Natuurlijk bekappen wat vinden jullie daar nou van?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 23:57

Quir schreef:
Traditioneel bekappen -> recht afvijlen, ook ooit eens geinformeerd waarom? De zogenaamde "mustangrol" haalt gewoon weg de hele draag wand weg, of te wel de voet moet wel gaan vervormen, omdat de voet geen steun heeft aan de draagwand (waar deze, kijk naar de naam, toch wel het gewicht op draagt).

Euhm, het heet hoefwand, en daar hebben ze er twee van, de binnenste en buitenste of eerste en tweede of wat jij wilt.
Mijn paarden lopen blootvoets en gek genoeg hoef ik die mustangroll bij de toon nooit echt aan te brengen omdat ze hun hoeven op die plek vanzelf al zo slijten, en dan alleen maar de buitenste gepigmenteerde hoefwand zoals je bij het bekappen ook zou doen. Wat raar dat dat vanzelf ook al zo gaat..... }:0
Hebben hoefijzers daar niet een opzet om af te rollen?? Een kunstmatige mustangroll dus?? Hmmm.....

Quir schreef:
Doordat de gehele hoefwand weggehaald wordt bij NB,.....

;( Jij snapt er echt helemaal niks van hè, zucht....

Quir schreef:
Afbeelding
Afbeelding

Goh, waar is die draagwand toch heen?????????

Het is HOEFwand, niet draagwand, mijn opa en vader waren allebei traditioneel hoefsmid en hadden vroeger een smederij, en zelfs zij wisten dat het geen draagwand is, net als een steunsel ook geen steun geeft.
Tevens er hoort nog een stukje uitleg bij die foto:
To show the mustang roll, I will do half the hoof, so you can see the difference. Where the white line is stretched, I rasp at about 45 degrees to the sole, going all the way to the edge of the sole.
[Arrow points to part of the white line which is not stretched. Notice it is clean and has a yellowish color - M.]
Maar daarvoor moet je ook een cursus gevolgd hebben, om te kunnen zien wat de witte lijn is en dat de witte lijn daar beschadigd is en dus te weten dat daar geen druk meer op moet worden geplaatst om verder beschadigen tegen te gaan, daarbij is bij de pijl de ongepigmenteerde hoefwand wel degelijk nog aanwezig en zelf een beetje buitenste hoefwand is nog zichtbaar. De witte lijn is meestal niet wit maar viezig grijs, maar als je niet weet wat wat is dan praat je natuurlijk al snel onzin,.. zucht.....

Quir schreef:
http://www.trianglephoofcare.com/S2400114-2.JPG
Dit noem ik achter over en behoorlijk rond af geveild.

Ohh kind, ieder paard droomt van zulke hoeven...

Maar ik word hier een beetje simpel van. Het is zo makkelijk om over NBers allerlei onzin te vertellen ...
en dat is precies wat je doet, onzin vertellen. Ik ga dit topic ook helemaal niet verder lezen!!

Ik bekap mijn paarden zelf! Een fjord met een doormidden gespleten achterhoef (vanaf de kroonrand loodrecht naar beneden) en een shire met grote platvoeten.
Mijn fjord draait er zijn gespleten hoef niet voor om om een stevige rengalop te doen zonder speciaal beslag, hij heeft geen pijn en kan probleemloos urenlange buitenritten maken en een bos cross springen.
Hij blij!!!!
En mijn shire wordt lekker door mij uit de hand bekapt, geen bekapstal, vastsnoeren, opsluiten en optakelen zoals traditionele hoefsmeden dat veelal doen met 1100 kilo wegende paarden. Ook hij doet zonder problemen blootvoets een stevige rengalop over asfalt. Hij haalt dan zelfs auto's in.
Ik weet dat ik het goed doe, dat vertellen mijn paarden mij.... en dat is voor mij voldoende.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 21:25

Dit soort reacties zijn precies datgene waar tegenstanders van NB op afknappen. Beetje jammer, Lamar.

Overigens word mijn paard ook natuurlijk bekapt en daar is ze zienderogen van opgeknapt. Ik heb een prettige bekapper die weet wat hij doet, dit ook op mij overbrengen kan én goed met mijn paard omgaat. Haar hoeven zijn nu erg goed, na die lange jaren bij een slechte TB'er. Omdat ik geloof in de theorie, zou ik ook op NB zijn overgestapt als ik een goede TB'er had gehad. Ik veil zelf voorlopig nog niet bij, omdat mijn paard een afwijkende stand heeft en ik mezelf daar niet in vertrouw . Misschien dat ik dat in de toekomst wel ga doen, maar niet zonder mijn bekapper als check-up.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 23:48

wimmus schreef:
Dit soort reacties zijn precies datgene waar tegenstanders van NB op afknappen. Beetje jammer, Lamar.

Ja? En?
Ik ben allang afgeknapt op tegenstanders van NB en dan met name door de onzin die ze uitkramen!
Mensen hoeven door mijn reaktie ook niet pro- of anti NB te worden. NB bij je paard doe je door je eigen verstand te gebruiken, niet omdat je wordt omgepraat of omdat NBers geweldig vreedzame menslievende reakties plaatsen.
Maar dat mensen die geen benul hebben van NB andere mensen die ook geen benul hebben van NB een hoop onzin en leugens voorschotelen is ook niet netjes. Daar hoor ik echter niemand over!!!

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 00:02

Ik neem aan dat jij achter NB staat en dat op een bepaalde manier ook promoten wilt. Tenslotte gun je iedereen datgene waar jij je goed bij voelt, wil je vertellen over natuurlijk bekappen. Anders reageer je hier niet, want dat doe je omdat je iets recht wilt zetten.

Het is niet dat mensen NB slecht gaan vinden door zulke reacties, maar een aversie tegen NB'ers krijgen. Terecht. En er is niemand die leren wil van datgene waar je een grondige hekel aan hebt. En daardoor werk je juist die onzinverhalen in de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 00:16

wimmus schreef:
Ik neem aan dat jij achter NB staat en dat op een bepaalde manier ook promoten wilt. Tenslotte gun je iedereen datgene waar jij je goed bij voelt, wil je vertellen over natuurlijk bekappen. Anders reageer je hier niet, want dat doe je omdat je iets recht wilt zetten.

Het is niet dat mensen NB slecht gaan vinden door zulke reacties, maar een aversie tegen NB'ers krijgen. Terecht. En er is niemand die leren wil van datgene waar je een grondige hekel aan hebt. En daardoor werk je juist die onzinverhalen in de hand.

Nog meer onzin... zucht...
Ik werk helemaal geen onzinverhalen in de hand, dat verzin jij. Ik gaf een kloppende onderbouwing.
Ik wil ook helemaal niks promoten, dat veronderstel jij.
Als ik mijn mening ergens geef en daardoor mensen aversie krijgen tegen NBers dan is dat hun kortzichtige probleem en dat ik hier reageerde is omdat een andere bokker me op dit topic wees en ik gewoon even mijn mening kwijt wilde.

Tenslotte gun ik iedereen dat waar ik me goed bij voel? Ik houd me eerlijk gezegd daar helemaal niet mee bezig. Als anderen de hoeven van hun paard willen mishandelen door er ijzers onder te timmeren moeten ze dat wat mij betreft helemaal zelf weten.
Ik gun mijn paarden wel dat waar zij zich goed bij voelen.
Maar zoals ik al zei.... ik lees dit topic maar niet verder, teveel onzin....

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 10:36

Lamar schreef:
wimmus schreef:

Ik werk helemaal geen onzinverhalen in de hand, dat verzin jij. Ik gaf een kloppende onderbouwing.
Als ik mijn mening ergens geef en daardoor mensen aversie krijgen tegen NBers dan is dat hun kortzichtige probleem en dat ik hier reageerde is omdat een andere bokker me op dit topic wees en ik gewoon even mijn mening kwijt wilde.

Tenslotte gun ik iedereen dat waar ik me goed bij voel? Ik houd me eerlijk gezegd daar helemaal niet mee bezig. Als anderen de hoeven van hun paard willen mishandelen door er ijzers onder te timmeren moeten ze dat wat mij betreft helemaal zelf weten.

hierdoor vinden wij het niet kortzichtig maar maak jij het voor ons kortzichtig ;)

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 16:54

[/quote] hierdoor vinden wij het niet kortzichtig maar maak jij het voor ons kortzichtig ;)[/quote]

Nee.....actie is reactie. Lamar is een paar reacties eerder er op aangevallen dat ze een zeer onderbouwde reactie heeft gegeven op een reactie van Quire.

Ik ben degene die Lamar op dit topic heb gewezen omdat ik haar ken en weet dat ze met veel verstand en plezier haar paarden NB 't. Dit topic gaat nu helemaal de verkeerde kant op doordat men zelf foto's van NB plaatst om daarmee aan te tonen dat NB helemaal niks is. Mag een NB'er (in dit geval lamar) dan ook onderbouwd reageren dat ze de redenatie die Quire er aan geeft niet juist vindt.
Schijnbaar niet!!!! Dat is nou heel jammer.

En weer ff ontopic. Ik bekap zelf niet NB omdat ik op dit moment geen paard heb. Maar ik ben zelf door het te zien bij anderen er enthousiast over geworden. Ik heb wel de boeken van Nauurlijk paarden houden gelezen maar heb op dit moment geen vertrouwen in mijzelf dat ik het daardoor 123 zou kunnen. Ikzelf zou dan eerst onder begeleiding van een erkend NB'er me laten informeren door cursussen. Pas dan zou ik het gaan doen. Gezond verstand heet dat. En gezond verstand is nodig bij zowel TB als NB.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 17:22

Ben het wel eens met Sjanie en Lamar :j . Ik lees ook een hoop onzin over NB hier op bokt en ook weer in dit topic en dat is gewoon zo vermoeiend. :+

Gezond verstand is idd nodig bij zowel TB als NB en in beide stromingen (waarin je zelfs nog een hoop substromingen hebt) zitten goede en slechte!!

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 00:09

Lamar schreef:

Wat een stomme, denigrerende reactie.
Natuurlijk is er veel onzin over NB'ers in de wereld (en op Bokt) maar dat ontkracht je alleen door dat op een goede manier te weerleggen. Als je vervolgens alles afdoet als onzin van domme mensen, en nota bene mishandeling, is er niemand die ook maar iets van jou gaat aannemen. Dus ja, dan blijft de onzin in de wereld.
Met zulke reacties kan niemand iets.

Overigens ben ik absoluut PRO-NB, en ik erger mij ook mateloos aan de nonsens verhalen daarover die rondcirculeren. Als je dat bekijkt als onwetendheid en daar ook als zodoende op reageert, bereik je veel meer dan iets afdoen als domheid.

Maargoed, dat is natuurlijk stupide van mijn kant. Kortzichtig zijn slechts de anderen 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:10

wimmus schreef:
Wat een stomme, denigrerende reactie.
Natuurlijk is er veel onzin over NB'ers in de wereld (en op Bokt) maar dat ontkracht je alleen door dat op een goede manier te weerleggen. Als je vervolgens alles afdoet als onzin van domme mensen, en nota bene mishandeling, is er niemand die ook maar iets van jou gaat aannemen. Dus ja, dan blijft de onzin in de wereld.
Met zulke reacties kan niemand iets.

Overigens ben ik absoluut PRO-NB, en ik erger mij ook mateloos aan de nonsens verhalen daarover die rondcirculeren. Als je dat bekijkt als onwetendheid en daar ook als zodoende op reageert, bereik je veel meer dan iets afdoen als domheid.

Maargoed, dat is natuurlijk stupide van mijn kant. Kortzichtig zijn slechts de anderen 8)7

Onzin is geen domheid. Onzin is onzin.
Daarbij heb ik er een hekel aan als mensen voor mij gaan denken en praten. Wanneer over mij vanalles veronderstelt wordt heb ik het recht daar mijn zegje over te doen, en dat dat er dan bot uit komt had je kunnen verwachten.
Ik ga jou ook geen woorden en acties in de mond lopen leggen.
Waarom blijf je beweren dat ik anderen iets bij wil brengen? Ik wilde gewoon mijn mening geven, de wereld verbeteren mag jij van mij wel doen.

En dat ik paarden beslaan als mishandeling zie is mijn goed recht. Vreemd genoeg is een paard het enige dier waarbij men legaal metalen pinnen door lichaamsdelen mag slaan en metalen schijven eronder mag branden....
Een dier metalen onderdelen door lichaamsdelen slaan ten behoeve van eigen plezier zonder medische acuut noodzakelijke redenen vind ik mishandeling ja! Of ze er nou wel of niet iets van voelen!

In mijn eerste reaktie heb ik niemand als dom bestempeld maar alleen maar beweerd dat Quir er niks van snapt, en dat blijkt wel...
wanneer je deze foto neemt die door Quir zelf is geplaatst:
dan is voor ieder NBer te zien dat dit een wilde hoef is, EN OP DE SITE WAAR DE FOTO STAAT STAAT HET ER NOTA BENE BIJ!!
Dan vraag ik me af hoe iemand daar dan een reaktie onder kan plaatsen als "Dit noem ik achter over en behoorlijk rond af geveild"
(gevijld denk ik dat er bedoeld wordt)
Dan zakt mij de broek af!
Aan die hoef is nog nooit een NBer of TBer te pas gekomen, dit is het werk van God! Als iemand daar klachten over heeft dan moet 'ie even God bellen dat de natuur het toch maar beter anders moet gaan doen want dit is toch wel te rond 8)7
Ja sorry hoor!!

Maar ik zal in het vervolg mijn mond wel houden, dan kan iedereen heerlijk doorgaan met onzin vertellen en wereld verbeteren.

Needje

Re: Natuurlijk bekappen wat vinden jullie daar nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:17

Het werk van God? :? Alsof die met z'n bekapschort elke 4 weken uit de hemel komt om de wilde paarden te NBen. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:20

Needje schreef:
Het werk van God? :? Alsof die met z'n bekapschort elke 4 weken uit de hemel komt om de wilde paarden te NBen. :')

Voor de niet gelovigen... het werk van Darwin, die is echter nog moeilijker te bellen....

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:13

Lamar schreef:
Onzin is geen domheid. Onzin is onzin.
Daarbij heb ik er een hekel aan als mensen voor mij gaan denken en praten. Wanneer over mij vanalles veronderstelt wordt heb ik het recht daar mijn zegje over te doen, en dat dat er dan bot uit komt had je kunnen verwachten.
Ik ga jou ook geen woorden en acties in de mond lopen leggen.
Waarom blijf je beweren dat ik anderen iets bij wil brengen? Ik wilde gewoon mijn mening geven, de wereld verbeteren mag jij van mij wel doen.

En dat ik paarden beslaan als mishandeling zie is mijn goed recht. Vreemd genoeg is een paard het enige dier waarbij men legaal metalen pinnen door lichaamsdelen mag slaan en metalen schijven eronder mag branden....
Een dier metalen onderdelen door lichaamsdelen slaan ten behoeve van eigen plezier zonder medische acuut noodzakelijke redenen vind ik mishandeling ja! Of ze er nou wel of niet iets van voelen!

In mijn eerste reaktie heb ik niemand als dom bestempeld maar alleen maar beweerd dat Quir er niks van snapt, en dat blijkt wel...
wanneer je deze foto neemt die door Quir zelf is geplaatst:
dan is voor ieder NBer te zien dat dit een wilde hoef is, EN OP DE SITE WAAR DE FOTO STAAT STAAT HET ER NOTA BENE BIJ!!
Dan vraag ik me af hoe iemand daar dan een reaktie onder kan plaatsen als "Dit noem ik achter over en behoorlijk rond af geveild"
(gevijld denk ik dat er bedoeld wordt)
Dan zakt mij de broek af!
Aan die hoef is nog nooit een NBer of TBer te pas gekomen, dit is het werk van God! Als iemand daar klachten over heeft dan moet 'ie even God bellen dat de natuur het toch maar beter anders moet gaan doen want dit is toch wel te rond 8)7
Ja sorry hoor!!

Maar ik zal in het vervolg mijn mond wel houden, dan kan iedereen heerlijk doorgaan met onzin vertellen en wereld verbeteren.

Waarom kan ik verwachtten dat het er bot uitkomt? Jij kunt toch een normale reactie plaatsen?
Jij wilt iets rechtzetten bij je eerste post, de onzin verklaren. Dat noem ik mensen iets bijbrengen.

Verder ben ik het wat Quir betreft volledig met je eens.

Needje

Re: Natuurlijk bekappen wat vinden jullie daar nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:17

Lamar, jij vind ijzers mishandeling. Maar laat jij een paard constant kreupel lopen omdat de voeten het gewoon echt niet aankunnen?
(en nee, ik geloof er niet in dat ALLE paarden zonder ijzers kunnen)
Want DAT vind ik pas mishandeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:54

Needje schreef:
Lamar, jij vind ijzers mishandeling. Maar laat jij een paard constant kreupel lopen omdat de voeten het gewoon echt niet aankunnen?

Wat moeten die voeten dan aankunnen? En vanwege wat of wie moeten die voeten dat dan aankunnen?
Er zijn andere oplossingen dan ijzers voor kreupelheid.
Ik heb voor mijn paarden hoefschoenen. Nu weet ik uit ervaring dat hoefschoenen ook niet altijd de beste oplossing zijn wanneer het op prestaties of bezigheden aankomt die de mens met het paard wil verwezenlijken. Tijdens een knetterharde rengalop vliegen je de hoefschoenen al snel om de oren.
Wat ik dan doe is rekening houden met mijn paard. Mijn fjord loopt vanwege erge (voor)platvoeten erg gevoelig op grind en doet liever geen rengalop op asfalt, maar op zachte ondergrond kan hij alles zonder problemen. Hiermee houd ik rekening.
Ik zou hem ijzers onder kunnen laten zetten en dan, omdat ik dat wil, met hem over harde ondergrond kunnen raggen. Ik kan hem ook de hoefschoenen aantrekken wanneer we over harde ondergrond gaan en dan wat rustiger met hem rijden.
NB is voor zijn hoeven de beste oplossing zolang ik geen extreme dingen van hem ga vragen. Het paard zou van zichzelf ook nooit extreme dingen vragen.
Wanneer mijn paarden kreupel zouden zijn zou ik ze niet rijden en zou ik het probleem proberen medisch te laten oplossen.
Ik denk dat ik in dat opzicht een beetje anders tegenover paarden sta dan vele anderen.
Ik rijd mijn paarden niet om met ze te presteren, dus kan ik me aanpassen naar het paard.
Nu veroordeel ik hiermee geen mensen die het anders doen, dat is hun keuze en dat moeten ze zelf weten.
Alles in het belang van het paard is sowieso onmogelijk want dan zou rijden ook niet echt passend zijn, maar qua voetverzorging blijf ik wel liever bij de natuur.

(en nu heb ik toch weer gereageerd terwijl ik dat niet meer zou doen :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:34

Needje schreef:
Maar laat jij een paard constant kreupel lopen omdat de voeten het gewoon echt niet aankunnen?

Wanneer een paard dermate slechte en verzwakte (of zelfs zieke) hoeven heeft dat ie er kreupel van loopt, dan ga je toch niet met dat paard rijden?
En dan ga je er toch ook geen ijzers onder timmeren zodat je wèl kunt rijden?

Imo behoor je er dan alles aan te doen om de hoeven weer sterk en gezond te maken.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:37

Er is niets natuurlijks aan.

Want je bekapt het en dat doet de natuur niet, de natuur doet aan natuurlijke slijtage of de dood.

Als er wat aan mankeerd en paard kan niet meer lopen dan gaat het dood (verhongeren of opgegeten worden).

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:46

Ragdollcat schreef:
Er is niets natuurlijks aan.

Want je bekapt het en dat doet de natuur niet, de natuur doet aan natuurlijke slijtage of de dood.

Als er wat aan mankeerd en paard kan niet meer lopen dan gaat het dood (verhongeren of opgegeten worden).

Ik vind 'bekappen' eigenlijk een foutief woord. Ik vijl alleen (zoals de natuurlijke slijtage zou zijn) en haal zo nu en dan een stukje steunsel/straal weg. Echt 'bekappen' zoals een TS het doet komt volgens mij niet aan de orde bij NB omdat je het eigenlijk wekelijks bijhoud en dan is een vijl voor alleen afronding van de teen/hoefwand vaak genoeg.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:49

ik ben genezen in ieder geval van NB, mijn pony loopt al ee week kreupel met dank aan die kl**tzak.
en wie mag de rekening van de DA betalen? yes, it's me..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:49

gekvanfleur schreef:
ik ben genezen in ieder geval van NB, mijn pony loopt al ee week kreupel met dank aan die kl**tzak.
en wie mag de rekening van de DA betalen? yes, it's me..

En waarom had je de keuze gemaakt om over te stappen naar een NB-er?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:51

Needje schreef:

Ik zou de oorzaak van dit kreupel lopen wegnemen. En totdat ik die oorzaak heb gevonden zou ik het paard op de wei laten lopen en er geen dingen van vragen die het niet aankan. Je kunt er ook ijzers onder laten slaan en het paard loopt niet meer kreupel en je kunt weer gaan rijden. Is het paard dan plotseling genezen? NEE, zeker niet! IJzers verdoezelen het symptoom. IJzers verdoezelen het kreupel lopen. IJzers genezen NIET. Een ijzeren plaat onder een hoef timmeren is niet hetzelfde als de voet genezen. In tegendeel. Het paard loopt nog steeds kreupel, het paard is niet wonderbaarlijk snel genezen. Maar, je ZIET het alleen niet meer. Het bewijs? Haal de ijzers er maar weer onder vandaan en tadaa, hij loopt inderdaad nog steeds kreupel. Op een paard rijden met hoefijzers dat zonder die hoefijzers kreupel loopt is wat mij betreft mishandeling (zal wel niet aardig zijn, maar ik zeg het toch).
Maar nee hoor, hup, we slaan er gewoon ijzers onder, hij loopt weer goed, we kunnen gewoon weer verder met het paard in de vernieling rijden. Hij kan niet meer lopen op zijn EIGEN voeten, maar dat zie je zo lekker toch niet. En wat je niet ziet, is er ook niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:53

JoviBan schreef:
Needje schreef:
Maar laat jij een paard constant kreupel lopen omdat de voeten het gewoon echt niet aankunnen?

Wanneer een paard dermate slechte en verzwakte (of zelfs zieke) hoeven heeft dat ie er kreupel van loopt, dan ga je toch niet met dat paard rijden?

Imo behoor je er dan alles aan te doen om de hoeven weer sterk en gezond te maken.

Mijn beide paardjes kunnen niet zonder voorijzers.
Ook al rijd ik niet, hebben ze ze alsnog nodig.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:58

JoviBan schreef:
Needje schreef:

Wie heeft het over rijden?

Ik heb toevallig een paard welke ik moet rijden. Omdat alleen daardoor hij recht in z'n lijf blijft op dit moment, en daardoor ook blessure vrij. Dus nee, ik kan geen gevoelige voeten veroorloven. En niet zozeer voor mezelf. Want van mij mag ie gerust lekker af en toe vakantie. Maar gevoelig lopen betekend vast houden in de rug en dus uiteindelijk weer flinke blokkades daar. En laten we daar nu net eindelijk vanaf zijn.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 13:03

Dani_ schreef:
IJzers verdoezelen het symptoom. IJzers verdoezelen het kreupel lopen. IJzers genezen NIET. Een ijzeren plaat onder een hoef timmeren is niet hetzelfde als de voet genezen. In tegendeel. Het paard loopt nog steeds kreupel, het paard is niet wonderbaarlijk snel genezen. Maar, je ZIET het alleen niet meer. Het bewijs? Haal de ijzers er maar weer onder vandaan en tadaa, hij loopt inderdaad nog steeds kreupel. Op een paard rijden met hoefijzers dat zonder die hoefijzers kreupel loopt is wat mij betreft mishandeling (zal wel niet aardig zijn, maar ik zeg het toch).

Ik ben het met je eens dat er veel mensen ijzers voor hun paard willen om medische redenen. Het zijn dan idd symptoombestrijders. Het is beter om de oorzaak aan te pakken.

Maar er zijn ook wel uitzonderingen denk ik.... stel je hebt een oud(er) artrose paard die heel graag wil lopen. Deze wordt overigens behandeld voor artrose dus wat dat betreft kun je niet veel meer doen. Je kunt buiten rijden maar hebt alleen de weg tot je beschikking. Maar op de weg loopt hij niet lekker, ook niet met hoefschoenen. Je paard is ouder en je denkt dat hij mss nog een paar jaar bij je zal zijn. Wat doe je dan? Geef je het paard ijzers als symptoombestrijding (je gaat er dan vanuit dat dit helpt) maar waar hij wel mee uit de voeten kan en hem geestelijk ook gezond kunt houden want je kunt dan immers weer rijden. Of laat je hem staan op een zachte ondergrond en doet weinig meer met hem als wat grondwerk en tutten en af en toe wandelen en/of een staprit met hoefschoenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 13:07

Needje schreef:
Wie heeft het over rijden?

Ik heb toevallig een paard welke ik moet rijden.

Als jij niet doelt op rijden, waarom haal je er dan wel een voorbeeld bij dat jij mòet rijden?

Hoe zit het dan met al die andere paarden die helemaal niet "moeten" rijden, maar waarvan de ruiter wil rijden?

Wat bedoelde je dan wèl met je vorige vraag "laat jij een paard constant kreupel lopen omdat de voeten het gewoon echt niet aankunnen?"?
Gaat die vraag dan over paarden die niet bereden worden?