aversie tegen "naturals" door een paar extremen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:38

Indd Speedster!

Gewoon doen wat je leuk vind
Zo vind ik de friendly games ed heel leuk om te doen.. En het volgen ed..

_Tiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 18:06

Je hebt wel gelijk hoor, vind ik. Ik ben zelf ook redelijk natural maar niet dat ik helemaal 100% zo ben. Ik rij alleen nog maar bitloos, doe grondwerk en bekap natuurlijk maar ik ben niet zo als heel veel anderen. Maarja, zo heb je ze er ook bij de normals.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:35

willeke_nijs schreef:
Dan even reageren op bovenstaande quote: De stallen met betonnen vloer zonder vloerbedekking zijn stallen waar paarden vrij in en uit kunnen lopen. Een paard zal zelden uit zichzelf in een stal gaan liggen, tenzij die niet anders kan (bijvoorbeeld als ze 's nachts op stal gezet worden). Een paard dat vrij de stal in en uit kan zal eerder op de wei gaan liggen waar ze goed kunnen zien of er gevaar aankomt. In een stal kunnen ze dat niet zien, en omdat er maar één opening is kunnen ze in geval van gevaar niet weg. Dus dat wat betreft de stal. Nu waarom geen vloerbedekking? Wel de hoeven worden op een natuurlijke manier bekapt. Het is belangrijk dat paarden veel op harde ondergrond komen zodat de hoeven uitharden. Dus als het paard toch niet in de stal gaat liggen of lang in de stal staat, is het geld weggooien om daar een vloerbedekking te leggen. Bovendien omdat ze toch niet lang op stal staan en dus vrij rondlopen, moeten ze over beton om in de stal te komen waardoor hun hoeven uitharden. Dus vandaar

Maar dit geld enkel voor in-uitloopstallen... Niet als je je paard op stal gaat zetten, want dan spreekt het vanzelf dat je een bedje maakt zodat je paard confortabel kan gaan liggen.

Dat maakt het voor mij al wel duidelijker maar van natuurlijk bekappen weet ik niets, ik ga zeker wat topics erover doorlezen. Mijn verzorgpaard staat ook 24/7 buiten zonder dekens en heeft daardoor een enorm dikke wintervacht. Maar toch kiest hij er iedere avond voor om lekker in zijn stalletje te gaan liggen in het enorme pak stro dat zijn eigenaar erin gooit. Ik zie hem zelden buiten liggen (en ik zie hem vanuit mijn raam). Daar kies ik toch voor, een beetje luxe is niet weg (dat bedoelde ik met mijn sarcastische opmerking). Komt mss verkeerd over bij 'die hard natural' mensen maar zo zie ik het. Begrijp me niet verkeerd, ik sta enorm open voor NH en ben zelf ook met parelli, bezig vind dat geen enkel paard meer dan een paar uur in een stal opgesloten mag worden. NH heeft mij ook ontzettend geholpen in het verbeteren van de communicatie met mijn vz-paard.

Overigens ben ik helemaal niet van het een of het ander, bij mij is het niet of of maar en en. Mijn bedoeling is dat ik overal het beste uit probeer te halen en over al voor open sta zodat ik niet achter iemand of een methode aan ga lopen en alles nadoe wat hij/zij zegt want je hoeft het niet altijd eens te zijn met diegene.

Imitador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 20:57

Ik heb het hele topic doorgelezen en wil mensen niet voor het hoofd stoten of over één kam scheren.

Ik wil best wat meer weten over NH en alles wat daar bij mag horen, maar de algemene sfeer staat me tot nu toe een beetje tegen. Net zoals ik de sfeer in sommige 'normal' (zoals jullie dat noemen) niet leuk vind. Ik wil graag wat leren, maar niet als ik, om alles wat ik zeg, word afgebrand.

Ik heb nu geen (eigen) paard om dergelijke dingen op uit te proberen en Parelli is me gewoon te duur. Ik heb alles geleerd van ruiters die engels rijden (sommigen ook extremistisch om het maar even zo te noemen) en daarom doe ik de meeste dingen ook op die manier. Ik sta open voor andere zienswijzen en leer graag. Ik heb behoorlijk wat dingen aan mijn manier van doen veranderd en doe alles zoals ik denk dat het het beste bij het paard en mijzelf past.

Maar ik kan erg kwaad worden als ik zelf veel moeite doe om anderen te begrijpen en bepaalde mensen mij dan finaal afbranden. Ik heb dus voorlopig even geen zin meer in die praatjes.
Ik krijg echt de neiging om expres mijn paard in het roze te steken (mijn lievelingskleur) en allerlei hulpteugels een topic op Bokt te zetten, zo genoeg heb ik er van. (ik doe het niet, want dat vind ik zielig voor het paardje).
Ik word schijtziek van mensen die niet eerlijk willen luisteren naar wat je te zeggen hebt, of normaal met je willen discussieren, maar alleen hun eigen (zonder veel nadenken aangenomen) mening lopen te verkondigen. En dat is niet alleen op het gebied van rijden.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 21:03

Morrie schreef:
waarom posten/lezen jullie dan überhaupt bij naturals als je je zo groen en geel aan ons ergert????
Ik , als natural-extremist en ook nog es Parellier, haal het niet in m'n hoofd om bij rijtechnisch of wedstrijden te lezen, laat staan te posten, daar heb ik geen enkele affiniteit mee namelijk.

Niet dat ik jullie hier niet wil hebben hoor, ik heb de emotional fitness wel om ermee te dealen, maar ik snap niet dat jullie je bewust komen ergeren hier.

*gaat zo de rest lezen*
In mijn geval sta ik voor heel veel dingen open, vind heel veel dingen interesant, ook veel "natural" dingen.
Waar het mij omgaat is dat sommige zich als een soort zendelingen gedragen, en dat gaat mij te ver. Dus zulkes krijg ik dus een slecht gevoel bij het hele gebeuren.

zo, de rest ook gelezen:
Wendy schreef:
@dorientuh: En dat is nu precies waar het om draait!
Het gaat er volgens mij om dat er soms een verdraaid beeld van naturals ontstaat door ehm, wat overactieve promotie door sommige mensen en het beeld dat het alles of niets zou moeten zijn.

Jij slaat de spijker precies op zijn kop! Dat is voor mij de enige reden om dit topic te starten
Het gaat me er niet om wat wel of niet goed is voor een paard. Al gaat persoon x ondersteboven op zijn paard zitten omdat hij de visie heeft dat dat goed is, moet hij dat lekker zelf weten. Ik zal hooguit een keer naar de reden vragen. Kan hij dat dan goed beargumenteren ben ik bereid te luisteren. Komt hij met een of ander promotieverhaal, nee sorry.
Laatst bijgewerkt door gomir op 25-04-06 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 22:09

Ik heb een aantal Off-topic reacties over geloofskwesties verwijderd. Dat lijkt me hier niet echt van belang.

Het zou fijn zijn als er hier op een volwassen manier over dit onderwerp gepraat kan worden zonder mensen te beledigen of onderuit te halen.

shan

Re: aversie tegen "naturals" door een paar extreme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 23:15

enkele opmerkingen:
(heb even meegelezen:)

speedster lijkt me een prettig een prettig mens die probeert de zaak van meerdere kanten te bekijken.

ik ga mee met het boerenverstand van Amondi

Morrie: jij lijkt me soms een beetje teveel door te slaan, sorry dat ik dit zo zeg. ik lees veel tegenstrijdigheden in veel posts.

krijg je paard de buitenbak niet in, kan z'n sokken niet wassen, want je hebt maar 2 handen en je wilt hem niet vastzetten, heeft een kast vol met bitten en hulpteugels,dat is natuurlijk de schuld van een 'normal' instructie. Niet 1 hoefsmid is goed, maar verder heb je een goede band met je paard.
Ik denk dat dit paard zich rotlacht om jouw, als hij jouw gewoon als zijn natuurlijke leider beschouwd heb te toch geen leadrope carrotsticks, enz. nodig om hem zijn sokken te wassen.
Dan hoef je hem alsnog niet vast te zetten. Hij heeft voldoende vertrouwen in jouw handelingen om gewoon te blijven staan, met jouw mee te lopen enz.

algemeen: ik hier veel over pp en friendly games enz.
mensen gaan hun paard overal aanraken en aaien, dan lees ik: het paard draait weg, het paard bijt enz.

Ik kan zonder friendly games m'n paard overal aanraken en ze geniet er van.

Waarom discusieren hier ook 'normals' (term slaat imo echt helemaal nergens op) mee.
Misschien omdat ze hun mening willen vormen en waar nuttig ergens iets van op willen steken, zo is in de loop der jaren dat 'boerenverstand' ontstaan. (ik vind de term boerenverstanders beter klinken dan normals, hulde aan Amondi )

Dan wil ik nog iets kwijt over het natuurlijke bekappen:
Ook al ben je er nog zo van overtuigd dat dit goed is (respecteer ik, ieder zijn mening) Dan denk ik dat je daar niet zomaar naar moet overstappen met een volwassen paard. net zo goed als je niet zomaar afwijkende beenstanden na bijv. 7 jaar plotseling rigoreus moet gaan corrigeren.
Als je dit perse wilt dan moet je daar mee beginnen van jongs af aan.
En dan nog al die cursusjes, paard bekappen in drie avonden. Hoe haal je het in vredesnaam in je hoofd om zelf te klooien aan de hoeven van je paard, ik ben m'n hele leven al boerenverstander tussen de paarden maar je denkt toch niet dat ik het in m'n hoofd haal om zelf een beetje aan hoeven te knoeien.

even terugkomende op de titel van het topic. ik vind idd dat sommige mensen te ver doorslaan en dat dat aversie op roept. in ieder geval bij mij!

Ik denk dat alle boerenverstanders veel meer natural zijn dan dat de naturals denken. Alleen zij handelen vanuit hun instinct en intuitie en niet omdat iemand ze het voorkauwt.
Ieder paard is (zelfs binnen een ras) een individu, en als je in staat bent om paarden te verzorgen en te rijden zoals het individu het aangeeft, dan mag je je zelf 'boerenverstander is gelijk aan natural' noemen.
wel deken, geen deken , wel stro geen stro, wel ijzers, geen ijzers, wel bit geen bit, enz, enz. allemaal prima, mijn paarden staan op blote voeten en worden door een reguliere, gediplomeerde hoefsmid bekapt. Toen 1 van m'n paarden mondproblemen ivm een allergie had reed ik hem ook met een africhtingsneusriem en een teugeltje eraan (hij schuimde nog ook, en was nageeflijk) kijk en luister naar je paard als individu.

en dit wilde ik nou even kwijt

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 23:21

Naturals zijn de Jehova's van de paardensport.

Heel irritant allemaal, vooral de extremisten.

Wat me opvalt is het enorme aantal hoefzweren bij het natuurlijk bekappen, vreselijk gewoon

Ik heb het met hun paarden te doen werkelijk!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 23:27

shan schreef:
speedster lijkt me een prettig een prettig mens die probeert de zaak van meerdere kanten te bekijken.

Ben blij dat ik in ieder geval overkom zoals ik het bedoel. Ik heb een hekel aan hokjes waarin geplaatst en kammen waarover geschoren wordt.

Mooi verwoord verder, Shan.

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 23:28

manie schreef:

Wat me opvalt is het enorme aantal hoefzweren bij het natuurlijk bekappen, vreselijk gewoon

...Waarvan hier weer een schoolvoorbeeld...

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 23:29

Nou shan, dan zal ik nu even reageren op jouw stukje :
Citaat:
(
ik vind de term boerenverstanders beter klinken dan normals
, hulde aan Amondi )

Ik moet zeggen dat ik vind dat over het algemeen de natural toch echt meer boerenverstand gebruikt. Wie vraagt er immers altijd om een goede onderbouwing en wie gaat er ook uitzoeken of het ook allemaal klopt? Wie loopt niet de rest achterna omdat het zo geleerd is, maar gaat zelf nadenken of iets wel prettig of goed voor het paard is (denk aan het natuurlijk bekappen, bitloos rijden enzovoorts)?
Mijns inziens de naturals dus.

Citaat:
Ook al ben je er nog zo van overtuigd dat dit goed is (respecteer ik, ieder zijn mening) Dan denk ik dat je daar niet zomaar naar moet overstappen met een volwassen paard. net zo goed als je niet zomaar afwijkende beenstanden na bijv. 7 jaar
plotseling rigoreus moet gaan corrigeren
.

Wie zegt dat dat zo plotseling en rigoureus gaat? Dit gaat toch echt geleidelijk hoor, tenzij het een noodgeval is, zoals bij een paard dat hoefbevangen is.

Citaat:
En dan nog al die cursusjes,
paard bekappen in drie avonden
.

Weer een vooroordeel dat niet klopt. Als je wat meer meeleest in de natural topics over natuurlijk bekappen ,dan zul je zien dat vrijwel geen mens zijn paard zelf gaat bekappen na een cursusje van drie dagen. Het is vrijwel altijd zo dat zij een zeer ervaren natuurlijk bekapper het grootste werk laten doen, en deze blijft dan om de zoveel tijd terug komen, om alles te controleren. Het engie wat de meeste zelf doen is bijvijlen, en dat gaat echt niet zo rigoureus, en zeker niet ondoordacht.

Zie dit aub niet als een aanval, zo is het niet bedoeld. Ik geef gewoon mijn mening over jouw mening.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 23:40

Speedster schreef:
manie schreef:

...Waarvan hier weer een schoolvoorbeeld...

Sorry het is een feit.....

Maar ik ga met Jehova's de discussie niet meer aan, dus met naturals ook maar niet.

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 23:49

Het zal toch niet zo zijn dat alle naturals de rest van de onwetende wereld willen overtuigen van het licht? Dan zou ik in de ogen van de anti-naturals hard op weg zijn om de eerste te worden die dat niet doet (in mijn eigen ogen ben ik overigens geen natural, ik zou niet weten aan welke criteria iemand zou moeten voldoen om dat labeltje opgeplakt te krijgen, maar dat terzijde).

shan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 23:59

Ik probeer jullie juist in te laten zien dat boerenverstanders eigenlijk de naturals zijn. Een boerenverstander doet geen dingen omdat het dit geleerd heeft en na wil doen, maar omdat hij in de loop der jaren veel ervaring heeft opgedaan met allerlei soorten paarden en situaties. instinct en intuitie dus.
veel naturals doen juist wat ze geleerd wordt door de Goeroes: parellie, voest, roberts, hempling, strasser enz, enz. ze lezen precies de boekjes en spelen de spelletjes die ze volgens het boekje in een bepaalde volgorde moeten doen.
Ik ben een boerenverstander en probeer dus zoveel mogelijk te zien en op te steken,maar wel m'n eigen mening te vormen.
als ik dingen zie van voest of Hempfling noem maar op, dan herken ik heel veel dingen die ik zelf ook doe, van nature of uit ervaring , weet ik veel.
Ik heb al div. voorbeelden gegeven, zoals bitloos rijden, als dit nodig is dan doe ik het, ik koop geen duur aangeprezen bitloos hoofdstel maar hang een teugeltje aan m'n neusriem, snappie.
dorientjuh schreef:
Quote:
Ook al ben je er nog zo van overtuigd dat dit goed is (respecteer ik, ieder zijn mening) Dan denk ik dat je daar niet zomaar naar moet overstappen met een volwassen paard. net zo goed als je niet zomaar afwijkende beenstanden na bijv. 7 jaar
plotseling rigoreus moet gaan corrigeren.

als ik sommige verhalen lees, gebeurd dit idd behoorlijk rigoreus.
Maar buiten dat, laat ik me anders uitdrukken: als m'n paard volwassen ik, ga ik er zowieso niet meer aan corrigeren, niet rigoreus, maar helemaal niet.

je zal ze de kost moeten geven die wel zelf hun paarden bekappen.

Verder voel ik me absoluut niet aangevallen, ik hou wel van een pittige discussie.

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 00:05

@Manie: Misschien is het eens interessant als je uitlegt wanneer iemand in jouw optiek een natural is (meningen van anderen ook zeer welkom hoor). Zou ik wel willen weten in ieder geval, dan weten we tenminste waar we over praten.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 07:55

@Shan van harte gefeliciteerd dat jij bent gezegend met een dosis boerenverstand op het gebied van met paarden omgaan en paardenhouderij.

Ik ben dat niet en ben dolblij dan een man als Pat Parelli zijn kennis met de wereld wil delen en dat hij mensen om zich heeft als zijn vrouw Linda en een ontwikkelingspsychologe Stephany Burns die zijn kennis in voor dombo's als ik begrijpelijke porties leerstof kunnen gieten, zodat ik op bijna 50 jarige leeftijd ook nog een paar jaar op een prettige en veilige manier van mijn (laatste) paard mag genieten.
En ik ben de mensen die mij op de mogelijkheid gewezen hebben om de programma's van Parelli te kunnen volgen dan ook erg dankbaar.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 08:43

Inderdaad Morrie!
Die methodes zijn juist opgezet door mensen met een hele hoop boerenverstand, en blijkbaar werken deze methodes. Waarom zou je dan zelf van alles een beetje proberen en zelf opnieuw het wiel proberen uit te vinden, terwijl dit al is gedaan?
Daarom vind ik dat als je nog geen ervaring hebt met NH het beste één methode kunt volgen. Als je daarmee genoeg horsemanship en savvy hebt ontwikkeld, dan kun je ook best dingen uit andere methodes gaan gebruiken.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 08:55

ik had al ervaring met NH, Emiel Voest is regelmatig op het bedrijf geweest waar ik een aantal jaren gewerkt heb (en weg moest bij omdat het mij toch aan savvy ontbrak) maar die heeft het mij niet bij kunnen brengen: je hebt er geen gevoel voor, zei hij altijd. Ik heb ook cursussen bij Baalbergen gedaan en ook dat bracht mij niet de nodige savvy. Ik hoop die wel te ontwikkelen bij de Parelli programma's m.b.v. cursussen.
Anders zou het wel erg tragisch zijn: 38 jaar de verkeerde hobby uitgeoefend...... had ik beter meteen postzegels kunnen gaan verzamelen......

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:25

shan schreef:
Waarom discusieren hier ook 'normals' (term slaat imo echt helemaal nergens op) mee.

De term "normals" gebruiken "naturals" om aan te geven dat iemand op de "normale" manier met zijn paard omgaat, dat is niets om je aangevallen over te voelen!
Ook wij (normals) vinden dat wij op de normale manier met paarden omgaan of dit ook de juiste manier is weet imo eigenlijk niemand..

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:43

Het lijkt me heerlijk als je zo absoluut zeker weet dat je alles met je paard goed doet. Hoe ouder ik word, hoe minder zekerheden, en hoe meer zoektocht. Ach, alles voor het paard...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:45

nee ik snap het niet en zal het ook nooit snappen denk ik ik vind het narrowminded dat je je door een aantal extremisten zo laat beïnvloeden. overal zit wel iets goeds in, of het nu ldr, western of natural is. het is toch zonde om niet verder te kijken dan je neus lang is. dus ik vind het een persoonlijk tekortkoming als je je laat beïnvloeden en zelf niet meer kan waarnemen en oordelen.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:50

ik heb veel gedaan met paarden in de jaren dat ik met paard omga en ik heb nu een paard met lichamelijke beperkingen: een zwaar trekpaard met een (in NL ogen) zware beenstandafwijking, die sowieso nooit dressuur mag rijden, niet geschikt is voor veel dingen en ik ben blij dat ik na jaren tobben de methode heb gevonden waar wij beide mee kunnen leven en waarbij we ook iets anders kunnen doen dan rijden.
Als het moment komt dat hij dit lichamelijk gezien niet meer kan, is er altijd nog de optie van een begrazingsgebied, waar hij zeker weten erg gelukkig zal worden.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:52

Normal of natural; je hebt mensen met paarden en paardenmensen. Je hebt er gevoel voor of niet.

In de regel zullen mensen met paarden nooit het gevoel (savvy, toch?) krijgen, zelfs niet na het belijken van 100 parelli videobanden, tig clinics en boeken van wat voor goeroe dan ook.

En paardenmensen die van zichzelf al beschikken over boerenverstand en gevoel, zullen in de regel al die zaken niet nodig hebben om op een juiste wijze met hun paard om te gaan. Die pikken her en der wat op en weten het op een juiste wijze toe te passen.

Morrie schreef:
ik had al ervaring met NH, Emiel Voest is regelmatig op het bedrijf geweest waar ik een aantal jaren gewerkt heb (en weg moest bij omdat het mij toch aan savvy ontbrak) maar die heeft het mij niet bij kunnen brengen: je hebt er geen gevoel voor, zei hij altijd. Ik heb ook cursussen bij Baalbergen gedaan en ook dat bracht mij niet de nodige savvy. Ik hoop die wel te ontwikkelen bij de Parelli programma's m.b.v. cursussen.
Anders zou het wel erg tragisch zijn: 38 jaar de verkeerde hobby uitgeoefend...... had ik beter meteen postzegels kunnen gaan verzamelen......

Wellicht ben je misschien nooit op je eigen gevoel afgegaan, heb je nooit geleerd om op je eigen intuitie af te gaan, geleerd zelf na te denken en zelf problemen op te lossen door te expirimenteren, van je fouten te leren (leer je nog het meest van), het geleerde op een juiste manier toe te passen. Als ik jou posts lees, dan hang jij iedere keer een andere methode aan, denk je daar de oplossing te vinden en steeds lukt het niet (eerst dressuur/een gewone instructie, vervolgens Emiel Voest, Baalbergen en nu weer Parelli). Ligt het dan aan de methode of aan jou? Geen enkele goeroe, instructeur, programma of wat dan ook kan jou een paardengebruikershandleiding geven. Was het maar zo makkelijk!

Uiteraard heb je de noodzakelijke theorie en instructie/hulp nodig, maar daarna moet je toch echt je boerenverstand gaan inschakelen, anders wordt het nooit wat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:55

Ik snap nog steeds het woord "extremist" niet.
Wie vindt wie een extremist en waar is dat dan op gebaseerd?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:56

we spreken van een periode waarin ik zoekende ben geweest, dat is jaren geleden. Ik had ook in de dressuurlessen kunnen blijven steken en nooit een stap verder gekomen, zoals velen doen.

Ik heb door mijn zoektocht nu gevonden wat ik zocht en ik kan vrij aardig zelf nadenken, dank u.

Citaat:
In de regel zullen mensen met paarden nooit het gevoel (savvy, toch?) krijgen, zelfs niet na het belijken van 100 parelli videobanden, tig clinics en boeken van wat voor goeroe dan ook.

uit eigen ervaring kan ik je meedelen dat het toch erg helpt hoor: een Parelli pakket, dvd's , clinics en lessen. De "goeroe"himself heb ik nog nooit mogen ontmoeten en de kans dat dat ooit gebeuren zal, is erg klein.

Met boerenverstand ben ik helaas niet gezegend, een mens kan nu eenmaal niet alles hebben.

@Jovarna uit pb's die ik de laatste dagen heb ontvangen begrijp ik dat ik een extremist ben