[NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 10:21

Het verhogen van de druk kan ook bestaan door, als het paard niet meteen naar je toe komt als je je afwendt en je blik naar de grond richt, een paar passen op hem af te lopen, en vervolgens weer weg te lopen. Het hoeft niet meteen in te houden dat je weer van voren af aan moet beginnen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 21:57

Cassidy schreef:
Het verhogen van de druk kan ook bestaan door, als het paard niet meteen naar je toe komt als je je afwendt en je blik naar de grond richt, een paar passen op hem af te lopen, en vervolgens weer weg te lopen. Het hoeft niet meteen in te houden dat je weer van voren af aan moet beginnen.

inderdaad. als ik mijn pony gewoon losgooi, blijft ze op een gegeven moment ook gewoon staan. pas als ik op haar toeloop komt ze zelf ook. ik gebruik geen JU bij haar, heeft ze helemaal niet nodig. maar de reactie is vergelijkbaar.

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 13:44

heel erg bedankt voor de tips! Afgelopen zondag heb ik een join-up bereikt met een paard van een vriendin die een 'tikje' te dominant is (het paard bedoel ik dan Knipoog ). Het was vrij lastig, want het paard werd helemaal gek van de vliegen, dus het duurde even voor ik haar aandacht had. Maar even later liep ze toch braaf achter me aan en heb ik haar zonder dwang helemaal in kunnen sprayen met vliegenspray, terwijl ze daar eerst doodsbang van was. De volgende dag kwam ze naar me toelopen in de wei. Het lijkt mij dat deze poging is geslaagd! Bedankt!!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 22:55

marocje98 schreef:
heel erg bedankt voor de tips! Afgelopen zondag heb ik een join-up bereikt met een paard van een vriendin die een 'tikje' te dominant is (het paard bedoel ik dan Knipoog ). Het was vrij lastig, want het paard werd helemaal gek van de vliegen, dus het duurde even voor ik haar aandacht had. Maar even later liep ze toch braaf achter me aan en heb ik haar zonder dwang helemaal in kunnen sprayen met vliegenspray, terwijl ze daar eerst doodsbang van was. De volgende dag kwam ze naar me toelopen in de wei. Het lijkt mij dat deze poging is geslaagd! Bedankt!!

dat klinkt inderdaad goed. ik gebruik meestal een andere methode, maar het verschilt uiteraard per paard wat goed is en wat niet. veel paarden schieten inderdaad omhoog in het vertrouwen in mensen. mijn eerste echte JU was met een onopgevoede haf, en ik werd uitgelachen. totdat ze zó achter me aanliep, en ik zadel en hoofdstel (voor de eerste keer) losstaand en vol vertrouwen om kon doen. dat paard kennende, zagen die boertjes een wonder gebeuren, hihi! gelachen is er dan ook niet meer, ze vragen me nu nog af en toe om hulp! dat zijn leuke dingen, als het allemaal goed uitpakt voor alle partijen!

1414

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 22:37

Hallo

Vijf jaar geleden heb ik bij Monty Roberts een training gevolgd en kan niet anders zeggen dan dat het voor mij en al die paarden waarmee ik heb mogen werken positief is geweest. De band van mij en mijn merrie is super en is gebaseerd op basis van join-up en follow-up en ik moet velen van jullie mischien terleurstellen maar ik join up iedere dag wel een keer. Bijvoorbeeld als ik het land in loop dan wil ik graag dat zij de laatste 2 a 3 meter bij mij komt. En ik zie dit dan als samenwerken ik loop het land in en zij loopt mij tegemoet. En dat is met alles zo maar alvorens je uberhaupt kunt samenwerken moet je eerst respect en leiderschap verdienen en als dat op basis van jouin-up is, wat is daar in de godsnaam mis mee. Als ik bij ons in het land kijk dan wordt mijn merrie misschien wel 10 to 50 keer door haar leider weggestuurt of weggejaagt. ALs het paard nu wordt weg gejaagt of wordt weg gestuurd dat zal voor hem/haar geen verschil uitmaken. Beide keren zal ze de kudde moeten verlaten. Ik kan me eerlijk gezegd niet goed indenken wat er mis kan gaan bij het vragen van een join-up hierbij ga ik er wel vanuit dat de persoon in kwestie de nodige kennis heeft. Zoals ik al zei, ik stuur mijn paard of jaag mijn paard geregeld bij me weg. Ik train veel in vrijheid en wanneer zij iets niet wil dan zal ik haar weg sturen en het proces opnieuw herhalen. Daarbij doe ik ook aan pat parellie maar de join-up zal altijd mijn basis zijn. En op basis van de join up heb ik al haar angsten fratsen ed kunnen overwinnen. Wij zijn inmiddels een goed samenwerkend team! Als je een paard in de bak of in het land wegstuurt zal hij dat heus niet als een doodvonnis ervaren. Onze paarden zijn gedomesticeerd! De omgeving is bekend, het zou misschien wat anders zijn als wij het op de prairie zouden doen. Maar goed ik ben ook maar een mens net zoals jullie allemaal het zal uiteindelijk altijd giswerk blijven. Het is niet DE manier maar EEN manier!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
En daar wil ik het verder dan ook graag bij laten.

P.S He Annemarie ben jij toevallig de eigenaresse van bob acres outlaw die de op de world show onder Ruben van Dorp de reining challenge 3 year old won.
Zo ja van harte met je nieuw hengst en die overwinning.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 10:18

dan heb jij het met je paard goed gedaan! ik ben het met je eens dat het een erg goede methode kan zijn. bij onze buren hebben ze nu ook een paard, die is vier jaar en wordt niks mee gedaan, maar ze willen hem wel ingereden hebben. ik heb aangeboden dat te doen, en ze zouden met de eigenaresse overleggen daarover. ik heb al wel gezegd dat ik op hem een JU ga toepassen zeg maar, ik denk dat dat paard het er goed op zal doen, en in zekere zin heeft hij het ook wel nodig... maar er zijn ook paarden (zoals mijn merrie) die het echt niet nodig hebben, en waarbij het averechts werkt. maar zoals je al zegt, het is EEN methode, niet DE oplossing voor alle paarden, al dan niet met problemen.

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 22:24

Bij wat voor paard pas je de Join Up toe?

Ik heb nu een paard over de vloer, hij is 4, hengst, heeft gedekt, en een chronisch gebrek aan opvoeding gehad. Hij snapt gewoon niet dat hij niet over mij heen mag lopen. En dat hij naar mij moet luisteren. Hij heeft totaal geen respect voor mensen.

Ik heb zelf totaal geen ervaring met de Join Up, ik lees er nu hier voor het eerst over, omdat ik op zoek ben naar een oplossing. Zou het een oplossing zijn? En is er dan iemand die mij hier (op korte termijn) mee zou kunnen helpen?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 22:30

Gjilke schreef:
Bij wat voor paard pas je de Join Up toe?

Ik heb nu een paard over de vloer, hij is 4, hengst, heeft gedekt, en een chronisch gebrek aan opvoeding gehad. Hij snapt gewoon niet dat hij niet over mij heen mag lopen. En dat hij naar mij moet luisteren. Hij heeft totaal geen respect voor mensen.

Ik heb zelf totaal geen ervaring met de Join Up, ik lees er nu hier voor het eerst over, omdat ik op zoek ben naar een oplossing. Zou het een oplossing zijn? En is er dan iemand die mij hier (op korte termijn) mee zou kunnen helpen?

tja noem eens wat... ik zou zelf het paard eerst een beetje willen leren kennen, zien wat hij precies doet, etc. klakkeloos de JU op ieder paard toepassen vind ik niks, ook al schijnt het wel te kunnen. ik zie dat je vrij ver weg woont, dat is wel jammer.

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 14:31

Als je ov hebt kan je met de trein naar Heerenveen komen Tong uitsteken .
Hij is opzich heel lief, alleen gigantisch onberekenbaar. En dat is wel een beetje gevaarlijk.
Ik ben wel met wat grondwerk begonnen, maar ook daar heb ik niet zo veel verstand van. Mijn eigen paarden zijn super braaf, en daarbij is NH niet echt nodig.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 21:46

Gjilke schreef:
Hij is opzich heel lief, alleen gigantisch onberekenbaar. En dat is wel een beetje gevaarlijk.
Ik ben wel met wat grondwerk begonnen, maar ook daar heb ik niet zo veel verstand van. Mijn eigen paarden zijn super braaf, en daarbij is NH niet echt nodig.

ik neem aan dat je JU bedoelt, NH gebruik je nl bij ieder paard. het is gewoon met je paard omgaan als een paard zeg maar. maar ik kan kijken of ik weer een OV kaart krijg, begin nl weer met een studie dus...

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 22:59

merrieveulen schreef:
Gjilke schreef:

ik neem aan dat je JU bedoelt, NH gebruik je nl bij ieder paard. het is gewoon met je paard omgaan als een paard zeg maar. maar ik kan kijken of ik weer een OV kaart krijg, begin nl weer met een studie dus...

Ja ik bedoel JU.
We hebben het paard weer teruggebracht naar de eigenaar, er ging voor mij te veel tijd in zitten, en hij was behoorlijk gevaarlijk.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 10:42

dat is wel jammer...

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 10:47

Ja absoluut, maar ja, wij hebben de paarden aan huis, en mijn moeder moet er ook mee om kunnen gaan. En dat ging gewoon echt niet.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:43

ik had nog ene vraag. in het boek van monty roberts staat :
waneer doe je de join-up? als begin van iedere werkdag.

dus dat betekent dat je elke dag join -up moet doen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:45

Wat versta jij onder de join-up? De hele procedure zoals hij in het eerste bericht van dit topic wordt omschreven? Of het feit dat het paard in het land of in de box op zich al naar je toekomt en je volgt als je bij hem vandaan loopt, zonder het hele circus vooraf?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 10:36

ik zou gaan voor het tweede, de hele JU vind ik toch een wat heftige aanpak om elke dag te gebruiken, zeker als de band met het paard in kwestie verder geen problemen geeft.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 18:13

join up? of alleen ergeren tot hij inziet dat het geen nut heeft?:

Paard laat zich altijd uit de wei halen, meestel komt hij de laatste paar meter naar me toem soms blijft hij op zijn plek staan grazen. Laatst wilde ik hem uit de wei halen waar hij sinds een week of 2 (voor het eerst van zijn leven) in een groep paarden staat. Het verliep zoals altijd, hij tilde zijn hoofd op en liep een paar passen naar me toe. Toen kwam de dikke belg eraan die de baas is in de wei en hij ging daarvoor aan de kant. ik dat beest weggestuurd (Die kan wel een join up gebruiken, heeft helemaal nergens respect voor) en toen kreeg mijn paard een idee: Ik kan ook gewoon wegrennen Vork

Fijn!
Er vervolgens een kwartier achteraangehobbeld in een veel te grote wei en toen ineens was hij het beu. Ineens draait hij zich om, brengt zijn hoofd naar de grond en komt naar me toe lopen. Sinds dien is het weer als vanouds.

Overigens is dit een methode die ik al toepaste sinds ik met paarden omga. Hij is alleen meer gestoeld op het principe: als ze merken dat het niets uithaalt en ze toch niet lekker kunnen gaan luieren/ eten ze zich bedenken dat ze zich dan nog liever laten pakken.

In het licht van monty robberts lijkt het iets heel anders te zijn. .......... (join up)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 18:35

zo klinkt het wel ja, ik ga ook al mijn hele leven op een dergelijke manier met paarden om. niet door zo letterlijk te domineren als met JU, maar eigenlijk gaat het vanzelf. waar anderen een slag over de neus leggen, lopen ze bij mij achter me als makke schapen, en ik doe er niets voor. gewoon uitstraling ofzo denk ik. de paarden die ik verzorgd heb, en mijn eigen dieren komen altijd hinnikend aanhollen als ze me zien, en zo heb ik het ook graag. en daarvoor is een JU helemaal niet nodig. vaak komt dat er pas bij kijken als je een paard hebt met een slechte vooropvoeding. natuurlijk KAN je de JU te pas en te onpas gebruiken, maar imo versterkt dat lang niet altijd de band. het kan ook angst opwekken.

ApolloLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 14:13

Ben net 1 minuut lid van Bokt.nl en heb nu al de goede informatie gevonden! Knipoog Ben ik blij om. Haha! Een Join-Up heb ik nog nooit gedaan, alleen nu weet ik al zowat alles. Maar natuurlijk ga ik het nogniet uitproberen. Vingers aflikken

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 23:28

ApolloLover schreef:
Ben net 1 minuut lid van Bokt.nl en heb nu al de goede informatie gevonden! Knipoog Ben ik blij om. Haha! Een Join-Up heb ik nog nooit gedaan, alleen nu weet ik al zowat alles. Maar natuurlijk ga ik het nogniet uitproberen. Vingers aflikken

inderdaad, je kunt het beste eerst de kunst afkijken bij een ervaren persoon (of nog beter, een prof). klakkeloos proberen kan voor je paard ook verkeerd uitpakken, en daar wordt de relatie ook niet beter van. ik denk wel dat je in dit topic de nodige ins en outs, voors en tegens wel tegenkomt...

beau_diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 16:25

heb niet het hele topic doorgelezen hoor, maar moet ff me verhaal kwijt..

wij hadden eerst een meisje op stal die een pony huurde van een vriendin van mij.
na een paar maanden kreeg ze van een vrouwtje NH en western lessen, en ging dat uittesten op
haar huurshetje.

ik had wel van NH gehoord en ook van een JU gehoord, maar wat het precies was weet ik nu pas (een beetje). en nu denk ik: (na het lezen van dit topic, waar ik overgings perongeluk op stuitte) "ohh wat zielig!!"..

ik zal het even vertellen, als wij beide op stal waren deden we eigenlijk ons eigen ding, ik mijn pony zei haar shet. maar dan zette ze een stukje van de bak af met touwen, zette die shet erin, ging ze hem achterna rennen en opjagen (met een speciaal daarvoor gekochte longeerzweep, wij longeerde eigenlijk nooit, en anders met een rijzweepie), en ze sloeg hem!!! want ze was niet zo snel in vergelijking met die pony, dus met slaan dan ging ie ff harder rennen.
diep pony werd er agressief van en kwam natuurlijk never ever op er af.

toen ik het zag dat ze die pony onnodig aan het slaan was, ben ik heel boos geworden.
(kreeg ik later nog op me kop ook van haar meoder omdat het "zo hoorde"..)
en ik alles iedere keer doorvertellen aan de eigenaar van de shet, maar zei moest overdag altijd werken.

en op een dag had ik zo erge ruzie met er gemaakt over die join up, dat er moeder bij de eigenaar van de shet kwam klagen, en ik het uitgelegd tegen haar, nouw ze kon oprotten!! Haha!

gelukkig heb ze er longeerzweep laten staan bij ons op stal Knipoog

en dit gaat dan over een verwend meisje van 12!!!

owjah en met western rijden wat ze op een manege leerde ging ze ook ff op er huurpony uitoefenen hoor... heeeeel hard geloperen, aan de teugels trekken en heel snel stoppen..
en rondjes steeds kleiner rijden, tot die pony niet meer kon draaien.
en ze kreeg speciaal een westernzadel omdat ze op western zat en die shet geen westernzadel had, hoe verwend..

maar er zijn nu wel discussies over, maar ik vind dat alleen maar goed, anders krijg dit soort gevallen als ik hierboven beschrijf, die maar wat doen..

Boris94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 17:04

Misschien moet je eerst gaan verdiepen in join-up Beau_diva, want slaan hoort namelijk helemaal niet bij een join-up. Dus wat dat meisje deed is helemaal geen join-up, maar gewoon mishandeling.

beau_diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 17:15

jahwel, dat zei ze: ik zei: waarom doe je dat?
"jah hij wil niet rennen" ik: "waarom moet ie dan rennen?"
"ja, dat moet voor de join up"..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 17:34

En dat is dus typisch het voorbeeld waar dit hele topic om is begonnen....kinderen met shetjes, die de klok wel hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt...

Boris94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 22:43

ja, dat is zeker niet goed, krijg je alleen maar een bang paard van. Ben ik zeker niet voor.