Wie rijd er bitloos en goed dressuurmatig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:46

Anoeska schreef:
_Sigrid_: wat wil je met dit plaatje zeggen? Dit is namelijk volgens mij een paard dat toevallig z'n hoofd in een 'soort van dressuurhouding' heeft. Voor mij geen voorbeeld van een correct lopend paard (hoewel je aan één zo'n plaatje natuurlijk maar heel weinig kan zien)

Grappig dat je dit zegt.
Bij een optomingloos paard of een paard met neckrope om de hals is het een "toevallige houding", en bij een hoofstel/bit is het ...?
Dat zou aangeven dat het met hoofdstel/bit 'dus' een gedwongen/geforceerde houding is en in vrijheid een vrijwillige of toevallige houding?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:47

Minoesxx schreef:
Mijn buurvrouw had een d- pony
bitloos en zonder zadel ree ze.

Die neusband zit veels te laag.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:47

Inderdaad, topsport kan ook van andere takken van de paardensport heel shockerend zijn!

Joviban, heb jij mij niet een aantal maanden geleden eens een heel mooi filmpje laten zien van een paard dat prachtig verzameld liep en dresuuroefeningen deed zonder optoming?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:51

JoviBan schreef:
Anoeska schreef:
_Sigrid_: wat wil je met dit plaatje zeggen? Dit is namelijk volgens mij een paard dat toevallig z'n hoofd in een 'soort van dressuurhouding' heeft. Voor mij geen voorbeeld van een correct lopend paard (hoewel je aan één zo'n plaatje natuurlijk maar heel weinig kan zien)

Grappig dat je dit zegt.
Bij een optomingloos paard of een paard met neckrope om de hals is het een "toevallige houding", en bij een hoofstel/bit is het ...?
Dat zou aangeven dat het met hoofdstel/bit 'dus' een gedwongen/geforceerde houding is en in vrijheid een vrijwillige of toevallige houding?

Nee, dat bedoel ik eigenlijk niet. Het gaat me namelijk helemaal niet om de houding van het hoofd, noch op dit plaatje noch in de dressuur. Ik zie ik dit plaatje gewoon geen correct lopend paard, waar hij z'n hoofd ook houdt. Het enige dat ik zie is een paard dat z'n hoofd min of meer in die houding heeft, waardoor het zou kunnen lijken op een correct dressuurmatig lopend paard. Maar de rest van het lichaam en het benenwerk geven mij niet het idee dat dit een correct lopend paard is.

Anoniem

Re: Wie rijd er bitloos en goed dressuurmatig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:03

@Daan: was dat het filmpje van een jonge vrouw met haar paard, zowel rijdend als op de grond? Anders ga ik even spitten. ;)

@Anoeska: ik kan wel even een ander plaatje van Hempfling voor je scannen als je wilt?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:09

Ik weet het niet precies meer :o Het was een film van een paar minuten en echt heel mooi.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:11

JoviBan schreef:
Toch zie je in de klassieke dressuur en in western doorhangende teugels. Deze ruiters hebben dus blijkbaar niet die continue verbinding met het hoofd c.q. de mond nodig.

Dat is een interpretatieverschil tussen de klassieke en 'gewone' wedstrijddressuur... Wat mij betreft geen discussie van goed/fout, maar een verschil in wat gewenst/niet gewenst is. Er zijn tig discussies geweest over klassieke en moderne dressuur en naar mijn mening hebben beide veel overeenkomsten, maar ook enkele (nuance)verschillen. Op het moment dat de teugels in boogjes hangen wordt dat in de gewone dresuur toch een beetje gezien als dat het paard zich opkropt (wat in de meeste gevallen vaak ook zo is), en men wil juist graag zien dat het paard enigzins op lengte blijft (ook in de oprichting) de hand volgt en er sprake is van een constante lichte verbinding. Oefeningen als halsstrekken, uitstrekken zie je echt klassieke ruiters gewoon veel minder doen. In de klassieke dressuur lijkt men daarentegen tact en impulsverlies weer minder zwaar aan te rekenen dan in de 'gewone dressur'. Het is maar wat je wenst dus. Western en dressuur kennen ook wat overeenkomsten, maar ook essentiele verschillen (o.a. in de gewenste tact, aanleuning, gedragenheid en verruimingen etc). Het blijft dan toch een beetje appels en peren vergelijken. Dus de vergelijking tussen westernruiters en dressuurruiters gaat wat mij betreft qua aanleuning/verbinding met het hoofd/mond niet op.

Ik denk dat je als ruiter gewoon moet beslissen wat je einddoel is, wat jou ideaal is. (En daar dan de meest geschikte optoming voor kiezen). Als je hoofddoel recreatief rijden is, en je af en toe, niet al te fanatiek en op een wat lager niveau een beetje dressuurmatig hobbelt in de bak moet je je rijden niet gaan vergelijken met iemand die een fanatieke wedstrijd/dressuur ruiter is. De laatste zal gewoon hogere eisen stellen aan de uitvoering, daarom meer behoefte hebben aan de mogelijkheid hulpen zo fijn mogelijk te kunnen geven en daarom voorkeur geven aan een andere optoming.

Ik denk niet dat je de verschillende disciplines (western, dressuur, recreatief, NH) steeds met elkaar moet vergelijken in de zin van goed/fout. Iemand die bewust voor een richting heeft gekozen zal die richting ook graag verdedigen, en dan krijg je oneindige discussies. Ik ben van mening dat je alle disciplines op een voor het paard prettige manier kunt beoefenen en dat daarvoor veel meer factoren (meer) bepalend zijn dat optoming alleen (denk aan kundigheid/handigheid ruiter, aanleg van het paard etc.). Dat het een voor mij niet gewenst is wil niet zeggen dat het per definitie fout is. Maar voor mijn discipline/einddoel dus niet gewenst. Bokkers kunnen vaak dat onderscheid niet maken in discussies en voelen zich dan meteen persoonlijk aangevallen.

JoviBan schreef:
Daarbij ìs er bitloos tenminste een release, die er bij een bit nooit is; het bit komt nooit los/zwevend in de mond te liggen en oefent altijd druk uit in de mond.

Sja, hier krijg je dus een meningsverschil... In feite als een paard op de loodlijn loopt zou het bit vrij moeten hangen in de mond en er alleen heel licht contact moeten zijn met de hand van de ruiter. Het bit moet alleen inwerken op het moment dat de ruiter een hulp geeft. Je kan discussieren over het feit dat er dan 'druk' is van het bit, maar imo is druk op deze manier niet vervelend/belastend voor het paard. Als je bitloos (gewone)dressuur rijdt met het paard moet er ook verbinding zijn. Dan zou je dus altijd enige mate van druk op de neus hebben. Ik zie dan niet in waarom het een dan wel erg is en het ander niet. Beide zijn gevoelige lichaamsdelen van het paard, en het is de kunde van de ruiter die bepaald of het voor het paard al dan niet vervelend/pijnlijk is.

JoviBan schreef:
In de praktijk blijkt dat vrijwel ieder paard probleemloos wegloopt met het kruislings systeem.

de vraag is wat men verstaat onder 'probleemloos'? Is probleemloos zonder ongelukken? Of is probleemloos dat het paard even nauwkeurig 'bestuurd' kan worden? Wat was het niveau/einddoel van degenen die bepaalden dat het 'probleemloos' kan? Om wie zijn praktijk gaat het dan?

Als ik even vrij speculeer dan denk ik dat als je dressuurmatig gezien je paard bitloos beter voor elkaar kon krijgen dan met bit, proffessionele trainers/ruiters dit allang ontdekt hadden, dit zouden toepassen en dat zij zich allang hard hadden gemaakt om bitloos op wedstrijden toe te staan. Net zoals vooraanstaande dressuur(top)ruiters zich nu hard maken voor een nieuw jureringssysteem...

Imo is het (in dressuurmatig opzicht) onlogisch dat de wens om bitloos toe te staan voornamelijk uit de recreatieve hoek komt met de bewering dat je je paard net zo goed of beter bitloos dressuurmatig voor elkaar kunt krijgen. Voor mij zou het dus logischer zijn als die wens vanuit de proffesionele hoek zou komen, maar daar komt de wens dus niet vandaan....

Voor wat de voorstanders van bitloos betreft:
KiWiKo schreef:
ik denk dat het wel meevalt Jasmijn........ buiten dat heel veel mensen die finetuning absoluut niet kunnen zien, zelfs niet weten hoe een paard correct loopt...... ga je nul flater slaan

Ik denk dat dit dus vaak het geval zal zijn... Voor het oog van de gemiddelde paardensporter (of ze nu wel of niet met bit rijden) zal een goed getraind dressuurpaard dat een keer bitloos wordt voorgesteld er al snel goed en fijn uitzien... Plus dat het beeld door echte bitloos voorstanders wellicht ook nog eens door een roze bril zal worden bekeken. Het getrainde/kritische/deskundige oog zal wellicht zien dat de afwerking/finetuning (in dressuurmatig opzicht/hoger niveau) dus niet voldoende is... Ondanks dat veel discussies op bokt anders doen vermoeden, zijn er maar weinig die een echt goed gereden paard herkennen.

Anoeska schreef:
Het enige dat ik zie is een paard dat z'n hoofd min of meer in die houding heeft, waardoor het zou kunnen lijken op een correct dressuurmatig lopend paard. Maar de rest van het lichaam en het benenwerk geven mij niet het idee dat dit een correct lopend paard is.

Los van het minime detail :+ dat er geen ruiter op zit, en dat je er rijtechnische gezien dus weinig over kunt zeggen, gaat het er op dat je als ruiter het paard op ELK gewenst moment Ala minute o.a. kunt verkorten en verlengen. Hoe gaat degene die dat touwtje vasthoudt dat realiseren? Dressuur draait om harmonie, maar ook om controle en beheersing (vieze woorden voor veel natural/NH georienteerde ruiters :+ ). Een goede (wedstrijddressuur) ruiter kan alles (van galopwissels tot uitstrekken tot zijgangen) op elk gewenst/gevraagd moment technisch correct laten zien waarbij het lijkt alsof het paard het uit zichzelf (en met plezier) doet en de ruiter er alleen maar op zit. Een goede ruiter kan het ene moment de neus van het paard bij onze lieve heer op schoot leggen, en het andere moment de neus laten stofzuigen ZONDER daarbij de basisvoorwaarden te verliezen en ZONDER sjorren of plukken. Dat is dus waar je naar streeft. Dat niet iedereen dat lukt is een andere discussie. Je spreekt over een ideaal, en vrijwel niemand scoort ooit 100% in de dressuur dus je kan op iedereen wat aanmerken.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:24

jasmijn78 schreef:
Anoeska schreef:
Het enige dat ik zie is een paard dat z'n hoofd min of meer in die houding heeft, waardoor het zou kunnen lijken op een correct dressuurmatig lopend paard. Maar de rest van het lichaam en het benenwerk geven mij niet het idee dat dit een correct lopend paard is.

Los van het minime detail :+ dat er geen ruiter op zit, en dat je er rijtechnische gezien dus weinig over kunt zeggen, gaat het er op dat je als ruiter het paard op ELK gewenst moment Ala minute o.a. kunt verkorten en verlengen. Hoe gaat degene die dat touwtje vasthoudt dat realiseren? Dressuur draait om harmonie, maar ook om controle en beheersing (vieze woorden voor veel natural/NH georienteerde ruiters :+ ). Een goede (wedstrijddressuur) ruiter kan alles (van galopwissels tot uitstrekken tot zijgangen) op elk gewenst/gevraagd moment technisch correct laten zien waarbij het lijkt alsof het paard het uit zichzelf (en met plezier) doet en de ruiter er alleen maar op zit. Een goede ruiter kan het ene moment de neus van het paard bij onze lieve heer op schoot leggen, en het andere moment de neus laten stofzuigen ZONDER daarbij de basisvoorwaarden te verliezen en ZONDER sjorren of plukken. Dat is dus waar je naar streeft. Dat niet iedereen dat lukt is een andere discussie. Je spreekt over een ideaal, en vrijwel niemand scoort ooit 100% in de dressuur dus je kan op iedereen wat aanmerken.

Je hebt natuurlijk gelijk, maar je kan ook een (dressuurmatig) correct lopend paard aan de longe hebben. Dan zit er ook geen ruiter op, maar kan je wel zien of het paard de rug wat loslaat, het achterbeen ruim naar voren komt, bergopwaarts loopt, enz enz enz. Dus voor mijn gevoel hoeft er voor een correct lopend paard niet perse een ruiter op te zitten.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:32

Anoeska schreef:
Je hebt natuurlijk gelijk, maar je kan ook een (dressuurmatig) correct lopend paard aan de longe hebben. Dan zit er ook geen ruiter op, maar kan je wel zien of het paard de rug wat loslaat, het achterbeen ruim naar voren komt, bergopwaarts loopt, enz enz enz. Dus voor mijn gevoel hoeft er voor een correct lopend paard niet perse een ruiter op te zitten.

Oh, ja dat ben ik met je eens hoor!!! :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 18:06

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:59

JoviBan schreef:
Anoeska schreef:

Grappig dat je dit zegt.

Daar gaat het helemaal niet om, jij hebt het nu alleen over de halshouding, maar correct dressuurmatig lopend betekent ook een correcte beenzetting in één van de gangen, dan zou ik wel eens willen weten van welke gang dit volgens jou een correct voorbeeld is?

@Jasmijn
Leuk dat je bitloos gaat proberen. Ik ben er ook van overtuigd dat het nog steeds goede plaatjes op zal leveren. Ik ben ook heel benieuwd naar je mening. Jouw instructeur zei volgens mij in dat leuke interview in "Dressuur" dat hij vond dat hij alle Grand Prix oefeningen ook op een trensje moest kunnen laten zien, misschien is de volgende stap dan bitloos.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:08

Daan_Ordeal schreef:
Inderdaad, topsport kan ook van andere takken van de paardensport heel shockerend zijn!

Joviban, heb jij mij niet een aantal maanden geleden eens een heel mooi filmpje laten zien van een paard dat prachtig verzameld liep en dresuuroefeningen deed zonder optoming?

Bedoel je misschien deze?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 22:23

jasmijn78 schreef:
KiWiKo schreef:
Jasmijn............ ik kan je denk ik wel met enige zekerheid zeggen, dat het je bijzonder meevalt en dat je gewoon (misschien iets minder afgewerkt dan gebruikelijk) alles eruit rijd wat je nu ook doet

simpelweg omdat jouw paarden gewoon een heule goede basis hebben en goed aan de hulpen staan..... EN omdat ik denk dat jij ook meer met zit en been doet dan met teugel

Dank je :o Uiteraard streef ik daar altijd naar, om zoveel mogelijk op zit en been te doen. Maar ik denk wel dat het belang van teugelhulpen wel eens flink onderschat wordt. Onder veel bokkers heerst volgens mij nog altijd de opvatting dat je ALLES op been en zit moet kunnen doen, en dat als je dat goed doet teugelhulpen niet meer noodzakelijk zijn.... Maar imo werkt dat niet helemaal zo. Je kunt een paard niet 'aan elkaar rijden' als er geen verbinding is tussen achter en voor. Tussen het activeren van het achterbeen en het kunnen begrenzen aan de voorkant om zo de benodigde oprichting/verzameling/gedragenheid te realiseren.

Als ik naar mijn eigen paarden kijk verwacht ik dat Valentijn (de bruine) nog wel redelijk te rijden is zonder bit. Die is sensibel en erg gevoelig. Storm daarentegen mag graag 'uit elkaar vallen' en is wat flegmatieker. Die moet je echt rijden met korte 'flitsende' hulpen om hem licht aan de hulpen te houden. Ik verwacht dat ik die bitloos met hem niet goed zal kunnen geven (met de optoming die de KNHS toe wil gaan staan). Bij hem luistert de timing echt zo nauw (hou je hem een fractie te lang vast dan duikt hij graag met zijn hele gewicht in je hand). Ik denk dat de 'release' van een bitloze optoming daar te traag voor is, plus dat het niet lateraal, maar diagonaal en aansnoerend inwerkt op de neus (teugels zitten toch kruislings? Als je een ophouding maakt met je rechterteugel, komt de druk eigenlijk aan de linkerzijde van de neus) Ik denk dat ik echt de verfijning van het bit (en in zijn geval stang en trens) nodig heb om zonder sjorren een proef door te komen. Dat wil niet zeggen dat ik verwacht dat hij bitloos helemaal als een natte krant zal lopen; maar net wat je zegt; de afwerking zal gewoon minder zijn.

Verder: gezien de kruislingse inwerking van de bitloze optoming (zoals die waarschijnlijk toegestaan zal worden in de dressuur) denk ik wel dat die voor paarden die altijd met bit (en dus met een laterale werking) gereden zijn verwarrend kan zijn. Ik denk dat het voor mijn paarden al begrijpelijker zou zijn door gewoon teugels te bevestigen aan de zijkanten van een gewone lage neusriem (dan heb je geen aansnoerwerking en kun je gewoon lateraal inwerken en werk je alleen in op de neus)

FahyaFemke schreef:
Vooral het losrijden, diep laag rond, zoo over haar rug en vol ontspannend. Werd er helemaal blij van.

Diep, laag en rond kan een prima trainingshouding zijn (mits je daarbij rug- en achterbeengebruik behoudt, en dat is wat meestal niet gebeurd), maar dat is NIET de houding die men in de ring wil zien. Dan moet de aanleuning; neus op de loodlijn en moet het paard in het totale frame toch (al naar gelang niveau) meet gesloten zijn. Waar het om gaat is of je kunt varieren in hoofd-halshouding zonder daarbij tact, impuls, aanleuning etc. te verliezen. Dat is waar je op moet trainen. Daarom wordt in proeven ook gevraagd of je kunt halsstrekken. En heel vaak zie je dat combinaties op die onderdelen door de mand vallen. Dan verliezen ze de verbinding. Laag, diep en rond is dus GEEN einddoel, geen bewijs van goed dressuurmatig rijden an sich. Ook zie ik dat een flink gebrek aan impuls/activiteit vaak wordt verward met 'ontspanning'. Dan gaan paarden dus sloffen, dan zie je van die uit elkaar lopende paarden.

Ik denk dat ook maar heel weinig mensen weten hoe goed rug/achterbeengebruik nou echt aanvoelt. Mensen denken dat als ze lekker kunnen zitten dat je dan automatisch goed ruggebruik hebt. Ik kan je vertellen dat als ik mijn paard in sjoktempo laat lopen, lekker lang en laag, dat hij dan heerlijk zit. Maar dan gebruikt hij zijn rug/achterbeen niet! Als ik tegen het punt aanzit waarbij hij zichzelf goed gaat dragen zit hij het meest beroerd. Dan geeft hij heel hoog op en veert hij nog niet optimaal in de rug waardoor je er bijna afstuitert (nou geeft die van mij ook extreem hoog op :+ , maar goed). Als hij er eenmaal echt is, gedragen, verzameld en opgericht zit hij weer heerlijk. Maar dat kost hem ook extra kracht en moeite (hoe verder we vorderen wordt dat wel steeds beter, maar met geen enkel paard gaat dat meteen vanzelf dus, tenzij je echt een toptalent onder je kont hebt) hij zal regelmatig een uitweg proberen te vinden om het zichzelf makkelijker te maken (zich lang maken, buitenbeentje buiten de massa, zich opdrukken etc.) Op die momenten moet je snel kunnen begrenzen/activeren, om daarna bij de gewenste reactie meteen weer die ontspanning op te zoeken. Maar die ontspanning is een heel ander verhaal dan de 'ontspanning' waarin je veel paarden van (bitloos rijdende) bokkers ziet lopen! Dit is dan onstpanning in aanspanning/actie! Oftewel 'losgelatenheid'. Een paard dat goed gedragen, opgericht en verzameld loopt KAN namelijk nooit volledig ontspannen zijn. Dat kan een paard alleen als hij slaapt. Tijdens het rijden moet hij alert zijn, snel reageren op de hulpen. Waar je naar moet streven is dat hij los door het lijf beweegt en dat je hulpen direct doorkomen. Dat is waar je in de dressuur naar streeft. tenminste, zo zie ik het dus :D

Is het serieus zo, dat de KNHS kruislings toe gaat staan? Dus dan kan ik nóg niet mee doen?? Want ik rijd niet graag met een kruilsings omdat ik die storend vind. Wat jij ook aangeeft in je eerste deel. Geef mij maar een Sidepull.
Het laatste deel is ook super verwoord, in mijn oren dan! Want daar werken wij dus ook naar toe. Wij strekken de hals heel goed (al zeg ik het zelf O:) én mn lesgeefster ook hoor), tot bijna op de grond als het mee zit, mét contact. Dat kun je goed zien aan dr neus, als ik los zou laten gaat ze ook wel zo laag; maar met de neus naar voren/boven gericht.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 22:42

fransje23 schreef:
Ze rijd trouwens ook met bit voor de fine-tuning

Ik twijfel er niet aan dat deze mevrouw op een prettige manier bezig is met haar paard... En ik vind het echt wel knap wat ze met haar paard doet. Maar als je deze 'dressuur' vergelijkt met wat gewenst is in de ring is en blijft het toch appels en peren... Als je in de gewone 'wedstrijddressuur' bijvoorbeeld zulke overgangen laat zien ga je daar geen punten op scoren (ook in de overgangen moet het paard verzameld en gesloten blijven, dit paard 'valt' gewoon in draf). Als ik in galop mijn teugels loslaat duikt mijn paard ook naar beneden (en de achterkant gaat dan meteen omhoog :D ) Als ik ga zitten en zeg HO staat hij meteen stil hoor, zonder dat ik dan aan de teugels hoef te komen. Maar als ik dat in een proef zou laten zien zou ik een dikke onvoldoende scoren... (want: overgang abrupt/niet gesloten/op de voorhand)

Dergelijke pirouettes en piaffes zoals zij laat zien zullen ook geen voldoendes scoren (neemt niet weg dat ik erg knap vind als je zonder zadel/hoofdstel ook maar iets kunt laten zien wat lijkt op een pirouette of een piaffe) :D

Als ik het filmpje 'dressuurtechnisch' bekijk mis ik oprichting, gedragenheid, schwung, verzameling, stelling en buiging een mooie aanleuning en de afwerking. Voor mij (mijn persoonlijke mening) mist het JUIST die aspecten die dressuur in mijn ogen zo mooi maken. Ook laat ze het paard lange tijd met de neus over de grond gaan, maar ik zie daarbij geen rug/achterbeengebruik, noch heb ik het idee dat ze veel controle over het tempo heeft. Die hoofhalshouding in in de ring al totaal ongewenst (want: paard loopt volledig uit elkaar) Qua training zou die hoofd-halshouding wat mij betreft dan vrij nutteloos zijn. Zonder rug/achterbeengebruik en controle over het tempo train je dressuurmatig namelijk niets.

Wat mij ook opvalt bij dergelijke voorbeelden als ik deze vergelijk met goed gereden paarden met bit: ik mis de mooie deining in de hals, de stille aanleuning, de oortjes naar voren, de mooie stelling en buiging, dat het paard ook echt kijkt/gebogen is in de richting waarin het gaat. Het valt mij ook dat paarden die zo gereden worden als in beide filmpjes (dus geheel zonder optoming) zo vaak de oren in de nek hebben en de hals vanuit de nek wat 'optrekken/omhoogtrekken' en qua stelling en buiging als een plank door de bochten gaan. Ik herken een mooie aanleuning altijd aan de nekspier die je er aan de zijkant van de hals dan uit ziet komen en afhankelijk van de bouw van het paard; wat ruimte tussen de kaak en de hals.... En dat zie ik bij die schimmel niet.

Hermelientje schreef:
Jouw instructeur zei volgens mij in dat leuke interview in "Dressuur" dat hij vond dat hij alle Grand Prix oefeningen ook op een trensje moest kunnen laten zien, misschien is de volgende stap dan bitloos.

Wel meer (top)ruiters zijn van mening dat je alles gewoon op een trensje ook moet kunnen hoor :) Ellen Bontje reed haar paard zelfd op internationale wedstrijden nog los op een trens en deed vlak voor ze de ring in ging snel de S&T in... Maar een trens is nog weer een ander verhaal dan bitloos. Ik betwijfel echt of bitloos de volgende stap zal worden. Op aandringen van veel wedstrijdruiters is het wel al toegestaan om ZZ-licht en ZZ-zwaar op een trens te starten, en daar zie je toch regelmatig ruiters al gebruik van maken. Ik denk echt dat als bitloos dressuurtechnisch echt een meerwaarde zou hebben daar allang meer belangstelling/aandrang van de fanatiekere/betere/proffessionelere dressuurwedstrijdruiters voor zou zijn geweest.

Maar goed; met de proef van de KNHS zullen we het gaan zien :D Nogmaals: ik ben heel benieuwd wat voor ruiters van die gelegenheid gebruik zullen maken en wat dresuurtechnisch het resultaat is.

Sodeletuut schreef:
Bedoel je misschien deze?

Daar issie dan :+ Nevzorov :+ Het spijt mij echt, maar buiten het feit dat ik deze man erg discutabel vind, vind ik het dressuurmatig ook nergens naar lijken. Pak het skala erbij en zoek de verschillen. Dit vergelijken met (gewone)dressuur is echt appels en peren vergelijken. Bijvoorbeeld die piaffe: het paard springt op het ene voorbeen van links naar rechts. Dressuurtechnisch lijkt dit er echt in de verste verte nog niet op. Met alle respect verder hoor. Ik mag dan geen fan zijn, ik kan mij best voorstellen dat er toch mensen zijn die dit aanspreekt, die dit mooi vinden (zeker gezien het hele sfeertje wat er om die man heen hangt en zijn hetze tegen het bit en paardensport). Maar ga het a.u.b. niet vergelijken met gewone dressuur. Echt: los van de discussie wat nu vriendelijk/goed/slecht etc is (en die discussie is oneindig) zijn het gewoon echt appels en peren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 23:33

jasmijn78 schreef:
Als ik het filmpje 'dressuurtechnisch' bekijk mis ik oprichting, gedragenheid, schwung, verzameling, stelling en buiging een mooie aanleuning en de afwerking. Voor mij (mijn persoonlijke mening) mist het JUIST die aspecten die dressuur in mijn ogen zo mooi maken. Ook laat ze het paard lange tijd met de neus over de grond gaan, maar ik zie daarbij geen rug/achterbeengebruik, noch heb ik het idee dat ze veel controle over het tempo heeft. Die hoofhalshouding in in de ring al totaal ongewenst (want: paard loopt volledig uit elkaar) Qua training zou die hoofd-halshouding wat mij betreft dan vrij nutteloos zijn. Zonder rug/achterbeengebruik en controle over het tempo train je dressuurmatig namelijk niets.

Wat mij ook opvalt bij dergelijke voorbeelden als ik deze vergelijk met goed gereden paarden met bit: ik mis de mooie deining in de hals, de stille aanleuning, de oortjes naar voren, de mooie stelling en buiging, dat het paard ook echt kijkt/gebogen is in de richting waarin het gaat. Het valt mij ook dat paarden die zo gereden worden als in beide filmpjes (dus geheel zonder optoming) zo vaak de oren in de nek hebben en de hals vanuit de nek wat 'optrekken/omhoogtrekken' en qua stelling en buiging als een plank door de bochten gaan. Ik herken een mooie aanleuning altijd aan de nekspier die je er aan de zijkant van de hals dan uit ziet komen en afhankelijk van de bouw van het paard; wat ruimte tussen de kaak en de hals.... En dat zie ik bij die schimmel niet.

Dat laatste valt mij inderdaad ook op. De paarden lopen dan wel optomingloos maar tonen ook duidelijk hier en daar protest en hebben vaak de oren in de nek.

Dat ze niet voldoen aan het beeld wat we in de ring willen zien ben ik ook met je eens. ik denk trouwens dat dit filmpje ook niet bij elkaar gezocht is omdat beeld te laten zien. Echter ben ik er van overtuigd dat die Karen Rohlf wel heel goed weet wat ze graag in de ring zien. Ook omdat ze zelf paarden tot Grand Prix-niveau heeft opgeleid.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 23:39

Volgens mij laat je in de ring alleen je opperste verzameling zien, dus dit filmpje is daarmee niet vergelijkbaar. Het heet niet voor niets: playing around with collection...
Stukje proberen te verzamelen (wat het paard duidelijk moeilijk vind) en dan weer ontspanning en vwnw. Het is voor mij duidelijk te zien dat ze een uitstekende controle heeft over het tempo, richting en de houding van haar paard met behulp van haar eigen lichaamshouding. Ik ben het wel eens dat de stelling en buiging minder is in dit filmpje.

Ik vind het andere filmpje nog leuker, atomic soccer :D

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 08:05

Maar hoe dan ook; volgens mij begon dit topic met de vraag of er ook bitloosruiters zijn die echt goed dressuurmatig rijden. Als je beide met elkaar wil vergelijken moet je twee voorbeelden naast elkaar leggen die met en zonder bit (zo goed mogelijk) proberen te laten zien wat op een hoger niveau in de wedstrijdring wordt gevraagd. Beide moeten rijtechnisch hetzelfde einddoel nastreven en de ruiters moeten van gelijkwaardig niveau zijn. Anders blijven het appels en peren en zegt het ene voorbeeld helemaal niets over het andere.

sanne83 schreef:
Ik ben het wel eens dat de stelling en buiging minder is in dit filmpje.

Ik vraag mij af of zij zo in staat is technisch correcte zijgangen te laten zien zoals appyementen en travers. In mijn beleving heb je daar toch echt wel je teugels bij nodig.... Zowiezo heb je in mijn beleving teugels nodig om een correcte stelling en buiging voor elkaar te krijgen en is dat opromingloos onmogelijk.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 08:57

Op een hoefslag van minstens 20 jaar geleden heeft ooit een Pool gestaan die Grand prix of zo reed, met alleen een halsring. Paardje stond in piaffe op de foto.

Hij was de sensatie van een of ander concours omdat hij een grandprix proef voor de lol met touw rond de nek liet zien.
Dus wie eeuwenoude jaargangen Hoefslag heeft liggen, kan dat eventueel nazoeken. :Y)

Ik denk alleen niet dat hij zijn paard beleerde met een halsring. :D

Ik snap ook nooit zo goed wat nou het punt is van degenen die bitloos zo geweldig vinden. Ieder normaal te rijden paard loopt zo weg op een neusoptoming, en als ie verder netjes remt gaat een touw om de nek ook nog wel.
Het is trouwens wel zo dat niet ieder paard even 'neusgevoelig' is, maar dat is een kwestie van proberen, net als met bit.

Het is alleen in de africhting op een heel aantal punten gewoon een iets minder handige optoming.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:05

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:08

Dit soort topics blijven maar opduiken. Een goed gereden paard kun je ook wel bitloos rijden. Maar hoe je het ook wend of keert, je mist wel want verfijningsmogelijkheden. Dat wil niet zeggen dat je een paard niet bitloos netjes kunt laten lopen, maar het is wel nét iets moeilijker.

Helaas zie ik tevaak bitloos gepropageerd waarbij de paarden niet meer van achteren lopen en nageeflijkheid weer is teruggebracht tot het knikje achter de oren. Ach het al een eeuwige discussie blijven.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 09:21

Anya schreef:
Dit soort topics blijven maar opduiken. Een goed gereden paard kun je ook wel bitloos rijden. Maar hoe je het ook wend of keert, je mist wel want verfijningsmogelijkheden. Dat wil niet zeggen dat je een paard niet bitloos netjes kunt laten lopen, maar het is wel nét iets moeilijker.

Helaas zie ik tevaak bitloos gepropageerd waarbij de paarden niet meer van achteren lopen en nageeflijkheid weer is teruggebracht tot het knikje achter de oren. Ach het al een eeuwige discussie blijven.

vandaar mijn vraag :):

fransje23 schreef:
Ik ben erg benieuwd wie er bitloos rijd en zijn paard dressuurmatig zo voor elkaar heeft dat het paard gedragen loopt.

Ik vraag dit omdat ik niet twijfel aan het feit dat dit bitloos kan maar omdat wat je op bokt voorbij ziet komen aan bitloze combinaties het toch vaak op dat punt laten versloffen.

Het gaat mij in de eerste instantie ook niet om een hoger wedstrijd niveau maar gewoon wat nette plaatjes.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:23

Even nog andere vraag, heb net dat filmpje van Karen Rohlf bekeken en vraag mij af binnen welk systeem zij grand prix gestart is en wat haar ranking is en welke resultaten zij heeft behaald?

Gaat googelen....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:34

Dit is mijn Lan die mijn stalgenote heeft laten zien dat je geen binnenteugel nodig hebt om te sturen en dat een bit ook niet nodig is om te kunnen rijden. Stalgenote rijd voor het eerst bitloos en met één teugel.

Dit paard wordt normaal gesproken gereden op shanks (bit met hefboom), want ze wordt western gereden. Lan kan veel mooier lopen, bitloos is voor haar altijd een teken dat we lollig gaan doen, maar je kunt haar prima bitloos rijden. Ik heb gezocht ik heb eigenlijk geen foto's van mezelf op halstertje, terwijl we wel vaker zo rijden.

yfande @ [HK] Attamottamotta TTT deeltje IV!!!

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:40

Maar dat is toch niet dressuurmatig?
Het gaat er niet om of je een bit nodig hebt..
Het gaat erom of er mensen zijn die gewoon goed in de dressuur rijden zonder bit...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:43

Geen dressuur..
Dressuur is gewoon te saai :+
Maar deze wilde ik toch even delen.
Als dit al geen probleem is, dan is het rijden van een simpel dressuurrondje toch ook geen probleem lijkt me.

Je ziet gewoon weinig bitloze paarden in de dressuur omdat de 'dressuurmiepjes' niet bitloos willen rijden omdat ze dan niet op wedstrijd kunnen, en ze er het nut niet van inzien.. en omdat 'boscrossers' het nut niet inzien van een mooi plaatje en het hoofd in de krul.
De enige mensen die echt elke dag serieus dressuur trainen zonder bit zijn denk ik de mensen met een paard met gebitsproblemen of mensen die om de een of andere reden geen wedstrijden willen/kunnen rijden maar wel lol hebben in dressuurkunstjes leren aan het paard en er ook nog eens bij stilstaan dat ze dat ook zonder bit kunnen.