Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:32

Op het moment dat "een goeroe" die dus ook lessen geeft en op DVD uitbrengt van "hoe het allemaal beter kan" GEEN rekening houdt met het feit dat een paard aan 1 kant niets ziet (we weten niet hoe lang dit paard al een oog mist, maar het zou deel van het "probleemgedrag" kunnen zijn) houdt het voor mij gewoon op.
Een paard kan heel goed leven met een missend oog. Net zo als een hond met een missende poot. Maar als mens/eigenaar/degene die er mee omgaat hou je daar toch rekening mee? Of moet het dier zich maar gewoon aanpassen aan ons mensen die toch al vaal onmgerijpelijke boodschappen voor zo een dier uitzenden?
Als er dan (gedrags) problemen ontstaan moet je niet ALS LAATSTE denken aan die handicap, maar als eerste, dat dat er wel eens iets mee te maken zou kunnen hebben.
Rondzwaaiende touwen aan de blinde kant slaan nergens op. Want worden niet gezien. Aanrakingen op de blinde kant zou mij dan een begrijpelijker benadering lijken.
Er hoeft echt niet in compassie en empathie op de grond gelegen te worden van: Ach wat zielig paard mist een oog, in het filmpje zie ik echter het andere uiterste: "Pech joh, je ZAL naar me luisteren, of je nou 1,2 of 3 ogen hebt"
Het is dan jammer dat 2 gezonde ogen van Linda Parelli niet genoeg blijken, om een 1-ogig paard op een fatsoenlijke wijze te behandelen.
Dat noem ik KORTZICHTIG.

Ariebren

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:15

En wat ik nu het mooiste vind ??

Al mijn paarden van pasgeboren tot nu lopen gewoon achteruit omdat wij hier op stal die paarden dat leren.

Al die goeroes verdienen hun geld aan mensen die de basis omgangsvormen met een paard, nooit hebben geleerd.
Maar ze hebben wel 10 jaar rijervaring op de manege.

gaya1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:37

ikke schreef:
gaya1 schreef:
In het wild zou hij allang niet meer geaccepteerd worden, wat ik alleen probeer te zeggen is dat medelijden niks zal helpen voor dat paard.
Een menselijk leider die medelijden heeft omdat hij blind is, is voor een paard geen sterke leider.
Dat hun gedrag in de mensen wereld anders ligt zegt nog niet dat hun niet denken als een wild paard daar verandert niks aan.
Als parelli meteen alles goed zouden doen zou dat beteken dat ze leven in het huidige robot leven, en dat is juist wat ze niet willen.
Van fouten ga je nadenken en leer je weer beter te worden in andere dingen.
Maar goed het is wel duidelijk dat mijn mening niet op dit filmpje gebaseerd is.
Ik hoef dus ook geen terug reactie :)

"Moderne" paarden denken niet meer als wilde paarden. Als ze dat wel deden, waren ze namelijk totaal ongeschikt als rijpaard :)* het is dus ook maar goed dat ze niet meer zo reageren.

Van je fouten mag je best leren, maar er zijn nogal elementaire fouten gemaakt, die je, naar mijn mening, uitgekristaliseerd had moeten hebben voordat je de markt opgaat.
Valt onder dezelfde soort fouten als de exclusiviteit waar we het enkele pagina's terug over hadden. Als mensen zonder begeleiding zelf moeten gaan uitvogelen hoe een filosofie in elkaar zit, dan krijg je vanzelf dat robot-gedrag wat ze nu juist niet willen. foutje...........

Anoniem schreef:
[quote="ikke"]
Op het moment dat je per se wil dat het paard een bepaald pad in gaat of in een bepaald tempo moet lopen (omstandigheden) en je moet een discussie aangaan, DAN ben je fout bezig geweest in het voortraject.
Ik zat met datzelfde galopje-in-de-sneeuw even op een kritiek punt toen ie een hoek om wilde gaan in galop die echt niet kon. Hij was zo blij dat ie eindelijk weer eens van jetje mocht, dat ie even "vergat" dat er geluisterd moest worden. Toen heeft ie ook flink op z'n donder gehad en daarmee was het punt weer duidelijk.

Ik heb met mijn fjord wel eens uitgeprobeerd wat hij zou doen als ik hem in alles zijn eigen keuzes liet maken. Bleek dat meneer netjes zelf een route van ruim een uur koos uit alle routes die ik vanuit mijn wei wel eens met hem heb gereden, netjes in stap bleef tot ik hem met de stem vroeg in draf of galop te gaan, netjes weer terug naar stap ging waar we het anders ook deden.... echter bij kruispunten niet vanzelf stil bleef staan.
Het viel me echt mee dat hij niet na een paar straten rechtsomkeert maakte terug naar de wei, want zo lui is hij eigenlijk wel aangelegd.
Ook merk ik dat er een hoog ponypark slagharen gehalte in mijn paarden zit want bij paden waar ik vaak galoppeer (want je hebt van die echte lekkere uit-je-dak-galoppeerpaden }> ) zetten ze zelf vaak al aan wanneer ze er aangekomen zijn.
Maar idd... stoppen is stoppen ookal is het midden op zo'n pad terwijl het juist zo leuk gaat, want er loopt wel eens een mens in de weg :=

En zover zou ik dus met mijn paard niet kunnen gaan. Die neemt inderdaad wel soort van de kortste weg naar huis. Aan de andere kant kan ze wel heel enthausiast van huis weg een pad afgaloperen maar kan ik net zo simpel naar huis toe galoperen. Allemaal geen enkel punt.
Het lijkt wel alsof ze er elke keer even in moet komen, want als ik eenmaal in het bos wat rondgestuurd heb, heeft ze niet echt meer de behoefte om naar huis te gaan.[/quote]

Sorry hoor als jou paarden niet denken als wilde paarden heb je waarschijnlijk robots gekocht, dat je ze kan berijden heb niks te maken met hun natuurlijke gedrag. Als je een wilde mustang vangt kan je die na een tijd goede voorbereiding ook berijden.
Bekijk je kudde maar eens goed en vergelijk maar eens

Vosjeloverx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:41

Ah dit is echt gewoon zielig!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:45

gaya1 schreef:
Sorry hoor als jou paarden niet denken als wilde paarden heb je waarschijnlijk robots gekocht, dat je ze kan berijden heb niks te maken met hun natuurlijke gedrag. Als je een wilde mustang vangt kan je die na een tijd goede voorbereiding ook berijden.

Mustangs zijn in het wild levende gedomesticeerde dieren - hun gedrag stamt natuurlijk zeker af van de instincten van wilde dieren, maar is toch niet net zo wild als bv zebra's die als soort nooit door mensen getemd zijn geweest.

Daarnaast blijft het natuurlijk een suf argument: een paard met 1 oog loopt in het wild een reeel risico om gepakt te worden. Als 'ie de infectie aan z'n oog al had overleefd. Om dus te zeggen dat je geen rekening hoeft te houden met blindheid aan 1 oog lijkt mij eigenlijk nergens op te slaan.

Je nuanceerde dat al door te zeggen dat er een verschil is tussen medelijden of rekening houden met, maar van de andere kant vond je dat men hier in het topic het had over medelijden. Terwijl ik toch ook een boel mensen zag die vinden dat je rekening moet houden met.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 21:16

Kwam weer een filmpje tegen op youtube :)

Parelli "speelt" met een paard. Ik zie toch geen spelen maar gewoon iemand met een goed luisterend paard die het gevraagde netjes uitvoert. Bij echt spelen had ik toch meer inbreng/ inspraak van het paard.

http://youtu.be/CoVg7OrgDIQ

Heel mooi paard trouwens :j

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 21:17

ik krijg bijna moordneigingen van zo'n filmpje als in de op. :')
misschien een beetje kortzichtige reactie van mij, aangezien ik er geen verstand van heb,
maar ik vind het er echt niet lekker uit zien.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:06

gaya1 schreef:

Voor het geval ik dacht de door jou beschreven robot te hebben gekocht, ben ik vandaag weer met m'n neus op de feiten gedrukt dat ik toch niet helemaal straffeloos een paard twee weken stil kan zetten, ondanks de ritten die ik eerder deze week nog heb kunnen maken.
Les van vandaag ging over: hoe houd ik m'n paard bij de les....... Instructeur lag constant in een deuk om het gedrag van paardlief. het zal er ongetwijfeld ook zeer vermakelijk hebben uitgezien.

Wij hebben geen kudde op stal; wij hebben een groep paarden die bij elkaar in de paddock lopen en nee, dat is niet hetzelfde!

Enne, als we het hebben over wild: zodra jij in staat bent een zebra uit het wild te vangen en deze te berijden, praten we verder.......

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:30

fransje23 schreef:

Parelli "speelt" met een paard. Ik zie toch geen spelen maar gewoon iemand met een goed luisterend paard die het gevraagde netjes uitvoert. Bij echt spelen had ik toch meer inbreng/ inspraak van het paard.

Heel mooi paard.

En weer een roundpen van hekken zonder andere paarden erom heen.

Paard is door zijn natuurlijke kudde gedrag goed gefixeerd op de man die in de midden staat.

gaya1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:39

ikke schreef:
gaya1 schreef:

Voor het geval ik dacht de door jou beschreven robot te hebben gekocht, ben ik vandaag weer met m'n neus op de feiten gedrukt dat ik toch niet helemaal straffeloos een paard twee weken stil kan zetten, ondanks de ritten die ik eerder deze week nog heb kunnen maken.
Les van vandaag ging over: hoe houd ik m'n paard bij de les....... Instructeur lag constant in een deuk om het gedrag van paardlief. het zal er ongetwijfeld ook zeer vermakelijk hebben uitgezien.

Wij hebben geen kudde op stal; wij hebben een groep paarden die bij elkaar in de paddock lopen en nee, dat is niet hetzelfde!

Enne, als we het hebben over wild: zodra jij in staat bent een zebra uit het wild te vangen en deze te berijden, praten we verder.......

Een paard is niet alleen om op te rijden, denk je dat wel dan wens ik je paard veel robot plezier. En daarmee is ons discussie gesloten :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:41

Ariebren schreef:
fransje23 schreef:

Heel mooi paard.

En weer een roundpen van hekken zonder andere paarden erom heen.

Paard is door zijn natuurlijke kudde gedrag goed gefixeerd op de man die in de midden staat.

Tja, dat kon ik met ex-mijn-Welsh-Cob ook, alleen dan zonder hekjes er omheen op 2ha land.........

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:48

Dit was idd best vreemd om te zien, zo heb ik het niet geleerd....je ziet duidelijk dat het paard het niet snapt en dat de man niet van eerst een nauwelijks merkbaar zwiepje geeft tot deze ongecontroleerde zwiebers. Hij is veelste wild ;(
Het feit dat het paard blind is hoeft niet perse ermee te maken te hebben aangezien de zwiebers te maken hebben met het lijf contact en niet perse het oog contact. Maar dan nog...geen goeie reclame voor Parelli.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:50

gaya1 schreef:

Nouuuuu, mijn jonge paard heeft niet heel veel kaas gegeten van in het wild overleven, hoor. Die doet niet aan flauwekul als met een oog open slapen, die gaat gewoon elke dag languit in de paddock liggen pitten en de rest zoekt maar uit wat ze doen. Verder heeft zij meer jachtinstinct dan goed voor haar is, een zwijn in het bos wilde ze achteraan en honden zijn dingen om aan te vallen in plaats van bang voor te zijn :')
En met haar karakter zou ze in het wild ook niet ver komen, veel te veel ruzie met zichzelf over wat de juiste strategie zou zijn. Hoezo overdreven doorgefokt geval :roll:
Maar ze is best lief, al zijn haar groepsgenoten het daar niet helemaal mee eens <<)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:05

Citaat:
Parelli "speelt" met een paard.

Ik wil niet spelen, ik wil niet spelen, ik wil niet spelen...

Dan maar liever dit: Lol met je paard en je paard heeft lol met jou:

http://www.youtube.com/v/s95RxmFhrYA

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:07

Hahaha ik heb al meer dan 20 jaar Dobermanns (dat zijn honden) het is iedere dag, jong of oud (ik heb ook wel vanuit de SDRN opvang, die hebben vaak een hele geschiedenis achter zich) maar toch ook wel ten eerste: hoe hou je ze bij :"de les:

Die "les" is dan ":op de baas letten, want bij die Dobermanns kunnen er ecbt hele gekken bijzitten, waar je dan even bij denkt: hoe moet ik dit (of beter gezegd: DEZE) nu weer aanpakken. Gelijk streng inkomen of juist even laten gaan? Dat weet je soms niet meteen.

Een hond kan je opeens bijten, een paard kan je opeens schoppen.

Het omgaan met dieren is natuurlijk ook wel in de eerste plaats en stuk ervaring en bekijken of jij misschien zelf de ruimte geeft voor het paard (of hond) om moeilijk te gaan doen.
Mijn ervaring is dat geen paard of hond er op uit is JOU iets te doen of het je moeilijk te maken.

Je neemt zelf de leiding en dat is het, geen discussie over mogelijk. Doe je het niet? Doen zij het.

Maar een eindeloos gezeur en gezwaai met een touwtje als in het filmpje denk ik toch: laat dit lekker een ander doen of ga lekker breien want dit is helemaal NIKS.

Inmiddels weten wel dat het filmpje 10 jaar oud is.

Er zijn helaas nog zo veel zelfuitgeroepen sukkelaars die iedere persoon die effe niet goed met diens paard door de bocht kan, hun duurbetaalde diensten aan bieden.

En iedereen hoopt op een wonder model/de gouden tip.
Het is er niet. Ook niet te koop bij een of ander iemand.
Wat er is is jij en je paard. Daar mee zul je het moeten doen.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 02-02-13 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:26

Jannepauli schreef:
Citaat:
Parelli "speelt" met een paard.

Ik wil niet spelen, ik wil niet spelen, ik wil niet spelen...

Dan maar liever dit: Lol met je paard en je paard heeft lol met jou:

http://www.youtube.com/v/s95RxmFhrYA

Groot verschil in plezier, inderdaad. Geweldig filmpje van Flip :j

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:29

AHHH dat filmpje is echt GENIAAL jannepauli ik had hem al eens gezien maar hij is zoooo gaaf.

Ik heb een serieuze merrie, maar af en toe gaat ze ook uit haar dak en het leuke vind ik dan dat ze echt contact zoeken terwijl ze om je heen crossen, tenminste zo zie ik dat. Lekker die oogjes die twinkelen en iedere beweging van jou als aanleiding nemen om nog een rondje te bokken en te crossen. En als ze klaar zijn lekker naar je toe komen voor een knuffel en dan weer als serieuze merrie los met je mee lopen.

Terpentijn je zegt het mooi :j

gaya1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 08:49

Ik krijg toch meer het gevoel alsof ik niet begrepen word of iets niet goed uitleg.
De instinct en communicatie van wild en de paarden van nu zijn niets veranderd.
Door hun hoge tollarantie hebben ze die alleen maar aangepast, ik durf te wedden dat als je iets onbekents in het land,paddock legt met het hek open dat ze vluchten.
Gewoon omdat het hun normale manier van zaken zijn, dat wij mensen medelijden hebben en rekening houden is niet meer dan normaal.
Maar paarden onderling doen dat echt niet, parelli is compleet gebaseert op de communicatie die paarden doen.
De 7 games is niet meer het spel die paarden onderling spelen, dat kan zacht maar ook mega onvriendlijk zijn.
Mijn band en begrip voor paarden is in de 2 jaar dat ik parelli doe enorm verbeterd, word beter begrepen en zij kunnen hun natuurlijke gedrag uiten.

Dit filmpje is geen fijn beeld voor menselijke oog maar paarden onderling zijn misschien nog wel harder,maar ook ik zou het anders aangepakt hebben.
Heb hier trouwens een mooie docu duur wel een uur, maar na het zien van dit weet ik hoe hard de paarden wereld is.
En ben ik blij zo te kunnen communiseren met mijn paard :)

http://www.youtube.com/watch?v=RUxK-rpE2DI

En hierbij laat ik het want het is normal VS natural, werkelijk zonde van mijn tijd.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 10:21

gaya1 schreef:
Mijn band en begrip voor paarden is in de 2 jaar dat ik parelli doe enorm verbeterd, word beter begrepen en zij kunnen hun natuurlijke gedrag uiten.

Ik mag toch hopen dat jij niet regelmatig van je paard ervanlangs krijgt zoals paarden onderling dat nogal eens plegen te doen?
Daar is een mens namelijk niet tegen bestand. Daarom zal een paard zijn natuurlijke gedrag m.i. toch liever niet botvieren op de mens. Het is maar goed dat paarden ons niet zien als kuddegenoten :j .

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 10:29

gaya1 schreef:
Maar paarden onderling doen dat echt niet, parelli is compleet gebaseert op de communicatie die paarden doen.
De 7 games is niet meer het spel die paarden onderling spelen, dat kan zacht maar ook mega onvriendlijk zijn.

Maar ik ben geen paard? Waarom zou ik dan als een paard willen communiceren?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 10:47

gaya1 schreef:
En hierbij laat ik het want het is normal VS natural, werkelijk zonde van mijn tijd.

Dat vind ik nou weer typisch een cliché van een NH-volgeling. Lekker makkelijk om met hokjes te werken en niet zelf na te hoeven denken.
Eerlijk gezegd denk ik dat als je degenen die jij als "normals" ziet in deze discussie met paarden bezig zou zien, zou je waarschijnlijk vinden dat ze NH toepassen. Dat is namelijk het hele punt: NH is bedoelt om mensen te leren op een voor de paarden prettige (duidelijk en consequent) manier met paarden om te gaan. Alleen heb je daar geen "kunstjes" bij nodig, die "kunstjes" kun je doen als je daar lol aan hebt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 10:50

gaya1 schreef:
Ik krijg toch meer het gevoel alsof ik niet begrepen word of iets niet goed uitleg.
De instinct en communicatie van wild en de paarden van nu zijn niets veranderd.
Door hun hoge tollarantie hebben ze die alleen maar aangepast, ik durf te wedden dat als je iets onbekents in het land,paddock legt met het hek open dat ze vluchten.
Gewoon omdat het hun normale manier van zaken zijn, dat wij mensen medelijden hebben en rekening houden is niet meer dan normaal.

Dit filmpje is geen fijn beeld voor menselijke oog maar paarden onderling zijn misschien nog wel harder,maar ook ik zou het anders aangepakt hebben.
Heb hier trouwens een mooie docu duur wel een uur, maar na het zien van dit weet ik hoe hard de paarden wereld is.
En ben ik blij zo te kunnen communiseren met mijn paard :)

http://www.youtube.com/watch?v=RUxK-rpE2DI

Een luchtballon lijkt me toch behoorlijk eng, niet? Nou, d'r is er eentje geland in de wei naast onze paarden en ja, er gingen verschillende paarden aan de loop, maar er waren ook diverse paarden die het machtig interessant vonden!

Wat het filmpje betreft, daar zijn er meer van uit die serie. Keep in mind: het is Amerikaans, dus worden de spectakelstukken eruit gelicht. In de praktijk gaat het er een stuk minder heftig aan toe! Als dat namelijk wel zo was, was het paard als diersoort al lang van deze aardbodem verdwenen.......

Mijn tip: verdiep je eens in wat er daadwerkelijk gebeurt, zonder je roze Parelli-bril op.
Paardeninstinct is weldegelijk veranderd. Dat heet fokbeleid! Je selecteerd op gewenste eigenschappen en juist omdat je die paarden een veilige omgeving biedt, waarbij ze niet meer constant op hun hoede hoeven te zijn, maakt dat de instincten afvlakken en daarmee de paarden bruikbaar worden voor de mens. Nogmaals: vang een zebra op de Serengeti en je komt erachter wat de verschillen zijn........

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 10:53

gaya1 schreef:
Maar paarden onderling doen dat echt niet,

Dat zou ik toch wat nuanceren: paarden doen dat bv wel degelijk naar veulens, (en volgens mij ook naar oudere alfamerries, die gerespecteerd worden terwijl ze hun status niet meer fysiek kunnen verdedigen.) En paarden doen het in de omgang met mensen ook wel degelijk bij kwetsbare mensen. (Niet allemaal, maar veel wel.)

Hoewel ze het dus waarschijnlijk niet zullen toepassen op een paard dat blind is aan 1 oog, is het 'concept' ze niet eens zo vreemd.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 12:12

ikke schreef:
Op het moment dat je per se wil dat het paard een bepaald pad in gaat of in een bepaald tempo moet lopen (omstandigheden) en je moet een discussie aangaan, DAN ben je fout bezig geweest in het voortraject.
Ik zat met datzelfde galopje-in-de-sneeuw even op een kritiek punt toen ie een hoek om wilde gaan in galop die echt niet kon. Hij was zo blij dat ie eindelijk weer eens van jetje mocht, dat ie even "vergat" dat er geluisterd moest worden. Toen heeft ie ook flink op z'n donder gehad en daarmee was het punt weer duidelijk.

Ik begrijp niet dat ik dat nog moet uitleggen wat ik hier verschrikkelijk aan vind.
Je hebt je paard even flink op z'n donder gegeven omdat hij, door jou inconsequentie, niet meer luisterde.
Als ik in zo'n situatie zit, geef ik alleen mezelf flink op m'n flikker. Ik had het paard namelijk beter moeten trainen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 12:26

sanne83 schreef:
ikke schreef:

Ik begrijp niet dat ik dat nog moet uitleggen wat ik hier verschrikkelijk aan vind.
Je hebt je paard even flink op z'n donder gegeven omdat hij, door jou inconsequentie, niet meer luisterde.
Als ik in zo'n situatie zit, geef ik alleen mezelf flink op m'n flikker. Ik had het paard namelijk beter moeten trainen.

Nee, jij hebt blijkbaar een volstrekt gebrek aan voorstellingvermogen om te begrijpen wat het verschil is tussen over-enthausiast en inconcequente opvoeding.