Van nature?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Re: Van nature?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 14:02

Rani007 schreef:
Maar dat is niet de scope van de vraag, Bandida ... Knipoog

? ok, dan mis ik die volledig Clown

Edit: ik heb hem.
Nergens, anders waren er nog wel ergens wilde paarden over. Gewoon van zichzelf bedoel ik, niet opnieuw uitgezet.

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 14:05

Huertecilla schreef:
Voorbeeld de hoeven: een NL kleipolderweiland is een suboptimale bodem voor paardenhoeven. Leg er een strook verharding in van zeg grasbeton-tegels en het schiet al een héél eind op.
Dubbel niet van nature, doch de onnatuurlijke ingreep compenseert een heel stuk onnatuurlijke leefomgeving en maakt deze zo een stuk paardgerichter.

Ja, een NL kleipolderweiland. Maar die hebben wij hier niet. Wij wonen op de Hoge Veluwe, hoogte ongeveer 300ft (zo'n 100 meter boven NAP). Geen kleigrond maar zand. Onze weiden blijven droog, tenminste dat wil zeggen, wij hebben de natte stukken zodanig opgehoogd dat in onze weiden geen water blijft staan. Kleipolderweilanden zullen ongetwijfeld buiten NL ook bestaan, dus sluit ik NL nog steeds uit.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 14:24

Yeps hier wordt de lat vrij hoog gelegd. Wij proberen onze paarden op een zo bewust mogelijke manier paardgericht te houden. We passen de huisvesting en de voeding aan om zo tot een gezonder paard te komen dat meer in balans is... Als je je bewust bent van de beperkingen die onze lage landen (zoals belgië en nederland) bieden, kan je proberen om dat inderdaad te compenseren door zoals HC dat zo mooi zegt door verhardingen aan te leggen, maar ook door je proberen te verdiepen in wat paarden van nature uit eten en zo het weidelandschap aan te passen. Want de grassen die onze paarden binnen krijgen is niet hetzelfde als de kruiden ed die paarden van nature uit eten. Wetenschappelijk onderzoek heeft ook al uitgewezen dat de darmwerking van paarden daardoor ook vaak verstoord is... Maar wanneer je je daarvan bewust bent KAN je daar ook iets aan doen om daar verbetering in te brengen.

ragala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 14:24

even een stipje hier

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 14:31

Dat klopt Willeke ... wij halen om die reden bewust het "onkruid" niet uit de wei, behalve het Jacobskruid, maar dat zijn we gelukkig nog niet tegengekomen ... Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 15:07

willeke_nijs schreef:
Maar wanneer je je daarvan bewust bent KAN je daar ook iets aan doen om daar verbetering in te brengen.

Dus weg met de oogkleppen, de hokjes..

´Natuurlijk´ is mbt paardrijden totale onzin en zet goedbedoelen eigenaars alleen maar op een zijspoor waardoor ze zich (laten) afsluiten van zelfbeschouwing. Door alleen maar zoete koek uit eigen kliek te eten ontstaat een zelfbevestigende cirkel zonder vooruitgang. Het zijspoor wordt een doodlopend spoor.

Je weet niet wat je niet weet. DENK en zoek, met het páárd als uitgangspunt. Paardrijden is geen recht van de ruiter, maar een verantwoordelijkheid voor het paard.

´Ja,maar..... dan kan haast niemand hier in de buurt paardrijden!!´ Ja, en? Ben je páárdgericht of ruitergericht?

hc

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 15:17

Hoe rijmt onder de vlag ´van nature´ eigenlijk het paardhouden in NL met elkaar??

Mijn conclusie: dit rijmt niet met elkaar, maar dat doet het nergens.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 15:29

Rani007 schreef:
Hoe rijmt onder de vlag ´van nature´ eigenlijk het paardhouden in NL met elkaar??

Mijn conclusie: dit rijmt niet met elkaar, maar dat doet het nergens.

Doe één stapje terug. Dat doet het op heel veel plaatsen wél.

Ríjpaardhouden is een ander verhaal Knipoog
Dat rijm inderdaad nergens met ´van nature´ omdat ríjden tegennatuurlijk is.
Voor paardgericht rijpaardhouden levert dit alleen een extra uitdaging op.

In NL meer dan op de meeste andere plaatsen omdat NL geen natuurlijk verspreidingsgebied was en het nu ook nog dichter bevolkt is dan op de meeste andere plaatsten.
Bij paardgericht rijpaardhouden levert dit alleen een extra extra uitdaging op.

Vanuit de ts zijn we nu bij de conclusie dat ´van nature´ rijpaard-onzin is en dat paardgericht een uitgangspunt zonder hokjes is.
Wetenschappelijk onderbouwde paardgerichte informatie geeft de maatlat. Meet de situatie er aan af en je weet wat de uitdaging is.
Op sommige plaatsen in NL is die groter dan op andere.
Op de meeste plaatsen in NL is die groter dan op de meeste plaatsen die wel tot het verspreidingsgebied van het paard behoorden.

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 15:46

Waarmee anders dan het reukorgaan zouden paarden volgens jou feromonen mee kunnen opvangen, HC?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 15:49

detour schreef:
Waarmee anders dan het reukorgaan zouden paarden volgens jou feromonen mee kunnen opvangen, HC?

Lees nog eens. Dat schrijf ik niet: er is meer reukorgaan dan alleen het orgaan van jacobson Ach gut

Was trouwens off-topic en wat mij betreft blijft het dat Cool

hc
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 27-09-08 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 15:50

Idem het orgaan van jacobson. Dat speelt een rol doch is niet het enige orgaan waarmee feromonen worden opgevangen.

Dit is jouw citaat, hoe wil je het in hemelsnaam anders geinterpreteerd hebben HC?!? Als jij het zo opschrijft en ik jouw woorden aanhaal, vervolgens zegt dat je dat niet hebt gezegd maak je het erg ingewikkeld.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 15:59

detour schreef:
Idem het orgaan van jacobson. Dat speelt een rol doch is niet het enige orgaan waarmee feromonen worden opgevangen.

Dit is jouw citaat, hoe wil je het in hemelsnaam anders geinterpreteerd hebben HC?!? Als jij het zo opschrijft en ik jouw woorden aanhaal, vervolgens zegt dat je dat niet hebt gezegd maak je het erg ingewikkeld.

Het orgaan van jacobson is een relatief piepklein dingseligheidje in het reukorgaan van het paard Pling
De functie ervan is volop onderwerp van onderzoek.
Bij honden speelt het een rol bij het reukvermogen ´onder´ water. Bij slangen is het onderdeel van de warmteregistratie.
Feromonen worden door het hele neusslijmvlies opgenomen.
Feromonen en hun werking zijn eveneens onderwerp van veel onderzoek. Niet in het minst omdat ook de mens feromonen kent.

Het on-topic aspect is dat het leven van paard er ´van nature´ behoorlijk door gestuurd wordt maar het bij rijpaardhouden nauwelijks een rol kan/mag spelen. Dit is in direct conflict met één van de vijf universele vrijheden van het dier; de vrijheid van het dier om natuurlijk gedrag te vertonen.

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 18:34

Huertecilla schreef:
detour schreef:

Het orgaan van jacobson is een relatief piepklein dingseligheidje in het reukorgaan van het paard Pling
De functie ervan is volop onderwerp van onderzoek.
Bij honden speelt het een rol bij het reukvermogen ´onder´ water. Bij slangen is het onderdeel van de warmteregistratie.
Feromonen worden door het hele neusslijmvlies opgenomen.
Feromonen en hun werking zijn eveneens onderwerp van veel onderzoek. Niet in het minst omdat ook de mens feromonen kent.

Het on-topic aspect is dat het leven van paard er ´van nature´ behoorlijk door gestuurd wordt maar het bij rijpaardhouden nauwelijks een rol kan/mag spelen. Dit is in direct conflict met één van de vijf universele vrijheden van het dier; de vrijheid van het dier om natuurlijk gedrag te vertonen.

hc

het dingetje is heel belangrijk en er is al zeer veel over ontdekt, HC! Knipoog
Ik ben het dus niet met je eens, maar dat terzijde. Pling

Ik heb al gemeld dat alle zoogdieren, waaronder de mens, elkaar verleiden met o.a. hun feromonen. Dit is niets nieuws. Knipoog

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 19:45

Huertecilla schreef:
Vanuit de ts zijn we nu bij de conclusie dat ´van nature´ rijpaard-onzin is en dat paardgericht een uitgangspunt zonder hokjes is.
Wetenschappelijk onderbouwde paardgerichte informatie geeft de maatlat. Meet de situatie er aan af en je weet wat de uitdaging is.
Op sommige plaatsen in NL is die groter dan op andere.
Op de meeste plaatsen in NL is die groter dan op de meeste plaatsen die wel tot het verspreidingsgebied van het paard behoorden.

Ben ik met je eens.
En ik vind het al een hele uitdaging om andere paardenbezitters hiervan te overtuigen. Dat lukt mij niet altijd hoor.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 19:47

detour schreef:
het dingetje is heel belangrijk en er is al zeer veel over ontdekt, HC! Knipoog

en is niet het enige orgaan waarmee feromonen worden waargenomen dus waarom jij je zo druk over dat orgaan van jacobson maakt?
Jouw ruin heb je verder van de functie van die feromonen ontdaan, waarmee het orgaan van jacobson wat dat betreft niet meer belangrijk is.
Afgezien van het ultiem onnatuurlijke van een ruin verder off-topic.

Ruinen is wél een goed voorbeeld van een onnatuurlijke ingreep om een hengst een sociaal leven te geven onder de gangbare onnatuurlijke omstandigheden ook al beroof je hem daarmee van een belangrijk deel van zijn natuurlijke gedrag. Een paardgericht compromis bij rijpaardhouden.

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 19:49

Je geeft geen antwoord, welke organen behalve de neus spelen nog meer een rol dan volgens jou?
Kennelijk erger je je aan mijn mening. Er zijn meer mensen die boeken lezen of colleges volgen. Haha!

Joh, ik dacht dat een hengst ruinen puur natuur was.. Clown

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 19:53

Rani007 schreef:
En ik vind het al een hele uitdaging om andere paardenbezitters hiervan te overtuigen. Dat lukt mij niet altijd hoor.

Ik prikkel liever de mensen om na te denken.

Daarbij geldt dan weer wat wel eens de 10%-regel genoemd wordt en dat is dus een realistische verwachting.

Ik richt me daarom bewust gelijk maar op die 10% als doelgroep.

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 19:57

Die 10% zijn afhankelijk van hoe je jezelf neerzet en tracht het zo te brengen dat het helder, betrouwbaar, niet suggestief of denigrerend wordt neer gezet. Knipoog

Ik denk dat als je daar rekening mee houdt en er vanuit gaat dat elk individu gelijkwaardig is, je al een veel grotere groep bereikt, HC. Pling

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 20:03

detour schreef:
Je geeft geen antwoord, welke organen behalve de neus spelen nog meer een rol dan volgens jou?

Hoezo 'behalve de neus?' Het punt was 'behalve het orgaan van jacobson' Pling
Het orgaan van jacobson is een onderdeelTJE van het gehele reukorgaan en het HELE slijmvlies neemt feromonen op.
Dat is nu het hele punt: lekker belangrijk en naar aanleiding van mijn opmerking over het belang van feromen mbt het gedrag, waarop naar wat feromonen waren werd gevraagd.
Maar goed, dat heeft iedereen al gelezen en zo niet, dan niet... 10% Haha!

hc

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:16

Dit topic verzandt...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 00:22

Ja al acht pagina's volle aandacht voor HC

Clown

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 07:21

randalinpony schreef:
Dit topic verzandt...

Het was eigenlijk al bij een logische conclusie aangekomen:

'Van nature' niet integer = vergeet 'natuurlijk'.

Paardgericht elimineert alle hokjes omdat het páárd centraal komt.

Wetenschappelijke informatie over ethologie en ecologie geven de maatlat voor de leefomstandigheden en de ethiek van de 21ste eeuw geeft de randvoorwaarden voor het ríjden.

Nu een nieuw topic over de vijf universele vrijheden voor het dier specifiek voor het paard.

De nieuwsredactie had me enige tijd terug voor een vertaling gevraagd en die heb ik mbv de oorspronkelijke data van prof. Carlo Faillace gemaakt doch ?????
Zou HOOG tijd zijn dat de paardenwereld ze omarmt want het legt een objectief fundament voor toetsing voor de maatlat voor het paardenwelzijn.
Je zoú denken dat de paardenliefhebbers dat graag zouden willen, maar het is al sinds 1965 zowat geheim.
De nieuwswaarde was dat de Schotse regering ze in een gedragscode voor paardhouders heeft vastgelegd.

Kan het niet integere 'natuurlijk' eindelijk vergeten worden en plaatsmaken voor het neutrale paardgericht met een objectief platform voor toetsing.

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 09:01

Huertecilla schreef:
detour schreef:

Hoezo 'behalve de neus?' Het punt was 'behalve het orgaan van jacobson' Pling
Het orgaan van jacobson is een onderdeelTJE van het gehele reukorgaan en het HELE slijmvlies neemt feromonen op.
Dat is nu het hele punt: lekker belangrijk en naar aanleiding van mijn opmerking over het belang van feromen mbt het gedrag, waarop naar wat feromonen waren werd gevraagd.
Maar goed, dat heeft iedereen al gelezen en zo niet, dan niet... 10% Haha!

hc

Je dramt er zelf over door HC, daarom kom ik er op terug. Knipoog
Dat orgaantje is verbonden aan het reukorgaan, daar hoort het bij, doe toch niet zo moeilijk, Clown

In ieder geval heb je mij beantwoord op de vraag die ik 3 keer stelde ofzo; idd doen daar geen andere
zintuigen aan mee; in eerste instantie zal het om de reuk gaan.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 09:02

Arabesk schreef:
Ja al acht pagina's volle aandacht voor HC

Clown

En dan maar 10% die hem kan volgen, arm dom volk dat we zijn.. Verdrietig

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 11:18

detour schreef:
idd doen daar geen andere
zintuigen aan mee; in eerste instantie zal het om de reuk gaan.

Nú gebruik je 'zintuig' , eerst 'orgaan' en dat is niet hetzelfde.

Ook haal je eerder 'gelijk' en 'gelijkwaardig' door elkaar. NIET iedereen is gelijk: het brede publiek is niet alle publiek, noch het enige. Omdat het brede publiek de grootste doelgroep is daar al erg veel voor.
Aardig van je dat jij je zorgen maakt over dat ik slechts 10% zou bereiken doch mijn keuze is niet voor 10% maar een doelgroep welke '10%' uitmaakt van het publiek.

Ik heb niet de plicht te schrijven noch - voor iedereen te schrijven.
Ík bepaal voor wie ik schrijf; dat is mijn recht.
Als jij je eraan ergert is het jouw recht mij op jouw foei-lijst te zetten.
Jij kent mij niet, ik ken jou niet dus op zich heeft het voor mij geen betekenis doch volgens de Bokt-regels heb je niet het recht persoonlijk bedoelde uitlatingen te doen op dit openbare forum.

Nu weer terug on topic graag. Als je daar inhoudelijk niets over te melden hebt, meldt dan niets.

hc