Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Borg schreef:Waar stonden die beste stuurlui ook alweer?!
KiWiKo schreef:het enige wat ik zie is dat het paard van gekkigheid niet meer weet wat die moet doen........... links nie goe, recht niet goe, vooruit nie goe, achteruit nie goe, niks doen nie goe........... niks is goed........... ik zie dat peerd per seconde wanhopiger worden om het goed te doen..........
schandalig!!!
WildWings schreef:KiWiKo schreef:het enige wat ik zie is dat het paard van gekkigheid niet meer weet wat die moet doen........... links nie goe, recht niet goe, vooruit nie goe, achteruit nie goe, niks doen nie goe........... niks is goed........... ik zie dat peerd per seconde wanhopiger worden om het goed te doen..........
schandalig!!!
Nee joh, jij ziet dat ook weer helemaal verkeerd! Het paard moet ook helemaal niet ergens heen, hij moet ook niet nergens heen, hij moet gewoon gaan nadenken! En dit zijn dus de hulpen voor 'nadenken'. Logisch toch
Mindim schreef:@Sanne83, zoals eerder gezegd, misschien is de intentie goed, maar de uitvoering niet. Ze gaat veel te lang door met druk uitoefenen, eerst met het slaan op de kont en opvoeren en later met het constant tegen zijn hoofd slaan, het effect is totaal weg en het creeert alleen maar onrust. Ze voert met het dreigen op de flank de druk veel te snel op. Het commentaar slaat nergens op. Kijk niet waar het paard naar kijkt, ja duh. Aan het eind van het filmpje is paard eerder angstig dan dat ie haar accepteert als leider en enorm schuw met het hoofd. Dat constante geschud aan het halster vind ik niet normaal. Als ze daar met mijn paard bezig was geweest, had ik hem meegenomen, dit is geen respect krijgen maar op een negatioeve manier afdwingen en angst creeren. Vooral bij een beginsessie gelijk met een ander paard aankomen vind ik te. Alleen op haar letten en haar ruimte respecteren was voldoende geweest, zonder gelijk een stapje hoger te moeten. Geduld.
Bizzybijtje schreef:[Da's weer een compleet andere discussie![]()
Dan vind ik mensen die daar op een verantwoorde manier mee omgaan (de meesten dus eigenlijk) vriendelijker dan wat Linda hier doet.
Maar goed...
KiWiKo schreef:ik hou ze liever wat dommig![]()
dan doen ze gewoon wat ik wil
![]()
Volgens mij hoeft een paard ook helemaal niet na te denken over jouw of mijn ruimte, over wat wel of niet wenselijk gedrag is......... een paard doet dat gewoon, of doet dat gewoon niet![]()
Wat ik me afvraag.......... als dit niet zou helpen, zou die dan voor straf in de hoek moeten om na te denken over diens acties?
jes_sira schreef:Bizzybijtje schreef:[Da's weer een compleet andere discussie![]()
Dan vind ik mensen die daar op een verantwoorde manier mee omgaan (de meesten dus eigenlijk) vriendelijker dan wat Linda hier doet.
Maar goed...
Nu benadruk je 1 zinnetje van het hele stuk alsof ik het alleen daarover heb.
En zoals jezelf zegt "de meeste". Ik "ken" meerdere dressuur.. die je eigelijk van dat paard zou willen rammen. Dat wat je hun soms ziet doen, das pas mishandeling. Dan steld dit niet zoveel voor.
En ja das een andere discussie, het was een voorbeeld dat in ieders directe omgeving veel ergere mishandeling plaatsvindt en dit dan niet zo heel veel voorsteld om hiervoor een petitie te doen.
Dat was alles
xmarliez schreef:Ik begin moe te worden van de discussie.. iedereen heeft zijn eigen standpunt en verdedigd die... iedereen moet dat respecteren van elkaar.... ik snap een hele hoop opmerkingen hier.... vooral van de mensen die zich niet verdiept hebben in de achterliggende gedachte van Parelli...... ik verdedig Parelli tot in ALLES maar er is niemand die wil luisteren en dat vind ik prima dat is ook de reden dat ik stop met moeite doen...... Er zijn een paar mensen die alles zien als een geintje en daarmee mensen beledigen en dat vind ik jammer.
....
jes_sira schreef:Bizzybijtje schreef:[Da's weer een compleet andere discussie![]()
Maar goed...
Nu benadruk je 1 zinnetje van het hele stuk alsof ik het alleen daarover heb.
En zoals jezelf zegt "de meeste". Ik "ken" meerdere dressuur.. die je eigelijk van dat paard zou willen rammen. Dat wat je hun soms ziet doen, das pas mishandeling. Dan steld dit niet zoveel voor.
En ja das een andere discussie, het was een voorbeeld dat in ieders directe omgeving veel ergere mishandeling plaatsvindt en dit dan niet zo heel veel voorsteld om hiervoor een petitie te doen.
Dat was alles
xmarliez schreef:De bedoeling van het 'getrek aan dit touw' is dat Linda reactie krijgt en die reactie moet zijn dat hij achteruit stapt. Ieder paard die respect heeft stapt achteruit maar omdat dit een respectloos, eigenwijs paard is zet hij geen stap en als hij een stap zet is die voorruit...... in Linda's ruimte. Ze beschermt haar eigen ruimte en vraagt zo om respect. Voor de mensen die het filmpje af gekeken hebben.. op het laatste zie je ook momenten van druk vrij wanneer hij eindelijk toe geeft... daar wil ze heen en sommige paard hebben veel effectieve fases nodig voordat ze luisteren.. en deze toevallig heel effectief. Ze probeert hem iets duidelijk te maken maar door zijn koppigheid wil hij niets horen......... Ook zie je dat hij niet bang voor haar is, want ze werkt met fases en is daar heel eerlijk in. Menig mens had dit paard naar de hoek van zijn weiland geschopt als hij zo RUW hun ruimte binnen kwam en dan krijg je inderdaad een bang paard. Nu krijg je een paard wat respect voor je heeft en zijn oren begint open te doen en gaat vragen en antwoorden DAT is waar Linda Parelli heen wil.
MysticTinker schreef:Het ziet er erg chaotisch uit, maar ik zie echt geen mishandeling hierin hoor![]()
Paard blijft steeds op andere dingen letten, blijft in haar persoonlijke ruimte komen en langs haar door schieten.. Enige wat het paard hoeft te doen is stilstaan en op haar letten en eventueel wat achterwaarts lopen, dat is ook wat elk paard in de kudde tegenover een dominant paard zou doen. Paardje is dus gewoon slecht opgevoed (en ik neem aan dat het paard ook gevaarlijk is, anders zouden ze het vast wel wat rustiger oplossen)
Mishandeling vind ik pas als een paard van voren wordt opgeknoopt en van achteren vooruit wordt gemept, en van die andere vreemde manieren om paarden kunstjes aan te leren. En dan heb ik het niet zo zeer over de nederlandse dressuur, maar meer over de paarden in oa egypte, en bij sommige spaanse bedrijven..
jes_sira schreef:[quote="Bizzybijtje