Rani007 schreef:Maar dat is niet de scope van de vraag, Bandida ...
? ok, dan mis ik die volledig

Edit: ik heb hem.
Nergens, anders waren er nog wel ergens wilde paarden over. Gewoon van zichzelf bedoel ik, niet opnieuw uitgezet.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Rani007 schreef:Maar dat is niet de scope van de vraag, Bandida ...

Huertecilla schreef:Voorbeeld de hoeven: een NL kleipolderweiland is een suboptimale bodem voor paardenhoeven. Leg er een strook verharding in van zeg grasbeton-tegels en het schiet al een héél eind op.
Dubbel niet van nature, doch de onnatuurlijke ingreep compenseert een heel stuk onnatuurlijke leefomgeving en maakt deze zo een stuk paardgerichter.
willeke_nijs schreef:Maar wanneer je je daarvan bewust bent KAN je daar ook iets aan doen om daar verbetering in te brengen.
Rani007 schreef:Hoe rijmt onder de vlag ´van nature´ eigenlijk het paardhouden in NL met elkaar??
Mijn conclusie: dit rijmt niet met elkaar, maar dat doet het nergens.
detour schreef:Waarmee anders dan het reukorgaan zouden paarden volgens jou feromonen mee kunnen opvangen, HC?

detour schreef:Idem het orgaan van jacobson. Dat speelt een rol doch is niet het enige orgaan waarmee feromonen worden opgevangen.
Dit is jouw citaat, hoe wil je het in hemelsnaam anders geinterpreteerd hebben HC?!? Als jij het zo opschrijft en ik jouw woorden aanhaal, vervolgens zegt dat je dat niet hebt gezegd maak je het erg ingewikkeld.
Huertecilla schreef:detour schreef:Idem het orgaan van jacobson. Dat speelt een rol doch is niet het enige orgaan waarmee feromonen worden opgevangen.
Dit is jouw citaat, hoe wil je het in hemelsnaam anders geinterpreteerd hebben HC?!? Als jij het zo opschrijft en ik jouw woorden aanhaal, vervolgens zegt dat je dat niet hebt gezegd maak je het erg ingewikkeld.
Het orgaan van jacobson is een relatief piepklein dingseligheidje in het reukorgaan van het paard![]()
De functie ervan is volop onderwerp van onderzoek.
Bij honden speelt het een rol bij het reukvermogen ´onder´ water. Bij slangen is het onderdeel van de warmteregistratie.
Feromonen worden door het hele neusslijmvlies opgenomen.
Feromonen en hun werking zijn eveneens onderwerp van veel onderzoek. Niet in het minst omdat ook de mens feromonen kent.
Het on-topic aspect is dat het leven van paard er ´van nature´ behoorlijk door gestuurd wordt maar het bij rijpaardhouden nauwelijks een rol kan/mag spelen. Dit is in direct conflict met één van de vijf universele vrijheden van het dier; de vrijheid van het dier om natuurlijk gedrag te vertonen.
hc
Huertecilla schreef:Vanuit de ts zijn we nu bij de conclusie dat ´van nature´ rijpaard-onzin is en dat paardgericht een uitgangspunt zonder hokjes is.
Wetenschappelijk onderbouwde paardgerichte informatie geeft de maatlat. Meet de situatie er aan af en je weet wat de uitdaging is.
Op sommige plaatsen in NL is die groter dan op andere.
Op de meeste plaatsen in NL is die groter dan op de meeste plaatsen die wel tot het verspreidingsgebied van het paard behoorden.
detour schreef:het dingetje is heel belangrijk en er is al zeer veel over ontdekt, HC!
Rani007 schreef:En ik vind het al een hele uitdaging om andere paardenbezitters hiervan te overtuigen. Dat lukt mij niet altijd hoor.
detour schreef:Je geeft geen antwoord, welke organen behalve de neus spelen nog meer een rol dan volgens jou?
randalinpony schreef:Dit topic verzandt...
Huertecilla schreef:detour schreef:Je geeft geen antwoord, welke organen behalve de neus spelen nog meer een rol dan volgens jou?
Hoezo 'behalve de neus?' Het punt was 'behalve het orgaan van jacobson'![]()
Het orgaan van jacobson is een onderdeelTJE van het gehele reukorgaan en het HELE slijmvlies neemt feromonen op.
Dat is nu het hele punt: lekker belangrijk en naar aanleiding van mijn opmerking over het belang van feromen mbt het gedrag, waarop naar wat feromonen waren werd gevraagd.
Maar goed, dat heeft iedereen al gelezen en zo niet, dan niet... 10%![]()
hc
Arabesk schreef:Ja al acht pagina's volle aandacht voor HC
detour schreef:idd doen daar geen andere
zintuigen aan mee; in eerste instantie zal het om de reuk gaan.