polly2 schreef:Kijk...daar zit voor mij al een vreemde gedachtengang in.
Ik zorg dat waar ik ook met mijn paarden werk, deze omgeving veilig en overzichtelijk is. En dat ik zelf veilig en verantwoord handel.
Of dit nou de stal is, de poetsplaats, de trailer etc., de omgeving moet altijd zo zijn dat er niets aan het toeval overgelaten kan worden. Niet alleen voor getraumatiseerde paarden.
Ik heb veel gewerkt met paarden met een hele historie en heb zelf een Jazz merrie die aardig de weg kwijt was toen ik haar kocht (stond klaar voor de slacht wegens onhandelbaar gedrag en ik rijd nu M dressuur, L springen met haar, rijd in het bos, werk aan de lange lijnen en soms voor de fun ook bitloos en/of hoofdstelloos, helemaal niks, dus ook geen halsring). Maar ik ben nog nooit om een paard bijv. vrij van angst voor vliegenspray en andere spuitbussen daarvoor uit de context getreden en dat in de bak gaan staan doen. Of het paard een beetje in de roundpen opjagen om leiderschap te krijgen. Dat leiderschap heb ik meteen. Altijd. Toen ik mijn Jazzmerrie voor een habbekrats kocht kon er niemand meer op zitten. Ik reed er op de dag dat ik haar gehaald heb direct mee het bos in en ook door de waterbak.... Paard was wel nerveus...maar was in één week tijd over zoveel van haar angsten heen, dat hou je niet voor mogelijk. Juist doordat ik het gewoon doe....en er niet moeilijk over doe en er zelf volkomen zeker van ben dat het ons gaat lukken.
En vanuit de leiderschapscursussen die ik met paarden geef aan managers van grote bedrijven, kan ik zeggen dat dat ook niet nodig is als je een ware leider bent. Ik zie regelmatig mensen die nog nooit een paard van dichtbij hebben gezien, maar die zo leider zijn van zichzelf, dat het paard automatisch degene als leider accepteert....
Nog een nabrandertje: ik kan wel snappen dat mensen die niet met paarden opgegroeid zijn, zoals ik, dat die steun kunnen hebben aan de uitleg van diverse NH-ers. Het kan wel inzicht geven.
Maar zodra het een methode wordt....haak ik af. Er is geen methode voor mij....het is het "zijn" ..... beetje lastig uit te leggen...maar zo voel ik dat...
Jij hebt geen methode voor opleiding? Gebruik je het skala?
Ik begrijp wel wat je bedoeld met "zijn", maar ik mag toch hopen dat je daarnaast een soort van logische lijn hebt in de opleding van een paard.
De rest van je bericht vind ik een beetje dapperdoenerij. Prima verder, iedereen bepaalt zelf wat hij acceptabel vind qua veiliheid. Ik hou het graag zo veilig mogelijk, zeker dingen die zo makkelijk veilig te maken zijn.
Door eerst dingen op de grond te oefenen maak ik het makkelijk voor mezelf, makkelijk voor het paard en veilig voor iedereen, ik zal niet ontkennen dat het op een andere manier ook werkt, maar ik steek liever tijd in een goede voorbereiding. Ik ben die tijd van stoer doen wel een beetje voorbij.