Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

.
maar als je kijkt zie je toch een schuimbekkie
kan wel ff kijken of ik een betere foto heb

.
Rana schreef:ze schuimen zowel met als zonder bit. Dus dat slik reflex is nu voor mij geheel uitgebannen als argument.. de grootste onzin. Met bit schuimen ze ook , dus dat een bit dat veroorzaakt en daardoor de ademhaling verstoort... sorry nu is dat helemaal alos bullshit bewezen...
. JoviBan schreef:Hier staat het eea over schuimen en slikken: http://www.bitloospaardrijden.info/schuimen.htm
Paar zinnen hier uit:
Wanneer er iets in de mond ligt, dan volgt automatisch de reflex van speekselvorming en daardoor vaker (moeten) slikken, waarna ook de reflex van kauwen en/of sabbelen volgt.
Het bit alleen al zorgt voor speekselaanmaak. Om dit speeksel weg te werken, moet het paard (vaker) slikken en dan volgen ook de kauw- en/of sabbelbewegingen. En aangezien er van het paard arbeid gevraagd wordt, en eten en arbeid (en ook vluchten) tegelijkertijd niet samengaat, kan het speeksel niet snel genoeg weggeslikt worden. Tegelijkertijd blijft het paard ondertussen op het bit sabbelen of kauwen, en hierdoor kan het aanwezige speeksel gaan schuimen. Schuimen is lastiger weg te slikken dan speeksel, omdat het vrij dik en kleverig is.
Al met al wordt het voor een paard tijdens het rijden dus wel lastiger om het speeksel en het schuim weg te slikken. Uit de studie van Hilary Clayton over bitten blijkt ook wel dat paarden met bitten kunnen slikken, maar dat de mate waarin ook afhankelijk is van het soort bit.
Op het moment dat je slikt, stop je even met ademhalen. Je kunt het niet tegelijkertijd, probeer het maar eens. Het is òf slikken òf ademhalen.
Een paard kan ook niet tegelijkertijd ademen en slikken. Als een paard ademhaalt onder het lopen, wordt de slokdarm afgesloten en de luchtpijp helemaal opengezet. Theoretisch bezien zou de door het bit opgewekte kauwreflex, die maakt dat het paard wel mòet slikken, een paard veel energie moeten kosten. En dat zou weer betekenen dat een bitloos gereden paard met minder inspanningen zijn werk kan doen.
Anoeska schreef:Maar dit verklaard voor mij nog niet waarom paarden zonder bit dan ook zouden schuimen. Dus dan vind ik deze verklaring ook minder geloofwaardig.