Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:44

fransje23 schreef:
ikke schreef:
Als het goed is (dat is het meestal niet!) laat je je paard oefeningen doen die in het belang zijn van het werk wat je ervan vraagt, in de zin dat het paard op een fysiek verantwoorde wijze het werk kan doen wat we van het paard vragen.

Wij willen het paard berijden en dat betekend dat we het paard moeten leren hoe hij ons op een voor het paard fysiek verantwoorde wijze kan dragen.
Voor alle andere zaken die we van het aard willen, moet altijd voorop staan: hoe kan het paard dit uitvoeren zonder dat er fysieke schade aan z'n gestel ontstaat EN op een wijze die mentaal uitdagend voor hem is, zonder hem mentaal te overvoeren.

Zoals jezelf hierboven schrijft: wij willen het paard berijden. Dat is toch een kwestie van dominantie, paard vraagt niet bereden te worden. Dat je het op een verantwoorde wijze moet doen, net als alles in de omgang ben ik met je eens.

jawel, sommige paarden willen bereden worden :D Ik ken verschillende paarden op allerlei manieren laten blijken dat ze dat leuk vinden, zo je wil, geleerd hebben dat bereden worden leuk is.
ik ken ook verschillende paasrden die gaan rijden met hun mens, in plaats van andersom. Ik denk ok dat je zeker 90% van de paarden op dat niveau kunt krijgen, als je ze op het juiste niveau aanspreekt.......

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 13:50

ikke schreef:
ik ken ook verschillende paasrden die gaan rijden met hun mens, in plaats van andersom.

Ik krijg hierbij een beeld van een paard die zomaar ergens heen denderd zonder dat de ruiter invloed heeft. Denk aleen dat jij dat niet bedoeld, of wel? :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:02

fransje23 schreef:
ikke schreef:
ik ken ook verschillende paasrden die gaan rijden met hun mens, in plaats van andersom.

Ik krijg hierbij een beeld van een paard die zomaar ergens heen denderd zonder dat de ruiter invloed heeft. Denk aleen dat jij dat niet bedoeld, of wel? :)

Dat is het andere uiterste, maar waarom zou het paard binnen (veiligheids)grenzen niet gewoon z'n eigen keuzes mogen maken?
Als mijn paard graag wil galoperen in de sneeuw en het pad geeft geen reden om dat niet te doen, waarom zou ik dan m'n paard niet z'n zin geven?
Als mijn paard een pad in wil en ik zie geen reden waarom dat niet kan/mag, dan mag mijn paard regelmatig z'n eigen keuzes maken.
Mijn paard heeft bewezen met die verantwoording om te kunnen gaan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 16:51

ikke schreef:
Dat is het andere uiterste, maar waarom zou het paard binnen (veiligheids)grenzen niet gewoon z'n eigen keuzes mogen maken?
Als mijn paard graag wil galoperen in de sneeuw en het pad geeft geen reden om dat niet te doen, waarom zou ik dan m'n paard niet z'n zin geven?
Als mijn paard een pad in wil en ik zie geen reden waarom dat niet kan/mag, dan mag mijn paard regelmatig z'n eigen keuzes maken.

Ik heb al eerder in dit topic, kan zomaar 30 geleden zijn, geschreven dat mijn paard ook dat soort dingen mag doen tijdens het buitenrijden.
Als ik in het donker op een bospad rijd geef ik haar ook lange teugel en vertrouw op haar (in)zicht. Galopeer dus soms ook op dat soort paden. Paard ziet goed in het donker, veel beter dan mensen, en mist nooit een pas.
:)

daiswees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 18:29

Vreselijk filmpje dit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 01:02

ikke schreef:

_/-\o_
Ik dacht altijd dat ik stiekem een beetje te inconsequent was maar ik vind deze manier van rijden echt veel fijner... en mijn paarden ook :Y)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 09:48

Anoniem schreef:
ikke schreef:

_/-\o_
Ik dacht altijd dat ik stiekem een beetje te inconsequent was maar ik vind deze manier van rijden echt veel fijner... en mijn paarden ook :Y)

Op het moment dat je per se wil dat het paard een bepaald pad in gaat of in een bepaald tempo moet lopen (omstandigheden) en je moet een discussie aangaan, DAN ben je fout bezig geweest in het voortraject.
Ik zat met datzelfde galopje-in-de-sneeuw even op een kritiek punt toen ie een hoek om wilde gaan in galop die echt niet kon. Hij was zo blij dat ie eindelijk weer eens van jetje mocht, dat ie even "vergat" dat er geluisterd moest worden. Toen heeft ie ook flink op z'n donder gehad en daarmee was het punt weer duidelijk.

gaya1

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 09:52

Voor een niet wetende parellier is het een vreselijk filmpje, ikzelf ben 2 jaar geleden begonnen en weet dat het programma al niet meer zo extreem in elkaar zit.
Het filmpje is al meer dan 10 jaar oud, ook linda heeft in die jaren wel dingen geleerd die beter zijn dan deze aanpak.
Maar het zielig vinden omdat hij blind is, denk dat het paard daar niks aan heeft.
Die wil net zo behandeld worden als een paard met 2 goede ogen, in het wild gaat het er ook niet vriendelijk aan toe.
En daar denken ze ook niet oh je mist 1 oog laten we eens etc etc etc

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 10:01

gaya1 schreef:
Voor een niet wetende parellier is het een vreselijk filmpje, ikzelf ben 2 jaar geleden begonnen en weet dat het programma al niet meer zo extreem in elkaar zit.
Het filmpje is al meer dan 10 jaar oud, ook linda heeft in die jaren wel dingen geleerd die beter zijn dan deze aanpak.
Maar het zielig vinden omdat hij blind is, denk dat het paard daar niks aan heeft.
Die wil net zo behandeld worden als een paard met 2 goede ogen, in het wild gaat het er ook niet vriendelijk aan toe.

Onze paarden leven niet in het wild, dus waarom zou je er dan zo lomp mee omgaan. Dat heeft geen toegevoegde waarde, ook toen niet en als je pretendeert iets te melden te hebben aan de wereld, dien je dit soort elementaire stommiteiten achterwege te laten! "voortschrijdend inzicht" is goed, maar om dat ten overstaan van de wereld te doen, is toch op z'n minst niet zo wenselijk, eigenlijk, gezien het kopieergedrag van de meeste volgelingen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 13:00

ikke schreef:
Op het moment dat je per se wil dat het paard een bepaald pad in gaat of in een bepaald tempo moet lopen (omstandigheden) en je moet een discussie aangaan, DAN ben je fout bezig geweest in het voortraject.
Ik zat met datzelfde galopje-in-de-sneeuw even op een kritiek punt toen ie een hoek om wilde gaan in galop die echt niet kon. Hij was zo blij dat ie eindelijk weer eens van jetje mocht, dat ie even "vergat" dat er geluisterd moest worden. Toen heeft ie ook flink op z'n donder gehad en daarmee was het punt weer duidelijk.

Ik vind dit dan echt weer verschrikkelijk, maar zo blijkt maar weer dat iedereen andere dingen acceptabel vind :j

Gini schreef:
Nee, dat is mijn punt niet.

Zal het even schematisch voorstellen:
A. vrijheid centraal: paard krijgt keuzevrijheid. De dingen die je wilt bereiken worden aan het aangename gekoppeld, de slechte gedragingen/ongewenste reacties worden aan het onaangename gekoppeld. Het paard mag de verkeerde dingen echter uitvoeren.
B. controle centraal: paard staat onder controle. Het goede gedrag wordt beloond, het ongewenste gedrag wordt mild dan wel hard bestraft.

Ik spreek geen waardeoordeel uit over beide methodes. Beide methodes leiden namelijk tot goede resultaten wanneer goed toegepast. Het een is niet beter dan het ander in mijn ogen.
Maar voor mij is er wel een nuanceverschil tussen beiden.
Parelli (of wat ik daarvan gezien heb) schaar ik onder B (ook hier weer geen waardeoordeel). Maar dat terwijl heel veel Parelli'ers zeggen dat Parelli volgens A werkt.
En dát zie ik niet terug nee.

A en B zijn niet zo zwart-wit als het lijkt. Het ligt volledig aan het paard, de omstandigheden etc. of ik meer A of B uitvoer.
Verder probeer ik altijd te werken met de nadruk op de release ipv de druk, dus meer negatieve reinforcement ipv straf.

Ikke geeft ook aan voor A te gaan, maar als het paard dan opeens iets gevaarlijks uithaalt, wordt het paard "flink op zijn donder gegeven". Dan valt het toch zeker weer onder B ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 13:12

Zo lees ik dat niet, Sanne83. Het paard krijgt op zijn donder voor het niet luisteren als er feitelijk iets wordt gevraagd, niet voor het nemen van een initiatief. Een paard moet altijd luisteren als de ruiter iets van het paard vraagt/eist en kan doen wat het wil als de ruiter niet vraagt/eist. Dus niet de stomme actie wordt bestraft, maar het niet luisteren en dat is in mijn ogen wel heel terecht.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 13:27

sanne83 schreef:
ikke schreef:

Ik vind dit dan echt weer verschrikkelijk, maar zo blijkt maar weer dat iedereen andere dingen acceptabel vind :j

Leg eens uit: wat is hier "verschrikkelijk" aan?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 13:29

Een paard daadwerkelijk keuze geven staat niet meteen gelijk aan een onhandelbaar en verwend paard dat lekker zijn eigen zin doet en helemaal niet meer naar de baas luistert. Ook ik geef mijn paard wel eens de vrijheid om te doen wat die wil, wanneer ik het dan echter welletjes vind en terug commando's geef, staat het paard ook meteen weer onder appèl.

gaya1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 13:40

ikke schreef:
gaya1 schreef:

Onze paarden leven niet in het wild, dus waarom zou je er dan zo lomp mee omgaan. Dat heeft geen toegevoegde waarde, ook toen niet en als je pretendeert iets te melden te hebben aan de wereld, dien je dit soort elementaire stommiteiten achterwege te laten! "voortschrijdend inzicht" is goed, maar om dat ten overstaan van de wereld te doen, is toch op z'n minst niet zo wenselijk, eigenlijk, gezien het kopieergedrag van de meeste volgelingen.

Oh daar ben ik he helemaal mee eens, als ik dit filmpje 2 jaar geleden had gezien zou ik waarschijnlijk niet eens voor parelli gekozen hebben.
Maar meer omdat je dan niet weet hoe het programma in elkaar zit
Dat onze paarden niet in het wild leven hoef je mijn niet te vertellen, maar dat zegt niet dat hun gedrag niet het zelfde is als een wild paard :?
De parelli van nu en toen is totaal niet meer van wat je hier op het filmpje ziet, lomp kan ik het niet noemen meer een leer proses waar je fouten in maakt.
Als je geen fouten maakt zul je ook niks leren en zal het programma nog steeds ( in jou termen LOMP) zijn, nu ze meer met de horsenalyties bezig zijn kom je dit veel en veel minder tegen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 14:04

gaya1 schreef:
ikke schreef:

Oh daar ben ik he helemaal mee eens, als ik dit filmpje 2 jaar geleden had gezien zou ik waarschijnlijk niet eens voor parelli gekozen hebben.
Maar meer omdat je dan niet weet hoe het programma in elkaar zit
Dat onze paarden niet in het wild leven hoef je mijn niet te vertellen, maar dat zegt niet dat hun gedrag niet het zelfde is als een wild paard :?
De parelli van nu en toen is totaal niet meer van wat je hier op het filmpje ziet, lomp kan ik het niet noemen meer een leer proses waar je fouten in maakt.
Als je geen fouten maakt zul je ook niks leren en zal het programma nog steeds ( in jou termen LOMP) zijn, nu ze meer met de horsenalyties bezig zijn kom je dit veel en veel minder tegen.

Nogmaals: die kennis hadden ze beter moeten verzamelen VOORDAT ze hun ideeen wereldkundig maakten!! Dergelijke "beginnersfouten" maak je zelf, niet over de rug van je volgelingen!

Dat paarden niet meer in het wild leven, MAAKT dat hun gedrag anders is. Domweg omdat "fout" gedrag niet meer gestraft wordt met opgegeten worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 14:11

gaya1 schreef:

Maar daar ging het niet om. Jij gaf aan dat blind aan 1 oog geen reden is om rekening te houden met die blindheid, omdat dat in het wild ook niet gebeurt. Maar dat is een slechte reden, want er is geen enkele reden waarom wij ons zo moeten gedragen als in het wild. In het wild is de kans aanwezig dat het paard vervolgens dood gaat - dat is niet echt onze opzet, wel?

Daarnaast vroeg ik me wel af - Parelli benadrukt het 'zien met 2 ogen.' Maar in hoeverre is dat nog van toepassing bij een paard dat 1 oog mist?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 14:17

Zal ik hopelijk morgen een antwoord op kunnen geven :Y) Zit zelf ook met dat 'probleem' en ga morgen naar een mogelijk toekomstige instructeur (ze hebben een introductiedag op stal) en daar wil ik dan eens vragen hoe hij dat bekijkt, want ik geraak er niet uit :+

Wat ik wel weet is dat je gerust aan de blinde kant dingen kan vragen, bv. de voorhand verplaatsen met indirecte druk lukt even goed aan de blinde kant dan aan de ziende kant. Als je connectie hebt met je paard weet hij/zij ten alle tijden waar je bent, ookal sta je aan de blinde kant en raak je het paard niet aan .. Dat heb ik wel al ondervonden ;)

Maar ik merk wel dat als hij recht tegenover mij staat dat hij zijn hoofd draait om mij beter (?) te kunnen zien, en ik denk ook dat hij daardoor niet recht achterwaarts kan gaan.. Maar daar kunnen ook nog andere redenen voor zijn, dus vandaar dat ik het eens ga voorleggen aan iemand anders .. Ben wel benieuwd :j

Miek_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 14:24

Ik vind dit zo een mega zielig fimpje! Ik word er gwoon een beetje boos om! Of ligt dat aan mij? :oo

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 14:48

gaya1 schreef:

Ik vraag mij off dat paard in het wild sowieso wel overleefd zou hebben. Weet niet waarom hij een oog mist maar het is een handicap.

Vind het ook altijd een beetje een dood-doener om het leven met paarden in het wild te aan vergelijken. Onze paarden leven niet in het wild. Krijgen medische hulp, voer etc en dat krijgen ze in het wild ook niet.

Ben benieuwd [***] of de mogelijk toekosmtige instructeur daadwerkelijk je instructeur wordt. :)

gaya1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 15:01

In het wild zou hij allang niet meer geaccepteerd worden, wat ik alleen probeer te zeggen is dat medelijden niks zal helpen voor dat paard.
Een menselijk leider die medelijden heeft omdat hij blind is, is voor een paard geen sterke leider.
Dat hun gedrag in de mensen wereld anders ligt zegt nog niet dat hun niet denken als een wild paard daar verandert niks aan.
Als parelli meteen alles goed zouden doen zou dat beteken dat ze leven in het huidige robot leven, en dat is juist wat ze niet willen.
Van fouten ga je nadenken en leer je weer beter te worden in andere dingen.
Maar goed het is wel duidelijk dat mijn mening niet op dit filmpje gebaseerd is.
Ik hoef dus ook geen terug reactie :)

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 15:07

Wat een verschrikkelijke aanpak!
Ik vind niet dat je een paard zo moet behandelen!
Natuurlijk vind een paard het vervelend als er een touw zo vlak bij zijn neus heen en weer word geslingerd en zal hij hierop reageren.:(

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 15:10

gaya1 schreef:
In het wild zou hij allang niet meer geaccepteerd worden, wat ik alleen probeer te zeggen is dat medelijden niks zal helpen voor dat paard.
Een menselijk leider die medelijden heeft omdat hij blind is, is voor een paard geen sterke leider.
Dat hun gedrag in de mensen wereld anders ligt zegt nog niet dat hun niet denken als een wild paard daar verandert niks aan.

Er is verschil tussen medelijden hebben en rekening houden met een handicap.

Met iemand die in een rolstoel zit hoef je ook geen medelijden te hebben maar je vraagt hem ook niet even een trap op te lopen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 15:10

ikke schreef:

Ik heb met mijn fjord wel eens uitgeprobeerd wat hij zou doen als ik hem in alles zijn eigen keuzes liet maken. Bleek dat meneer netjes zelf een route van ruim een uur koos uit alle routes die ik vanuit mijn wei wel eens met hem heb gereden, netjes in stap bleef tot ik hem met de stem vroeg in draf of galop te gaan, netjes weer terug naar stap ging waar we het anders ook deden.... echter bij kruispunten niet vanzelf stil bleef staan.
Het viel me echt mee dat hij niet na een paar straten rechtsomkeert maakte terug naar de wei, want zo lui is hij eigenlijk wel aangelegd.
Ook merk ik dat er een hoog ponypark slagharen gehalte in mijn paarden zit want bij paden waar ik vaak galoppeer (want je hebt van die echte lekkere uit-je-dak-galoppeerpaden }> ) zetten ze zelf vaak al aan wanneer ze er aangekomen zijn.
Maar idd... stoppen is stoppen ookal is het midden op zo'n pad terwijl het juist zo leuk gaat, want er loopt wel eens een mens in de weg :=

gaya1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 15:13

@fransje23 dat zeg ik ook helemaal niet, medelijden hebben en rekening houden zijn 2 verschillende dingen ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:39

gaya1 schreef:
Als parelli meteen alles goed zouden doen zou dat beteken dat ze leven in het huidige robot leven, en dat is juist wat ze niet willen.
Van fouten ga je nadenken en leer je weer beter te worden in andere dingen.
Maar goed het is wel duidelijk dat mijn mening niet op dit filmpje gebaseerd is.
Ik hoef dus ook geen terug reactie :)

"Moderne" paarden denken niet meer als wilde paarden. Als ze dat wel deden, waren ze namelijk totaal ongeschikt als rijpaard :)* het is dus ook maar goed dat ze niet meer zo reageren.

Van je fouten mag je best leren, maar er zijn nogal elementaire fouten gemaakt, die je, naar mijn mening, uitgekristaliseerd had moeten hebben voordat je de markt opgaat.
Valt onder dezelfde soort fouten als de exclusiviteit waar we het enkele pagina's terug over hadden. Als mensen zonder begeleiding zelf moeten gaan uitvogelen hoe een filosofie in elkaar zit, dan krijg je vanzelf dat robot-gedrag wat ze nu juist niet willen. foutje...........

Anoniem schreef:
ikke schreef:

Ik heb met mijn fjord wel eens uitgeprobeerd wat hij zou doen als ik hem in alles zijn eigen keuzes liet maken. Bleek dat meneer netjes zelf een route van ruim een uur koos uit alle routes die ik vanuit mijn wei wel eens met hem heb gereden, netjes in stap bleef tot ik hem met de stem vroeg in draf of galop te gaan, netjes weer terug naar stap ging waar we het anders ook deden.... echter bij kruispunten niet vanzelf stil bleef staan.
Het viel me echt mee dat hij niet na een paar straten rechtsomkeert maakte terug naar de wei, want zo lui is hij eigenlijk wel aangelegd.
Ook merk ik dat er een hoog ponypark slagharen gehalte in mijn paarden zit want bij paden waar ik vaak galoppeer (want je hebt van die echte lekkere uit-je-dak-galoppeerpaden }> ) zetten ze zelf vaak al aan wanneer ze er aangekomen zijn.
Maar idd... stoppen is stoppen ookal is het midden op zo'n pad terwijl het juist zo leuk gaat, want er loopt wel eens een mens in de weg :=

En zover zou ik dus met mijn paard niet kunnen gaan. Die neemt inderdaad wel soort van de kortste weg naar huis. Aan de andere kant kan ze wel heel enthausiast van huis weg een pad afgaloperen maar kan ik net zo simpel naar huis toe galoperen. Allemaal geen enkel punt.
Het lijkt wel alsof ze er elke keer even in moet komen, want als ik eenmaal in het bos wat rondgestuurd heb, heeft ze niet echt meer de behoefte om naar huis te gaan.