[HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 23:36

Hoi ik ben er weer. Die bal werkt. Maar moet een stevige bal zijn. De lichte ballen drijven te hoog.

Ik heb heel veel gegeten net, dus ik ga even uitbuiken bij de TV. Er is vast iets doms op

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 23:49

wij hebben een waterkoker in de stal en gooien er steeds warm water in. Gaat ook goed hoor.

Beauty en de Nurds is er op, dom genoeg??

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 00:00

Nee, heb ik inderdaad even naar gekeken.
in stonecole-englisch: there are borders
Wat is dat erg zeg.

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:10

stonecole engels is grappig.

oh on that bicycle (oh op die fiets)
now the monkey is coming out of the sleeve (nu komt de aap uit de mouw)

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:17

over natural gesproken, op 1 dag gehoord op stal:

"mijn paard heeft energie voor 10 ,maar 0,0 conditie, ik ga hem van het hooi afhalen en dubbel brok geven"

gaat helemaal goedkomen met dat paard ..... dat nu vanwege de vorst overigens 24/7 op stal staat omdat de grond te hard is

"om 18.00 uur moet het licht uit, anders kunnen de paarden niet slapen, ze moeten wel 12 uur slapen anders zijn ze te moe"......

tuurlijk.... dream on.....

Anoniem

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:31

Niet te geloven Smurf.......!
Hoe kàn het toch dat zoveel mensen zo weinig van paarden weten?!?!
En welk emoticoontje zal ik hier 'es bij zetten.... deze dan maar

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:35

bij ons is het de algemene mening dat paarden dik worden van hooi, bij 9 van de 10 staat op de box: minder hooi, meer biks..... bij Morrie staat op de box: véél meer hooi, geen biks.......

Ik vind dat ze voeren alsof ze cavia's houden en ik jat ook altijd extra en dan krijgt Morrie al 2 x zoveel als z'n buurman + nog es de helft van die buurman erbij als het baasje er net is onder voertijd.....

onbegrijpelijk.......

en ik denk dat half Bokt denkt dat paarden de hele nacht slapen hoor.......ik wil ze niet te eten hoeven geven die dat nog denken in ieder geval.....

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 17:56

Tis maar goed dat wij Nhers nu beter weten niet

Zou 3 jaar geleden ook veel van die fabels hebben geloofd

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 19:45

ja paarden slapen snachts, net als wij mensen ongeveer 8 uur lang onder een deken en als het koud is (15 graden vinden paarden al heel koud) dan moeten ze twee dekens op. En de hele dag binnen blijven want anders vertrappen ze het weiland. Ze vinden het trouwens helemaal niet leuk buiten, sommige paarden houden zich zelfs vast aan de voerbak met luchtzuigen om maar niet naar buiten te hoeven. Andere paarden hebben het in de stal al zo koud dat ze de hele dag heen en weer gaan bewegen om warm te blijven. Maar lopen buiten doen ze liever niet, worden ze ook vies van trouwens.
Ze zijn heel blij als de mens komt rijden, dat laten ze zien door 'ondeugend' te zijn, het zadel niet op willen, singeldwang, bokken, staken en al dit soort dingen. Nog een tip hoe je daar mee om moet gaan; sla je paard zo veel en hard mogelijk, schreeuw tegen ze en maak ze bang. Je zult zien dat het binnen 5 minuten over is. Bij de meeste paarden tenminste, die paarden noemen we manege paarden (groot respect voor trouwens!), bij paarden waar het niet werkt...schakel iemand in met nog meer martelwerktuigen of bestempel hem anders als onhandelbaar en ruil hem in voor een betere.
Wat eten betreft, paarden zijn net mensen, fastfood is makkelijk. Een paard is eigenlijk helemaal niet als mensen, meer als een puppy, kleed hem aan, laat hem presteren dmv kunstjes en iedereen moet gecharmeerd van zijn voorkomen zijn.

need i say more...

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 19:58

goh heb jij met m'n stalgenoten gepraat ofzo??

Vanmiddag ook weer een leuke

een paard dat altijd (ook bij niet bevroren grond) 24/7 op stal staat kreeg een nieuwe deken. Haar heeft ie amper, want hij komt nooit buiten, du sik vroeg of ie die deken op stal om ging krijgen, neeeeeeheeeeee als ie opgejaagd wordt in de bak, anders wordt ie zo vies als ie gaat rollen

té erg.......

Morrie heeft iets nieuws: na 10 minuten spelen staat ie te lekken van het zweet, hij is verder übervrolijk (staat alleen, doet hem altijd goed raar genoeg), eet alles wat ik hem voorzet en met uitpendelen kwam er niets uit......
Hij krijgt wel sinds 3 dagen Opkikker (goed uit gependeld en goed bevonden) omdat ie begonnen is met verharen en in februari altijd schurft krijgt, dat wil ik dus voorkomen.

Op stal vinden ze het raar dat ik hem zonder dekens wegzet en de DA nog niet gebeld heb, maar ik denk dat dat allemaal niet nodig is......

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 21:56

Ik ging vanavond naar Wiz kijken. Ik dacht het vriest hij zal wel in de loopstal staan. Niet dus. Kwam wel even zijn snoepjes halen maar dat was het dan.

Lan heeft wel zo rond 8 uur in de avond haar slaapstand meestal. Dan kijk je ze aan met van die halve ogen. En ze verbouwt de stal voor ze gaan slapen. Alle stro (en dat is veel) moet achterin de stal tegen de muur en in de twee hoeken. Dan heeft ze een bergje om tochtvrij tegenaan te liggen. Verder poep ze dan in een hoek een keurig stapeltje. Dat is voor een warme hals. Daar gaat ze dus fijn in liggen. Vindt ze zelf dan. Ik vind voor als die poep wat minder. Maar hoe je het stro ook over de stal verdeelt, Lan doet eigen versie van eigen gruis en puin. Het wachten is op de waxinelichtjes.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 22:00

morrie poept keurig tegen de achterwand..... hij is voorbeeldig zindelijk, alleen plassen lukt niet, als ruin.....

zo'n vreselijk verhaal"stalgenootje heeft auto ongeluk gehad en haar rug gebroken, ligt in het ZH en moet geopereerd worden.
Haar pony wordt nu door diverse mensen verzorgd.
Zet me wel aan het denken, ik ga morgen meteen even rondbellen of ik iets kan regelen dat Morrie wordt opgehaald en aar een Parelli stal gebracht wordt als mij iets overkomt, moet er niet aan denken dat ze erop gaan rondcrossen en hem weer normal gaan behandelen.....

Ik slaap pas weer rustig als ik dit geregeld heb,..... ik weet al precies waar hij heen moet namelijk, maar die mensen hebben geen mail.....

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 22:05

Dat is een enge gedachte inderdaad. Gelukkig hebben Jip en ik de afspraak dat wij elkaars paarden krijgen als ons iets overkomt. Ik weet zeker dat Jip Lan niet vol veulens stopt omdat ze zo'n mooie oude bloedlijn heeft of zo. Of er zwaar mee gaat dressuren omdat ze daar zoveel aanleg voor heeft. In beide gevallen zou ik een diep ongelukkig paard achterlaten. Het zelfde geldt voor Seven van Jip. Seven en Lan moet je niet uit elkaar halen. En Barbie naar de gemiddelde reiningruiter doen omdat ze zoveel talent heeft levert een volkomen verknipt en bang paard op. Eigenlijk kan alleen Wiz desnoods verkocht worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 22:10

Nou, da's een lastige Smurf, daar loop ik ook al een tijd mee. Wie vertrouw ik Jovarna toe als mij iets overkomt??? Ik wil dat ook goed geregeld hebben...!

Kunnen we hier niet een soort van netwerkje oprichten? Dat we elkaars paarden opvangen, of zorgen dat ie op het juiste adres komt waar je wilt dat ie heen gaat, of iets dergelijks?
Tja, komt zomaar in me op hoor, ik vind het ook erg lastig.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 22:16

Zo'n netwerk is echt wel een goed idee. Als ik Jip niet had zou ik niet weten waar mijn Lan naartoe zou moeten. Dat is al geen makkelijke tante en als je niet tenminste wat Parelli-taal spreekt, dat doet ze niks voor je. Ze gaat gewoon staan. Min of meer normale ruiters hebben ook altijd direct ruzie met haar of vinden haar niet te rijden. Maar Lan overwin je niet, daar werk je mee samen. Die moet je af en toe haar succesjes ook gunnen. Weinig ruiters die dat snappen. En als ze het snappen zitten ze wel in de NH-hoek meestal.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 22:35

als ik compleet het loodje leg, is Morrie al vergeven, die gaat naar mijn beste vriendin, die nu geen paard heeft, maar zich dan beslist in Parelli gaat verdiepen.

Maar ik moet iets regelen voor als ik een auto ongeluk ofzo krijg en een poos uitgeschakeld ben.....
Ik heb een aardig Parelli netwerk, moet het alleen "even" kortsluiten morgen en iets in m'n portemonee steken waar het op staat, of de boer instructies geven wie hij moet bellen

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 23:05

Ik zou ook niet weten waar Walter heen zou moeten. In principe is ie dan van mijn moeder, maar die heeft niks met paarden.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 23:07

Vandaag trouwens weer iets raars... nu het zo vriest moet je het water eerst opwarmen voor je het aan de paarden geeft, anders krijgen ze koliek

Ik heb even aan mijn stalgenootje uitgelegd dat haar paard dan allang het loodje zou hebben gelegd omdat zijn zelfdrinker het nog doet

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 23:09

het is wel eens goed om zoiets te bedenken...... jammer alleen dat je je er pas van bewust wordt als er iets naar gebeurt in je kennissenkring.......

Op het werk hebben we wel een calamiteitennummer op moeten geven, het is al diverse malen gebeurt dat er iemand toch wel een beetje dood neerviel en dat ze geen idee hadden wie ze moesten bellen.....

Morrie drinkt water uit een bevroren badkuip, hij ramt zelf een gat in het ijs met z'n hoef aan de ijsklompen in z'n sokken te zien.... en hij deed het nog vanmiddag....

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 23:11

Tsja, gek eigenlijk, ik heb genoeg dood en verderf gezien in mijn omgeving om het zo maar eens te zeggen, maar over deze vraag heb ik nog niet nagedacht.
In mijn familie is er niemand die voor Walter zou kunnen zorgen, mijn vriend ook niet.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 23:13

in mijn familie ook niet, ik zoek het in mijn Parelli-achterban en moicht ik het echt niet meer doen, dan gaat ie naar m'n vriendin, ook een bokker overigens maar ze leest eigenlijk alleen, ze zal dit ook wel lezen denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 23:26

Ik ken genoeg lieve mensen en ook mensen die ik beslist een paard zou gunnen. Maar de juiste persoon voor mijn paard....? En straks twee paarden?! Ik ben daar echt heel kritisch in en ondertussen weet ik nog steeds niemand.

Netwerkje?? Ik wil wel iets gaan opzetten, een soort van wensen- en eisenpakket, qua mens/persoonlijkheid, leefomstandigheden, omgang etc etc etc. Meedenken is welkom, dan begin ik gewoon.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 23:35

Kom even meelezen en eitje kwijtraken.

Bij mij op stal staat 1 parelli-paard, mijn bolle en 2 kwpn'ers. De ene is helemaal geschoren en staat met 3 dekens van totaal 1000 gram ! zowel op stal als buiten. De paarden worden door stalbaas 's-morgens rond een uur of half 8 buiten gezet en komen nu rond half 6 naar binnen. Maar oh wee als het regent, dat is niet goed voor de kwpn'ers en dan komen die meiden tussendoor om ze al vroeg binnen te zetten. Mijn bijrijdster zag ze van de week om 14.00 op stal staan en kreeg toen het lumineuze idee om Sox op stal te gaan poetsen en daar maar te laten staan. Ik was - even diep ademhalen - ietwat boosjes en vandaag had ze haar na het rijden keurig weer buiten gezet.
Sox is af en toe aan de dunne door het voordroog, wat zegt die ene kwpn-griet (19 jaar!) : dat komt door teveel voeren. Haha, er ligt overdag wat voordroog in het land (eet ze niet veel van) en ze krijgen als ze op stal komen een hooinet vol. Dan 2x per dag brok verdeeld over 2x 500 g + een paar ons muesli. En dan een paar wortels. Maar ja, ze is wat forser dan die kwpn'ers dus dat komt allicht door teveel voeren, tuttebel.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 23:38

ga Parellien Sox, of ls je het niet zitten om het met je pard te doen, de theorie lezen en de dvd's kijken, dan bouw je emotional fitness op en leer je met een glimlach en zonder frustraties met dit soort dingen en stalgenoten omgaan.......

Ik geef mensen die dit soort dingen me hun parden doen en mij adviezen geven tegenwoordig gelijk, maar trek vervolgens m'n eigen plan.......

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 23:54

nogmaals ik ben ZO blij dat wij lekker bij een 'natuurlijke' boer staan! De paarden zijn in ieder geval nog nooit zo gelukkig geweest en het enige wat we soms missen is een binnenbak. Maar dat komt omdat we verwende koukleumen zijn