nadelen natuurlijk bekappen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:48

bitloos lijkt me niet zo handig maar ik ben wel van mening dat je met zo weinig mogelijk, liefst geen druk moet kunnen rijden, ook wij rijden onze paarden dus niet met strak aangetrokken teugels. een bit is wel handig als je buiten rijd al is het alleen maar om bij een schrikreactie een rem te hebben want langs de weg houd niet iedereen rekening met jou die op een paard rijd dat wel eens kan schrikken.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:49

Citaat:
een bit is wel handig als je buiten rijd al is het alleen maar om bij een schrikreactie een rem te hebben

waar heb jij het bit dan bevestigd??? Aan de benen???

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:49

smurf, die is goed

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:52

hij is niet van mezelf hoor....... dat zegt Eddy Modde (Parelli instructeur) altijd als mensen beweren dat ze hun paard niet kunnen stoppen zonder bit......

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 21:20

smurf schreef:

bruine

Re: nadelen natuurlijk bekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 22:42

Citaat:

goed gevoel voor humor smurf bij deze wil ik je graag eens uitnodigen om een bitloos buitenritje te maken, kun je mij gelijk eens laten zien waar de "rem"zit

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 22:54

dank je wel, maar ik rijd niet op andermans paarden, je zou je in de leerstof die Pat Parelli met ons wil delen kunnen verdiepen, dan kan je eraan gaan werken zodat het met jouw paard ook kan.

Ik heb een zelf een zware koudbloed die met het zwaarste en gemeenste bit niet te stoppen was, als hij eenmaal vertrok en dat ik met veel grondwerk, geduld en oefenen ook goed gekomen

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 23:03

met alle respect, ik vind dat knap dat jij dat kan, zonder bit waag ik mij niet verder dan dan de bak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 23:10

Kunnen we weer on topic? Er lopen al diverse bitloze topics hiero...

(Hoewel, ijzer onder de voeten, ijzer in de mond...... }> )

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 23:12

Als je paard wil rennen heb je met bit even veel/weinig te vertellen als met bit.
Een bit is er niet voor gemaakt om een paard ergens toe te dwingen, het is een communicatiemiddel. Over remmen en sturen maak je afspraken met je paard, daar komt geen kracht of pijn aan te pas. Al maak ik met mijn paard de afspraak dat ik een driedubbele salto op z'n rug maak als hij moet stoppen. Ik maak het dan wel iets makkelijker dan een driedubbele salto, onze afspraak is dat ik zwaarder ga zitten en hooo zeg en als het echt nodig is geef ik zachtjes druk op de neus.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 23:12

Jovarna schreef:
Kunnen we weer on topic? Er lopen al diverse bitloze topics hiero...

(Hoewel, ijzer onder de voeten, ijzer in de mond...... }> )

Sorry

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 23:18

heb je dat op film? die driedubbele salto?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 23:29

als ik niet met mijn paard kan communiceren, zit ik niet op zijn rug.....

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:33

Als echte noodrem, kun je nog altijd beter een savvy string om zn been binden, dan een bit in zn mond hangen

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:39

nou, das ook mooi

wanneer komen jullie ijzerloos op die van mij rijden? lekker gewoon met een halstertje

en dan net zoals ik dat moet op de paarden waar ik op stap... even kijken en opstappen... paard 5 minuten moeten inschatten en er dan op.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:46

Ik kan niet meer op andere paarden rijden. Ik rij 3 jaar alleen op Anouar, als ik op een ander kruip ben ik net een beginner

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:48

En, dat moet toch niet uitmaken???

ik moet ook op paarden stappen die ik net 5 minuten ken........

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:49

Maar dan ben je het gewend.
Vroeger klom ik ook op elk paard, zonder problemen.
Ik ben nu zo gewend aan Anouar en hij schijnt nogal anders te rijden als de meeste paarden (zeggen andere als ze op hem rijden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:50

Weet je wat 't is, het bit zit bij veel mensen tussen hun eigen oren. Het is een schijn-veiligheid, alsof je er mee kunt remmen en meer te vertellen hebt e.d..
Kiwiko, je zou het echt gewoon eens moeten proberen. En je zult verrast zijn hoe ontspannen paarden reageren op bitloos.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:55

yep en nu ga ikwat heel l...ull...igs zeggen......... wanneer ben je meer natural...... als je op elk paar gewoon wegrijd....... of wanneer je met je aleen met je enigste eigen door een deur kan ???

wil hiermee absoluut niet zeggen dat ik het beter doe ofzo..........

dat is teveel eer, want ik kan ook nog steeds niks.

Jovarna......... wanneer kan je ??? Zal ik het paard wel even voorrijden MET bit, slof, bp en helm en dan mag jij het mij laten zien hoe het WEL moet

wel even van te voren een schriftelijke afspraak tekenen

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:59

Ik zit er niet mee dat ik niet zo goed op andere paarden kan rijden. Ik rij nooit op andere paarden, dus waarom zou dat dan belangrijk zijn voor mij.
Ik vind het belangrijker hoe ik met mijn eigen paard om ga en wat voor band ik met hem heb.
Als jij mij dan geen echte natural vind moet je dat zelf weten. Ik weet dat wat ik doe goed is (voor mijn paard) en daar heb ik echt geen bevestiging voor nodig door een natural genoemd te worden.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:11

je bent in mijn ogen natural als je pas op een paard stapt dat je door en door kent en het getuigt in mijn natural ogen van erg weinig savvy als je zomaar op ieder paard stapt, gewapend met slof, helm, bp, bit en andere hulpmiddelen.
Zomaar op ieder paard stappen, vind ik typisch een kenmerk van een normal.

Ik vraag ook altijd toestemming aan mijn paard om op te mogen stappen, ik heb mijn paard leren "lezen", krijg ik die toestemming niet, dan stap ik niet op.

Ik ga ook nooit naar stal met het idee van: ik ga rijden vandaag of ik ga dit-of-dat doen, ik weet pas wat ik ga doen als ik mijn paard "gelezen"heb.

Vroeger, in mijn normal jaren, stapte ik ook op elk paard, mijn lijf is daar een goede getuige van, ik heb geen gewricht dat nog in goede toestand is, bobbelige botten van de breuken en ik loop niet meer helemaal rad, maar goed, dat maakt op mijn leeftijd niet zoveel meer uit.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:16

de nadelen van natuurlijk bekappen zijn ver te zoeken nu

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:23

nou.... dat zeg je nou, maar als alle normals nu eens de ijzers onder hun paarden uit zouden laten halen en hun paard natuurlijk laten bekappen, zouden ze in de tijd die de hoeven nodig hebben om te genezen van de ijzers grondwerk kunnen doen (nee, niet longeren ) en zich verdiepen in de psyche van hun paard.

Als ze dan na pakweg anderhalf jaar (afhankelijk van de schade aan de hoeven) weer toestemming aan hun paard kunnen vragen of ze mogen rijden, kan dat zonder ijzerwerk in de mond, helm op hun hoofd en bodyprotector aan.
Bandages en beenbeschermers kunnen dan ook in de kliko, want het paard tikt niet meer aan en strijkt niet meer

*utopia*

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:25

Hoho, als ik dus ook al met helm rij ben ik helemaal geen natural meer?
Dan ga ik hier wel weg hoor