Voeding

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:54

Over dat appelazijn..dat heb ik laatst ook een paar weken gevoerd aan mn paard en hij werd meteen zichtbaar dunner. Toen een tijdje gestopt en hij kwam direct weer aan en zodra ik weer begon werd ie weer dun. Het kan natuurlijk zijn dat het geowon voor hem enit werkt maar ik vond het op zijn minst opvallend.

elibeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 13:04

appelazijn breekt eiwitten af. Zou ik alleen adviseren bij acuut bevangen paarden.
In alle andere gevallen heeft voeren eigenlijk weinig zin als je er appelazijn over doet...

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 13:09

In voer zitten toch wel meer voedingsstoffen dan alleen eiwitten
Maar misschien handig als je paard in een flink bemeste wei staat. Dan hou je de opname van eiwitten een beetje in de hand met de appelazijn.

Maris

Re: Voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 19:55

Hoi,

Wie van jullie weet wat over eiwitrijk hooi ? De boer waar we altijd hooi halen waarschuwde een beetje voor het weidehooi wat we meenamen. Want het zou erg eiwitrijk zijn ..........

Kan dat kwaad ? Nadelen ? Voordelen ?

Groetjes,

Maris

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 21:01

Maris schreef:
Hoi,

Wie van jullie weet wat over eiwitrijk hooi ? De boer waar we altijd hooi halen waarschuwde een beetje voor het weidehooi wat we meenamen. Want het zou erg eiwitrijk zijn ..........

Kan dat kwaad ? Nadelen ? Voordelen ?

Groetjes,

Maris

Te lezen op PN:

De behoefte aan eiwitten voor een volwassen (niet drachtig of zogend) paard zijn niet erg groot. Eiwitten voorzien niet in de energiebehoefte, maar dienen slechts voor "weefselonderhoud". Iedere dag gaan er huidcellen dood, valler er haren uit, etc. en voor herstel en vervanging van deze cellen heeft het paard eiwitten nodig. De eiwitbehoefte is nauwelijks afhankelijk van de arbeid die het paard verricht: Een endurance-paard heeft bijvoorbeeld geen grotere haaruitval dan een gezelschapspaard. Een volwassen paard van 600 Kg heeft een onderhoudsbehoefte van 360 gram Ruw Verteerbaar Eiwit (VREp) per dag nodig.

Wat gebeurt er met het bijna onvermijdelijke eiwitoverschot?
Een gedeelte van de eiwitten kan via de mest gewoon weer naar buiten komen. Het kan in de blinde- en dikkedarm door (goede) bacterien gebruikt worden om zichzelf te vermeerderen. Het kan in dunne darm als aminozuren worden opgenomen.

Bij de vaststelling van de basisnorm voor het Verteerbaar Ruw Eiwit (VREp), voor een gemiddeld paard 360 gram, is al rekening gehouden met deze drie "verwerkingen" van de eiwitdosis. Als je boven deze norm uitkomt, wordt er dus sowieso al teveel opgenomen in het bloed. Een gedeelte van de als aminozuren opgenomen eiwitten worden daadwerkelijk gebruikt voor weefselopbouw en weefselherstel, de rest wordt verbrand en omgezet in de lever. Het restproduct is ureum dat via de nieren wordt uitgescheiden.

Voor het uitscheiden van het restproduct ureum gaat het paard meer plassen en dus ook meer drinken. De lever en nieren worden zwaarder belast.
Een paard kan allergisch zijn voor bepaalde eiwitten. Voer je teveel eiwitten dan zullen de allergieklachten verergeren. "Bultjes" en "dikke benen" zijn bekende eiwitgerelateerde symptomen.
Plotselinge verhoging van de hoeveelheid eiwitten kan hoefbevangenheid, koliek of diarree veroorzaken.
Een teveel aan eiwit lijkt een (mede-)oorzaak te zijn voor het ontstaan van zomereczeem. Een teveel aan eiwit lijkt een oorzaak te zijn voor mok.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 23:39

1 van mijn paarden krijgt grote bulten op zijn buik en gaat aan de race, zelf gaat hij ook racen want hij wordt er ook goed gek van.
Verder heeft Jovarna het hierboven heel mooi verwoord

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 20:18

Maar de paarden krijgen dit (eiwitrijke ) hooi inmiddels al weer 2 weken. Is er dan nog steeds vanalles mogelijk ? Ik bedoel, dan verwacht je toch al lang een reactie ?

Ene paard was vandaag aan de dunne ......
Maar verder geen dikke benen, geen extra energie etc.

Groetjes,

Maris

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 23:04

Nee, volgens mij niet hoor, na 2 weken lijkt het mij wel veilig. Tenminste, die van mij krijgt de reactie direct de zelfde dag.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 21:26

Oke, dank je wel ! Paardenvoer ingewikkeld ? Hoezo ? Maar ja, om ze nou zelf te laten shoppen ? Hihi, DAN vinden ze natuurlijk alles lekker.

Ik zie het nu al voor me ......een winkel waar je paard zijn eigen voer kan uitzoeken. Met gelijk een wagentje achter zich aan om alle pakken voer op te leggen

Groetjes,

Maris

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 11:34

Maar als paarden in de wei lopen zoeken ze wel automatisch gezonde kruiden e.d. uit (uitzonderingen daargelaten natuurlijk).

Even een update, ik voer al een tijdje maismeel bij. Walter werd dikker, maar tijdens de vorstperiode is hij toch weer wat ingevallen. Verder groeit hij nog steeds hard en is hij aan het wisselen.
We gaan nu 's morgens ook geplette mais bijvoeren.....

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 17:02

Wendy schreef:
Maar als paarden in de wei lopen zoeken ze wel automatisch gezonde kruiden e.d. uit (uitzonderingen daargelaten natuurlijk).

Even een update, ik voer al een tijdje maismeel bij. Walter werd dikker, maar tijdens de vorstperiode is hij toch weer wat ingevallen. Verder groeit hij nog steeds hard en is hij aan het wisselen.
We gaan nu 's morgens ook geplette mais bijvoeren.....

Hoi,

Kijk een beetje uit met mais !!! Ik heb al een paar maal meegemaakt dat een paard daar spierbevangen van werd !!!
Mais word zowieso door "alternatieve natuurlijke "" (??) mensen niet aangeraden. Mais schijnt te veranderen van structuur ofzo en dan niet gezond te zijn voor paarden .....!?
Mais is ook niet zo goed verteerbaar door de darmen van een paard, daarom eerder kans op spier of hoef bevangenheid.

Om paarden dikker te krijgen kan je ook olie bijgeven. Of had je dat al geprobeerd ?

Groetjes,

Maris

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 16:49

Ik ben heel benieuwd hoe dat zit.
Ik weet dat je maismeel moet aanmaken met warm water als een soort slobber omdat het anders niet goed zou zijn, maar geplette mais? Ben heel benieuwd naar het hoe en waarom daarvan.

Olie heb ik een tijd geleden geprobeerd, maar ik ga eerst opmaken wat ik al heb.

jomaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 13:12

Mijn veel te dikke haflinger staat 10 uur per dag op een kale wei. In de stal met uitloop ligt onbeperkt hooi. verder gaf ik hem veel wortels en appels. Maar dat werd dus afgeraden omdat er teveel suikers inzitten. Nu geef ik af en toe een handje basis brok. Echt veel energie heeft de haflinger niet maar denk dat het niet fijn is om z'n dikke buik mee te zeulen.

MarijeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:40

Met olie als 'dikmaker' heb ik wel erg goede ervaring.
Mijn oude ruin (31) is jarenlang mager op de ribben geweest, schoft en ruggegraat erg uitsteken, magere achterhand, ingevallen ipv mooie bespiering maar wel altijd een enorm dikke buik.
Altijd heel goed ontwormd, ook mestmonster laten doen waaruit bleek dat hij 'schoon' is wat wormen betreft.

Begin december ben ik anders gaan voeren.
Ipv 4 kilo brok per dag en een plukje hooi (meer kreeg hij niet weg ivm met z'n gebit waar weinig meer van over is) voer ik hem nu luzerne, zemelen en een klein beetje brok met dubbele hoeveelheid vitamine/minerelen en zo weinig mogelijk suikers.
Plus bij iedere voerbeurt (4x p/d) een flinke scheut zonnebloem olie.
Een literfles doe ik amper 3 dagen mee.

Binnen een paar weken is hij totaal veranderd.
Opvallendste was dat zijn bolle buik nu veel minder is geworden, hij plast duidelijk veel en veel minder, de bespiering is ontzettend verbeterd en er is geen rib meer te zien.
Hij lijkt zeker 10 jaar jonger.
Op zijn lijf heeft hij nu mooi vlees, absoluut niet mager meer.
Hij heeft in geen jaren er zo goed uit gezien in de winter...

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 20:34

Hee, ik denk dat ik ook maar weer olie door het voer ga doen dan. Ik heb er nl. ook zo 1 staan hier alleen is die pas 12 jaar maar hij wordt niet gereden.
Hij heeft ook zo'n puilbuik en is verder erg ingevallen. Wordt ook goed ontwormd maar blijft er zo vreemd uitzien.
Ik zal voor hem ook de olie weer eens aanrukken (normaal doe ik dat alleen bij heel erg koud weer om de inwendige kachel aan de gang te houden) wie weet werkt het bij hem ook wel!