Hoe was het eigenlijk vóór al dat natural gebeuren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:45

mika11 schreef:
Vroeger heb ik ponyrijden geleerd samen met m'n nichtje bij de buurman. Die had een pony, wij hebben 1x 'les' van hem gehad, en daarna moesten we ons maar redden. Wij wisten totaal niks van paarden af, maar toch is het ons gelukt, met af en toe wat hulp. Later kregen we zelf allebei een pony en gingen we concoursen rijden. Met de vrachtwagen van de club de hele dag naar concours. Daar was je dan van 's ochtends vroeg tot na de parade. En je keek bij iedereen van je club die moest rijden en moedigde aan.
We deden mee met cross wedstrijden, springen, dressuur, viertal, achttal. Bosritten zonder zadel.
En dat allemaal met 1 pony. Zonder veel nadenken maar gewoon doen.
Viel je eraf of deed de pony wild, niet zeuren maar RIJDEN was altijd de raad die je kreeg van de instructeur. Pony's moesten ten allen tijde gehoorzamen, dus kreeg af en toe een pony een schop met de klomp.
We hadden les van de vereniging in buitenbakken, of het nu stormde, hittegolf was, slechte of goede bodem. Dat maakte allemaal niks uit, de pony's liepen altijd, wij wisten ook niet beter en het ging altijd goed.

Ik denk dat deze manier van paardrijden is veranderd. Het is individueler geworden sowieso. Dat hele verenigings gebeuren bestaat niet meer. Ik denk dat dat er ook mee te maken heeft.

Precies, paarden van nu worden soms gewoon té verwent en daar krijg je al die zeik paarden van..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:46

polly2 schreef:
Ik geloof wat opvoeden (ongeacht of het kinderen, honden, paarden zijn) eigenlijk nog steeds in een aantal gouden regels, van nu en van vroeger:

3 x R: Reinheid, Regelmaat en Rust
ABC-tje: Aandacht, Begrip en Complimenten
Wees een OEN: Open Eerlijk en Nieuwsgierig.

Wie behoefte heeft aan uitleg moet het maar laten weten, ik heb nu wat weinig tijd.

Vraag me af of die woorden uitleg behoeven.... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:51

roybrit schreef:
mika11 schreef:
Vroeger heb ik ponyrijden geleerd samen met m'n nichtje bij de buurman. Die had een pony, wij hebben 1x 'les' van hem gehad, en daarna moesten we ons maar redden. Wij wisten totaal niks van paarden af, maar toch is het ons gelukt, met af en toe wat hulp. Later kregen we zelf allebei een pony en gingen we concoursen rijden. Met de vrachtwagen van de club de hele dag naar concours. Daar was je dan van 's ochtends vroeg tot na de parade. En je keek bij iedereen van je club die moest rijden en moedigde aan.
We deden mee met cross wedstrijden, springen, dressuur, viertal, achttal. Bosritten zonder zadel.
En dat allemaal met 1 pony. Zonder veel nadenken maar gewoon doen.
Viel je eraf of deed de pony wild, niet zeuren maar RIJDEN was altijd de raad die je kreeg van de instructeur. Pony's moesten ten allen tijde gehoorzamen, dus kreeg af en toe een pony een schop met de klomp.
We hadden les van de vereniging in buitenbakken, of het nu stormde, hittegolf was, slechte of goede bodem. Dat maakte allemaal niks uit, de pony's liepen altijd, wij wisten ook niet beter en het ging altijd goed.

Ik denk dat deze manier van paardrijden is veranderd. Het is individueler geworden sowieso. Dat hele verenigings gebeuren bestaat niet meer. Ik denk dat dat er ook mee te maken heeft.

Precies, paarden van nu worden soms gewoon té verwent en daar krijg je al die zeik paarden van..

Hmmm, het kan er uiteraard niet aan liggen dat er gewoon een heleboel mensen zijn die gewoon niet met paarden om kunnen gaan :Y)
Het ligt allemaal aan de paarden natuurlijk, want zij willen ons graag expres dwars zitten.

Waarom altijd zo negatief in de houding...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:55

Fellor schreef:
Hmmm, het kan er uiteraard niet aan liggen dat er gewoon een heleboel mensen zijn die gewoon niet met paarden om kunnen gaan :Y)
Het ligt allemaal aan de paarden natuurlijk, want zij willen ons graag expres dwars zitten.

Ik geloof dat er een handjevol paarden zijn die écht vervelend zijn. Maar ik geloof dat het merendeel dat hiervoor zeikpaarden wordt genoemd, zo is geworden door mensen. Doordat ze geen duidelijkheid krijgen van mensen.
In dat opzicht zou ik dus niet zeggen: zeikpaarden, maar zeikmensen...
Of mooier, mensen zonder inzicht...

Denk dat roybrit dat ook bedoelt...

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:01

Janine1990 schreef:
Fellor schreef:

Ik geloof dat er een handjevol paarden zijn die écht vervelend zijn. Maar ik geloof dat het merendeel dat hiervoor zeikpaarden wordt genoemd, zo is geworden door mensen. Doordat ze geen duidelijkheid krijgen van mensen.
In dat opzicht zou ik dus niet zeggen: zeikpaarden, maar zeikmensen...
Of mooier, mensen zonder inzicht...

Denk dat roybrit dat ook bedoelt...

dat bedoel ik inderdaad zo.. Ook bedoel ik er mee te zeggen dat mensen paarden als een (breekbaar) iets zien..Ik zie zó vaak dat paarden in bandages gezet worden zonder dat dat nodig is..( ja maar dat staat toch leuk) Dat mensen serieus 1 kwartier voor een plas water staan omdat paardlief er niet overheen (durft/wilt) Dus het dan maar niet hoeft... Als je gewoon duidelijk bent voor je paard en jij de baas bent en jij regelt wat er gebeurd en consuqent blijft dan is er al een hoop opgelost..

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:13

roybrit schreef:
dat bedoel ik inderdaad zo.. Ook bedoel ik er mee te zeggen dat mensen paarden als een (breekbaar) iets zien..Ik zie zó vaak dat paarden in bandages gezet worden zonder dat dat nodig is..( ja maar dat staat toch leuk) Dat mensen serieus 1 kwartier voor een plas water staan omdat paardlief er niet overheen (durft/wilt) Dus het dan maar niet hoeft... Als je gewoon duidelijk bent voor je paard en jij de baas bent en jij regelt wat er gebeurd en consuqent blijft dan is er al een hoop opgelost..

Inderdaad dat zie ik ook vaak. Je moet echt een beetje doortastend van aard zijn met paarden. Echt als leider optreden. En die bandages, die zijn toch nergens goed voor als voor de sier?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:20

piezze schreef:
roybrit schreef:

Inderdaad dat zie ik ook vaak. Je moet echt een beetje doortastend van aard zijn met paarden. Echt als leider optreden. En die bandages, die zijn toch nergens goed voor als voor de sier?

Nee ik zie er het nut niet zo van behalve dat het erg enorm warm onder word.... Soms bandageer ik mijn paarden in de winter als het écht erg koud is...dat de benen wat sneller warm worden maar haal ze er na 20 min weer af.. Natuurlijk is het mooi voor op de foto.. Maar daar is ook alles mee gezegt.. ik geloof niet dat een paard er steun of bescherming mee heeft..

Janine1990

Re: Hoe was het eigenlijk vóór al dat natural gebeuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:21

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:23

Is ook zoveel werk omdat na afloop allemaal weer schoon te maken, op te rollen etc. Niks voor mij, is puur om de ruiterwinkel te sponsoren (zoals zoveel van die liflafjes). Net als al die voedingssupplementjes voor van alles en nog wat.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:24

Janine1990 schreef:
En toch zijn die bandages toch meer van vroegah dan nu, als ik me niet vergis?

http://www.youtube.com/watch?v=_6QYTJrGwEo

Nee hoor, daar hoefde je vroegahh op de ponyclub echt niet mee aan te komen. Dan werd je echt wel uitgelachen. Niemand gebruikte die dingen. Hooguit de echte topruiters.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:24

Janine1990 schreef:

Ja allemaal sier... Vroeger werden ze waarschijnlijk gebruikt met gewicht er in om zo een betere knie actie te krijgen...Ook daar snap ik het nut niet zo van een paard heeft aanleg of heeft het niet... Meer dan helft van de paarden lopen in bandages op wedstrijd...
Laatst bijgewerkt door WhySoWhite op 23-01-11 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:25

roybrit schreef:
Janine1990 schreef:

Ja allemaal sier... Vroeger werden ze waarschijnlijk gebruikt met gewicht er in om zo een betere knie actie te krijgen... Meer dan helft van de paarden lopen in bandages op wedstrijd...

In de proef vroeger???
Nee hoor... http://www.youtube.com/watch?v=-5IKb5Cu2ok

Op wedstrijd zie ik het als sier...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:26

piezze schreef:
Janine1990 schreef:

Nee hoor, daar hoefde je vroegahh op de ponyclub echt niet mee aan te komen. Dan werd je echt wel uitgelachen. Niemand gebruikte die dingen. Hooguit de echte topruiters.

Vraag ik me af, waarom gebruikten topruiters die? Behalve om de reden die roybrit aangeeft, maar ik dacht dat men vroegah wat meer van de klassieke dressuur was op dat niveau, en dat ging volgens mij niet zo zeer met gewichtjes...

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:28

Janine1990 schreef:

Ja allemaal sier... Vroeger werden ze waarschijnlijk gebruikt met gewicht er in om zo een betere knie actie te krijgen... Meer dan helft van de paarden lopen in bandages op wedstrijd...[/quote]

In de proef vroeger???
Nee hoor... http://www.youtube.com/watch?v=-5IKb5Cu2ok

Op wedstrijd zie ik het als sier...[/quote]

Er staat nergens in de proef..? het mag niet eens in de proeven.. Voor wedstrijd of om mooie fotos te maken kunnen bandages inderdaad erg mooi zijn.. Ik maak binnenkort ook weer even een topic van mijn paardjes,van een foto shoot. en ook dan zullen die ongetwijfeld even inde witte bandages staan..

Maar om er mee te ( trainen) Een paard word er gewoon niet beter op..

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:31

Sommige ruiters zijn er van overtuigd dat het bescherming en steun geeft.. ik merk totaal geen verschil of ik met of zonder rijd ook niet bij zwaardere oeffeningen.

Nu word het na mijn mening nogsteeds alleen maar gebruikt voor sier... Bij paarden in (witte) bandages lijken de benen langer en dus ook smaller en na mijn idee is dat het hele doel?..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:31

Je moet een leider zijn, maar je moet wel een goede leider zijn. Streng, maar rechtvaardig.

Vroeger zulen er ook wel mensen geweest zijn die hun paard aframmelde , die te ver gingen in bestraffen of onnodig straften. Dat heb je nu nog, en gelukkig wordt daar nu wel wat van gezegd.
Mensen zijn bewuster geworden van de psychologie die erachter zit, ze staan meer stil bij het "waarom" als er problemen opduiken. Op zich is dat een hele positieve evolutie, in voordeel van zowel paard als ruiter.

Jammer genoeg heb je dan ook een groep die weer doorslaat naar de andere kant: zij die alles gaan vermenselijken en alles zielig gaan vinden.

Als je te streng bent, heb je paarden die erop gaan reageren (terugvechten of levnslust verliezen) maar als je te soft bent heb je ook problemen (dominant paard, ongehoorzaam/onhandelbaar).

Wat heeft NH hierin te doen? Volgens mij is goede NH zoals het hoort de gulden middenweg tussen het heden en verleden. Alleen zijn er nu veel meer mensen met paarden, dus ook veel meer opties voor commercieel ingestelde organisaties. Die zien vooral baat bij mensen die niet van kinds af aan in de paaarden zitten, de meer "onwetenden" en die spelen er gewoon handig op in. Dat het dan soms overdreven de foute kant op gaat trekken die zich zo niet aan hoor, als het maar geld oplevert :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:33

roybrit schreef:
Er staat nergens in de proef..? het mag niet eens in de proeven.. Voor wedstrijd of om mooie fotos te maken kunnen bandages inderdaad erg mooi zijn.. Ik maak binnenkort ook weer even een topic van mijn paardjes,van een foto shoot. en ook dan zullen die ongetwijfeld even inde witte bandages staan..

Maar om er mee te ( trainen) Een paard word er gewoon niet beter op..

Dat dat nu niet mag weet ik, maar ik spreek over 1960 zoals het filmpje wel laat zien. ;)
Je zegt zelf dat ze waarschijnlijk gebruikt werden met gewichtjes...
Ik vraag me af waar bandages vandaan komen, en met welke bedoeling ze toentertijd zijn ontworpen.
Want de filmpjes die ik laat zien, leken mij uit de tijd dat klassieke dressuur de enige weg naar Rome was... En bij mijn weten is klassieke dressuur zonder getrickte paarden...............................

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:33

roybrit schreef:
Sommige ruiters zijn er van overtuigd dat het bescherming en steun geeft.. ik merk totaal geen verschil of ik met of zonder rijd ook niet bij zwaardere oeffeningen.

Nu word het na mijn mening nogsteeds alleen maar gebruikt voor sier... Bij paarden in (witte) bandages lijken de benen langer en dus ook smaller en na mijn idee is dat het hele doel?..

Nogmaals, met welke gedachte zijn ze dan ontworpen?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:35

Janine1990 schreef:
roybrit schreef:

Nogmaals, met welke gedachte zijn ze dan ontworpen?

Geen idee eigenlijk met welk (doel) ze zijn ontworpen? Best een goeie ik zal het is op gaan zoeken nu..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:37

Grappig...daar zat ik laatst ook aan te denken :)

Pluttersput schreef:
Vandaag zat ik op mijn knollie, we waren lekker buiten aan het rijden. Touwhalstertje erop, mijn oude vertrouwde bomlooszadeltje, en we tuften lekker in het rond. Ik bedacht mij hoe ik met mijn paarden omga. Ik vind dat paarden/poowns respect voor mij moeten hebben, dan heb ik respect voor hun. Dwz niet langs mij af lopen, na mij de stal in omdat ik anders omver gewalst wordt, en als ik vraag of ze opzij willen gaan, gelieve dat ook direct te doen.

Ook 35 jaar geleden(zo lang ben ik er al weer mee bezig) gingen wij met respect met paarden om.
paarden gingen gewoon iedere dag naar buiten. Je mocht je paard niet in de mond zitten en je kreeg heul erg veel zitlessen voordat je los mocht rijden...met een goede onafhankeliijke zit, zit je je paard niet in de weg.

Wat nu beter is vind ik is dat er beter naar een passend zadel gekeken wordt. Ik heb nu een super zadel waar mijn paard echt geen last van heeft.

Bitten passen beter. mooi anatomisch naar te mond gevormd met een goed passend hoofdstel.

Ik ben er bewuster mee bezg dan 35 jaar geleden.

Citaat:
Maar hoe was het eigenlijk voor al dit natural gebeuren? Paarden waren toen toch niet zo ontzettend vervelend dat ze niet meer te handelen waren? Ze werden toch ook voor de koets gespannen door mensen die zoiets nog nooit hebben gedaan? Ingereden door er gewoon op te klimmen en dan maar te zien waar je eindigt?

Inrijden gaat bij mij nog altijd zo als het ging. Niet door er zo maar op te klimmen.
Veel rust en beleid. Eerst wennen aan al het tuig wat erop komt. Wennen aan de stem hulpen. Leren longeren aan het kaptoom. En dan eerst rustig hangen, rustig stappen aan de hand(met begeleider) en dan(als het paard er aan toe is) gaan zitten.
nooit rodeo gehad. Paarden pakken het op alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Nooit paniek in de tent gehad. nergens voor nodig.

Tuigmak heb ik nooit gedaan alleen maar gezien.

Citaat:
Maar hoe was het vóór dit alles?
[/quote]

De te gebruiken materialen zijn anders geworden. Beter. Meer aandacht voor passend tuig.

En meer kleurtjes en stetjes :D maar daar doe ik niet aan mee :D

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:41

:D Ik heb nog een filmpje hier van omstreeks 1930 waarbij de paarden ook in de bandages stonden. Dat was duidelijk voor de show.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:42

ja dat is er volgens mij altijd geweest.

Wij rede nooit met bandages. Pas toen ik serieus ging springen ging ik met peesbeschermers rijden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:42

Anne_GTI schreef:
:D Ik heb nog een filmpje hier van omstreeks 1930 waarbij de paarden ook in de bandages stonden. Dat was duidelijk voor de show.

Ik hou van oude filmpjes, kan je die uploaden?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:13

Wij hadden vroeger ook geen geld voor allerlei accessoires en hulpmiddelen voor de pony's.
De meeste mensen uit mijn omgeving toen niet. Waren veel mensen van het platteland met uit de klei getrokken pony's.
Wij hadden 2 pony's die nooit dekens droegen, altijd buiten stonden, sober in het voer.
Ik pakte af een toe een pony uit de wei om te rijden of om naar les te gaan bij de club.
Vaak op zaterdag met de club naar een concours.
Thuis reed ik vaak zonder zadel en hoofdstel, omdat dat sneller ging. Gewoon touwtje aan het halster. Daar dacht ik ook niet bij na, het was gewoon normaal.
Op de trailer nooit bescherming voor de benen o.i.d. Dat hadden we helemaal niet.
Met de ene pony ben ik toen nog wel dubbel M geworden trouwens.
Ik had totaal geen benul dat het anders zou kunnen/moeten.

Nu zijn er zoveel verschillende manieren om te rijden of hoe je met paarden omgaat.
Dat vind ik wel interessant omdat je van alles wel iets leert of oppikt.
En maak je af en toe meer bewuste keuzes waarom je iets wel of niet doet.
Maar toch, als je telkens moet nadenken als je met je paard bezig bent.
Met allerlei gebaren je paard iets aanleren (grondwerk) en balen als het niet lukt.
Dat lijkt me ook niet ideaal. Dan lees je weer een topic over een paard dat naar je steigert omdat de oefening verkeerd uitgepakt is.
Dan wordt het allemaal minder ongedwongen.
Ik weet dat ik dat vroeger ook deed (grondwerk), alleen ik wist niet dat ik het deed maar ik had wel hetzelfde resultaat. Zoals dat de pony naar achteren liep zonder dat ik 'm hoefde aan te raken, stil blijven staan zonder dat ik 'm vast moest zetten.

Maar nu ben ik ook heel anders met m'n paard dan vroeger met m'n pony's.
Omdat ik meer weet, niet meer ongedwongen kinderlijk ben, meer gelezen heb, internet, TV etc.
Daar word je toch door beïnvloed en ga je andere dingen uitproberen en bewuster dingen doen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:38

Janine1990 schreef:
Anne_GTI schreef:

Ik hou van oude filmpjes, kan je die uploaden?

Oei, dat wordt lastig. Is een hele dvd vol vanalles en nogwat van 10 jaar polygoonjournaal over Zwolle in de jaren 20.