Natural Horsemanship, een voorbeeld.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:02

sanne83 schreef:
thoraklover schreef:
Tja, ik denk het idee van dat de oefening een kunstje word zoals eerder word vermeld. Ik weet niet op je Equixantos kent? (http://www.equixantos.com) Daar ben ik twee keer met mijn paard op ponykamp geweest, en daar werd Parelli afgezworen.

Hebben ze je ook verteld waarom ze het afzworen? Nog enige reden voor?
Als mensen iets compleet gaan afzweren, dan denk ik al :+
Vooral als degene een Emiel Voest instructrice is, die duidelijk niet weet dat Emiel Voest zijn halve programma gewoon op parelli gebaseerd is. Dat eerste boek van hem is echt een leuke nederlandse samenvatting van level 1 parelli :D
Maakt mij verder niet uit hoe je het noemt hoor, maar dingen gaan afkraken is zo zwak...

Reden dat ik er ben weggegaan ;) Ze zwoor hem af omdat hij paarden corrigeerd, en zij geloofd niet in corrigeren :n

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:03

Pluttersput schreef:
thoraklover, ik denk dat je iemand moet hebben die op gevoel werkt, en dat kan verwoorden :) Iemand die niet alles theoretisch op wil lossen, maar naar zowel jou als je paard kan kijken. Maar ik denk dat er niemand is die je kan vertellen: nu ga jij je als leider opstellen! Want het is wat jij zegt, als je dat niet voelt, kan dat niet zomaar. Daarom zei ik, begin met kleine oefeningen, en zorg voor succeservaringen. Kijk of dat gaat lukken :)
Dat hoeft helemaal geen parelli te zijn, dat moet iets zijn waar jíj je goed bij voelt :)
Hoe voel jij je bij het paard als je gewoon bij hem in de wei staat? Als je paard eens een huppeltje doet? Als je voelt dat je paard zich op gaat spannen?
.

Zo iemand zoek ik ook :j Als ik in de wei sta voel ik me wel op me gemak, maar van de wei naar de bak brengen en andersom niet meer :n Hoe erg ik me best doe dat gevoel te onder drukken heeft geen zin :n
Laatst bijgewerkt door thoraklover op 12-01-11 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:03

sanne83 schreef:
Vaak is de omgeving tijdens de dagelijkse handelingen niet veilig genoeg, zeker niet als het om een paard gaat dat een heftige reactie kan geven.
De bedoeling is dat het paard zo veel mogelijk uiting kan geven aan z'n gedrag en niet fysiek ingetoomd wordt. Daar heb je nou eenmaal een beetje ruimte voor nodig.

Kijk...daar zit voor mij al een vreemde gedachtengang in.
Ik zorg dat waar ik ook met mijn paarden werk, deze omgeving veilig en overzichtelijk is. En dat ik zelf veilig en verantwoord handel.
Of dit nou de stal is, de poetsplaats, de trailer etc., de omgeving moet altijd zo zijn dat er niets aan het toeval overgelaten kan worden. Niet alleen voor getraumatiseerde paarden.
Ik heb veel gewerkt met paarden met een hele historie en heb zelf een Jazz merrie die aardig de weg kwijt was toen ik haar kocht (stond klaar voor de slacht wegens onhandelbaar gedrag en ik rijd nu M dressuur, L springen met haar, rijd in het bos, werk aan de lange lijnen en soms voor de fun ook bitloos en/of hoofdstelloos, helemaal niks, dus ook geen halsring). Maar ik ben nog nooit om een paard bijv. vrij van angst voor vliegenspray en andere spuitbussen daarvoor uit de context getreden en dat in de bak gaan staan doen. Of het paard een beetje in de roundpen opjagen om leiderschap te krijgen. Dat leiderschap heb ik meteen. Altijd. Toen ik mijn Jazzmerrie voor een habbekrats kocht kon er niemand meer op zitten. Ik reed er op de dag dat ik haar gehaald heb direct mee het bos in en ook door de waterbak.... Paard was wel nerveus...maar was in één week tijd over zoveel van haar angsten heen, dat hou je niet voor mogelijk. Juist doordat ik het gewoon doe....en er niet moeilijk over doe en er zelf volkomen zeker van ben dat het ons gaat lukken.
En vanuit de leiderschapscursussen die ik met paarden geef aan managers van grote bedrijven, kan ik zeggen dat dat ook niet nodig is als je een ware leider bent. Ik zie regelmatig mensen die nog nooit een paard van dichtbij hebben gezien, maar die zo leider zijn van zichzelf, dat het paard automatisch degene als leider accepteert....

Nog een nabrandertje: ik kan wel snappen dat mensen die niet met paarden opgegroeid zijn, zoals ik, dat die steun kunnen hebben aan de uitleg van diverse NH-ers. Het kan wel inzicht geven.
Maar zodra het een methode wordt....haak ik af. Er is geen methode voor mij....het is het "zijn" ..... beetje lastig uit te leggen...maar zo voel ik dat...

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:07

Polly2, je kan nooit ervoor zorgen dat je omgeving 100 % veilig is. Maar waarom zou je niet de ruimte nemen als je hem ter beschikking hebt?

thoraklover, ik werk puur op gevoel met het paard, en zou bijna zeggen ik kom wel eens langs. Punt is alleen dat ik niet weet of ik iets voor je kan betekenen, en wil je ook niet blij maken met een dode mus :) Maar als je interesse hebt, als je het goed vind als ik eens kom kijken, hoor ik het graag :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:23

polly2 schreef:
Kijk...daar zit voor mij al een vreemde gedachtengang in.
Ik zorg dat waar ik ook met mijn paarden werk, deze omgeving veilig en overzichtelijk is. En dat ik zelf veilig en verantwoord handel.
Of dit nou de stal is, de poetsplaats, de trailer etc., de omgeving moet altijd zo zijn dat er niets aan het toeval overgelaten kan worden. Niet alleen voor getraumatiseerde paarden.
Ik heb veel gewerkt met paarden met een hele historie en heb zelf een Jazz merrie die aardig de weg kwijt was toen ik haar kocht (stond klaar voor de slacht wegens onhandelbaar gedrag en ik rijd nu M dressuur, L springen met haar, rijd in het bos, werk aan de lange lijnen en soms voor de fun ook bitloos en/of hoofdstelloos, helemaal niks, dus ook geen halsring). Maar ik ben nog nooit om een paard bijv. vrij van angst voor vliegenspray en andere spuitbussen daarvoor uit de context getreden en dat in de bak gaan staan doen. Of het paard een beetje in de roundpen opjagen om leiderschap te krijgen. Dat leiderschap heb ik meteen. Altijd. Toen ik mijn Jazzmerrie voor een habbekrats kocht kon er niemand meer op zitten. Ik reed er op de dag dat ik haar gehaald heb direct mee het bos in en ook door de waterbak.... Paard was wel nerveus...maar was in één week tijd over zoveel van haar angsten heen, dat hou je niet voor mogelijk. Juist doordat ik het gewoon doe....en er niet moeilijk over doe en er zelf volkomen zeker van ben dat het ons gaat lukken.
En vanuit de leiderschapscursussen die ik met paarden geef aan managers van grote bedrijven, kan ik zeggen dat dat ook niet nodig is als je een ware leider bent. Ik zie regelmatig mensen die nog nooit een paard van dichtbij hebben gezien, maar die zo leider zijn van zichzelf, dat het paard automatisch degene als leider accepteert....

Nog een nabrandertje: ik kan wel snappen dat mensen die niet met paarden opgegroeid zijn, zoals ik, dat die steun kunnen hebben aan de uitleg van diverse NH-ers. Het kan wel inzicht geven.
Maar zodra het een methode wordt....haak ik af. Er is geen methode voor mij....het is het "zijn" ..... beetje lastig uit te leggen...maar zo voel ik dat...

Jij hebt geen methode voor opleiding? Gebruik je het skala?
Ik begrijp wel wat je bedoeld met "zijn", maar ik mag toch hopen dat je daarnaast een soort van logische lijn hebt in de opleding van een paard.

De rest van je bericht vind ik een beetje dapperdoenerij. Prima verder, iedereen bepaalt zelf wat hij acceptabel vind qua veiliheid. Ik hou het graag zo veilig mogelijk, zeker dingen die zo makkelijk veilig te maken zijn.
Door eerst dingen op de grond te oefenen maak ik het makkelijk voor mezelf, makkelijk voor het paard en veilig voor iedereen, ik zal niet ontkennen dat het op een andere manier ook werkt, maar ik steek liever tijd in een goede voorbereiding. Ik ben die tijd van stoer doen wel een beetje voorbij.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:00

Met methode bedoel ik een methode voor het omgaan met paarden.
Niet hoe je een paard africht voor het rijden.
Dat doe ik idd volgens het skala...maar ik ben geen wereldruiter. Ik vind de basisport t/m Z al moeilijk zat en dat heeft alles te maken met mijn eigen motoriek.
Maar in omgang met paarden ben ik gewoon goed. Daar zit mijn kracht. Ook om met paarden te werken waar een ander geen land mee kan bezeilen, of een paard zo maar op de trailer zetten, waar een ander het na een uur opgeeft...

Daarnaast past het verder trainen dan de basis ook niet bij mij. Nu niet gelijk zeggen: dat is omdat je jaloers bent dat je het zelf niet kunt....want dat is niet zo, ik vind het heel knap als mensen Grand Prix rijden. Maar ik vind dat niet fijn om naar te kijken. Totilas in de proef? Brrrr...vind ik niets moois aan om naar te kijken. Totilas in een ontspannen training thuis...tussendoor...daar kan ik dan wel weer van genieten. Net zo min als ik een fimpje wat ik op bokt een keer voorbij zag komen en waar het paard met één of andere Australische trainer zijwaarts de hele piste doorbewoog, de man helemaal volgend op de milimeter nauwkeurig. Ook dat vind ik knap, maar bezorgt mij een naar gevoel.
Heb ik ook met honden die zo strak getraind zijn. En met kinderen ook trouwens.
Zodra het zo ver gaat dat het individu volledig opgaat in de ander, haak ik af. Ik hou daar niet van...er moet wat eigen initiatief in blijven zitten en dat gun ik het dier of kind ook.

Ik weet trouwens niet goed hoe je dapperdoenerij bedoelt....

Ik spiegel dingen heus niet beter of mooier voor dan ze zijn.... Het is bij mij echt dat dingen dusdanig vanzelfsprekend zijn dat ik niet kan oplepelen uit welke theorie dat nou precies komt. En dat boeit me eerlijk gezegd ook niet...zolang iedereen hier in huis en op stal maar happy en ontspannen is...en als het werkt....
En ik doe ook niet stoer of zo....ik doe gewoon.... en dat werkt. Bij het omgaan met paarden vind ik dat je niet in je hoofd moet zitten...maar in je hele wezen moet "zijn"...en dan lukt het gewoon. Dat is nou precies de dimensie van paarden waar ik in het coachen met paarden gebruik van maak... Mensen die niet in het "zijn" zitten, krijgen van paarden direct die spiegel voorgehouden.
En nee....ik heb ook nooit ongelukjes met paarden door onzorgvuldigheid... (dingen als een paard die tegen de poetskist aan komt, daar van schrikt, gaat hangen etc., die gebeuren bij mij thuis gewoon niet, omdat die poetskist niet zo staat dat het kan gebeuren en omdat het hangen van paarden ook niet gebeurt, omdat daarvoor maatregelen genomen zijn...)
Als anderen bij mij rondkijken krijg ik vaak opmerkingen over de praktische en zeer veilige omgeving, waar over het kleinste detail nagedacht lijkt te zijn.... en dat lijkt niet alleen zo...daar is over nagedacht, bij de hele inrichting van het erf en de stal.... gebaseerd op allerlei ervaringen uit het verleden van mezelf en van anderen.
Als kind of als puber zijn mij echt wel "onhandigheidjes" met paarden overkomen hoor....

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:26

Net als met een paard fysiek versterken (skala), is er een lijn in het mentaal en emotioneel versterken van een paard. Je doet niet met elk paard hetzelfde, maar er zit toch wel een rode draad in voor een bepaalde opbouw.

Ik werk liever eerst vanaf de grond met een paard, 99% van de paarden kan je zo opstappen en wegrijden zonder problemen, maar ik vind juiste communicatie belangrijker dan rijden, dus ik leer eerst alles wat ik aan wil leren aan op de grond.

Ik leer ook liever het paard omgaan met z'n omgeving, dan dat ik de omgeving aanpas aan het paard. Ik zet dus geen poetskisten uit de weg, ik heb allang gezorgd dat het paard daar niet van schrikt. Ik leer het paard aan dat hangen niet een goede oplossing is, etc. etc.

Het ene werkt prima voor mij, het andere werkt prima voor jou, dat maakt verder ook niet uit.
Het is altijd interessant om te zien hoe anderen dingen doen en daarom begrijp ik ook niet dat je iets anders gelijk als onzinnig moet afdoen. Ik ben in ieder geval altijd op zoek naar manieren om mezelf te verbeteren.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:43

Ik werk ook met het paard vanaf de grond.
Maar dan gewoon: naar de wei brengen, uit de wei halen, vastzetten, poetsen, hoeven optillen, toiletteren etc., vliegenspray aanbrengen wanneer dit nodig is, afspuiten, staart wassen, hoeven wassen. (bij jonge paarden vooral dit veel doen)
Daarna als het richting rijden gaat: longeren, werken aan de lange lijnen....maar dus allemaal in de context waarin het ook gebeurt.

Bij paarden die het één en ander mee hebben gemaakt gaat het niet anders. Maar al weer in de context waarin het moet gebeuren.
Als het paard bijvoorbeeld een probleem met de trailer heeft uit voorgaande vervelende ervaringen...dan ga ik dit oplossen bij de trailer. En niet door in de bak een tweetal hindernissen neer te zetten met kleden er over en een kleed op de grond.
Ik zeg heus niet dat het niet zou werken. Ik weet namelijk dat dat ook wel werkt, want als je paard vertrouwen heeft en jij hebt bijbehorend leiderschap en je krijgt je paard tussen de twee hindernissen met kleden er over door, over het kleed dat er ligt, dan zal hij ook met je meegaan de trailer op.

Alleen doe ik het dan liever meteen bij de trailer. En dat lukt dan ook gewoon. Omdat ik zeker weet dat het gaat lukken, lukt het, want het paard voelt haarfijn aan hoeveel zelfvertrouwen de begeleider heeft en reageert daar heel scherpzinnig op.

Wat mijn Jazzmerrie betreft: dat paard was al bereden, was zeven jaar...maar was met de ruiter volledig geëscaleerd.
Opzadelen, opstijgen, hoofdstel indoen...alles was een probleem...

Toen ik haar opgehaald had, ging ik eens kijken hoe het ging en het opzadelen ging, het opstijgen ging....en het voelde voor mij 100% okay...dus toen het bos in. En ook dat voelde goed. Paard was een beetje bibberig en vooral steeds bang dat ik zou gaan schoppen, keiharde rukken aan de teugel ging geven en slaan...maar dat bleef uit...dus werd ze steeds minder bibberig. Toen ik langs de waterbak kwam, dacht ik dat dit geen probleem zou zijn....en dat was het ook niet, want ze liep naar beneden...stappe stappe stappe...plons, plons, plons....stappe stappe stappe en ze liep door alsof we helemaal niet door het water waren gegaan. Geen enkele aarzeling...geen enkele reactie....
En dat is eigenlijk nog steeds zo.
Daar waar een ander paard van mij altijd even loert naar het water (terwijl die er al 100.000 keer door is geweest), vervolgens altijd even vertraagd in het water (je weet maar nooit of ik even mag spetteren en spelen en dat test ik dan even...), loopt deze merrie door alsof het water er niet is.
En zo sprong ze na een paar weken ook iedere hindernis met me. Ongeacht kleur, muurtje, tonnen, hekje....
Nu moet ik er wel bij zeggen dat dit paard van nature een volger is en heel wel vaart bij een duidelijke rustige aanpak. Ook andere paarden in de kudde die haar duidelijk benaderen hebben in no time haar als volger. Paarden die wat wispelturiger zijn, daar houdt ze afstand van. Dus dat speelt mee...
Maar zoiets voel je aan, en dan merk je wel wat op het moment wel of niet past om te doen met het paard.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:54

als je gevoel ergens over niet goed is, is het dan nodig om met theorie omgepraat te worden?

sanne83

Re: Natural Horsemanship, een voorbeeld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:03

Ik wil graag alles wat ik doe kunnen onderbouwen. Je gevoel is gebaseerd op eerdere ervaringen en kan dus een correct gevoel zijn, maar je kan ook iets volledig verkeerd gevoeld hebben.
Alleen als kennis en gevoel samen gaan, dan kom je verder, kan je bouwen op de stappen die je al gedaan hebt, kan je in een situatie die je nog niet kent logisch redeneren hoe te handelen en kan je het ook doorgeven aan anderen.
Iets afwijzen omdat je "gevoel" zegt dat iets niet goed is, vind ik eigenlijk een beetje dom.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:18

lailapri schreef:
als je gevoel ergens over niet goed is, is het dan nodig om met theorie omgepraat te worden?

Ik dacht precies hetzelfde! ;)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:45

sanne83 schreef:
Ik wil graag alles wat ik doe kunnen onderbouwen. Je gevoel is gebaseerd op eerdere ervaringen en kan dus een correct gevoel zijn, maar je kan ook iets volledig verkeerd gevoeld hebben.
Alleen als kennis en gevoel samen gaan, dan kom je verder, kan je bouwen op de stappen die je al gedaan hebt, kan je in een situatie die je nog niet kent logisch redeneren hoe te handelen en kan je het ook doorgeven aan anderen.
Iets afwijzen omdat je "gevoel" zegt dat iets niet goed is, vind ik eigenlijk een beetje dom.

Maar zodra het logisch redeneren alleen in je hoofd blijft zitten, krijg je niet voor elkaar...

Ik hang zowel in mijn persoonlijke leven als in mijn werk een holistische visie aan...alles is onlosmakelijk met elkaar verbonden om tot een goed resultaat te komen.

Of je competent bent voor iets (wat dan ook) wordt bepaald door een combinatie van: kennis, vaardigheden, ervaring, motivatie (houding) en persoonlijkheid.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:49

Daar ben ik het compleet mee eens. Alleen op je gevoel leven, zoals hierboven gesuggereerd wordt, is niet zo handig. Alleen op kennis leven ook niet.
Een mooie combinatie van beide, waar het een het andere aanvult, vind ik de fijnste weg.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:48

Ik denk dat je een slecht gevoel niet oplost met de kreten die hier geloost worden. Ik denk dat je daarvoor je eerst in iemand moet inleven voor je diegene iets kan bijbrengen op de voor hem juiste manier.

Als iemand een voeler is, leert die door te voelen en als je iemand een positief gevoel kunt geven kun je die onderbouwen met de juiste theorie. Dat is dus heel anders al lukraak blijven roepen dat het niet aan de methode ligt maar aan die persoon zelf, bij mij zou dit enkel alleen maar meer afkeur oproepen omdat het en als een aanval over komt en niet de jusite ingang is, kan me dus ook wel inleven in wat het met bepaalde andere bokkers doet.
Je hebt ook mensen die eerst de gehele wiskundige formule willen weten en vervolgens een perfecte volte kunnen rijden. Of alles over de biomechanica in een bepaalde zijgang willen weten om die vervolgens met 2 vingers in de neus te rijden.

Zo heb je ook nog mensen die dingen moeten zien en als ze het juiste beeld hebben gezien het zo klakkeloos nadoen.

Dan heb je ook nog karakters van mensen.
Sommige hebben een schop onder hun kont nodig en vinden dan zelf de goede richting, andere moet je mee in overleg gaan, leg je ze iets op kunnen ze in hun angst zitten en geeft het geen eerlijk beeld meer. Net als bij onzekere mensen de lat te hoog leggen, of ze blokkeren of ze gaan zich anders voordoen en weer andere duiken de boeken in om te zorgen dat ze zoveel weten dat ze niet meer onzeker kunnen zijn.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:56

Ik begrijp geloof ik niet helemaal wat jij bedoelt met "een slecht gevoel"?

Iedereen leert verder inderdaad op een andere manier.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:38

Ik denk dat ongeacht hoe het slechte gevoel ontstaan is, je niet iedereen kan overtuigen met het lukraak de bal terug te koppen. Iemand heeft ergens een bepaald idee over en dat is negatief ten opzichte van hetgeen de ander als positief beschouwd. Mocht je dan de behoefte hebben om de ander tot een ander inzicht te brengen, moet je dit wel op een manier doen die bij een ander doorkomt. Dat is niet altijd maar een ander overbluffen en het laatste woord willen hebben.
Voor de een kunnen uitspraken of stukken tekst heel veel zeggend zijn, mij doet het niet zoveel, ik lees ze, gaat ergens mijn achterhoofd in en als de tijd daar is denk ik ojaaaa dat bedoelde die persoon ermee.
Als ik zo'n stuk tekst wel wil analyseren helpt het voor mij heel erg als iemand me op weg helpt om het anders te gaan zien als een stuk tekst.

Omdat ik het niet meteen begrijp stop ik het weg, wil iemand perse dat ik het begrijp maar kan dit niet overbrengen gaat het me tegen staan, zeker als hetgeen verteld wordt niet hetgeen is wat mijn paarden laten zien, hetzij in een les, het zij op een andere manier.

Dat laatste is mij gebeurt en ik ben dus ook de lessen gestopt. Maar paard werd weer de oude en heeft net als ik een soort nh trauma, echter heeft zij mij wel de ogen geopent en wil ik niet meer haar leider worden. We hebben nu pas echt plezier samen en we zijn al zeker 6 jaar verder. Ik kan ervan genieten dat ze niet meteen komt als ik haar roep, dat ze voor de achterdeur op me gaat staan wachten en daarna de hele dag gezellig achter me aanloopt, ik kan weinig invloed op haar uitoefenen, maar we accepteren van elkaar dat als iemand iets echt meent, we daar ook naar luisteren. Als wij buiten wandelen bepaal ik de regels en mag zij een idee aandragen, maar ik bepaal, als we gewoon gezellig zijn mag zij bepalen of we gaan springen, spelen, rijden, poetsen, etc. Dit gaat goed, dus waarom zou ik dan met haar parelli willen doen. Met een andere heb ik betere ervaringen, maar ben na de eerste games me eigen weg gegaan wat nog beter uitpakte. Hij had meer duidelijkheid nodig, maar moest zich wel groot en machtig kunnen voelen om een voldaan gevoel te hebben. Hij vond de oefeningen best leuk en ze hebben me geholpen hem beter te kunnen sturen, maar meer vertrouwen is er niet door gekomen, dat kwam op het moment dat ik het schema kon loslaten en we creatief gingen werken, hij stond contant te te kijken van wat is me volgende opdracht en iedereen moest het zien, die behoefte had hij niet met een cirkel game of een jojo game. De friendly game hebben we toen ingeruilt voor ttouches, hij kon daar in het begin heel moeilijk in ontspannen maar je zag wel dat ze een positieve werking hadden.
Conclusie, de methode werk wel, maar geeft mij niet het gevoel dat ik het juiste doe.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:01

lailapri schreef:
Als iemand een voeler is, leert die door te voelen en als je iemand een positief gevoel kunt geven kun je die onderbouwen met de juiste theorie. Dat is dus heel anders al lukraak blijven roepen dat het niet aan de methode ligt maar aan die persoon zelf, bij mij zou dit enkel alleen maar meer afkeur oproepen omdat het en als een aanval over komt en niet de jusite ingang is, kan me dus ook wel inleven in wat het met bepaalde andere bokkers doet.
Je hebt ook mensen die eerst de gehele wiskundige formule willen weten en vervolgens een perfecte volte kunnen rijden. Of alles over de biomechanica in een bepaalde zijgang willen weten om die vervolgens met 2 vingers in de neus te rijden.

Zo heb je ook nog mensen die dingen moeten zien en als ze het juiste beeld hebben gezien het zo klakkeloos nadoen.

.

Volgens Kolb zijn er vier verschillende leerstijlen:
denkers
doeners
dromers
beslissers

Bij de meeste mensen zijn één of twee van deze leerstijlen dominant bij het aanleren van nieuwe dingen.
Doeners (voelen) willen het direct doen om te voelen hoe het is en daar van te leren
Denkers (kijken) willen graag de theorie hebben en er dan goed over nadenken kijken hoe anderen het doen, daar over nadenken en het dan doen
Dromers (bezinnen) doen dat bijv. door trial and error: die leren door het te doen, fouten te maken, opnieuw te doen etc..
En beslissers (transfer) zijn vooral op zoek naar hoe ze iets kunnen toepassen in de praktijk en zoeken naar voorbeelden die indruk op ze maken en die ze kunnen herkennen en transformeren naar hun eigen (praktijk)situatie.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:06

kijk dat is in mijn taal :P
thanks

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:18

You're welcome... :D

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:33

lailapri schreef:
Ik denk dat ongeacht hoe het slechte gevoel ontstaan is, je niet iedereen kan overtuigen met het lukraak de bal terug te koppen. Iemand heeft ergens een bepaald idee over en dat is negatief ten opzichte van hetgeen de ander als positief beschouwd. Mocht je dan de behoefte hebben om de ander tot een ander inzicht te brengen, moet je dit wel op een manier doen die bij een ander doorkomt. Dat is niet altijd maar een ander overbluffen en het laatste woord willen hebben.
Voor de een kunnen uitspraken of stukken tekst heel veel zeggend zijn, mij doet het niet zoveel, ik lees ze, gaat ergens mijn achterhoofd in en als de tijd daar is denk ik ojaaaa dat bedoelde die persoon ermee.
Als ik zo'n stuk tekst wel wil analyseren helpt het voor mij heel erg als iemand me op weg helpt om het anders te gaan zien als een stuk tekst.

Iedereen leert op een andere manier. Alleen dit is internet. Je kan je hier alleen in woorden uitdrukken en dus grotendeels alleen in theorie. Als je daar geen behoefte aan hebt, vraag ik me af wat je op internet doet.
Ik haak persoonlijk af als er, bij een vraag om uitleg, een antwoord komt als: "het voelt niet goed"
Dit maakt een discussie onmogelijk aangezien gevoel volkomen subjectief is.

Alles wat nieuw is en onbekend, voelt vaak in het begin niet "goed". Als je wilt leren, zal je toch echt jezelf open moeten stellen voor input. Niemand komt het je op een presenteerblaadje brengen.
Ik begrijp dat je moeite hebt met theoretische verhalen, maar als je van jezelf weet dat je dingen wegstopt die je niet begrijpt en dingen je bij voorbaat tegen staan omdat iemand iets verkeerd brengt, dan weet je toch ook dat misschien niet helemaal helder kan nadenken over dingen die je net aan het leren bent en dat het dus heel misschien niet zo eerlijk is om een felle mening te spuien over zoiets.
Je kraakt iets af waar je twee, drie? lessen in gehad hebt en duidelijk niet zo goed begrepen hebt. Zeker ook de verantwoordelijkheid van de instructeur om dingen goed uit te leggen, trouwens. Aan de andere kant ook je eigen taak om dingen te vragen.

Er zijn veel verschillende manieren waarop mensen het prettigst kunnen leren, maar ze hebben allemaal een overeenkomst, namelijk dat diegene de wil moet hebben om te leren en leren gaat nou eenmaal gepaard met af en toe uit je comfort-zone stappen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:52

je kunt wel degelijk op een andere manier iets uitleggen, je moet het alleen willen, ookal valt zien/voordoen af, je kunt wel op foto's intekenen wat je bedoelt of stukjes film laten zien.

Losstaand van mijn felle mening in het begin omdat dit voor mij los staat van elkaar en ik 2 verschillende doelen ermee heb, maar nogsteeds het er niet mee eens ben en het ook niet eerlijk vind ten opzichte van het paard dat er een goedmaker wordt bedacht, heb ik het nu over manieren van leren, dit heb ik aangehaald omdat ik zie dat er meerdere mensen reageren die anders denken en keer op keer dezefde manier van reageren wordt toegepast op deze berichten en als iemand daar dan niet meteen open voor kan staan omdat het onbegrip oproept of te aanvallend overkomt, het allemaal wordt afgeschreven als het ligt aan jou.
Communicatie moet gewoon van 2 kanten komen, zowel bij het paard als bij mensen onderling. Je kunt iemand zijn mindere kanten alleen maar helpen ontwikkelen door bij diegene binnen te komen, een standaart antwoord typen en als dat niet werkt het maar op de ander afschuiven is in mijn ogen dan niet de manier, kun je niet accepteren dat een ander een andere mening heeft, en wil je diegene graag jou inzichten op het hele gebeuren laten zien, dan betekend dat in mijn ogen dat je daar ook best wat moeite voor mag doen.
Hieruit kan ik ook alleen maar als conclussie trekken dat wat je in het filmpje ziet en wat ik en nog wat andere als niet prettig ervaren ook wordt toegepast in de berichten die je erop terug krijgt. Je geeft wat weerstand dus wordt de druk verhoogt.

Hoe kun je dan van elkaar leren?

Waarom zijn er voor mensen weerbaarheidscursussen om voor zichzelf op te kunnen komen op een positieve manier maar mag een paard dat niet doen en wordt dit meteen als negatief gezien en eigenwijs. Ik zie dit heel vaak voorkomen in alle takken.

waarom willen we de eerlijke mening van een paard niet zien?

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:59

heerlijk topic dit :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 00:38

lailapri schreef:
waarom willen we de eerlijke mening van een paard niet zien?

De eerlijke mening van een paard is ook aan interpretatie onderhevig, en dus puur subjectief.
En paardlief mag gerust aangeven dat hij dingen niet leuk vindt, en aan mij om daar gehoor aan te geven.
Maar in eerste instantie moet hij toch echt naar mij luisteren, en ga ik eigeninitiatief beslist niet waarderen of ook maar ondersteunen.
Kom ik weerstand tegen, op wat voor niveau ook, ga ik daar aan werken, en geef ik het paard daar zijn zin niet in.
Gentlemans/gentlewomans agreement kan gerust werken, en het is leuk om te zien dat jullie dit niveau van communicatie met je eigen paard hebben bereikt.
Het werkt echter anders bij mensen die veel paarden in handen krijgen en deze moeten opleiden voor anderen.
Ik zou zelf niet blij zijn met een gentlemans agreement, omdat het paard toestaat dat je bepaalde dingen doet, maar zijn leider niet bent.
Ik wil gewoon onvoorwaardelijke gehoorzaamheid en vertrouwen in alle dingen, omdat ik leider ben en die positie verdient heb, en niet omdat mijn paard toestaat dat ik die dingen doe en mij de indruk geeft leider te zijn terwijl hij dingen toestaat maar me niet compleet vertrouwd.
En ik denk dat dit een wezenlijk verschil in aanpak is....

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 00:51

Dat denk ik ook, maar bij mij is het wel per paard afhankelijk.
Mijn fjord moet gewoon luisteren vanaf moment 1, heeft dat ook nodig en kan niet eerder ontspannen en dus ook niet eerder ontdekken dat ik het beste met hem voor heb. Maar die ouwe die veel wijzer is als mij gaan vertellen wat ze wel en niet mag zie ik niet zitten. Voelt voor mij hetzelfde als mijn opa vertellen wat hij wel en niet mag. Maar toch kan ik de beste man wel vertellen wat we vandaag gaan doen en kan ik degene zijn die uiteindelijk beslist ookal is hij wijzer. Ik kan veel van die man leren en wil dat ook wel, ik kan veel van de leidmerrie leren en sta daar ook voor open.
Het mooie is dat ze nu echt ouder wordt en mij naar voor schuift als leider. Eerder verdedigde zij mij, nu moet ik haar verdedigen als we door een andere groep paarden moeten. Ik vind het dan heel verwondelijk dat zij mij dat vertrouwen geeft en zelf weet dat ze niet meer de confrontatie moet opzoeken. Die omslag is gekomen op het moment dat ik bij haar geen dwang meer wilde gebruiken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 21:11

En dat is de ervaring die JIJ met EEN paard hebt gemaakt. En dat is een wisselwerking tussen jou, en je paard.
Niets mis mee, als dat voor jullie werkt.

Er zijn legio anderen, waarbij de methode werkt, zoals hij in de filmpjes wordt getoond.
Een standaard programma, dat op het merendeel van de paarden die je in handen krijgt, werkt.
Ongeacht het feit dat je het een vakman vindt of niet,
Ongeacht het feit dat je er een goed gevoel bij hebt (of juist niet)
Ongeacht het feit dat je je optrekt aan iemand die Kolb voor een gedeelte quote (en voor het gemak even vergeet dat je, voor een complet leerproces, de hele cirkel moet doorlopen.

De methode, zoals hij in de filmpjes wordt getoond, werkt.
Hij is niet compleet in de filmpjes, er hoort theorie bij, en die ga je krijgen als je de juiste bronnen benaderd.
De trainer op de filmpjes ambieert dat niet, een gratis trainingsprogramma op Youtube neerzetten.
Hij heeft het paard voor ogen, en werkt daarmee. En bereikt daar resultaten mee.

Hij doet actief wat aan het opnieuw trainen/corrigeren van paarden , ipv veilig achter een computerscherm theoretisch gaan neuzelen of dit wel of niet vakmanschap is, of wel of niet binnen het gevoelspatroon of leerproces van een puber valt. Die welgeteld 2 paarden in haar bezit heeft om op te oefenen.

De man in het filmpje rehabiliteerd paarden en zorgt voor een goed tehuis. Met deze methode. More power to him!