Quir schreef:Traditioneel bekappen -> recht afvijlen, ook ooit eens geinformeerd waarom? De zogenaamde "mustangrol" haalt gewoon weg de hele draag wand weg, of te wel de voet moet wel gaan vervormen, omdat de voet geen steun heeft aan de draagwand (waar deze, kijk naar de naam, toch wel het gewicht op draagt).
Euhm, het heet hoefwand, en daar hebben ze er twee van, de binnenste en buitenste of eerste en tweede of wat jij wilt.
Mijn paarden lopen blootvoets en gek genoeg hoef ik die mustangroll bij de toon nooit echt aan te brengen omdat ze hun hoeven op die plek vanzelf al zo slijten, en dan alleen maar de buitenste gepigmenteerde hoefwand zoals je bij het bekappen ook zou doen. Wat raar dat dat vanzelf ook al zo gaat.....

Hebben hoefijzers daar niet een opzet om af te rollen?? Een kunstmatige mustangroll dus?? Hmmm.....
Quir schreef:Doordat de gehele hoefwand weggehaald wordt bij NB,.....

Quir schreef:
Goh, waar is die draagwand toch heen?????????
Het is HOEFwand, niet draagwand, mijn opa en vader waren allebei traditioneel hoefsmid en hadden vroeger een smederij, en zelfs zij wisten dat het geen draagwand is, net als een steunsel ook geen steun geeft.
Tevens er hoort nog een stukje uitleg bij die foto:
To show the mustang roll, I will do half the hoof, so you can see the difference. Where the white line is stretched, I rasp at about 45 degrees to the sole, going all the way to the edge of the sole.
[Arrow points to part of the white line which is not stretched. Notice it is clean and has a yellowish color - M.]
Maar daarvoor moet je ook een cursus gevolgd hebben, om te kunnen zien wat de witte lijn is en dat de witte lijn daar beschadigd is en dus te weten dat daar geen druk meer op moet worden geplaatst om verder beschadigen tegen te gaan, daarbij is bij de pijl de ongepigmenteerde hoefwand wel degelijk nog aanwezig en zelf een beetje buitenste hoefwand is nog zichtbaar. De witte lijn is meestal niet wit maar viezig grijs, maar als je niet weet wat wat is dan praat je natuurlijk al snel onzin,.. zucht.....
Quir schreef:http://www.trianglephoofcare.com/S2400114-2.JPG
Dit noem ik achter over en behoorlijk rond af geveild.
Ohh kind, ieder paard droomt van zulke hoeven...
Maar ik word hier een beetje simpel van. Het is zo makkelijk om over NBers allerlei onzin te vertellen ...
en dat is precies wat je doet, onzin vertellen. Ik ga dit topic ook helemaal niet verder lezen!!
Ik bekap mijn paarden zelf! Een fjord met een doormidden gespleten achterhoef (vanaf de kroonrand loodrecht naar beneden) en een shire met grote platvoeten.
Mijn fjord draait er zijn gespleten hoef niet voor om om een stevige rengalop te doen zonder speciaal beslag, hij heeft geen pijn en kan probleemloos urenlange buitenritten maken en een bos cross springen.
Hij blij!!!!
En mijn shire wordt lekker door mij uit de hand bekapt, geen bekapstal, vastsnoeren, opsluiten en optakelen zoals traditionele hoefsmeden dat veelal doen met 1100 kilo wegende paarden. Ook hij doet zonder problemen blootvoets een stevige rengalop over asfalt. Hij haalt dan zelfs auto's in.
Ik weet dat ik het goed doe, dat vertellen mijn paarden mij.... en dat is voor mij voldoende.