[HK]Van nature huiskamertopic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:23

Gefeliciteerd, Willeke, echt super!!!! :D

saskiakefie

Re: [HK]Van nature huiskamertopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:26

hallo, laat ik me ook maar weer eens melden :)

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:52

Proficiat Willeke.
Hier gaat alles zo zijn gangetje, weide is gesleept en gemest afgelopen week, dus nu nog een dag regen en dan mag de zon komen.

Jimmy is nog steeds niet goed. Vandaag is een shaitsu therapeut geweest en op de terug weg was hij zowaar weer de vrolijke gekke Jimmy van wel eer, ah wat mis ik die gekke buien van hem. De laatste tijd sloft hij een beetje naast me mee met wandelen. De behandeling leek hem goed te doen en heel grappig, terwijl ze behandelde gaf ze aan dat het wel eens gaat tintelen als je behandeld, en ik vroeg mij af waarom mijn arm zo tintelde, dat heb ik de hele behandeling gehad, de delen die zij aan het behandelen was gingen bij mij tintelen. Binnen 2 weken komt ze weer en ik hoop dat de power die ik vandaag in Jimmy zag weer terug komt.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:52

*kruipt onder een steen vandaan en vraagt heeeeeeeeeeeel voorzichtig of ze na al die tijd nog welkom is?*

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:22

Tuurlijk, we zijn allemaal winterslaap aan het houden geweest geloof ik.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:38

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 08:46

tuurlijk ben je nog welkom! :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:34

Waaaw, wat ziet mijn oog!? Gaat het weer leven hier!?

:wow: *\o/* :#

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:39

Een beetje in ieder geval. Hoe is het met iedereen?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:56

Met mij fantastisch en met Reina ook. Tussen Reina en Sam (van twiggy) is het helemaal dik aan, de schatten.

Ik hoop dat het positief blijft met hulp van de therapeut Sonjim!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 12:04

Hij was vanmorgen met naar de wei brengen in elk geval erg fit. Dat waren ze alle drie wel, maar bij die andere vind ik dat minder spannend.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:51

super! Fijn dat het met jullie goed gaat! En de paardjes natuurlijk.

Ik ben me eindelijk weer in het dagelijks leven aan het storten na mn operatie. (had ik hier ook wel verteld geloof ik? nieuwe achterste kruisband) Herstel ging niet optimaal en heb nog een lange weg te gaan. Rijden lukt ook nog niet maar de omgang met paarden wel weer gelukkig! Onverwachte bewegingen kunnen weer dus ik kan eindelijk met Rocky weer aan de slag.

Gelijk misschien wat leuks voor hier: ik heb afgelopen zaterdag mijn eerste les TTEAM/TTouch gehad van Vanda Oosterhuis. Superleuk en erg veel geleerd en bevestigd gekregen! Ik wist al dat hij erg onzeker is en daardoor zeer snel angstig. Zodra meneer iets niet vertrouwd blokkeert hij dus volledig. Ik kon zelf echter niet echt plaatsen waarom hij de laatste tijd begint met maaien met zn voorbeen en af en toe wil bijten. Wat blijkt nou, hij snapt gewoon niet zo snel wat je bedoeld, meneer is niet zo snugger. Het uurtje met hem grondwerken beweest dit heel duidelijk! Hij wil erg graag voor je werken, vertrouwd me volledig (iets teveel waardoor hij niet op eigen benen leert staan) maar snapt het soms niet en geeft dat wat overdreven aan... Ook zo handig, een correctie moet echt gevolgd worden door overdreven positief behandelen want anders schiet hij weer in de stress.
Kortom: ik heb gewoon een superlief, maar onzeker paard waar nog heel wat werk aan zit! Belangrijk punt is nog altijd zn voeten optillen maar daar hebben we een heel stappenplan voor opgezet nu!
Zo dat was wel weer even genoeg ego-gepraat van mijn kant af :D

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 09:25

Hé, het leeft hier! :D

Fijn dat je nu weet wat hij wil 'zeggen' Zwerte. :)

Toen ik me hier had voorgesteld was ik amper begonnen met Parelli.
Inmiddels ben ik al een paar weken bezig en ben ik ook aardig ver, al zeg ik het zelf. :)

Afbeelding

Ik op Blessa tijdens mijn eerste les die ik dinsdag had!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 10:16

ziet er lekker ontspannen uit zeg!!

Het is idd erg fijn dat ik nu weet wat hij me probeert duidelijk te maken. Gelukkig ging ik niet met anderen mee, die het gewoon aan puberteit toeschreven, dat hij gewoon aan het klieren of uittesten was. Maar klieren geloof ik sowieso al niet echt in en het past ook niet bij zn karakter om dat te doen, het is juist een lief en volgzaam paardje. Maar blijkbaar dus niet de snuggerste hahaha

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 11:13

leuk zwerte dat je nu weet wat hij zeggen wil!
Nu kan je dat patroon ook doorbreken zonder in een negatieve spiraal te raken! Super!

Hier gaat alles goed! Gisteren ben 'k gaan wandelen met casandra. Het plan was om in eerste instantie onder zadel te gaan en als ze niet safe genoeg was gewoon af te stappen en erlangs te lopen. Ik heb geloof ik de eerste 100m onder zadel kunnen doen en toen moest 'k afstappen. De eerste helft van de wandeling ging goed! we hebben leuke grondwerkdingetjes gedaan! We kwam een stel autobanden tegen en ik dacht: héééé thuis is ze verzot op die dingen! Eens zien of ze er hier ook op wil staan en ja hoor! Ik moest nog maar denken en madam deed het! We hebben samen bergop gedraafd! En ik was pompaf toen 'k boven kwam! Casandra wilde alleen maar meer! Maf paard! Op een gegeven moment werd ze wel héél errug RB en toen begon ze te klieren, wilde ze voorbij steken enz... Toen heb ik haar voorhand geblokkeerd en haar achterhand zijwaarts gezet en zo heeft ze een hééééééél erg nette sideways gedaan, zelfs op 2 kanten! Straks eens uitproberen of het huis ook lukt in de piste! Want dit was toch de eerste keer dat het zo netjes ging zonder hek!

Eenmaal ze de klik had gemaakt dat we terug huiswaarts gingen was er niets meer mee aan te vangen... ze wilde alleen maar snel gaan, stak me constant voorbij en stelde m'n geduld aardig op de proef. Op en gegeven moment kwamen we op een open veld en toen dacht ik: awel ze wil lopen, laat ze maar lopen. We hebben toen traveling circles gedaan. Ik vond het alleen jammer da'k geen langer touw mee had... met een 12ft is het echt nogal kort... Dus volgende keer de 22ft of de 45ft mee! Ze is uiteindelijk wel gekalmeerd. De laatste km konden we onder zadel terug, wel al trippelend, want normaal stappen kon toch echt niet!

Ik was behoorlijk gefrustreerd toen 'k terug op de wei aankwam en waarschijnlijk heeft zij dat ook zitten spiegelen en hebben we gewoon elkaar zitten frustreren! Nog véél te leren! Nog een hele weg te gaan!

Achteraf gezien kijk ik hier toch niet zo negatief meer naar terug. Heb een wijze les geleerd! Hier waren we nog niet klaar voor! Volgende keer als we buiten gaan kies ik voor een kortere wandeling, of zorg ik dat ik met een andere ruiter en paard naar buiten kan zodat casandra daar wat op kan steunen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:15

ik ben een leek in termen, wat is traveling circles?
Irritant he, die paarden die snel naar huis willen! Mn "leasefjord" heeft daar ook een handje van. Bitloos kan ik hem nu wel terugkrijgen, met bit veel moeilijker en iemand anders hoeft het niet te proberen...dan staat meneer alweer thuis...
Maar zo slecht vind ik het echt niet klinken hoor! Er gingen toch best wat dingetjes zoals je beschrijft WEL heel goed?

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:37

traving circles is eigenlijk dat jij rechtdoor blijft lopen en je paard om je heen cirkelt :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:24

klinkt lastig!

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:43

neen hoor :) is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. Je paard moet gewoon het tempo verhogen om bij te kunnen blijven. Best leuk om te doen, als je lijn lang genoeg is natuurlijk... Zeker op open grasvelden is dat een héél leuk vind ik!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:49

klinkt inderdaad wel leuk maar nog veeeeeeeeeel te hoog gegrepen voor mn lieve sulletje :D
Wij zitten nu nog in het stadium waarop ik al apetrots ben omdat ie over een balkje stapt hahaha

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:25

Hey dames!
Ik kwam net in een topic Twiggy tegen met de opmerking dat ze een paard heeft met veel eigen initiatief (topic over een 3 jarige haf...ga er verder maar niet over uitwijden)
Rocky heeft dat dus totaal niet. Nu ga ik samen met Vanda natuurlijk ermee oefenen, eerst vooral veel met balkjes spelen. Maar ik vroeg me af of jullie nog ideetjes en tips hebben voor me? Om zijn zelfvertrouwen en eigen initiatief te stimuleren? Hou er wel rekening mee dat het niet de slimste is en hij veeeeeeeeeel tijd nodig heeft iets niet meer eng te vinden en dan ook nog om het te gaan begrijpen. Ik dacht dat jullie hier vast wel waardevolle tips hadden!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 13:23

Ik weet precies welk topic je bedoelt ... :x

Ik denk dat obstakel-en schriktrainingen goed zijn om een paard dapperder te maken. Ga je wel eens wandelen met hem? Laat hem anders eens voorop lopen. En geef je paard heeeeeel veel vertrouwen en laat hem weten hoe fantastisch hij is wanneer hij zelf nadenkt of initiatief toont, hoe klein ook. Misschien is clickertraining wat, hier móet hij zélf op zoek naar het juiste antwoord om een beloning te ontvangen. En ik zou slecht gedrag negeren ipv afstraffen, daarmee maak je hem onnodig onzeker en bind je hem weer in.

Paarden met teveel initiatief moeten een beetje ingedimt worden en paarden die het te weinig hebben moeten het leren en ontwikkelen. Het is moeilijk hoor, waar trek je de grens? Mijn jaarling is van het type dat altijd en overal op onderzoek uit gaat. Op sommige momenten erg fijn dat ze niet zo angstig is en liever meteen op het 'gevaar' af gaat en dan mag ze dat (snuffelen aan tractoren, d'r neus in een clico steken), maarjah, het is weer niet de bedoeling dat ze haar neus in andermans tas steekt en op vreemde honden af gaan is ook een no-no. Paarden maken het onderscheid niet, denk ik. Dus ik vind het moeilijk... Waar trek je de grens?

Succes :).

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 13:42

erg he, bij dat soort topics ben ik altijd gelijk weer blij dat ik rock heb gekocht. Moet er niet aan denken hoe hij geworden zou zijn bij iemand die zoiets doet!

Die van mij is niet moeilijk om de grens mee te bepalen. Initiatief is namelijk gewoon 0,0 en zn karakter is zo ontzettend lief dat ik hem niet zo snel te ver zie gaan. Het lastige met het aanleren is dus dat hij volledig blokkeert zodra hij het even niet snapt (vol in de ankers met hoofd omhoog) Eerst dan met geduld de blokkade opheffen en dan opnieuw proberen. Zo komen we dr uiteindelijk wel! Geduld heb ik gelukkig in overvloed!

Schrik- en obstakeltraining lijkt me een zeer goede optie als we ietsje verder zijn denk ik. Nu zou hij nog continu blokkeren met zoiets "ingewikkelds". In de les vorige week hebben we wat gespeeld met lopen over balkjes en ertussendoor lopen op allerlei manieren. Dat vond hij al supermoeilijk en heeft aardig wat keren prachtig laten zien wanneer en hoe hij blokkeert. Tis nogal een simpel paardje :P
Clickertraining zelfde verhaal, nu echt nog te hoog gegrepen voor hem aangezien hij echt nog 0,0 initiatief vertoond.

Voorop lopen met wandelen ga ik ook in mn hoofd houden. Vanda zag direct dat hij wel erg dicht bij me loopt, gebruik maakt van mijn persoonlijke ruimte voor zijn eigen vertrouwen. Ik moet dus nu goed oefenen met hem op een armlengte afstand te houden (erg lastig met 1,60m aan massa wat bijna in je armen wil springen hahaha) Ik heb nog maar 1 keer met hem echt buiten gewandeld (ipv op het terrein zelf) en dat ga ik zeker vaker doen want hij vind het ontzettend spannend maar ook erg leuk. Ik ga zeker proberen om hem voor me uit te laten lopen (tis ook een heel onderdanig ding dus dat kan geen kwaad!)

Slecht gedrag negeren doe ik altijd al bij hem aangezien hij direct in angst schiet bij correcties. We corrigeren nu enkel zijn gebijt en gemaai met zn voorbeen als hij iets niet begrijpt. Deze correctie moet wel direct gepaard gaan met de hemel in prijzen als hij luistert. Wat dat betreft behandel ik hem nu als een klein kind die voor het eerst op het potje heeft gepoept _O- En dat lijkt erg goed te werken.

Zulke brutaaltjes als jouw jaarling ken ik ook. Zijn vriendje met wie hij is opgegroeid (meestal meerdere paarden bij elkaar, hij heeft altijd minimaal met 1 ander paardje gestaan) is er ook zo eentje. Ontzettend brutaal en altijd overal vooraan. Ik vind dat karakter toch wel makkelijker om mee te werken, heb het idee dat je minder snel wat fout kan doen omdat ze zelf al zoveel zelfvertrouwen hebben.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 20:36

Toen ik Tjitse kreeg had hij totaal geen eigen initiatief, hij leefde als het ware in zijn eigen wereldje. Deed heel erg braaf wat ik hem vroeg maar daar bleef het bij, meer kwam er niet uit.
Bij hem kwam het doordat hij geen vertrouwen had in mij (de mens in het algemeen), ik heb hard moeten werken om dat vertrouwen te krijgen. Toen dat vertrouwen er eenmaal was (dat groeide natuurlijk langzaam) kwam er een hele andere Tjitse te voorschijn. Een vrolijk, speels paard met eigen initiatief.

Schrik en obstakeltrainingen kunnen helpen, maar in Tjitse´s geval ging het niet om hem dapperder te maken, want hij was al 100% verkeersmak toen hij bij mij kwam, 3 jaar geleden. Het gaat om het vertrouwen. Als paarden erop vertrouwen dat ze zichzelf kunnen zijn bij jou en dat je ze met respect behandelt, laten ze zichzelf zien. En meestal komt dat eigen initiatief dan ook tevoorschijn. :)

Uitbundig belonen als hij iets goeds doet, of uit eigen initiatief. Welke beloning het beste is, verschilt per paard natuurlijk. Voor Tjitse kan ik voedsel als beloning gebruiken, daar wordt hij niet bijterig oid van, maar mijn stem werkt 10000x beter.
Ik zag Tjitse´s zelfvertrouwen echt groeien, toen ik hem de eerste keer uitbundig prees. ´Goeeeeeeeeeeeeed zoooo knapperd´ , dat soort dingen. ;) Hij keek echt op van; wow ben je trots op me? Zo gaaf om te zien. :)

Idd negeren als ze iets doen waar je minder blij mee bent. En als iets echt niet door de beugel kan, een lichte correctie. Bij Tjitse is een pasje achteruit al genoeg om hem duidelijk te maken dat hij iets niet mag doen.

Sammy van Twiggy en Tjitse tonen beiden initiatief en denken mee tijdens grondwerk, rijden enz... maar hebben toch enorm verschillende karakters . Als Twiggy naar links wil en Sam naar rechts, dan kan dat soms even botsen. Bij Tjitse en mij speelt dat niet, als ik naar links wil en Tjitse naar rechts, dan denkt Tjitse vrijwel meteen; oh oke links is ook prima. Tjitse is op dat soort momenten meegaander terwijl Sam koppig kan zijn.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:34

Erg interessant, de verhalen die zo los komen! Duidelijk meerdere oorzaken voor weinig initiatief dus.
Het vertrouwen van rock heb ik al volledig, daarom springt ie ook bijna in mn armen als hij iets eng vind :D Daarom is hij nu ook zo ontzettend duidelijk naar mij toe, dat is pas sinds kort dat ie gaat maaien e.d. Daarvoor ging ie gewoon de lucht in. Nu probeert hij duidelijk te maken dat ik te ver ga voor hem. Ik vind het heel opvallend hoe anders hij zich bij mij is gaan gedragen. Hij kijkt vol rust en vertrouwen naar me, komt altijd op me af lopen ongeacht hoever dat lopen is voor hem, hij is duidelijk graag bij me. Met dat vertrouwen zit het gelukkig wel goed dus (heeft me ook wel wat maandjes met veel geduld gekost!) maar het initiatief blijft achter!

Wat beloning betreft werkt een enthousiaste reactie bij hem perfect. Heel mooi voorbeeld uit mn les: de allereerste keer in zn leven over een balkje stappen. Hij braaf meelopen, tot het balkje, hij stopte gewoon met zn voetjes er tegenaan. Dan niet begrijpend naar mij kijken dus ik stimuleren om door te lopen, stond zelf al voorbij de balk. Eerst blokkade, die opgeheven en rustig opnieuw proberen en vooral wachten op zijn initiatief. En ja hoor, voetje kwam aarzelend omhoog en ging direct weer neer. Volgende keer omhoog heb ik direct geprezen en dat zorgde voor de volgende poging, voetje over de balk en neerzetten. Keek ie gelijk weer naar mij, met 1 voetje over de balk (zie je hem staan? zo schattig) en toen ik daar heel blij over deed kwam hij als een blij kind over die balk gelopen, alsof het doodnormaal was. Daarna een zucht om alle spanning weer eruit te krijgen (oh hij had het zo zwaar de schat).
Lijkt me overduidelijk he? Zo ging het dus de hele les door, alleen dit was het meest duidelijke voorbeeld.

Zo eentje met veel initiatief waar je soms mee botst, dat is dus mijn lease fjord. Daar kan je ook van die "discussies" mee hebben, die heeft een overschot aan initiatief en zelfvertrouwen. Wel komisch dat rock en twan allebei eigen lomp en lief zijn maar verder totaal anders.