fransje23 schreef:ikke schreef:Als het goed is (dat is het meestal niet!) laat je je paard oefeningen doen die in het belang zijn van het werk wat je ervan vraagt, in de zin dat het paard op een fysiek verantwoorde wijze het werk kan doen wat we van het paard vragen.
Wij willen het paard berijden en dat betekend dat we het paard moeten leren hoe hij ons op een voor het paard fysiek verantwoorde wijze kan dragen.
Voor alle andere zaken die we van het aard willen, moet altijd voorop staan: hoe kan het paard dit uitvoeren zonder dat er fysieke schade aan z'n gestel ontstaat EN op een wijze die mentaal uitdagend voor hem is, zonder hem mentaal te overvoeren.
Zoals jezelf hierboven schrijft: wij willen het paard berijden. Dat is toch een kwestie van dominantie, paard vraagt niet bereden te worden. Dat je het op een verantwoorde wijze moet doen, net als alles in de omgang ben ik met je eens.
jawel, sommige paarden willen bereden worden

ik ken ook verschillende paasrden die gaan rijden met hun mens, in plaats van andersom. Ik denk ok dat je zeker 90% van de paarden op dat niveau kunt krijgen, als je ze op het juiste niveau aanspreekt.......