt, of de regen gewoon niet meer aankan, dan heb ik tenminste de mogelijkheid.
Ze hebben bij mij trouwens wel volop schuilmogelijkheden onder bomen hoor.
Je moet je niet vastpinnen op "geen dekens" omdat iemand dat inene gaat dicteren.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:36

KiWiKo schreef:
Lenneke_ schreef:
Bij paarden die een deken op hebben wordt de deken eraf getrokken om te poetsen en vevolgens moeten ze in hun nakie los stappen en -draven. Bij het uitstappen krijgen ze dan nog een dekentje op als ze geluk hebben.
Of rijden jullie los met een uitrijdeken en laten de deken op met poetsen?

Ik trek het paard van stal, zet hem op de poetsplaats onder het solarium, doe dan even snel een borstel er overheen, zadel op, doe wollen uitrijdeken op en doe die pas weer af als we warm zijn.. om hem na de training er weer op te doen....... na het rijden gaat hij weer onder het solarium, waar ik hem afzadel en op laat drogen...... om dan zijn staldeken weer op te doen. Zo kan het ook

wat jij doet kan prima kiwiko! dat is ook een voordeel bij een nadeel. doordat je paard onder de deken schoon blijft hoef je niet zo lang te poetsen dat hij het koud krijgt. zo kan je de temperatuur zo constant mogelijk houden.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:37

KiWiKo schreef:
een deken gaat niet per datum op, maar bij temperatuur.

Dat is niet helemaal waar, de wintervacht wordt ook aangemaakt omdat de dagen korter worden, dat is niet alleen afhankelijk van de temperatuur.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:45

KarinvdM schreef:
KiWiKo schreef:

Dat is niet helemaal waar, de wintervacht wordt ook aangemaakt omdat de dagen korter worden, dat is niet alleen afhankelijk van de temperatuur.

ik neem aan dat kiwiko bedoelt dat ze de deken af doet op dagen dat het nog warm genoeg is, en op doet op koudere dagen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:59

KiWiKo schreef:

Ik heb m'n twijfels hierover. Ik heb dit jaar opvallend veel paarden gezien die bij 20 graden nog met een dikke winterdeken in de wei stonden.... Huilen
Had zin om ter plekke die dekens eraf te halen.
Een deken omdat je paard oud is en zichzelf niet meer warm kan houden of een slechte vacht heeft, vreselijk mager wordt , daar heb ik geen enkel probleem mee. Mijn paard heeft eczeem en draagt bijna 6 maanden per jaar haar boett deken. Behalve dat ze in het najaar en de winter prima zonder kan lijkt het me voor haar sowieso heerlijk om die andere 6 maanden lekker bloot te lopen.
Persoonlijk erger ik me aan redenen als...ik vind een wintervacht niet mooi, ik heb geen zin/tijd om m'n paard zo lang uit te stappen etc. Het lijkt alsof het tegenwoordig niet meer normaal is dat je paard winterhaar heeft. Straks komt het nog zover dat het normaal is dat je paard met uitgeknipte oren, afgebrande tastharen, opgeknipte benen, en met beenbescherming een uurtje in de paddock staat. Bloos Haha!
(ik zie wel overeenkomsten met wat tegenwoordig als 'not done' beschouwd wordt bij mensen)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 15:56

Kinke schreef:
Persoonlijk erger ik me aan redenen als...ik vind een wintervacht niet mooi, ik heb geen zin/tijd om m'n paard zo lang uit te stappen etc. Het lijkt alsof het tegenwoordig niet meer normaal is dat je paard winterhaar heeft. Straks komt het nog zover dat het normaal is dat je paard met uitgeknipte oren, afgebrande tastharen, opgeknipte benen, en met beenbescherming een uurtje in de paddock staat. Bloos Haha!
(ik zie wel overeenkomsten met wat tegenwoordig als 'not done' beschouwd wordt bij mensen)

Helemaal mee eens!
Ik vind het tamelijk egoistisch om je paard lastig te vallen met een deken, omdat JIJ het niet mooi vindt/teveel werk etc

Dat 'straks' wat jij beschrijft is allang de orde van de dag hoor! Ik ben bij diverse dressuur- en springstallen geweest waar dit het leven van een paard is:

- isoleercel, met deken op, uitzicht op blinde muur
- paar uurtjes in de stapmolen
- paar uurtjes op de wei, volledig ingepakt natuurlijk, anders zouden ze zichzelf kunnen bezeren
- vooral ook ALLEEN op de wei, elk paard zijn eigen postzegel

Het afknippen van TASTharen vind ik regelrechte dierenmishandeling. Het zijn TAST haren bedoeld om de omgeving af te tasten! Boos!

Enne voor de mensen die bang zijn voor een wintervacht, mijn paard is al aan het verharen, de wintervacht komt er al weer aan!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 17:49

Kinke schreef:
KiWiKo schreef:
Ik heb m'n twijfels hierover. Ik heb dit jaar opvallend veel paarden gezien die bij 20 graden nog met een dikke winterdeken in de wei stonden.... Huilen
Had zin om ter plekke die dekens eraf te halen.

Die zin zou ik ook hebben hoor Haha! Haha! Haha!

Edit, had wat ruzie met quotes Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 22:12

Arabesk, mijn paard verhaard de hele zomer al, ook toen het zo extreem heet was, maar volgens mij niet omdat de wintervacht eraan komt, maar omdat hij zijn zomervacht ook niet echt nodig heeft. Hij zit nl deze zomer korter in zijn haar als anders. Anders heeft hij nl best wel een klein vachtje in de zomer.

Ik denk dat het moeilijk is om wedstrijdpaarden met recreatiepaarden te vergelijken. Die hebben zowiezo een andere dagindeling/planning dat de weidepaarden die af en toe eens een gezellig ritje maken. En dan vind ik het ook niet vanzelfsprekend om dan te denken dat de wedstrijdpaarden ongelukkig zijn en de weidepaarden niet. Zoals al gezegd, hebben zij ook een paar uur weidegang. Sporten met een dikke grasbuik die in de weg zit, is ook niet prettig. En sommige paarden worden sjaggie als ze niet elke dag met hun lijf bezig kunnen zijn, lekker kunnen bewegen of het nou springen, dressuur of race is.

Zo een wedstrijdpaard merkt het heus niet of hij beenbescherming aan heeft op de wei. De snorharen heb ik een andere mening over, maar als er nog een cm of 3 aan zit, wat je ook vaak ziet, moet m.i. ook kunnen. Sommige paarden hebben het eerder koud dan andere. Heb ze wel mee gemaakt dat ik er eentje binnen moest zetten omdat ze stond te rillen bij het hek.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 23:49

Wat betreft weide-gang is die van mij echt een muts... na tien minuten staat ze al bij het hek heen en weer te dribbelen, dan wil ze eruit... haal je er niet uit? Dan wordt het hek een hindernis waar je met je 28 jaar nog best even overheen kan
Of ze nou met een grote/kleine groep paarden staat, oude/jonge paarden of alleen. Het gaat 10 minuten goed en daarna begint het drama.
Maar ze heeft pech, wanneer ze niet meer wil/kan werken gaat madam gewoon 24/7 de wei op... dus ze zal maar moeten wennen dan. Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 00:26

inderdaad russel! met de laatste paar van die hete dagen viel er steeds meer uit.

ik vind trouwens het bijhouden van tastharen helemaal niet zo erg, als er maar wel wat blijft zitten.
wat ik wel erg vind is het apart zetten van paarden, het zijn kuddedieren, duh! toen mijn paard gevochten had zijn we wel voorzichtig geweest, maar uiteindelijk hoefden ze niet uit elkaar gelukkig...