Wat zijn naturalboekjes, wat bedoel je daar precies mee? En wie heeft het hier over 2 of 3 paarden, waar je al dan niet ervaring mee hebt? Bedoel je mij daarmee of iemand anders?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lovely schreef:Twiggy, het heeft ook nog een praktische reden en niet alleen de aloude traditie. Maar nogmaals, ik heb een beduidend ander manegeverleden dan wat jij beschrijft. Daardoor heb ik tussen de 200 en 300 paarden in handen gehad om mee te werken en daar word je vrij vindingrijk van. Dat is dus een wat andere basis dan dat je er 2 of 3 een keer wat hebt geleerd uit het naturalboekje.
Lovely schreef:Twiggy, het heeft ook nog een praktische reden en niet alleen de aloude traditie. Maar nogmaals, ik heb een beduidend ander manegeverleden dan wat jij beschrijft. Daardoor heb ik tussen de 200 en 300 paarden in handen gehad om mee te werken en daar word je vrij vindingrijk van. Dat is dus een wat andere basis dan dat je er 2 of 3 een keer wat hebt geleerd uit het naturalboekje.
Zwerte schreef:Dan zal ik als eerst op de stelling reageren: ik vind NH zowel een doel als een middel. Beide is goed mogelijk! Ik gebruik het om mijn paard beter te leren begrijpen, naar hem te leren luisteren en daardoor adequaat op zijn 'probleemgedrag' te kunnen reageren. In die zin is het dus een middel om eerlijk met hem om te kunnen gaan. Maar op die manier met mn paard werken (de 'nh-methodes' om in hokjes te blijven denken... zelf zit ik meer in het grijze gebied denk ik) is voor mij ook zeker een doel op zich. De prettige omgang met mn paard, vriendschap, wederzijds respect en het feit dat hij nu heel graag voor me WIL werken, dat is nou juist mijn doel. Geen middel, maar echt mijn doel.
Waratje schreef:Wat je inderdaad nog wel eens ziet is dat mensen bepaalde "kunstjes" die bij NH-richtingen worden gebruikt als doel gaan zien, op dezelfde wijze dat (sommige) dressuurruiters hun "kunstjes" doen in plaats van hun paard bewust te gymnastiseren. In beide gevallen erg jammer, de "kunstjes" zijn een middel om een doel (soepel sterk paard, goede en duidelijke relatie) te bereiken en niet een doel op zich.