Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Isabellover schreef:ik bedoelde het grof gezegd.natuurlijk rijd ik niet zo.
zoals ik al zei als het paard mee werkt heeft hij er niet zoveel last van.
we hangen toch niet voor niks een bit in de mond.
je had ze ook aan kunen leren dat als je aan de staart treks dat zij dan stopt.
ik dnek dat wij het hoofd in nood gevallen bijvoorbeeld naar beneden willen krijgen om hun te stoppen.
waarom een bit in de mond?
waarom geen teugel voor de borst?
waarom niet aan de staart trekken?
Waarom niet een been optillen?
wat zou de reden zijn geweest datwij mensen de gewoonte ervan ehbben gemaakt om een paard met een bit te stoppen?
Climax schreef:De meeste paarden die ik onder het zadel hebben gehad gingen rennen deden dat puur uit brutaliteit, wat dus ongehoorzaam is.
Natuurlijk kan een paard een keer ergens van schrikken, maar jij denkt dus dat een paard alleen schrikt als hij niet voldoende vertrouwen in zijn ruiter heeft?
smurf schreef:Citaat:jij denkt dus dat een paard alleen schrikt als hij niet voldoende vertrouwen in zijn ruiter heeft?
sterker nog, daar ben ik volledig van overtuigd
Citaat:Citaat:Wel eens gehoord van wijken voor druk?
Als in onttrekken? Wat wou je daaraan doen dan, gewoon geen druk meer geven?
Citaat:uit deze opmerking blijkt, dat je niet weet waar Anouar het over heeft.
jammer, we praten volledig langs elkaar heen, heeft niets met discussieren te maken, kost alleen maar energie en leidt tot niets......
Isabellover schreef:waarom zou een paard niet aan leren dat als je aan zen linker oor zit dat hij naar links gaat en met rechts hezelfde.
waarom hebben wij nou een bit gebruik.t..
om controle over zijn hoofd te hebben ja.
werkt het paard niet mee dan voelt hij pijn.
en dan komen we weer terug op wijken voor druk.
wijken voor druk is niet altijd om dat ze het voor jou done. omdat ze je vertrouwen...
pindakaas schreef:@ Jovarna: Het doel van bokt is niet om het eens te worden, maar juist om een discussie op gang te brengen
Isabellover schreef:waarom zouden die oefeningen niet zonder bit kunnen?
Jovarna schreef:pindakaas schreef:@ Jovarna: Het doel van bokt is niet om het eens te worden, maar juist om een discussie op gang te brengen
Daar heb je gelijk in pindakaas, en ik discussieer er ook lekker op los. Maar dit begon ik te ervaren als "daar gáán we weer" en daar heb ik in dit Naturals forum geen zin in. Dergelijke discussies lopen er al genoeg op Bokt. Vergeet niet, we zitten hier op NA met "ons" gedachtengoed en beleving, dus om als niet-natural maar te blijven herhalen dat stal, ijzers, dekens, krachtvoer etc allemaal best kunnen en zelfs 'moeten c.q. nodig zijn' (
) heeft geen enkele zin hier. Dus ga ik daar ook niet over doorzagen.
pindakaas schreef:Op zich snap ik wel dat je dat bedoelt. Maar op zich kunnen jullie bevindingen ook nuttig zijn voor "wedstrijdruiters". Daarom lijkt een discussie op basis van de logica en de redelijke argumenten over deze stelling helemaal niet verkeerd.
pindakaas schreef:Idd, dat is het nou hele punt: de hogere basissport en bitloos rijden gaan niet samen.
Citaat:ik kan het niet zo op prijs stellen dat ik meteen als
dom varken wordt afgeschilderd als ik 1 van jullie begrippen niet op de juiste manier opvat..
smurf schreef:Citaat:ik kan het niet zo op prijs stellen dat ik meteen als
dom varken
wordt afgeschilderd als ik 1 van jullie begrippen niet op de juiste manier opvat..
pardon waar lees je dat, dat heb ik nergens gezegd.
Anouar heeft al e.e.a uitgelegd over wijken voor druk, zag ik
Climax schreef:Ik heb al heel vaak gezegd dat het mij lijkt dat die hulpen zo fijn zijn dat alleen de mond, omdat die gevoeliger (nogmaals mensen, ja, de neus is óók gevoelig, maar lang niet zo gevoelig als de mond) is, die kan onderscheiden en verwerken.
Maar jullie mogen dat gerust weerleggen hoor, maar hieraan heeft helaas nog steeds niemand zich gewaagd..
Climax schreef:pindakaas schreef:Op zich snap ik wel dat je dat bedoelt. Maar op zich kunnen jullie bevindingen ook nuttig zijn voor "wedstrijdruiters". Daarom lijkt een discussie op basis van de logica en de redelijke argumenten over deze stelling helemaal niet verkeerd.
Precies mijn punt. Ik discussieer niet om jullie manieren af te zeiken ofzo, ik plaats alleen mijn vraagtekens op punten waar ik die heb, aangezien ik overal voor open sta en er dus graag het mijne van wil weten.
Jovarna schreef:Climax schreef:Ik heb al heel vaak gezegd dat het mij lijkt dat die hulpen zo fijn zijn dat alleen de mond, omdat die gevoeliger (nogmaals mensen, ja, de neus is óók gevoelig, maar lang niet zo gevoelig als de mond) is, die kan onderscheiden en verwerken.
Maar jullie mogen dat gerust weerleggen hoor, maar hieraan heeft helaas nog steeds niemand zich gewaagd..
Nou, vooruit, omdat je de link waarschijnlijk niet aangeklikt en gelezen hebt, zal ik wat stukjes voor je kopiëren van mails aan mij van twee (hogere) dressuurruiters:
Hij liep prachtig in verbinding en aanleuning met een actief achterbeen, ruim uit de schouder en mooi over de rug, ze kon hem naar believen uitschuiven. Maar dat hoofd! Zijn hele uitdrukking was tevreden en meewerkend. Het was bijna ontroerend!
Vanochtend heb ik weer les gehad met dit hoofdstel en echt... het is gewoon sensationeel. Ik ben begonnen met grote arbeidspirouette in galop en hij doet het er gewoon op! Met de juiste stelling, neus perfect op de loodlijn, afgebogen en verzameld, echt... ik wil nooit meer anders, dit is wat ze bedoelen met eenheid. Binnenkort ga ik de eerste keer naar het strand ermee!
Ik heb trouwens m'n bitloze hoofdstel binnengekregen. Na een mislukte poging om ermee te rijden gisteren (ik bleek de boel niet goed vast te hebben gemaakt waardoor sturen enzo lastig was) heb ik het vanavond weer geprobeerd. En ik moet zeggen dat ik hem tijden niet zo makkelijk zo lekker aan het lopen kreeg... Echt super gereden, anderen zagen in eerste instantie niet eens dat ik niet op een bit reed; hij was gewoon nageeflijk, verzameld en alle kanten op in te stellen. Sterker nog, hij liep ruimer, meer ontpannen en met meer afdruk dan anders!
Vooralsnog ben ik helemaal enthousiast en als hij er zo goed op blijft lopen, ga ik kijken of ik er reglementair gezien ook mee mag starten. Da's toch wel het toppunt, iedereen hangt er meer ijzerwerk in naarmate ze hoger gaan rijden en ik zonder... Het lijkt me echt leuk om de reacties te zien!
Overtuigd??
Citaat:Oké, maar brèng het dan ook anders. Je blijft namelijk volharden. Ik moet bijv. niet aankomen met natuurlijk bekappen. Ik kan bijv. niet vanachter mijn PC beoordelen of een paard wel/niet 6 kilo brokken nodig heeft. Etc.....