Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
ponyzotje schreef:Danielle, ik vind hoe ze loopt bitloos echt mooi en ik weet niet of ik het erop zou wagen om terug te keren naar met bit. Dit vindt ze blijkbaar echt fijner. Maar het zou inderdaad veel leuker zijn als je gewoon bitloos mee kon starten, snap dat hele probleem ook niet zo....
ponyzotje schreef:Danielle, ik vind hoe ze loopt bitloos echt mooi en ik weet niet of ik het erop zou wagen om terug te keren naar met bit. Dit vindt ze blijkbaar echt fijner. Maar het zou inderdaad veel leuker zijn als je gewoon bitloos mee kon starten, snap dat hele probleem ook niet zo....
Goldie schreef:Spanning... Paard liep altijd kreupel en sinds ik bitloos rij is dit over. Veel meer ontspanning in haar lijf.
Rij meestal met een kaakgekruist hoofdstel, en ook regelmatig met neckrope of touwhalster.
daNiielle_ schreef:Ben even zo brutaal geweest om te vragen waarom de knhs dit niet toestaat.... Of ze mij onderbouwde redenen kunnen geven.
Lusitana schreef:Het is niet zo heel vreemd dat ze het niet "zomaar"toestaan, omdat de FEI reglementen, die ze hanteren, nu eenmaal spreken over een optoming met bit en het gaat dan dus om internationaal regelverandering of nationaal een clausule maken. Dat gaat over meerdere schijven. Het heeft dus niet zoveel te maken met hoe ze over bitloos rijden op zich denken.
Als antoord op de vraag of een paard weer terug kan naar een bit voor een dagje, ja, natuurlijk, ik wissel de boel regelmatig af, en de genoemde kneveltrens is een goed keus van bit en ook toegestaan.
De geleidelijke weg is met een halster eronder met daar ook teugels aan, zodat je druk kunt verdelen op beide en totaal kunt overnemen op 1, maar het kan bij paarden die ooit het bit al gewend waren en daar niet bang van waren, ook abrupt.
daNiielle_ schreef:Oh oke.
Maar ik ben de moeilijkste niet.....dan ga ik even opzoek naar een adres van de FEI.
Maar sorry dat is eigenlijk niet van toepassing op dit topic...
Ik ben in elk geval blij dat ik mijn paard bitloos ben gaan rijden.
Het was vandaag pas de derde keer dat ik zo heb gereden, en mijn paard veranderd er nou al positief door!!
Lusitana schreef:Het probleem is dan een beetje met of je dan alle bitloze dingen moet toestaan, of alleen bepaalde. Heb je daar wel eens over nagedacht, hoe je het in regels zou moeten gieten?
Zo zijn er dus ook regels van welke bitten en neusriemen niet mogen, soms aan klasses verbonden.
Er is een redelijke kans dat bv de hackamore wordt uitgesloten in de lagere klasses.
Ze kunnen natuurlijk niet het zo doen dat iedereen zelf maar uitmaakt wat er om het hoofd gaat (of niet).
Ze zijn vooral om te bewaken dat een en ander binnen een klasse gelijkwaardig is. Ze moeten dan dus best een studie loslaten op bitloze hoofdstellen en goed bedenken wat kan en niet kan per klasse.
Als je werkelijk wat veranderd wil hebben, kun je het beste daar ook voorstellen over doen.
Het is denk ik niet eens niet dat ze er tegen zijn, of geloven dat de dressuur op zich er onder zou lijden, maar een en ander moet in regels te gieten zijn.... Dat is het struikelblok.
Maar zoals er ook toegestane bitten in de loop der tijd zijn aangevuld omdat er nu eenmaal nieuwe dingen worden uitgevonden, kan ook gewoon het bitloze hoofdstel zijn intrede doen, maar het moet wel op een georganiseerde manier.
Een punt wat ze naar voren kunnen halen is bv dat je KIEST voor de dressuursport met de regels zoals die zijn, waarom zou je die dan willen veranderen, kies dan voor een sport waarin je wel bitloos kunt rijden, of organiseer als vereniging wedstrijden die niet onder de regels van de KNHS/FEI vallen. (Wat dus op het moment gebeurt). Dat is een goed argument, lijkt mij.
Ik weet niet hoe makkelijk de organisatie te overtuigen is dat bitloos toestaan, zonder al te veel toestanden om de regels aan te passen, gerealiseerd kan worden.
Ik zeg dit dus even zodat, als jullie brieven schrijven, jullie weten wat er vooral beargumenteerd moet worden en wat waarschijnlijk het standpunt is van de FEI.
Ik denk dat ze heus wel weten dat het de dressuur op zich niet veranderd. Daarbij, als het moeilijker zou gaan of wat dan ook benadeeld de ruiter alleen zichzelf. Ik denk echt dat het hem zit in hoe het in regels te gieten is.
Ik vrees dat je een standaard antwoord krijgt als "bedankt voor je brief, we zullen het inoverleg nemen". Als je verder wilt gaan, kun je bv een petitie inleveren bij de voorzitter en daar media aandacht aan geven.