paardenmishandeling? Petitie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:02

Waar stonden die beste stuurlui ook alweer?! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:04

Borg schreef:

Ik zou zeggen geef zelf eens onderbouwd kritiek. Met zo een oneliner een topic binnenvallen is wat flauw. Wie zegt dat de stuurlui hier altijd aan wal staan?

@Sanne83, zoals eerder gezegd, misschien is de intentie goed, maar de uitvoering niet. Ze gaat veel te lang door met druk uitoefenen, eerst met het slaan op de kont en opvoeren en later met het constant tegen zijn hoofd slaan, het effect is totaal weg en het creeert alleen maar onrust. Ze voert met het dreigen op de flank de druk veel te snel op. Het commentaar slaat nergens op. Kijk niet waar het paard naar kijkt, ja duh. Aan het eind van het filmpje is paard eerder angstig dan dat ie haar accepteert als leider en enorm schuw met het hoofd. Dat constante geschud aan het halster vind ik niet normaal. Als ze daar met mijn paard bezig was geweest, had ik hem meegenomen, dit is geen respect krijgen maar op een negatioeve manier afdwingen en angst creeren. Vooral bij een beginsessie gelijk met een ander paard aankomen vind ik te. Alleen op haar letten en haar ruimte respecteren was voldoende geweest, zonder gelijk een stapje hoger te moeten. Geduld.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-03-10 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

ShauniBef

Re: paardenmishandeling? Petitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:12

Wat een achterlijk mens zeg!! Krijg gelijk neigingen om die bitch is op te zoeken!

Dit paard heeft in mijn ogen TEVEEL RESPECT voor haar! Als ik dat paard was had ze al 3O hoeven tegen haar hoofd aangehad!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:20

het enige wat ik zie is dat het paard van gekkigheid niet meer weet wat die moet doen........... links nie goe, recht niet goe, vooruit nie goe, achteruit nie goe, niks doen nie goe........... niks is goed........... ik zie dat peerd per seconde wanhopiger worden om het goed te doen..........

schandalig!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:28

KiWiKo schreef:
het enige wat ik zie is dat het paard van gekkigheid niet meer weet wat die moet doen........... links nie goe, recht niet goe, vooruit nie goe, achteruit nie goe, niks doen nie goe........... niks is goed........... ik zie dat peerd per seconde wanhopiger worden om het goed te doen..........

schandalig!!!

Nee joh, jij ziet dat ook weer helemaal verkeerd! Het paard moet ook helemaal niet ergens heen, hij moet ook niet nergens heen, hij moet gewoon gaan nadenken! En dit zijn dus de hulpen voor 'nadenken'. Logisch toch :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:30

O........ OK :D :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:38

WildWings schreef:
KiWiKo schreef:

schandalig!!!

Nee joh, jij ziet dat ook weer helemaal verkeerd! Het paard moet ook helemaal niet ergens heen, hij moet ook niet nergens heen, hij moet gewoon gaan nadenken! En dit zijn dus de hulpen voor 'nadenken'. Logisch toch :+

zit wat in...ik ga het morgen meteen proberen met mijn fries,misschien dat hij ook eens gaat nadenken...
Toch raar....in ene kom je er dan achter dat je het al 30 jaar verkeert doet....zwarte dag... :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:41

ik hou ze liever wat dommig :D :D dan doen ze gewoon wat ik wil :)

Volgens mij hoeft een paard ook helemaal niet na te denken over jouw of mijn ruimte, over wat wel of niet wenselijk gedrag is......... een paard doet dat gewoon, of doet dat gewoon niet :)

Wat ik me afvraag.......... als dit niet zou helpen, zou die dan voor straf in de hoek moeten om na te denken over diens acties?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:42

Borg schreef:

Aan wal, dat geeft een verklaring waarom je geen argumenten geeft :D
Enneh, ik heb ook al flink wat voor mijn kiezen gehad hoor, wat pony's/paarden betreft.
Dus waar stonden de beste stuurlui ;) ?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:42

Mindim schreef:
@Sanne83, zoals eerder gezegd, misschien is de intentie goed, maar de uitvoering niet. Ze gaat veel te lang door met druk uitoefenen, eerst met het slaan op de kont en opvoeren en later met het constant tegen zijn hoofd slaan, het effect is totaal weg en het creeert alleen maar onrust. Ze voert met het dreigen op de flank de druk veel te snel op. Het commentaar slaat nergens op. Kijk niet waar het paard naar kijkt, ja duh. Aan het eind van het filmpje is paard eerder angstig dan dat ie haar accepteert als leider en enorm schuw met het hoofd. Dat constante geschud aan het halster vind ik niet normaal. Als ze daar met mijn paard bezig was geweest, had ik hem meegenomen, dit is geen respect krijgen maar op een negatioeve manier afdwingen en angst creeren. Vooral bij een beginsessie gelijk met een ander paard aankomen vind ik te. Alleen op haar letten en haar ruimte respecteren was voldoende geweest, zonder gelijk een stapje hoger te moeten. Geduld.

Laat in ieder geval duidelijk zijn dat dit niet gaat om respect krijgen. Dat is absoluut niet het doel. Het enige doel is ruimte verdedigen en zorgen dat het paard uberhaupt gaat nadenken en niet van elke ritsel wegspringt en bovenop iemand beland.
Bij het aanleren van iets voer je de druk heel langzaam op, bij je eigen ruimte verdedigen match je de energie van het paard en een tandje hoger zodat hij niet bovenop je springt. Je haalt zowieso geen druk weg zonder dat het paard een reactie gegeven heeft, zo leer je een paard aan dat hij door al die commotie heen mag denderen.

Het is verder moeilijk te verdedigen omdat er flink in het filmpje geknipt is. Je ziet het begin niet en daarom weet je niet dat het paard dit gedrag al vertoonde en dat dit een reactie is op het gedrag en niet andersom.

Behalve dat met een touw slingeren niet mijn voorkeur heeft, snap ik dat ze aan beginners deze tool mee willen geven (in geval van nood ;) ). Vergeet niet dat dit stuk midden in een pakket gepresenteert wordt waar de rest van het pakket alleen maar over de relatie, friendly, wachten, geduld, langzaam opbouwen etc etc gaat.
Dat geeft mensen snel de indruk dat je niet mag ingrijpen als het mis gaat. Als je paard in een keer over je heen rent (ook al komt dat omdat JIJ die situatie niet goed voorbereid/ingeschat hebt), mag je heel heel erg assertief zijn. Daarna wel nadenken hoe je dat had kunnen voorkomen en wat je in de toekomst kan doen om uberhaupt te zorgen dat je paard niet zo van de rel raakt, maar altijd wel in de eerste plaats jezelf verdedigen.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:43

Bizzybijtje schreef:
[Da's weer een compleet andere discussie :roll:
Dan vind ik mensen die daar op een verantwoorde manier mee omgaan (de meesten dus eigenlijk) vriendelijker dan wat Linda hier doet.
Maar goed...

Nu benadruk je 1 zinnetje van het hele stuk alsof ik het alleen daarover heb.
En zoals jezelf zegt "de meeste". Ik "ken" meerdere dressuur.. die je eigelijk van dat paard zou willen rammen. Dat wat je hun soms ziet doen, das pas mishandeling. Dan steld dit niet zoveel voor.
En ja das een andere discussie, het was een voorbeeld dat in ieders directe omgeving veel ergere mishandeling plaatsvindt en dit dan niet zo heel veel voorsteld om hiervoor een petitie te doen.

Dat was alles :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:44

KiWiKo schreef:
ik hou ze liever wat dommig :D :D dan doen ze gewoon wat ik wil :)

Volgens mij hoeft een paard ook helemaal niet na te denken over jouw of mijn ruimte, over wat wel of niet wenselijk gedrag is......... een paard doet dat gewoon, of doet dat gewoon niet :)

Wat ik me afvraag.......... als dit niet zou helpen, zou die dan voor straf in de hoek moeten om na te denken over diens acties?

ik denk dat ze de stekker uit de computer trekken...mag hij voor straf niet meer on-line...

Wat een raar mens is dat zeg....het zou me niets verbazen als er een keer een paard is wat wraak neemt...

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:44

Helaas kan ik het filmpje niet zien op mijn pc, kan daar ook geen commentaar op geven. Ook heb ik het hele topic niet gelezen, vergeef mij....
Wil alleen een algemene opmerking plaatsen: Paarden met een beperkt gezichtsvermogen reageren anders dan paarden zonder die beperking. Hun inprenting is anders (elk paard weer anders), hun associatievermogen werkt anders, omdat gezichtsvermogen geheel of gedeeltelijk wegvalt. Helaas weet ik dit omdat ik met meerdere 'slechtziende' en zelfs met geheel blinde paarden heb gewerkt.
Training vraagt dan ook om aanpassing...... Het blijft leren voor beide partijen

@ Kiwiko: moet ie eerst de hoek kunnen vinden.......
Laatst bijgewerkt door gaellehtc op 12-03-10 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:45

xmarliez schreef:
Hij snapt het wel maar op dat moment wil hij het niet snappen Judje............. en dat bedoel ik met die eigenwijzigheid.........

Mischien is het niet zo'n slim paard. Beetje simpel. Onder de mensheid vind je ze genoeg :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:45

jes_sira schreef:
Bizzybijtje schreef:
Dan vind ik mensen die daar op een verantwoorde manier mee omgaan (de meesten dus eigenlijk) vriendelijker dan wat Linda hier doet.
Maar goed...

En zoals jezelf zegt "de meeste". Ik "ken" meerdere dressuur.. die je eigelijk van dat paard zou willen rammen. Dat wat je hun soms ziet doen, das pas mishandeling. Dan steld dit niet zoveel voor.
En ja das een andere discussie, het was een voorbeeld dat in ieders directe omgeving veel ergere mishandeling plaatsvindt en dit dan niet zo heel veel voorsteld om hiervoor een petitie te doen.

Vind je..............????.. ik vind geestelijke mishandeling echt een overtreffende trap..........

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:48

xmarliez schreef:
Ik begin moe te worden van de discussie.. iedereen heeft zijn eigen standpunt en verdedigd die... iedereen moet dat respecteren van elkaar.... ik snap een hele hoop opmerkingen hier.... vooral van de mensen die zich niet verdiept hebben in de achterliggende gedachte van Parelli...... ik verdedig Parelli tot in ALLES maar er is niemand die wil luisteren en dat vind ik prima dat is ook de reden dat ik stop met moeite doen...... Er zijn een paar mensen die alles zien als een geintje en daarmee mensen beledigen en dat vind ik jammer.
....

De pot verwijt de ketel :9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:49

jes_sira schreef:
Bizzybijtje schreef:
Maar goed...

Dit stelt dan niet zoveel voor :oo ?
De join-up raak je het paard ook niet aan.
Imo toch echt geestelijke mishandeling.

De reden dat ik niet reageerde op het andere deel was omdat ik er geen mening rond kon vormen, omdat je jezelf nogal tegensprak :)

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:50

[/quote] Nu benadruk je 1 zinnetje van het hele stuk alsof ik het alleen daarover heb.

Dat was alles :+[/quote]
Vind je..............????.. ik vind geestelijke mishandeling echt een overtreffende trap..........[/quote]

Daar heb je wel een punt :o Daar had ik in mijn snelle reactie niet aangedacht. Maar dat andere werkt ook geestelijk door. :D

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:51

xmarliez schreef:
De bedoeling van het 'getrek aan dit touw' is dat Linda reactie krijgt en die reactie moet zijn dat hij achteruit stapt. Ieder paard die respect heeft stapt achteruit maar omdat dit een respectloos, eigenwijs paard is zet hij geen stap en als hij een stap zet is die voorruit...... in Linda's ruimte. Ze beschermt haar eigen ruimte en vraagt zo om respect. Voor de mensen die het filmpje af gekeken hebben.. op het laatste zie je ook momenten van druk vrij wanneer hij eindelijk toe geeft... daar wil ze heen en sommige paard hebben veel effectieve fases nodig voordat ze luisteren.. en deze toevallig heel effectief. Ze probeert hem iets duidelijk te maken maar door zijn koppigheid wil hij niets horen......... Ook zie je dat hij niet bang voor haar is, want ze werkt met fases en is daar heel eerlijk in. Menig mens had dit paard naar de hoek van zijn weiland geschopt als hij zo RUW hun ruimte binnen kwam en dan krijg je inderdaad een bang paard. Nu krijg je een paard wat respect voor je heeft en zijn oren begint open te doen en gaat vragen en antwoorden DAT is waar Linda Parelli heen wil.

Het spijt me, maar ik vind dit regelrechte mishandeling.
Het paard begrijpt absoluut niet wat hij moet doen. Als dit mijn paard was geweest had ik een filmpje gestuurd naar de dierenbescherming en Linda persoonlijk het touwtje op dezelfde manier laten voelen.
Als dit horsemanship is....
En natural is het al helemaal niet. Het is puur pesterij...
Ik durf het zelfs te vergelijken met de dame die een paard 150 x met de zweep gaf in 5 min aan de longeerlijn. Schandelijk.....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:55

Het ziet er erg chaotisch uit, maar ik zie echt geen mishandeling hierin hoor :n
Paard blijft steeds op andere dingen letten, blijft in haar persoonlijke ruimte komen en langs haar door schieten.. Enige wat het paard hoeft te doen is stilstaan en op haar letten en eventueel wat achterwaarts lopen, dat is ook wat elk paard in de kudde tegenover een dominant paard zou doen. Paardje is dus gewoon slecht opgevoed (en ik neem aan dat het paard ook gevaarlijk is, anders zouden ze het vast wel wat rustiger oplossen)

Mishandeling vind ik pas als een paard van voren wordt opgeknoopt en van achteren vooruit wordt gemept, en van die andere vreemde manieren om paarden kunstjes aan te leren. En dan heb ik het niet zo zeer over de nederlandse dressuur, maar meer over de paarden in oa egypte, en bij sommige spaanse bedrijven..

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:59

[quote="Bizzybijtje[/quote]

De reden dat ik niet reageerde op het andere deel was omdat ik er geen mening rond kon vormen, omdat je jezelf nogal tegensprak :)[/quote]

Je hebt daarin ook gelijk, maar ik vind niet dat ik mezelf tegensprak.
Ik heb paarden gezien die er totaal niets meer van begrepen en 1 die echt alleen nog maar achteruit liep, aan de hand, erop en aan de longe. En maar slaan, sporen erin en in de krul rukken. Is niet alleen lichamelijke maar ook zeker psychische mishandeling.

En ja, erger of niet erger. Het is en blijft erg. TE ERG!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:00

MysticTinker schreef:
Het ziet er erg chaotisch uit, maar ik zie echt geen mishandeling hierin hoor :n
Paard blijft steeds op andere dingen letten, blijft in haar persoonlijke ruimte komen en langs haar door schieten.. Enige wat het paard hoeft te doen is stilstaan en op haar letten en eventueel wat achterwaarts lopen, dat is ook wat elk paard in de kudde tegenover een dominant paard zou doen. Paardje is dus gewoon slecht opgevoed (en ik neem aan dat het paard ook gevaarlijk is, anders zouden ze het vast wel wat rustiger oplossen)

Mishandeling vind ik pas als een paard van voren wordt opgeknoopt en van achteren vooruit wordt gemept, en van die andere vreemde manieren om paarden kunstjes aan te leren. En dan heb ik het niet zo zeer over de nederlandse dressuur, maar meer over de paarden in oa egypte, en bij sommige spaanse bedrijven..

Vind je......... ik vind dit pure mentale breken van een paard........ pure geestelijke mishandeling....... het paard weet het niet meer, weet niet meer wat te doen en wat niet te doen........ en als het niks doet is het ook niet goed........

Ik snap dat een paar klappen er naar uit kunnen zien, ik snap dat opgeknupte paarden er naar uit zien, en geslagen paarden ook........ maar weet je, dat gaat vele malen sneller het rugzakje in dan een behandeling als deze.......... Dit is pure geestelijke mishandeling, maar omdat er geen "bloed" bij vloeit mag dit.........

maar in mijn opinie niet ......... in mijn opinie is dit veel erger! Dit paard weet het gewoon echt niet meer........... en persoonlijk vind ik dit helemaal triest!

Anoniem

jes_sira schreef:
[quote="Bizzybijtje

De reden dat ik niet reageerde op het andere deel was omdat ik er geen mening rond kon vormen, omdat je jezelf nogal tegensprak :)[/quote]

Je hebt daarin ook gelijk, maar ik vind niet dat ik mezelf tegensprak.
Ik heb paarden gezien die er totaal niets meer van begrepen en 1 die echt alleen nog maar achteruit liep, aan de hand, erop en aan de longe. En maar slaan, sporen erin en in de krul rukken. Is niet alleen lichamelijke maar ook zeker psychische mishandeling.

En ja, erger of niet erger. Het is en blijft erg. TE ERG![/quote]

Ik heb het over het eerste deel van de tekst...

beantsje

Ik vind het werkelijk nergens op slaan, wat ik op het filmpje zie, laat dat duidelijk zijn. Wat een ongelooflijk braaf paard overigens, als ik dat paard was, had ik vast even lekker voluit uitgehaald, denk ik!
áls (en ik zeg áls) een paard dominant is, zijn een paar rake klappen duidelijker en eerlijker dan dit geneuzel, waar je toch werkelijk niets meer van snapt. Overigens als redelijk intelligent persoon kon ik uit het filmpje absoluut niet opmaken wat ze nou wilde, dat dat paard deed. hoe moet dat paard dat dan??

Maar goed, ik ben nogal huiverig voor filmpjes op internet zetten en dan iemand publiekelijk aan de schandpaal nagelen met zo'n petitie. Ik weet niet hoe dit filmpje tot stand is gekomen en of er misschien toch een nuancering is. Vergelijk het schandpaal-filmpje met Patrick Kittel met zijn paard met die blauwe uitgestoken tong.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:05

Bizzybijtje

Heb het nog effe doorgelezen en het is een beetje omslachting maar zie geen tegenstijdigheden.
Maar goed, maakt ook niet uit.

We zijn het er in elk geval over eens dat Linda? er veel te ver mee is gegaan en dit het paard echt niet helpt. Wat de problemen met dit paard ook zijn.