Stelling: "NH is geen doel maar een middel"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:23

Lovely, wat heeft een natural hier nou weer mee te maken? NH en natural zijn twee verschillende zaken, snap jij dat verschil eigenlijk wel? ;)

Wat zijn naturalboekjes, wat bedoel je daar precies mee? En wie heeft het hier over 2 of 3 paarden, waar je al dan niet ervaring mee hebt? Bedoel je mij daarmee of iemand anders? :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:24

Sjaad, Emiel Voest valt onder NH, hoor. ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:16

Lovely schreef:
Twiggy, het heeft ook nog een praktische reden en niet alleen de aloude traditie. Maar nogmaals, ik heb een beduidend ander manegeverleden dan wat jij beschrijft. Daardoor heb ik tussen de 200 en 300 paarden in handen gehad om mee te werken en daar word je vrij vindingrijk van. Dat is dus een wat andere basis dan dat je er 2 of 3 een keer wat hebt geleerd uit het naturalboekje :).

Hoeveel paarden je in handen hebt gereden, zegt niets over kennis.
Ik ben 48 jaar, heb tussen mijn 8e en pak weg 24e in maneges rondgehangen en gewerkt om mijn lessen te kunnen betalen, ik heb bij een wedstrijdruiter gewerkt (om dezelfde reden... we hadden thuis weinig geld), bij een fokker gereden en gemend en bij mijn oom gereden.
Daarnaast had ik vroeger een eigen pony, kocht later een onbereden fjord die op de wachtlijst stond voor de slacht vanwege onberekenbaar gedrag en heb nog drie paarden in bezit gehad. Momenteel heb ik er vier.
Ik heb gewerkt met gehandicapten met paarden en ook daar menles gehad.
En ik heb deelgenomen aan trektochten door Frankrijk (dourdogne) en zwitserland te paard.

Ik denk dat ik in hoeveelheid paarden niet voor je onder doe.
Toch is dat niet hetgeen waar ik echt van heb geleerd. Ik heb echt veel geleerd van twee zeer goede paardenmensen, waarvan eentje mijn oom en eentje een instrukteur die voorheen internationale wedstrijden reed, maar eigenlijk destijds al op een NH manier met paarden omging, al stond het toen nog niet onder die naam bekend.
Daarnaast heb ik de laatste jaren nog veel meer geleerd sinds ik mij verdiept heb in NH, en alle aspekten van het gedrag van het paard, clinics heb gevolgd, lessen hierin heb genomen. En van de paarden die ik beter leerde kennen...
En ik durf te beweren dat ik er nog lang niet ben. Ik kom pas net kijken en heb nog een lange weg te gaan.

Maar weet je wat het meest interessante is tijdens die weg?
Het openstaan voor de meningen van anderen, kijken naar andere mensen, leren van andere mensen.
Zonder vooroordelen.
;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:54

Lovely schreef:
Twiggy, het heeft ook nog een praktische reden en niet alleen de aloude traditie. Maar nogmaals, ik heb een beduidend ander manegeverleden dan wat jij beschrijft. Daardoor heb ik tussen de 200 en 300 paarden in handen gehad om mee te werken en daar word je vrij vindingrijk van. Dat is dus een wat andere basis dan dat je er 2 of 3 een keer wat hebt geleerd uit het naturalboekje :).

Nogmaals, misschien is het handig dat je een keer inziet dat wat jij een belangrijke praktische reden vind, voor anderen niet hetzelfe hoeft te zijn. Voor mijn manier van omgang is deze praktische reden volkomen nutteloos. Is dat echt zo moeilijk te begrijpen?

Verder vind ik je denigrerende toon erg vervelend, constant je eigen ervaring aanhalen en anderen naar beneden halen valt niet onder argumentatie en maakt je in mijn ogen niet echt geloofwaardiger ;)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:44

Wat een gezellig topic weer :D Kom ik me er toch nog even mee bemoeien, kan het toch niet laten.

Allereerst complimenten voor een aantal mensen hier, dat sommigen toch mooi rustig blijven reageren ondanks de sfeer die soms hier hangt. Trek deze schoen maar aan als ie je past ;)

Dan zal ik als eerst op de stelling reageren: ik vind NH zowel een doel als een middel. Beide is goed mogelijk! Ik gebruik het om mijn paard beter te leren begrijpen, naar hem te leren luisteren en daardoor adequaat op zijn 'probleemgedrag' te kunnen reageren. In die zin is het dus een middel om eerlijk met hem om te kunnen gaan. Maar op die manier met mn paard werken (de 'nh-methodes' om in hokjes te blijven denken... zelf zit ik meer in het grijze gebied denk ik) is voor mij ook zeker een doel op zich. De prettige omgang met mn paard, vriendschap, wederzijds respect en het feit dat hij nu heel graag voor me WIL werken, dat is nou juist mijn doel. Geen middel, maar echt mijn doel.
Volgens mij heeft twiggy dit ook eerder al omschreven, in iets andere bewoording maar ik denk dat we wel hetzelfde bedoelen. Ik vraag me dan wel af waarom gelijk wordt gezegd dat je dit geen doel vind? Dat het jouw doel niet is, wil toch niet zeggen dat het niet het doel van een ander kan zijn?
Ik heb namelijk totaal geen doel qua wedstrijden, goed rijden of wat dan ook. Nee mijn doel is echt een vriendschap opbouwen met wederzijds respect en hem en mij daarmee gelukkig houden. Wat we dan verder allemaal doen vind ik bijzaken. Dat kan je logisch en vanzelfsprekend vinden maar mijn ervaring is dat dit voor de meeste mensen dus alles behalve logisch is. En al is het wel logisch voor jou, dan kan het nog altijd mijn doel zijn!

Lovely, waarom maak je soms heel erg l.llige opmerkingen? o.a. je laatste post vind ik echt respectloos, onder de gordel en totaal niet nodig. Sowieso zegt 300 paarden me helemaal niks. Wie zegt dat je die paarden ook GOED in de hand hebt gehad? Misschien waren het wel vreselijk onhandelbare paarden geworden... aantal zegt echt totaal niks, helemaal niet zonder resultaten erbij (en dan bedoel ik echt niet wedstrijdniveau). Liljebo geeft een mooie verklaring waarom het niets (hoeft) te zeggen: soms kan je van 1 persoon of 1 paard meer leren dan van 100 mensen samen.
Misschien is die persoon die alles uit een 'naturalboekje' haalt en maar met een aantal paarden heeft gewerkt, wel veel beter in de omgang met paarden dan jij. Misschien ook niet. Dat kunnen we iig niet via internet beoordelen. Sowieso vind ik het knap dat jij via bokt kan zien dat je alles wel beter kan dan anderen. Hoe weet jij wat die anderen doen? Paranormale gave? Vreselijk arrogante opmerking. Erg jammer, want daardoor zullen veel mensen (en ja daar hoor ik nu ook bij) je minder serieus nemen. Waarom zo'n toon aannemen, wat denk je ermee te bereiken?

Ik ga met de mening mee dat je open blijven stellen voor anderen (zowel mens als paard), nieuwe/oude/andere methodes en beseffen dat je nooit uitgeleerd bent, heeeeeeeel erg belangrijk is voor goed horsemanship. Iemand had dat heel mooi in zn onderschrift staan! Prachtig gezegd!

Wat betreft maneges, die ken ik over het algemeen zoals twiggy ze omschrijft. Nou ken ik slechts een aantal dus kan niet oordelen over alle maneges. Zelf heb ik een manege gezocht die wel rekening houd met het individuele paard en hier de omgang en rijstijl wel degelijk op aanpast. Zijn sportpaarden trouwens :D
Beseffen dat je eigen referentiekader een beperking is voor je beeld/mening, lijkt mij het belangrijkste in deze (en alle andere...) discussie. Je kent nooit alle maneges dus baseert het beeld op wat je kent. Hou hierbij in je achterhoofd dat je beeld vertekend kan zijn en de wereld wordt een heel stuk prettiger!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:22

Zwerte schreef:
Dan zal ik als eerst op de stelling reageren: ik vind NH zowel een doel als een middel. Beide is goed mogelijk! Ik gebruik het om mijn paard beter te leren begrijpen, naar hem te leren luisteren en daardoor adequaat op zijn 'probleemgedrag' te kunnen reageren. In die zin is het dus een middel om eerlijk met hem om te kunnen gaan. Maar op die manier met mn paard werken (de 'nh-methodes' om in hokjes te blijven denken... zelf zit ik meer in het grijze gebied denk ik) is voor mij ook zeker een doel op zich. De prettige omgang met mn paard, vriendschap, wederzijds respect en het feit dat hij nu heel graag voor me WIL werken, dat is nou juist mijn doel. Geen middel, maar echt mijn doel.

Iedere weldenkende paardeneigenaar/ruiter heeft datzelfde doel en dat zie ik ook zeker niet als NH. Jouw doel is gewoon een fijne (werk)relatie met je paard te hebben, daar gebruik jij NH-technieken voor een ander doet dat niet of noemt zijn technieken geen NH, maakt niet uit, maar daarmee zijn de technieken een middel en geen doel.
Wat je inderdaad nog wel eens ziet is dat mensen bepaalde "kunstjes" die bij NH-richtingen worden gebruikt als doel gaan zien, op dezelfde wijze dat (sommige) dressuurruiters hun "kunstjes" doen in plaats van hun paard bewust te gymnastiseren. In beide gevallen erg jammer, de "kunstjes" zijn een middel om een doel (soepel sterk paard, goede en duidelijke relatie) te bereiken en niet een doel op zich.
Laatst bijgewerkt door Waratje op 29-05-09 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:26

@Waratje, helemaal eens!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:16

Ik denk dat een dergelijk doel dat is waar het om gaat. In deze discussie is ook al meerdere keren door oa twiggy en mij en nog wat anderen opgemerkt dat NH niet de enige weg is, maar gewoon een weg die een aantal mensen hebben gekozen om tot een betere samenwerking te komen.

Daarom vonden we het ook niet terecht dat TS en Lovely zo ontzettend degenererend over NHers praatte (de oorspronkelijke stelling was: NH is voor mensen die niet kunnen rijden... is veranderd door moderator)

Uiteindelijk is er helemaal niets mis met de doelstelling of werkwijze.
Hooguit met de manier waarop sommigen het uitvoeren, maar dat betekent dan niet dat iedere NHer iemand is die nooit meer dan 2 paarden in handen heeft gehad en het omgaan met leert aan de hand van een boekje, zoals lovely beweerde
Nonsens natuurlijk, want de meeste NH ers draaien al een heel leven mee in de paarden en hebben gewoon op een bepaald moment voor deze richting gekozen omdat het iets was wat bij hen paste.
En ik vind dat er niets mis is met mensen die altijd open staan om te leren.

Dat er onder de zg traditionals ook van die kunstemakers zitten die de hele clou achter de dressuur niet hebben begrepen, paard over hindernissen slaan of op andere manier hun paard misbruiken of als voorwerp zien, wil niet zeggen dat alle traditionals zo zijn. Gelukkig niet.

Persoonlijk denk ik dat er een heel groot grijs gebied is tussen NH en traditionals en dat de goede NHers en goede traditionals dichter bij elkaar staan dan het hier af en toe lijkt. Want dat zijn gewoon mensen die open blijven staan om bij te leren. Van elkaar.
En van de paarden, natuurlijk.

KiWiKo

Re: Stelling: "NH is geen doel maar een middel"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:33

dat is ook zo liljebo.....

ik heb best veel gemeen met NHers........ ook al kan ik dingen heel anders aanpakken :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:46

Waratje schreef:
Wat je inderdaad nog wel eens ziet is dat mensen bepaalde "kunstjes" die bij NH-richtingen worden gebruikt als doel gaan zien, op dezelfde wijze dat (sommige) dressuurruiters hun "kunstjes" doen in plaats van hun paard bewust te gymnastiseren. In beide gevallen erg jammer, de "kunstjes" zijn een middel om een doel (soepel sterk paard, goede en duidelijke relatie) te bereiken en niet een doel op zich.

Ik denk dat dat gewoon vast zit aan een leerproces. In het begin is een beweging of oefening altijd het doel. Pas als je deze goed beheerst, kan je ze varierend gaan gebruiken en verbeteren. Als je een oefening nog niet beheerst, kan je hem ook niet gebruiken. Ik denk dat te veel mensen vast blijven zitten in zo'n beginstadium.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 00:44

Dat is ook zo. Hoe vaak lees je niet dat mensen bijv. beginnen met Parelli en er dan mee stoppen omdat het zo saai is, of niet hun ding is? Ze blijven eeuwig op level 1 hangen (dat je in principe snel moet doorlopen) en geven er op een gegeven moment de brui aan...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 14:23

Daarom hebben ze de levels er ook uitgegooid. Omdat level 1 het doel werd en niet het middel.

GeaRiemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:46

NH is een manier van zijn, een houding, een manier waarop je met je paard wil omgaan. Men noemt het zo om het te onderscheiden van alles wat traditioneel is en gekend binnen de hedendaagse paardensport. Binnen heel het NH gebeuren zijn er dan ook nog eens zo enorm veel verschillende manieren van trainen. Ook hier zijn er heel wat stromingen waar ik het moeilijk mee heb. Ik kies er datgene uit wat me ligt en waar ik goede resultaten mee boek. (grondwerk, gymnasticeren en rijden)
Mijn doel is mijn relatie met mijn paard zo optimaal mogelijk te krijgen. Ik "luister" naar mijn paard en mijn paard "luistert" naar mij. Het gaat om wederzijds respect en vertrouwen. (lees goed; respect van mij, maar ik krijg ook graag respect van mijn paard).
Met paarden kan je zoveel meer doen dan enkel rijden. Hoe fijn is het, aan te komen aan de wei en je paard komt enthousiast naar je toe. Laat je zien waar hij een jeukje heeft en zelf niet aankan. Vroeger lette ik niet op die kleine dingen en had er de helft niet zoveel plezier in.