Ik stop met deze discussie, elk woord moet ik wikken en wegen want voor je t weet zit er weer iemand op de kast.
Schaf het boek aan, of lees de site http://www.bitlessbridle.com

Als er dan nog vragen zijn hoor ik ze wel per pb
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Arabesk schreef:Zammie ik het het hier notabene over het bitloze hoofdstel dat weer een pijnrelatie gaat geven als je het te laag hangt
Ik stop met deze discussie, elk woord moet ik wikken en wegen want voor je t weet zit er weer iemand op de kast.
Schaf het boek aan, of lees de site http://www.bitlessbridle.com
Als er dan nog vragen zijn hoor ik ze wel per pb
Zammie schreef:Ik heb dus nog maar 1 x zo'n bitloos hoofdstel in mijn handen gehad en zag wel dat dit wel wat anders is als een "aansnoer" neusriem. Ik ken wel iemand die zo rijdt en zal eens daar gaan kijken. Maar doe jij dan wel aan dressuur gr-roos? Of is het hele gebeuren van nageeflijkheid uit de boze bij bitloos?
Arabesk schreef:Ik stop met deze discussie, elk woord moet ik wikken en wegen want voor je t weet zit er weer iemand op de kast.
Zammie schreef:Ik heb dus nog maar 1 x zo'n bitloos hoofdstel in mijn handen gehad en zag wel dat dit wel wat anders is als een "aansnoer" neusriem. Ik ken wel iemand die zo rijdt en zal eens daar gaan kijken. Maar doe jij dan wel aan dressuur gr-roos? Of is het hele gebeuren van nageeflijkheid uit de boze bij bitloos?
Zammie schreef:Dus het is bij naturals wel belangrijk dat een paard dragend loopt. Maar als je een stuwend paard hebt, zul je toch (bij mijn weten) eerst voorwaarts richting hand moeten rijden en zal het paard als het sterk genoeg is vanzelf dragend worden. Hoe los je zoiets dan op als je niet nageeflijkheid erbij meeneemt? Ik heb het niet over het Ankyrijden he. laten we daar even heel duidelijk over zijn, maar over nageeflijk rijden en dat het paard op eigen benen gaat lopen. Dus geen hang en trekwerk, maar vragen, ontvangen en geven...
Huertecilla schreef:De definitie: NH = dat wat NH opleiders in de VS deden/doen.
Vervolgens is het verworden tot algehele vaagheid.
Zie de totale ontsporing en ontworteling bij Nevzorov.
Zammie schreef:Tja airinn, ik rijdt dus ook klassiek, maar zonder het gebruik van zweep. Dus vraag de druk via mijn zit en de stalling/buiging waar jij het over hebt is dus iets wat bij mij dus ook standaard al gebeurd. Eigenlijk al ver voordat er ook nog maar een ruiter op heeft gezeten. Aan de hand dus. Maar ik geef dus bij dit paard wat nog er stuwend en ook erg groot en lang is wel net ff dat extra zetje van achteren, om te voorkomen dat het op de voorhand gaat vallen.
Ik heb weleens wat gezien van Hempfling, en ga daar nog even wat meer van opzoeken. Iedereen al bedankt voor de nuttige info die ik tot nu heb gekregen hier. Vind het erg interessant en wil me er meer in gaan verdiepen.
ik 'druk'het zweepje alleen af en toe tegen haar buik om haar er op te attenderen dat ze die spieren aan moet spannen. Op dezelfde manier wijs ik het achterbeen aan zodat ze die beter plaatst. Puur ter verduidelijking en verlenging van mijn hand dus. Maar het is vast meer natural om hier een Parelli-stick voor te gebruiken want dan is het ineens héél anders *not*
Airiin schreef:Zammie schreef:Tja airinn, ik rijdt dus ook klassiek, maar zonder het gebruik van zweep. Dus vraag de druk via mijn zit en de stalling/buiging waar jij het over hebt is dus iets wat bij mij dus ook standaard al gebeurd. Eigenlijk al ver voordat er ook nog maar een ruiter op heeft gezeten. Aan de hand dus. Maar ik geef dus bij dit paard wat nog er stuwend en ook erg groot en lang is wel net ff dat extra zetje van achteren, om te voorkomen dat het op de voorhand gaat vallen.
Ik heb weleens wat gezien van Hempfling, en ga daar nog even wat meer van opzoeken. Iedereen al bedankt voor de nuttige info die ik tot nu heb gekregen hier. Vind het erg interessant en wil me er meer in gaan verdiepen.
Zweepje is de vervanging van mijn hand, ik werk nu naar het longeren toe en mijn arm is daar niet lang genoeg voor en mijn paard is nog niet zover dat ze het vanzelf doetik 'druk'het zweepje alleen af en toe tegen haar buik om haar er op te attenderen dat ze die spieren aan moet spannen. Op dezelfde manier wijs ik het achterbeen aan zodat ze die beter plaatst. Puur ter verduidelijking en verlenging van mijn hand dus. Maar het is vast meer natural om hier een Parelli-stick voor te gebruiken want dan is het ineens héél anders *not*
![]()
) buigt niet, geeft niet mee.Jannepauli schreef:Daar waar de wegen zich splitsen begint ook de ‘ellende’ .. mensen hebben en volgen hun eigen ideeën, proberen elkaar van de juistheid van hun eigen inzichten te overtuigen. Op zich is daar niks mis mee –
oomens schreef:Een zweep is in zoverre anders dat hij flexibel/buigzaam/elastisch is.
Een stevige, rechte stok (maakt niet uit of hij van Parelli is of van de Gamma) buigt niet, geeft niet mee.
Als je daarmee meer kracht zet/druk geeft, dan wordt het gelijk doorgegeven aan het paard. Meer drukken=meer druk voelen. Heel handig dus voor het principe "wijken voor druk".
Een zweep is in zoverre anders dat hij flexibel/buigzaam/elastisch is. Als daarop meer druk wordt gegeven, buigt hij door, waarna hij bij verlichting van druk weer terugspringt. Veel lastiger dus om mee te differentiëren in druk.
maar dat is natuurlijk per paard verschillend. Je duwt ook niet echt hard met de dressuurzweep, je geeft meer rustige aanwijzingen dmv er tegen aan houden. Als je de dressuurzweep bijv tegen de buik van je paard aan'drukt' tijdens het bewegen is het wel fijn dat de zweep meebuigt en zo de druk constant houdt bijv. Dat is met een parellistick veel moeilijker.
Candace schreef:Ik denk dat natural zijn voor iedereen anders is. Het ligt denk ik ook wel aan wat voor paard jij hebt. Mensen met bijvoorbeeld een haflinger of fjord kunnen het beestje beter dag en nacht zonder deken buiten laten als mensen met een arabiertje. Ik denk dat iedereen gewoon zijn eigen manier van natural zijn heeft.
MSophie schreef:Dus ieder paard kan buiten tenzij hij evt iets aan zijn nieren heeft of andere dingen wat in zijn lichaam zit. Maar zelfs dan kan hij biuten met evt goede deken op !
willeke_nijs schreef:vaak willen paarden binnen omdat ze niet anders gewoon zijn... Ze krijgen binnen hun eten
En over extreme kou gesproken... Hier in onze lage landen is het niet eens extreem koud...
detour schreef:Als de Parellistick van ecologisch afbreekbaar materiaal is vind ik 'm pas natural, no offense.