Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 20:36

Ja maar koetjeboe heeft enkel dingen geplaatst die overeenkomen met haar paard en daar achter geschreven in welke mate. In de OP staat alles bij (hier overigens in het nederlands: http://www.paardenmanieren.be/sites/def ... l%20NL.jpg)
Er zullen vast dingen zijn die jij paard wel doet die het paard van koetjeboe niet doet :)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 20:54

Dat bedoelde ik idd

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 21:48

Mijn merrie is ook wat zou vallen onder RBE (ben het alleen niet zo eens met deze benamingen) Dacht eerst dat dat zenuwachtige nog wel eruit zou gaan aangezien de vorige eigenaresse bang was geworden en ik dacht dat ze vooral bevestiging nodig had. Maar we zijn nu 7 jaar verder en kan ze nogsteeds flink over de zeik raken van een verkeerd blaadje in de bak, echt met trillende benen in de bambi modus. Gelukkig was ik toen ik haar kocht zelf een koele kikker en heb ik er altijd met heel veel zekerheid en rust kunnen rijden en heb ik er nu een heel fijn paard aan (ik ben nogsteeds elke keer helemaal trots als ze met winderig weer alleen in de bak toch op mij kan letten). Ze leert mij nu een hoop aangezien ze zo ontzettend gevoelig is dat ik maar een millimeter verkeerd hoeft te zitten of ze laat al merken dat ze zo onmogelijk haar oefeningen goed kan doen en dat het te verwarrend is :+
Ik ga binnenkort van stal verhuizen na 6 jaar en ben enorm benieuwd hoe ze dit gaat doen. Ik ben tegenwoordig helaas niet zo'n held meer met rijden dus ik hoop dat ze niet te heftig op reageert. Ik heb de laatste 2 jaar een stuk minder gereden (zat op kamers dus voornamelijk in het weekend) dus die zekerheid die ik had wanneer ze alle kanten op verschiet is wel een stuk minder geworden omdat de bevestiging met rijden ook een beetje is afgezakt. De laatste keer dat ik op vreemd terrein ben gaan rijden is al weer 5 jaar geleden, dit ging toen overigens wel redelijk goed.
Ik ben we benieuwd wat andere mensen hebben ervaren met een verhuizing na zo'n lange tijd.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 21:59

Leen schreef:
Ja maar koetjeboe heeft enkel dingen geplaatst die overeenkomen met haar paard en daar achter geschreven in welke mate. In de OP staat alles bij (hier overigens in het nederlands: http://www.paardenmanieren.be/sites/def ... l%20NL.jpg)
Er zullen vast dingen zijn die jij paard wel doet die het paard van koetjeboe niet doet :)

Maar volgensmij heb ik de dingen weer anders ingevuld als koetjeboe??

maralyn

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 22:10

Dan maar op mijn eigen manier:
Mijn lijstje:

Impulsief: Ja, kan ineens dingen doen, vanuit het niets.
Kan niet stilstaan: alleen waar ze zich vertrouwd voelt. Anders blijft ze draaien, om zich heen kijken.

weerspanning/paniekerig: Paniekerig absoluut. Ze hoeft maar iets te horen, en dan gaat ze er flink vandoor. Door de manier van trainen hebben we het er in kunnen krijgen, dat als ze iets eng vind, dat ze niet harder gaat lopen, maar zachter. Dit heeft ongeveer 8 maanden geduurd, en we zijn er nog niet.

Over reacting, heftig reageren: Ja 100% ze kan overal een dikke drama van maken. Zelfs als mijn stalhouder zijn neussnuit. Ogen groot, snuiven, dribbelen.

Hyper allert: Ja, ze focust zich overal op, en doet ze dat te lang, draait ze zich om, en draaft/galoppeerd ze heel hard weg. Van het probleem af.
Altijd hoofd er op, neusgaten open, want stel je voor je moet rennen.

Neiging tot op hol slaan of steigeren: neiging tot op hol slaan? Nee, haal neiging tot maar weg.
Meestal ben ik haar voor, en kan ik haar afwenden en proberen om haar aandacht weer bij mij te krijgen.
Meestal in de bak, is daar 1 plek waarbij ze niet langswil. Liefst er zo ver mogelijk er bij langs.
En gaat ze er per ongeluk langs, kom je er de volgende x niet langs.
Haar opdringen gaat niet. Kaken er op, kop er op, en lopen. Geen effect dus.
Wel om langzaam met voltes en wendingen er langs te komen.

snelheidsmaniak: volgensmij hoef ik deze niet in te vullen, als je de rest leest.

vluchten/schrikken: Dat is waar wij voor 100% mee bezig zijn. Easy, chill, ik ben hier, jij bent hier, probleem is daar, adem in en uit en weer verder.

Maargoed, met een slechte dag, hoeft er maar een gans over te vliegen en ik kan een parachute gaan openen.

Hoge hoofdhouding: Ja, als ze iets ziet, moet ze dat goed zien. Als ze spanning heeft, hoofd er op en lopen.

Verzet:
Enkel wanneer ze iets niet snapt, vaak is het verzet tegen de hand, dat ze door mijn hand heen komt.
Of uiteraard, gaspedaal er op, en op een drafje tabee roepen.

Volgens mij is ze wel RBE...

Maar ze heeft ook wel dingen van RBI

Zoals:

Wantrouwend.
Ze vertrouwd je niet zomaar. Daar moet je wel echt tijd in steken.
Dit is erg te merken, want we hebben haar nu anderhalf jaar. Nu pas begint ze ons te vertrouwen.

Mee werkend.
Eenmaal gekalmeerd en vertrouwd, kun je alles met haar.
Ze wil ook alles graag voor je doen.
Maar snapt ze het niet, laat ze dit ook merken. Dan wil ze maar 1 ding. Hard draven.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 22:27

Het meeste hier is zo herkenbaar...

Vanochtend eerst zelf les gehad bij instructrice thuis. Ze was in het begin wat kijkerig en gespannen omdat we op de springwei gingen rijden en daar waren we al maanden niet geweest. 1 kant vond ze heel eng en bleef blazen en oppompen. Zelf rustig blijven zitten en gewoon proberen zoveel mogelijk door te rijden door ze bezig te houden en tempocontrole te houden.
Daarna ontspande ze en ging ze echt super fijn lopen :) Heel mooi bergop met mega veel power. Toppaard :)
Weer hele leerzame les!

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 22:33

Heel herkenbaar Peetstap. Vanmiddag nog les gehad. Het ging echt super en de juf zat net te vertellen: wauw ga zo door. En mevrouw ziet een blaadje de verkeerde kant op hangen en ik kan weer een kwartier bezig met de aandacht terug krijgen.. Dan baal ik wel eens. Maar goed, als ze wel op de pinken loopt dan loopt ze ook super. Die rbe's kunnen ook hun energie en voorwaartse drang gebruiken voor hele mooie stukjes :j

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:25

Sky_Britt schreef:
Mijn merrie is ook wat zou vallen onder RBE (ben het alleen niet zo eens met deze benamingen) Dacht eerst dat dat zenuwachtige nog wel eruit zou gaan aangezien de vorige eigenaresse bang was geworden en ik dacht dat ze vooral bevestiging nodig had. Maar we zijn nu 7 jaar verder en kan ze nogsteeds flink over de zeik raken van een verkeerd blaadje in de bak, echt met trillende benen in de bambi modus. Gelukkig was ik toen ik haar kocht zelf een koele kikker en heb ik er altijd met heel veel zekerheid en rust kunnen rijden en heb ik er nu een heel fijn paard aan (ik ben nogsteeds elke keer helemaal trots als ze met winderig weer alleen in de bak toch op mij kan letten). Ze leert mij nu een hoop aangezien ze zo ontzettend gevoelig is dat ik maar een millimeter verkeerd hoeft te zitten of ze laat al merken dat ze zo onmogelijk haar oefeningen goed kan doen en dat het te verwarrend is :+
Ik ga binnenkort van stal verhuizen na 6 jaar en ben enorm benieuwd hoe ze dit gaat doen. Ik ben tegenwoordig helaas niet zo'n held meer met rijden dus ik hoop dat ze niet te heftig op reageert. Ik heb de laatste 2 jaar een stuk minder gereden (zat op kamers dus voornamelijk in het weekend) dus die zekerheid die ik had wanneer ze alle kanten op verschiet is wel een stuk minder geworden omdat de bevestiging met rijden ook een beetje is afgezakt. De laatste keer dat ik op vreemd terrein ben gaan rijden is al weer 5 jaar geleden, dit ging toen overigens wel redelijk goed.
Ik ben we benieuwd wat andere mensen hebben ervaren met een verhuizing na zo'n lange tijd.

Ik ben net een maandje geleden verhuisd met mijn RBE paardje. We stonden 5 jaar op de vorige stalling. Ik had een heftige reactie verwacht, zeker omdat ik op de andere stal 1x van box was veranderd en dat heeft toen een paar maand geduurd voordat ze er een beetje vertrouwen in had. Ik kon toen niet poetsen op stal of ze schrok en zat tegen het plafond. Nieuwe stal ging vanaf dag 1 eigenlijk heel goed en rustig. Ze heeft een ruimere box, een rustige buurman en veel ruimte om haar heen. Ze kan met haar hoofd naar buiten, en het dak zit hoog waardoor de stallen heel ruim ogen. Denk dat ze haar vorige stal iets te intimiderend vond. In omgang met mij is ze op de nieuwe stal heel rustig. Bij anderen helaas nog niet helemaal. Dan kan ze wel schrikken en onrustig zijn voor ze de paddock in gaat. Maar al met al is de verhuizing heel goed gegaan. Ze krijgt hier ook onbeperkt hooi, denk dat dat ook scheelt. Kauwbewegingen maakt paarden ook rustiger.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 20:16

Dankje voor je bericht, dat is al een gerust stelling. Mijn merrie gaat er ook op vooruit qua box ruimte en meer voer momenten dus ik hoop dat het dan voor haar ook meevalt met wennen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:11

Mijn ruin had ook niet veel problemen met verhuizen. Enkel de piste was toch wel een maandje wennen. Maar de weide, stallen, nieuwe vriendjes,... vond hij allemaal wel oke. Hij stond toen 7jaar op dezelfde stal

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:31

Mijn paard had wel aardig moeite met de verhuizing. Maar ik had haar toen nog maar net en ze ging van box + paar uurtjes paddock naar 24/7 buiten met vriendjes. Eerste weken heeft ze enorm geplakt aan haar nieuwe beste vriendin. :)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 13:30

Hoi!

Kom even binnen vallen met een vraag. :o
Ik ga van de week mijn rbe paard verhuizen van stal naar de wei. Vorige verhuizing (wei naar stal) is dat redelijk dramatisch gegaan. Niet eens omdat ze druk werd zoals anders maar door de stress is ze heel veel spieren verloren.

Ik wil haar deze keer gaan ondersteunen met bach bloesem
Maar vroeg mij af of jullie nog tips hebben voor mijn zeer sensibele merrie?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 14:02

Ik geef monnikspeper. Nu al n halfjaar.
Ze was niet te stuitten wanneer ze hengstig was.
Rennen. Angst. Ontploffing. Schrikken. .. gaan.

Nu met monnikspeper heb ik n heel ander paard. Ook wanneer ze niet hengstig is.
Nogsteedd schrikken. Maar steeds meer te handhaven.
Braver. Geen ontploffingen en als cadeau. Gewoon n stuk minder nerveus!

3 eetlepel op n dag. En wanneer 500 gram er door is dan krijgt ze een pauze van 10 dagen.

Werkt voor ons erg goed. Terwijl magnesium niks deed

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 16:59

Bedankt voor de tip, zal eens op Google gaan neuzen.
Magnesium geef ik al, heb ik dan wel weer erg veel profijt van.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:11

Ik heb een tuiger...zoals je weet zijn tuigpaarden al vrij nerveus van zichzelf...tel daarbij op dat hij ook nog RBE is, dus een echt feestje ;)
Ik geef hem max 1kg biks en 20ml 5 star magic en hij doet het er super op. Schrikt veel minder, is minder gespannen en minder in paniek als ie even alleen is. Verhuizen is iets dat altijd moeizaam zal blijven...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:46

Minder brok zal hier nuet opgaan.
Ze krijgt namelijk geen brok meer.
Wel pitamientjes en pepers. Meer niet.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 12:49

Wat leuk om dit topic te lezen, ik heb even een tijdje wat moeite gehad om mijn paard in een hokje te kunnen plaatsen, maar ben toch wel tot de conclusie gekomen dat het een RBE is, die soms neigt naar LBE.
Enorm werkwillig is ze, en echt onwijs lief en zacht qua karakter. Ze is zeer sensibel en kan dan ook lastig omgaan met spanning, dit uit zich meer in hupsen op haar plek dan in daadwerkelijk vluchtgedrag. Ene moment is ze echt onwijs nuchter en het volgende moment valt er amper iets mee te beginnen, opvallend is dat dat meestal in relatie staat met mijn eigen gemoedstoestand ;)
Veranderingen zijn inderdaad erg moeilijk, een overnachting voor bijvoorbeeld een wedstrijd hoef ik niet te doen, daar moet ze dagen van bijkomen, zowel mentaal als fysiek. Na een verhuizing hebben we vooral qua bosritten ook echt een stap terug moeten doen, waar ik eerst zonder problemen eigenlijk altijd alleen het bos in konden, miste ze zoveel zekerheid dat wanneer ik zelf maar een klein stukje spanning had, we eigenlijk geen kant op konden, dan steken we elkaar enorm aan in onze spanning. Teveel nieuwe dingen vragen tijdens het rijden zorgt er ook voor dat ze blokkeert, ze doet dan zó haar best om mij te begrijpen en te doen wat ik vraag dat ze gefrustreerd van zichzelf raakt als het niet helemaal lukt :(:)
De momenten dat ze lekker in haar vel zit neigt ze meer naar LBE, dan heeft ze ook zoiets van 'kom maar op met het werk', al kan dit bij teveel (in)druk dan ook weer snel omslaan.

De drang om heel hard te gaan op lange rechte stukken ken ik niet zo heel erg, enkel wanneer ik al een lichtelijk onstuimig galopje doe in het bos, dan wil ze wel heel graag hard.. Lange stukken rechtuit zijn overigens niet bevorderlijk voor haar manier van lopen, ze heeft dan snel de neiging zich lang te maken.

Ik vind het een wereldpaard, zelf ben ik ook wel RB denk ik, maar dan meer tussen introvert en extrovert in. Op wedstrijd lopen we hier ook echt wel tegenaan, momenteel zitten we op dat soort momenten dan ook allebei aan de bach bloesem druppels ;) Gelukkig hebben we een hele fijne instructrice die ons beide in de goede baan weet te leiden, op dat soort momenten kunnen we samen dan ook de hele wereld aan <3

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 16:15

fleur_yen schreef:
Wat leuk om dit topic te lezen, ik heb even een tijdje wat moeite gehad om mijn paard in een hokje te kunnen plaatsen, maar ben toch wel tot de conclusie gekomen dat het een RBE is, die soms neigt naar LBE.
Enorm werkwillig is ze, en echt onwijs lief en zacht qua karakter. Ze is zeer sensibel en kan dan ook lastig omgaan met spanning, dit uit zich meer in hupsen op haar plek dan in daadwerkelijk vluchtgedrag. Ene moment is ze echt onwijs nuchter en het volgende moment valt er amper iets mee te beginnen, opvallend is dat dat meestal in relatie staat met mijn eigen gemoedstoestand ;)
Veranderingen zijn inderdaad erg moeilijk, een overnachting voor bijvoorbeeld een wedstrijd hoef ik niet te doen, daar moet ze dagen van bijkomen, zowel mentaal als fysiek. Na een verhuizing hebben we vooral qua bosritten ook echt een stap terug moeten doen, waar ik eerst zonder problemen eigenlijk altijd alleen het bos in konden, miste ze zoveel zekerheid dat wanneer ik zelf maar een klein stukje spanning had, we eigenlijk geen kant op konden, dan steken we elkaar enorm aan in onze spanning. Teveel nieuwe dingen vragen tijdens het rijden zorgt er ook voor dat ze blokkeert, ze doet dan zó haar best om mij te begrijpen en te doen wat ik vraag dat ze gefrustreerd van zichzelf raakt als het niet helemaal lukt :(:)
De momenten dat ze lekker in haar vel zit neigt ze meer naar LBE, dan heeft ze ook zoiets van 'kom maar op met het werk', al kan dit bij teveel (in)druk dan ook weer snel omslaan.

De drang om heel hard te gaan op lange rechte stukken ken ik niet zo heel erg, enkel wanneer ik al een lichtelijk onstuimig galopje doe in het bos, dan wil ze wel heel graag hard.. Lange stukken rechtuit zijn overigens niet bevorderlijk voor haar manier van lopen, ze heeft dan snel de neiging zich lang te maken.

Ik vind het een wereldpaard, zelf ben ik ook wel RB denk ik, maar dan meer tussen introvert en extrovert in. Op wedstrijd lopen we hier ook echt wel tegenaan, momenteel zitten we op dat soort momenten dan ook allebei aan de bach bloesem druppels ;) Gelukkig hebben we een hele fijne instructrice die ons beide in de goede baan weet te leiden, op dat soort momenten kunnen we samen dan ook de hele wereld aan <3

Zo herkenbaar! Ik heb ook zitten twijfelen wat mijn pony is, maar na dit topic denk ik toch dat ze RBE is
Als ze relax is dan is ze meer LBE. Heb er best wat moeite mee gehad om dr te snappen en er mee om te gaan, maar inmiddels weet ik hoe ik moet reageren en ik merk dat dit haar meteen veel meer rust geeft.

Hoe zijn die van jullie met oud&nieuw?

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 16:47

Oud & nieuw viel best wel mee bij mijn typische RBE bijrijdpaard. Ze is bijvoorbeeld heel bang voor omgevallen boomstammen, maar vuurwerk is dan weer geen groot punt :+

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 17:06

Hier ook geen probleem, hij staat op oudjaarsdag ook gewoon in de paddock, maar hij kijkt niet op of om van alle knallen (maar laat geen kind wat net boven de rand van de binnenbak uitkomt lopen... dan flipt ie :roll: ).

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 17:56

Omgevallen of omgezaagde boomstammen die zijn hier ook extreem eng :')

Mijn pony is voor vuurwerk an sich niet zo bang, maar rondom oud en nieuw was ze erg gestresst. Ik denk dat het ook te maken had met dat ze eerder naar binnen gingen, allemaal tegelijk. Die verandering in structuur vind ze maar moeilijk te verkroppen en dat uit zich in gestresst worden

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 18:46

Wat grappig om te lezen van die omgevallen of afgezaagde boomstammen. Vindt mijn merrie ook erg spannend.
Maar om die knallen van vuurwerk geeft ze dan weer weinig.

Sandalio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:46

Wat interessant om te lezen allemaal :). Ik heb nu geen eigen paard meer, maar mijn pony vroeger was zeer zeker een right brain extraverte pony :). Leuk om hierover te lezen, wist helemaal niet dat dit zo kon worden opgeschreven (gek eigenlijk, want voor mensen zijn allerlei theorieën en methodes geschreven, dus waarom voor paarden dan niet, haha!)

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:35

maralyn schreef:
Ik geef monnikspeper. Nu al n halfjaar.
Ze was niet te stuitten wanneer ze hengstig was.
Rennen. Angst. Ontploffing. Schrikken. .. gaan.

Nu met monnikspeper heb ik n heel ander paard. Ook wanneer ze niet hengstig is.
Nogsteedd schrikken. Maar steeds meer te handhaven.
Braver. Geen ontploffingen en als cadeau. Gewoon n stuk minder nerveus!

3 eetlepel op n dag. En wanneer 500 gram er door is dan krijgt ze een pauze van 10 dagen.

Werkt voor ons erg goed. Terwijl magnesium niks deed

Waar koop je dat? Het zit o.a. in moody mare dacht ik maar dat vind ik best prijzig.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 10:03

Ik heb de rambo micklem multibridle gekocht voor Ras.

Afbeelding

Even hier een stukje wat ik in een ander topic ook gepost had:

Voor Ras is het echt een wereld van verschil. Ik had nooit gedacht dat het zo veel zou doen.
Ras is heel snel gespannen, bang van dingen. Dat uitte hij in op het rennen zetten, stoppen en omdraaien/achteruit/steigeren. De afgelopen maanden werd ik er een beetje moe van. We zijn al 6 jaar een combinatie maar staan nog steeds zogoed als gelijk met het begin. Hij reageert perfect op al mijn hulpen, overgang van galop naar halthouden en weer terug galop, makkie. Maar vraag hem niet om langs een wapperend zeil te lopen, een ton die er niet lag,... Het was gewoon alle keren moeite doen om enigsins op mijn paard te blijven zitten.

Toen ik het hoofdstel de eerste keer om had, verschrok hij verbazingwekkend weinig, ondanks dat het erg waaide (wat hij vreslijk eng vind, alles beweegt). Je zag dat hij wat bang had en erg onzeker was of hij er wel langs zou gaan. Hij ging ook elke keer een pasje sneller en de bocht wat afsnijden, maar absoluut voor mij geen moeite meer om er langs door te gaan.
Nu ik dacht, kan niet aan het hoofdstel liggen. Zal wel een goede dag zijn. De keer erop net hetzelfde, blauw zeil wapperde naast de piste en een ton was omgevallen die wat door de wind heen en weer rolde. Normaal echt horror voor hem, dan snijden we gewoon de helft van de piste af want hij vertikt het om er heen te gaan. Nu deed die het, wel wat sneller gaan, bocht nog ietsie afsnijden, maar zeker niet rennen of protesteren.
Ik dacht, kan toch echt niet zijn! Van een stom hoofdstel. Dus ik even een gewoon hoofdstel aan gedaan, ja hoor. Daar ging het steigeren, omdraaien, lopen,... weer. Bit hangt op exact de zelfde hoogte alleen iets meer op de lagen. Dag erna nog eens met het rambo hoofdstel gereden en hij luisterde weer perfect.

Hij vind dingen nog steeds heel eng, maar er komt verre van zo een hevige reactie op.
Ik ben zelfs van plan om weer lessen te volgen en wie weet toch ooit een een dressuurwedstrijdje te doen. Want hoe hij nu reageert is dat echt wel binnen ons bereik. Terwijl ik dit al jaren geleden opgegeven had.

Ik ben dus supertevreden, zou het nu 300 euro kosten zou ik het er nog voor over hebben (wel pas nadat ik weet wat voor verschil het geeft)

Overigens krabt hij ook niet meer met zijn hoofd na het rijden, terwijl hij dit altijd wel uitgebreid deed. Het liefst tijdens het uitstappen wat hij absoluut niet mocht.