is natural horsemanship wel zo goed?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

is natural horsemanship wel zo goed?

ja want..
56 (81%)
nee want..
13 (18%)

Totaal aantal stemmen: 69

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 01:04

Cassidy schreef:
[***] schreef:
Dat zeg ik toch ook helemaal niet?
Ik zeg gewoon dat 'mijn fase 1' niet dezelfde is als de 'parelli fase 1', hoe los je dat op? Gewoon alles maar laten vallen en helemaal opnieuw beginnen? Terwijl pony het wel al kent & kan? Moet ie ineens leren op een schuddende vinger achteruit gaan, in plaats van op de gebruikelijke manier. Lijkt me tijdverspilling?

Is geen tijdverspilling. Als wijzen al voldoende is, dan wijs je toch? Of kijk je lelijk, of wijs je naar je eigen neus...whatever...

Maar dan doe je de oefeningen weer niet zoals ze voorgeschreven zijn, dus volg je het niet op de letter ... En dat is hetgene wat je juist wel moet doen (heb jij me al meermaals zelf gezegd). Snap je mijn probleem/verwarring? :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 01:06

Vervang het woordje MOET door woordje WILT?

Cruising lesson, benen van een kant optillen, hoofdstel indoen terwijl je knielt, paard de trailer insturen terwijl je op de trailer zit of in de rounpen staat zoals op dat ene filmpje...begint het daar niet bij te kriebelen?

http://www.youtube.com/watch?v=J2CRO1Eh ... re=related

Dit vind ik ook zo'n handige tip. Kun jij dit met je paard? Zou het niet leuk zijn om dit te kunnen?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 01:08

Lieve schat, als jij level 1 overslaat, wens ik je succes in level 2,3 en 4.

Oja, als ik ga VD leer. Ik mijn paard eerst steigeren, dat is leuker, en ik begin ook direct op Z niveau springen of dressuur. Mijn paard vind dat andere maar saai.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 01:10

Cassidy schreef:

Dit vind ik ook zo'n handige tip. Kun jij dit met je paard? Zou het niet leuk zijn om dit te kunnen?

Nogal bruut, vind je niet? Is het niet veel fijner als je je paard niet hoeft te knijpen voordat hij z'n hoeven optilt maar dat je gewoon even aan z'n vetlokje trekt of in z'n kootholte kriebelt?

Oftewel: het moet niet zoals parelli zegt. Het moet zoals voor jou en je paard goed werkt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 01:12

Maar het is ook helemaal niet zo dat wanneer je de driving game kan dat je porcupine nooit meer doet. Het zijn twee verschillende manieren om een paard iets te laten doen. Het paard moet op de lichtste aanwijzing en aanraking achteruit, vooruit, opzij etc. kunnen gaan. Aanraking doe je als je dichtbij je paard staat en aanwijzing voor verderaf.

En moeten..?? Ja zo kan je wel door blijven gaan. Waarom moet een paard over een balkje springen, waarom moet een paard rondjes door de bak lopen, waarom moet een paard een ruiter op zijn rug.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 01:12

hestejente schreef:
Cassidy schreef:

Nogal bruut, vind je niet? Is het niet veel fijner als je je paard niet hoeft te knijpen voordat hij z'n hoeven optilt maar dat je gewoon even aan z'n vetlokje trekt of in z'n kootholte kriebelt?

Oftewel: het moet niet zoals parelli zegt. Het moet zoals voor jou en je paard goed werkt.

Heb jij nooit iets van iemand geleerd? Nooit les gehad?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 01:14

Jessix schreef:

Ja, gister nog :D En van wat ik hoor en zie gebruik ik wat ik nuttig en zinvol vind. En de rest niet. Als het voor mij en mijn paard niets toevoegt hoef ik het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 01:15

Maritje1991, lieve schat, als je het nodig vind om zo te gaan beginnen hoeft het voor mij niet meer ...

@ Cassidy : ik voel eerlijk gezegd weinig kriebels .. toch voor die dingen die jij zegt (heb trouwens hoogtevrees :)) )
Snap je laatste vraag ook niet, heb je het dan over het optillen van de voeten?

@ Jessix : daar gaat het ook niet over, ik zeg gewoon dat mijn pony die dingen al kent & doet, alleen op andere aanwijzingen dan dat je het bij Parelli leert (nuja, die porcupine kan je moeilijk anders doen :+ maar dat andere wel). En als je dan opnieuw gaat beginnen met Parelli, en alles volgens die aanwijzingen gaat 'moeten' aanleren .. lijkt me ten eerste helemaal niet leuk en ten tweede ook verwarrend, want dan krijgen dingen die je pony al kent ineens heel andere hulpen/aanwijzingen. En als het allemaal niet zo letterlijk moet snap ik het hele 'je moet Parelli op de letter volgen anders kom je in de problemen' niet ...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 01:22

De basis die je legt in level 1, daar kom je later op terug. En ipv de 12 foot leadline, ga je de leadline steeds langer maken, tot je hem helemaal weglaat. En Parelli zegt zelf, dat, als je eenmaal @ Liberty bent, je uiteindelijk de echte uitdagingen krijgt.
En als ik al die filmpjes zie waarop Cobe dwars door hindernissen heengaat, er een plezier in schept om ze keer op keer om te gooien, weigeren te springen, dwars tegen je in te gaan, dan ben ik van mening dat jij met dat paard nog helemaal niet klaar bent om @ Liberty te gaan werken.

Maar als jij met een langere leadrope als de korte leadrope, je eigen manier van aanwijzingen geven gaat volgen, dring je echt niet tot je paard door. Niet als hij aan de 40 foot leadrope zit...

http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=2fk9FqHdAa4
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 08-09-11 01:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 01:23

"Parelli zegt het zelf". Hebben we toch even een dijk van een argument te pakken :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 01:25

hestejente schreef:
Jessix schreef:

Ja, gister nog :D En van wat ik hoor en zie gebruik ik wat ik nuttig en zinvol vind. En de rest niet. Als het voor mij en mijn paard niets toevoegt hoef ik het niet.

waarom dan zo negatief over NH? Tuurlijk zul je niet alles kunnen/willen gebruiken, maar er zitten echt wel waardevolle dingen in. Ik vind het soms zo afgeschilderd alsof het allemaal maar zweverige onzin is.. Terwijl het meeste toch ook gewoon gebaseerd is op onderzoek, ervaringen, etc.

Maar goed, misschien is het gewoon niet je ding. In dat geval bevindt je je in het verkeerde gedeelte van bokt. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 01:25

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 08-09-11 01:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 01:26

Je hebt hopelijk toch wel door dat die keer op keer omgooien telkens hetzelfde filmpje is hé :+
En verder heeft mijn paard de keuze, als hij zich om 1 of andere reden niet goed voelt om te springen dwing ik hem niet (ben ik trouwens ook nooit op tijd voor) en dat dwars tegen mij ingaan herken ik niet terug, zal waarschijnlijk ook niet van de laatste maanden zijn ... Verder werk ik wel @ Liberty en gaat dit beter dan aan een touw (@ Liberty was namelijk nieuw, aan een touw waren in het verleden al meerdere dingen gebeurd ...).

Verder vind ik dat je verwarrend post .. Eerst zeg je dat je letterlijk moet volgen, daarna zeg je "als je paard reageert is het toch prima", nu moet je weer niet je eigen manier van aanwijzingen doen .. Ik volg niet meer hoor :+ Denk dat we ondertussen het topic wel weer genoeg vervuild hebben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 01:28

Jessix schreef:
waarom dan zo negatief over NH? Tuurlijk zul je niet alles kunnen/willen gebruiken, maar er zitten echt wel waardevolle dingen in. Ik vind het soms zo afgeschilderd alsof het allemaal maar zweverige onzin is.. Terwijl het meeste toch ook gewoon gebaseerd is op onderzoek, ervaringen, etc.

Maar goed, misschien is het gewoon niet je ding. In dat geval bevindt je je in het verkeerde gedeelte van bokt. :)

Ik ben niet negatief over NH, wel over het klakkeloos achter iemand aanrennen. Het kuddedierschap bevalt mij niet, misschien ben ik wel te kritisch ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 01:29

Ach weet je, ik zie je keer op keer roepen dat je ooit eens Parelli gaat volgen, als je er tijd voor hebt.
Zo wil ik ooit een keer de Kilimandjaro beklimmen als ik er tijd voor heb.
En ik weet nu al dat ik die tijd niet ga hebben omdat ik hem niet neem.
En ik er geen tijdstip en deadline aan vast heb geplakt.
Als je niet committed bent, gaan dingen gewoon niet gebeuren.
Dus bespaar me die loze belofte dat je het "ooit" eens gaat doen.
Je zult alleen nooit weten wat je hebt gemist :D

Anoniem

Re: is natural horsemanship wel zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 01:32

Als je verdiepen in Parelli te vergelijken is met het beklimmen van die beste berg, dan zal het inderdaad nooit gebeuren neen. En misschien gebeurd het wel nooit, ik denk regelmatig "ja, ik ga het toch doen" en dan komen er weer zo'n reacties als vanavond en dan heb ik iets van: waarom zou ik het doen ... Het ontmoedigd mij namelijk als ik reacties te lezen krijg dat ik nu verkeerd bezig ben en Parelli de enige goede weg is, dat ik alles letterlijk moet volgen want anders loopt het verkeerd af en gaat mijn paard dood ofzo .. weet ik veel ... Dus ja, ik zal nooit weten wat ik heb gemist, net zoals ik ook niet zal weten of ik wel iets zal missen ...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 01:32

hestejente schreef:
Ik ben niet negatief over NH, wel over het klakkeloos achter iemand aanrennen. Het kuddedierschap bevalt mij niet, misschien ben ik wel te kritisch ;)

Parelli is een smeltkroes van vele trainers
Ray Hunt, Troy Henry, Tom Dorrance
Met een programma er omheen.
Bij het volgen van Parelli heb ik niet de indruk dat ik achter een persoon aanhol, en al helemaal niet klakkeloos.
Ik volg de ervaringen van vele Horsemen, die in hun leven meer paarden in handen hebben gehad dan ik ooit ga krijgen.
En ik ben dankbaar voor een leraar die het in een behapbaar programma voor kan schotelen. Niet meer en niet minder.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 01:34

Cassidy schreef:
Hij zegt het niet alleen, je kunt het ook zien :D

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... J8Yb8DN_vE

Ik zie dieren die kunstjes doen die ze niets opleveren :\ Dieren wier bereidwilligheid tot samenwerking wordt uitgebuit tot onzinnige dingen "just for fun" :n

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 01:35

[***] schreef:
@ Jessix : daar gaat het ook niet over, ik zeg gewoon dat mijn pony die dingen al kent & doet, alleen op andere aanwijzingen dan dat je het bij Parelli leert (nuja, die porcupine kan je moeilijk anders doen :+ maar dat andere wel). En als je dan opnieuw gaat beginnen met Parelli, en alles volgens die aanwijzingen gaat 'moeten' aanleren .. lijkt me ten eerste helemaal niet leuk en ten tweede ook verwarrend, want dan krijgen dingen die je pony al kent ineens heel andere hulpen/aanwijzingen. En als het allemaal niet zo letterlijk moet snap ik het hele 'je moet Parelli op de letter volgen anders kom je in de problemen' niet ...

Maar jij hoeft je er ook niet in te verdiepen. Als jij de meerwaarde er niet van ziet is dat toch ook prima. Althans ik probeer je niet te overtuigen hoor. :) Misschien vindt jouw pony het inderdaad verwarrend en vervelend. Mijn paarden vinden het leuk en ik ook.

Porcupine is ook maar een 'begrip'. Aandrijven, teugeldruk is ook porcupine bijvoorbeeld. Allemaal vormen van "steady pressure". Dus daar zijn wel degelijk heel veel verschillende vormen van en die blijf je dus ook altijd gebruiken.

Dat je het letterlijk "moet" volgen is inderdaad omdat je er handig in moet worden, het is immers een leer progamma. Je doorloopt de hele cursus om beter te worden. Maar volgens mij is dat niet zo gek, toch?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 01:36

[***] schreef:
Als je verdiepen in Parelli te vergelijken is met het beklimmen van die beste berg, dan zal het inderdaad nooit gebeuren neen. En misschien gebeurd het wel nooit, ik denk regelmatig "ja, ik ga het toch doen" en dan komen er weer zo'n reacties als vanavond en dan heb ik iets van: waarom zou ik het doen ... Het ontmoedigd mij namelijk als ik reacties te lezen krijg dat ik nu verkeerd bezig ben en Parelli de enige goede weg is, dat ik alles letterlijk moet volgen want anders loopt het verkeerd af en gaat mijn paard dood ofzo .. weet ik veel ... Dus ja, ik zal nooit weten wat ik heb gemist, net zoals ik ook niet zal weten of ik wel iets zal missen ...

Jammer voor jou, maar ik ga er geen enkele nacht wakker van liggen, omdat je ego een probleem heeft met mijn manier van communiceren.

Als je dingen doet zoals je ze altijd hebt gedaan, zul je de resultaten krijgen die je altijd hebt gekregen.

En als je Rita Mae Brown's gezegde even ter harte neemt

Insanity is doing the same thing over and over again but expecting different results.

Tja....

Ik zou zeggen - doe zo voort...:D
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 08-09-11 01:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 01:37

Cassidy schreef:
hestejente schreef:

Parelli is een smeltkroes van vele trainers
Ray Hunt, Troy Henry, Tom Dorrance
Met een programma er omheen.
Bij het volgen van Parelli heb ik niet de indruk dat ik achter een persoon aanhol, en al helemaal niet klakkeloos.
Ik volg de ervaringen van vele Horsemen, die in hun leven meer paarden in handen hebben gehad dan ik ooit ga krijgen.
En ik ben dankbaar voor een leraar die het in een behapbaar programma voor kan schotelen. Niet meer en niet minder.

Kijk es aan... waarom zou ik dan die man klakkeloos nadoen in ZIJN methode in plaats van zelf gebruiken wat ik van mijn trainers leer, want wie weet zijn die wel minstens net zo goed en komt hun informatie goed van pas. Je zult mij bewonderen want ik heb dezelfde aanpak als jouw idool ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 01:39

Het is niet zijn methode :D
En als jij je verdiepen wilt in allerlei verschillende trainers (van mensen die niet meer leven en waar weinig materiaal van voorhanden is) of je kunt het allemaal bij een adres krijgen, dan ga ik naar dat ene adres.
Omdat een leven te kort is om tijd te verspillen om het wiel opnieuw uit te vinden als ik door kan borduren om dat wat een ander heeft uitgevonden en van daaruit verder kan gaan werken.
Kom je uiteindelijk veel verder mee...:D
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 08-09-11 01:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 01:39

hestejente schreef:
Jessix schreef:

Ik ren achter niemand aan hoor. Ik leer wat van iemand met veel ervaring en verstand van paarden. Zo heb ik wel meer mensen om me heen bij wie ik kennis vergaar. Maar misschien ben ik wel te kritisch ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 01:41

Jessix schreef:
Ik leer wat van iemand met veel ervaring en verstand van paarden.

Beste meid, wat denk je dat ik doe? En nee, ik zie die parelli niet als iemand met verstand van paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 01:42

Cassidy schreef:
[***] schreef:

Jammer voor jou, maar ik ga er geen enkele nacht wakker van liggen, omdat je ego een probleem heeft met mijn manier van communiceren.

Als je dingen doet zoals je ze altijd hebt gedaan, zul je de resultaten krijgen die je altijd hebt gekregen.

En als je Rita Mae Brown's gezegde even ter harte neemt

Insanity is doing the same thing over and over again but expecting different results.

Tja....

Ik zou zeggen - doe zo voort...:D

Na deze zijn we uitgepraat ... Succes met anderen te overtuigen dat jouw keuze de enige juiste is en veel plezier met het in de grond stampen van mensen die zelf nadenken en dingen misschien op een andere manier leuker vinden ...