Leer eerst eens op een paard zitten!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:49

aerdenhout1 schreef:
Maar dat is wat mij zo tegen staat JoviBan.
Het paard wil niet nageven, het paard staat niet stil, het paard bijt, het paard wil geen zadel op., het paard is....enz enz.
Dan zie je in echt elk topic...dan moet je NH of grondwerk gaan doen.
Natuurlijk is dat DE manier, maar wat ik dan denk, leuk al die oplossingen, maar dat had je al lang gedaan als je weet hoe een paard in elkaar steekt. Zonder veel ervaring of zeer ervaren hulp gaat het je alsnog niet lukken
Vandaar dus de titel, leer eerst een op een paard zitten.

Nee, leer eerst eens wat een paard is en hoe ie in elkaar steekt. Niet ga er eerst eens op zitten, volgens mij heb je dan de verkeerde volgorde. Laten ze op maneges maar eens een introductiecursus geven, hoe om te gaan met een paard, eer men er op gaat zitten. Nu wordt je op een paard gezet, je weet soms amper hoe het paard heet en je leert waar de knopjes zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:15

Mindim schreef:
aerdenhout1 schreef:
Maar dat is wat mij zo tegen staat JoviBan.
Het paard wil niet nageven, het paard staat niet stil, het paard bijt, het paard wil geen zadel op., het paard is....enz enz.
Dan zie je in echt elk topic...dan moet je NH of grondwerk gaan doen.
Natuurlijk is dat DE manier, maar wat ik dan denk, leuk al die oplossingen, maar dat had je al lang gedaan als je weet hoe een paard in elkaar steekt. Zonder veel ervaring of zeer ervaren hulp gaat het je alsnog niet lukken
Vandaar dus de titel, leer eerst een op een paard zitten.

Nee, leer eerst eens wat een paard is en hoe ie in elkaar steekt. Niet ga er eerst eens op zitten, volgens mij heb je dan de verkeerde volgorde. Laten ze op maneges maar eens een introductiecursus geven, hoe om te gaan met een paard, eer men er op gaat zitten. Nu wordt je op een paard gezet, je weet soms amper hoe het paard heet en je leert waar de knopjes zitten.

Inderdaad, leer eerst hoe het paard in elkaar zit. Er dan op blijven of gaan zitten daar maak je de hele situatie alleen maar erger mee.

En leren hoe een paard in elkaar steekt en je verdiepen in technieken die passen bij hoe een paard in elkaar zit valt nou eenmaal onder de noemer (natural) horsemanship. Wat maakt het uit? Waarom zou je persé die term willen mijden?
Het is immers maar wat je je er zelf bij voorstelt... NH staat niet gelijk aan aan parelli, of zweverig, of soft.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:39

polly2 schreef:
Omdat Fellor...in mijn optiek dingen als wijken voor druk al vanaf veulen aangeleerd kunnen worden. Een echt paardenmens heeft daar in mijn ogen geen parelli oefeningen voor nodig. Hoe ik dit bedoel licht ik toe in mijn voorgaande reacties.

Ondertussen ging de discussie al vier pagina over manegeruiters en niet over "echte paardemensen"..
Je verward het aanleren van technieken aan het paard met die van de ruiter, daar zit een verschil tussen. Natuurlijk weet het paard precies wat hij moet doen, oefeningen dienen om de MENS te leren hoe hij op een begrijpelijke manier met een paard kan communiceren.

Ik ga met fellor mee. Aan de ene kant is er een hekel aan alles wat met NH te maken heeft, aan de andere kant herhaalt iedereen dat ze al an NH deden voordat het woord uitgevonden werd.
Komt niet echt met elkaar overeen, lijkt me :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 20:00

Als iemand me vroeg om les, dan probeerde ik die dingen te mixen: leren waar de knopjes zitten, hoe je ze moet gebruiken én tegelijk hoe je de reactie kon zien en voelen. Idem als ik ze leerde poetsen, ik deed het voor en gaf dan uitleg van "zie je die en die reactie? dat kan daarop en daarop wijzen" en dan gaan ze vanzelf wel vragen stellen.

Eens ze aan het rijden waren konden ze ook wel eens de vraag verwachten "welke indruk geeft het paard je nu? Waarom?" of "wat voel je nu bij je paard? welk gevoel geeft het je?" en zo leren ze er ook bij stilstaan en over nadenken. En velen waren er verrast van hoe loisch et allemaal eigenlijk is, als hje maar je ogen opentrekt en wat nadenkt en erbij stilstaat wat voor een dier een paard eigenlijk is.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 20:06

sanne83 schreef:
polly2 schreef:
Omdat Fellor...in mijn optiek dingen als wijken voor druk al vanaf veulen aangeleerd kunnen worden. Een echt paardenmens heeft daar in mijn ogen geen parelli oefeningen voor nodig. Hoe ik dit bedoel licht ik toe in mijn voorgaande reacties.

Ondertussen ging de discussie al vier pagina over manegeruiters en niet over "echte paardemensen"..
Je verward het aanleren van technieken aan het paard met die van de ruiter, daar zit een verschil tussen. Natuurlijk weet het paard precies wat hij moet doen, oefeningen dienen om de MENS te leren hoe hij op een begrijpelijke manier met een paard kan communiceren.

Ik ga met fellor mee. Aan de ene kant is er een hekel aan alles wat met NH te maken heeft, aan de andere kant herhaalt iedereen dat ze al an NH deden voordat het woord uitgevonden werd.
Komt niet echt met elkaar overeen, lijkt me :D

Ik verwar helemaal niks.
Ik zeg alleen dat zoals het NH gebeuren gebracht wordt, dat dit zo losgekoppeld is van de dagelijkse omgang met het paard dat het verheven is tot een kunstje om het paard idd iets aan te leren.

Maar als je daadwerkelijk in de dagelijkse praktijk dingen gewoon doet...HOEF je niks meer als een kunstje aan te leren, want dan is het er gewoon en is het een vanzelfsprekendheid.

En let wel...ik doe niet aan NH. Maar je zult in mijn dagelijkse omgang met het paard best dingen herkennen die in NH in een kunstje neer zijn gezet. En dat is precies mijn aversie tegen dat hele NH gedoe. Dat het een labeltje krijgt...dit is NH...en dat is geen NH...

Ik praat liever over good horsemanship. En dat is een basishouding die je in je hebt...whenever, where ever je met een paard bezig bent...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 20:27

polly2 schreef:
Ik verwar helemaal niks.
Ik zeg alleen dat zoals het NH gebeuren gebracht wordt, dat dit zo losgekoppeld is van de dagelijkse omgang met het paard dat het verheven is tot een kunstje om het paard idd iets aan te leren.

Maar als je daadwerkelijk in de dagelijkse praktijk dingen gewoon doet...HOEF je niks meer als een kunstje aan te leren, want dan is het er gewoon en is het een vanzelfsprekendheid.

En let wel...ik doe niet aan NH. Maar je zult in mijn dagelijkse omgang met het paard best dingen herkennen die in NH in een kunstje neer zijn gezet. En dat is precies mijn aversie tegen dat hele NH gedoe. Dat het een labeltje krijgt...dit is NH...en dat is geen NH...

Ik praat liever over good horsemanship. En dat is een basishouding die je in je hebt...whenever, where ever je met een paard bezig bent...

Wederom doe je er alles aan om het woord nh te mijden, maar je geeft zelf toe dat bepaalde dingen eronder kunnen vallen. Wat is nou het probleem? En dat sommige dingen er van nature in de communicatie moeten zijn vind ik mierenne*kerij. Ja duh... in het ideale geval wel, maar die ervaring heb je ook geleerd door trial and error en je verdiepen in het paard. Dat is toch ook wat je wil dat mensen die "beginnen" met NH doen. Dus als je het talent niet hebt dat ales vanzelfsprekend komt dan is het fout om je vervolgens bewust bezig te houden met hoe het zou moeten gaan. Je mist de point en dan wordt het wat mij btereft een interessant doenerij discussie.

Jullie zijn het eens met de NH omgangswijze maar die met de commercie...nou en? Maak je neit druk om de paar mensen die idd zeverig zijn en naar jouw idee commercieel. Leg het naast je neer en beschouw dat als mindere individuen, net als bij een slechte normal ruiter of instructeur.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 20:45

Ik mijd het woord NH omdat ik het een farce vind. En holle frase. Een containerbegrip.

Dat het commercieel benut wordt interesseert me integendeel helemaal niets. Ik kan alleen maar bewondering hebben voor mensen die zich zo kunnen profileren! Dat is een kunst op zich en als zij hiermee rijk kunnen worden, geef ik ze groot gelijk. Weinig mensen die dat niet zouden doen, als ze het zouden kunnen. dat staat er helemaal los van. Het is een gat in de markt....dus ik als zelfstandig ondernemer kan dat alleen maar knap vinden als je zo'n gat weet te vinden.

Ik vind het alleen opmerkelijk dat er veel "vee" is dat er als een kip zonder kop achteraan loopt, zonder zelf meer na te denken.
En dat dat niet voor iedereen geldt weet ik ook wel.

En ik snap niet dat het nu ineens een labeltje NH moet hebben, terwijl we al honderden jaren niets anders doen (ook hier weer de uitzonderingen daargelaten die "verkeerd" met paarden omgaan).

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 10:32

aerdenhout1 schreef:
...die wil ik niet die is sloom

Dat doet me even aan mezelf denken als kind. Ik werd altijd op een shet gezet die niet vooruit te branden was...ik baalde daar destijds enorm van. Nu besef ik dat juist ík erop gezet werd omdat ik de enige was die er nog íets uit kon halen :D . Zag het toen niet echt als een compliment :P .

RienyxCherry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 12:26

Breghje schreef:
Ik was ook 13/14 toen ik aan het NH'en was met de paarden die ik reed, alleen noemden we het toen nog gewoon opvoeden...Niet in je ruimte komen, voetjes geven, stil staan als ik stil sta, niet voor me maar naast/achter me lopen ed. En dat is ondertussen toch al wel een dikke (auw) bijna 30 jaar gelee.

Maar wbt de manegeruitertjes die idd nog geen benul hebben van anatomie ed van het paard, scheefheid ed dingen en vooral hoe op te lossen (had ik toen ook niet, alleen ik had toen wél degelijke begeleiding en daar zie ik het ook flink aan ontbreken, om over de meiden van die leeftijd die denken vanachter hun computer alle mogelijke problemen met paarden op te kunnen lossen met een join up.. (jeah wright) of rijproblemen...) ben ik het totaal met je eens.

Inderdaad mooi gezegt! Toen noemde dat gewoon nog opvoeden!
NH is eigelijk niet meer dan gewoon het opvoeden van het paard, dat wat vroeger standaard gebeurde blijkt nu een 'modetrend' te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 12:58

RienyxCherry schreef:
NH is eigelijk niet meer dan gewoon het opvoeden van het paard, dat wat vroeger standaard gebeurde blijkt nu een 'modetrend' te zijn.

NH is imo meer het "opvoeden" van de mens die met het paard omgaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 22:10

RienyxCherry schreef:
Breghje schreef:
Ik was ook 13/14 toen ik aan het NH'en was met de paarden die ik reed, alleen noemden we het toen nog gewoon opvoeden...Niet in je ruimte komen, voetjes geven, stil staan als ik stil sta, niet voor me maar naast/achter me lopen ed. En dat is ondertussen toch al wel een dikke (auw) bijna 30 jaar gelee.

Maar wbt de manegeruitertjes die idd nog geen benul hebben van anatomie ed van het paard, scheefheid ed dingen en vooral hoe op te lossen (had ik toen ook niet, alleen ik had toen wél degelijke begeleiding en daar zie ik het ook flink aan ontbreken, om over de meiden van die leeftijd die denken vanachter hun computer alle mogelijke problemen met paarden op te kunnen lossen met een join up.. (jeah wright) of rijproblemen...) ben ik het totaal met je eens.

Inderdaad mooi gezegt! Toen noemde dat gewoon nog opvoeden!

Ik ben het hier ook niet mee eens... NH is echt niet gelijk aan opvoeden..

Cassidy

Re: Leer eerst eens op een paard zitten!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 22:43

Nh is wel degelijk opvoeden, de vraag is alleen van wie.
Want het paard weet het allemaal wel, de mens moet leren waarom een paar zo reageert zoals hij reageert en daarop leren in te spelen...

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 22:44

JoviBan schreef:

Dit vind ik erg mooi gezegd :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 18:07

Cassidy schreef:
Want het paard weet het allemaal wel, de mens moet leren waarom een paar zo reageert zoals hij reageert en daarop leren in te spelen...

Leren inspelen en situaties aanvoelen en technieken toepassen gaat dus al verder dan opvoeden. Opvoeden is puur het corrigeren of belonen van bepaald gedrag.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 12:30

vito05 schreef:
Las laatst nog een bericht over dat parelli geldklopperij is.
Als ik die bedragen daar zag voor wat les en bepaalde levels die je moet volgen vraag ik me toch echt af hoe ver dit nog uitgemolken gaat worden..

maar daar kies jezelf voor,
Ik doe ''het'' ook volgens de parelli methode,
maar ik neem les van iemand die er misschien dan al 12 jaar mee bezig is, maar geen officiele instructrice is, dat scheelt zo al 30,- per les, terwijl zij het waarsch net zo goed kan als elk ander.
Ook de spullen via parelli zijn misschien onwijs duur,
maar je kunt ook via nederlandse websites ''neppe'' kopen, scheelt je de helft
(al raad ik zelf wel de officiele spullen aan omdat ik wel verschil merk in kwaliteit)

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 12:31

Bungarus schreef:
JoviBan schreef:

Dit vind ik erg mooi gezegd :j

maar dat is ook wat veel van de ''goeroe's''(hoe ze hier genoemt worden) zeggen,
het paard kan het allemaal wel,
de mens moet het leren

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:19

Laraax schreef:
vito05 schreef:
Las laatst nog een bericht over dat parelli geldklopperij is.
Als ik die bedragen daar zag voor wat les en bepaalde levels die je moet volgen vraag ik me toch echt af hoe ver dit nog uitgemolken gaat worden..

maar daar kies jezelf voor,
Ik doe ''het'' ook volgens de parelli methode,
maar ik neem les van iemand die er misschien dan al 12 jaar mee bezig is, maar geen officiele instructrice is, dat scheelt zo al 30,- per les, terwijl zij het waarsch net zo goed kan als elk ander.
Ook de spullen via parelli zijn misschien onwijs duur,
maar je kunt ook via nederlandse websites ''neppe'' kopen, scheelt je de helft
(al raad ik zelf wel de officiele spullen aan omdat ik wel verschil merk in kwaliteit)

Parelli zelf is inmiddels bijna goedkoper dan al het 'nep-spul' en gewoon écht goede kwaliteit waar je ook iets aan hebt. Daarbij wordt alles juist goedkoper.

Daarbij; Parelli-instructors hebben zelf ontzettend veel geld in hun opleiding gestoken, en er gaan jaren overheen voordat je überhaupt de instructors-program volgen kunt. Waarom zouden zij voor een appel en een ei les moeten geven?

Gezeik over geld altijd in élk Parelli-topic, stel je voor zeg dat je voor wat kwaliteit betalen zou :r

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:35

Zelf heb ik nu 2 lessen westernrijden gehad op een manege en verder heb ik nog nooit een rijles gehad. maar ik heb toch een paard en een shet, en volgens mij hebben die het erg goed naar hun zin hier. Wel heb ik al een aantal jaren les in grondwerk en het omgaan me tpaarden. Ik zou ook niet weten waraom ik eerst een x aantal jaren rijles zou moeten hebben om met NH (of in mijn geval parelli) bezig te zijn. Paard rijden is helemaal geen prioriteit voor mij, ik wandel liever met ze, doe VD en poets ze mooi. ieder zijn/haar ding toch?

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:44

waarom alles een naam geven.
Is het niet gewoon een gevoel wat sommige misschien wel nooit zullen krijgen/voelen, andere van nature hebben en sommige die het zichzelf wel degelijk eigen kunnen maken. Hoe? Nou daar zijn meerdere wegen voor.
Als men denkt vanuit het belang van het paard is het toch goed.
Snap al dat gemuts niet om maar weer op andere te wijzen. Kijk in de spiegel, kijk naar de ziel van het paard en leer.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 21:05

Mensen hebben behoefte aan hokjes om iemand in te stoppen.
Iemand is "Punk" of "Gothic" of een "Rocker" of een "Breezasletje".
Niet in hokjes kunnen proppen is oncomfortabel.
Ergens geen naam aan kunnen geven is "eng"....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:51

Fellor schreef:
Cassidy schreef:

Leren inspelen en situaties aanvoelen en technieken toepassen gaat dus al verder dan opvoeden. Opvoeden is puur het corrigeren of belonen van bepaald gedrag.

Jij hebt geen kinderen, zeker..??

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:48

Heb niet alle posts gelezen dus sorry als ik niks toevoeg.

Of iemand nou 6, 20 of 50 is maakt niet uit. Je kan op elke leeftijd met NH beginnen. Je kan zelfs beter met NH beginnen op 6-jarige leeftijd dan op een gewone manege te gaan rijden.

NH is vooral een manier van denken. Heb je een probleem? Denk dan na vanuit het paard, en neem jezelf goed onder de loep. Waarom doe je wat je doet? (Klopjes in de hals, vindt een paard dat nou echt lekker?)
En last but not least: de meeste NH-ers zijn vooral op zoek naar een echte band met paarden, ipv er alleen maar op te rijden. Ze willen er verzekerd van zijn dat het paard het ook leuk vindt, samenwerking is het streven.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 22:48

Sassol schreef:
NH is vooral een manier van denken. Heb je een probleem? Denk dan na vanuit het paard, en neem jezelf goed onder de loep. Waarom doe je wat je doet? (Klopjes in de hals, vindt een paard dat nou echt lekker?)
En last but not least: de meeste NH-ers zijn vooral op zoek naar een echte band met paarden, ipv er alleen maar op te rijden. Ze willen er verzekerd van zijn dat het paard het ook leuk vindt, samenwerking is het streven.

Maar is dat bij niet-NH-ers zoveel anders? Een beetje verstandig paardenmens zal ook nadenken over het waarom van de reacties van een paard en rekening houden met wat een individueel paard prettig vind. Ik doe niet aan NH, maar hou wel rekening met het feit dat mijn merrie niet van knuffelen houdt, waar de ruin het juist heerlijk vindt. Dus hij krijgt de fysieke knuffels, merrie de "afstandelijke". Merrie wil graag erbij horen en kan dus heel gezellig in ons kringetje komen staan als we koffiedrinken op stal, mag ook graag de aandacht van iedereen hebben, maar ga dan niet aan haar zitten........ :n
En een beetje serieuze sportruiter weet ook heel goed dat je voor de beste prestatie moet samenwerken met het paard, dat het ook voor het paard een leuke bezigheid moet zijn, want het kost je echt punten als je paard niet zelf wil.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 12:37

Waratje schreef:
Sassol schreef:

Maar is dat bij niet-NH-ers zoveel anders? Een beetje verstandig paardenmens zal ook nadenken over het waarom van de reacties van een paard en rekening houden met wat een individueel paard prettig vind. Ik doe niet aan NH, maar hou wel rekening met het feit dat mijn merrie niet van knuffelen houdt, waar de ruin het juist heerlijk vindt. Dus hij krijgt de fysieke knuffels, merrie de "afstandelijke". Merrie wil graag erbij horen en kan dus heel gezellig in ons kringetje komen staan als we koffiedrinken op stal, mag ook graag de aandacht van iedereen hebben, maar ga dan niet aan haar zitten........ :n
En een beetje serieuze sportruiter weet ook heel goed dat je voor de beste prestatie moet samenwerken met het paard, dat het ook voor het paard een leuke bezigheid moet zijn, want het kost je echt punten als je paard niet zelf wil.

Ik zeg niet dat alle niet-NHers dat niet hebben, maar de meeste denk ik helaas wel ja. Kijk maar eens op een gemiddelde manege, daar is het paard gebruiksvoorwerp, zelden een vriend. Het paard wordt alleen gebruikt om te rijden, mag op stal staan en als het paard niet meewerkt is het snel een rotbok. Natuurlijk zullen er dan meisjes zijn die dit geweldig leuk vinden en een uitdaging en alleen om die reden op dat paard willen rijden. Slecht passende zadels zijn ook veel voorkomend en er zijn volgens mij weinig maneges waar de paarden eens een keer gecheckt worden door een osteopaat oid, terwijl deze paarden het juist hard nodig hebben.

Daarbij denken wij over meer na dan of het paard van kriebelen houdt of niet. Ik loop op een gekozen manier, ik aai op een gekozen manier en plek bij mijn paard eigenlijk alles wat ik doe met mijn paard heb ik voor gekozen omdat dat naar mi de meest begrijpelijke manier voor het paard is. Je zult mij ook nooit op een manegepaard zien kruipen wat niet normaal bereden wordt en niet genoeg buiten staat.

En volgens mij werken de meeste niet NH-ers niet naar samenwerking, maar gewoon naar het feit dat het paard doet wat er van hem verlangt wordt. Ik zie zelden iemand het bit op zo'n manier gebruiken dat ik denk: die kan goed met bit rijden.
Dus nee denk dat dat niet ook geld voor de meeste niet NH-ers.

suze2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:15

door zonder zadel te rijden kun je goed lere blijven zitten op je paard