wie rijd er allemaal zonder zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

itsmi

Re: wie rijd er allemaal zonder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 22:07

Na mijn manegeles stap ik mn paardje altijd zonder zadel uit. Vind t op de 1 of ander manier prettiger voor hem, even geen zadel op zn rug.. Hoef ook geen voetje, ik spring er zo op Knipoog

Ook prive paardje wat ik rij, rij ik soms wel eens zonder zadel, maar zij wil nog wel eens bokken met aangalloperen zonder zadel Huilen van het lachen dus dat doe ik niet te vaak, haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 10:53

Brittje schreef:
Ik reed mijn wedstrijdpony meestal zonder zadel
Met trainingen had ik wel een zadel er op.
s'winters ging ik altijd met longeersingel en bijzet buiten rijden
En op concours deed ik altijd 2 touwen aan der halster en ging ik water halen tepaard.

Met mijn wedstrijd paard ga ik alleen met longeersingel rijden en natuurlijk ook wel een zadel maar ik meestal met longeersingel en bijzet want mijn paard kan zo beginnen te bokken en dan zit ik wat beter.

En mijn jonge wedstrijdpony doe ik het af en toe want hij is nog maar 3 1/2

(ik heb wel zadels hoor ik heb een zwart dressuurzadel van de theo sommer en een bruin springzadel van de jaguar)

Waarom die bijzet? En waarom gaat je paard bokken? Misschien vind jij zonder zadel wel leuk, maar je paard niet....
Het valt me op dat vrijwel iedereen in het topic vertelt hoe leuk zij het zonder zadel rijden vinden, maar vrijwel niemand aangeeft dat het paard het leuk vind. En ja, er zijn genoeg paarden die er geen problemen mee hebben of het zelfs wel leuk vinden, maar er zijn er ook die het gewoon niet leuk vinden. In dat laatste geval vind ik het respectloos naar het paard om het dan toch te blijven doen.

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 12:31

Waratje schreef:
Brittje schreef:
Ik reed mijn wedstrijdpony meestal zonder zadel
Met trainingen had ik wel een zadel er op.
s'winters ging ik altijd met longeersingel en bijzet buiten rijden
En op concours deed ik altijd 2 touwen aan der halster en ging ik water halen tepaard.

Met mijn wedstrijd paard ga ik alleen met longeersingel rijden en natuurlijk ook wel een zadel maar ik meestal met longeersingel en bijzet want mijn paard kan zo beginnen te bokken en dan zit ik wat beter.

En mijn jonge wedstrijdpony doe ik het af en toe want hij is nog maar 3 1/2

(ik heb wel zadels hoor ik heb een zwart dressuurzadel van de theo sommer en een bruin springzadel van de jaguar)

Waarom die bijzet? En waarom gaat je paard bokken? Misschien vind jij zonder zadel wel leuk, maar je paard niet....
Het valt me op dat vrijwel iedereen in het topic vertelt hoe leuk zij het zonder zadel rijden vinden, maar vrijwel niemand aangeeft dat het paard het leuk vind. En ja, er zijn genoeg paarden die er geen problemen mee hebben of het zelfs wel leuk vinden, maar er zijn er ook die het gewoon niet leuk vinden. In dat laatste geval vind ik het respectloos naar het paard om het dan toch te blijven doen.

ik wilde het niet zeggen maar nu doe jij het en ik sluit me aan maar daar ging dit topic niet echt over.
maar als mensen hier hun stoere verhalen willen vertellen oke
ik weet dat flair het heerlijk vind en ik ook dus blijven we het doen dit is hoogstens een uurtje recreatief rijden lekker stappen aan de losse teugel.
maar mensen die met bijzet en weet ik wat allemaal perse nodig hebben om zonder zadel te rijden moeten het zelf weten ik zou even verder nadenken.
wat ik zo jammer vind is dat mensen hier reageren omdat ze zich zo goed vinden dat ze zonder zadel rijden en dat ze het zo goed durven.
in mijn ogen heeft zonder zadel rijden niets met stoerheid en durf te maken maar om het samen zijn met je paard en respectvol luisteren naar de gevoelens van je paard.dat vind ik pas het toppunt van het samen rijden met je knollie! Haha!

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:50

Amen Bloos

Vandaag halfuurtje lekker in de kou zonder zadel aan een lange teugel gestapt. Heerlijk nog lekker rustig, pony links en rechts beetje kijken. Daar genieten we beide van! Lachen

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 13:11

Ik ben vandaag voor het eerst op mijn jonkie gestapt om op buitenrit te gaan.. heb dat ook lekker zonder zadel gedaan.. heerlijk zon warme kont..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 13:12

Ik rijd de laatste tijd alleen maar zonder zadel (als ik alleen rijd dan, als ik met nog iemand rijd doe ik wel een zadel op haar rug omdat ze nog wel eens weg wilt schieten met galop *snelleJelle zullen we maar zeggen Clown ).
Ik en mijn pony vinden zonder veel leuker! meer vrijheid en ik merk dat ze zich ook liever opstelt en ik ben gewoon meer met haar lichaams taal en mijn lichaams taal bezig!
Ik rijd trouwens wel met een touw om haar nek (ze heeft geen manen wegens zomerexceem) omdat ik dan toch wat grip heb in de écht harde galop!! Haha!
Groetjes

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 14:01

fransien schreef:
in mijn ogen heeft zonder zadel rijden niets met stoerheid en durf te maken maar om het samen zijn met je paard en respectvol luisteren naar de gevoelens van je paard.dat vind ik pas het toppunt van het samen rijden met je knollie! Haha!

Dabedoeliknou Knipoog
Helaas ziet mijn knollie het helemaal niet zitten Cool

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 17:23

Waratje schreef:

fransien schreef:
ik wilde het niet zeggen maar nu doe jij het en ik sluit me aan maar daar ging dit topic niet echt over.
maar als mensen hier hun stoere verhalen willen vertellen oke
ik weet dat flair het heerlijk vind en ik ook dus blijven we het doen dit is hoogstens een uurtje recreatief rijden lekker stappen aan de losse teugel.
maar mensen die met bijzet en weet ik wat allemaal perse nodig hebben om zonder zadel te rijden moeten het zelf weten ik zou even verder nadenken.
wat ik zo jammer vind is dat mensen hier reageren omdat ze zich zo goed vinden dat ze zonder zadel rijden en dat ze het zo goed durven.

Ben ik het helemaal mee eens, maar een paard hoeft niet te bokken uit frustratie, omdat die het niet leuk vindt, maar kan ook uit joligheid zijn. Paardje wat ik soms zonder zadel rij, die is heel braaf met stap en draf, maar met de galop wil ze nog wel eens bokken met aangalloperen. Dit doet ze niet uit frustratie maar omdat ze vrolijk is en vol energie. Ze heeft dr oren gewoon naar voren en naar mij gericht, niet plat in dr nek.

Maar met bijzet e..d naar buiten gaan, vind ik wel een beetje overdreven, dan kun je het beter laten denk ik.

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 10:24

klopt flair wil net in het begin van de galop ook even paar keer bokken dit is goed bedoelt.gewoon beetje gekkigheid.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 12:10

Bokken bij het aangalopperen kan joligheid zijn, maar komt ook vaak door net te weinig kracht en balans in de achterhand. Dat wordt vanzelf beter als je het paard consequent op de achterhand traint.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 13:59

ik heb het nog niet geprobeerd zonder zadel, ben bang dat mn paardje te hoog opgooit om zonder zadel te draven, dat wordt stuiteren!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 14:05

Hahaha! Gewoon proberen joh! Dacht ik in t begin ook, maar t valt mee. Goed voor de overgangen, doordat het niet zo lekker zit, rij ik vanzelf meer overgangen Knipoog

LoveMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 14:07

ik rijd ook zonder zadel op mijn shet.
We hebben namelijk geen zadel maar hij komt wel!

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 14:18

itsmi schreef:
Hahaha! Gewoon proberen joh! Dacht ik in t begin ook, maar t valt mee. Goed voor de overgangen, doordat het niet zo lekker zit, rij ik vanzelf meer overgangen Knipoog

haha ja,ik ben het zeker van plan
lekker warrrum

Brittje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 19:17

Viva is soms iets te vrolijk en dan begint ze zo te bokken en niet omdat is er zonder zadel opzit hoor Knipoog
Want viva is super vrolijk zelfs met zadel en dan kan ze zo beginne maar niet hoog of gemeen maar ietsje met het gat is de lucht een beetje galopperen

en ik vind zonder zadel hartstikke leuk en gezellig en niet stoer of iets in strekking
en die bijzet heb ik er dan soms aan omdat ik longeren niets vind en dan op der ga zitten om der er dan beter van achter onder te krijgen

en viva vind het ook super leuk hoor
en ik heb heus veel respect voor mijn paarden

gr

AnneKi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 17:42

Ik rij af en toe (eens in de 2 weken ongeveer) zonder zadel, is goed voor mijn zit Knipoog

Op het moment rij ik vrij veel zonder zadel omdat de bak bevroren is, dan gaan we gewoon zonder zadel rondstappen, zit ook nog eens warmer dan op een zadel Knipoog

Jess1435

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 17:46

Op mijn oude pony reed ik altijd zonder zadel, heerlijk! Heb er een ontzettend goede zit van gekregen.
Ik deed ook echt alles met haar, galopperen, springen, crossen. Jammer dat het bij mijn huidige paard niet kan, althans, ik durf het ook niet aan met haar.

demi_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 17:49

ik rij wel een szonder zadel maar wel met een dekje en longeer singel want haar ruggegraat is heel gevoelig en dat vind ze niet zo fijn maar galop zit dan zo lekker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 17:50

ik rijd met een boomloos zadel, maar rijd ook regelmatig zonder zadel Tong uitsteken Mijn paardje is lekker rond en zit dus heerlijk, je voelt haar ruggengraat ook absoluut niet.!
Ook rijd ik bitloos, ik vind dat de mooiste manier van rijden voor mij en mijn pony

LotteElf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:21

Ik heb een jaar zonder zadel en bit gereden, alleen met een halster + touw. Dat paard had een heeeeeeeeeeeeeeeeerlijke rug =] Maar toen viel ik er af x'O Echt gewoon hard, haar hoef kwam op mijn rug terrecht. Ben er wel meteen weer opgeklommen. Maar de week daarna, ik moest moed verzamelen om erop te komen, en dat paard durfde ook niet meer, want ze wilde niet dat ik er wéér af zou vallen? Dat zij de eigenares.. Ik ben dol op dat paard, maar toen kreeg ik ook problemen met gezondheid.. en kon ik niet mee rijden.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:07

Ik rijd graag zonder zadel met mijn haf! Haha!
Soms ook zonder hoofdstel, maar op deze foto niet:

vind het geen super foto Nagelbijten / Gniffelen

Afbeelding

Doei!

Edit: Heb leren rijden zonder zadel etc. met lossen handen & ogen dicht Knipoog
(in stap, draf & galop ) Bloos

Roomiey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:28

Ik ry vaak zonder zadel, dan (vinjd ik ) voel je je paard beter aan (A)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:45

Ik ben het helemaal met Fransien eens dat het een kwestie van respect en gevoel moet zijn om zo op je paard te stappen.

Ik rijd sinds enige tijd ook zonder zadel, want ik vind dat zelf erg leuk en fijn, dat directe kontakt met je paard, dat gevoel van 'samen-1'. Maar mijn merrie maakt de laatste tijd wat bezwaar als ik zonder zadel wil opstappen, dus ik ben me nu idd aan het afvragen of zij het wel zo leuk vindt ... en dat speelt zeker een rol! Als ik er op zit, geen probleem, is ze blij en oortjes erop, maar als ik ernaast sta op het opstapblok wil ze nog wel eens een stapje naar achteren doen. Ik houd het dus even in de gaten, of het voor ons beide leuk blijft!

Ik rijd ook altijd bitloos en als ik zonder zadel rijd alleen met een halster en halstertouw eraan.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 00:11

Ik rij ook veel zonder zadel, ben zelfs mijn bijna 5 jarige zonder zadel en bitloos aan het beleren, moet zeggen dat ik het persoonlijk ook veel veiliger vind op een jonkie zonder zadel, ook de buiten ritjes gaat ze mee zonder zadel en bitloos.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 01:27

Veiliger voor de ruiter is het niet persee, je ligt er immers sneller naast als ze een beetje springen en daardoor leer je ze weer verkeerde dingen aan. Natuurlijk is het wel alleen veiliger als er ook gebruikt wordt gemaakt van goed rijkleding en schoeisel. Maar veiliger voor het paard is het wel, met een zadel op kunnen er altijd wel stomme ongelukjes gebeuren. Ik heb ervaren dat de bit- en zadelloze buitenritten meestal de meest ontspannen zijn. Lachen