Wat is nou precies Natural?!?...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Wat is nou precies Natural?!?...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:28

Zammie ik het het hier notabene over het bitloze hoofdstel dat weer een pijnrelatie gaat geven als je het te laag hangt

Ik stop met deze discussie, elk woord moet ik wikken en wegen want voor je t weet zit er weer iemand op de kast.

Schaf het boek aan, of lees de site http://www.bitlessbridle.com
Doei!

Als er dan nog vragen zijn hoor ik ze wel per pb

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:29

Velletje op de neus is ook erg dun, paard wat gaat hangen kan zo zijn neus helemaal kaal halen. Ik denk dat het met paarden net als met mensen is, wat de een niet erg vindt, vindt een ander vreselijk. Ik kan er bv. niet tegen als iemand in mijn knie knijpt. Vind dat zo'n rotgevoel, terwijl een ander er niks omgeeft.

Misschien kan je een bitlooshoofdstel van iemand lenen wat hoog afgesteld kan worden. Weet uit ervaring dat dat lastig is. De meeste hoofdstellen die ik heb gepast hadden een tekort riempje aan de neusriem. Gaatjes bijprikken om hem omhoog te krijgen is geen probleem, alleen wilde de neusriem dan niet meer vast of ik moest gaan trekken om hem op het eerste gaatje te krijgen.

Ik heb een keer iets gelezen dat iemand een aansnoerneusriem heeft verbouwd, alleen deed die persoon dat met touwtjes, iets wat door mijn beide beesten als onprettig werd ervaren. Dat gaf volgens mij meer druk achter de oren en ik reed continu met ongelijke teugellengte doordat het deel waar mijn teugels aan zaten kon schuiven achter de oren.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:36

Arabesk schreef:
Zammie ik het het hier notabene over het bitloze hoofdstel dat weer een pijnrelatie gaat geven als je het te laag hangt

Ik stop met deze discussie, elk woord moet ik wikken en wegen want voor je t weet zit er weer iemand op de kast.

Schaf het boek aan, of lees de site http://www.bitlessbridle.com
Doei!

Als er dan nog vragen zijn hoor ik ze wel per pb

Dan heb ik je verkeerd begrepen, kan toch gebeuren... Zou het wel jammer vinden als je niet meer mee discusseert, want ik vind dat je ook heel veel goede dingen post waar ik wel degelijk in geinteresseerd ben.
Maar je gaf aan dat jouw manier van rijden gebasseerd is op basis van afspraken en niet de afspraak "als je niet doet wat ik zeg, doe ik je pijn"..
Ik kon/kan hieruit niet opmaken dat je het over een te laag gehangen bitloos hoofdstel hebt, vandaar mijn reactie. Maar laat ik heel duidelijk zijn: ik heb ook een relatie met mijn paarden waarin afspraken gemaakt zijn en die voortkomen uit de behoefte van ons (paard en mens) en de mogelijkheden die ik hiertoe heb. Dus het opzettelijk pijn doen is bij mij uit den boze...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:44

Ik heb dus nog maar 1 x zo'n bitloos hoofdstel in mijn handen gehad en zag wel dat dit wel wat anders is als een "aansnoer" neusriem. Ik ken wel iemand die zo rijdt en zal eens daar gaan kijken. Maar doe jij dan wel aan dressuur gr-roos? Of is het hele gebeuren van nageeflijkheid uit de boze bij bitloos?

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:47

Zammie schreef:
Ik heb dus nog maar 1 x zo'n bitloos hoofdstel in mijn handen gehad en zag wel dat dit wel wat anders is als een "aansnoer" neusriem. Ik ken wel iemand die zo rijdt en zal eens daar gaan kijken. Maar doe jij dan wel aan dressuur gr-roos? Of is het hele gebeuren van nageeflijkheid uit de boze bij bitloos?

Ik denk dat verzameld rijden belangrijker is dan nageeflijk rijden, en verzameld rijden vind ik (en ik denk de meeste "naturals" met mij) toch echt wel een must. Als een paard zichzelf niet draagt kan hij jou ook niet dragen en krijg je allerlei been/rug/etc. problemen. Dat lijkt me dus niet erg uit den boze.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 07:25

Dus het is bij naturals wel belangrijk dat een paard dragend loopt. Maar als je een stuwend paard hebt, zul je toch (bij mijn weten) eerst voorwaarts richting hand moeten rijden en zal het paard als het sterk genoeg is vanzelf dragend worden. Hoe los je zoiets dan op als je niet nageeflijkheid erbij meeneemt? Ik heb het niet over het Ankyrijden he. laten we daar even heel duidelijk over zijn, maar over nageeflijk rijden en dat het paard op eigen benen gaat lopen. Dus geen hang en trekwerk, maar vragen, ontvangen en geven...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 08:31

Arabesk schreef:

ROFL ROFL

Heb jíj Duarte, Schusdziarra en Nicholson al gelezen? Gaat een paar stappen fundamenteler dan het populisme van Cook/Strasser.

On-topic: NH = voelgoed marketingterm. Inhoudelijk is het een interne tegenstelling zonder kaders. Het geeft daardoor alleen verwarring en controverse.
De definitie: NH = dat wat NH opleiders in de VS deden/doen.
Vervolgens is het verworden tot algehele vaagheid.
Zie de totale ontsporing en ontworteling bij Nevzorov.

De ontwikkeling van NH heeft een heel grote rol gespeeld in het ontwikkelen van breder bewustzijn bij een ruiterij die los was van de basis OK dan!

hc

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 08:51

Zammie schreef:

Ik rijd sgw, helemaal not done dus... Ik doe voornamelijk mijn interval trainingen en buitenritten bitloos. Soms ook dressuur en dan wil ik wel dat ze nagevelijk en over de rug loopt. Ik heb ook wel eens een springles bitloos gereden. Gebruik dus beide manieren naast elkaar.

teve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 08:58

[/quote]Ik denk dat verzameld rijden belangrijker is dan nageeflijk rijden, en verzameld rijden vind ik (en ik denk de meeste "naturals" met mij) toch echt wel een must. Als een paard zichzelf niet draagt kan hij jou ook niet dragen en krijg je allerlei been/rug/etc. problemen. Dat lijkt me dus niet erg uit den boze.[/quote]

Klaus Ferdinand Hempfling
Dansen met Paarden
Verzameling met de losse teugel
Harmonie tussen Mens en Dier

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 09:10

Zammie schreef:
Dus het is bij naturals wel belangrijk dat een paard dragend loopt. Maar als je een stuwend paard hebt, zul je toch (bij mijn weten) eerst voorwaarts richting hand moeten rijden en zal het paard als het sterk genoeg is vanzelf dragend worden. Hoe los je zoiets dan op als je niet nageeflijkheid erbij meeneemt? Ik heb het niet over het Ankyrijden he. laten we daar even heel duidelijk over zijn, maar over nageeflijk rijden en dat het paard op eigen benen gaat lopen. Dus geen hang en trekwerk, maar vragen, ontvangen en geven...

Ik heb een meeeeeeeega stuwend paard. Ik leer haar te dragen dmv de klassieke dressuur, ik gebruik een kaptoom (bitloos dus) en met hulpen en buiging leer ik (en mijn instructrice) haar hoe ze zichzelf moet dragen. Dat werkt andersom dan de engelse dressuur. Eerst hoofd naar beneden vragen zodat ze haar rugspieren los laat, op de volte zetten en stelling en buiging vragen en als ze haar rug los genoeg laat komt haar achterbeen vanzelf onder de massa. Geen mep en trekwerk, gewoon rustige aanwijzingen aan de kaptoom en met een dressuurzweepje zachtjes onder haar buik vragen of ze die spieren aanspant. Paard valt vanzelf terug in tempo en gaat dragen! (voor meer info www.paardenbegrijpen.nl )

Maar er zijn ook genoeg naturals die eerst naar voren en rijden en van van voren begrenzen zodat de achterhand onder de massa komt, op de engelse manier dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 09:56

Huertecilla schreef:
De definitie: NH = dat wat NH opleiders in de VS deden/doen.
Vervolgens is het verworden tot algehele vaagheid.
Zie de totale ontsporing en ontworteling bij Nevzorov.

Zou je dit willen toelichten voor mij?

Is Nezvorov echt ontspoord? Vertel.....

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:34

Tja airinn, ik rijdt dus ook klassiek, maar zonder het gebruik van zweep. Dus vraag de druk via mijn zit en de stalling/buiging waar jij het over hebt is dus iets wat bij mij dus ook standaard al gebeurd. Eigenlijk al ver voordat er ook nog maar een ruiter op heeft gezeten. Aan de hand dus. Maar ik geef dus bij dit paard wat nog er stuwend en ook erg groot en lang is wel net ff dat extra zetje van achteren, om te voorkomen dat het op de voorhand gaat vallen.

Ik heb weleens wat gezien van Hempfling, en ga daar nog even wat meer van opzoeken. Iedereen al bedankt voor de nuttige info die ik tot nu heb gekregen hier. Vind het erg interessant en wil me er meer in gaan verdiepen.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:40

Zammie schreef:
Tja airinn, ik rijdt dus ook klassiek, maar zonder het gebruik van zweep. Dus vraag de druk via mijn zit en de stalling/buiging waar jij het over hebt is dus iets wat bij mij dus ook standaard al gebeurd. Eigenlijk al ver voordat er ook nog maar een ruiter op heeft gezeten. Aan de hand dus. Maar ik geef dus bij dit paard wat nog er stuwend en ook erg groot en lang is wel net ff dat extra zetje van achteren, om te voorkomen dat het op de voorhand gaat vallen.

Ik heb weleens wat gezien van Hempfling, en ga daar nog even wat meer van opzoeken. Iedereen al bedankt voor de nuttige info die ik tot nu heb gekregen hier. Vind het erg interessant en wil me er meer in gaan verdiepen.

Zweepje is de vervanging van mijn hand, ik werk nu naar het longeren toe en mijn arm is daar niet lang genoeg voor en mijn paard is nog niet zover dat ze het vanzelf doet Tong uitsteken ik 'druk'het zweepje alleen af en toe tegen haar buik om haar er op te attenderen dat ze die spieren aan moet spannen. Op dezelfde manier wijs ik het achterbeen aan zodat ze die beter plaatst. Puur ter verduidelijking en verlenging van mijn hand dus. Maar het is vast meer natural om hier een Parelli-stick voor te gebruiken want dan is het ineens héél anders *not* Vork

Mijn paard is ook erg groot en lang, maar loopt van zichzelf al heel hard dus een extra zetje is niet nodig (wel een extra ophouding)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 18:18

Airiin schreef:
Zammie schreef:

Zweepje is de vervanging van mijn hand, ik werk nu naar het longeren toe en mijn arm is daar niet lang genoeg voor en mijn paard is nog niet zover dat ze het vanzelf doet Tong uitsteken ik 'druk'het zweepje alleen af en toe tegen haar buik om haar er op te attenderen dat ze die spieren aan moet spannen. Op dezelfde manier wijs ik het achterbeen aan zodat ze die beter plaatst. Puur ter verduidelijking en verlenging van mijn hand dus. Maar het is vast meer natural om hier een Parelli-stick voor te gebruiken want dan is het ineens héél anders *not* Vork

Een zweep is in zoverre anders dat hij flexibel/buigzaam/elastisch is.
Een stevige, rechte stok (maakt niet uit of hij van Parelli is of van de Gamma Knipoog ) buigt niet, geeft niet mee.
Als je daarmee meer kracht zet/druk geeft, dan wordt het gelijk doorgegeven aan het paard. Meer drukken=meer druk voelen. Heel handig dus voor het principe "wijken voor druk".

Een zweep is in zoverre anders dat hij flexibel/buigzaam/elastisch is. Als daarop meer druk wordt gegeven, buigt hij door, waarna hij bij verlichting van druk weer terugspringt. Veel lastiger dus om mee te differentiëren in druk.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 18:50

Jannepauli schreef:
Daar waar de wegen zich splitsen begint ook de ‘ellende’ .. mensen hebben en volgen hun eigen ideeën, proberen elkaar van de juistheid van hun eigen inzichten te overtuigen. Op zich is daar niks mis mee –

DAT is nou juist WEL waar het mis gaat, mensen die anderen willen overtuigen van hun gelijk in plaats van eerst eens te luisteren naar de andere inzichten van die ander. Ach gut

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 20:00

oomens schreef:
Een zweep is in zoverre anders dat hij flexibel/buigzaam/elastisch is.
Een stevige, rechte stok (maakt niet uit of hij van Parelli is of van de Gamma Knipoog ) buigt niet, geeft niet mee.
Als je daarmee meer kracht zet/druk geeft, dan wordt het gelijk doorgegeven aan het paard. Meer drukken=meer druk voelen. Heel handig dus voor het principe "wijken voor druk".

Een zweep is in zoverre anders dat hij flexibel/buigzaam/elastisch is. Als daarop meer druk wordt gegeven, buigt hij door, waarna hij bij verlichting van druk weer terugspringt. Veel lastiger dus om mee te differentiëren in druk.

Ik bedoelde meer de negatieve bijklank van 'dressuurzweep', alsof ik mijn paard daarmee loop te meppen ofzo. Ik vind een dressuurzweep juist fijner voor klassieke dressuur omdat het wat subtieler moet zijn dan wijken voor druk. De flexibiliteit van een dressuurzweep komt an goed van pas omdat je veel rustiger de druk op kan bouwen en het is niet erg als je paard er een keertje per ongeluk met zn voeten tegenaan komt ofzo want hij buigt toch wel mee. Mijn paard begrijpt de dressuurzweep iig beter dan de parellistick Bloos maar dat is natuurlijk per paard verschillend. Je duwt ook niet echt hard met de dressuurzweep, je geeft meer rustige aanwijzingen dmv er tegen aan houden. Als je de dressuurzweep bijv tegen de buik van je paard aan'drukt' tijdens het bewegen is het wel fijn dat de zweep meebuigt en zo de druk constant houdt bijv. Dat is met een parellistick veel moeilijker.

Maar je kunt natuurlijk ook de parellistick gebruiken, mijn paard is alleen niet zo'n fan van het ding en reageert beter op de dressuurzweep. Zo is ieder paard weer anders.

Ik bedoelde echter meer dat mensen een dressuurzweep vaak niet zo 'natural' vinden als een parellistick, hihi Tong uitsteken

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 08:37

Ik denk dat natural zijn voor iedereen anders is. Het ligt denk ik ook wel aan wat voor paard jij hebt. Mensen met bijvoorbeeld een haflinger of fjord kunnen het beestje beter dag en nacht zonder deken buiten laten als mensen met een arabiertje. Ik denk dat iedereen gewoon zijn eigen manier van natural zijn heeft.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 08:37

Als de Parellistick van ecologisch afbreekbaar materiaal is vind ik 'm pas natural, no offense.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 08:43

Candace schreef:
Ik denk dat natural zijn voor iedereen anders is. Het ligt denk ik ook wel aan wat voor paard jij hebt. Mensen met bijvoorbeeld een haflinger of fjord kunnen het beestje beter dag en nacht zonder deken buiten laten als mensen met een arabiertje. Ik denk dat iedereen gewoon zijn eigen manier van natural zijn heeft.

whaha dit vind ik de grootste onzin die er is een fjord en haflinger kan buiten maar een arabier niet

Bij ons op het land staan 4 straks 5 totaal verschillende paarden
een connemara een arabier een haflinger x arabier een welsh en straks een die helemaal geen ras is en dat is ook nog eens een veulen van 1,5

Dus ieder paard kan buiten tenzij hij evt iets aan zijn nieren heeft of andere dingen wat in zijn lichaam zit. Maar zelfs dan kan hij biuten met evt goede deken op !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 08:56

Tuurlijk kan ieder paard buiten.

Maar een IJslander kan vrij wat beter tegen extreme kou als een KWPN....... Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 09:24

MSophie schreef:
Dus ieder paard kan buiten tenzij hij evt iets aan zijn nieren heeft of andere dingen wat in zijn lichaam zit. Maar zelfs dan kan hij biuten met evt goede deken op !

En op basis van 5 paarden besluit jij dat iets onzin is?
Ons kwartje zou bij jou niet erg blij zijn, hij vindt dat wij al heel akelige ideeen hebben met in de zomer 24/7 buiten. Hij wil heel graag deeltijd binnenstaan en hij is daarin niet uniek.
Met een deken kan hij inderdaad heel goed naar buiten in de winter, maar wel alleen overdag. Hij is geen stoer buitenpaard, hij is een watje, net als de anda die ook bij ons op stal staat. Er zijn ook paarden die in de winter buiten te hard moeten stoken om warm te blijven, die kunnen niet voldoende ruwvoer innemen om dit te compenseren, dus ook die zijn zeer gebaat bij een stal 's nachts.
Wat mij betreft is alleen een deken buiten ook niet voldoende, er moet een goede schuilstal beschikbaar zijn, anders vind ik het geen optie.
Ten allen tijde: kijk naar het paard, niet naar een theorie!

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 09:37

vaak willen paarden binnen omdat ze niet anders gewoon zijn... Ze krijgen binnen hun eten
En over extreme kou gesproken... Hier in onze lage landen is het niet eens extreem koud...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 09:49

willeke_nijs schreef:
vaak willen paarden binnen omdat ze niet anders gewoon zijn... Ze krijgen binnen hun eten
En over extreme kou gesproken... Hier in onze lage landen is het niet eens extreem koud...

Je mag gerust vinden dat het hier niet extreem koud is, maar dat zegt niets over de beleving van individuen. En vochtig en winderig weer van even boven nul graden is vele malen "kouder" dan windstil vriezend weer.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:10

detour schreef:
Als de Parellistick van ecologisch afbreekbaar materiaal is vind ik 'm pas natural, no offense.

ROFL

De parellistick is een hele mooie commercieele uitvinding van meneer Parelli. Die overigens bijzonder goed in marketing.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:27

'Natural' en paardrijden verhouden zich als 'Adventure' en roken Haha!

Het betreft imago marketing.

Dit houdt níet in dat het inhoudsloos of slecht is net zo min als het per definitie inhoud heeft of goed is.
Bij Drum Store werden zéér goede offroad cursussen gegeven. Bij Marlboro Classics is funcionele kleding te koop en de horloge van Gauloises Raid is het beste wat er voor trekken (ook te paard) te koop is.
Het maakt echter niet dat roken goed is Lachen
Het is brand-merchandising m.b.v. een mix van goede kennis/-producten en voelgoed-onzin.

Idem NH Cool

Ik rij mijn paarden paardgericht beleerd naar het Skala, Müsseler en Caprilli.
Maak gebruik van ethologische en ecologische kennis, wetenschappelijk info over gedragsleer.
Gebruik producten uit de hoofdstroom ruiterij, uit NH.
Ook kennis van terreinvaardigheid/zelfredzaamheid en producten van sigaretten merchandising.

Ik rij het paard optomingsloos weerstandloos verzameld in mijn Marlboro Classics duster de weg die mijn Gauloises Raid aanwijst = totaal ónnatuurlijk de paardgerichte king-of-cool non-smoking Go jij! Go jij! ROFL Go jij! Go jij! ROFL

hc