Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:24

Ik heb altijd moeite met de woorden 'juist' en 'fout'.
Natuurlijk wil je, uiteindelijk, dat het paard doet wat jij wil. Maar je kan dit laten gebeuren door je paard, hoe moet ik dat zeggen, te domineren? Met harde hand duidelijk maken wat er moet gebeuren.. Of je kan dit laten gebeuren door de dingen die je paard wil doen moeilijk te maken (moeilijk in de zin van harder werken) en hetgeen jij wil makkelijk. Of het zo inpakken (maar daar is wel creativiteit voor nodig) dat het paard vanzelf doet wat jij eigenlijk wil. Dit moet trouwens niet altijd rechtlijnig, je kan best uitstapjes maken en meegaan met je paard en zijn/haar ideeën, je zou verbaast zijn wat daaruit komt. Maar eerlijk is eerlijk: als het er op aankomt heb ik het graag voor het zeggen .. lijkt me wel zo veilig. Dus in die zin werk ik met controle :j Als je het hetgeen wat ik sta te doen met mijn pony's vergelijkt met hetgeen de doorsnee mens (in mijn omgeving) doet, dan lijkt het puur spelen en vrijheid en "niks moet, alles mag". Het is dus maar net hoe je het allemaal interpreteert en wat je referentiekaders zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-01-13 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:24

Natuurlijk wil je dat je paard een bepaalde kant uitgaat. Parelli zegt niet voor niets: make your idea the horses idea.

Anderson stelt het weer anders. Make the right thing easy and the wrong thing difficult. Uiteindelijk willen wij wat van het paard, het paard niets van ons.

Ziedaar de hele essentie van NH. Zo zacht als het kan en zo hard als het moet.

En een paard dat pertinent niet wil (en dat zijn er heel weinig) tot de dood veroordelen omdat jij grenzen in je hoofd hebt zitten waar je niet bereid bent om een keertje overheen te gaan...tja. Ik durf te beweren dat degenen die wel een keer doorgrijpen om door te dringen, die bereid zijn om oplossingen te zoeken waar het paard wel op reageert, meer liefde voor het paard hebben dan degenen met een betonnen plaat voor hun hoofd waar niet doorheen te komen is, en bij voorbaat al dingen ver weg schuiven.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:32

[***] schreef:
Maar je kan dit laten gebeuren door je paard, hoe moet ik dat zeggen, te domineren? Met harde hand duidelijk maken wat er moet gebeuren.. Of je kan dit laten gebeuren door de dingen die je paard wil doen moeilijk te maken (moeilijk in de zin van harder werken) en hetgeen jij wil makkelijk. Of het zo inpakken (maar daar is wel creativiteit voor nodig) dat het paard vanzelf doet wat jij eigenlijk wil.

Maar dit is dus net wat ik niet zie in de filmpjes. Misschien dat jullie in jullie eigen trainingsmix het zo doen, maar in de filmpjes van die-hard parelli's, daar zie ik echt geen creativiteit om het moeilijker voor het paard te maken. In die filmpjes zie ik gewoon "nee, dat mag niet, je moet dit doen".
Niet dat ik dit slecht vind, maar vind het gek dat je A predikt en B doet.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:35

Gini schreef:
[***] schreef:
Maar je kan dit laten gebeuren door je paard, hoe moet ik dat zeggen, te domineren? Met harde hand duidelijk maken wat er moet gebeuren.. Of je kan dit laten gebeuren door de dingen die je paard wil doen moeilijk te maken (moeilijk in de zin van harder werken) en hetgeen jij wil makkelijk. Of het zo inpakken (maar daar is wel creativiteit voor nodig) dat het paard vanzelf doet wat jij eigenlijk wil.

Maar dit is dus net wat ik niet zie in de filmpjes. Misschien dat jullie in jullie eigen trainingsmix het zo doen, maar in de filmpjes van die-hard parelli's, daar zie ik echt geen creativiteit om het moeilijker voor het paard te maken. In die filmpjes zie ik gewoon "nee, dat mag niet, je moet dit doen".

Ik maak geen mix, maar leer wel hetzelfde. Vanaf de DVD's etc...

Dus weet niet of het aan parelli ligt of aan de uitvoerders ervan ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:38

Gini schreef:
[***] schreef:

http://www.youtube.com/watch?v=DvhteSss ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=bH_8c8OC ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=T-7DvywX ... re=related

Zeg nou niet dat je geen progressie ziet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:39

Ik predik niks, laten we daar al mee beginnen :Y) ;)
Ik kan alleen zeggen hoe ik het zie en hoe ik het zelf probeer toe te passen. Misschien denk ik wel gewoon dat ik het zo doe, als je iemand anders vraagt krijg je misschien hele andere antwoorden, wie weet ...

Wat je veel ziet op youtube zijn auditiefilmpjes .. en dat zijn filmpjes om een bepaald level te halen (een soort examen zeg maar, of een proefje zoals je op een wedstrijd doet), waarbij je bepaalde opdrachten moet uitvoeren (want als iedereen maar in het wilde weg vanalles gaat doen wordt het moeilijk oordelen en vergelijken natuurlijk). Misschien dat je die steeds tegenkomt? Ik zie ze heel veel in ieder geval. En ondanks dat daar heel fijne filmpjes tussen zitten (zoals met die appaloosa hier in het topic) blijft het toch zeg maar een examen. Misschien daarmee?

Kan van mezelf niks laten zien, heb eigenlijk de laatste tijd niet meer gefilmd (camera kapot :+ ). Heb alleen van héél in het begin een klein filmpje, en van een keer dat [***] heel anders reageerde dan doorgaans .. Denk niet dat ik verder iets van materiaal heb sinds ik met Parelli bezig ben .. Heb nu wel pas een nieuwe camera gekocht, dus wie weet binnenkort :Y) (al is het altijd anders als die camera op staat, ookal doe je het puur voor jezelf, je gaat je toch anders gedragen.. dat heb ik al gemerkt ;) ).

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:42

Cassidy schreef:
Gini schreef:

http://www.youtube.com/watch?v=DvhteSss ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=bH_8c8OC ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=T-7DvywX ... re=related

Zeg nou niet dat je geen progressie ziet?

Ik heb het niet over progressie.

[***], ik doelde met het prediken op Parelli, niet op jou. Ik zie nu dat dat idd wat verwarrend neergeschreven is. De 'je' had ik beter vervangen door 'men' of zelfs 'Parelli'.

Anoniem

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:43

Dacht wel dat het algemeen bedoelt was hoor (vandaar ook de smileys), maar voor de zekerheid toch nog even ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:49

Gini schreef:

Ok, even een vraagje: wat bedoel jij dan met dingen steeds moeilijker maken voor het paard als jij niet ziet dat de opdrachten in bovenstaande filmpjes steeds moeilijker worden? Paard een keer achteruit door een deur zetten ipv er vooruit doorlopen? Van een afstand de trailer in sturen? Om maar een voorbeeld te noemen?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 29-01-13 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:50

Ow ja, sorry, :D Ik ben zo een oen in het gebruik van die smileys. Soms zet ik ze er overbodig, soms vergeet ik ze. Het was dus van mijn kant uit ook sympathiek bedoeld. ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:54

Cassidy schreef:
Gini schreef:

Ok, even een vraagje: wat bedoel jij dan met dingen steeds moeilijker maken voor het paard als jij niet ziet dat de opdrachten in bovenstaande filmpjes steeds moeilijker worden? Paard een keer achteruit door een deur zetten ipv er vooruit doorlopen? Om maar een voorbeeld te noemen?

Nee, dat is mijn punt niet.

Zal het even schematisch voorstellen:
A. vrijheid centraal: paard krijgt keuzevrijheid. De dingen die je wilt bereiken worden aan het aangename gekoppeld, de slechte gedragingen/ongewenste reacties worden aan het onaangename gekoppeld. Het paard mag de verkeerde dingen echter uitvoeren.
B. controle centraal: paard staat onder controle. Het goede gedrag wordt beloond, het ongewenste gedrag wordt mild dan wel hard bestraft.

Ik spreek geen waardeoordeel uit over beide methodes. Beide methodes leiden namelijk tot goede resultaten wanneer goed toegepast. Het een is niet beter dan het ander in mijn ogen.
Maar voor mij is er wel een nuanceverschil tussen beiden.
Parelli (of wat ik daarvan gezien heb) schaar ik onder B (ook hier weer geen waardeoordeel). Maar dat terwijl heel veel Parelli'ers zeggen dat Parelli volgens A werkt.
En dát zie ik niet terug nee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:03

Parelli werkt volgens A. Ik ben driftig op zoek naar een fimpje op Youtube met Linda en volgens mij Allure, waarin Allure een heel repertoire aan dingen laat zien als antwoord op een vraag die Linda stelt (en wat hij laat zien is echt om te gieren) , en ze hem de tijd geeft om uit te vissen wat ze nu wil, zonder dat ze bestraft. Ze blijft vragen (kun je natuurlijk ook als bestraffing zien natuurlijk, want de druk blijft hoog tot hij het gewenste uitvoert.) Kan het filmpje niet vinden, maar het is echt hilarisch. Paard lol, Linda lol, en vermakelijk om te zien.

Anderson zegt: let them dedicate to the mistake. Laat ze de fout maken en corrigeer dan. Valt dat onder A of onder B?

Maar ook hier geldt weer: wat je bij Pat en Linda ziet qua info en filmpjes, kan bij leerlingen er compleet anders uitzien.
Is dat het probleem van de methode, van de leraar of van de leerling die het net niet allemaal begrepen heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:28

Nu het over Linda & Allure gaat, tijdje terug een filmpje gezien maar denk niet dat het op youtube staat waarin ze hem leert om over rechtstaande barrels te springen. Lagere kon hij al, dus het werd tijd voor wat nieuws, wat moeilijkers en ze ging kijken of dat op de demo kon lukken. Ze hebben heel veel laten zien, alleen de barrels kwamen pas op het einde. Je zag Allure er naast lopen, naast springen, allerlei dingen.. En niks werd bestraft of niks zorgde ervoor dat Linda strenger ging vragen. Op een bepaald moment besluit Allure te springen, maar schat de boel verkeerd in en gaat half tegen de vlakte. En weet je wat er daarna gebeurde? Niks .. Allure sprong die barrels gewoon opnieuw. Want hij had zelf besloten om te springen, had zelf de misrekening gemaakt dus ging ook zelf weer voor de herkansing. En dat vond ik wel een mooie, want je merkt dat heel veel in het gewone leven .. mensen die zorgen dat hun paarden springen, of ze nu vertrouwen hebben of niet, springen zullen ze .. Als die door een hindernis gaan of (bijna) vallen ofzo zijn ze helemaal compleet het vertrouwen kwijt en wordt de volgende hindernis gewoon een ramp .. Ik vond dat wel interessant om te zien ..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:30

Ja maar Linda blijft vragen to het juiste antwoord is gevonden. En dan is het weer de interpretatie van degene die het bekijkt: als de vraag blijft tot het goede antwoord is gevonden, is dat dan A of B? Is het op niveau houden van de druk tot het antwoord is gevonden een bestraffing? Make the right thing easy and the wrong thing difficult? Uiteindelijk gaan paarden kiezen voor comfort en wegvallen van druk als beloning....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:33

:j Inderdaad. Het is allemaal niet zwart-wit ... iedereen zal het anders zien, anders interpreteren ... waarschijnlijk ook afhankelijk van je eigen ervaringen .. En ik vraag me af: maakt het allemaal zoveel uit? Ik kijk naar mijn pony's en die vinden het in mijn ogen allemaal leuk .. [***] is de laatste dagen beetje chagerijnig.. we hebben dan ook dikke 2 weken ondertussen al niks gedaan (winterweer & ziekte) .. wordt echt tijd dat we nog eens wat gaan doen :+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 08:06

Cassidy, je gaat wel een beetje op de dramatoer met de suggestie dat paarden die niet door Parelli zijn gefixt de dood in zouden moeten. Er zijn heel wat meer goede trainers. Ze staan alleen niet allemaal in de spotlights.

Ik moet wel een beetje lachen met het vuur waarmee je Parelli (en Anderson) verdedigt. Eerlijk gezegd heb ik het gevoel dat je nog lappen tekst zou neerschrijven om een eventuele scheet van meneer Pat om te buigen tot een noodzakelijk iets. ;)
Eerlijk gezegd geloof ik niet dat Patje en Linda dat nodig hebben. Die kunnen zichzelf prima verdedigen

Voor Chris Irwin heb ik trouwens helemaal geen goed woord. De misser van een collega aangrijpen om het eigen ego op te poetsen, geeft voor mij aan waar iemand staat.

Hoe dan ook .... Er valt beslist veel te leren van de Parelli's, maar voor mij zijn de mensen die de beste resultaten laten zien, degene die open minded en kritisch blijven (dat zijn ook mensen die echt niet op de barricades springen als iemand kritiek heeft, maar zelf ook verder kijken)

Mbt de shows blijf ik -sorry- bij mijn mening. (en dat heeft dus echt niet alleen betrekking op parelli)Probleemsituaties horen daar niet thuis, Die moeten in alle rust worden opgelost. Quick fixes bestaat nu eenmaal niet. Al helemaal niet op termijn.
Natuurlijk kun je een situatie verkeerd inschatten. Maar dat kun je toegeven. Je kunt de sessie dan afsluiten met iets wat eenvoudiger en minder stressvol is voor een paard en het probleem in een rustige situatie (eigen stal) aanpakken of laten aanpakken door een goed trainer (er lopen tenslotte genoeg goede trainers rond, zoals gezegd)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 08:29

Maar waarom zijn de filmpjes die het goede van Linda en Pat tonen goed en correct en dat is een aftekening van hetgene ze doen. En de filmpjes waar het minder goed/slecht op gaat, zijn momentopnamen. Dan worden er 101 argumenten geponeerd waarom dat filmpje is wat het is. Of dan wordt de "schuld" van de leerlingen erbij gehaald.

Ik word daar heel eerlijk een heel klein beetje moe van. :o

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 08:35

[***] schreef:
:j Cobe is de laatste dagen beetje chagerijnig.. we hebben dan ook dikke 2 weken ondertussen al niks gedaan (winterweer & ziekte) .. wordt echt tijd dat we nog eens wat gaan doen :+

:+: Misschien heeft hij een winterdepressie. Geef hem een zonnekuurtje kado of neem hem lekker mee op vakantie. :D Hihi
Ff serieus en evengoed of topic... gewoon lekker eventjes dingen doen die hij leuk vind. We hebben allemaal wel eens moeite met de winterdagen. Heb hier een merrie gehad staan die niet te genieten was in de winter, ~~}>

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 09:07

liljebo schreef:
Mbt de shows blijf ik -sorry- bij mijn mening. (en dat heeft dus echt niet alleen betrekking op parelli)Probleemsituaties horen daar niet thuis, Die moeten in alle rust worden opgelost. Quick fixes bestaat nu eenmaal niet. Al helemaal niet op termijn.

*\o/*

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 10:51

liljebo schreef:
Natuurlijk kun je een situatie verkeerd inschatten. Maar dat kun je toegeven. Je kunt de sessie dan afsluiten met iets wat eenvoudiger en minder stressvol is voor een paard en het probleem in een rustige situatie (eigen stal) aanpakken of laten aanpakken door een goed trainer (er lopen tenslotte genoeg goede trainers rond, zoals gezegd)

Eens! *\o/*

Bij welke vorm van training dan ook wil je dat het paard jouw opdrachten uitvoert, dus dominantie. De manier waarop je het vraagt kan verschillend zijn maar het doel is hetzelfde. Als het paard werkelijk de vrijheid heeft tot zijn eigen keuzes staat hij misschien liever lekker met veel eten te luieren :P

Parelli, en geen enkele methode, is heilig. Het heeft sterke en zwakke punten en beiden kanten kunne gerust belicht worden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 10:59

Cassidy schreef:
Maar ook hier geldt weer: wat je bij Pat en Linda ziet qua info en filmpjes, kan bij leerlingen er compleet anders uitzien.
Is dat het probleem van de methode, van de leraar of van de leerling die het net niet allemaal begrepen heeft?

Het probleem is dus kennelijk dat de leerlingen met het huidige leersysteem van Parelli (veel zelfstudie en weinig echte begeleiding) andere dingen doen dan eigenlijk de bedoeling zou zijn. Want je zou verwachten dat filmpjes van leerlingen in dezelfde lijn zouden liggen als die van de leraar..... en dat doen ze dus niet. Dan zeg ik toch dat de leraar ergens een dikke misser maakt in het overbrengen van de leerstof.

Een paard als Catwalk had inderdaad nooit in een show mogen komen met zijn probleem. Als een paardenman als Whittaker het probleem niet kan oplossen, dan had Parelli meteen kunnen zeggen dat ze dat in alle rust thuis zouden aanpakken, want dan gaat het niet om een simpel te fiksen probleempje. Simpele probleempjes lost Whittaker echt wel zelf op. -O-

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:33

fransje23 schreef:
Bij welke vorm van training dan ook wil je dat het paard jouw opdrachten uitvoert, dus dominantie. De manier waarop je het vraagt kan verschillend zijn maar het doel is hetzelfde. Als het paard werkelijk de vrijheid heeft tot zijn eigen keuzes staat hij misschien liever lekker met veel eten te luieren :P

Parelli, en geen enkele methode, is heilig. Het heeft sterke en zwakke punten en beiden kanten kunne gerust belicht worden.

Niet mee eens!
Waarom moet het uitvoeren van die opdracht per se dominantie betekenen?
Dominantie = gebrek aan respect. Dat zeggen we als we een paard dominant noemen, maar als wij het paard gaan domineren, tonen we feitelijk ook geen respect meer aan het wezen van het paard. Kadaverdiscipline ligt dan op loer..........

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 12:16

ikke schreef:
Dominantie = gebrek aan respect. Dat zeggen we als we een paard dominant noemen, maar als wij het paard gaan domineren, tonen we feitelijk ook geen respect meer aan het wezen van het paard. Kadaverdiscipline ligt dan op loer..........

Gebrek aan respect en dominantie zijn niet hetzelfde, dominant wordt dan ook meteen erg negatief.
Degene die bepaald wat er gaat gebeuren/ gedaan gaat worden is dominant over degene die het uit moet voeren. Je kan dat op een respectvolle manier vragen en doen en ook naar de argumenten van de uitvoerder luisteren.Er kan voor de uitvoerder ook een zeker belang/ beloning/positieve ervaring aan zitten.
Je wilt wat van je paard en het paard zal dus de uitvoerder zijn en op die manier domineer jij het paard. Paard vraagt er niet om oefeningen te doen, bereden te worden etc.

:)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:57

fransje23 schreef:
ikke schreef:

Gebrek aan respect en dominantie zijn niet hetzelfde, dominant wordt dan ook meteen erg negatief.
Degene die bepaald wat er gaat gebeuren/ gedaan gaat worden is dominant over degene die het uit moet voeren. Je kan dat op een respectvolle manier vragen en doen en ook naar de argumenten van de uitvoerder luisteren.Er kan voor de uitvoerder ook een zeker belang/ beloning/positieve ervaring aan zitten.
Je wilt wat van je paard en het paard zal dus de uitvoerder zijn en op die manier domineer jij het paard. Paard vraagt er niet om oefeningen te doen, bereden te worden etc.

:)

Als het goed is (dat is het meestal niet!) laat je je paard oefeningen doen die in het belang zijn van het werk wat je ervan vraagt, in de zin dat het paard op een fysiek verantwoorde wijze het werk kan doen wat we van het paard vragen.

Wij willen het paard berijden en dat betekend dat we het paard moeten leren hoe hij ons op een voor het paard fysiek verantwoorde wijze kan dragen.
Voor alle andere zaken die we van het aard willen, moet altijd voorop staan: hoe kan het paard dit uitvoeren zonder dat er fysieke schade aan z'n gestel ontstaat EN op een wijze die mentaal uitdagend voor hem is, zonder hem mentaal te overvoeren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 13:15

ikke schreef:
Als het goed is (dat is het meestal niet!) laat je je paard oefeningen doen die in het belang zijn van het werk wat je ervan vraagt, in de zin dat het paard op een fysiek verantwoorde wijze het werk kan doen wat we van het paard vragen.

Wij willen het paard berijden en dat betekend dat we het paard moeten leren hoe hij ons op een voor het paard fysiek verantwoorde wijze kan dragen.
Voor alle andere zaken die we van het aard willen, moet altijd voorop staan: hoe kan het paard dit uitvoeren zonder dat er fysieke schade aan z'n gestel ontstaat EN op een wijze die mentaal uitdagend voor hem is, zonder hem mentaal te overvoeren.

Zoals jezelf hierboven schrijft: wij willen het paard berijden. Dat is toch een kwestie van dominantie, paard vraagt niet bereden te worden. Dat je het op een verantwoorde wijze moet doen, net als alles in de omgang ben ik met je eens.