Is met een bit rijden slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chefke

Re: Is met een bit rijden slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:56

@ Arabesk, mijn paard schuimt nooit met bit... EN ik ken een paard dat wel schuimt als ik m gewoon met halster longeer.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:59

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:08

Gaan we nu discusieren over schuimen op optomingen??
Svp on topic blijven!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:44

Afbeelding
schuim bij een bitloze optoming! Dit is mijn fjord;)

Je ziet dat t veel minder is als de eerst gegeven foto met bit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:53

Cinnepin, kun je misschien een pijltje zetten bij het schuim, ik zie het zo gauw niet, maar misschien ligt dat aan mijn monitor :?.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:56

het is ook niet veel :P maar als je kijkt zie je toch een schuimbekkie :P kan wel ff kijken of ik een betere foto heb :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:00

Afbeelding
betere foto dan deze had ik nie waar je t op kan zien

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:31

ze schuimen zowel met als zonder bit. Dus dat slik reflex is nu voor mij geheel uitgebannen als argument.. de grootste onzin. Met bit schuimen ze ook , dus dat een bit dat veroorzaakt en daardoor de ademhaling verstoort... sorry nu is dat helemaal alos bullshit bewezen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:36

Natuurlijk is het boelsjit. Cinnepin, leuke foto, maar ik vind het geen voorbeeld van een 'goed-gaand' paard, sorry :).

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:45

Cinnepin probeerde ook geen 'goed-gaand' paard te laten zien, maar een schuimrandje bij een paard dat geen bit in heeft ;).

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:48

Lovely schreef:
Natuurlijk is het boelsjit. Cinnepin, leuke foto, maar ik vind het geen voorbeeld van een 'goed-gaand' paard, sorry :).

Indd, ookal is het niet de bedoeling geweest is het inderdaad niet de beste reclame..

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:56

Jongens kunnen we gewoon weer ontopic gaan ? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:10

ja haha wou alleen een schuimplaatje laten zien van zonder bit hoor :P

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 14:18

Rana schreef:
ze schuimen zowel met als zonder bit. Dus dat slik reflex is nu voor mij geheel uitgebannen als argument.. de grootste onzin. Met bit schuimen ze ook , dus dat een bit dat veroorzaakt en daardoor de ademhaling verstoort... sorry nu is dat helemaal alos bullshit bewezen...

oehoe ik ben onder de indruk, met één post het jarenlange onderzoek van dr. Cook van tafel vegen

:j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 14:23

Arabesk, ik denk eerder met een paar miljoen schuimende paarden die niet stikken :).

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 14:25

Arabesk, hoe verklaar jij dan dat de stelling is dat schuimen komt door moeilijk slikken met bit in de mond, maar paarden zonder bit net zo hard schuimen?

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 14:29

ze laten hier ook plaatjes zien daar heb ik echt zo iets bij dat is het ergste van het ergste.
en dat paarden hun mond open hebben dat hebben wij ook wel is...
ik zie niks slechts aan een bit eigelijk
je paard geeft zelf aan welk bit wel en welk bit niet.
je moet er gewoon normaal mee omgaan niet niet zagen en onnodig trekken zoals sommige mensen doen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 14:33

Arabesk schreef:
het jarenlange onderzoek van dr. Cook

Het jarenlange onderzoek van een meneer die toevallig gepromoveerd is en bitloze hoofdstellen verkoopt?
Het jarenlange onderzoek wat bol staat van de methodische fouten?
Dat onderzoek?

Laat me toch niet lachen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 14:36

Hier staat het eea over schuimen en slikken: http://www.bitloospaardrijden.info/schuimen.htm

Paar zinnen hier uit:

Wanneer er iets in de mond ligt, dan volgt automatisch de reflex van speekselvorming en daardoor vaker (moeten) slikken, waarna ook de reflex van kauwen en/of sabbelen volgt.
Het bit alleen al zorgt voor speekselaanmaak. Om dit speeksel weg te werken, moet het paard (vaker) slikken en dan volgen ook de kauw- en/of sabbelbewegingen. En aangezien er van het paard arbeid gevraagd wordt, en eten en arbeid (en ook vluchten) tegelijkertijd niet samengaat, kan het speeksel niet snel genoeg weggeslikt worden. Tegelijkertijd blijft het paard ondertussen op het bit sabbelen of kauwen, en hierdoor kan het aanwezige speeksel gaan schuimen. Schuimen is lastiger weg te slikken dan speeksel, omdat het vrij dik en kleverig is.
Al met al wordt het voor een paard tijdens het rijden dus wel lastiger om het speeksel en het schuim weg te slikken. Uit de studie van Hilary Clayton over bitten blijkt ook wel dat paarden met bitten kunnen slikken, maar dat de mate waarin ook afhankelijk is van het soort bit.

Op het moment dat je slikt, stop je even met ademhalen. Je kunt het niet tegelijkertijd, probeer het maar eens. Het is òf slikken òf ademhalen.
Een paard kan ook niet tegelijkertijd ademen en slikken. Als een paard ademhaalt onder het lopen, wordt de slokdarm afgesloten en de luchtpijp helemaal opengezet. Theoretisch bezien zou de door het bit opgewekte kauwreflex, die maakt dat het paard wel mòet slikken, een paard veel energie moeten kosten. En dat zou weer betekenen dat een bitloos gereden paard met minder inspanningen zijn werk kan doen.

amo500

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:09

ik denk zelf dat het niet zoveel uitmaakt...

als je een bit slecht gebruikt, kun je schade aanrichten ja.
als je een bitloos hoofdstel slcht gebruikt, kun je ook schade aanrichten!

het maakt toch niet echt veel uit waar je mee rijd, als je het maar goed gebruikt!

*EDIT* spelfoutje :+

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:41

JoviBan schreef:
Hier staat het eea over schuimen en slikken: http://www.bitloospaardrijden.info/schuimen.htm

Paar zinnen hier uit:

Wanneer er iets in de mond ligt, dan volgt automatisch de reflex van speekselvorming en daardoor vaker (moeten) slikken, waarna ook de reflex van kauwen en/of sabbelen volgt.
Het bit alleen al zorgt voor speekselaanmaak. Om dit speeksel weg te werken, moet het paard (vaker) slikken en dan volgen ook de kauw- en/of sabbelbewegingen. En aangezien er van het paard arbeid gevraagd wordt, en eten en arbeid (en ook vluchten) tegelijkertijd niet samengaat, kan het speeksel niet snel genoeg weggeslikt worden. Tegelijkertijd blijft het paard ondertussen op het bit sabbelen of kauwen, en hierdoor kan het aanwezige speeksel gaan schuimen. Schuimen is lastiger weg te slikken dan speeksel, omdat het vrij dik en kleverig is.
Al met al wordt het voor een paard tijdens het rijden dus wel lastiger om het speeksel en het schuim weg te slikken. Uit de studie van Hilary Clayton over bitten blijkt ook wel dat paarden met bitten kunnen slikken, maar dat de mate waarin ook afhankelijk is van het soort bit.

Op het moment dat je slikt, stop je even met ademhalen. Je kunt het niet tegelijkertijd, probeer het maar eens. Het is òf slikken òf ademhalen.
Een paard kan ook niet tegelijkertijd ademen en slikken. Als een paard ademhaalt onder het lopen, wordt de slokdarm afgesloten en de luchtpijp helemaal opengezet. Theoretisch bezien zou de door het bit opgewekte kauwreflex, die maakt dat het paard wel mòet slikken, een paard veel energie moeten kosten. En dat zou weer betekenen dat een bitloos gereden paard met minder inspanningen zijn werk kan doen.

Maar dit verklaard voor mij nog niet waarom paarden zonder bit dan ook zouden schuimen. Dus dan vind ik deze verklaring ook minder geloofwaardig.

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:09

Volgens paarden hebben paarden altijd een eetreflex, en maken ze alleen speeksel aan tijdens het kauwen (anders dan wij mensen) Maar ik denk dus ook niet dat het eetreflex dan zo heel erg is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:11

toch wel frappant dat je een slikbeweging heel duidelijk kan waarnemen bij een paard.......... en ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het nog nooit gezien heb tijdens het werk :) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:12

De aanname dat een bit zorgt voor het aanmaken van speeksel en dus een slikreflex opwekt, is al kolder en eenvoudigweg niet waar. Leuk dat Dr. Cook dat beweert, maar het is niet waar :n.

Chefke, dat klopt, alleen tijdens het kauwen (op iets).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:16

Anoeska schreef:
Maar dit verklaard voor mij nog niet waarom paarden zonder bit dan ook zouden schuimen. Dus dan vind ik deze verklaring ook minder geloofwaardig.

Jammer dat je alleen mijn quotes leest en niet het hele artikel waar ik naar linkte.
Daar kun je lezen hoe het komt dat paarden bitloos ook kunnen schuimen.
Of moet ik dat soms ook weer kopieren en plakken? ;)