Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Festeropre schreef:Toen dressuur nog geen sport was maar een kunst werden de paarden er anders wel aanzienlijk ouder mee.
Waar een paard word ingezet als toneelstuk van het eigen ego, met als podium de sportarena zie ik doorgaans toch heel wat anders
Sizzle schreef:Festeropre schreef:Toen dressuur nog geen sport was maar een kunst werden de paarden er anders wel aanzienlijk ouder mee.
Waar een paard word ingezet als toneelstuk van het eigen ego, met als podium de sportarena zie ik doorgaans toch heel wat anders
Over welke tijd spreek je dan concreet?
Sport bestaat al enorm lang en daarvoor waren het oorlogsinstrumenten.
Als ik een stuk lees over een vroegere grootmeester die een ongetrained paard met suboptimaal exterieur in 2 jaar tot olympisch niveau doordrukt, dan weet ik dat eigenlijk nog niet zo zeker.
Festeropre schreef:En met de kennis van vandaag, ik bedoel, we weten nu door middel van röntgen etc. Dat groeischijfen vd wervels pas volledig sluiten tussen het 5e en 6e levensjaar.
Dus waarom nog steeds een paard bestijgen met 3, met 6 in de Z en met 7 kapot
Festeropre schreef:Toen dressuur nog geen sport was maar een kunst werden de paarden er anders wel aanzienlijk ouder mee.
Festeropre schreef:En met de kennis van vandaag, ik bedoel, we weten nu door middel van röntgen etc. Dat groeischijfen vd wervels pas volledig sluiten tussen het 5e en 6e levensjaar.
danzzz schreef:Festeropre schreef:En met de kennis van vandaag, ik bedoel, we weten nu door middel van röntgen etc. Dat groeischijfen vd wervels pas volledig sluiten tussen het 5e en 6e levensjaar.
Dus waarom nog steeds een paard bestijgen met 3, met 6 in de Z en met 7 kapotFesteropre schreef:Toen dressuur nog geen sport was maar een kunst werden de paarden er anders wel aanzienlijk ouder mee.
Geen grote sponsor als PAVO die belang had bij de resultaten
Dus toen ze jonger ingereden werden, zwaarder werden belast werden ze gemiddeld ouder dan nu ondanks dat we weten hoe het lijf werkt?
Festeropre schreef:danzzz schreef:
Dus toen ze jonger ingereden werden, zwaarder werden belast werden ze gemiddeld ouder dan nu ondanks dat we weten hoe het lijf werkt?
Ondanks dat we de wetenschap hebben doen we er niks mee.
Ze werden belast maar op de juiste wijze.
De dressuur was er nog voor het paard, er was een andere intentie
Sizzle schreef:Ik ben nog steeds benieuwd over welke tijd we nu eigenlijk concreet spreken.
Festeropre schreef:Ik ben van mening dat het beide bepalend is.
Met alle respect nog steeds het is mijn perceptie op de waarheid, niet de waarheid
Sizzle schreef:Festeropre schreef:En met de kennis van vandaag, ik bedoel, we weten nu door middel van röntgen etc. Dat groeischijfen vd wervels pas volledig sluiten tussen het 5e en 6e levensjaar.
Omdat er geen enkel bewijs is dat paarden perse daaraan kapot gaan.
Vroeger werden volgens dit topic paarden ouder maar vroeger was 3 jaar ook al heel normaal. Zie post hierboven, dat strookt niet.
Je kan een 10-jarige inrijden en met 13 kapot hebben.
Je kan een 28 rijpaard hebben dat met 3 al ingereden was.
Vroeger was blijkbaar alles beter, mijn vraag is:
Wanneer was die vroeger precies?
In iedergeval niet de tijd dat ik leerde ponyrijden en dat is 30 jaar geleden.
Sizzle schreef:Uit de oude olympische doos (1964): ik krijg hier echt plaatsvervangend pijn on mijn bek van:
https://m.youtube.com/watch?v=aIeAHzG3mi4
Sizzle schreef:Ja, de paarden worden gewoon op spierballen gereden, zonder rug en zondet ontspanning.
Oh een piroutte, we trekken hem gewoon om via de handrem.
Ieder zijn visie uiteraard, maar zo wil ik het persoonlijk niet.
Sizzle schreef:Ik ben van mening dat dit ook gebeurd.
Vroegah was het normaal dat paarden een witte schoft hadden.
Was het paard dwars dan sloeg je gewoon harder.
Er ging rustig 6 kg haver in per dag.
Er is best veel kennis bijgekomen, maar 20 jaar is een schijntje, in 20 jaar veranderen wat glitter details en anky dekjes.
Ik verwacht dus niets wereldschokkends in de komende 20 jaar
bruintje123 schreef:Ik denk dat er net zoveel recreatie paarden naar de mallemoer gereden worden dan die onder jou noemer sportpaard zijn.
Wat denk je dat ongelijke belasting met een paard doet?
Het idee dat de kop in de lucht diervriendelijker is.
Nou in de krul tijden (wat niet bij sport hoort) is net zo slecht als met de kop waar hij wil.
Hij hoort te dragen. De buikspieren aan te spannen en daardoor nageeflijk te lopen op twee teugels.
En dat is een basis die iedereen moet beheersen. Zo niet gaat het paard kapot. Recreanten of sport.