Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
ikke schreef:gaya1 schreef:In het wild zou hij allang niet meer geaccepteerd worden, wat ik alleen probeer te zeggen is dat medelijden niks zal helpen voor dat paard.
Een menselijk leider die medelijden heeft omdat hij blind is, is voor een paard geen sterke leider.
Dat hun gedrag in de mensen wereld anders ligt zegt nog niet dat hun niet denken als een wild paard daar verandert niks aan.
Als parelli meteen alles goed zouden doen zou dat beteken dat ze leven in het huidige robot leven, en dat is juist wat ze niet willen.
Van fouten ga je nadenken en leer je weer beter te worden in andere dingen.
Maar goed het is wel duidelijk dat mijn mening niet op dit filmpje gebaseerd is.
Ik hoef dus ook geen terug reactie
"Moderne" paarden denken niet meer als wilde paarden. Als ze dat wel deden, waren ze namelijk totaal ongeschikt als rijpaardhet is dus ook maar goed dat ze niet meer zo reageren.
Van je fouten mag je best leren, maar er zijn nogal elementaire fouten gemaakt, die je, naar mijn mening, uitgekristaliseerd had moeten hebben voordat je de markt opgaat.
Valt onder dezelfde soort fouten als de exclusiviteit waar we het enkele pagina's terug over hadden. Als mensen zonder begeleiding zelf moeten gaan uitvogelen hoe een filosofie in elkaar zit, dan krijg je vanzelf dat robot-gedrag wat ze nu juist niet willen. foutje...........Anoniem schreef:[quote="ikke"]
Op het moment dat je per se wil dat het paard een bepaald pad in gaat of in een bepaald tempo moet lopen (omstandigheden) en je moet een discussie aangaan, DAN ben je fout bezig geweest in het voortraject.
Ik zat met datzelfde galopje-in-de-sneeuw even op een kritiek punt toen ie een hoek om wilde gaan in galop die echt niet kon. Hij was zo blij dat ie eindelijk weer eens van jetje mocht, dat ie even "vergat" dat er geluisterd moest worden. Toen heeft ie ook flink op z'n donder gehad en daarmee was het punt weer duidelijk.
Ik heb met mijn fjord wel eens uitgeprobeerd wat hij zou doen als ik hem in alles zijn eigen keuzes liet maken. Bleek dat meneer netjes zelf een route van ruim een uur koos uit alle routes die ik vanuit mijn wei wel eens met hem heb gereden, netjes in stap bleef tot ik hem met de stem vroeg in draf of galop te gaan, netjes weer terug naar stap ging waar we het anders ook deden.... echter bij kruispunten niet vanzelf stil bleef staan.
Het viel me echt mee dat hij niet na een paar straten rechtsomkeert maakte terug naar de wei, want zo lui is hij eigenlijk wel aangelegd.
Ook merk ik dat er een hoog ponypark slagharen gehalte in mijn paarden zit want bij paden waar ik vaak galoppeer (want je hebt van die echte lekkere uit-je-dak-galoppeerpaden) zetten ze zelf vaak al aan wanneer ze er aangekomen zijn.
Maar idd... stoppen is stoppen ookal is het midden op zo'n pad terwijl het juist zo leuk gaat, want er loopt wel eens een mens in de weg
gaya1 schreef:Sorry hoor als jou paarden niet denken als wilde paarden heb je waarschijnlijk robots gekocht, dat je ze kan berijden heb niks te maken met hun natuurlijke gedrag. Als je een wilde mustang vangt kan je die na een tijd goede voorbereiding ook berijden.
Bekijk je kudde maar eens goed en vergelijk maar eens
gaya1 schreef:Sorry hoor als jou paarden niet denken als wilde paarden heb je waarschijnlijk robots gekocht, dat je ze kan berijden heb niks te maken met hun natuurlijke gedrag. Als je een wilde mustang vangt kan je die na een tijd goede voorbereiding ook berijden.
fransje23 schreef:Kwam weer een filmpje tegen op youtube![]()
Parelli "speelt" met een paard. Ik zie toch geen spelen maar gewoon iemand met een goed luisterend paard die het gevraagde netjes uitvoert. Bij echt spelen had ik toch meer inbreng/ inspraak van het paard.
http://youtu.be/CoVg7OrgDIQ
Heel mooi paard trouwens
ikke schreef:gaya1 schreef:Sorry hoor als jou paarden niet denken als wilde paarden heb je waarschijnlijk robots gekocht, dat je ze kan berijden heb niks te maken met hun natuurlijke gedrag. Als je een wilde mustang vangt kan je die na een tijd goede voorbereiding ook berijden.
Voor het geval ik dacht de door jou beschreven robot te hebben gekocht, ben ik vandaag weer met m'n neus op de feiten gedrukt dat ik toch niet helemaal straffeloos een paard twee weken stil kan zetten, ondanks de ritten die ik eerder deze week nog heb kunnen maken.
Les van vandaag ging over: hoe houd ik m'n paard bij de les....... Instructeur lag constant in een deuk om het gedrag van paardlief. het zal er ongetwijfeld ook zeer vermakelijk hebben uitgezien.
Wij hebben geen kudde op stal; wij hebben een groep paarden die bij elkaar in de paddock lopen en nee, dat is niet hetzelfde!
Enne, als we het hebben over wild: zodra jij in staat bent een zebra uit het wild te vangen en deze te berijden, praten we verder.......
Ariebren schreef:fransje23 schreef:Kwam weer een filmpje tegen op youtube![]()
Parelli "speelt" met een paard. Ik zie toch geen spelen maar gewoon iemand met een goed luisterend paard die het gevraagde netjes uitvoert. Bij echt spelen had ik toch meer inbreng/ inspraak van het paard.
http://youtu.be/CoVg7OrgDIQ
Heel mooi paard trouwens
Heel mooi paard.
En weer een roundpen van hekken zonder andere paarden erom heen.
Paard is door zijn natuurlijke kudde gedrag goed gefixeerd op de man die in de midden staat.
Citaat:Parelli "speelt" met een paard.
Jannepauli schreef:Citaat:Parelli "speelt" met een paard.
Ik wil niet spelen, ik wil niet spelen, ik wil niet spelen...
Dan maar liever dit: Lol met je paard en je paard heeft lol met jou:
http://www.youtube.com/v/s95RxmFhrYA
gaya1 schreef:Mijn band en begrip voor paarden is in de 2 jaar dat ik parelli doe enorm verbeterd, word beter begrepen en zij kunnen hun natuurlijke gedrag uiten.
gaya1 schreef:Maar paarden onderling doen dat echt niet, parelli is compleet gebaseert op de communicatie die paarden doen.
De 7 games is niet meer het spel die paarden onderling spelen, dat kan zacht maar ook mega onvriendlijk zijn.
gaya1 schreef:En hierbij laat ik het want het is normal VS natural, werkelijk zonde van mijn tijd.
gaya1 schreef:Ik krijg toch meer het gevoel alsof ik niet begrepen word of iets niet goed uitleg.
De instinct en communicatie van wild en de paarden van nu zijn niets veranderd.
Door hun hoge tollarantie hebben ze die alleen maar aangepast, ik durf te wedden dat als je iets onbekents in het land,paddock legt met het hek open dat ze vluchten.
Gewoon omdat het hun normale manier van zaken zijn, dat wij mensen medelijden hebben en rekening houden is niet meer dan normaal.
Maar paarden onderling doen dat echt niet, parelli is compleet gebaseert op de communicatie die paarden doen.
De 7 games is niet meer het spel die paarden onderling spelen, dat kan zacht maar ook mega onvriendlijk zijn.
Mijn band en begrip voor paarden is in de 2 jaar dat ik parelli doe enorm verbeterd, word beter begrepen en zij kunnen hun natuurlijke gedrag uiten.
Dit filmpje is geen fijn beeld voor menselijke oog maar paarden onderling zijn misschien nog wel harder,maar ook ik zou het anders aangepakt hebben.
Heb hier trouwens een mooie docu duur wel een uur, maar na het zien van dit weet ik hoe hard de paarden wereld is.
En ben ik blij zo te kunnen communiseren met mijn paard
http://www.youtube.com/watch?v=RUxK-rpE2DI
En hierbij laat ik het want het is normal VS natural, werkelijk zonde van mijn tijd.
gaya1 schreef:Gewoon omdat het hun normale manier van zaken zijn, dat wij mensen medelijden hebben en rekening houden is niet meer dan normaal.
Maar paarden onderling doen dat echt niet,
ikke schreef:Op het moment dat je per se wil dat het paard een bepaald pad in gaat of in een bepaald tempo moet lopen (omstandigheden) en je moet een discussie aangaan, DAN ben je fout bezig geweest in het voortraject.
Ik zat met datzelfde galopje-in-de-sneeuw even op een kritiek punt toen ie een hoek om wilde gaan in galop die echt niet kon. Hij was zo blij dat ie eindelijk weer eens van jetje mocht, dat ie even "vergat" dat er geluisterd moest worden. Toen heeft ie ook flink op z'n donder gehad en daarmee was het punt weer duidelijk.
sanne83 schreef:ikke schreef:Op het moment dat je per se wil dat het paard een bepaald pad in gaat of in een bepaald tempo moet lopen (omstandigheden) en je moet een discussie aangaan, DAN ben je fout bezig geweest in het voortraject.
Ik begrijp niet dat ik dat nog moet uitleggen wat ik hier verschrikkelijk aan vind.
Je hebt je paard even flink op z'n donder gegeven omdat hij, door jou inconsequentie, niet meer luisterde.
Als ik in zo'n situatie zit, geef ik alleen mezelf flink op m'n flikker. Ik had het paard namelijk beter moeten trainen.